Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3225
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Autodatan vikahan tuo on, että todetaan moottori on irrotettava hihnan vaihdossa.
Kysehän on ainoastaan yhdestä moottorituesta, joka on jakohihnan edessä.

Näin harrastelijanakin saan itse vaihdettua tuon hihnan muutamassa tunnissa kotipihassa ilman nosturia kahden hallitunkin avulla.
Toisella tunkilla apparin puoli ylös ja toisella nostetaan ja lasketaan konetta tarpeen mukaan.

Lukitustyökalut auttavat asennuksessa, mutta eipä nekään ihan pakolliset ole.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14190
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@koomala

Mä ostin itselleni Lidlin akkumutterimopon, lähtee napamutterikin.
Lisäksi uudet TX12, 14 ja 18 hylsyt/avaimet. Lähti mopolla auki pultit.

Tuurnalla hakkasin laakerin ja olkavarren väliin samalla ulosvetäjällä vedättämällä.

koomala
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja koomala »

^Tuota Lidlin pulttipyssyä on muuallakin kehuttu, mutta ei ollut valitettavasti valikoimissa silloin kun omani hankin. Saa nähdä, onko takapyörän laakerit enemmän jumissa jos / kun pääsen niitä joskus vaihtamaan.
koomala kirjoitti:Onko kukaan vaihtanut avaimen kuoria 159:iin? Omassa on etenkin se avaimen sisällä olevaan metalliavaimeen kiinnityvä "kromi"osa kulahtanut. Mahtaako metalliavainta saada vaihdettua uuteen päätypalikkaan siististi?
Tähän itselleni vastaten, että näillä ohjeilla onnistui: https://www.alfaowner.com/threads/diy-h ... se.302416/

Sisälmyksien vaihto muovipulikkaan oli perusruuvaamista, mutta metalliavaimen irti saaminen vaati jo vähän soveltamista. Metalliavain on kiinni muovipäädyssä ohuella metallitapilla, joka pitää saada kaivettua ylös. Oli sen verran tiukassa, ettei onnistunut pienellä ruuvimeisselillä tai piikillä. Siisteimmän lopputuloksen sain, kun porasin tappiin muistaakseni 1,5 mm terän kiinni, jonka vedin sitten pihdeillä tappeineen ylös. Vanhaan avaimeen testasin voimalla vääntämistä, mutta sain vain muovin hajoamaan.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 897
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Tulipa käytyä autosähkökorjaamolla airbagvalon vuoksi. Vikakoodinlukija viesti, että pelkääjän (istuimen?) tyynyn laukeaminen on estetty (B1005). Johdotus ok, kytkennät ok. Lopulta paljastui, että airbagin poiston merkkivalo kattopaneelissa ei toiminut. Kun se ei toimi, päättelee elektroniikka että bägi on rikki. Paneelin virrat poikki, syynä palanut sulake. Se taas on 7,5A sulake kuskin jalkatilaa sulakerasiassa, testerin mukaan sulake nro 49. Että tiedoksi, jos tulisi jolla kulla vastaan..

Avatar
Ossiv
Viestit: 359
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Isolohko ranskanmersu Martti
vakkilainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Kivijärvi kirjoitti:Tulipa käytyä autosähkökorjaamolla airbagvalon vuoksi. Vikakoodinlukija viesti, että pelkääjän (istuimen?) tyynyn laukeaminen on estetty (B1005). Johdotus ok, kytkennät ok. Lopulta paljastui, että airbagin poiston merkkivalo kattopaneelissa ei toiminut. Kun se ei toimi, päättelee elektroniikka että bägi on rikki. Paneelin virrat poikki, syynä palanut sulake. Se taas on 7,5A sulake kuskin jalkatilaa sulakerasiassa, testerin mukaan sulake nro 49. Että tiedoksi, jos tulisi jolla kulla vastaan..
Itsellä ko. Herja ja sulakkeen palaminen on noteerattu myös..
apparinpenkin kun laskee alimpaan asentoon niin sulake tuppaa menemään.
Liekö johtosarja kehnossa paikassa/asennossa

Jplonew
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): 159 2.0 jtdm -10
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

Ongelma on tämä takapenkin selkänojan kippaus ei toimi, eli vivusta vetämällä ei tapahdu mitään. Onko mitään tapaa millä tämän saisi toimimaan?
Ja auto on sedan mallinen.

koomala
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja koomala »

Palatakseni vielä tuohon öljynvaihtoon ja konerikkoon. Löytyyköhän alkuperäisiä o-renkaita enää mistään? Suodatintelineen ura on vähän turhan leveä tavallisille o-renkaille, että istuisivat täysin tiiviisti.

Vaihdoin tuossa omaan autoon öljyt ja annoin samalla vähän pahaa silmää pienelle tiivisterinkulalle. Tuohon oli jo laitettu joku yleismallinen o-rengas alkuperäisen tilalle, mutta ilmeisesti paksuus on kuitenkin riittävä, kun öljyt ovat pysyneet siellä missä kuuluukin. Vähän kelju paikka lähteä kokeilemaan, onko tiiviste sopiva, jos sopimattomuus ilmenee vasta moottorin hajotessa.

Avatar
Wolffis
Viestit: 247
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Nyt olis viimein 159 kone irti ja pääsis alottelemaan remonttia.
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella lie paikkaa, joka tekis näihin ohjelmointeja? Tarkotuksena olis samalla jumppailla imusarjan läpät, egr ja hiukkasloukku ja nämä pitäis saada myös koodailtua pois käytöstä.
@lfat...

arv
Viestit: 497
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

koomala kirjoitti:Palatakseni vielä tuohon öljynvaihtoon ja konerikkoon. Löytyyköhän alkuperäisiä o-renkaita enää mistään?
Tuolla numerolla etsimään: 71740641

Avatar
TeroPee
Viestit: 1192
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Wolffis kirjoitti:Nyt olis viimein 159 kone irti ja pääsis alottelemaan remonttia.
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella lie paikkaa, joka tekis näihin ohjelmointeja? Tarkotuksena olis samalla jumppailla imusarjan läpät, egr ja hiukkasloukku ja nämä pitäis saada myös koodailtua pois käytöstä.
Erikoismoottori Airaksinen Lemillä. www.erikoismoottori.fi

Rema
Viestit: 267
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

[quote="TeroPee"][quote="Wolffis"]Nyt olis viimein 159 kone irti ja pääsis alottelemaan remonttia.
Alustavaa kyselyä, että onko kymenlaaksossa tai lähialueella uote]

Autosalpa:lla oli aikoinaan yhteys tehtaaseen ohjelmanmuutoksiin, onko enään ?

Avatar
Tiige
Viestit: 2396
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Tehtaalta turha kysellä ohjelmaa jossa saastelaitteita poistettu käytöstä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Elefant
Viestit: 88
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Minulle suositeltiin https://www.kausalanautotarvike.fi/teho ... ptimointi/ En tosin vielä ole käyttänyt kun DPF toimii, läpät on revitty pois ja EGR tukittu kahdella reikälevyllä. Ja 1.9 JtDM automaatissa on luonnollisesti riitävästi voimaa jo tehtaankin jäljiltä 8)

Avatar
Polforea
Viestit: 9195
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Missä kohtaa viispytyssä on DPF:n paineanturi? 2009 Q4 kyseessä, jos on eroja.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1720
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Siinä pöntön etupuolella, pönttöosassa.

Rema
Viestit: 267
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Tärinää nopeudessa 130 km/h, ei 100 km/h, onko sisempi vetonivel vasemmaalla puolella epätasapainossa, kun vasemmaan
etupyörän pultit pyrkivät löystymään, sekä kesä että talvirenkailla.
Tärinä tuntuu lähinnä ratissa.

arv
Viestit: 497
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Polforea kirjoitti:Missä kohtaa viispytyssä on DPF:n paineanturi? 2009 Q4 kyseessä, jos on eroja.
jalittam kirjoitti:Siinä pöntön etupuolella, pönttöosassa.
Pöntössä on lämpöanturi, paineanturi on tuliseinässä.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 702
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Minkä mittaista puutavaraa (listoja) saa mahdutettua 159 SW:n sisälle? 2200 menee kivuttomasti, mutta 3200 en ole vielä uskaltanut koittaa :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 9195
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

arv kirjoitti:Pöntössä on lämpöanturi, paineanturi on tuliseinässä.
Näköjään, tarkemmin ottaen naftafiltterin ja paisarin välissä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4619
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Mikkeller
Viestit: 82
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Aika munkkihan tuo on. Jopa muutaman millin suurempi kokonaishalkaisija kuin 235/40R19, jotka omassa täyttää kaaret kyllä aika passelisti.
Voi silti pyöriä alla vakioalustalla ihan ongelmitta varsinkin jos ei ole Ti.

Avatar
Polforea
Viestit: 9195
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mun Berlinassa moiset pyörii hyvin ja nollaa mittarivirheen. Mulla toki on maastoalusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4619
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kiitos. Vakio alusta omassa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 897
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Palaan oman 2.4JTDm:n ominaisuuteen. Se on nykinä, tärinä ja nypytys kevyessä nopeuden nostossa, esim. 60->80 saa usein esille piirteen. Kakkosella, kolmosella ja nelosella sen saa helpolla esille etenkin kun auto on ajettu lämpimäksi. Ei ole juurikaan väliä mennäänkö suoraan vai kaarretaanko, sama nypytys sieltä tulee. Kylmänä en ole huomannut ollenkaan. Autossa on ollut kahiseva ääni vaihdetta vaihtaessa jo pidemmän aikaa myös. Kytkin tuntuu toimivan loogisesti, irrottaa hyvin, eikä luista. Vaihdossa ei rusahtele tms. Alkukesästä huomasin myös, että pidempää motarisiivua ajettua kytkin tuntuu kovalta tai jäykältä, ennen kuin taas asettuu hetken käytön jälkeen suunnilleen normaaliksi. Nyt tähän ääneen ja nypyttämiseen tuntuu liittyvän jonkinmoista ahdistusta kulussa, jonka saa väistymään antamalla vehkeelle enemmän happea tai kierroksia tai molempia. Mikähän laitetta vaivaa raadin arvausten mukaan? Arvauksia on heitelty kytkimen ja/tai painelaakerin suuntaan. Jotenkin tuntuu kalliilta rempalta joka tapauksessa. Jossain 156 threadissa oli mainintaa moottorin tuennan pettämisestä, josta saattaisi tulla tuontyyppistä oiretta. Voisiko olla jotan sellaista?

Avatar
Savo
Viestit: 2055
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Minkäs takia tämä koko?

Avatar
Vainio
Viestit: 674
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Kivijärvi kirjoitti:Palaan oman 2.4JTDm:n ominaisuuteen. Se on nykinä, tärinä ja nypytys kevyessä nopeuden nostossa, esim. 60->80 saa usein esille piirteen. Kakkosella, kolmosella ja nelosella sen saa helpolla esille etenkin kun auto on ajettu lämpimäksi. Ei ole juurikaan väliä mennäänkö suoraan vai kaarretaanko, sama nypytys sieltä tulee. Kylmänä en ole huomannut ollenkaan. Autossa on ollut kahiseva ääni vaihdetta vaihtaessa jo pidemmän aikaa myös. Kytkin tuntuu toimivan loogisesti, irrottaa hyvin, eikä luista. Vaihdossa ei rusahtele tms. Alkukesästä huomasin myös, että pidempää motarisiivua ajettua kytkin tuntuu kovalta tai jäykältä, ennen kuin taas asettuu hetken käytön jälkeen suunnilleen normaaliksi. Nyt tähän ääneen ja nypyttämiseen tuntuu liittyvän jonkinmoista ahdistusta kulussa, jonka saa väistymään antamalla vehkeelle enemmän happea tai kierroksia tai molempia. Mikähän laitetta vaivaa raadin arvausten mukaan? Arvauksia on heitelty kytkimen ja/tai
painelaakerin suuntaan. Jotenkin tuntuu kalliilta rempalta joka tapauksessa. Jossain 156 threadissa oli mainintaa moottorin tuennan pettämisestä, josta saattaisi tulla tuontyyppistä oiretta. Voisiko olla jotan sellaista?
Mun 159:ssä oli vastaavia oireita kaksoismassavauhtipyörän ja kytkimen lähestyessä finaalia.
Oireet alkoi sillä, että kytkintä painellessa kuului pieni kahina. Kytkinpolkimen liikkeen puolivälissä kahinan sai kuulumaan joskus pitemmän aikaa.
Myöhemmin tuli mukaan semmoinen tärinä kun vedätti alle ~3000rpm isolla vaihteella. Joskus siihen liityi pieniä nykäyksiä samalla. Kytkinpolkimen tuntuma saattoi joskus muuttua joskus kulmikkaaksi.
Oireiden edetessä pidemmälle kahina alkoi muuttumaan semmoiseksi kolkottavaksi ääneksi. Varsinkin tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa kuului melkoista kalkatusta.
Lopulta kun kytkin alkoi luistamaan ja ääni hirvittämään niin vaihdoin vauhtipyörä/kytkinpaketin.
Oireiden alkamisesta kytkimen vaihtoon tuli ajeltua n.70tkm eli pitkälti yli vuoden jaksoin kuunnella kolinoita :)

Kaippa tuosta joku ääninäyte voisi löytyä arkistoista, postailen tänne jos ja kun semmoinen löytyy...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4619
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Savo kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Minkäs takia tämä koko?
Mietin jos ei olisi niin herkkä urille/epätasaiseen kulumiseen. Lisäksi saisi mittarinkohdilleen. Pienentynyt melu ja parempi mukavuus?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 897
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Vainio: Tutulta kuulostaa... kiitos viestistäsi!

Onkohan tuossa 2.4JTDm:n kohdalla tyydyttävä siihen "kone irti, kytkinpaketti vaihtoon, kone takas" -tyyppiseen ratkaisuun, jossa työn osuus on 4x itse remonttiosien hinta?

vesamaan
Viestit: 1742
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kyllä sen kone paikallaankin tekee, ahdasta on mutta onnistuu

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5498
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kivijärvi kirjoitti:Vainio: Tutulta kuulostaa... kiitos viestistäsi!

Onkohan tuossa 2.4JTDm:n kohdalla tyydyttävä siihen "kone irti, kytkinpaketti vaihtoon, kone takas" -tyyppiseen ratkaisuun, jossa työn osuus on 4x itse remonttiosien hinta?
Automilanon tarjous oli 2500 €, ymmärsin että eivät nosta konetta pois.

eicas
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eicas »

Vetoakselissako väljää? Satunnaisesti kun nostaa jalan kaasulta/moottorijarruttaa, niin ratissa alkaa tuntua sellaista tärinää/jurinaa. Ei toistu mitenkään johdonmukaisesti, vaan vähän tuulen suunnasta ja bensan hinnasta riippuen joitain kertoja reissun aikana. Kytkintä käyttämällä poistuu eikä jatku kun nostaa polkimen ylös. Vuoden verran tuota tehnyt satunnaisesti, mutta nyt alkanut olla lähes päivittäistä.

harde
Viestit: 283
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

Minun Tbi teki tuota kans ajoittain. Ei vika vaan ominaisuus..

eicas
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eicas »

Aika jännä. Noh, olkoon sitten.

Avatar
Savo
Viestit: 2055
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Savo kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Minkäs takia tämä koko?
Mietin jos ei olisi niin herkkä urille/epätasaiseen kulumiseen. Lisäksi saisi mittarinkohdilleen. Pienentynyt melu ja parempi mukavuus?
Siis voisin kokeilla samaa juttua.

Rema
Viestit: 267
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

eicas kirjoitti:Vetoakselissako väljää? Satunnaisesti kun nostaa jalan kaasulta/moottorijarruttaa, niin ratissa alkaa tuntua sellaista tärinää/jurinaa. Ei toistu mitenkään johdonmukaisesti, vaan vähän tuulen suunnasta ja bensan hinnasta riippuen joitain kertoja reissun aikana. Kytkintä käyttämällä poistuu eikä jatku kun nostaa polkimen ylös. Vuoden verran tuota tehnyt satunnaisesti, mutta nyt alkanut olla lähes päivittäistä.
Minulla samoin, eniten 5 ja 6 vaihteella. Olen sitä mieltä että käsivaihteiston öljysuositus on väärä ja vaihteisto kestää kunnossa
vain määrätyn ajan. Olen vaihtanut öljyt vaihteistoon n. 60000 km välein valmistajan suosittelemaa öljyä, lisäksi 140000 km:ssa RVS
lisäaineen lisäys. Kun äänet vaihtestossa lisääntyivät, niin viime öljynvaihto 210000 km Tribodyn 75W 140 LS öljy vaihteistoon, se ei paranna jo vioittunutta vaihtestoa
mutta äänet ovat ehkä pienenneet, lisäksi olen päättänyt lisätä STP lisäaineen vaihteistoon.
Viimeksi muokannut Rema, 10 Elo 2020, 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rema
Viestit: 267
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Olen vaihtamassa etu apurunkoa. Ostin peräkolaroidusta 159 2,2 JTS autosta apurungon, joka oli hyvässä kunnossa ,
se hiekkapuhalletaan ja maalataan hinta 400 € hiekkapuhallettuna ja maalattuna. Vaihto edullisesti ?

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Savo kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mites Sportwagoniin 225/55R17 renkaat? 2.4 kone.
Minkäs takia tämä koko?
Mietin jos ei olisi niin herkkä urille/epätasaiseen kulumiseen. Lisäksi saisi mittarinkohdilleen. Pienentynyt melu ja parempi mukavuus?
Miten, onko ollut 215 levyistä rengasta 2.4:ssa? Näköjään esim. bensakoneisissa on suositus käyttää jopa 205:stakin, mutta isossa dieselissä vain isompaa rengastusta suositellaan.

Avatar
RiQ
Viestit: 80
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Vikakoodin P2111 löi tauluun. Voi poistaa, mutta palaa joko heti tai hetken päästä.

Ideoita mitä kannattaisi tarkistaa? Viittaa ilmeisesti kaasuläppäkoteloon...

Moottori siis 2.0 JTDm

Avatar
Polforea
Viestit: 9195
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Isodiisselin etuakselimassa on rennot 1300kg, alkaa olla 215 tai 205 aika kaponen ja kantavat mallit voi olla harvassa, etenkin kun isot jarrut tarvii 17" vanteen.

Jos pelkää että 225 levee kumi on uraherkkä, ni ottaa pyöreeolkasen rengasmallin, vaikka GY EffficientGripin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5498
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

urhoilija kirjoitti:Miten, onko ollut 215 levyistä rengasta 2.4:ssa? Näköjään esim. bensakoneisissa on suositus käyttää jopa 205:stakin, mutta isossa dieselissä vain isompaa rengastusta suositellaan.
Nuo kapeammat on 16" renkaita jotka eivät 2,4:ään mahdu, pienin vannekoko isojen jarrujen takia on 17" ja rengaskoko 225/50 17.

Avatar
Tiige
Viestit: 2396
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mikä se alkupään 159 ilmastoinnin oikea täyttömäärä nyt on 460g vaiko 550g? Vuosimallin 2007 3.2 jötsi.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Ossiv
Viestit: 359
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Isolohko ranskanmersu Martti
vakkilainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

450 oli itellä viimevuonna. Ensin laittoivat 550 ja tuli sirkkelisoundi, mut vähenti satku ja oliki kaikki ok.

Avatar
palkus
Viestit: 4828
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

2007 isojötsi ja 460g onpi virallinen täyttömäärä ja oikein tarra määrästä konepellissä. Oikeastaam en tiedä, että mistä se 550g on keksitty, koska virallisissa tiedoissa ja esim e-learn onpi tuo 460g.
Onko jossain 2006 malleissa sitten vielä ollut väärä tarra tai tieto? Tai jotain ihmeellistä?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tiige
Viestit: 2396
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Kiitokset näistä. 460g käsken laittamaan kun kohta vien täyttöön. Muistaakseni tarrassakin on se 460g.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

arv
Viestit: 497
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

palkus kirjoitti:2007 isojötsi ja 460g onpi virallinen täyttömäärä ja oikein tarra määrästä konepellissä. Oikeastaam en tiedä, että mistä se 550g on keksitty, koska virallisissa tiedoissa ja esim e-learn onpi tuo 460g.
Onko jossain 2006 malleissa sitten vielä ollut väärä tarra tai tieto? Tai jotain ihmeellistä?
550 g on keksitty eLearnista: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... 939010380/

460 g on kuitenkin oikea määrä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4619
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Savo kirjoitti:
Siis voisin kokeilla samaa juttua.
Pari päivää takana. GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE (XL kuormitus). Vanhat tosin ed.omistajan jotkut "sportti"kinukit.
Plussaa nuo mitä odotin. Mittarivirhe nollaan, hiljaisemmat (paljon) yms
Kyllähän nuo muutaman ekakerran näytti aika Crosswagon renkailta.

Etuakselille tulossa uudet ylä ja alatukivarret.
Mites tuo taka-akseli? Onko jotain puslaa mikä tulee herkemmin vaihdettavaksi? Naruilla mitaten oli edessä ihan inaksen liikaa haritusta. Takana vielä enemmän harituksella. Eli onko säätö ongelma vai joku pusla joka aiheuttaa?
Meinasin vetää nuo rengaskulmat. Auraukset aika nollaan ja camberin minimiin.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 13 Elo 2020, 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Raikkoo
Viestit: 234
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Savo kirjoitti:
Siis voisin kokeilla samaa juttua.
Pari päivää takana. GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE. Vanhat tosin ed.omistajan jotkut "sportti"kinukit.
Plussaa nuo mitä odotin. Mittarivirhe nollaan, hiljaisemmat (paljon) yms
Kyllähän nuo muutaman ekakerran näytti aika Crosswagon renkailta.

Etuakselille tulossa uudet ylä ja alatukivarret.
Mites tuo taka-akseli? Onko jotain puslaa mikä tulee herkemmin vaihdettavaksi? Naruilla mitaten oli edessä ihan inaksen liikaa haritusta. Takana vielä enemmän harituksella. Eli onko säätö ongelma vai joku pusla joka aiheuttaa?
Meinasin vetää nuo rengaskulmat. Auraukset aika nollaan ja camberin minimiin.
Minä takkusin hammastangon vaihdon jälkeen kolmeen eri kertaan pyöräkulmien kanssa, neljännellä tuli siihen mitä halusin. Ehdottomasti etupää ihan pienelle haritukselle niin pysyy autolle ominainen herkkyys ajossa, ja ennen kuin joku irvileuka sanoo; ei, en puhu uraherkkyydestä.

Avatar
palkus
Viestit: 4828
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juujuu, ilman muuta pieni haritus. Laitoin n. 8min yhteisharitusta ja maukas on. Renkaan kulmakulumaa ei havaittavissa
"puhun niin totta kuin osaan"

132 Coupe
Viestit: 249
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Talvirenkaat 17-tuumaiset kitkat ei reunakulumaan yhtään, mutta samoilla kulmilla 18-tuumaiset kesärenkaat niin reunat kuluu, molemmat vanteet alkuperäisiä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4619
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mikäs foorumin ajatus, onko rengaspaineet ihan kohdillaan jos laitan eteenm 2.6 ja taakse 2.5? Enimmäkseen vain 1-2 henkeä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin