155 Päästöt koholla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Voisikohan kesä enään tästä paremmin alkaa. Käytin auton katsastuksessa pari päivää takaperin ja hylky tuli päästöjen ja parin huonokuntoisen jarruputken takia, vuotoja ei onneksi ollut. Päästöt olivat suomeksi sanottuna aivan päin persettä :crazyeyes: Päästöarvot siis olivat CO tyhjäkäynnillä: 3.20 ja 2000rpm: 2.62 HC tyhjäkäynnillä 328 ja 2000rpm: 136. Lampda arvo näytti 0.932. Mistähän asiaa lähtisi purkamaan? Lampda-arvo oli ainakin pielessä joten lampda-anturin vaihto on edessä, mutta voiko pelkkä anturin vaihto vaikuttaa noin paljon, vai olisiko alfassa lisää yllätyksiä? Auto käy nätisti ja ottaa kierroksia niinkuin pitää ja tulpat ja ilmanputsari ovat kunnossa. Auto on siis 155 8v t.s

Jarruputkista sen verran, että sopisiko 155:een tipon/tempran jarruputket, kun eikös noissa ole samat jarrut vai olenko väärässä? Tempran jarruputkia olisi ollut motonetissä, mutta en vielä uskaltanut ostaa. 155:een en löytänyt valmiita putkia mistään, mutta voisihan sellaiset tietysti teettää vanhoista putkista, jos nuo putket eivät sovi.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1213
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Kyllä se lambda-anturi vaikuttaa paljon päästöihin. Se on "edellytys" katin toiminnalle. Mittaat sen jännitteen tyhjäkäynnillä ja jos jännite ei vaihtele n.1s välein n.0-1Voltin välillä niin anturi vaihtoon. Jos toteet anturin vialliseks, niin en tuhlaisi aikaa muuhun vianhakuun vaan kattoo ne päästöt sit uudella anturilla uudestaan (hommaa sit orkkis/bosch niin toimii varmasti). Katti voi olla sulanut jos käynyt rikkaalla pitkään. Omassa oli lambda rikki ja päästöt muistaakseni varsinkin tyhjäkäynnillä aika huolella pielessä. Tuli kuntoon uudella anturilla ja päästöt ollut siitä lähtien erinomaiset (CO 0 ja HC max 30).

Jarruputkista ei ole varmaa tietoa,mutta mitä tota FiatEperiä selasin niin äkkiä isoin ero on siinä onko abs jarrut vai ei. Omaani vaihdoin joskus Tempran jarrupääsylinterin ja oli ihan vastaava mitä 155:n vaikka motonetissä oli listattuna eri numerolla pääsylinteri 155:lle. Jotenkin uskoisin,että noissa on niin paljon samoja osia käytetty,että abs mallisen tempran putket kävis tohon 155:n. Eipä noissa lopulta paljoa menetä vaikkeivat sopisikaan,mutta jos sopii niin säästyy jonkun verran vaivaa kun ei tarvi metritavarasta ruveta veisteleen. Voit sit kertoa meille muillekin et sopiiko ne niin vois ostaa vaikka valmiiks ennen kun omasta poksahtaa putket :-D
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Pepperoni
Viestit: 926
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Lambda voi vaikuttaa noin paljon ja enemmänkin. Omassa vitosessa lukemat oli aikanaan luokkaa CO 6% ja HC 700. Ei siinä muuta tarvittu kuin uusi anturi ja vähän kovaa ajoa niin tuli "nollalukemat".

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sama juttu, tosin 156 tessulla. Testerilläkin näki, että lambdassa vikaa - ei tullut edes sinikäyrää etäisesti muistuttavaa käppyrää, vaan enemmänkin näytti Himalajan vuoriston poikkikuvaukselta... HC oli korkea, muistaakseni jotain 600 tienoilla. Tipahti todella nätisti sallittuihin pelkällä lambdan vaihdolla.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tai sitten pakoputki vuotaa ennen lambdaa tai hyvin lähellä sen jälkeen...

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Putki on tutkittu eikä näyttäisi tällä erää vuotavan mistään kohdasta, eli täytyy mitata tuo lampdan jännite ensiksi ja ihmetellä lisää jatkotoimenpiteitä.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Jarruputket tekee näppärästi metritavarasta itse. Myös yleisimmät varaosaliikkeet (Fixus, Motonet, ym) tekee noita valmiiksi päätettyinä. Valmiksi päätetyn pujottelu saattaa vaan olla hankalampaa kuin itse tehdyn, kun voi päättää vasta kun putki on taivuteltu paikoilleen.

Suosittelen ostamaan Bilteman tai Motonetin jarruputkityökalusarjan. Ei maksa montaa kymppiä ja on jokaisen euron arvoinen.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ostin aikoinaan motonetistä halvan jarruputkityökalusarjan.
Muuten hyvä, mutta se tyssääjä (no sehän taitaa olla tärkein noista työkaluista :roll: ) on hieman huono. Kyllä sillä silti putket saa tehtyä.

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Nostetaas topicia hieman, kun en ole hetkeen kirjoitellut. Elikkä nyt saatiin alfaan uusi lampda-anturi vaihdettua ja samalla uusin tulpat ja päästöt täysin nolla! Kyllä nyt hymyilyttää! :lol: Edellisen omistajan jäljiltä lampda-anturista oli johdotkin irti ja anturin pää ihan musta joten ei ihme että ei toiminut. :roll: Jarruputkista vielä sen verran että nuo tempran putket olivat pituudeltaan oikeat, mutta alfassa toinen pää on isompi ja toinen pienempi joten tempran putkiin täytyi vaihtaa toiseen päähän isompi liitin ja putket kävivät. Ei tullut tämä leima ihan ilmaiseksi, mutta onpahan kunnossa ja kiitokset kaikille jeesistä. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvä, että tuli kuntoon! :)

Ps.

Se on L-A-M-B-D-A, ei L-A-M-P-D-A ;) Nysvätään nyt tuo tuosta kuntoon ni sit on hyvä kaikilla. Ei sillä, varmasti jokainen tajus mistä puhutaan mutkun nyt on vähän nysväilypäivä, sori :oops:

"Vaiha se LAMBAADA-ANTUURI, NI KAIK TOIMOO SITTEHE!" =P

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: 155 Päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Ohops, niinpäs taitaa ollakkin... Kai saan tän kerran anteeksi kirjoitusvirheestäni :lol:

Vastaa Viestiin