164 käyntihäiriö
Valvoja: Moderators
-
164 käyntihäiriö
Kysymyksessä 3L 24 venttiilinen kone. Lambda uusittu kastelee tulpat eikä käynnisty. Kun kuivaa etummaisen kannen tulpat, niin lähtee käyntiin tuprautellen sankat savut vähän aikaa. Lämmettyään vetää kyllä hyvin. Kaksi kertaa on tehnyt saman tempun, kun olisin tarvinnut ajoon lyhyen ajan sisällä. Uusittu on lambdan lisäksi kampiakselin asentotunnistin ja kaasuläpän potentiometri, niin ja tulpat ovat uudet iridiumit. Olisko foorumilaisilla viisautta missä vika vois piillä. Ruiskuvalo kyllä palaa, mutta on palanut koko ajan minkä olen omistanut. Vikakoodin olen luetut-tanut delta autossa, jossa diagnoosi oli kampiakselin asentotunnistin ja kaasuläpän potentiometri, mutta ei ollut mitään vaikutusta, kun hommasin uudet. Ei sammunut riuskuvalo. Mutta tämä tulppien kastelu. Eli saa startatessa liikaa bensaa.
Re: 164 käyntihäiriö
Ei ole tietoa, mutta heitellään arvauksia:
Voisiko vika olla lämpöanturissa/sen johdotuksissa, jolloin moottori kertoo olevansa kylmempi kuin oikeasti onkaan josta johtuisi liika rikastus? En tiedä missä tuo anturi sijaitsee, mutta kaipa näissä sellainen on.
Toimiiko ilmamäärämittarin läppä ettei jumita? Teoreettinen mahdollisuus että läppä jumii eikä aukea heti ja näinollen ei saa riittävästi ilmaa bensan polttamiseen.
Tulppien kärkiväli, tekikö vanhoilla tulpilla samaa?
Vielä sellainen, että toimiiko suuttimien ohjaus oikein. Joskus voi johdoissa oleva vika tehdä sen että suutin jää auki, mutta tämä kai ei vaikuttaisi kuin yhteen suuttimeen. Jos oikein olen ymmärtänyt niin suuttimille tulee jatkuva +12v ja miinusta pätkimällä suuttimia auotaan/suljetaan. Jos miinuspiuha on kuoriutunut ja vastaa auton runkoon jää suutin/suuttimia auki. Mutta vikahan olisi lämpimälläkin moottorilla.
Vielä 1 arvailu: vuotavat suuttimet, jolloin purkaa paineen järjestelmästä palotiloihin auton seistessä pidempään. Tuohan selvinnee siten että kun jättää auton seisomaan, purkaa itse paineet suutintukin päästä venttiilistä. Jos käyntiinlähtö on parempi seuraavalla kerralla, voi olla että jokin suutin falskaa.
Voisiko vika olla lämpöanturissa/sen johdotuksissa, jolloin moottori kertoo olevansa kylmempi kuin oikeasti onkaan josta johtuisi liika rikastus? En tiedä missä tuo anturi sijaitsee, mutta kaipa näissä sellainen on.
Toimiiko ilmamäärämittarin läppä ettei jumita? Teoreettinen mahdollisuus että läppä jumii eikä aukea heti ja näinollen ei saa riittävästi ilmaa bensan polttamiseen.
Tulppien kärkiväli, tekikö vanhoilla tulpilla samaa?
Vielä sellainen, että toimiiko suuttimien ohjaus oikein. Joskus voi johdoissa oleva vika tehdä sen että suutin jää auki, mutta tämä kai ei vaikuttaisi kuin yhteen suuttimeen. Jos oikein olen ymmärtänyt niin suuttimille tulee jatkuva +12v ja miinusta pätkimällä suuttimia auotaan/suljetaan. Jos miinuspiuha on kuoriutunut ja vastaa auton runkoon jää suutin/suuttimia auki. Mutta vikahan olisi lämpimälläkin moottorilla.
Vielä 1 arvailu: vuotavat suuttimet, jolloin purkaa paineen järjestelmästä palotiloihin auton seistessä pidempään. Tuohan selvinnee siten että kun jättää auton seisomaan, purkaa itse paineet suutintukin päästä venttiilistä. Jos käyntiinlähtö on parempi seuraavalla kerralla, voi olla että jokin suutin falskaa.
Re: 164 käyntihäiriö
Eipä siinä tukin päässä taida venttiiliä ollakaan, no voishan sen kokeilla siten että sammuttaa auton poistamalla polttoainepumpun sulakkeen jolloin järjestelmään ei jääne suurta painetta.