159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja cri »

Pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettimään lämmittimen asennusta Alfaan. Esim. Motonet myy Defan pintalätkää 124,90 € ja Calixin vesitilavastusta 65 €. Defaan olisi johtoja tallessa ennestään, mutta kunnon vettä lämmittävä vastus tuntuisi muuten paremmalta vaihtoehdolta. Onko näistä millaisia kokemuksia? Tuon pintalämmittimen pystynee ainakin paremmin itsekin asentamaan, koska ei tarvitse vesiä tyhjentää ja ilmausten kanssa painia?

Mihin olette ulkopistokkeen kytkeneet, eli onko jokin paikka asiaan erityisen ok? Itse mietin upottamista suoraan puskurin etupintaan. Ranskalaisen kilven jäljiltä on rumia reikiä melkein puolen metrin välillä, joten kuskin puoleisen reiän voisi saman tien avartaa tuolle pistokkeelle. Eihän se tosin mustana valkoisella mitenkään kaunis olisi, ja tuskin pistokkeessa maalikaan pysyy.

Entä johtoreitti sisätilaan? Onko autossa olemassa jopa lähes valmis reikä jossain?

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24125

Toimii hyvin. Pistoke on kuljettajan puolen "kromilistan" ja puskurin välissä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sen kummemmin ottamatta kantaa vesi- vai öljylämmitin keskusteluun... pää asia, että jonkinmoinen löytyy.

Omassa on puskurin pistoke ala ritilässä, siinä "hunajakennossa", sisälle vedin vesikaukalon kautta (vatii 0,5m jatkokaapelin), joutuu poraamaan joka tapauksessa, koska valmista reikää ei ole. Muilla tuntuu olevan vedetty läpi jostain pelkääjän jalkatilasta, itse en tuota vaihtoehtoa paljoakaan katsellut, mutta siinä mielessä on helpompi, ettei hanskalokeroa tarvitse purkaa edestä, kunhan muistaa varmistaa, että kyseinen kohta on yksikerroksinen mielellään, eikä takana ole johtoja tai jarruputkia.

Etupuskurin takana taitaa olla palkkia aika hyvissä määrin, siksi pinta upotus on haasteellinen/mahdoton
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mä siirsin ulkopistokkeen Scudetton keskelle yläreunaan, heti logon alle. Ylttää piuha tolppaan oli tolppa kummalla puolella autoa tahansa ja on mahdollisimman ylhäällä, että on kiva käyttää (ei tartte maata hangessa). Piiloutuukin melko hyvin eikä riko tehtaan linjoja. Kiinnitys on vielä vähän hutera, tarttee tehdä ihan kunnon teline jossain välissä.

Sisätilaan pääsee poraamatta oikeanpuoleisen sisälokarin takaa, sieltä löytyy läpivienti - tulee melko ylös hanskalokeron taakse, äänieristevällyn alle. Sisälokarin alle puolestaan pääsee joko akvaariokotelosta (moottoritilan ja tuulilasin välissä oleva tila) tai pidempää reittiä ihan lokasuojan etureunasta. Ite rykäsin etureunan kautta, kun ei ainakaan heti osunut silmään valmista reittiä konetilasta akvaariokoteloon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja palkus »

159:n paras paikka pistokkeelle on scudetton alimmaiseen kolmioon, on 8)

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja ragazza »

stoichiometric kirjoitti:159:n paras paikka pistokkeelle on scudetton alimmaiseen kolmioon, on 8)
Haha, niin on :wink:

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja cri »

Hain sitten eilen Defan öljypohjan kylkeen asennettavan lämmitysvastuksen. Tuohon koneeseen ei kuulemma vesilämppäriä saa laittaakaan, koska se sotkee auton tietokoneen toiminnan ja hankaloittaa käynnistymistä. Asennus lienee kohtuullisesti itsekin tehtävissä vaikka äkkikatsomalla konetilassa on aika ahdasta.

Toistaiseksi autolla on päästy aamulla pakkasesta liikkeelle muutenkin kuin "palmun alta" kunhan vaan akussa on virtaa. Ensimmäisen diisselin omistajana vaan oudoksuttaa koneen todella hidas lämpeneminen. Vielä n. 20 min taajama-ajon jälkeenkin lämpömittari näyttää jotain alta 80 astetta. Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen. Kylmä tulee, korvat soi ja puhallinta on pakko käskeä manuaalisesti. Ei ehkä ihan tämän ketjun asiaa, mutta lämppärin toiminnassa on muutakin outoa. Maantieajossakin kuskin puolen sivuikkuna alkaa jossain kohtaa huurtumaan AUTO-asennossa, ja tilanne korjaantuu vasta säätämällä manuaalisesti puhallusta kuskin puolella.

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja Polforea »

cri kirjoitti:Ensimmäisen diisselin omistajana vaan oudoksuttaa koneen todella hidas lämpeneminen. Vielä n. 20 min taajama-ajon jälkeenkin lämpömittari näyttää jotain alta 80 astetta. Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen.
OBD-dataa kattelemalla olen tullut siihen tulokseen, että ilmastointiautomagia alkaa tosissaan lämmittämään sisätilaa, kun jäähdytysnesteen lämpötila ylittää 40C. Jos auton sisätila on esilämmitetty, tuntuu alkuhönkäys tosiaan kylmältä. Tuo lämmön puhaltaminen sisätilaan puolestaan hidastaa moottorin lämpenemistä huomattavasti (kun sitä lämpöä "kaivetaan" sieltä pois oikein urakalla).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo toimii siis yhtä "älykkäästi" kuin facelift-156:n autokylmästöinti. Jos kolmenkympin pakkasilla aletaan puhaltaa täysillä pakkasilmaa kennolle, ei se JTDm-kone koskaan pääse normaaliin käyntilämpötilaan eikä toisaalta sisäänpuhallus tunnu erityisen miellyttävältä. Purkissa lienee sama softa kuin bensakoneissa joista lämpöä irtoaa paremmin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja mml »

Rasvis kirjoitti:Purkissa lienee sama softa kuin bensakoneissa joista lämpöä irtoaa paremmin?
275 CO2/km, no problem. 8)
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja Vainio »

cri kirjoitti: Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen. Kylmä tulee, korvat soi ja puhallinta on pakko käskeä manuaalisesti. Ei ehkä ihan tämän ketjun asiaa, mutta lämppärin toiminnassa on muutakin outoa. Maantieajossakin kuskin puolen sivuikkuna alkaa jossain kohtaa huurtumaan AUTO-asennossa, ja tilanne korjaantuu vasta säätämällä manuaalisesti puhallusta kuskin puolella.
Jep, sama tarve on täälläkin räplätä tota ilmastointia aina kun se alkaa hönkäämään täysillä. Ja toi automaatti meinaa joskus vetää tuulilasin ja sivuikkunan aavistuksen huuruun.
Kyselinkin tuolla tyhmien kysymysten puolella, että saakohan noita asetuksia jollain konstilla muutettua. Vielä ei ole vastausta löytynyt.
Minkähän firman tekemä toi 159:n ilmastointiautomatiikka on? Jos vaikka sais jonkun datasheetin kaivettua.

Eihän toi nyt oikeesti edes oo mikään ongelma mut ainahan sitä jotain räplättävää pitää keksiä.

Edit: Jahas, näköjään Delphin valmistama tuo ilmastoinnin älylaatikko. Taitaakin olla hankalampi tapaus muutella asetuksia.
Viimeksi muokannut Vainio, 13 Joulu 2012, 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ketjun aiheeseen liittyen: säteilylämmittimen asennus öljypohjaan on alapuolelta helppoa, ei ole mitään tiellä. Pistokkeen asentamisen kanssa joutunee askartelemaan enemmän. Ai niin mutta 1.9, enpä sitten tiedä meneekö samalla tavalla.

Automaatti-ilmastoinnin toimintaan ja lämpenemiseen liittyen: Mielestäni toimii paremmin kuin 156:ssa, vertailukohta pihassa. Mutta kieltämättä samanlainen halu sillä on alkaa työntää puhallusta isolle turhan ajoissa. Toisaalta 156:ssa puhallus meni sitten vain jaloille, joten ihan turha. 159:ssä sen sijaan taitaa puhaltaa myös ylös tuossa vaiheessa. Mutta sitten kun auto on lämmennyt, niin taas olen itsekin huomannut että päästää ikkunat huurtumaan turhan helposti jos autossa enemmän porukkaa.

2.4 dieseli kyllä kehittää mielestäni kivasti lämmintä, lämpimämpi tuo on kuin 156 bensa neloskoneet, kuutosista ei kokemusta. Vaikka sama lämppärin kenno niissä varmaan on.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

mml kirjoitti:
Rasvis kirjoitti:Purkissa lienee sama softa kuin bensakoneissa joista lämpöä irtoaa paremmin?
275 CO2/km, no problem. 8)

Allekirjoitan....kuumaa tulee...ja rutosti... :mrgreen:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

cri kirjoitti:Tuohon koneeseen ei kuulemma vesilämppäriä saa laittaakaan, koska se sotkee auton tietokoneen toiminnan ja hankaloittaa käynnistymistä.
Ensimmäisen diisselin omistajana vaan oudoksuttaa koneen todella hidas lämpeneminen. Vielä n. 20 min taajama-ajon jälkeenkin lämpömittari näyttää jotain alta 80 astetta. Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen.
Ammutaan ankka alas. Tuo kielto koskee sitä edeltävää 1,9 pannua. Täällä ei toistaiseksi ole ollut kuin positiivisia kokemuksia.

Olisiko termostaatti vaihtokunnossa? Mun kulkine alkaa puskea lämmintä sisään 500 metrin jälkeen, jos lohkolämmitintä on käytetty ja reilun kilometrin jälkeen jos ei. Kylmempi tämä 159 toki on GT:hen verrattuna.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja cri »

Kas vaan! Oma käsitykseni perustuu paikallisen merkin tuntevan huoltoliikkeen kanssa käymääni keskusteluun. Vesitilaa lämmittävä vastus olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta ainakin Motonetin listalla Defakin tarjoaa tälle koneelle vain tuota silitysrautamallia. Mikä siis lienee totuus tässäkin asiassa?

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja cri »

Tuli mieleen, että onko Defa julkaissut jossain tarkkaa ohjetta 159:n haaroitussarjan sisäänvientiä varten? Luulisi, että korjaamoilla olisi syytä olla jokin valmistajan ohje asiaa varten, jotta ei tule jälkipuheita. Aikoinaan asensin Xsaraan sisäjohdon tällaisen Defan kuvallisen ohjeen avulla ja homma hoitui kerralla oikein, mikä on olennaista jos pitää vaikka porailla reikiä rakenteisiin.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja cri »

Lohko- ja sisälämppäri on nyt sitten asennettu. Defan säteilylämmitin oli erittäin helppo kiinnittää öljypohjan kylkeen kun moottorin pohjamuovi on poistettu. Samalla sitten aukeaa selvä reitti kiinnittää puskurijohto puskurin etupintaan kuvan osoittamaan paikkaan. Avarsin tarkoitukseen ranskalaisten joskus tekemän rekisterikilven kiinnitysreiän, joten sekin asia tuli samalla hoidettua. Tuossa paikassa sattuu olemaan juuri sopiva kohta tutka-anturin ja puskurin tukipalkin välissä, eikä ulkonäkökään nyt ihan paha lopulta ole. Takaa pystyy hyvin kiertämään johdon vastamutterin tiukalle. Sisälämppärille oli lopulta helpointa painaa 22 mm kartioterällä reikä kuvan osoittamaan paikkaan juuri lattiamaton yläreunan kohdalle. Sisäpistoke puolestaan pysyy sitten hyvin keskikonsolin kyljessä lattiapahviin ruuvattuna (peltiruuvit ja peltimutterit pahvin taakse koska itse pahvissa ei kierteet pidä) juuri siinä muovisen kiinnitysnastan takana. Tuon muovinastan vastareiän tukirakenne tukee hyvin myös pistorasiaa. Mainittakoon vielä, että rekisterikilvet pysyy hyvin paikallaan suoraan puskurimuoviin jengatuilla 6 mm muoviruuveilla (esim. Bauhaus).
Liitteet
IMG_0086.jpg
IMG_0086.jpg (156.29 KiB) Katsottu 1689 kertaa
IMG_0088.jpg
IMG_0088.jpg (172.63 KiB) Katsottu 1689 kertaa
IMG_0079.jpg
IMG_0079.jpg (95.76 KiB) Katsottu 1689 kertaa

Vastaa Viestiin