JTD 10 V männässä reikä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

Minulla todettiin 2,4 10 valve JTD- koneessa mäntään tulleen reikä. Mahtaako olla yleinen tapahtuma noissa koneissa? Syitäkin saa arvuutella, vaikka kyllä kai ruiskusuuttimen vika on todennäköisin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Taidat olla ensimmäinen josta luen täällä.

Suutin, hekutulppa pirstaloitunnut, ei paljoa vaihtoehtoja jos jako ei ole päässyt hyppimään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Eka kerta kun kuulen tuollaisesta... taitaa olla yksittäitapaus!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko autossa joku "tehoboksi" ? Kerran oli citroenin jumpy diissel jossa teholaatikolla nostettu ahtoja,ja jonkun ajan jälkeen kone alkanut kolkottamaan.

Kansi ylös ja kolme mäntää halki...

Eli syyllinen oli liian kovat ahdot,kone käy turhan kuumana ja polttaa mäntiin reijät / hiushalkeamat.

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

Tuo moottori on tehdasmarinoitu eli se on veneessä. Ja 225 pollea , että on kai siinä ahtoja, ei ole painemittaria. Lämmöt ovat aina olleet ok. Öljynjäähdytinhän tuossa on samanlainen kuin autossa , eli sitä jäähdytetään 80 - asteisella vedellä. Pitäisiköhän laittaa merivesikäyttöinen jäähdytin , niin olisi 20 -asteista jäähdytysvettä? Onkohan tuossa koneessa jotkut suuttimet jotka ruiskii öljyä männän alle?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jokander kirjoitti:Tuo moottori on tehdasmarinoitu eli se on veneessä. Ja 225 pollea
onko varmasti 10v -kone :shock:

Jos on niin mukavat teholukemat on 10v:stä otettu....

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

En tiedä näkeekö sitä venttiilien lukumäärää tuosta kuvasta, mutta ainakin siinä oli jakohihnoista se lyhyempi versio.
Liitteet
Kuva syksyllä jakohihnan vaihdosta.
Kuva syksyllä jakohihnan vaihdosta.
fnmjakopää1.jpg (178.85 KiB) Katsottu 4245 kertaa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei sitä ainakaan tuosta yhdestä nokka-akselin hihnapyörästä pysty päättelemään. Pitsikantisetkin ovat yhdellä hihnapyörällä, niissä on toisen nenäkepin veto toteutettu muistaakseni hammaspyörillä.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja V6 »

http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/HPE_225_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

JOo, mutta tuo on uudempi malli.

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

Niinhän näissäkin jos on 2 nokka-akselia, se toinen pyörii hammaspyörän (toisessa päässä) välityksellä. Mutta alkuperäiseen aiheeseen: Voiko pelkkä suuri kuormitus tehdä reiän mäntään , vai vaatiiko se esim vuotavan suuttimen? Muut männät näyttävät virheettomiltä. Ajotunteja siis oli vasta 400. Vastaisikohan se 70 000 km autossa. Venekoneissahan koneremppa tulee ehkä 1500 h paikkeilla normaalisti. Paitsi tällä kertaa tuli vähän aiemmin.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Olisiko jotain ylimääräistä päässyt sylinteriin (vettä tms)? Se selvinnee, kun tarkistaa kiertokanget, etenkin sen viallisen sylinterin. Tietysti ne kannattaakin tarkistaa vääntymisen varalta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eikös Juhakolle tullut kans reikä mäntään SpaItaliassa? Sille taisi löytyä syykin?

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

Reikä puhkesi , kun olin ajanut n. 40 minuuttia 3400 r/min. Kai se männän pää oli ohentunut jo aikaisemmmin ja nyt päätti puhjeta. Joka tapauksessa ko. suutin nyt tarkastetaan ja samoin männän jäähdytysöljy. Pitäisiköhän asentaa pakokaasun lämpömittari. Ja merivedellä toimiva öljynjäähdytin. Vaikuttaa siltä ettei kyseessä ainakaan mikään tyyppivika ole, kun vastaavia tapauksia ei ole näköjään pilvin pimein.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Erittäin harmillinen tapaus ja harvinainen, nämä on yleisesti kestävän koneen maineessa :(

Melko varmasti jotain ongelmaa suuttimessa, kannattaa käyttää kaikki testattavana ja tarkastaa myös "ohivirtauksen" letkujen kunto.

Mukavasti voimaa koneessa, jos on 10V :shock: Toki venekäytössä on yleensäkkin otettu enemmän voimaa samasta myllystä kuin autoissa... Parhaiten tuon tunnistaa siitä, että suuttimet on imusarjan ja kannen välissä. Onko ahtopaine ohjattu alipaineella vai ylipaineella? Tuolla erottaisi kumpaa koneversiota tuoautokäytössä vastaisi... Jos vielä saisi foton koneen päältä, niin olis kiva :lol:

Mistäs tällaisesta koneesta löytäisi tarkempia speksejä (ruiskutuspaine, ahtimen tyyppi, ahtopaine, jne.)? Olisi vaan mukava oppia lisää näistä 10V koneista...
"No smoke => no power => no hope"

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

En tiedä ahtopaineen ohjauksesta ja koneen päällä on välijäähdytin kokoluokaa 30 x 50 cm , joten imusarjastakaan en tiedä. Mutta kertoisiko tuo kuva? Öljykorkin vas puolella on liitin , joka ehkä on suuttimelle. Ja sen vas puolella on merkintöjä jotka ehkä kertoo puristuspaineista. Eli onko suuttimet tai hehkutulpat siinä?
Liitteet
Ölykorkin vas. puolella suutin?
Ölykorkin vas. puolella suutin?
suutin.jpg (147.18 KiB) Katsottu 3892 kertaa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

OK, stondaan fixattuna. Taisin puhelimella selailla eikä silloin voi ergonomiasta puhua...jätin siis projaketjun tarkistamatta. :oops:

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Vito »

jokander kirjoitti:Reikä puhkesi , kun olin ajanut n. 40 minuuttia 3400 r/min. Kai se männän pää oli ohentunut jo aikaisemmmin ja nyt päätti puhjeta. Joka tapauksessa ko. suutin nyt tarkastetaan ja samoin männän jäähdytysöljy. Pitäisiköhän asentaa pakokaasun lämpömittari. Ja merivedellä toimiva öljynjäähdytin. Vaikuttaa siltä ettei kyseessä ainakaan mikään tyyppivika ole, kun vastaavia tapauksia ei ole näköjään pilvin pimein.
Ei se männän pää itsestään mihinkään ohene.
Ei mäntää riko muu kuin mekaaninen vika(venttiilin katkeaminen/vääntyminen ,kiinnileikkaantuminen,männäntapin katkeaminen ,nakutus yms.)tai ylikuumumisesta johtuva sulaminen.Pelkkä ahtopaine ei mäntää riko jos muut asiat on kohdallaan ja jos paineet ei ihan taivaisiin nouse,mikä taas on normiahtimille muutenkin saavuttamattomissa.
Rikkoontuneesta männästä pitäs kyllä pystyä päättelemään syy.
Venemoottoreiden (ja monen autonkin)moottorin jäähdytysjärjestelmään liitetyllä öljynjäähdytin/lämmitinsysteemille on syy,sillä moottoriöljylle sopiva käyntilämpötila on 80-100 astetta (Italomoottoreissa tehtaan suositusarvo on usein 100astetta)ja nykyöljyt kestää hyvin 140-150 asteen lämpötiloja.
Suoralla merivesijäähdytyksellä öljy on liian kylmää.

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

Tarkennusta , siis männän pää on sen näköinen kuin olisi palanut puhki. Kyllä kai se pinnasta sulaessaan ja välillä jäähtyessään heikkenee="ohenee" ja lopulta jossain vaiheessa puhkeaa. Venemoottoreissahan on noita merivesijäähdytteisiä öljynjäähdyttimiä. Mm. edellisessä VP bensakoneessani oli merivedellä toimiva jäähdytin. Vesi tuli ensin jäähdytysveden lämmönvaihtimeen ja siitä öljynjäähdyttimelle ja siitä pakosarjan ja -putken jäähdytykseen. Vesi poistui n. 40 - 60 -asteisena. Ajatuksenani oli tuossa öljyjäähyasiassa se , että jos öljy nyt on 110 -asteista, ei varmaan haittaisi jos sen saisi 100- asteiseksi. öljyhän jäähdyttää mäntiäkin. Pitäisi sitten asentaa öljyn lämpömittarikin, etta näkisi mikä on tilanne.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Vito »

Juu onhan ne merivesijäähdytteisiä(joillakin jopa järvivesijäähdytteisiä :mrgreen: )se vaan että yleensä öljyä ei jäähdytetä suoraan meriveden lämpötilaan,kuten sullakin ensin vesi kiertää lämmönvaihtimen kautta,lisäks öljynkierrolle on yleensä vielä termostaatti joka säätelee jäähdytykseen menevää öljyä.
Mulla kiertää Yanmarin turbonakupadassa ensin lämmönvaihdin>merikytkin>öljynjäähdytin>(idioottimaisesti lämpimin vesi)välijäähdytin>pakoputki.Lisäks kone ottaa idioottimaisesti imuilman konehuoneen yläosasta jossa on ajossa n.65 astetta lämmintä :mrgreen:

jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja jokander »

Kuten Keltsikin mainitsi, olisi kiva saada jostain ko. koneesta lisää tietoa , esim koneen räjäytyskuva ja varaosien saatavuus ja hintoja. Tuntuu olevan aika kiven alla, ainakin räjäytyskuvaa olen haeskellut auton moottorista, mutta turhaan, Saati sitten venekoneesta. Eli jos jollain olisi antaa linkkivinkki.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onhan noissa öljynjäähdyttimissä myös termareita. Jopa 75:ssa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Auton moottorina voi osia selata vaikkapa tuosta (toimii vain Internet Explorerilla):
Eper
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Werneri
Viestit: 600
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Sanoisin, että suutin vika ko. sylinterissä jossa mäntä sulanut. Muistelen että Saksalaisen Auto Bildin 159 JtdM:n 100 tonnin kestotestissä oli jotain samaa ongelmaa ja syyksi osoittautui jo tehtaan jäljiltä suuttimeen ajautunut koneistuslastu tai jotain sellaista.
Epäilen, että tuo sylinteri ei ole suuttimesta johtuen saanut riittävästi soppaa ja on käynyt laihalla ja palolämmöt siitä syystä nousseet ja aikaa myöten mäntä sulanut puhki.

Werneri
Viestit: 600
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Lisäyksenä vielä, että ei kyllä ole yleinen ongelma. Shit happens...

arv
Viestit: 594
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja arv »

Werneri kirjoitti:Epäilen, että tuo sylinteri ei ole suuttimesta johtuen saanut riittävästi soppaa ja on käynyt laihalla ja palolämmöt siitä syystä nousseet ja aikaa myöten mäntä sulanut puhki.
Dieselmoottori käy aina ilmaylimäärällä. Laihalle ei siis voi mennä. Suutin on ihan potentiaalinen syyllinen jos ruiskun muoto ei ole tasainen.
Sitten sellainen homma että eihän mikään huohotinputki sattuisi olemaan tämän rikki menneen sylinterin imukanavassa? Liika öljysumukin voisi tehdä tuollaista.
Tai sitten sylinteri on vaan kuumassa paikassa; kiertääkö jäähdytysneste kunnolla?

oalfi
Viestit: 37
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 20:14
Car(s): 156 V6

Re: JTD 10 V männässä reikä

Viesti Kirjoittaja oalfi »

Dieselissä suutinvika taitaa olla niinpäin että vuotaa ennen avautumista tai ruiskuttaa väärään suuntaan, bensakoneissa laiha seos ja/tai nakutus tappaa männät. (Dieselihän "nakuttaa" aina toimiessaan)

Pari esimerkkikuvaa netistä (muista suoraruiskudieseleistä):
Ilmeisesti tuo esivuoto nostaa lämpötiloja ja sulattaa mäntiä vähän jokapuolelta ja huono ruiskukuvio liian suurilla määrillä sulattaa pistemäisesti ja voi jättää selkemämmät ruiskun kuviot mäntään:
Kuva

Joillain biodiesel/jätekasviöljyillä ja suoraruiskutusdieseleillä on tullut nopeasti mäntäongelmia, kun suuttimet eivät ole kestäneet (samoin voisi tietty olla huono erä dieseliä, mutta eiköhän se vaikuttaisi kaikkiin mäntiin)
Kuva

Vastaa Viestiin