156 sadeautomatiikan sielunelämä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tämä keksintö ei oikein tunnu toimivan, joten laitetaan ongelmalapselle ketju pystyyn. Laitosta vaivaa kolme ongelmaa:
- liikuntasaumasta tai jostain muusta terävästä töyssystä yliajaessa sadeautomatiikka päättää tehdä kelillä kuin kelillä kertapyyhkäisyn. Tätä ei kuitenkaan tapahdu läheskään joka kerta.
- melko usein automatiikka jotenkin unohtaa itsensä, ja pyyhijät pysyvät itsepäisesti ala-asennossa, tai päättävät jäädä sinne kesken kaiken. Katkaisijan pyöräytys auttaa tähän.
- pyyhkijät pysähtyvät yläasentoon. Tämä tapahtuu lähes aina kun automatiikka on kuvioissa, mutta joskus on menty pari kuukauttakin ilman tätä vaivaa. Muilla nopeuksilla tätä (tai muitakaan em. oireita) ei esiinny. Kun tämä häröily alkaa, se ei viikseä räpläämällä lopu.

Alfaownerilta löytyy jonkun verran samanlaisia tapauksia. Ongelma on siellä kartoitettu enemmänkin automatiikkaa ohjaavaan ecuun liittyväksi, kuin pyyhkijöiden moottoriin. Syy on silti sama kuin moottoriongelmissa, eli pelkääjän puolella sijaitseva ecu on suojattu yhtä huonosti kosteudelta. Korjauksena on toiminut puhdistus tai uuden ecun hankinta, mutta moottorin uusiminen ei ole auttanut. Mielenkiintoisin korjausehdotus on silti se, että kattoverhoilun alla taustapeilin tienoilla on tunnistimelle menevä johto liittimineen. Ja jos liittimen nyppää irti, niin viiksi toimii sen jälkeen kuin normaali tihkukytkin. Onko joku hahmottanut missä tuo liitin tarkalleen on? Sen irroittamalla voisi varmistella missä ongelmien ydin piilee. Pääsisi ehkä samalla koko tomaatista eroon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15040
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Käsitykseni mukaan noita samoja ongelmia on ollut myös tapauksissa, joissa joko moottorin tai viiksen hiilet ovat vähän kulahtaneet/lopussa/likaiset... Toisaalta töyssyihin reagointi taas viittaisi löysään liitokseen jossakin. Sopiva töyssy sopivassa tilanteessa täräyttää roikkuvaa johtoa hilkun -> liitin löystyy tai heilahtaa joko juuri ja juuri kosketusalueelle tai siitä pois. Valitettavasti en osaa auttaa noiden liittimien löytymistä, mutta eikös tuo johto aika yleisesti mene jommalla kummalla puolella pilarin ja tuulilasin välissä? Eli ei "paha paikka", mutta vähän piilossa kuitenkin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^Juurikin näin.
Tuo viiminen vika, eli pyyhkijöiden ylös jäänti todennäköisimmin moottorinsta kiinni eikä niinkään pyyhinautomatiikasta, noissahan on ollut 147/156:ssa probleemia, joista on täälläkin kirjoiteltu, ei tosin viimeaikoina...
Selvittää nuo kaksi ensimmäistä vikaa, niin todennäköisesti pystyy varmuudella sanomaan missä 3 on.

Jos se tutka on taustapeilin yhteydessä, niin tuskin tarvitsee purkaa kattoverhousta liiemmin? A-pilarin verhous kuitenkin lähtee helpohkosti pois
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Edellistä 156:sta vaivasi tuo moottoriongelma, joten sen puhdistus on tuttu homma. Muistelen myöskin, että moottorin prakatessa kaikenlaista sekoilua esiintyi kaikilla nopeuksilla, joten siksi hain vastauksia tuohon yhdentyyppiseen pysähtelyyn. Pitää lomalla purkaa tuo pyyhkijähässäkkä ja katsoa mitä uimahatun alta tällä kertaa löytyy. Näihin -03 boselift-malleihin on ilmeisesti eri moottori kuin vanhemmissa?

Täytyy kuitenkin tutkia tuo liittimen sijainti tuolla katossa, jos se tosiaan siirtäisi automatiikan historiaan. Eli mites tuo a-pilarin verhoilu irtoaa? Raakaa voimaa peliin vai pitääkö liu´utella johonkin päin ja siiten nypätä toiseen? Ja miten mahtaa bagi/verkko siellä reagoida asiaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5927
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Riivattu pyyhinautomatiikka vaivaa myös GT:tä. Varsinkin tihkusäällä pyyhkijät intoutuvat välillä monsuunivauhtiin tarpeettomasti. Kytkimen OFF-ON käyttö auttaa minuutiksi, kunnes paholainen taas saa vallan pyyhkijöistä! Jos joku tuntee nuoren ja vanhan papin, saako heitä lainaksi tämän vekottimen manaamista varten? :evil:
Mielenkiintoinen oli tuo kuvio automatiikan ohittamiseksi. Näinkö tosiaan perinne-tihku ryhtyy toimimaan, jos piuhan nykäisee irti? Saman asian ajanee siis, jos vain leikkaa piuhan surutta poikki. Ei tarvii purkaa sisustusta...
Tietääkö joku, miten peruutustutkan saa kytkettyä pois toiminnasta? Sekin perkeleellinen piippari muuntuu välillä putkihuutajaksi pakkia päälle laittaessa, vaikka takana olisi potkupallokentän verran tyhjää! :(

Avatar
h_lauri
Viestit: 6680
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

lerppu kirjoitti:Tietääkö joku, miten peruutustutkan saa kytkettyä pois toiminnasta? Sekin perkeleellinen piippari muuntuu välillä putkihuutajaksi pakkia päälle laittaessa, vaikka takana olisi potkupallokentän verran tyhjää! :(
159:ssä on on/off -nappi katossa. Jokin antureistahan siellä kai kanettaa, mullakin muistaakseni piippaili pakki päällä omia aikojaan, vaikka takana oli tilaa suunnilleen täältä Turkuun saakka. Lopulta sitten syttyi keilamerkki kojelautaan aina, kun pakitti.

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja hSU »

EdotL kirjoitti:Eli mites tuo a-pilarin verhoilu irtoaa? Raakaa voimaa peliin vai pitääkö liu´utella johonkin päin ja siiten nypätä toiseen? Ja miten mahtaa bagi/verkko siellä reagoida asiaan.
Muistaakseni ihan vetämällä saa verhoilun kiinnikkeet irti ja sen lisäksi verhoilupala on kiinni nailonhihnalla itse pilarissa, irtoaa kuusiokololla. Ja ei ole vaaraa bagin/turvaverhon reagoinnista, ne taisivat puolestaan sijaita siinä sivuikkunoiden yläpuolella kattoverhoilun alla.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Erityisesti lerpun ongelmaa brittifoorumilla väitetään ecu-pohjaiseksi, eikä moottorista johtuvaksi. Englannin pojat ovat korjanneet ongelman joko ecun puhdistuksella tai sitten uudella. Hinta on ollut luokkaa satanen euroissa ja jos työkalut pysyy käsissä voi ecua yrittää puhdistaa. Se löytyy pyyhkijävivuston alta pelkääjän puolella. Tai siis ainakin 156:ssa se on siellä.

Lisä kaivelut asiasta kertoi, että automatiikan liitin löytyy sisävalopaneelin takaa. Verhoiluja ei siis tarvitse purkaa. Liittimen irroitus voi tosin haitata myös huurretunnistinta, koska se ja sadeautomatiikka on ollut jotenkin kytköksissä lisävarustepaketissa.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 156 sadeautomatiikan sielunelämä

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Osa ensimmäisestä lomapäivästä uhrattiin tähän projektiin ja nyt on pyyhkijöiden moottori puhdistettu ja ecu ihmetelty. Vanhaan järjestelmään verrattuna kehitystä ei ole tapahtunut kuin siinä, että kuinka helposti moottorin saa puhdistettua. Luigi on siis hahmottanut ongelman ja helpottanut sen fixaamista, mutta ei suinkaan ole poistanut sitä. :D

Moottorin päällä ei ole enää ns. uimalakkia, vaan muotoon prässätty kumipäällyste, joka peittää moottorin puoliksi. Moottorin liukupintoihin ja hiiliin pääsi todella helposti käsiksi. Ei tarvinnut kuin irrottaa kuin virtaliitin ja kolme klipsiä, jonka jälkeen pintojen puhdistus vaseliinista onnistui. Moottoria ei siis tarvitse irroittaa.
Suojus.jpg
Suojus.jpg (148.22 KiB) Katsottu 1647 kertaa
Moottori.jpg
Moottori.jpg (133.33 KiB) Katsottu 1647 kertaa
Automatiikan ecu taas löytyy pelkääjän puolelta melko suojaamattomana. Omassa tapauksessa ecun piirilevyssä oli selviä kosteusjälkiä, eikä ihme sillä sen boksia ei ole mitenkään tiivistetty. Sen lisäksi kaukaloon vuosien saatossa kertynyt möhnä ulottui jo ecun johtoihin ja liittimeen asti. Liitin ja johdot puhdistettiin elektroniikan puhdistussprayllä, mutta ecun vieressä sijaitseva saastetunnistin jätettin rauhaan.
Ecu nuolen osoittamassa paikassa
Ecu nuolen osoittamassa paikassa
Ecu.jpg (186.05 KiB) Katsottu 1647 kertaa
Liittimen kuvaa ei tähän enää mahtunut, mutta kaikkien em. kohteiden puhdistus tuntuu poistaneen ongelman. Puutarhaletkulla testattuna kaikki toimii, eikä jumittelua enää esiintynyt. :-D

Vastaa Viestiin