Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Valvoja: Moderators
Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Perhettämme vaivaa bensakoneisten Alfojen tulppien tuhoutuminen 5000km välein. Kyseiset Alfat ovat olleet lyhyessä ajossa ja tulppia menee erityisesti talvella. Voiko johtua pelkästään siitä, että kone ei lämpene kunnolla vaikka sillä ajetaan satunnaisia 50km pätkiäkin? Ymmärrän kyllä, että kone tarvitsisi välillä kurittamista, mutta automaatti Giulietta ei hevin päästä kierroksia ylös kaupunkiajossa.
Vaiva on esiintynyt 159JTS 2.2 sekä Giulietta 1.4TBi TCT malleissa.
Vaiva on esiintynyt 159JTS 2.2 sekä Giulietta 1.4TBi TCT malleissa.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Millä tavalla ne hajoo? Pelkästään nokea pinnalla?
Ei alfat enää maistu
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Jos tulpat ovat erittäin nokiset ja jopa kärkiväli "palanut" kiinni , viittaisi öljyyn palotilassa.
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Ainakin mun 156 2.5 V6 kärsii jos siirtää vaikka 5 m parkkipaikalla pois tieltä, ja sammuttaa saman tien - niin tuskaa saada käymään seuraavalla kerralla - kestää jonkun aikaakin ennen kuin kaikki pytyt sytyttää - muuten ei suurempia ongelmia, ei ole vielä tullut kurkattua millaiset ja missä kunnossa tulpat on.
Iridium/platina tulpat auttoi ainakin vanhassa moottoripyörässä lyhyiden matkojen nokeentumisiin (tuo ei alkanut edes oikein isommilla kierroksilla ottamaan pimeitä pyttyjä mukaan, vanhojen sytytysjärjestelmien (vaikkakin transistori, muttei CDI) teho ei varmaan vaan riittänyt)
Iridium/platina tulpat auttoi ainakin vanhassa moottoripyörässä lyhyiden matkojen nokeentumisiin (tuo ei alkanut edes oikein isommilla kierroksilla ottamaan pimeitä pyttyjä mukaan, vanhojen sytytysjärjestelmien (vaikkakin transistori, muttei CDI) teho ei varmaan vaan riittänyt)
- Ciancarlo
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
^tuo on tuttu ongelma varsinkin pikku-Busson kanssa. Tämän isomman kanssa vastaavaa ongelmaa ei ole ollut jostain syystä.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
joo mutta ei se tulppia kai tuhoa, ne vain kastuvat eli ei liity tohon alkuperäiseen ongelmaan, mutta tosiaan ei kannata ajaa metrin matkoja vaan käyttää aina konetta hiukan pidempään jottei kastele tulppia.
- Ciancarlo
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Juu, näin on, tulpat vain kastuvat, mutteivät tuhoudu tuossa Busso-casessä.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Niin kuin Pasi jo kysyi, millä tavalla ja kuinka useasti tai miten oireilee?
Mulla ei ollut ongelmia tulppien kanssa, tosin vaihdoinkin ne pari kk takaperin - tuolloin ei ollut vikaa, mutta ajattelin, että reilut 86tkm on tulpille tarpeeksi... Ajokin on aikalailla samanlaista, työmatka 6km suuntaansa ja silloin tällöin pidempiä rykäsyjä.
Mulla ei ollut ongelmia tulppien kanssa, tosin vaihdoinkin ne pari kk takaperin - tuolloin ei ollut vikaa, mutta ajattelin, että reilut 86tkm on tulpille tarpeeksi... Ajokin on aikalailla samanlaista, työmatka 6km suuntaansa ja silloin tällöin pidempiä rykäsyjä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
se vaan tarttis päästä välillä oikein painamaan, ahvenistolla käynti ei tehnyt omalle rakkineelle kuin hyvää
Siis tietysti päivitäisen käytön ohessa silloin tällöin kovuutta motille, nurkkaköröttely on pahinta autolle kuin autolle.
Siis tietysti päivitäisen käytön ohessa silloin tällöin kovuutta motille, nurkkaköröttely on pahinta autolle kuin autolle.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
^ aivan , ja parhainta "puhallusta" jos isommilla vaihteilla lätkä lattiassa pidemmän aikaa. Pienillä vaihteilla lyhyet kiihdytykset ei riitä pelkästään. Tosin rupee olee vauhtia sit "hiukan" liikaa suomen teille
Bussokin ottaa kolmosella about 140km/h ja se tapahtuu hyvin nopeasti
Bussokin ottaa kolmosella about 140km/h ja se tapahtuu hyvin nopeasti
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Nokeentuneet ja kastuneet. Puhdistaminen ei auta, joten olisko palaneet tms? Kastuminen johtunee vain siitä, että on yritetty sahata väkisin käyntiin.Pasi kirjoitti:Millä tavalla ne hajoo? Pelkästään nokea pinnalla?
Kädessä eivät ole olleet, kun kyse on takuun alaisista autoista.
Se on selvä, että pidemmät siivut ja raskas jalka polttaa puhtaaksi, mutta vaimolta ei voine 50km/h alueella automaatilla sitä vaatia.
Pareremmat tulpat? Korkeampi oktaaniluku? Lisäaineita polttoaineeseen?
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
miksi niitä pitää sahata käyntiiin? kastuneet tulpat kyllä kuivuvat nopeasti, eikä sahaaminen niitä pitäisi kai kastella, tai jos pitää kaasun pohjassa kun sahaa niin bensaa ei pitäisi kai tulla niin paljon
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Vähän haiskahtaa siltä, että jotain muuta on pielessä ja sen takia nokeaa tulppia. tulppienvaihto on vain ensiapua ja varsinainen vika vaan jatkuu ja jatkuu...?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
DaViega ehti ensin. Nykyauton, etenkin sammutusautomatiikalla höystetyn, pitäisi läheä tulille aika rivakasti & pelkästään avainta kääntämällä.
Vähän voisi näitä lähtötietoja olla enemmän. Siis
Vähän voisi näitä lähtötietoja olla enemmän. Siis
- - millaisia pätkiä autolla ajetaan & saadaanko moottoria lainkaan normi käyntilämpöihin?
- minkäänlaisia lohko- tms. lämmittimiä käytössä?
- missä ajassa tämä tulppien kyykyttämiseen riittävä 5 tkm tahkotaan mittariin?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Taidan itse olla niin vanhaliittolainen etten oikein ymmärrä koko sammutusautomatiikkaa, siinähän pätkii myös voitelu. Varsinkin autolehdistön kritiikki testeissään start&stop toimimattomuudesta talvella ihmetyttää, kun mielestäni sen ei kuuluisi toimia alle 10 asteen lämpötiloissa ollenkaan.
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Kannattaa kiinnittaa huomiota missä kohtaa oire esiintyy, jos on tuommoinen minuutin, parin kestävä siirto kaupasta toiseen (tai tekee pihassa tilaa toiselle autolle, siirtää autoa uuteen paikkaan lumitöiden takia tai jätänpä auton tähän ja siirrän myöhemmin puoli autonmittaa taaksepäin kun saan nuo puutavarat pois tieltä...) jää tulpan (kokemuksen mukaan ainakin V6:ssa) kärki nokiseksi ja seuraava startti kastelee - mutta eikö tosiaan jaksa itsestään parantua ja starttaa ollenkaan sen jälkeen?
Noki ja märkä tulppa oli se normi setti joka MP:ssä (MP:ssä myös keväällä heikko akku ja vanha bensa teki tätä sekä Alfan V6:n lyhyissä siirroissa) ahdisti. Putsaus ei tosiaan helposti auta kun se nokihuntu johtaa kipinän oikkariin - > toimivin tapa oli grillata minitoholla tulpan keraaminen osa sen verran kuumaksi että itsepuhdistuminen tapahtuu (yli 450 °C) -> oli taas täysin uuden veroinen tulppa.
Alfoilla on vaan ilmeisesti tapana holvata startissa reilusti bensaa, koska en ole muissa nykyautoissa tuohon noin pahana törmännyt. Enpäs osaa myös sanoa mitä kaasupolkimen painaminen pohjaan tekee näissä nykyisissä servomoottorin ja potentiometrin ohjaamissa fly-by-wire koneissa - vai tekeekö yhtään mitään startissa (itsekin tosin silloin tuuppasin kaasupolkimen pohjaan startatessa vanhan liiton malliin)
Jos noki tai kastelu vaivaa niin ehkä asteen kuumemmat tulpat (eikä kesäratailua niillä... tai paremmat tulpat, mutta taitaa noissa molemmissa olla jo oletuksena kunnon platina/iridium/?? tulpat) tai sitten ottaa vaan käytännön ettei tee alle viiden minuutin siirtoja edes kaupasta toiseen siirtyessä - alfalla voi käydä pari ylimääräistä kierrosta korttelin ympäri tai kävellä.
Noki ja märkä tulppa oli se normi setti joka MP:ssä (MP:ssä myös keväällä heikko akku ja vanha bensa teki tätä sekä Alfan V6:n lyhyissä siirroissa) ahdisti. Putsaus ei tosiaan helposti auta kun se nokihuntu johtaa kipinän oikkariin - > toimivin tapa oli grillata minitoholla tulpan keraaminen osa sen verran kuumaksi että itsepuhdistuminen tapahtuu (yli 450 °C) -> oli taas täysin uuden veroinen tulppa.
Alfoilla on vaan ilmeisesti tapana holvata startissa reilusti bensaa, koska en ole muissa nykyautoissa tuohon noin pahana törmännyt. Enpäs osaa myös sanoa mitä kaasupolkimen painaminen pohjaan tekee näissä nykyisissä servomoottorin ja potentiometrin ohjaamissa fly-by-wire koneissa - vai tekeekö yhtään mitään startissa (itsekin tosin silloin tuuppasin kaasupolkimen pohjaan startatessa vanhan liiton malliin)
Jos noki tai kastelu vaivaa niin ehkä asteen kuumemmat tulpat (eikä kesäratailua niillä... tai paremmat tulpat, mutta taitaa noissa molemmissa olla jo oletuksena kunnon platina/iridium/?? tulpat) tai sitten ottaa vaan käytännön ettei tee alle viiden minuutin siirtoja edes kaupasta toiseen siirtyessä - alfalla voi käydä pari ylimääräistä kierrosta korttelin ympäri tai kävellä.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Ja eikös TCT:nkin saa pakotettua manuaalisempaan suuntaan halutessaan?
Mutta myrkkyä on tommoset "kylmästä käyntiin, 5min, stop"-ajelut Alfalle. Ainakin 156:lle oli, kovin myrkkyä. Lähtee 15min aikasemmin töihin ja ajaa 15min pidemmän lenkin, eikä aina jurnuta alakierroksilla vaikka vääntöä miten olisi.
Ja täältä foorumilta bongasin ohimennen keskustelua tuosta TCT:stäkin, että siihen olisi joku päivitys saatavilla, joka nostaisi hieman käyttökierrosaluetta ennen isommalle vaihtoa? (menossa nyt nukkumaan niin en yritäkkään etsiä, olettaisin sen olevan tuolla Giulietta-ketjussa).
Ainiin, lämppäriä jos käytätte, niin tolpasta irroittamisen jälkeen muutama minuutti odottelua, ennen kuin yrittää starttia. Miksi? Siksi, että moottorinohjaus ja todellisuus olisi edes melkein samalla tasolla -> ei luule moottoria tulikuumaksi (tai jääkylmäksi) -> osaa rikastaa oikein -> starttaa helpommin.
Mutta myrkkyä on tommoset "kylmästä käyntiin, 5min, stop"-ajelut Alfalle. Ainakin 156:lle oli, kovin myrkkyä. Lähtee 15min aikasemmin töihin ja ajaa 15min pidemmän lenkin, eikä aina jurnuta alakierroksilla vaikka vääntöä miten olisi.
Ja täältä foorumilta bongasin ohimennen keskustelua tuosta TCT:stäkin, että siihen olisi joku päivitys saatavilla, joka nostaisi hieman käyttökierrosaluetta ennen isommalle vaihtoa? (menossa nyt nukkumaan niin en yritäkkään etsiä, olettaisin sen olevan tuolla Giulietta-ketjussa).
Ainiin, lämppäriä jos käytätte, niin tolpasta irroittamisen jälkeen muutama minuutti odottelua, ennen kuin yrittää starttia. Miksi? Siksi, että moottorinohjaus ja todellisuus olisi edes melkein samalla tasolla -> ei luule moottoria tulikuumaksi (tai jääkylmäksi) -> osaa rikastaa oikein -> starttaa helpommin.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
kaasupolkimeen koskeminen käynnistyksen yhteydessä aiheuttaa monille autolle ongelmia. En tiedä uusista autoista vaikuttaako mitään, enkä oikein vanhemmistakaan, kun ei ole tarvinnut polkea. Suihkuvehkeessä on melkein joku vika jos tarttee kaasulla avittaa käynnistystä. No kaasaripeleillä piti tietysti välillä vähän auttaa ettei sammunu.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Eikai kaasulla pidä avittaa kuin ikivanhoja romuja (huom. sanamuoto, sori wanhalla Alfalla ajelevat ), joissa ei edes manuaaliryyppyä voi hyödyntää...
Tai sitten jotain kisavirirassia, mut ne on ihan omassa luokassaan. Muistaakseni aika lailla nykyautoissa on _kielletty_ koskemasta kaasuun käynnistyksen yhteydessä, olisiko peräti juurikin sytytysautomatiikan toimintatavan takia?
Ja sitten kun ne virrat vääntää päälle, toki kannattaa odotella se muutama sekunti, jotta PA-pumppu saa työnnettyä tavaran sopivasti hollille ymv. ymv.
Tai sitten jotain kisavirirassia, mut ne on ihan omassa luokassaan. Muistaakseni aika lailla nykyautoissa on _kielletty_ koskemasta kaasuun käynnistyksen yhteydessä, olisiko peräti juurikin sytytysautomatiikan toimintatavan takia?
Ja sitten kun ne virrat vääntää päälle, toki kannattaa odotella se muutama sekunti, jotta PA-pumppu saa työnnettyä tavaran sopivasti hollille ymv. ymv.
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Muistaakseni vanhoissa Bosheissa? oli lämpöarvon lisäksi vielä toinen luku, joka ilmoitti sekunteina kauanko kestää ennenkuin posliini saavuttaa itsepuhdistuslämpötilan, se oli jo -80 luvulla normitulpilla luokkaa 145...175 sekuntia (2+...3 min). Platinoissa (Iridium, Yttrium...) sen pitäisi olla vielä paljon lyhyempi ja omat kokemukset tukee tätä eli 5 minuuttia (tyhjäkäyntiäkin) jo riittää pakkasellakin ettei tule seuraavalla kerralla ongelmia. Selkeät ongelmat sen sijaan tuli aina heti jos siirtää kylmää tai hieman jäähtymäänkin päässytt autoa ihan lyhyen matkan (kesälläkin) - nyt kun sen tietää niin osaa välttää, jättää vaikka hetkeksi louskuttamaan tyhjäkäyntiä.
Toki jos aivan jatkuvasti ajaa todella lyhyitä pätkiä voi melkein mikä auto vaan aiheuttaa ongelmia (esimerkiksi nykydieselit partikkelisuodattimille ei sovellu tuohon ollenkaan), Itsellä en V6:ssa huomannut silti näitä starttiongelmia edes talvella ja vaikka välillä olisi ollut todella epäsuositeltavaan pätkäajoa: vain noin 7 minuutin työmatka-ajoa (ilman lämmitintä, mutta toinen pää hieman plussalla aina) eikä edes juuri mitään muuta viikon aikana.
Toki jos aivan jatkuvasti ajaa todella lyhyitä pätkiä voi melkein mikä auto vaan aiheuttaa ongelmia (esimerkiksi nykydieselit partikkelisuodattimille ei sovellu tuohon ollenkaan), Itsellä en V6:ssa huomannut silti näitä starttiongelmia edes talvella ja vaikka välillä olisi ollut todella epäsuositeltavaan pätkäajoa: vain noin 7 minuutin työmatka-ajoa (ilman lämmitintä, mutta toinen pää hieman plussalla aina) eikä edes juuri mitään muuta viikon aikana.
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
niin pitäisi jos mutta jos V6nen kastaa tulpat ei sitä saa kyllä käyntiin ilman tota temppua, tai en minä ainakaan, kyse oli siitä ei mistään avittamisesta kaasulla kuten vanhoissa kaasari vehkeissä. Muistaakseni 155sen ohjekirjaasakin mainitaan että kaasu pohjaan kun käynnistetään kuumaa konetta, sitä se ei kyllä tarvinnut (tämä on muistinvarainen tieto, ei välttämättä oikein). Tämä ei tietysti varmaan päde kaikkiin uudempiin autoihin. Aika turha arvailla kun perussyy ei ole selvillä, eli ensin vastaus kysymykseen miksi autoja pitää sahata käyntiin? Itekin ajan usein lyhyttä 5 min pätkää omalla eikä sen takia ole mitään ongelmia tullut.insinörtti kirjoitti:DaViega ehti ensin. Nykyauton, etenkin sammutusautomatiikalla höystetyn, pitäisi läheä tulille aika rivakasti & pelkästään avainta kääntämällä.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Tuolta varmaan selvisi moottorinohjauksen toiminta käynnistäessä. Eli ottaako ecu lainkaan signaalia kaasupolkimelta kun startataan. Epäilen kyllä...
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
50 metriä ajoa kovassa pakkasessa teki tehtävänsä V6:lla. Ei mitään lupaustakaan käyntiin lähdöstä tuon jälkeen. Ei, vaikka yön seisoi. Kaasu pohjassa starttaus auttoi heti. Onneksi sain vinkin tältä forumilta, olin itse jo unohtanut kikan vaikka vanhan ruisku-Escortinkin kanssa tuota joutui käyttämään silloin tällöin kun kone sammui kylmänä.
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Giulietta hoitaa kaasuttamisen itse, siinä ei polkeminen vaikuta mitään...V6 kirjoitti:miksi niitä pitää sahata käyntiiin? kastuneet tulpat kyllä kuivuvat nopeasti, eikä sahaaminen niitä pitäisi kai kastella, tai jos pitää kaasun pohjassa kun sahaa niin bensaa ei pitäisi kai tulla niin paljon
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Jep, juuri niinDaViega kirjoitti:Vähän haiskahtaa siltä, että jotain muuta on pielessä ja sen takia nokeaa tulppia. tulppienvaihto on vain ensiapua ja varsinainen vika vaan jatkuu ja jatkuu...?
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
hmmm... työmatka 3km sivuinsinörtti kirjoitti:Ihan lonkalta voisin kokeilla heittää vaikka jäätyneen kondenssiveden tukkimaa pakoputkea, jos vaivaa esiintyy vain talvella.
- - millaisia pätkiä autolla ajetaan & saadaanko moottoria lainkaan normi käyntilämpöihin?
- minkäänlaisia lohko- tms. lämmittimiä käytössä?
- missä ajassa tämä tulppien kyykyttämiseen riittävä 5 tkm tahkotaan mittariin?
2 kertaa kuussa 30km x 2
Tulpat paskana ehkä kolmen kuukauden välein
pakoputken tukkeutuminen on kyllä ollutkin jo jutuissa, mutta varmuutta ei ole
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Hyviä neuvoja kiitos kaikille. Tässä kyllässä vain on apout yksi katu töistä kotipihaan...oalfi kirjoitti:Jos noki tai kastelu vaivaa niin ehkä asteen kuumemmat tulpat (eikä kesäratailua niillä... tai paremmat tulpat, mutta taitaa noissa molemmissa olla jo oletuksena kunnon platina/iridium/?? tulpat) tai sitten ottaa vaan käytännön ettei tee alle viiden minuutin siirtoja edes kaupasta toiseen siirtyessä - alfalla voi käydä pari ylimääräistä kierrosta korttelin ympäri tai kävellä.
Oliskohan Alfa turha näillä ajoilla? Ei me kyllä näin helposti vielä anneta periksi, vaikka vaimoa jo yariksella pelottelinkin.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Jos työmatka on tyyliä kilometri tai kaksi, en näe paljon järkeä tuohon käyttää autoa - ihan oikeasti. Kierrä naapurikylän kautta, niin tulee mieltä hommaankin heti kun kilsoja saadaan se parikymmentä Autot - kaikki autot, ei vain Alfat - hajoaa ajamattomuutta (harrastekulkineet varastoidaan asiallisesti, jos ei haluta ongelmia ajokaudelle. Ja ne yleensä huolletaan talven aikana =D) ja jos kilometrejä tulee satoja per kuukausi, sanoisin sen olevan ajamattomuutta. Vähintään kerran kuussa pitäisi olla se pitkä motaripätkä, tai jopa useammin. Kahden viikon välein käy vähän lämmittämässä konetta konetiellä, ajelee sitten pikkuteitä takaisin...
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Matka on tarkalleen 3,1km sivu, eli hankalan lyhyt. Mutta ei tuo pitäisi olla este. Itselläni oli joskus 1,4km työmatka 156TS ja ei ollut mitään ongelmaa. Ei tainnut olla edes lohkolämmitintä.
Jos tähän pitää luovuttaa, niin myyjän täytyy mielestäni ilmoittaa, että Alfa Romeo ei sovi suomessa alle 10km työmatkoille.
Kai tähän nyt joku lääke löytyy.
Jos tähän pitää luovuttaa, niin myyjän täytyy mielestäni ilmoittaa, että Alfa Romeo ei sovi suomessa alle 10km työmatkoille.
Kai tähän nyt joku lääke löytyy.
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
156 tessulla sahattu 2 km työmatkaa jo noin viisi vuotta. Pakoputket ja akut ei tunnu tykkäävän. Muita ongelmia ei ole ollut. Tosin hommasin akullekin laturin liitettynä lämmittimeen, joten toivottavasti niidenkin kesto pitenisi..
Senza cuore saremmo solo macchine
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
eikös tässä olllut alkujaan 2 eri mallia ja sama murhe, joten viittais käyttöön. Nykyjään "saaste" pykälät aiheuttaa jos jonkinmoista viritystä autonvalmistajille, tärkeintähän on maukkaat arvot paperilla ja jälkimarkkinoini/oikeusistuimet hoitaa sitten loput. Luontohan tässä ei pelastu mutta piiperot kyllä. Silloin kuin katit tuli pakolliseksi niin kulutus kasvoi n.litran/100km, toki valmistajat nitkutti loppuun asti, mutta säädöksellä meni myös moni kehitysväylä tukkoon. Eli pykälien/verotusjärjestelmien aiheuttaman paineen takia moottoreista on tullut haavoittuvampia ja ne ongelmat korostuu täällä melkeinsiperiassa.
Tekee muuten moottorille hiukan gutaa jos huipputeho on vaikka n.5000rpm ja automaatin avustuksella päivästä toiseen pistellään menemään alta 2000rpm. Aivan tottta on , että valmistajan kuuluisi ilmoittaa ongelmien mahdollisuudesta, mutta ei kannata koska halvempi hoitaa jälkeenpäin. EU ei tähän puutu koska määräykset on sieltä ja autojenvalmistuksen merkitys on valtava. Porukka muuten nielee yllättävän kevyesti tämän tupaöljyjen saastejärjestelmien ongelmat, tupaöljyjen tapauksessahan pitäisi olla selvät käyttöolosuhde-ja kierroslukuohjeistukset (mutta sitten ei annetut CO2 päästöt pitäisi paikkaansa, kuten ei bentsiini vehkeilläkään). Tämä oli ot ja olis kuulunu tonne avautumiseen
Tekee muuten moottorille hiukan gutaa jos huipputeho on vaikka n.5000rpm ja automaatin avustuksella päivästä toiseen pistellään menemään alta 2000rpm. Aivan tottta on , että valmistajan kuuluisi ilmoittaa ongelmien mahdollisuudesta, mutta ei kannata koska halvempi hoitaa jälkeenpäin. EU ei tähän puutu koska määräykset on sieltä ja autojenvalmistuksen merkitys on valtava. Porukka muuten nielee yllättävän kevyesti tämän tupaöljyjen saastejärjestelmien ongelmat, tupaöljyjen tapauksessahan pitäisi olla selvät käyttöolosuhde-ja kierroslukuohjeistukset (mutta sitten ei annetut CO2 päästöt pitäisi paikkaansa, kuten ei bentsiini vehkeilläkään). Tämä oli ot ja olis kuulunu tonne avautumiseen
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Täyttä asiaa kirjoitit. Tästä juuri on kysymys.
Siksi mietinkin, että mikä päästölaite bensakoneesta pitää tuhota, että vaimo pääsee autollaan töihin.
Siksi mietinkin, että mikä päästölaite bensakoneesta pitää tuhota, että vaimo pääsee autollaan töihin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Sullahan oli silloin 159:ssä putki tukossa ja auto seiso sen takia? olisikohan Giuliettassakin samaa vaivaa, kerää kondensiovettä etenkin näin talvisin, virtaukset häiriintyy, eikä ikinään kuivaa tulppia ajossa.
Onhan se tietenkin täysin sopimatonta, että autolla pitäisi olla joku minimi-ajomatka...
Olikos muuten nyt lohkolämmitin käytössä? lämpimän koneen polttoainetta tarvitsee rikastaa vähemmän -> vähemmän löpöä sylinteriin käynnistyksen yhteydessä -> Paremmat mahdollisuudet saada tulpat kuivaksi
98e5 vai 95e10?
Onhan se tietenkin täysin sopimatonta, että autolla pitäisi olla joku minimi-ajomatka...
Olikos muuten nyt lohkolämmitin käytössä? lämpimän koneen polttoainetta tarvitsee rikastaa vähemmän -> vähemmän löpöä sylinteriin käynnistyksen yhteydessä -> Paremmat mahdollisuudet saada tulpat kuivaksi
98e5 vai 95e10?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
ääni tuolle vesitukkoselle putkelle, palamistuoteena vettä tulee runsaasti eikä tommosella pätkäajolla pikkukierroksilla paljoa sieltä putkesta pois pääse. Reikä sinne takapöntön alimpaan kohtaan jeesaa hiukan. Ja 98 bensaa tankkiin.
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Jep kahdessa autossa sama vika ja kohtuullisen erilaiset perustekniikat 2.2jts vs 1.4Tbi. Sehän tässä kismittää, että melko kallis korjausoperaatio on osoittautumassa turhaksi.
stoichiometric ja muut,
Auttaisiko tosiaan bensan vaihtaminen 95:sta 98:een? Toisaalta eikö 95e10 sisällä enemmän alkoholia, jota olisin ensimmäisenä kokeilemassa jäätymisen estoon ja kuivattamisen hakemiseksi?
edit: lohkolämmitin on koko ajan käytössä ja autoon asennettiin lämmittimen rinnalle laturikin ensimmäisten oireitten ilmaannuttua.
stoichiometric ja muut,
Auttaisiko tosiaan bensan vaihtaminen 95:sta 98:een? Toisaalta eikö 95e10 sisällä enemmän alkoholia, jota olisin ensimmäisenä kokeilemassa jäätymisen estoon ja kuivattamisen hakemiseksi?
edit: lohkolämmitin on koko ajan käytössä ja autoon asennettiin lämmittimen rinnalle laturikin ensimmäisten oireitten ilmaannuttua.
-
- Viestit: 624
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
No ei kai se lisäviina mitenkään muuta pakoputkeen muodostuvaa kondenssiveden määrää?
Siis pakoputkeen varastoituneen (jäätyneen) veden tukkimasta pakoputkesta tässä kai puhutaan, eikä jonkun muun putken??
Miksi muuten polttoaineen jäänestoa edes myydään enää?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/108272- ... on-turhake" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Itse kyllä käytän Alfassani 98 paremman nakutuskestävyyden ja sitä kautta (ehkä) mahdollisesti saatavan lisätehon vuoksi.
Siis pakoputkeen varastoituneen (jäätyneen) veden tukkimasta pakoputkesta tässä kai puhutaan, eikä jonkun muun putken??
Miksi muuten polttoaineen jäänestoa edes myydään enää?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/108272- ... on-turhake" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Itse kyllä käytän Alfassani 98 paremman nakutuskestävyyden ja sitä kautta (ehkä) mahdollisesti saatavan lisätehon vuoksi.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Työmatkat pätkä ajoa ja kyllä pakoputki välillä lotisee tyhjäkäynnillä.
Pitempi matka taas kuivattaa ja ääni häviää.
Pitempi matka taas kuivattaa ja ääni häviää.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
^^^ kyllä laittaisin vain premiumia tankkiin, kustannuskysymys tuskin on noilla kilometreillä. Tankillinen kestää varmaan aika kauan ja kossu voi jopa osin erottua bensasta, joten motti voi saada jopa välillä sellaista vesialkoholi koktailia. Alkoholilla nostetaan myös oktaania joten itse bensa on heikompaa. Siis en ole mikään E10 vihaaja vaikka ihan p*skaa onkin mutta tuollainen "erikoiskäyttö" vaatii kunnon poltinaineen. Ehdottaisin kunnon lenkkiä (100km) ja kierroksia jotta kuivais kunnolla. Toki 2.2 159 sai varmaan 98-bensaa?
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
98:aa tankkiin, eikä mitään muuta. itsekin ajan paljon tosi lyhyttä pätkää, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa.
Eihän 2.2 JTS:ään saa edes laittaa e10:ä?
Eihän 2.2 JTS:ään saa edes laittaa e10:ä?
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
^no sen takia puolittainen kysymys, ettei vahingossa olis menny skeidaa tankkiin (useampia kertoja).
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
JTS sai 98 laatuamichael kirjoitti:98:aa tankkiin, eikä mitään muuta. itsekin ajan paljon tosi lyhyttä pätkää, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa.
Eihän 2.2 JTS:ään saa edes laittaa e10:ä?
Pari erillistä asiaahan tässä on, mutta tulppien tuhoutuminen on toistunut monesti. Miten vesittynyt pakoputki vaikuttaa siihen, vai onko se vain sulanut sopivasti tulppien vaihdon aikana...
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Eikä ole vahingossa tankattu dieseliä missään vaiheessa?Vähän haiskahtaa siltä, että jotain muuta on pielessä ja sen takia nokeaa tulppia. tulppienvaihto on vain ensiapua ja varsinainen vika vaan jatkuu ja jatkuu...?
Mitkä öljyt koneissa on?
Kylmänä käy joka tapauksessa lyhyillä matkoilla->kylmä kone polttaa öljyä->nokeaa tulppia...
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
jiiässä kirjoitti:Eikä ole vahingossa tankattu dieseliä missään vaiheessa?Vähän haiskahtaa siltä, että jotain muuta on pielessä ja sen takia nokeaa tulppia. tulppienvaihto on vain ensiapua ja varsinainen vika vaan jatkuu ja jatkuu...?
Mitkä öljyt koneissa on?
Kylmänä käy joka tapauksessa lyhyillä matkoilla->kylmä kone polttaa öljyä->nokeaa tulppia...
Ei ole tankattu dieseliä, ellei vakio pumppuasema vuoda tai ole muuten viallinen.
Öljyt on alkuperäiset, mitä lie
Totta, kylmänä varmasti käy, mutta kyllä nykyaikaisten tulppien täytyy silti kestää enemmän kuin 5000km. Toistunut ainakin 5 kertaa, kun korjaamo ilmoittaa, että ei voi käydäkään rikkinäisillä tulpilla. Giulietalle ensimmäinen kerta.
Onko sitten syy vai seuraus, olisi mukava tietää. Tänä talvena auto on seisonut kolme viikkoa käymättömänä. Mittarissa se 5000km. Nyt on taas uudet tulpat, että nähdään kauanko kestää.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
^ei ole nyt mitään dokumettia laittaa, mutta kokeiles ihan piruuttas käyttää e5 menovettä. Olet sitten 5000km jälkeen suorittanut testin
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Helppo homma, testataan.stoichiometric kirjoitti:^ei ole nyt mitään dokumettia laittaa, mutta kokeiles ihan piruuttas käyttää e5 menovettä. Olet sitten 5000km jälkeen suorittanut testin
Re: Tulppien nokeentuminen / tuhoutuminen per 5000km
Toisaalta moottoripyörässä kesällä viinan lisääminen vähensi nokeentumisongelmia (mutta sen (alkuperäinen) ruiskun ohjaus oli ilman lambdaa ja siis täysin ilman takaisinkytkentää ja silloin etanoli hieman laihentaa seosta + talvella etanolin vaikeampi höyrystyvyys voi lisätä käynnistysongelmia)
Tuli tehtyä testi myös testi tänään: joku oli pysäköinyt minun paikalle ja piti siirtää autoa omaan paikkaan kun oli vihdoin saanut häädettyä luvattoman. Siirto viereiseen paikkaan ja vain noin 40 s. tyhjäkäyntiä riittää tässä kelissä V6:lle ettei havaittavia ongelmia synny seuraavalla startilla (konekin oli molempien käynnistysten välillä ehtinyt jäähtyä yli kolme tuntia ulkona).
Voisi ehkä pyytää seuraavan vanhat tulpat mukaan, niin voi kenties arvioida onko niissä pidemmän aikavälin synnyttämää karstaa vai enemmänkin hetkellinen nokeentuminen (huntu) ja kastuminen?
Tuli tehtyä testi myös testi tänään: joku oli pysäköinyt minun paikalle ja piti siirtää autoa omaan paikkaan kun oli vihdoin saanut häädettyä luvattoman. Siirto viereiseen paikkaan ja vain noin 40 s. tyhjäkäyntiä riittää tässä kelissä V6:lle ettei havaittavia ongelmia synny seuraavalla startilla (konekin oli molempien käynnistysten välillä ehtinyt jäähtyä yli kolme tuntia ulkona).
Voisi ehkä pyytää seuraavan vanhat tulpat mukaan, niin voi kenties arvioida onko niissä pidemmän aikavälin synnyttämää karstaa vai enemmänkin hetkellinen nokeentuminen (huntu) ja kastuminen?