Jäykkyys vaihekepissä
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jäykkyys vaihekepissä
Aiheesta on toki kirjoiteltu täällä ennenkin. Haluaisin kumminkin mielipidettä tapaukseeni.
156 V6 vm.1998
Vaihteisto on tähän asti toiminut loistavasti. Tänään vain äkillisesti liikennevalojen jälkeen muuttui vaihdekepin toiminta jäykäksi. Vaihteet menivät kyllä ilman rutinoita kun vähän käytti voimaa. Kepissä tuntui kuin joku joustaisi. (vaijeri?) vartin ajon jälkeen auto seisoi pari tuntia. Kokeilin vaihteita heti ajon jälkeen myös moottori sammuneena ja tunne oli yhtä jäykkä. Kun sitten lähdin uudelleen ajamaan, tuntui vaihdekeppi lähes normaalilta. Mitään lisä-ääniä ei ajossa kuulu. Eikä moottorin käydessä, vaihteen ollessa vapaalla.
Ilmeisesti siis kuuslovinen laatikko on ehjä. Olisiko vika sitten akun alla olevissa vaihteen siirtäjävipujen puslien jäykkyydessä? Mistähän olisi viisain
aloittaa? Tähän asti minulla ei ole ollutkaan muuta jäykkää kuin niska ja käytös. Nyt siis vielä alfan vaihdekepin ajoittainen jäykkyys.
156 V6 vm.1998
Vaihteisto on tähän asti toiminut loistavasti. Tänään vain äkillisesti liikennevalojen jälkeen muuttui vaihdekepin toiminta jäykäksi. Vaihteet menivät kyllä ilman rutinoita kun vähän käytti voimaa. Kepissä tuntui kuin joku joustaisi. (vaijeri?) vartin ajon jälkeen auto seisoi pari tuntia. Kokeilin vaihteita heti ajon jälkeen myös moottori sammuneena ja tunne oli yhtä jäykkä. Kun sitten lähdin uudelleen ajamaan, tuntui vaihdekeppi lähes normaalilta. Mitään lisä-ääniä ei ajossa kuulu. Eikä moottorin käydessä, vaihteen ollessa vapaalla.
Ilmeisesti siis kuuslovinen laatikko on ehjä. Olisiko vika sitten akun alla olevissa vaihteen siirtäjävipujen puslien jäykkyydessä? Mistähän olisi viisain
aloittaa? Tähän asti minulla ei ole ollutkaan muuta jäykkää kuin niska ja käytös. Nyt siis vielä alfan vaihdekepin ajoittainen jäykkyys.
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Ja laatikko ei ole puskenut öljyjäkään pihalle? Kutoskoneissahan ollut valitettava tyyppivika, jossa sisälokari (?) hankaa laatikosta kulman auki -> öljyt sitämyöten pihalle.
Öljythän on suhteellisen siedettävä tarkistaa, kun siinä on kuitenkin se tarkastus/lisäysproppu (nyrkkisääntönä: propun avatessa jos sieltä tuppaa vähän tulemaan öljyä pihalle, sitä ainakin oli tarpeeksi) ja siitä voipi ihmetellä.
Jos tuossa ei mitään, niin siirtäjämekanismi varmaan seuraava - tai sitten se vaihdekepin muovilärpätin, mikä siinä kepin alla on. Ymmärtääkseni sen muovihässäkän hajoaminen aiheuttaa mm. jäykkyyttä tai vaihteiden katoilua ja "vaikka mitä" - asiasta paremmin tietävät tarkentakoot.
Omat kokemukseni on vain yhdestä hajonneesta laatikosta ja siinä vaihtaminen oli paljon sujuvampaa, kuin ehjällä
Liikerata oli lyhyempi ja luonnollisempi + kaikki vaihteet toimi il primo - kunnes hajosi sekä kytkin, että laatikko. 
Öljythän on suhteellisen siedettävä tarkistaa, kun siinä on kuitenkin se tarkastus/lisäysproppu (nyrkkisääntönä: propun avatessa jos sieltä tuppaa vähän tulemaan öljyä pihalle, sitä ainakin oli tarpeeksi) ja siitä voipi ihmetellä.
Jos tuossa ei mitään, niin siirtäjämekanismi varmaan seuraava - tai sitten se vaihdekepin muovilärpätin, mikä siinä kepin alla on. Ymmärtääkseni sen muovihässäkän hajoaminen aiheuttaa mm. jäykkyyttä tai vaihteiden katoilua ja "vaikka mitä" - asiasta paremmin tietävät tarkentakoot.
Omat kokemukseni on vain yhdestä hajonneesta laatikosta ja siinä vaihtaminen oli paljon sujuvampaa, kuin ehjällä


Re: Jäykkyys vaihekepissä
^Kutosesta on vielä helpompi tarkistaa ölpät laatikosta kun siellä on mittatikkukin 

- Finest
- Viestit: 3237
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Aika reilusti on jos pulppuaa, kun tikku on suunnilleen taivasta kohti.
Eka katsoisin suojapussin alle onko muovi ehjät, sitten akun alle ja samalla sen mekanismin huoltaa.
Samalla öljyt tarkastukseen.
Eka katsoisin suojapussin alle onko muovi ehjät, sitten akun alle ja samalla sen mekanismin huoltaa.
Samalla öljyt tarkastukseen.
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Oho, enhän mä tiennyt kutosessa moista luksusta olevan
Nyt hävettää, taas 
Mutta ainahan sitä oppii uutta jne...
Tosiaan tuo nyrkkisääntö pätenee ainakin 147/156 twinsparkkeihin. Kiitos korjauksesta :p


Mutta ainahan sitä oppii uutta jne...

- Finest
- Viestit: 3237
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jäykkyys vaihekepissä
^Älä ota itteesi
Näkyy muuten manuskassa kuvat.
Tuo kepin joustavuus voisi viitata muoviin kepin alla..

Näkyy muuten manuskassa kuvat.
Tuo kepin joustavuus voisi viitata muoviin kepin alla..
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Onneksi öljy on askissa. Ne on vaihdettu 40 000 sitten ja ovat ylämerkissä.
Mistähän sen kepin alusen voisi tutkia? Onko siis hirvee homma?
Keppi toimii taas Ok. Voisiko joku vika siellä kepin alla toimia näin, että välillä vika poistuu?
Eilen sain (vasta!) tietää, että vaimolla oli myös alfan vaidekeppi tehnyt saman tempun jo yli kuukausi sitten. Oli kuulemma jättänyt auton sitten parkkiin ja tunnin kuluttua kun palasi niin mitään vikaa ei enää ollut. Mystistä.
Mistähän sen kepin alusen voisi tutkia? Onko siis hirvee homma?
Keppi toimii taas Ok. Voisiko joku vika siellä kepin alla toimia näin, että välillä vika poistuu?
Eilen sain (vasta!) tietää, että vaimolla oli myös alfan vaidekeppi tehnyt saman tempun jo yli kuukausi sitten. Oli kuulemma jättänyt auton sitten parkkiin ja tunnin kuluttua kun palasi niin mitään vikaa ei enää ollut. Mystistä.
- Finest
- Viestit: 3237
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Suojapussin neppari auki ja kehikko pusseineen pois. Jossain päin foorumia olikait kuvalliset ohjeetkin.
Lähinnä näkee ettei se muoviosa ole halki/hajalla. Ja että osa itsessään on kunnolla kiinni autossa.
Lähinnä näkee ettei se muoviosa ole halki/hajalla. Ja että osa itsessään on kunnolla kiinni autossa.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Vaijerit jumissa tai Kepin alaosassa oleva kuula/muovikehys halki.. Itse vaihdoin sen kehyksen ehjään,vaijereita en oo herkistelly.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jäykkyys vaihekepissä
^^^^
Joutuuko sen muovikehyksen vaihdon takia irroittaan koko vaihdevalitsin /käsijarru systeemin pohjan kautta , vai pystyykö vaihtamaan yläkautta? Mietin vaan, että jos alakautta, niin taidan jättää korjaamon tehtäväksi.
Joutuuko sen muovikehyksen vaihdon takia irroittaan koko vaihdevalitsin /käsijarru systeemin pohjan kautta , vai pystyykö vaihtamaan yläkautta? Mietin vaan, että jos alakautta, niin taidan jättää korjaamon tehtäväksi.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5479
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jäykkyys vaihekepissä
mulla vastaava ongelma on ainoastaan kuumalla kelillä, kun on viileämpää kaikki toimii ok.
Omassa yksilössä jumittaa kuvan akseli joka on tuon alumiinikäikäleen sisällä.
rasvasin sen jo kerran ja hetken oli hyvä. Alfaownerin sivuilla oli että nuo muoviset puslat turpoaa jostain syystä ja aiheuttaa ko ongelman

Omassa yksilössä jumittaa kuvan akseli joka on tuon alumiinikäikäleen sisällä.
rasvasin sen jo kerran ja hetken oli hyvä. Alfaownerin sivuilla oli että nuo muoviset puslat turpoaa jostain syystä ja aiheuttaa ko ongelman


- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Alakautta,ja jos haluaa mukavammin tehdä,niin pakoputki etuputkilta asti alas...Antieko kirjoitti:^^^^
Joutuuko sen muovikehyksen vaihdon takia irroittaan koko vaihdevalitsin /käsijarru systeemin pohjan kautta , vai pystyykö vaihtamaan yläkautta? Mietin vaan, että jos alakautta, niin taidan jättää korjaamon tehtäväksi.
Itse otin putkea hiukan alas ja ahtaasta välistä vaihdoin. Yks v*ttumaisimpia hommia ikinä ! Olis pitäny vaan purkaa enemmän...
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jäykkyys vaihekepissä
Niinhän se kepin palloa ympäröivä muovikotelo oli sieltä puslan luonta halki! Mikä lie on tuon osan oikea nimike. Heikkalta tilasin uuden. Siinä oli nimikkeenä, korjaussarja vaihteensiirto.
Tällä foorumilla löytyi haulla useitakin kuvia aiheesta. Kaikki näyttivät halenneen samasta kohdasta. Kyseessä liene ihan ominaisuus. Ihmettelin vain kun useimmat mainitsevat tuossa yhteydessä vaihekepin heiluvan hervottomasti. Minulla se on nyt melkoisen jeti ja jäykähkö.
Ennen se hiukan eli kun kiihdytti ja moottorijarrutti. Varsinkin nelosvaihteella.
Viikon päästä korjaamolle aika, niin eiköhän se siitä. Kiitos vinkeistä!
Tällä foorumilla löytyi haulla useitakin kuvia aiheesta. Kaikki näyttivät halenneen samasta kohdasta. Kyseessä liene ihan ominaisuus. Ihmettelin vain kun useimmat mainitsevat tuossa yhteydessä vaihekepin heiluvan hervottomasti. Minulla se on nyt melkoisen jeti ja jäykähkö.
Ennen se hiukan eli kun kiihdytti ja moottorijarrutti. Varsinkin nelosvaihteella.
Viikon päästä korjaamolle aika, niin eiköhän se siitä. Kiitos vinkeistä!