Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Moi

Tässä talvella kutkuttaa nämä museoikäiset Alfamallit mahdollisina harrasteaihioina. Pahus kun Alfa meni käyttämään heikkoa "bargain russian steeliä" 70-ja 80-luvuilla ja pilasi samalla myös harrasteautomahdollisuuksia...

Eli missä malleissa tätä on käytetty ? Surullisen kuuluisa Alfasud tulee ekana mieleen, myös jotkut lähteet mainitsevat Alfettankin.... pahus kun tuo kuolaamani transaxel-GT(V) kin on jossakin listassa. Pitääkö tämä
http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure12.htmlpaikkaansa ?

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Alkupään 156:set.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

^ Oisko sulla jotain lähdettä tälle väitteelle? Tämä meinaan selittäisi sen miksi oma puolessavälissä vuotta -98 valmistettu 156 oli tolkuttoman rapea ennen meille muuttoa..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^ ja ^

Komppaan.

'99 2.0 tessu alkoi olla enemmän rapia, kuin jämäkkä. Normaalikäytössä. Ehkä se oli tehty ruisleivästä, eikä pellistä alunalkaenkin? :silly: :mrgreen:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja V6 »

onkohan tolle russial steelillekään mitään kunnon lähdettä vai onko legendaa? kyllähän ne sudit ruostuivat ilmeisesti ei sen puoleen , en usko että 156sessa on mitää radikaalia eroa alkupään vs loppupää, omissa ei ainakaan kummassakaan ole ruosteita pahemmin esiintynyt
Viimeksi muokannut V6, 07 Tammi 2013, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja willez »

Ei omassa ainakaan mitään hirveetä ruostehirviötä päässy ilmestymään (08/1998) , tietty ne etupuskurin takana olevat "palkit" on puoliksi hävinnyt ja pohjaan on yksi reikä hitsattu. Sallittettakoon se 15v vanhalle autolle...

Kaaret jne erittäin siistit verrattuna muihin -98 autoihin.

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Eikös Togliatin tehdas käytännössä maksettu teräksellä?

Rapeita tosin taisivat '70-luvulla olla muutkin.

-Tazio

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja 90 »

samaa muistelen kuin Taziokin, fiat rakensi tehtaan togliattiin josta rullaili ulos ladoja ala fiat 124 ja maksuna tuli huonolaatuista terästä jota italialaisetvalmistajat käyttivät 70 luvulla sekä 80 - luvun alkuvuosina valmistamissaan autoissa, autoja tehtiin toki parempilaatuisestakin teräksestä joten ruostuminen ei koske ihan kaikkia malleja, alfasud nyt oli ainakin yksi joka sai tämän karsean kohtalon kokea eli nopean muuttumisen takaisin maaksi, muistelen että tiettyjen vuosimallien alfetat ja alkupään 33:t myös..

tällähän ei ole sitten mitään tekemistä 80 - luvun puolivälin jälkeen tehtyjen autojen kanssa ainakaan alfojen suhteen, myöhemmissä malleissa on luigi itse tainnut ryssiä hommat ruostumisen suhteen.. :mrgreen:

V6: ei ole legendaa jossain netin syövereissä on tästä ihan ehta juttu vaan enpä löytänyt tähän hätään..

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Ainakin englantilaiset autolehdet jaksaa tuota neukkupeltijuttua mainita aina kun kirjoittavat juttua sopivan ikäisistä italoautoista. Lancia tosta varmaan on eniten kärsinyt, ilmeisesti Betan ja aikansa lehtijuttujen myötä merkin maine UK:ssa oli valmis laulu. Alfalla nuo jutut on mielestäni enimmäkseen koskeneet Alfasudia. Tiedä sitten johtuiko peltiä toimittaneesta tahosta, vai seisottivatko paljaita peltejä ihan oma-aloitteisesti siellä pihalla ruostumassa ennen maalausta vai miten. Tuskin ovat Alfalta tai Lancialta koskaan noita juttuja käyneet kummemmin virallisesti tarkentamaan..

Hankintamielessä sitten jos vaikka 116 GTV:tä miettii, jättäisin kyllä tehtaan vanhat peltitukkuriluettelot selaamatta ja katsoisin ostaessa vaan ne mahdollisen yksilön vaikeimmat ruostepaikat läpi.. :wink: Ei varmaan harrastekäytössä hyvin pidettynä korinsa puolesta mikään mahdoton omistettava kumminkaan jos koppa nyt on pääosin ryhdissään. Tosin ihan kohtuullisesti siellä on koteloa, onkaloa, pokkausta ja taitosta tuomassa haastetta askarteluun jos koritöitä täytyy tehdä. Itse ainakin vedän mieluummin viis metriä miggisaumaa vanhaan simppeliin Ritmoon kuin puoli metriä mihinkään 75:n tyypilliseen ruostepaikkaan :drinking:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

En tiedä noist raudoista mitään mutta hardoxin kanssa ollu ongelmaa, Itialainen 500 ei kestä kivääriä kuten muut 500 Hardoxit, mutta tämä on pikkuisen tutkinnassa vielä mitä se oikeasti mahtoi olla ...

156 pelteihin taas omakohtaisesti voin sanoa että uutta peltiä ne tarvii ja paljon, juurikin laittelin tuohon -00 malliin neliön verran uutta lattiaa. Lattia oli kadonnut kokonaan etu jalkatilasta lähtien sinne takapenkin nousuun asti. Kotelot ja muut paikat kyllä on kuosissa mutta tuo lattiapelli oli todellakin kadonnut kokonaan. En tiedä onko ryssä pelliä vai italo pelliä mutta surkeaa on ollut. No nyt sekin on kuosissa ja ei me puhki ihan heti :wink:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Juhako kirjoitti: Kuinka vanhoja nuo kuolatut GT(V):t on?
Jos auto on 30 vuotta vanha ja vielä hyvässä kunnossa niin ei kai siinä ole mitään ongelmaa pitäis olla ainakaan harrasteautona.
Nimimerkki "Nelikymppisillä Alfoilla harrastaja".

Aikalailla osuva kommentti. Jos päälle 20 vuotta vanha auto on yleensäkään tieliikennekelpoinen, ei tarvinne välittää enää valmistuksessa käytetyn teräksen laadusta. Joko laatu on ollut ok, tai alkuperäistä peltiä ei ole enää jäljellä.
VMP

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Sprint, Sud, Arna ja 33

Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja mutt »

J. Saari kirjoitti:Ainakin englantilaiset autolehdet jaksaa tuota neukkupeltijuttua mainita aina kun kirjoittavat juttua sopivan ikäisistä italoautoista. Lancia tosta varmaan on eniten kärsinyt, ilmeisesti Betan ja aikansa lehtijuttujen myötä merkin maine UK:ssa oli valmis laulu.
Mielestäni tässä oli brittiläisellä lehdistöllä kotiinpäin vetoa takana. Imperiumi oli romahtanut, entinen kansallinen ylpeydenaihe, autoteollisuus, mukanaan. Brittiläisiin autoteollisuuden ja niiden alihankkijoiden tuotteisiin oli alettu yleisesti viittaamaan, kun puhuttiin heikkolaatuisesta ja vanhanaikaisesta tuotteesta, ja vanhojen vihollisten Japanin ja Saksan kilpailu alkoi käydä ylivoimaiseksi. Tässä vaiheessa markkinoille tuli suurella tohinalla perinteisesti korkealaatuiseksi tiedetyn ulkomaalaisen valmistajan uusi malli, joka pisti sumujen saarten kilpailevia malleja pataan 6-0. Kun mallin laatu ei uuden isännän ohjauksessa ollutkaan entistä tasoa, lähdettiin tabloidi-sensaatiolinjalle. Totta puhuen tuon aikaisissa malleissa oli monilla paremmankin luokan valmistajalla merkittäviä ruoste-ongelmia, ihan esimerkkinä vaikka bemarin E12- ja E21-mallisarjat, MB W115, Jaguar ja myöhemmin jopa Saab ja Volvo. Vaikka Fiat-kauden Lancioiden laatu oli edeltäjiään heikompaa, ei ero ollut ollenkaan niin merkittävä vastaaviin kilpailijoihin verrattuna, kuin julkisuuskuvan perustella olisi voinut kuvitella. No, alkupään Gammat oli oma lukunsa persoonallisen jakohihnajärjestelyn ansiosta. Hyvä esimerkki sekin siitä mitä tapahtuu, kun pavunlaskijat pääsee määräämään teknisistä yksityiskohdista.

Itsekin menin samaan halpaan, ja pidin Betaa heikkolaatuisena ja huonosti tehtynä rimpulana kuulopuheiden mukaisesti, kunnes pääsin malliin tutustumaan aivan itse.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pasi kirjoitti:Sprint, Sud, Arna ja 33

Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
Tässä oli takana enemmänkin Italian sisäpolitiikka, kuin teräksen laatu. Lakkoja tehtaalla oli tämän tästä, ja se johti siihen, että uusia, maalaamattomia koreja säilytettiin viikkokausia taivasalla. Kun lakko loppui, pistettiin maalit pintaan. Sitten taas kohta uusi lakko...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

En osaa tuohon itäpelti asiaan kommentoida mitään, sen sijaan autojen ruostumiseen sen verran, että likimain kaikki, merkistä riippumatta normikäytössä ja pidolla olleet yli 20v vanhat autot alkavat olemaan enemmän ja vähemmän ruosteessa. Jos onnistuu löytämään ruosteettoman helmen itselleen harrasteautoksi ja antaa sen ruostua piloille ei voi syyttää kuin itseään :)

Bemari ja Mersu taisi alkaa käyttää ensimmäisenä ruiskumuovia auton pohjan suojaamiseen jo 70-luvun puolella, seurauksena uskomattoman nopea ruostuminen kun muovi pinta meni jostain rikki ja päästi suolaveden muhimaan sinne väliin. Jotenkin kuvien perusteella näyttäisi, että 156:n ruostuminen johtuu juuri tuosta samasta jutusta eli pohjan muovitus menee rikki lopun sitten tiedättekin. 116-sarjan autot olisi varmaan säilyneet paljon paremmin jos siihen aikaan lakisääteinen kotelosuojaus olisi tehty hiukan paremmin, suurin osa koteloista on jäänyt käsittelyssä täysin ilman suoja ainetta.
Giulia Super -69

Fiiu
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:27
Paikkakunta: Pilkanmaa, Kouvola

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

Maunu kirjoitti:Alkupään 156:set.
Kyllä nuo loppupään 156:set ruostuu ihan samoista kohdista samalla tavalla..
-Jere-
Alfa Romeo 156 Sportwagon JTS -04
Mitsubishi Colt Gti -92

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11204
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Missäs se juttu oli, jossa kerrottiin kuinka tehtaaseen satoi sisälle ja duunarit pelasivat jalkapalloa vieressä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Maunu kirjoitti:Alkupään 156:set.
:shock:

Tuskinpa. Tuo itäraudan käyttö oli paljon aikaisemmin. Loppupään 156:t oli huonommin suojattu kuin alkupään 156:t, jos on uskominen eräältä vanhalta deltalaiselta kuulemaani juttua.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11204
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

AlfaTom kirjoitti: Loppupään 156:t oli huonommin suojattu kuin alkupään 156:t, jos on uskominen eräältä vanhalta deltalaiselta kuulemaani juttua.
Näin kirjoitettiin myös AutoItalian ostajan oppaassa, jos en ihan väärin muista.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Vittorio Jano kirjoitti:Missäs se juttu oli, jossa kerrottiin kuinka tehtaaseen satoi sisälle ja duunarit pelasivat jalkapalloa vieressä.
Eikös se ollut Pomiglianon tehtaalla?

http://alfasud.alfisti.net/ase.htm

Kannattaa lukea tuo juttu, surkuhupaisaa, vaikka niin totta. Tehtaalla oli toimintansa aikana yli 700 lakkoa ja muuta mielenkiintoista. Autot oli kostean meri-ilmaston ja pohjamaalauksen ongelmien takia ruosteessa jo ennen maalaukseen menoa. Alfasudin tarina oli muutenkin katastrofi. Vaahdolla täytetyt kotelot oli viimeinen niitti "ruosteenestokeinona"....
Viimeksi muokannut AlfaTom, 08 Tammi 2013, 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Surkuhupaisaa luettavaa :silent:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Pasi kirjoitti:Sprint, Sud, Arna ja 33

Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!

Saksan maahantuojalla ihmettelivät Sudia josta tuulilasi irtosi kuljetusautosta ulos rullatessa.

"A German Alfa Romeo dealer reported about one Alfasud which, when it rolled of the transporter, lost its windscreen because a seam welding had rusted away."

http://alfasud.alfisti.net/ase.htm

Etelä-italialainen työmoraali ja -taito ei edustanut välttämättä maailman huippua silloin. Rudolf Hruskalla oli kuitenkin aikaansa edellä olevia ideoita, joita ei kuitenkaan pystytty toteuttamaan parhaalla tavalla. Vaikka projektissa oli mukana mm. Giorgetto Giugiaro ja Carlo Chiti.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

mutt kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Sprint, Sud, Arna ja 33

Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
Tässä oli takana enemmänkin Italian sisäpolitiikka, kuin teräksen laatu. Lakkoja tehtaalla oli tämän tästä, ja se johti siihen, että uusia, maalaamattomia koreja säilytettiin viikkokausia taivasalla. Kun lakko loppui, pistettiin maalit pintaan. Sitten taas kohta uusi lakko...
Lakkojen takana, ainakin osittain, epäiltiin olevan itse mamma-Fiatinkin :shock: koska Alfa oli rikkonut heidän mielestään herrasmiessopimusta, jonka mukaan Alfan ei pitänyt valmistaa pikkuautoja. Italian valtio "määräsi" tehtaan Etelä-Italiaan työvoimapoliittisena tekona. Mielenkiintoista oli sekin, että tehdas tehtiin vanhan lentokentän Alfa Romeo Avio paikalle ja sen kiitorataa käytettiin koeajoihin.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Juhako kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Moi

Tässä talvella kutkuttaa nämä museoikäiset Alfamallit mahdollisina harrasteaihioina. Pahus kun Alfa meni käyttämään heikkoa "bargain russian steeliä" 70-ja 80-luvuilla ja pilasi samalla myös harrasteautomahdollisuuksia...

Eli missä malleissa tätä on käytetty ? Surullisen kuuluisa Alfasud tulee ekana mieleen, myös jotkut lähteet mainitsevat Alfettankin.... pahus kun tuo kuolaamani transaxel-GT(V) kin on jossakin listassa. Pitääkö tämä
http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure12.htmlpaikkaansa ?

JT



Kuinka vanhoja nuo kuolatut GT(V):t on?
Jos auto on 30 vuotta vanha ja vielä hyvässä kunnossa niin ei kai siinä ole mitään ongelmaa pitäis olla ainakaan harrasteautona.
Nimimerkki "Nelikymppisillä Alfoilla harrastaja".
Kyllä ne kolmikymppisiä ovat, ja tiedän kyllä jo yhden mobiilin ( VW Kupla)
kokemuksella, että pelleissä on eroja samallakin valmistajalla, esim. 50-60-
luvun Kuplat ovat tehty paksummasta pellistä kuin 70-lukuiset. Omaan ´73
päältä päin hyvän näköiseen aihioon hitsasin uudet kynnykset ja lattiapeltiäkin varmaan neliömetrin ...
Näissä projekteissa joutuu väkisinkin peltihommeleihin, eikä siinä mitään pahaa.

JT


PS. Onko Suomessa yhtään harraste-Sudia ajossa ???
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JMV
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja JMV »

Moron,

Omasta 156:sta on tehty puolilattiaa uusiksi...ruostesuojauksen ammattilainen joka uusimisen suoritti oli sitä mieltä että mätänemisen syy on kosteudessa joka pääsee lattiapellin ja massan väliin. Ajan myötä koko lattia on kosteana ja syö pellin tipotiehensä.

Tuossa yksi näkökanta pellin "huonouteen"

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^^ Yhtään Sudia en ole Suomessa livenä nähnyt, tai ikinä kuullut muuta kuin "mulla oli joskus, mutta ruostui pois" :roll:

Briteissä tullut nähtyä useampiakin männevuosina.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Just hiljattain oli juttua Hesarissa, että mm. Alfa 156, 159 ja Mercedes-Benz E eivät kestä yhtään talvea, kun on niin huono ruostesuojaus. Mikähän toi munkin auto oikeesti oikein onkaan, kun jo seitsemättä vuotta kestää...

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

ärrä kirjoitti:Just hiljattain oli juttua Hesarissa, että mm. Alfa 156, 159 ja Mercedes-Benz E eivät kestä yhtään talvea, kun on niin huono ruostesuojaus. Mikähän toi munkin auto oikeesti oikein onkaan, kun jo seitsemättä vuotta kestää...
Nauroin itse samalle "uutiselle" :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ onkohan tuo jokin keskiarvioon perustuva tutkimus. Veikkaan että E-mersuja on myyty hieman eri mittakaavassa kuin esim. 159 Alfaa - ja hyvä niin. :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Meikäläiselle aikanaan eksynyt -88 33 oli niin pehmeä ikäisekseen ettei mitään vastaavaa ole osunut omalle kohdalle vaikka ajan keskimäärin 15 - 20 vuotta vanhoilla autoilla koko ajan. 33 oli alle tuon 15 vuoden iän kun sen ostin ja muovihelmojen alta (ja muista piilossa olevista paikoista) niin mätä ettei sitä jaksanut hitsata loppuun... autotallin seinällä roikkuu vieläkin muistona halkaisijaltaan 15cm reikä jonka rälläköin alkajaisiksi irti kuskin jalkatilasta :) Eli uskon helposti kaikki esson baari väitteet huonolaatuisesta pellistä ja sitäkin huonommin tehdystä maalauksesta/massauksesta ennen suomeen tuomista...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Eiköhän nuo "venäjän pelti" ongelmat tosiaan ole enemmän
niitä 70-80 luvun juttuja.

156 ruostuu varmaan enemmän sen takia että vuosituhannen vaihteessa
jouduttiin siirtymään ympäristöystävällisempiin maalaihin (vesiohenteisiin).
156:sessa ei myöskään ole varmaan kustannussyistä yhtä vahvaa sinkkikerrosta
kuin 166:sessa - 166 on aika hiton huono ruostumaan koristaan. Kaikki korissa olevat
puskurin kiinnikkeet jne. on kyllä sitten kaikki jo melkein kadonneet ruosteen syöminä.

Nuo vuosituhannen vaihteen maaliongelmat on kyllä sitten ihan tuttuja mm. Fordeista (varsinkin focus)
ja joistakin Vw:n malleista....

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei 156 ruostu päältäpäin joten tuskin siinä maalista on kysymys...näistä vesiohenteisistä kärsi mm Mersu, jossa kuppa iski ihan maalipinnoille
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, huonosti ruostuu päältä kun yleensä ei suolamöhjö pääse muhimaan. Alustassa kun pääsee kivet rikkomaan ensin maalipinnan ja sitten sinkkikerroksen ja aina suolamärkäna niin alkaa tapahtumaan.

grease monkey
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Joulu 2012, 15:32
Car(s): 2 x 147 sele

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja grease monkey »

Puhdistelin yhden 147:n pohjan irronneesta pohjamaalista ja ruosteesta. Ruostuminen oli alkanut korin tyhjennysreikien ympäriltä, jossa sinkitys oli epäonnistunut. Vika on ilmeisesti ollut tehtaan tutantoprosessissa jossa raakakorin pesussa on jäänyt kulmakohtiin ja reikien ympärille rasvaa tai muuta töhnää. Huonokin pelti säilyy hyvin kunnon suojauksen alla. Ainakin 147 kannattaa käydä huolellisesti läpi pohjasta ja sivukoteloista. Ruoste ryömii pitkälle maalin alla ja sen löytää parhaiten pohjaa koputtelemalla.
Oma 147 on nyt paljon terveempi ja jaksaa varmasti vielä vuosia eteenpäin. :-D
JMV kirjoitti:Moron,

Omasta 156:sta on tehty puolilattiaa uusiksi...ruostesuojauksen ammattilainen joka uusimisen suoritti oli sitä mieltä että mätänemisen syy on kosteudessa joka pääsee lattiapellin ja massan väliin. Ajan myötä koko lattia on kosteana ja syö pellin tipotiehensä.

Tuossa yksi näkökanta pellin "huonouteen"

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

V6 kirjoitti:ei 156 ruostu päältäpäin joten tuskin siinä maalista on kysymys...näistä vesiohenteisistä kärsi mm Mersu, jossa kuppa iski ihan maalipinnoille
Kyllä se alffan punainen ainakin meikäläisen 166:sessa on ihan täyttä P***KAA.
Haalistuu lakkauksen alta ja asialle ei voi mitään. Puskureista kyseiset lakat vielä
kuoriutuu vähemmän hauskalla tavalla.

Mutta toisaalta - ei se punainen irronnut ole, eikä ruosteessa - joten totta toinen puoli...

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja jargon »

Jiitee kirjoitti:
Juhako kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Moi

Tässä talvella kutkuttaa nämä museoikäiset Alfamallit mahdollisina harrasteaihioina. Pahus kun Alfa meni käyttämään heikkoa "bargain russian steeliä" 70-ja 80-luvuilla ja pilasi samalla myös harrasteautomahdollisuuksia...

Eli missä malleissa tätä on käytetty ? Surullisen kuuluisa Alfasud tulee ekana mieleen, myös jotkut lähteet mainitsevat Alfettankin.... pahus kun tuo kuolaamani transaxel-GT(V) kin on jossakin listassa. Pitääkö tämä
http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure12.htmlpaikkaansa ?

JT



Kuinka vanhoja nuo kuolatut GT(V):t on?
Jos auto on 30 vuotta vanha ja vielä hyvässä kunnossa niin ei kai siinä ole mitään ongelmaa pitäis olla ainakaan harrasteautona.
Nimimerkki "Nelikymppisillä Alfoilla harrastaja".
Kyllä ne kolmikymppisiä ovat, ja tiedän kyllä jo yhden mobiilin ( VW Kupla)
kokemuksella, että pelleissä on eroja samallakin valmistajalla, esim. 50-60-
luvun Kuplat ovat tehty paksummasta pellistä kuin 70-lukuiset. Omaan ´73
päältä päin hyvän näköiseen aihioon hitsasin uudet kynnykset ja lattiapeltiäkin varmaan neliömetrin ...
Näissä projekteissa joutuu väkisinkin peltihommeleihin, eikä siinä mitään pahaa.

JT


PS. Onko Suomessa yhtään harraste-Sudia ajossa ???

Mobilistin numerossa 7/2012 oli juttua -75 sudista, eli ainakin yksi harrastesudi on ajokunnossa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Vittorio Jano kirjoitti:Missäs se juttu oli, jossa kerrottiin kuinka tehtaaseen satoi sisälle ja duunarit pelasivat jalkapalloa vieressä.
Joo,luin kanssa joskus...Juttu meni jotenkin näin pomon suusta:Olemme onnistuneet parantamaan alfa 75(muistaakseni)laatua.mm:kieltämällä jalkapallon peluun ruokatunnilla sisätiloissa

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti

Viesti Kirjoittaja Eero »

^Tosta oli maininta ainakin Mobilistissa joku vuosi takaperin, olisko ollut joku Giulia/Giulietta historiikki tms. Silloin tuo fudiksen peluu tehtaan tiloissa nauratti enemmän kuin nyt (tuolloin ei ollut vielä Alfaa omistuksessa).
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Vastaa Viestiin