Alfa GTV hankinnassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Rinssi
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Elo 2012, 14:48

Alfa GTV hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Rinssi »

Tässä jo varmaankin kuukauden kattellut autoa itelle. Korttiakaan ei kyllä vielä ole, mutta se on tulon päällä. Kaiken näköisiä ja merkkisiä autoja kattellut, mutta vähän aikaa sitten törmäsin Alfa Romeoihin. Ja etenkin tuo GTV iski hyvin. Ja GT:kin, onhan ne saman näköisiä.
Autoista en mitään vielä tiedä, tässä sitä opetellaan pikkuhiljaa niitäkin :lol: Mutta kyselenkin, että mitä kannattaa ottaa ostossa huomioon? Uutta en ole ostamassa, sen verta köyhä olen. GTV:tä ei taida hirveästi olla alta 4000€ mutta kai siitä sen 5000€:kin voisi maksaa...

Ja sellaistakin voisin tässä samaan tiedustella, että kun jotkut sanovat auton olevan kallis ylläpitää. Lähinnä varmaan osien hinnan takia. Niin että onko Alfat kalliita ylläpitää? Suhteessa muihin. Ja kuinka helppoa niitä osia on vaihtaa kotikonstein?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa GTV hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Riippuu erittäin paljon yksilöstä. Huono yksilö, kuten tuo meidän 156 TS, on äärimmäisen hintava. Sitten jos on hyvä yksilö ja aikasempi/aikasemmat omistajat on yhtään miettineet, mitä sillä tekee, voipi löytyä jopa todellinen helmi.
Jos on laitettu Mapcon pyöränlaakereita ja tukivarsia, voit olla varma siitä, että niitä pitänee vaihdella - ainakin 156:n osalta. GTV:stä ja GT:stä en osaa sen enempää sanoa, että mahtaako niissä olla kestävämpiä nuo, mutta kutina on että ei.

Perusjutut on toki kaikissa autoissa; koeajolla kuuntele, nariseeko/koliseeko/rämiseekö jokin/jossakin, eli onko väljää koiranluissa tai tukivarsissa, onko puslat kuivuneita (narahtelee) jne. Myös laahavien jarrujen varalta kannattaa olla tarkkana, ettei ole hassuja jumituksia ja sitämyöten sitten kalliimpaa jarruremppaa.
Öljyvuodot ja muut nestevuodot kannattaa katsoa mahdollisimman tarkkaan, helpohkoja tehdä monin osin ja sillä voipi säästää erittäin pitkän pennin. Huoltohistoria jos on hyvä, kertoo se yleisesti hyvästä pidosta -> todennäköisemmin (mutta ei varmuudella, tietenkään) parempi. Jakopäärempat jos on tehty ajallaan ja öljyä on mittatikusta katottuna sopivasti - elikkä ainakin lähellä ylärajaa, eikä mitään selkeitä vuotoja missään ole niin siltä puolin voipi varmaan aika huoleti sitten olla.... Tai sitten ei.

Joka tapauksessa etenkin omakohtaisesti tutuksi tullut juttu:
Kun ostat auton, vaihdata kaikki nesteet. Myös ne vaihteistoöljyt, jos ei ole varmuutta niiden vaihtamisesta. Simppeli homma, jolla voipi psäästyä muutamilta havereilta..... :drinking:

Rinssi
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Elo 2012, 14:48

Re: Alfa GTV hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Rinssi »

Kuinka hyvin muuten GTV tai muut pärjäävät Suomen talvessa? Monet käyttää harraste/kesä autona mutta meikälle tulisi ihan käyttöautoksi. Olen muutamia topicceja tältä foorumilta lukenut, tosin ne olivat vuosien takaa, ja niissä oli, että kestäisi kyllä ihan talvikäyttöäkin. Ei tosin samalla tavalla kuin muut, mutta että ei välttämättä tarvitsisi ajaa sisälle koko talveksi.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa GTV hankinnassa

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Kyllä kait gtv talvella pärjää, ei esim maavara ihan olematon ole. Letkulämmitin kannattanee laittaa ja lukkosulaa pitää matkassa. Alusta ei talvella mikään mukavin ole, ja äänekäskinhän tuo on. Pieni kabiini tosin lämpeää mukavasti. Kaikki luistonestot yms puuttuu. Kolmelitranen on ilmeisesti kohtuullisen luotettavan maineessa, mutta ei taida mahtua budjettiin? Siihen tärkeä tarkistella kalliit ja työläät remontit, joita ainakin omalle kohdalle osuneet jakopää + kytkin. Iskarit yms on kalliit, samoin takapään alatukivarret (näistä voi puslia mennä, mutta ei tarvi tukivarsia vaihtaa jos vaihtaa powerflexit tilalle). Tosin yllämainittujen asioiden pätevyydestä neljäpyttyisiin en tiedä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4146
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa GTV hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Hienoa että Alfat kiinnostaa. Sehän kertoo hyvästä mausta ja kyvystä muodostaa omia mielipiteitä 8)

Ole kuitenkin tarkkana yksilön valinnassa. Ja mieti muutenkin budjetti asiat tarkkaan. Autoilu on kallista joka tapauksessa ja sääli sitä on pihalla seisovaa autoa katsella. Tai korjata kaikki halvimman mukaan. Kyllä getvosella talvella pärjää, kokeiltu on. Lämpöäkin riittää. Huurteen poisto ei ole parhaimmasta päästä eli kengät kannattaa kopistella. Pyyhkijät on konepellin takareunan alla eli niitä ei voi nostaa pystyyn. Tämä onkin ehkä se ikävin talvi ominaisuus. Karmittomat ovet myös haasteelliset sopivila keleillä, mutta tämä on sama kaikissa karmittomissa. Kun yksilöä valitset niin jäitä hattuun ja katso huoltokirja ja kuitit. Niistä voi päätellä aika paljon. Myös katsastusasemien "autotohtori" palvelut voi säästää pitkän pennin kun muutamalla kympillä saattaa selvitä pari väljää tukivartta ja pakokaasupäästöt jotka hipovat taivaita...

Onnea matkaan :)
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin