Viisaita kysymyksiä 155:stä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se yksinkertaisuudessaan kertoo moottorinohjaukselle kaasuläpän asennon (tämähän oli vielä vaijerikaasulla). En tunne kyseistä järjestelmää niin hyvin että osaisin sanoa onko se pykälittäinen kytkin (lähinnä lappu lattiassa vai ei) vai prosentin tarkkuudella kertova potentiometri. Sen todennäköisesti voisi mitata melko helpollakin, mutta olisi hyvä tietää jotain referenssiä asteikosta jolla liikutaan - ja vika tuskin on siinä, jos kaasun asento ja sen muutoksen nopeus ei vaikuta vian esiintymiseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aivan eri laitos 156 TS on, mutta mutta... Siinä rikkinäinen ILMI tyypillisesti estää kierrosten nousun pisteestä X eteenpäin. Rupee nykimään ja pahasti.
Vapaalla parkissa taas kiertää rajoittajaan asti ilman murheenhäivää. Omakohtaista kokemusta yhdestä TS:stä, jossa tosiaan vedon kanssa (aivan sama, paljonko kuormaa oli) stoppi tuli siinä 3200rpm:n kohdalla. Erittäin kevyellä kaasulla sai ajossa kierrokset hivutettua yli tuon maagisen pisteen...

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bnii, mutta 156 tessu onkin ilmamassamittauksella eli kuumalanka-anturilla. Niillä on välillä taipumusta mm. väsyä niin, että näyttävät vähemmän ilmaa kuin todellisuudessa läpi menee, jolloin tietyn ilmamassan jälkeen kone menee laihalle ja alkaa räkiä (tästä pitäisi saada vikakoodia liiallisesta sopeutuksesta, mutta kaikki autot eivät hoksaa antaa moista). Eri tekniikka johtaa yleensä eri vikoihin ja melkein voisin luvata pullakahvit sille, joka todistettavasti saa saman efektin aikaan läppämallisella ilmamäärämittarilla, kun en vielä ole moista kuullut kohdatun.

Edit: tarkennetaas sen verran, että väsyneellä MAF:lla mennään jatkuvasti laihalla (josta toki selvitään jossain määrin lambdaperustaisella sopeutuksella), mutta jossain kohtaa seoksesta tulee niin laiha, että meno tökkää siihen.
Viimeksi muokannut Polforea, 23 Syys 2016, 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ok, eli ilmeisesti ei siis toivoakaan pätemisestä tuohon. No, tekniset erot on yleisestiottaen se kaikkein olennaisin ero.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

On tämä taas mystinen homma. Ei löydy imuvuotoja startterilla vaikka kuin suihkuttelee. Tämä siis katkoo käynnin kaikissa mahdollisissa moodeissa siihen 4000 kierrokseen (ehkä himpun alle oikeasti) - siis paikallaan/kuormituksessa, missä vaan, hitaasti kaasuttaessa tai lämäyttäen. Tuohon saakka pelittää kyllä napakasti ja tyhjää käy hyvin ja tasaisesti.
Käytin imupuolen putket irti, ei havaittavia halkeamia, ei paskaa, kaikki näytti olevan kunnossa. Vähän oli löysällä suodatinkotelo mutta kiristyksillä ei ollut vaikutusta.
Puola on muuten vaihdettu ihan vasta, samoin tulpat. Tuolla ilmamäärämittarinlootan alla on muuten musta muovinen laatikko, johon se kuvissa näkyvä oranssilla teipattu liitin menee.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tunnetko ketään, jolla olisi irtonaista seosmittaria ja/tai sytkästroboa? Lambdan voisi heittää putkesta sisään ja katsoa mitä tapahtuu seoksissa (ja muistaa, että lukema mm. vetää rankasti laihalle, jos joku pytty ei sytytä, eli ihan suoraan ei voi seoslukemastakaan bensavikaa leimata). Pienen selvittelyn jälkeen (kiitos Shakal!) tuossa on ilmeisesti coilpack, eli joka pytylle oma puola, mutta kuitenkin tulpanjohdoilla varustettuna, jolloin tulpanjohdoista voisi sytkästrobolla (tunnetaan myös nimellä ajoituslamppu) katsella kaikki pytyt läpi, mitä tapahtuu sytkälle siinä 4krpm kohdalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

No eipä ole tuttavapiirissä tuollaisia. Tässähän ei ole jokaiselle pytylle omaa puolaa, vaan yksi 6-tuttinen köntti, josta lähtee johdot ja tulpan hatut. Puola on vaihdettu keväällä. Tulpat vaihdettiin myös sen jälkeen.

Tehtaan manuskan ohje vaiheittain menee jotenkin näin:
VIKA: The engine does not reach maximum performance
Check air-flow meter -> OK -> Check throttle valve potentiometer -> OK -> Check Air flow meter -> OK -> Check Electroinjectors -> OK -> Check Spark plugs -> OK -> Check High voltage and earth cables -> OK -> Check Throttle valve -> OK -> Check fuel pressure jne.

Saiskohan tuosta 3-pin kaapelista irti jotain tietoa tähän liittyen? Minulla on kyllä tarvittava kaapeli, mutta Macille ei taida olla softaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Entäs puolan ja tulppien väli, eli tulpanjohdot?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No siinä ei ole jakajaa tai muuta keinoa vaihtaa puolan kohteena olevaa tulppaa, joten siellä mötikän sisällä on 3 (hukkakipinä) tai 6 (täysin omat puolat joka pytylle) puolaa :). Juju kuitenkin piilee siis siinä, että kun puolalta/puolilta menee tulpille piuhat sen sijaan että olisi ns. COP-puolat (Coil Over Plug) suoraan tulppien päällä, niin niistä tulpanjohdoista voisi strobolla sytytystä tutkia, jos sellainen olisi tarjolla.

Kyllä, hyvinkin voisi saada moottorinohjaukselta vikakoodeja irti ja helpotusta asiaan. MES voisi hanskata, mutta sekin tarttee winkkarin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voithan kurkata sitä ilmamäärämittarin mustan kannen alla olevaa viisaria ja levyä. Leikkaa auki varovasti sen kannen alareunan kohdalta, sitten teippaat siististi kun laitat takaisin. Viisarin tunnistin liikkuu levyllä ja jos siihen on kulunut ura niin voi aiheuttaa toimintahäiriötä. En muista onko levyä mahdollista siirtää niin, että viisari liikkuu toisessa kohtaa levyä ja voihan sielä olla vaan jotain hapettumaa/likaa vaikka tiivis pitäisikin olla.

Tulpanjohdot ei kait kovin kalliit uusia ja oliko puola/jakajayksikkö uusi joka siihen vaihdettiin?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Komppaan VMTD tässä asiassa, tietty kannattaa myös tarkistaa ettei kaasuvaijeri ole irronnut niin että läppä ei aukeakkaan täysin. Ihan äkkiä en vastaavaa vikaa muista että olisi tullut läppäilmillä olevalla koneella.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jos katkoo myös kylmällä koneella eli rikastin piirillä niin vika lienee sytkä puolella. En tosin tiedä kuinka ylös rikastinpiiri yltää, ei välttämättä 4000r asti. Mekaanista kierrosluvun rajoitinta tuossa ei sentään liene? Onko puola varmasti oikeaa tyyppiä moottoriin, toimiko samalla puolalla aiemmin oikein?

Sitten kysymys, 155 ja 164 ovenkahvat näyttää hiukan samalta, mutta onko vaihtokelpoiset? Ellei (tod näk) ja, jos jollakulla on myydä vasemman puolen ehjä kahva 155:een niin saa tarjota.
Giulia Super -69

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Puola oli uusi ja autoon sopiva. Moottori toimi kierrosten osalta hyvin aiemmin tällä puolalla. Ja toimii nytkin tosi hyvin sinne n. 4000 saakka. Vanha puola pätki tyhjäkäyntiä ja auto kävi jo ostaessa tyhjää 5 pytyllä. Perkele jos se on taas rikki. Ei jaksais ostella tuollaisia satasen pommeja 6kk välein.
Niin, tulpanjohdot näytti olevan oikeassa järjestyksessä ja kiinni.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Satanen on kuule pieni raha Alfan kanssa, mutta harmittaahan se tietty. Ostit tietty Boschin puolan, onhan uusissa osissa takuu, jos viallinen.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Puola ja tulppa hommaa... En usko niiden olevan viallisia. Kokeiltiin ensin vanhalla puolalla, jolla ei aikoinaan käynyt tyhjäkäyntiä 6 sylinterillä. Nyt sillä paukutti edelleen tyhjää viidellä, mutta myös kierrokset hyytyi neljään tonniin. Sama homma kokonaan uudella Boschin puolalla - rötää samassa kohtaa. Paikallaan on nyt Motonetistä keväällä hankittu KW. Tulpat katsoin myös, siistit oli. Niin joo, tulpat tuli samalla vaihdettua uusiin, kun oli varastossa. Eipä niillä paikallaan olleilla ollut paljon ajettu.
Uusi Boschin kaasuläppäanturi oli myös jemmassa, joten sekin tuli samalla vaihdettua. Ehkä alakierrosherkkyys parani hieman, mutta ihan samaan kohtaan hyytyy edelleen.

Koko imupuoli tuli tarkisteltua kohtuullisen tarkkaan samalla kun auto oli levällään. Imuputket on ehjiä ja puhtaita. Ilmamäärämittaria en alkanut leikkaileen auki. Kuulosti sen kaltaiselta hommalta että en tohi ryhtyä moiseen.

Mitähän tässä vielä vois olla? Jakopäässä on nähtävästi jokin kierroksia ja sytytysennakkoa tutkaileva anturi tms.? Tuli vaan mieleen, kun suljen tässä pois asioita, jotka ovat voineet jäädä löysälle/irti rempan yhteydessä. Jakopäähän huollettiin myös loppukesällä.

Voisiko rikkinäinen lambda sekoittaa ecua sen verran että aiheuttaisi tämmöisen? Lambda todettiin kyllä katsastuksessa ehjäksi, mutta onhan sekin voinut jo mennä rikki. Kuittien mukaan se on vaihdettu 2v sitten.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Miltä tulpanjohdot näyttää, onko uusittu lähiaikoina? Perus jutut kannattaa sulkea ensin pois.
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Osaako kukaan kertoa onko 155 ja 164 ovenkahvat vaihtokelpoiset keskenään?
Giulia Super -69

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Ei taida kahvat olla vaihtokelpoisia, 155 kahva painaa metalliosaa suoraan ja 164 lähtee tanko lukolle. Ei kuitenkaan 100 % varma.

Kannattaa katsoa sen ilmamäärämittarin numero, jos jostain läheltä löytyisi toinen samanmoinen voisi kokeilla senkin.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

VMTD kirjoitti:^Ei taida kahvat olla vaihtokelpoisia, 155 kahva painaa metalliosaa suoraan ja 164 lähtee tanko lukolle. Ei kuitenkaan 100 % varma.
Ok, Kiitos.
Giulia Super -69

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

VMTD kirjoitti:^Ei taida kahvat olla vaihtokelpoisia, 155 kahva painaa metalliosaa suoraan ja 164 lähtee tanko lukolle. Ei kuitenkaan 100 % varma.

Kannattaa katsoa sen ilmamäärämittarin numero, jos jostain läheltä löytyisi toinen samanmoinen voisi kokeilla senkin.
60500571 on korvaava numero ja vanha 60569704.
Vastaavaa mötikkää näyttää löytyvän muistakin autoista.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nyt alkaa rauhallisemmallakin miehellä mennä hermot.
Tänään pääsin ekan kerran käyttämään auton kunnolla lämpimäksi kun hain siihen veden lämpötilan anturin. Hemmetti, kun auto lämpeää kunnolla niin ongelmat eskaloituu tosi pahasti. Alkaa todellinen nykiminen, joka on sattumanvaraista. Auto ei kierrä edes 4000 saakka vaan rötää jo 2500 kohdilla tai nykäsee alakierroksilla niin että pää kolahtaa rattiin. Taas saattaa toimia hetken ok ja sitten taas sammua yhtäkkiä tai vetää tyhjäkäynnin pirun alas. Helvettiähän sillä ajaminen sitten on ja lirutella johonkin tien laitaan pois haitolta. Jäähdyttyään taas toimii jotenkin.
Liekö näillä kaikilla ongelmilla yhteinen syyllinen vai onko tässä päällä useampia murheita? Ihmeellisesti nämä kaikki asiat tuli autoon Pohjanmaan remppaturneen jälkeen.
Sen verran pitää tosiaan vetää aiempia sanoja takaisin, että ei auto ollut kaikilla testikerroilla lähellekään noin lämpöinen, mutta siltikin se 4000 rpm rajoitin tuli esiin aina. Nykimistä esiintyi kyllä tässä jo aiemmin, mutta luulin että ne korjaantui jollain tempulla - johtuikin nähtävästi vaan siitä että kone ei ollut riittävän lämmin.
Nyt tulee kaikenmaailman asioita mieleen: bensansaanti, puolako sittenkin?, tulpan johdot, ilmamäärämittari...
Pirun hienoa kun autoon laittaa osineen 1500e rahaa kiinni ja sitten tulos on tämä, ei toimi edes sen vertaa mitä ennen (tuota ennakoivaa) huoltoa. Koskaan ei nähtävästi pitäisi toimivaa autoa huoltaa ennakkoon, vaan vasta sitten kun se on totaalisen sökönä. Nyt tein sen virheen ja tässä sitä ollaan, syvällä ongelmissa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tuo nyt kuulostaa vahvasti siltä että kampiakselin asentoanturilta häviää tieto syystä tai toisesta. Taitaa tuon ikäisessä bussossa anturi lukea hammastusta kampiakselin apulaitehihnoja pyörittävältä pyörältä. Anturi, sen kiinnitys ja johto syyniin. Lisäksi kannattaa tutkia se pyörä vipattaako, onko hampaat tallella. En tiedä onko siinä kumivulkanointia joka pettäessään voisi aiheuttaa pyörän vipattamisen ja signaalin katoamisen.

Jos bensansaannissa ongelmia ei rykiminen ole niin jyrkkää että niskat katkeaa. Läppämallin ilmamäärämittareista hiilipinta kuluu puhki yleensä jostain 2000-3000rpm kohdilta. Ja tämä tapahtuu yleensä vasta 300tkm huitteilla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Aikanaan oli seitenfemmassa vähän samantyylinen ongelma. Lopulta tuossa tapauksessa ongelma oli ilmeisesti väljät kampuran runkolaakerit jonka takia korkeilla kierroksilla hihnapyörä pääsi vipattamaan ja ykk-anturilta katosi signaali.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tuossa on kyllä järkeä! Juurikin kertomasi kaltainen anturi siellä kampuran hammaspyörällä on. Paikansin sen eilen, mutta en koskenut kun on niin ahtaassa paikassa ja mitäpä sille osaisin muutenkaan tehdä tunkin varassa. Liitin näytti olevan kiinni. Välystä rattaaseen en luonnollisesti mitannut.
Autoon vaihdettiin remontin yhteydessä stefat molempiin päihin konetta, joten maallikkona luulisin, että väljät laakerit olisi jotenkin tullut esille tuossa yhteydessä. Vaiko eikö? Kone ei pidä mitään ylimääräistä ääntä mielestäni ja toimi ennen huoltoa erittäin hyvin.
Ilmamäärämittarin toiminnasta en osaa sanoa sen kummempaa. Autossa nyt olevan matkamittarin mukaan 300tkm lähestyy, mutta tällähän oli kuulemma rullattu todellisuudessa n.100tkm vähemmän.
Vien auton viimeistään huomenna osaavampiin käsiin katsottavaksi, josko tämä selviäisi.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mutkistui pajalle vienti. Käynnistyy sahaamalla, käy ehkä hetken hyvin ja sitten pätkii käyntiä ja joko sammahtaa tai nostaa kierroksia. Ei tuolla uskalla 6km matkaa lähteä nykyttelemään pajalle. Maadotusjohto siinä 4-5-6 pyttyjen venakopassa on silmin nähden aika heikossa hapessa, joten se pitänee myös askarrella kuntoon tässä hötäkässä kun asiaa aletaan setvimään. Tämä on tätä harrastamista. Jos tuo kuntoon tulee pienellä työllä, niin laitan lottoa vetämään.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Maadoitushan siitä oli nirhautunut rikki. Mutta edelleenkään ei kierrä yli 4000rpm.
Putkisto lämpenee epätavallisen kovasti, mihinkähän se viittaisi? Jako pielessä vai ecu sekaisin?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Sape »

Alkoiko nämä oireet sen isomman remontin jälkeen, vai temppuiliko jo ennen sitä?

Ajoituslampulla (30€ Motonetissä) saisi tietenkin katsottua sen, että katkooko sytkää siinä 4000rpm vai onko vika jossain muualla. Tuo Tiigen ja minun ex-75 tökkäsi kyllä niin kuin seinää 5500rpm kun kampiakselin tunnistimelta hävisi tieto, eli huomattavasti rajummin kuin normaali kierrosluvun rajoitin.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kaikki tämä rötääminen alkoi rempan jälkeen. Siinä vaihdettiin stefat, kytkin ja huollettiin jakopää vesipumppuineen.
4000 kohta kuulostaa minusta normaalilta rajoittimelta. Ei siis "pää rattiin" rykäykseltä vaan ihan kuin rajoitin. Ja edelleen sanon: kone kylmänä ja lämpimänä, sama homma ja tismalleen sama kohta.
Ei kait tästä voi noin vain ajoitusta tsekata vai voiko?

Nyt kumminkin käy nuo alakierrokset nätisti maadoitusten korjaamisen jälkeen.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Sape »

Venakopat joutuu käyttämään auki, että jaon saa tsekattua. Minun veikkaus menisi kampiakselin asentotunnistimen tai sen hihnapyörän / hammastuksen suuntaan... Et ilmeisesti ole saanut luettua vikakoodeja?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Koodeja ei ole luettu kun ei oo wintoosaa eikä softaa. Piuha vain löytyy.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ecussa on seuraava nro Bosch 0 261 200 537. Liekö auton alkuperäinen ja siihen kuuluva?

Edit. Taitaapi olla ihan originaali.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nyt on kokeiltu kokonaan uutta Boschin MAFfia. Uusi loota nosti kylmänä tyhjäkäyntiä hieman, mutta edelleen rajoitin iskee 4000 tienoilla. Ei vaikutusta kierrosherkkyyteen tms. Vaihdoin vanhan lootan tilalle ja laitoin uuden maffin jemmaan.
Kyllä tässä pari tai kolme asiaa alkaa nousta ylitse muiden.
Kampuran asentoanturi on todennäköisesti vaihdettava joka tapauksessa, että saa sen asian ruksittua listalta pois. Uusi sellainen on jo.
Voisiko hieman pielessä oleva jako aiheuttaa tämmöisen vian??? Miten tuon ecun aivoitus oikein menee, voisiko moottori toimia alakierroksilla pielessä olevalla jaolla ja sitten kierroksilla saada sen verran sekavaa tietoa, että ajaisi moottorinohjauksen vikatilaan ja siksi lyödä rajoitinta peliin? Ecu specialisti tämmöistä veikkaili. Kattikin kuumuu kyllä epätavallisen paljon. Auto käy ihan nätisti tyhjäkäyntiä ja alakierroksilla ottaa kierroksia. Mutta jos ihan tarkkoja ollaan, niin saattaa tästä alakierroksilla heposia kateissakin olla.
Joka tapauksessa, jossain vaiheessa, viimeistään kun kone lämpenee, alkaa satunnainen pätkiminen (kampuran asentoanturi???). Saattaa tyhjäkäynnillä yhtäkkiä sammua tai ainakin lähes sammahtaa ja sitten hörähtää uudelleen käyntiin. Maadoituksethan tässä käytiin ammattilaisen toimesta läpi, putsattiin & uusittiin. Luotto autolla liikkumiseen (lapset takapenkillä) on aika vähissä, joten sillä ei ole ajettu nyt ollenkaan - kun ei ole ollut pakko.
Hyviä vinkkejä vian diagnosointiin on tullut, tukkeutuneesta katista lähtien. Kiitos niistä! Auto käväisee nyt korjaamolla, niin eiköhän tämä tästä selviä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kampuran asentoanturin pidike eli ilmeisesti osanumero 60513211 (tai uudella numerolla 60808061) siellä ainakin on kahtena kappaleena. Älkää kysykö, että miten ja miksi - en tiedä.
Mistähän hitosta tuollasen nyt saisi? 164 3.0:ssa taitaa olla sama. Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä mistä osan saisi hankittua? Ja jos löytyy, niin ei tarvitse ilmaiseksi luopua :)

edit. Ja näyttäisi löytyvän vielä sama osa 75 3.0 motronicista.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

No siinähän se vika sitten on. Sen tunnistimen teline pitää olla todella tukeva tai varmuudella tulee häiriötä signaaliin. Luulisi jollain olevan 164 raato jossain ladon nurkalla josta sen telineen saa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jep, näin luulisi, mutta mites kaverille jolla se raato on, saisi viestiä? :)
Tämmöisissä tapauksissa 3D-tulostuksesta saattaisi olla apua.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Janne kirjoitti:Jep, näin luulisi, mutta mites kaverille jolla se raato on, saisi viestiä? :)
Tämmöisissä tapauksissa 3D-tulostuksesta saattaisi olla apua.
Vaikka se tulostaminen varmasti kätevää onkin, niin forumin "Ostetaan" -osioon kannattanee pistää ilmoitus ja lisäksi penkoa "Myydään" osiosta mahdollisia 164 ilmoituksia läpi.
VMP

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

[*]
Janne kirjoitti:Kampuran asentoanturin pidike eli ilmeisesti osanumero 60513211 (tai uudella numerolla 60808061) siellä ainakin on kahtena kappaleena. Älkää kysykö, että miten ja miksi - en tiedä.
Mistähän hitosta tuollasen nyt saisi? 164 3.0:ssa taitaa olla sama. Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä mistä osan saisi hankittua? Ja jos löytyy, niin ei tarvitse ilmaiseksi luopua :)
Uudella osanumerolla googlaten löytyi tämä sivu: https://en.partacus.de/spareparts/detai ... eb91e409e/ . Onkohan sama osa? Ei ihan kamalan hintainen ja näyttäisi olevan varastotavaraa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Gtv:hen oli myös hankala löytää vastaava pidike, joten ehjäsin vanhan.
Yllä mainittuun sivustoon kannattaa suhtautua varauksella, takajousien laakeri kumeja piti olla saatavilla (valmistus lienee lopetettu).
Lopulta tuli ilmoitus ettei olekaan ja pari kuukauden viiveellä rahojen palautus. Foorumilla oli toinenkin vastaava kokemus.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Partacusilla osa ei maksa paljon, mutta toimitus maksaakin sitten kaks kertaa osan hinnan verran lisää. Mitenhän tuo ePer? Toimitusaika on ainakin pitkä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

On kyllä kepulifirma tuo Partacus. Eka tulee kuittaus että rompe lähtenyt ja veloitus tehty. Sitten heti perään tulee ilmoitus, että osa ei olekaan saatavilla ja rahat palautetaan päivien viiveellä... Laitoin sitten toisella osanumerolla tilauksen sisään...tuli heti ilmoitus että confirmed ja checked. Nyt ootellaan että koskas tämäkin tilaus peruutetaan.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Omat kokemukset siitä firmasta. Täyttä kusetusta näillä kokemuksilla. Toivottavasti saat rahat takaisin inhimillisessä ajassa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Olen järkyttynyt. Syyskuun viimeisenä perjantaina laitoin alfa 155:ni joka 2.0 16v ts koneella olevaan jakopäähän kaikki pyörivät ja siten myös laakeroidut osat. Alkuperäinen kitinä oli hetken poissa ja sitten se alkoi uudelleen. Tutkin asiaa ja soitin autotarvikkeelle josta olin osat ostanut, kysyäkseni onko osilla takuuta. On. Nyt otin jakopään auki ja järkytyin kun kaikissa osissa jotka olin laittanut on nyt välys :crazyeyes: Mikä perkele ne noin on syönyt? Joitain rullia muistan kokeilleeni, että oli jo silloin pieni välys, mutta nyt ne kaikki on väljiä. Hihnat on kiristetty osoittimien mukaan, pyöritelty ja tarkistettu kireyksiä. Ei siis johdu liian kireistä hihnoista :roll:
Kiva viedä huomenna osat takuuhin, että "Moro nää 1,5kk vanhat osat on kaikki paskana."

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Partacus hoiti asiat lopulta mallikkaasti ja kalikka tuli perille muutamassa päivässä. Vaan eipä alkanut auto toimiin vieläkään...huoh. Jatketaan salapoliisityötä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mites ton tessun vaihteensiirron tangot kuuluu oikeaoppisesti irroittaa? En uskaltanut vääntää irti, joten otin mutterit auki, kaksi ohjausvaihteen yläpuolelta ja sen mutkaisen tangon laatikon päästä. Miten muut on tehneet?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Laturissa pieni päittäisklappi, onko vaarallista?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko Jannen bussoon löytynyt jo ratkaisu ?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Löytyi joo. Paikallaan ollut kierrosanturi oli rikki ja samoin uusi. Tuli kyllä käytyä kaikki läpi sytytyksessä, bensansaannissa, ilmanotossa ja myös orkkissoftaa kokeiltiin. Facetin kierrosanturilla hörähti käymään nätisti.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onko jollain 155 harrastajalla ylimääräistä taka-akselin abs-anturia myytäväksi asti. Bosch osanumerot 0 265 003 063 ja 0 265 006 197 käy.
Alfan omalla numerolla 60806254.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään käytin rempan jälkeen konetta lämpimäksi, mutta en saanut sisälle lämmintä. Mietin noita letkuja, mutta tuskin niitä edes väärin saa kun ovat eri mittaisia. Nyt vesipumpulta tuleva putki on liitetty kuljettajan puoleiseen letkuun ja oikeanpuoleinen letku termostaattikoteloon. Voisiko olla vaan ilmalukko kennolle menevissä letkuissa, kraana näyttää aukeavan ja sulkeutuvan kun lämpöä säätää min ja max asennoissa. Ennen toimi moitteetta. Onko noissa 16v. koneissa samoin tai kellä on 8v. kone?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään otettu 155:n käyttöön.
Viime syksynä paloi satunnaisesti suihkutuksen merkkivalo, joka oli myös edellisen omistajan aikana silloin tällöin palanut, ilman varsinaista oiretta.
Nyt kyseinen valo on palanut tasaisessa ajossa lähes jatkuvasti, mutta sammuu aina moottorijarrutuksessa, sekä kiihdyttäessä ja vapaalla on myös sammuksissa. Minkäänlaisia käyntioireita ei esiinny, mihin tuollaisen vian voisi paikantaa?

Vastaa Viestiin