147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Keksiikös joku mikä malli sopisi -01 1.9JTD 147:aan ?
Kuvastoista ei apua löydy ja pakkaset alkavat pelottamaan. Autoa ei ole ilmeisesti tuotu koskaan uutena Suomeen, joten
vähän hankaluuksia löytää oikea laite. Asiantuntevaa apua arvostettaisiin kovasti.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Viesti Kirjoittaja zzs »

Vaikuttaisi olevan Defalta vain säteilylämmitin öljypohjaan (DA412858). Calixilta löytynee kuulemma letkulämmitin, mutta letkulämmitin ei kuulemma toimi oikein Alfan 1.9 JTD:n kanssa.

Minullakin on juuri harkinnassa lämmitysvaihtoehtot, periaatteessa kiinnostaisi lämmin auto myös työpaikalta lähdettäessä (ei mahdollisuutta tolppaan) eli Webasto/Eperi, mutta saapas nähdä. Tuo säteilylämmitin vaikuttaa hieman vajaatehoiselta (300 W, öljypohjassa), mutta kai se ajaisi jonkin verran lämmittimen asiaa. Ilmankin voisi selvitä, mutta arveluttaa taas sitten moottorin kokemat kidutukset...

Edit: Defan taulukosta (http://www.tarvikkeet.fi/pdf/defa_2012_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;):
147 1.9 JTD 2005- 937A5000 (<--moottorikoodi) 2858 (<--säteilylämmitin) H 785 762 A.

Kannattanee tarkistaa Defalta (info@kaha.fi), onnistuuko 2001:een. minulle tarjosivat tuota 2004:een GT:hen, jos moottorikoodit täsmäsivät.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: 147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ns. säteilylämmitin on oikeasti pintakiinnityslämmitin ja se tulee lohkon kylkeen = ei lämmitä öljyä eikä juuri mitään muutakaan, jos lämmitysaika on max. 2 h (=omalla kellolla varustettu tolppa). Lämmittimen toiminnan havaitsee parhaiten, kun kokeilee lämmitintä kädellä. Näin teltta-autosta minua opastettiin, kun kävin mussuttamassa viallisesta lämmittimestä, joka ei jaksanut edes Bravon 1,4 l isolohkoa lämmittää. Taitaa tarjeta paremmin, jos polttaa lämmittimen hankintaan varatut rahat... :twisted:

Letkulämmitin on paljon tehokkaampi, mutta joihinkin autoihin ei ilmeisesti passaa, kun syöttää lämmön jonkun anturin lähelle -> kone luulee olevansa todellista lämpimämpi eikä starttaa. Silloin jää vielä hard core ratkaisu eli laitetaan pumppu kierrättämään vettä, jolloin lämpö jakaantuu tasaisesti.

Giuliettan kanssa näitä vaihtoehtoja, Webasto/Eber -mukaanluettuna selvittelin keväällä. Hirveän hidasta oli saada vastauksia ja jäi sellainen vaikutelma, ettei autokeskus asenna lämmittimiä itse (ainakaan Olarissa), vaan teettää työt aina alihankintana. Kannattaisi varmaan kysellä suoraan asennuksia tekevästä liikkeestä, mikä sitten lieneekään. Soveltamaan joudutaan joka tapauksessa, kun ei ole valmiita asennusohjeita olemassa. 1,4 MultiAir Giuliettaan olisi saanut sekä pintakiinnityslämppärin, pumppukiertovirityksen, letkulämppärin ilman pumppua tai Webaston/Eberin. Päädyin optioon c, koska tolppapaikka on tarjolla sekä kotona että työpaikalla ja asiantuntijalausunnon mukaan toimii tässä tapauksessa ilman pumppuakin. On ainakin 0...+5 keleillä toiminut, mutta kunnon testikelejä odotellaan yhä.

Pää on sen verran laho, etten enää muista pumppukiertopaketin hintaa, muttei se mitään tähtitieteellistä ollut varustuksella lämppäri + pumppu + akkulaturi (koska nämä pumput jostain syystä toimivat 12 V jännitteellä) + sisäpistoke + sisätilan lämmitin.

Webasto/Eber on tietysti ultimate ratkaisu, mutta hlökohtaisesti pidän tarpeellisena laittaa sellaisen kaveriksi myös akkulaturin (oma pomo kehui viime talvena, ettei voi käyttää polttoainelämmitintään pätkäajossa, kun ei pian auto jaksa enää startata) & erinäisiltä foorumeilta jäänyt vaikutelmaa, että muutaman vuoden ikäisenä näistä voi tulla murheenkryynejä, jotka vaativat remontin joka syksy. Toki tässä vaikuttaa myös se, että vain ongelmatapauksista jaksetaan raportoida nettiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

[quote="zzs"]Vaikuttaisi olevan Defalta vain säteilylämmitin öljypohjaan (DA412858). Calixilta löytynee kuulemma letkulämmitin, mutta letkulämmitin ei kuulemma toimi oikein Alfan 1.9 JTD:n kanssa.

quote]

Kyllä maar ainakin täällä on toiminut jo useamman vuoden FL 156 1,9 JTD M-JET-mallissa myös letkulämmitin ( Defa ) . Ei mitään anturiongelmia, ja kun vielä peittää jäähdyttimen säleikön alaosan ( "kidan" ) viimasuojalla niin aika nopeasti riisseliksi lämpiääkin.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Joissain tapauksissa letkulämmitin sotkee jäähdytyslämpötila-anturin toimintaa, toiset sanovat että ottaa öpslin irti ja odottaa 5min (joka tuntuu jokseenkin naurettavalta... :roll: ) Toisilla taas ei mitään vaikutusta toimintaan.

Ja voi pojat näitä essonbaari miehiä... nyt ajatte auton nosturille, annatte jäähtyä, sitten mittaatte pintalämpömittarilla öljypohjan lämpötilan siitä lämppärin vierestä, öljypohjasta, sitten laitatte 10 minuutiksi auton "tolppaan", 10 min jälkeen uudelleen mittaus ja voi ihmettä, öljypohja on jotenkin käsittämättömästä syystä lämmennyt mystisesti tuon kymmenen minuutin aikana - eihän se mitenkään voi johtua siitä lämppäristä, isot pojathan on sanonnut että se ei lämmitä yhtään! :lol:

Noita tuli viime talvena kovilla pakkasilla kokeiltua, tolpat kun sippasivat yöllä, kyllä tuli äkkiä ikävä lämmitintä, sen verran karun kuuloinen oli käynnistys proseduuri... muualla jo kirjoitinkin, että mielummin sitä öljyä lämmittää, sillä kun on heti käynnistyksestä lähtien todella tärkeä tehtävä, jäähdytinneste sen sijaan on siinä mielessä huono lämmityskohde, koska se kiertää jäähdyttäjän kautta - eli heti kun viimaa alkaa tulla jäähdyttimelle, niin myös nesteen lämpeneminen hidastuu, todennäköisesti se vielä aluksi vähän jäähtyy ennen kuin moottorista alkaa irrota hukka lämpöä.

Pääasia kuitenkin lienee, että parempi kumpi tahansa kuin ilman
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: 147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ongelma on hirveässä epäsuhdassa sisätilanlämmittimen tehojen / tarvittavan lämmitysajan ja pintalämppärin välillä. Lämpötilan ollessa niukasti plussan puolella sisätilanlämmitin kerkiää jo puolessa tunnissa - kolmessa vartissa puhkumaan huurteet pois ikkunoista, mutta pintalämppäri vaatisi vielä tunnin lisää saadakseen moottorin lämpimäksi. Sellainen kutina jäi, että vajaan tunnin lämmitys saattoi jopa heikentää käynnistymistä. Pitäisi olla erilliset ajastimet näille tai tunnin viive sisälämppärin käynnistymisessä, ettei tarvisisi turhaan paahtaa autoa "saunaksi" ja siinä sivussa haaskata pari kWh.

Pakkasilla tarvittaisiin oikeasti 3-4 h (testattu on) lämmitysaika eli pitäisi laittaa kello soimaan viideltä ja käydä kääntämässä tolpasta toiset 2 h lämmitysaikaa päälle :-D

Tunnin lämmitys nollakelillä tai 2 h jollain -10 °C pakkasilla = ei havaittavaa vaikutusta käynnistymiseen, ei lämpenemisnopeuteen eikä polttoaineenkulutukseen vs. kylmiltään käyntiin lyöty auto. Ei siinä paljoa lohduta, vaikka lämmitin "toimii" = tuntuu kädellä koitettaessa lämpimältä tai pintalämpötilamittarilla saa vähän korkeampia lukemia. -20...-25 pakkasilla ja 2 h lämmitysajalla sentään alkoi jo pientä vaikutusta startin pyörimisherkkyydessä olla. Vrt. letkulämppärillä varustetun aiemman auton kanssa ei ollut mitään vaikeuksia havaita, oliko lämmitys ollut käytössä. Ei edes nollakeleillä, koska jo ½-1 h lämmityskin tuntui moottorin lämpenemisnopeudessa ja kulutuksessa.

Näitä myydään ilmeisesti siksi, että asennetusta lämmittimestä saa saman rahan kuin lohko- tai letkulämmittimestä, mutta työmäärä on pienempi. Ei tarvi nesteiden kanssa läträtä, vaan vähän piitahnaa palikan kylkeen ja kiinnitys yhdellä pultilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 147 JTD -01 lämmittimen valinta-apua?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Määrittele "pakkasilla" :wink:

-20c kun ton 159;n käynnisti pinta-asennusvastuksella, oli käytin heti siistiä eikä tullut samanlaista tunnetta kuin tyhjähkö akku aiheuttaa käynnistettäessä, samassa säässä ilman lämmitintä oli startti paljon pidempi, ja vaikka akku oli hyvässä tikissä, tuntui moottori pyörivän hitaammin. Edellisessä 156:ssa oli letku lämppäri, ei mitään eroa tuntunnut letkulämppärin eduksi kun vertasi käynnistystä, lämmöntuottoa tai lämpenemistä, kummassakin toimi samassa suhteessa.

Sisätilalämppärit ainakin Defalla osaavat sen verran säätää vastusta, että ei tee saunaa missään tilanteessa, eri asia on, jos lämmittimen on ostannut alunperin ylikokoisena oman auton tarpeisiin nähden. ja se pari kilowattituntia säästyy sillä kun ostat hifilaitteisiin jakorasian josta saa napsastua yöksi virrat pois :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin