Nivomat ja madallus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko niin että, jos takana on nivomat niin sinne ei voi asentaa madallusjousia?
Deltan lapun mukaan autooni on asennettu madallusjouset vain eteen.
Mitat lokasuojan kohdalla ennen ja jälkeen:
etupää 68cm => 66,1cm
takapää 70,1cm => 66,5cm
Takapää on kuitenkin laskenut enemmän kuin etupää vaikka sinne ei ole jousia vaihdettu, onko nivomat siis pudottanut myös takapäätä, jotta on pysynyt balanssissa etupään kanssa?

Tuli vaan mieleen tällaisena loskakelinä, että jos vaihtaisi vakiojouset eteen....

Jos haluaa vaihtaa nivomatit pois, niin laitetaanko sinne JTS:n iskarit ja jouset, kun V6:sta ei ole saanut ilman nivomatteja?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä se nivomatti tiedä mitään etupään korkeudesta. Tietysti auton kulmapainot vähän muuttuu ja samalla takapää voi vähän laskea, mutta ei noin paljoa. Eli uskoisin että on sinne taaksekin jotain tehty, tai sitten on vaan nivomatit niin heikentynyt.

Kyllä V6:sia on ilman nivomatteja, tosin takapään iskareissa ja jousissa ei liene eroa (mutua) neloskoneisiin verrattuna, farkuissa ja sedaneissa on eroa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö farkku-v6:ssa ole aina nivomatit,näin olen ymmärtänyt?
Autooni on uutena laitettu madallusjouset jolloin korkeudet muuttuneet kuten kirjoitin eli ei nivomatit silloin vielä väsyneet. Alfisti-shop myy nivomattiin vain eteen madallusjousia.
Näkeekö sitä mistään selvästi että takana on nivomatit?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä on olemassa V6 farkkuja ihan normi alustalla, ainakin pre-facelift malleja. En tiedä sitten oisko faceliftin jälkeen tullut muutoksia. Jokatapauksessa palikat käyvät päikseen.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jmi kirjoitti:Näkeekö sitä mistään selvästi että takana on nivomatit?
Nivomat-iskari on ylösalaisin, kuulemma.

Edit: Alfassa kuvien perusteella on ihan tavanpäin.
Viimeksi muokannut Jarsan, 04 Tammi 2013, 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alfan varaosanumerot Nivomat iskareille ovat:

60665438
60668186

Numero löytyy iskarin varresta (takana).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja jmi »

^kiitos, en tosin ole aivan varma onko autossani nivomatit, mutta ainakin esitteen mukaan uudempikeulaisissa v6:ssa olisi vakiona nivomat.
Ihmetyttää tosiaan tuo madallus, koska deltan asennuspaperissa puhutaan vain etujousista ja nivomat-malleihin tarjotaan vain eteen madallusjousia.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja jmi »

Valmistenumeron perusteella Eper näyttää seuraavat varaosanumerot takaiskareiksi:
60688989, 60680817, 60665438, 60668186.
Mahtaako tarkoittaa että nivomatit olisi alla?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Siis eikö nivomatit ole vain takana noin niinkuin aina?

Niiden pointti on säätää automaattisesti auton korkeutta siellä mihin tavaraa lastataan.... ja käsittääkseni moottoritilaan ei lastata mitään, niin miksi siellä pitäisi korkeutta edes säätää automaattisesti?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^tuossa on järjestyksessä vaihtoehdot taakse: normaalit, normaalit pakkasenkestävät :silly: , nivomat, nivomat sportkit. Taitaa tulla nivomatit aina vieterien kera, osin siksi niin edullisia ovat. Etupäähän ei nivomat-iskareita ole eikä muutenkaan kartanomalliin erikseen omanlaisia normaaleja, menee ihan painon, sportin, kylmyyden ja kuun asennon mukaan samoja kuin berlinoihinkin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jos nivomattien mukana on aina myös jouset niin se selittäisi miksi omaani on vaihdettu vain eteen madallusjouset. Se on vaan epäselvää että miksi myös takapää on silti laskenut?

Jääkö teillä muilla Eperissä näkyviin myös nivomatit eli näyttääkö aina myös vaihtoehdot?

Juu ja nivomatit ovat aina vain takana.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jmi kirjoitti:Se on vaan epäselvää että miksi myös takapää on silti laskenut?
Ne(kin) väsyvät käytössä, eli jossain vaiheessa pääsee uusimaan.
VMP

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mutta kun takapää on laskenut jo uutena eli ennen rekisteröintiä ja Deltan paperin mukaan on vaihdettu vaan etupäähän madallusjouset?
Luulisi että olisi maininta että takapäähänkin on vaihdettu, mutta millä sinne vaihtaa jos takana on nivomatit?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minulle jäi auki, että onko tuo madallus tehty autoon heti uutena Deltan toimesta ennen asiakkaalle luovutusta, vai kö?

Eihän DA nyt olisi asiakkaalta ottanut lisähintaa Nivomatista taakse, mutta silti vaihtanut myös taakse halvemmat madallusjouset/iskarit ja kylmästi pitänyt erotuksen omassa kassassa ja varmuuden vuoksi myynyt vielä "asiakkaan autosta ylimääräiseksi" jääneen Nivomat-sarjan jo johonkin valmiiksi maassa olleeseen ei-nivomat yksilöön. Mutta eihän DA noin olisi tehnyt, eihän... :roll:

edit: Eperihän näyttää autosta satunnaisella varmuudella vain sen, jolla se on tehtaalta lähtenyt. Ei enää myyjällä tehtyjä muutoksia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja jmi »

Joo eli ihan uutena tehty madallus. Deltan lapussa lukee että eteen asennettu madallusjouset, takapäästä ei mainintaa. Samassa lapussa on merkinnät paljonko auto on pudonnut ja sekä taka- että etuakseli ovat pudonneet.

Alfissimon ehdotus tapahtuneesta olisi kyllä törkeää, mutta tietysti mahdollista!
Outoa että takapään jousista ei ole mitään mainintaa ja Deltan lapun liitteenä olevasta Eibach-paperista selviää että jouset on autoon jossa takana on nivomat.

Näkyykö teillä muilla farmari 156:n omistajilla Eperissä vaihtoehtona nivomat iskarit vai ovatko numerot "harmaana"?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Tuntematta tarkemmin Nivomat systeemiä uskoisin että siellä on kuitenkin korkeuden säädin jota ruuvaamalla takapään saa säädettyä jäämään mihin tahansa haluttuun korkeuteen. Eli ei varmaan tarvi madallusjousia vaan ihan säätöhomma...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ei ole tainnut kukaan tuollaista säätöruuvia omistaan vielä löytää... http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: Nivomat ja madallus

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Näyttää tosiaan säätö olevan iskarin sisällä kiinteänä... Eli jos on laskenut kuten aloitus postauksessa mainittiin niin jotain sinne on vaihdettu -> toiset Nivomatit madalletulle korkeudelle tehtaalla aseteltuina
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Vastaa Viestiin