Tarkastakaa onko teillä ilmausproppu musta muovinen vai jo uusittu metallinen.
Muovisella on tapana poistua/murtua sieltä omia aikojaan ja heittää jäähdytinnesteet pitkin konehuonetta.
Meillä kävi niin eilen.
Muovisen tulpan kierre on 10x1.25
Punaisen neliön sisällä jo uusi tulppa.(kuva lienee pikkulohkosta, mutta melkein sama näkymä myös 2.4:sen pellin alla)
Meillä laitettiin termostaatin vaihdon yhteydessä Mersun proppu tuohon, kun alkuperäinen murtui käsiin irrottaessa. Katsotaan, onko se laadukkaampaa muovia
Muovia, jollain liimalla lukittuna. Haaveillu ilmauksesta jo tovin, mutkun ei ollut tietoa kierteestä, jäänyt tekemättä. Eihän sitä siitä ehjänä irti väännä - mun tuurilla muruset vesputkessa avaamisen/murtamisen jälkeen
Siellä on myös sisäkennolle menevässä putkessa ilmausproppu. Paisuntasäilön vasemmalla puolella lähellä rintapeltiä.
Kuuleman mukaan myös niitä on maailmalla korkannut.
Joku rohkea voisi vääntää sen auki ja katsoa koon ja kierteen myös siitä.
Vaihdoinpa itsellekin tuon propun, oikea rehellinen italialainen insinöörin aivopieru. Onneksi helpossa paikassa vaihtaa. Ei lähde ehjänä irti, mutta ei oikein ollut enää ehjän oloinen paikallaankaan eli olisi varmaan porsinut pian.
Sisäänjäänyt muovikierre kannattaa porata 6-7mm poralla ulos, pienillä kierroksilla ja pitkää lastua niin ei mene roskaa vesikanavaan. Mutta pitää varoa poraamasta muuta kuin muovia. Sitten loppu kierre lähtee teräväkärkisillä piikillä ja nokkapihdeillä.
Noita M10 x 1.25 kierteellä olevia pultteja löytyy lähimmästä pärinäliikkeestä jarrulevyn kiinnityspultteja, tai nippelit.fi:
Siinä oli n. 10mm millin matkalla kierrettä, mutta alussa on millin upotus joka on hankala jos on pieni prikka tiivisteenä. Eli siis vähän niinkuin kuppi jonka pohjalta se kierre vasta alkaa.
Pultti tai proppu kestää olla vähän pitempikin, se menee vain jäähdytyskanavaan vähän matkaa, tuskin mitenkään haitallista.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Ihme kyllä muovinen ilmausproppu lähti nätisti irti (oli ehkä jopa löysällä?) ja tilalle sujahti 33:n jäähdytysjärjestelmästä peräisin oleva sopiva pultti....... ja mulle sanottiin että kannattaa heittää vanhat autoista puretut "romut" pois!
Näyttää hivenen tihkuttavan oman auton muovisesta propusta nestettä. Jos tuon vaihtaa metalliseen niin tuleeko jotenkin erikseen ilmata vaihdon jälkeen jos ei nesteisiin koske? Käykö näistä Motonetin ilmausruuveista mikään: https://www.motonet.fi/fi/haku?q=ilmausruuvi
Millaisen tiivisteen tuohon suosittelisitte laitettavan? Kiitos
Mielestäni nuo ilmausruuvin nimellä myytävät ei toimi koska niissä ei ole tähän tarpeeseen oikeanlaista kantaa. Ihan tavallisen mallinen M10x1,25 pultti toimiii tässä + kuparitiiviste. Jopa tällainen https://www.motonet.fi/fi/tuote/273445/ ... 125x13AV21 + kumitiiviste käsitiukkuuteen voisi toimia, itsellä oli pultti + kuparitiiviste.
Edit: niin ja nopeasti jos vaihtaa niin ei tarvi kuin lisätä nestettä vuotaneen tilalle. Jos nestettä ehtii tulla paljon pois niin voi kannattaa nesteen lisäyksen jälkeen avata varovasti myös sitä sisäkennolle menevästä letkusta löytyvää proppua niin tulee ilmattua kunnolla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Itse korjasin sen sillä, että laitoin hatun päälle, Gorilla tapea (mustaa), sitten siihen ruuvin kohdalle klemmarin ja ketusti gorillatapea ympäriinsä lisää.
Kyllä tuon saa sillä etummaisellakin ruuvilla ilmattua. En tosiaan tiiä mikä se oli, kun silloin tilanteen ollessa päällä (Motonetin pihassa!) ei ollut saatavilla tarpeeksi tietoa ruuvin koosta, joten annoin olla.
En usko että tuo yhtään avautui. Jämä siis paikoillaan. Ei nyt näyttäisi vuotavan mutta en ole ajanut konetta kuumaksi ja järjestelmään painetta. Onkohan tuossa tiivistys pohjakartiolla vai onko hatussa o-tiiviste? Hattu tippui lattialle eikä ainakaan suoriltaan näkynyt tiivistettä.
Mielikuva kartiotiivistyksestä varmistettuna o-renkaalla, mutta suosittelen lämpimästi varmistamaan sen jollain. On meinaan aika kettumainen, kun ruikkasee nesteet ulos kuumalla koneella kesken ajon...
En usko että tuo yhtään avautui. Jämä siis paikoillaan. Ei nyt näyttäisi vuotavan mutta en ole ajanut konetta kuumaksi ja järjestelmään painetta. Onkohan tuossa tiivistys pohjakartiolla vai onko hatussa o-tiiviste? Hattu tippui lattialle eikä ainakaan suoriltaan näkynyt tiivistettä.
O-rengas tiiviste on siinä "pohjaosassa". Hattu siis tiivistyy siihen ja kierreosa on kartio.