156 JTS Jakopäänhihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Mihin hintaan olette saaneet vaihdatettua jakopäänhihnan + rullat + vesipumpun liikkeessä?
pitäis tilaa aika vaihtoon + apulaitehihnaan rulliin, mikäs vois olla järkevä hinta?
omat lukkopalat löytyy eli mihinkään delttaan ei tarvi viedä.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Tuli teetettyä viime keväänä: osat alfaworkshopista itse tilattuna n. 250 e, työt paikallisella pajalla 210 e. Pitäisin 500-600 euron haarukkaa vielä kohtuullisena.
CARF0869

petrolhead
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Touko 2010, 08:12
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja petrolhead »

Osat Heikalta ja vesipumppu motonetista yht.230 euroa, vaihtotyön teki delta-auto suunnilleen 400 euroa taisi mennä. Kyllähän tuossa on työn osalta iso ero verraten ylläolevaan viestiin. Kyselin muuten myös räisäsen ja hartikaisen työn osuutta ja olisivat ottaneet vielä 50 euroa enemmän, että näin täällä Kuopiossa.

Ps. Janiw mikä firma teki noin halvalla?
Kyllä on Toyotan jälkeen Alfalla ajaminen nautinnollista puuhaa!

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Onko muuten JTS:ssä ja TS:ssä hihnanvaihdon kannalta mitään eroa?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^^Työaikaa on kuittien mukaan mennyt kolme tuntia. Tässä tapauksessa tuntihinta oli 70 e. Saattaa tuossa olla hieman kanta-asiakaskohteluakin mukana.

Kyseessä on (Vantaan) Huoltomestarit -niminen paja Seppälänkankaalla Jyväskylässä. Netistä löytyvän kuvauksen perusteella ei kyllä arvaisi että siellä voi huollattaa autonsakin :mrgreen:
CARF0869

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Ok! Kuinkas tärkeät noi "lukkopalat" on remmin vaihdossa? Onko edes mahdollista vaihtaa ilman niitä? Kyselin paikalliselta nyrkkipajasta, ja ne väitti että JTSään tarvii 8 eri erikois työkalua mitä niiltä ei löydy :) just joo?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Epezi »

TS/JTS ei lukkopalat ole välttämättömät kunhan tiedät ennestään jaon olevan oikein. Kiristimeen on olemassa kanssa oma työkalunsa, mutta ilman sitäkin pärjää.

Jakke: Lukkopalat on eri, muuten ei työssä mitään eroa. (Paitsi 1.6 ja 1.8 TS:t joissa ei ole tasapainoakselin hihnaa)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Itse en antaisi kenenkaan tehda kyseista työta ilman lukkopalikoita. Oman ja muiden kokemusten perusteella.
Vaihdatin nimittain hihnan huhtikuussa ja paja oli ilmeisesti tehnyt duunit ilman palikoita koska kiihdytys oli erittain epatasaista. Myöhemmin hankittuani lukkopalikat selvisi etta ajoitus oli pain mantya.

Vain kaverin ollessa erittain kokenut ja varma työstaan voisi harkita jattaa palikat pois duunista. Nehan ei maksa paljon!
Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^tapauksessasi on asentajalla käynyt jokin selvä moka jos käynti oli nimenomaan huonontunut hihnanvaihdon jälkeen (eli ajoitus oli mennyt eri asentoon kuin tullessa). Lukkopalatkaan ei tässä tapauksessa olisi välttämättä auttanut, mokailla voi niidenkin kanssa.

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Epezi kirjoitti:^tapauksessasi on asentajalla käynyt jokin selvä moka jos käynti oli nimenomaan huonontunut hihnanvaihdon jälkeen (eli ajoitus oli mennyt eri asentoon kuin tullessa). Lukkopalatkaan ei tässä tapauksessa olisi välttämättä auttanut, mokailla voi niidenkin kanssa.
Vaikka olis lukkopaloja käyttänyt vaihdossa, pitää hihnanvaihdon jälkeen pyöritellä konetta käsin niin, että kampura tarkasti yläkuolokohtaan ja lukkopaloilla vielä tarkastaa, ettei hihna vaan hypännyt hammastakaan asennuksen yhteydessä. Kampiakseli nimittäin pyörähtää hyvin helposti, kun hihnaa asentaa rattaille. Tässä vaiheessa korjaus on vielä helppo. Toista on sitten, kun kaikki hilut taas paikallaan ja koneen käynti huonoa. :bad-words:

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Joo sain just lukkopalat kotiin, pitää laittaa mukaan asentajalle jospa vaikka suostuis käyttää niitä ens viikolla kun ois tarkotus vaihtaa hihnat
jos mä nyt oon ymmärtänyt oikein niin JTS ei pitäis olla mikään ihan ihmeellinen jakopää remppa? vähä niinkun mikä auto tahansa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No näinkin voisi sanoa, paitsi että siinä on se tasapainoakselinhihna, ei mitenkään lisää haastavuutta kuitenkaan.

Uusi venttiilikopan tiiviste on hankittuna?

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Fuck! se unohtu.. no tietenki kun ne lukot tulee, saiskohan motonetistä? nro?
tiistaina auto pajalle niin ei ehi tilaa oikee mistää...
pahimmassa tapauksessa pitää vetää samalla ja vaihtaa sitten kesällä itte kun näkee jotain ulkona.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä noita on saanut ihan tavan varaosaliikkeestä päivän varoitusajalla, eli ilmeisesti joltain suomen tukkurilta semmoisia löytyy, ehkä motonetistäkin.

Avatar
pasinoffi
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 12:09
Car(s): 164 TS-89
164 TS-94
Giulietta TC-82
Paikkakunta: Hamina

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja pasinoffi »

Ihan yhtä simppelihän se jakopää on kuin missä tahansa muussakin autossa, ei näissä mitään vaihtamisen suhteen erikoista ole, mistä ei asentaja suoriutuis.
Sujuu hienosti ilman lukkopaloja jos edes vähän on hajua mitä tekee.

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Ok! Joo syy miksi vaihdatan on kun tää on alkanut pitää laahaus/metallista ääntä jakopää/apulaite puolelta (aikaa kovaa meteliä) eikä oikeen voi tietää mistä tulee ennenkun avaa paketin
niin samallahan vaihtaa kaikki remmit ja rullat/kiristimet, viimeks vaihdettu 2010 ja 10,000km sitten sellaseessa pajassa mihin en enään vie yhtään autoa, (ruotsissa oston yhteydessä) vain huonoa palautetta netissä siitä firmasta (jättää kuulemma vaihtamatta paljon osia mitä lupaa vaihtaa) mitäs muute vesipumppu JTS`ässä onko se jakopäässä vai erillään? paha vaihtaa?

-Riku

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja palkus »

siellä se vesipumppu on ja kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, jos kerran epäilyttävä paja on remontin tehnyt. Vesipumppu on helppo vaihtaa, kuitenkin varovaisesti ettei o-rengas kärsi, mitään tiivistemössöjä ei tarvita. Toki joutuu sitten nesteiden kanssa pelaamaan ja ilmaamaan.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Fyr kirjoitti:Ok! Kuinkas tärkeät noi "lukkopalat" on remmin vaihdossa? Onko edes mahdollista vaihtaa ilman niitä? Kyselin paikalliselta nyrkkipajasta, ja ne väitti että JTSään tarvii 8 eri erikois työkalua mitä niiltä ei löydy :) just joo?
Tää oli kyllä hyvä. Siinä rempassa taitaa tarvita 8 eri työkalua yhteensä, vaikka käyttäs niitä erikoistyökaluja kiristimille jne.
Tietysti äkkinäiselle kaikki työkalut on vähän erikoisia :lol:
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 156 JTS Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niin ja muistakaa sitten että jos käyttää lukkopaloja niin pitää ehdottomasti olla heittokellokin jolla yläkuolokohta haetaan tasan kohdalleen. Kun palojen käyttö perustuu siihen että nokkien rullat käytetään löysällä, niin pitää kampurakin saada just kohdalleen.

Eli mun mielestä jos tekee tyyliin ensimmäistä kertaa niin pelkillä lukkopaloilla on mahdollista vain saada enemmän haittaa aikaiseksi tai ainakin moninkertaisen työmäärän, ja on suorastaan turhaa jos kyse on vain jakohihnan uusimisesta 60tkm/3v. Merkkeihin vaihtamalla ei tarvitse kuin muistaa merkata vanha ja uusi hihna ja rattaat kohdalleen tussilla ja hommaa ei voi pahemmin sössiä.

Toki uusissakin hihnoissa voi olla aavistus pituuseroa, joten tarkka kundi tekee paloilla ja kellolla oikein. Mutta pitäisin varmana että kaikki uudet hihnat on kuitenkin enemmän kohdallaan kuin se venynyt vanha hihna jota kiristin jaksaa nippanappa enää pingottaa.

Tuttu delta-auto mekaanikko sanoi että hän vaihtaisi näihin hihnan kerran vuoteen kun se on niin helppoa, ja kiristimen ja muut rojut sitten joka kolmas. Noh itse olen vähän eri mieltä mutta se oli sen kommentti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin