156 V6 varoitusvalo!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
BBruins
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2006, 09:31
Car(s): Giulietta QV ex 156 2.5 V6, Ducati MTS 1200
Paikkakunta: Oulu

156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja BBruins »

Huomenta,

Aamulla tuossa pakkasella ajelussa auto alkoi päästää paikallaan ihmeelistä "tärinä-ääntä".
Kiekkamittarissa 8000 vieressä joku varoitusvalo syttyi. Manuaalin mukaan siellä ei edes V6:ssa pitäisi mitään valoa olla.
Mitähän se yrittää kertoa?
Kiitoksia etukäteen...

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Jos oli näistä tuo ruiskun kuva, niin itellä aikoinaan oli ilmi vaihtokunnossa:

http://i948.photobucket.com/albums/ad32 ... 5/plug.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

BBruins
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2006, 09:31
Car(s): Giulietta QV ex 156 2.5 V6, Ducati MTS 1200
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja BBruins »

Kiitoksia nopeasta vastauksesta.
Sehän se on. Uskaltaako sillä kuitenkin nätisti ajella?

jmi
Viestit: 1510
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja jmi »

Uskaltaa ajella, mutta parempi selvittää testerillä vika mahdollisimman pian.

BBruins
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2006, 09:31
Car(s): Giulietta QV ex 156 2.5 V6, Ducati MTS 1200
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja BBruins »

Nyt käyty ajelulla todella pieni reissu.
Valo ei pala enään ja ottaa komeasti kierroksia.
Ainut ongelma-asia oli kun talliin tullessa vähän käyttelin kierroksia niin autosta noustessani haju oli hirveä.
Eikä se haju tullut katalysaattorista.
Varmaan pitää varikolla käväistä joka tapauksessa.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kulkutautiko liikkeellä?
Tänä aamuna pienen tyhjäkäynti (n.4min.) lähdin liikkeele ja ruiskuvalo syttyi! Ehkä pientä nykimistä käynnissä, joka pian asettui normaaliksi.
Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen. Ruiskuvalo yritti sammua, mutta sekunnin viiveellä syttyi uudelleen. Kokeilin tyhjäkäyntiä. Normaali tasainen 700 rpm. Moottori vastasi kaasuun normaalisti ja veto oli hyvä. Tein muutaman uudelleen käynnistys yrityksen ja joka kerta ruiskuvalo yritti sammua, mutta jäi kumminkin palamaan. Kunnes sitten yhden käynnistyskerran jälkeen ajoin parisataa metriä ja valo sammui. Ajelin sekalaista ajoa n. 50 km, eikä valo ole enää syttynyt. Mikä häntä lie? Liittyneekö pakkasiin ja mahdollisiin lämmönvaihteluihin. Pidän letkulämmitintä n.5 tuntia päällä kun pakkanen on reilusti 15 asteen päälle.

BBruins
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2006, 09:31
Car(s): Giulietta QV ex 156 2.5 V6, Ducati MTS 1200
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja BBruins »

Joo ajelin aamulla noin 30 kilometriä. Valo syttyi viiden kilsan jälkeen ja sammui hetken päästä.
Sitten sekalaista ajoa eikä valo syttynyt uudestaan. Hajukin on ilahduttanut poissaolollaan.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja jkk »

mulla vähän samaa, satunnaisesti yllättää ja meno hyytyy,viimeks taas tänään moottorijarrutuksen jälkeen liikenneympyrässä. ei muutakuin hätävilkut ja uudelleen käynnistys, hetken ajon jälkeen valo hävis eikä ongelmaa. totesin että mulla valo on syttynyt jos vauhti on hiipunut melkeen pysähdykseen tai pysähdykseen ja tankissa vähän löpöö, joku bensapaine vika?pumppu menos? jaa-a, pitäs vaa lyödä koneeseen kiinni ja kattoo mitä se on itkenyt.

E: kyselin asiaa toisessa topicissa ja siellä veikattiin myös kaasupolkimen asentoanturin liitintä, ymmärtääkseni ainakin v6:sta vaivannut.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja Antieko »

On ollut pakkasta ja lauhaa, eli lämpö säässä vaihdellut melkoisesti. Ruiskun merkkivalo vaan ei ole syttynyt ajon aikana! Ihmetyttää mikä sen ylimalkaan silloin sytytti. Minulta oli juuri silloin, edellisenä päivänä lakannut tuulilasin pyyhin toimimasta. Välillä tuli viiksestä kokeiltua josko jo toimisi?
Valo kumminkin säikäytti ja vaihdoin paskan pyyhkijä moottorin tilalle uuden. Nyt pyyhkii hyvin, eikä valo syty. :-D Tuskin siis pyyhkijän moottori vialla on mitään tekemistä ton ruiskuvalon kanssa? Sattumaa, joita alfan kanssa tuntuu olevan, kuten aikoinaan pakoputken vaihto, poiki jakohihnan kiristin vaurion. :wink:

SixPack
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:00
Car(s): GTV -95

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja SixPack »

Mulla syttyy valo jos auto ollut piuhassa pari tuntia kovilla pakkasilla. Valo jostain syystä sammuu jos avaa jäähdyttimen korkin ja päästää "ilmat" ulos. Outoa.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja Antieko »

^
Oliskohan tuo yhteydessä siihen, että käynnistys pakkasilla piuhan päästä ensin nikottelee. Ikäänkuin moottorin ohjaus etsisi sopivia arvoja. Ilman piuhalämmitystä käynnistyy lähes heti ilman haeskelua. Esilämmitys on kumminkin voitelun kannalta hyväksi. Oliskohan kellään oikeaa fakta tietoa asiasta?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Perussettiä, niin busson kuin monen monen muun moottorin kanssa. Lämmitys aiheuttaa sen että lämpötila-anturin ja moottorin todellinen lämpötila ei täsmää. Tästä aiheutuu epätasainen käynti ja vikakoodi. Lääkkeenä toinen starttaus perään tai sitten hetken odottelu lämppärin sammuttamisen jälkeen ennen starttia.

Ruiskun häiriövalo toimii juuri noin että startin jälkeen on hetken pimee ja syttyy jos muistissa on vikakoodi, eli ei tarkoita että aina tulisi uusi vika, vaan kyseessä on sama vanha vika joka pitäisi vaan testerillä poistaa (tai sitten odottaa tarpeeksi monta starttia että poistuu, jos vika ei ole uusinut)

Tuulilasin pyyhkimät tai paisarin korkki ei ole missään yhteydessä ruiskutuksen merkkivaloon :wink:

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikös tämä ole pientä bussojen kiukutteluja (monella muulla merkillä on suurempia murheita). Ecu ei tajua ja kun ei ole laajakaistoja niin käy juuri niin kuin epezi kirjoitteli.

BBruins
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2006, 09:31
Car(s): Giulietta QV ex 156 2.5 V6, Ducati MTS 1200
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja BBruins »

Epezi kirjoitti:Perussettiä, niin busson kuin monen monen muun moottorin kanssa. Lämmitys aiheuttaa sen että lämpötila-anturin ja moottorin todellinen lämpötila ei täsmää. Tästä aiheutuu epätasainen käynti ja vikakoodi. Lääkkeenä toinen starttaus perään tai sitten hetken odottelu lämppärin sammuttamisen jälkeen ennen starttia.:wink:
Kyllä. Näin juuri minullekkin asia ilmaistiin kun huollossa kysyin. Ei ole enää varoitusvaloa näkynyt.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 V6 varoitusvalo!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tupakoitsijoille hyvä muistisääntö: Mene autolle, ota töpseli irti. Polta tupakki ja putsaa lumet, sitten vasta auto käyntiin =P
Epätupakoitsijoille: kävelkää auton ympäri 2x, putsatkaa lumet samalla.

Mennee ehkä about sama aika.

Vastaa Viestiin