Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Isola
Viestit: 1967
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Olen jonkun aikaa (enempi tai vähempi siitä kun auton toin...) mielinyt lämmitintä diesel-Thesikseen. Viimeinen yritys oli asentaa siihen Alfa 159 2.4 JTDm:n letkulämmitin, mutta eihän se ollut sinne päinkään. Pitkämies vinkkasi Kappan lämmittimestä, mutta epäilen mahtaako bensa-Kappaan tarkoitettu lämmitin olla tupaöljy-Thesikseen yhtään sen sopivampi. Vilkaisen nyt sitäkin, mutta itse asiaan:

JTD-Thesikseen on saanut tehdaslisävarusteena polttoainelämmitintä, ja olen selvitellyt sellaisen jälkiasennusta. Sopivuus on edelleen selvittelyssä kolmellakin taholla eli Webasto-kauppiaalla, viva-lancia:n foorumilla ja tässä omalla kirjoituspöydälläni. Yllättäen viimeksi mainittu setvintä on selvästi pisimmällä ja vahva näkemys on, että Webasto Thermo Top C sopii Thesiksen johtosarjaan ym. suoraan, MUTTA vaatii sisäänsä Lancian firmiksen. Pitää kysyä vielä Webasto-kauppiaalta onko sellaista saatavissa, mutta veikkaanpa jotta ei ihan helposti... Valmiiksi prommattu ohjainpurkki taas maksaa Eperin mukaan melkein saman kuin koko Webasto. Periaatteessa tuon huijaaminen sähköisesti ei olisi kovin ihmeellinen temppu, mutta ensin pitäisi saada Thesiksen ilmastointi-ECU:lle kerrottua, että autossa on lisälämmitin. Luultavasti se onnistuu Examinerilla, tai sitten ihan vain syöttämällä oikeaa signaalia lämmittimen status-piuhasta ilmastoinnille. Oma järki on ensimmäisen vaihtoehdon puolella, mutta onko jolla kulla parempaa arvausta tai peräti tietoa?

Kerrottakoon nyt jo välituloksena, että korjauskäsikirjojen mukaan Thermo Top C:n kyljestä löytyy hyvin samannäköiset liittimet kuin Thesiksestä. Erona on kuitenkin kahden tai kolmen nastan käyttötarkoitus. Perus-Webastossa niitä pitkin liikkuu sarjadata lämmittimen ja kellon tai kauko-ohjausvastaanottimen välillä, mutta Thesiksessä kaksi noista nastoista on on/off-tyyppisiä tilaohjauksia ilmastoinnin ECU:lta lämmittimelle ja kolmas on toistaiseksi tuntematon status-signaali takaisin päin. Jostain olen saanut päähäni, että tuo status-signaali olisi mahdollisesti pulssinleveysmoduloitua, mutta tämä nyt on koko lailla epävarma mielikuva. Joka tapauksessa näyttää siltä, että liittimet sopivat mekaanisesti toisiinsa, mutta ohjelmallisesti purkit eivät sovi yhteen ilman kikkailua. Se kikkailu ei välttämättä ole isokaan ongelma (tarvittaessa teen vaikka itse siihen väliin sopivan purkin), mutta joku varmuus homman onnistumisesta pitäisi saada ennen kuin kaataa 1.500 eur tai jotain kiinni tuohon laitokseen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

oem purkkeja / ohjauksia ei saa webaston kautta, menevät autonvalmistajan varaosaohjelmaan. Lisälämppärin asentaminen siihen kuitenkin onnistunee helposti. Webasto ei saa auton puolelta mitään singnaalia, muuta kuin tuon on/off singnaalin. Kaikki muu tietoliikenne webastossa tapahtuu sen omissa purkeissa (lue poltin, kaukosäädin, kello).

Eli perus lämmittimen asennusa ja ainoaksi ongelmaksi jää selvittää mihin karvaan auton omassa ilmastoinnin ohjauksessa tulee se viesti singnaali että puhalln päälle kiitos, ja minkä laisena se pitää antaa. siihen on kolme tapaa 12v tai n.3-8v tähän löytyy palikka jolla säätää tai can.

Siinä ne ja laita ihmeessa uusin känny startti, siihen on anroidille ja iponelle kiva softa (ei win pohneille)
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Juuri kuten gtvaj sanoi. Ei kannata yrittää tehdä täysin samanlaista kuin tehdasasennus. Laittaa vaan ihan suosiolla jälkiasennustyylillä. Ei tartte muuta kytkee auton johtosarjaan kun just tuo ilmastoinnille menevä tieto (puhallin päälle). Turha on yksinkertaisesta asiasta tehdä turhan monimutkaista.

Ja tosiaankin, kunnon kaukosäädin (GSM) on hintansa arvoinen lisäherkku :)

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Minulla on JTD 166sessa Webaston thermo top C alkuperäisasennuksena.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Zulak kirjoitti: Ja tosiaankin, kunnon kaukosäädin (GSM) on hintansa arvoinen lisäherkku :)
Tuo kaukosäädin on ollut tosi mukava varuste. Ajastamalla tai suoraan kytkien päälle. Kauppareisullakin kun huomaa ettei pääse autolle jäljellä olevalla lämmitusajalla, sen kun vaan painaa napista 30 min lisää lämmitysaikaa. Tuon ajanhan voi asettaa kymmenen minuutin välein.
Kesällä tuuletustoiminto helpottaa ilmastoinnin työtä :wink:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Isola
Viestit: 1967
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja Isola »

[quote="Zulak"]Juuri kuten gtvaj sanoi. Ei kannata yrittää tehdä täysin samanlaista kuin tehdasasennus. Laittaa vaan ihan suosiolla jälkiasennustyylillä. Ei tartte muuta kytkee auton johtosarjaan kun just tuo ilmastoinnille menevä tieto (puhallin päälle)./quote]

Niin. Kysymykseni oli juurikin se, miten tuo tieto annetaan. Webastolla kun ei ole tarjolla asennusohjetta tarvikelämmittimelle Thesikseen.

Tämä ei luultavasti selviä muuten kuin kokeilemalla. Syksyllä koitin jo löytää tuota lämmittimen liitintä, mutta se on ilmeisesti syvällä lokasuojan sisällä enkä viitsinyt lähteä pienessä tihkussa purkamaan autoa enempää. Siitä liittimestä olisi ollut helppo syöttää kokeeksi signaalia tuohon status-karvaan, joka ehkä kytkee sisätilapuhaltimen päälle. Ilmastointi-ECUn päässä se signaali on tietysti saatavilla myös. Aika tiukassa johtosarjassa tosin, mutta kyllä sinnekin väliin pääsee. Nyt on vain mahdollista ja mielestäni jopa todennäköistä, että puhallin ei käynnisty pelkällä status-signaalila. Tehdaslämmittimessä kun nimenomaan Connect ohjaa lämmittimen päälle, joko omasta kellostaan tai siihen kytketystä Webaston kauko-ohjaimesta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kantsii harkita REMUC-GSM-ohjausta: se on oikeesti ainoa GSM-moduli, jonka avulla pystyy älypuhelimella ajastamaan toistuvat lämmitykset kerralla vaikka koko talveksi ma-pe klo 6 ja 15 tms. http://www.remuc.fi" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Muissa (Webaston ja Eberin GSM-modulit) on vain ja ainoastaan 3 ajastusta, jotka pitää kytkeä uudelleen, kun ovat kerran lämmenneet... Käsittämätöntä!
Samanhintaisia kaikki modulit.

Laitoin GT JTD:hen tuollaisen Eberi 4,3 kW:n kylkeen ja enkä pois vaihtais.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Rouvan Mitsu Grandikseen jouduin itse etsimään karvan joka ohjaa puhaltimen moduulia. Eli ilmastoinnin ojainlaitteeseen ei tule erikseen status / heräte virtaa lämppäriltä, vaan ilmastoinnin paneeli antaa 3-7v puhaltimen säätimelle, riippuen mitä nopeutta halutaan puhaltimen pyörivän.
Eli tämän muuttuvan virran karvan löydyttyä asennettiin siihen rele väliin joka säädettiin muistaakseni 3.6voltibn tasoon. Tämä 3.6v oli sopiva nopeus kyseiselle laitteelle. Siis ilmastoinnin yksikkö ei enään anna sitä käskyä puhaltimen ohjaimelle vaan sen ataa tuo erberin lisä rele, sillä 3.6 voltilla. Tämä lisä rele on n. 100 arvoinen ja on eberin lisävaruisteita.

Tämän karvan löytäminen paneelin takaa, onkin sitten oma lukunsa, kaaviotkaan ei aina näytä mikä se pitäisi olla joten itse jouduin hakemaan ihan mittaamalla ja kokeilemalla. Kun karva löytyi, ei asiassa enään ollut ongelmaa...

vaikea selittää vaikka itse tekikin, toivottovasti jotain jäi mieleen

Uusilla eber / webasto gsm anroid ohjelmilla saa myös vikadiagnostiikan toimimaan, tuohon ajastukseen en ole perehtynyt kun elämä ei ihan noin säännöllistä ole ja muutoinkin käynnistelen aina itse kelin ja aikataulun mukaan, mutta lämppäri on päällä tunteja joka päivä :wink:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Juu samalla metodilla meni oma 156:n asennuskin. Ilmastoinnin paneelin taakse tulevalta liittimeltä etsin herätevirran, johon toin eberin releeltä sen +12V.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Webasto-ihmettelyä (Thesis JTD)

Viesti Kirjoittaja arv »

gtvaj kirjoitti:Rouvan Mitsu Grandikseen jouduin itse etsimään karvan joka ohjaa puhaltimen moduulia. Eli ilmastoinnin ojainlaitteeseen ei tule erikseen status / heräte virtaa lämppäriltä, vaan ilmastoinnin paneeli antaa 3-7v puhaltimen säätimelle, riippuen mitä nopeutta halutaan puhaltimen pyörivän.
Eli tämän muuttuvan virran karvan löydyttyä asennettiin siihen rele väliin joka säädettiin muistaakseni 3.6voltibn tasoon. Tämä 3.6v oli sopiva nopeus kyseiselle laitteelle. Siis ilmastoinnin yksikkö ei enään anna sitä käskyä puhaltimen ohjaimelle vaan sen ataa tuo erberin lisä rele, sillä 3.6 voltilla. Tämä lisä rele on n. 100 arvoinen ja on eberin lisävaruisteita.

Tämän karvan löytäminen paneelin takaa, onkin sitten oma lukunsa, kaaviotkaan ei aina näytä mikä se pitäisi olla joten itse jouduin hakemaan ihan mittaamalla ja kokeilemalla. Kun karva löytyi, ei asiassa enään ollut ongelmaa...
Lainaan tätä ketjua koska aihe kumpuilee jo muutenkin:
Mullakin on 159:ssä tuo rele (IPCU-rele) joka ohjaa puhallinta. Mutta millähän saisi koko paneelin heräämään henkiin siten, ettei tarvitsisi aina muistaa ruuvata säätönuppia HI-asentoon. Yritin katsella mahdollisia kytkentäpaikkoja kaaviosta mutta ei rohkeus riitä kokeilemaan eri vaihtoehtoja :roll: Kenelläkään varmaa tietoa asiasta 159 osalta.

Vastaa Viestiin