Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Elituo Englanninkielen taito on vähä niin ja näin niin, joku muu vois tuolta lukea? En ole huomannut foorumilla tästä keskustelua niin aloitin uuden.
Eli kutakuinkin vain tulpanjohtojen paikkoja pitäis muuttaa, jos oikein ymmärsin? ----> http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=2&TPN=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
sivulta lainattua

his is Alfenia's LAST mod, it took me 15 mins max.

1. Remove the oil cap

2. remove the 4 T30 bolts to allow the engine cover to come off

3. open the 3 T30 bolts that holds the HT assembly [ packs & leads ] in place

4. Unplug the HT leads from Packs 1, 2, 3 & 4 , they used to go to SMALL SPARK PLUGs 4, 3, 2 & 1

5. Connect the HT leads from each of the packs 1, 2, 3 & 4 to the SMALL plug of Cylinders 1, 2, 3 & 4

NOTE1: Packs 2 & 3 have 5" leads, easy to put into a U shape & keep tidily in place

NOTE2: Packs 1 & 4 have leads approx 15", these have to be folded in a U shape & very carefully held in place by HT leads from Packs 2 & 3.

When completed refit HT assembly, the 3 bolt, the engine cover & oil cap.

Verdict:

1. The car starts quicker, could be my imagination

2. Sounds louder

3. better cold repsonse

4. More responsive through out the rev range.

These opinions are subjective & have no technical basis other than my "GUT feelings"
Viimeksi muokannut Ape, 19 Loka 2012, 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ape kirjoitti:These opinions are subjective & have no technical basis other than my "GUT feelings"
No joo

En pysynyt ihan kärryillä tuossa listassa, mutta ilmeisesti ajatus oli vaihtaa pikkutulppien sytytys niin että kipinä tulisi samaan sylinteriin kuin isokin, kun normaalisti se ei tule vaan sillä poltetaan polttoainejämiä pienempien päästöjen toivossa.

Vanhan TS:n sytytysjärjestelmähän oli juuri tuommoinen että molemmat kipinät tuli samaan sylinteriin samaan aikaan.

Tiedä sitten kuinka palotapahtuma toimii kahdella samanaikaisella kipinällä, semmosessa palotilassa mihin sitä ei ole suunniteltu. Mielestäni tuo kirjoittajan loppukommentti oli ihan hyvä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Niin, ja ilmainen voi tulla kalliiksi jos siellä alkaakin tapahtua jotain ylimääräistä mihin konetta ei ole suuniteltu ja pitkällä juoksulla kone leikkaa kiinni tms. jotain yhtä kallista. Sit itkettää :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?

Viesti Kirjoittaja Ape »

no niin pioneerityö on tehty ja luin ensin ajatuksella koko ketjun läpi.
Kaikki nykimiset ja rykimiset loppui ja vetoa tuli reilusti lisää tuonne alarekisteriin, eikä ole enään niin ponneton mitä oli ennen. Niinkuin tuolla lukikin niin ei ole kellään mitään negatiivistä ilmaantunut pidemmälläkään käytöllä eli voin suositella :)
Jos mylly on alunperin näin suunniteltukkin toimivan niin tuolla tavoin ovat päässeet helpommalla tavalla saamaan päästöt ajanmukaisiksi.
Kerran Alfa aina alfa?

dino
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja dino »

Niin eikös 156 1.8TS ollut 144hv ja 2.0TS 155hv alunperin yhetskytluvulla ja kakstuhattaluvulla 140,150hv?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja KJS »

Pessimistinä en usko ennen kuin näen dynolaput ennen ja jälkeen.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

^ Sama juttu.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pessimistinä pelkään pahoin, että mikäli sytkäennakkoon ei kosketa, niin yhden sijasta kahdelta kohtaa sytytetty palorintama nostaa painetta sylinterissä niin, että puristuksen voimasta syttyy kolmas, hallitsematon palorintama. Tätä hallitsematonta palorintamaa kutsutaan yleisesti nimellä nakutus, tuntee myös lempinimen mäntäpistiäinen.

En ole guru ja saatan hyvin olla väärässä, mutta olisin ns. pirun varovainen ennenkö tietäisin varmaksi että moottori ei nakuta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös noissa nyt ole kahta mallia jo alkujaan. Eli osassa hukkakipinä annetaan vastakkaiseen sylinteriin joten myös tuolloin tapahtuu sytytys. En ymmärrä miksi hukkakipinä olisi voimakkaampi siihen viereen kuin hieman pitemmällä sytytysjohdolla.
Enkä voi uskoa että pakotapahtumassa voi olla normaalin palotapahtuman jälkeen mitään sytytettävää tai poltettavaa. Varsinkaan pienellä sytytyskipinällä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Cadamuro kirjoitti:^ Sama juttu.
kyllähän tuossa oli ihan selvä ero. aivain kun nokalla ois ihan eri moottori.. kakkosellakin ruopi tyhjää irtosoralla matalilla kierroksilla, ennen moisesta on voinu vaan haaveilla.
Tuntu että ois ajanut rikkinäisellä koneella ennen niin selvä ero tuossa oli.
Itse tykkään ja oon tyytyväinen :mrgreen:
Kerran Alfa aina alfa?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Eli autossa on sytkäpuolella jotain häikkää ja tuolla räpellyksellä se korjaantuu..? Mitään muuta älyllistä selitystähän tuolle on vaikea keksiä.

Toki jos joku saa dynolaput muutoksesta aikaiseksi, niin eihän sitä käy kiistäminen.

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Ape »

JaRoDD kirjoitti:Eli autossa on sytkäpuolella jotain häikkää ja tuolla räpellyksellä se korjaantuu..? Mitään muuta älyllistä selitystähän tuolle on vaikea keksiä.

Toki jos joku saa dynolaput muutoksesta aikaiseksi, niin eihän sitä käy kiistäminen.
Eihän tuolla mitään lisähevosia saa vaan moottorin luonne muuttuu. Mä en noin pienen muutoksen takia ala mitään dynoamaan.. Ihmeellistä porukkaa koko netin ihmeellinen maailma täynnä... koittakaa omaan kippoonne, jos uskallatte jänishousut! :crazyeyes:
e: ite oon koittanu autoihin vaikka mitä eikä oo etes Turbo vehkeet kilahtanu.
Kerran Alfa aina alfa?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Eli ilmainen tehonlisäys, joka ei kuitenkaan tuo lisää hevosvoimia?

Juuh okei :silly:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En ala inttämään ja perstuntumahan ratkaiseen.
Mutta kuintenkin edelleen 1+4 ja 2+3 antavat kipinänsä yhtäaikaa. En käsitä mihin moottorin muuttunut käytös voisi perustua. Alfan ristikkäiskytkennässähän moottori toimii ihan hyvin vaikka joku puola olisi rikki. Eli jos 1.puola rikki ei ykkösen päätulppa ja 4.pytyn pikkutulppa toimi. Mutta auto toimii tuon 4. puolan avulla. Jos ykkönen antaa kipinän 1.pytyn kummallekkin tulpalle niin puolan rikkouduttua autosta tulee 3 pyttyinen.
Noin oli ainakin omassa 166:ssakin vm.1999. En tiedä onko joku vuosimalli missä aletaan ohjaamaan sytkää pyttykohtaisesti.
Esim. loppupään 164:ssa on kaksi tuplapuolaa. Eli "normaaleissa" autoissa on yksi tuplapuola. Sytytys lähtee aina joko 1+4 tai 2+3 sylintereille. Ihan yhtäaikaa toinen on sytytyskohdassaan ja toinen poistotahdilla. Alfan T.S moottori vaan vaati tuon kaksinkertaisena. Siitä väärään pyttyyn ohjatusta hukkakipinästä ei ole hyötyä eikä haittaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Enpä tuohon osaa sanoa muuta, kuin omiin kokemuksiin vedoten tuntui, kuin moottori ois käyny laihalla ennen tuota muutosta? Etenkin kylmällä koneella tuo ongelma esiintyi eikä polttoaineellakaan ollut vaikutusta, kuten yleensä on ollut. Lämpösellä koneella toimi hyvin, muttei vetoa löytynyt niin hyvin.
Mitä tuossa ajelin niin 3000rpm lähti vetämään ja muistaakseni ennen muutosta tuo tunne tuli vasta jossain 4500 kierroksen paikkeilla?
Eli ilmainen tehonlisäys, joka ei kuitenkaan tuo lisää hevosvoimia?

Juuh okei :silly:
siis tehonlisä nimenomaan, muttei huipputehon :wink:
Viimeksi muokannut Ape, 09 Syys 2012, 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kerran Alfa aina alfa?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuten yllä mainittu; tuo vaikutus on ollut alarekisterissä niillä, ketkä sen on huomannut. Voisi olla, että palotapahtuma alarekisterissä on hieman parempi kun kipuna tulee tuplana yhteen pyttyyn, jos ei muutoin meinasi olla niin hyvä palotapahtuma (eli matalilla kierroksilla vääntöä yritetään hakea?). Toisaalta jos tuossa on sitten puola pimeänä, se aivan satavarmasti näkyy ja tuntuu ja varmaan myös kuuluukin.

Pitkäaikaisista vaikutuksista en osaa sanoa mitään, saatika mahdollisista hyödyistä/haitoista. Voisi jopa melkein kokeilla tuota, kun toi on sen verta totaalipuhditon alarekisterissä ja tuntuu muutenkin, että ei aina käy ihan joka pytyllä ainakaan hyvin... Josko sitten selviäisi, ihan oikeasti, onko jossain jotain vikaa sytkäpuolella (niin vanha rotja, ettei tuo kerro misfireistä mm.)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kaverin 147:aa kerran kurkattiin tarkemmin niin siinä oli lyhyet johdot. Tähän tapaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Kaverin 147:aa kerran kurkattiin tarkemmin niin siinä oli lyhyet johdot. Tähän tapaan.
joo tuo onki jo se cf3(eurospec3) moottori missä on tuo muutos jo vakiona. Tällaisen tekstin löysin kanssa tuolta foorumilta:
Originally it was done to prevent burning fuel in the exhaust manifold from destroying the cats, but it was found to have a definite gain as well. The gain is not that much, but definitely noticible. :wink:

Tässä on vaihdettu johdot uudesta vanhempaan:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=2&TPN=6" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

e: vielä lueskelin niin tuo 155:stä löytyvä cf1 versio on kuulemma tehokkaampi alakrekisterissä, kuin tuo uudempi cf2 muuttuvalla imusarjalla/imunokalla. Aika erikoista eikö vaan :wink:
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Epezi kirjoitti:ilmeisesti ajatus oli vaihtaa pikkutulppien sytytys niin että kipinä tulisi samaan sylinteriin kuin isokin, kun normaalisti se ei tule vaan sillä poltetaan polttoainejämiä pienempien päästöjen toivossa.
Ei siellä mitään poltettavaa kyllä pakotahdin aikana voi olla, joten en usko tähän selitykseen alkuunkaan.
Epezi kirjoitti:Vanhan TS:n sytytysjärjestelmähän oli juuri tuommoinen että molemmat kipinät tuli samaan sylinteriin samaan aikaan.
Onko jossain jotain dokumenttia josta ilmenisi ettei uudemmissa tulisi?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös ns. nyky-tessussa sytytys mene: ykkösen päätulppa + nelosen pikkutulppa-pari, kolmosen päätulppa + kakkosen pikkutulppa-pari, nelosen päätulppa + ykkösen pikkutulppa, kakkosen päätulppa + kolmosen pikkutulppa - eli 1(4)-3(2)-4(1)-2(3), suluissa pikkutulpat. Eli pakotahdin aikana nimenomaan pikkutulppa sanoo kipuna. Ideana tuossa oli alunperinkin päästöt ja samalla mahdollisten polttoainejäämien poltto.
Näin siis ainakin minulle on täällä(kin) foorumilla opetettu :roll:

Ja tuo siis nimenomaan CF2:ssa? Tuolla alussa olevasta linkistä ketjua lukemalla on ilmeisesti epäselvää, miten CF3:ssa menee - joku sanoo, että siinä on yksi puola kytketty tasan yhteen sylinteriin (täsmäisi mm. puolaongelman diagnosoinnin kanssa, koska viallisen puolan mukana tulisi myös sytkävika puolasta toiseen), mutta sitten joku väittää siinä sytkäjärjestyksen ja tyylin olevan silti sama, vaikka onkin 1 sylinteri per 1 puola. CF2:ssa yksi puola antaa yhden kokonaisen ja yhden "puolikkaan" sylinterin, jos pikkutulppaa ajatellaan puolikkaana. Samasta syystä tuolla olivat sitä mieltä, että CF3-asettelu toimii hyvin CF2:ssa kun kaiketi ei niitä bensahuuruja sinne alunperinkään juuri yhtään jää, jolloinka pakojakson kipinä on lähes täydellisesti heitetty hukkaan?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Niin se hukkakipinä menee sinne pakotahdissa olevaan pyttyyn, mutta niin kuin nimi sanoo, se on hukkakipinä. Siellä ei 100 % varmuudella ole enää mitään jäljellä minkä se hukkakipinä voisi sytyttää. Hukkakipinää käytetään ties missä autoissa, mutta vain Alfafoorumilla on keksitty että se polttaisi jotain bensahuuruja :?

Molemmat tulpat on kytketty omaan puolaansa, eiköhän sieltä tule kipinä työtahdissa molemmille.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Jotenkin olen epäileväinen tämän tuleviin seurauksiin vaikka toimisikin.. Olisihan se kiva testata, mutta vaikuttaakohan tämä katsastus päästöihin. Juuri tuolla alhaalle haluaisin enemmän toimintaa ja ehkäpä siinä säästyy jokin desi polttoainettakin.. :roll:

Tämä oli nyt siis testattu CF2 koneessa täällä foorumilla?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mitenköhän mahtaa vaikuttaa puolien kestävyyteen tällainen....?

EDIT: Hetken funtsittuani, ei mitenkään.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja roude »

itsehän olen kettu ja otan katalysaattorin kokonaan pois ja laitan sen alfisti shopista tilatun pelättimen tilalle. Sitten teen tämän ''virityksen'' ja ajelen teidän edelle :|

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ihan sama onko siellä pikkutulpassa sen ko.sylinterin kipinä vai sen sylinteriparin kipinä, yhtäaikaa sen antaa ja yhtä voimakkaana. Toisesssa sylinterissä lyö siis kaksi hukkakipinää, ihan yleinen systeemi tuo hukkakipinä, jakajan jäätyä hyllylle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hukkakipinää minäkin epäilisin, mitään faktaa ei minulla asiasta ole. Tällöin nuo kipinät saataisiin tarvittaessa ajoitettua eri aikaan (palotapahtuman hallinta). Joku, joka Motronicista jotain ymmärtää, voisi varmasti asian tarkistaa.
VMP

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ei siinä mitään epäilemistä ole, tuo on hukkakipinäsysteemi.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ihan sama onko siellä pikkutulpassa sen ko.sylinterin kipinä vai sen sylinteriparin kipinä, yhtäaikaa sen antaa ja yhtä voimakkaana. Toisesssa sylinterissä lyö siis kaksi hukkakipinää, ihan yleinen systeemi tuo hukkakipinä, jakajan jäätyä hyllylle.
En tiedä miten tuo hukkakipinäpuola teknisesti on kytketty, mutta olen ymmärtänyt ettei yksi puola jaksa antaa kahta oikeaa kipinää minkä takia nuokin on kytketty niin että saman pytyn tulpat on kytketty kahteen eri puolaan.

Onhan myöhemmissä 8V-tessuissakin kaksi neljäreikäistä hukkakipinäpuolaa, ja joka pytyn kaksi tulppaa on kytketty kahteen eri puolaan.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Eikös tämäkin nyt mene yksinkertaisuudessaan näin.

Jokainen pytty saa kipinän aina kun mäntä on yläkuolokohdassa (tai siis vähän ennen, riippuu ennakosta).

Kaksi pyttyä sytyttää aina yhtä aikaa (joista toinen on pakotahdissa).

Eli kun johdot on VAKIONA kuten ne on - jokainen pytty saa kaksi kipinää
palotahdissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo ... ark_engine" onclick="window.open(this.href);return false;

"Both of the plugs fire at exactly the same time on compression and exhaust stroke, due to the way in which the coils are paired"

Että tämä "viritys" on ihan täyttä tuubaa.

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Ape »

En tiiä mihin tämä perustuu, mutta paremmin vetää alhaalta eikä vanhaan oo enään paluuta. Saattaa jotenki rikkammaalla käydä, kun on alkanu haiseen ihan erilaiselle. Onkos tätä kukaan muu vielä testannu?
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei tuon kyllä pitäisi millään muotoa rikastaa... pjos löpö haisee, niin meilekin tohtisi väittää, että ei polta kaikkea :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Tulkaas joku tessun omistava vapaaehtoinen käymään Savonlinnassa. Tarjoan ilmaisen penkityksen ennen ja jälkeen niin saadaan ammuttua tämäkin teoria alas :)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ai ai oisin voinu tulla jos olisin vähän lähempänä.. Olisi kiva tietää muutenkin nyky tehot kun ei ole muutenkaan ihan vakio moottori :)

ja tämä on niin kovasti haukuttu ja epäröity täällä, ettei itellä ole edes mitään motivaatiota testata kyseistä säätöä.. :wink:

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Noniin, vapaaehtoinen löytyi. Testataan ens viikolla kunhan osuu aikataulut yksiin.. Tuloksia tulee tietysti tänne sit.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jep. Penkitetään Zulakin kanssa minun 156 tessu ennen ja jälkeen "virityksen".
Ainakin viikon joudutte vielä siis odottamaan.. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Ok,odotellaan
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Tämähän menee mielenkiintoiseksi :D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Joo erittäin kiinnostavaa. Sekin on kiinnostavaa, paljonko vakiotessussa on oikeesti kaakkeja :)
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jakke kirjoitti:Joo erittäin kiinnostavaa. Sekin on kiinnostavaa, paljonko vakiotessussa on oikeesti kaakkeja :)
Tuohon ei valitettavasti saada vieläkään vastausta. Testauksen kohdehan on 210 tkm ajettu 156 2.0 TS -98, jonka konetta ei ole koskaan avattu ja vaihdelaatikko sekä kytkinkin taitavat olla alkuperäiset. Tasapainoakselin hihna on poistettu ja putkistossa hengittää V6:sen katalysaattori ja putki siitä taaksepäin. Näiden faktojen nojalla oletan autossa olevan tällä hetkellä noin 170 hv ja virityksen jälkeen odotan 180 hv.. vitsi, vitsi.. :mrgreen: Auto on kärsinyt imuvuodoista, mutta nyt autossa pitäisi olla kulkupuoli normaalissa jamassa, joten mielenkiintoista nähdä dynolaput.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Katson oikeudekseni veikata tulevia teholukemia! :D Ennen modia 108KW@6400rpm/180NM@3500rpm ja modin jälkeen samat lukemat. :mrgreen:

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Kutosen katilla, putkella ja hihnan pudotuksella +20hv? Vähän tuntuu skenaariolta... Veikataan ennen tunausta 158hv ja jälkeen 152hv :silly:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Arvelin, että "vitsi, vitsi" ja hymiö olisivat riittäneet tuomaan ilmi, etten ihan vakavissani ole. Anteeksi savolaisuuteni.. :wink:

Halusin kuitenkin tuoda ilmi, ettei 14 vuotta vanhaa, hivenen muokattua autoa voi verrata pinkasta vetäistyyn. Auto on kyllä hyväkuntoinen, joten olisin iloinen, jos ensimmäisestä dynosta saataisiin lähelle 110 kW.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8681
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pessimisti ei pety :oops: , 110 hevosta ja muutosten jälkeen vähän vähemmän. Tuollainen tulos voisi hieman alkaa ahdistamaan, joten toivon minäkin jotain ihan muita lukemia todellisuudessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Sori, hagger. Hämäläisyyteni teki kepposet. Teksti piti lukea toiseen (neljänteen) kertaan, ennenkuin ymmärsin hymiön funktion :D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tähän samaan testiin pitää vetää: ecu-reset ja RVS. :-D
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Mutta jos tehot eivät laske niin eikös viritys ole silloin onnistunut? :mrgreen:

Hankala kyllä verrata varmastikkin kuin noin muuten perstuntumalla. Täytyisi olla suht samat kilometrit ja palikat autossa. Sitten ajaa dynolla ja hämmästellä saatuja tuloksia. Voihan tuo olla, että käytännössä tuolla setupilla jotain persuuksissa havaittavaa muutosta on todettavissa, esimerkiksi moottorin käyttäytymisellä pienilla kierroksilla mutta ei se välttämättä tehoissa näy - on sitten vastaavasti pois sieltä ylärekisteristä?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Noh, dynosta saa toki vääntökäyrän näkyville, ei pelkkää huipputeholukemaa. Siitähän sen pitäis näkyä jos alakierroksille on vääntöä tullut lisää.

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

4hp katoaa tehoista kun "viritys" on tehty. Se olis oma villi veikkaus. :-D Toi ecu resettikin kiinnostaisi tietää. Ainakin auton olemus muuttui jonkunverran kun viimeksi sen tein. Näkisi vääntökäyrää että vaikuttaako resetti yhtään mitään, tietääpähän ettei jatkossa tarvii tehdä enää kertaakaan sitä. Tarviikohan tulpanhattuvirityksen jälkeen tehdä resettiä :roll: Tai vaikuttaakohan mitään? Jos kerran auton pitäisi oppia systeemi uudelleen niin voisihan se jotain tehdä. Tai sitten on huuhaata koko nollaus, mene ja tiedä. :lol: Pääasia että saadaan tälle asialle selko viimein!
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Oppivan ecun tarkoitus on sopeutua olosuhteisiin ja oppia toimimaan oikein. Jos se toimii niin kuin pitää, niin ei siitä resetistä mitään hyötyä ole, ecun täytyy vaan opetella arvot uudelleen eli pientä haittaa kyllä on.

Jos siitä on jotain hyötyä niin joku niissä opituissa arvoissa on ollut väärin, mutta tuo tuskin on normaalitilanne.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja katiska »

16v tessun sytkänohjaus käyttää kampuran asentotunnistinta ja ecu:un integroidut päätekivet hakkaa puolien ohjausta 1&4, 2&3 pareissa.

Kipinöiden määrässä tai ajoituksessa CF2 & CF3 johdotukset eivät eroa.

Periaatteessahan CF2 mallin setuppi olisi tehokkaampi koska sylinterin kumpaankin tulppaan saataisiin kipinä kahdelta eri puolalta (hukkakipinä syö vähemmän energiaa kuin puristustahdissa oleva).

Syytä CF3 muutokseen en ole keksinyt kuin: Huomataan että yksi puola jaksaa ohjata kahta tulppaa puristustahdissa -> "yksinkertaistetaan johdotusta" & säästetään tulpanjohdoissa.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Tuollahan hyvin sanottiin että ei ole "big bang mod" eli turha viedä dynoon eli fiilis on lähinnä spedussa&aivoissa vaikutus teemaviikko.Mutta hyvinkin kokeilimisen arvoinen.Ja rikkaamat päästöt eli leimalle kun vie niin perussetti takasin.
molex to sata, lose all your data.

Vastaa Viestiin