Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ABrera
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
Car(s): 159 1.9 Jtdm sw -09
Brera 2.4 Jtdm -08

Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja ABrera »

Mitä haittaa dieselkoneelle voi tulla, tai voiko mitään , kun koneessa on liikaa öljyä??? Auton käyttöohjekirjan mukaan pinta ei saa ylittää max-merkkiä ja pinta pitäisi tasata max-merkkiin. Eli poistaa ylimääräinen öljy.

Huollatin 159 1.9 Jtdm:n Autokeskuksessa. Siellä öljyä oli laitettu n. 0.5 litraa liikaa.
Muukkosella 2.4 Breraan oli laitettu 1.5 litraa ylimääräistä. Uskomattoman suurpiirteistä touhua. En meinannut edes uskoa tikkua, kunnes imin ylimääräiset öljyt molemmista pois. Poiston jälkeen molemmissa elektroniset mittarit näyttävät edelleen maksimia kuten pitääkin. Ja tikut nyt tietysti vain maksimissa. Mainittakoon vielä, että öljyt eivät haisseet dieselille, eikä kummassakaan autossa ole tapahtunut jäähdytysneste hävikkiä.

Jos tämä on yleinen tapa huoltofirmoilla, on se jonkinlainen taloudellinen tappio. 0.5 litraa tuhanteen autoon liikaa, tietää jo 500 litraa hukkaan mennyttä öljyä edellyttäen, että asiakkaalta laskutetaan vain oikea määrä öljyä.

Mainittakoon, että konehuoneet ovat edelleen puhtaana molemmissa, eli ylimääräinen öljy ei ole ainakaan huohottimesta tai stefoista ulos asti roiskinut.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hyytymisketjuun jo kerkesin näin:
Alfissimo kirjoitti:Hiukkassuodattimen kanssa tuo ylimääräinen puoli litraa ei ole ollenkaan hyvä asia, ei sillä että tavallisenkaan auton kohdalla normaalia. Nokiloukku ei yllättäen tykkää, jos kone polttaa öljyä yhtään normaalia enempää ja voi mennä jopa lopullisesti tukkoon, kun ei pysty enää polttamaan sitä nokimäärää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

ABrera
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
Car(s): 159 1.9 Jtdm sw -09
Brera 2.4 Jtdm -08

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja ABrera »

Molemmissa autoissa on ainakin poltot käynnistyneet normaalisti ja polttaneet loppuun asti toissa päivänä. (Ainakin kulutusta seuraamalla ja hajusta päätellen) Mitään hiukkassuodattimen tukos viestiä tai merkkiä ei ole tullut. Eli ollaankohan jo turvallisilla vesillä vai nouseeko tie katsastuksessa pystyyn?

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja rausku »

Mitäköhän autokeskuksella ajetaan takaa, kun itselle joka huollossa on laitettu öljyä yli maksimin. Pinta ei kuitenkaan öljynvaihtovälillä ehdi laskea oikeastaan ollenkaan, joten öljyä olisi jatkuvasti liikaa jos en siitä osaa pois ottaisi.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ne on ne Alfan kun ne syö öljyä, kaikkihan sen tietää, kannattaa laittaa niin että riittää... :?
Pirun tollot. Tuossa taas yksi syy miksi pyrin tekemään jopa öljynvaihdot itse.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Niin no... jokaisessa "ammattilaisen" suorittamassa öljynvaihdossa jotaminun autoihin on tehty, on öljyä ollut 1-2mm yli mittatikun ylärajan.

Useissa koneissa tuo mittatikun min-max väli on ollut noin 1 litra (~2cm tikussa?), eli ei siinä ihan hirveistä määristä kuitenkaan puhuta.

EDIT: Niin ja ei se mittatikkukaan ole mikään tarkkuustyökalu.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Samoin ei ole tarkkuustyökalu se näytöllä piipahtava mittarikaan. Meillä Saattoi päivän aikana näyttää useampaa eri määrää, mutta sitten taas näytti yhtä lukemaa kuukauden. Yhdessä välissä näytti viikon verran tyhjää, mutta tikun mukaan oli kuitenkin lientä niin matka jatkui.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Eiköhän se tyhjennys vain suoriteta "juosten kusten", kuten oman kokemuksen mukaan kaikki muukin merkkihuolto. Ts. koneessa on vanhaa öljyä ylenmäärin ja uutta kaadetaan päälle se ohjekirjan mukainen maksimi.
Viimeksi muokannut hjpp, 24 Tammi 2013, 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Näinhän se on... Pohjasta proppu irti, niin 6 litrasta valuu pihalle joku 5 litraa... siihen sit päälle ohjekirjan 6 litraa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

ABrera
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
Car(s): 159 1.9 Jtdm sw -09
Brera 2.4 Jtdm -08

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja ABrera »

Joo, näinhän se on. Onneksi ja vihdoin takuut päättyy tänä vuonna ja pääsee taas huoltaan autot itse. Ei tarvi vääntää takuiden ja merkkihuoltojen kanssa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tjaa, jotenkin kyllä on tullut mieluummin laitettua vähän ylämerkistä vajaaksi kuin liian täyteen.
Ainakaan tuo huohotussysteemissä oleva öljynerotin ei taida liiasta täytöksestä tykätä. Tukkeutuessaan taitaa yskiä öljyä huohottimesta imupuolelle vähän turhan paljon.

Pihassa olevaan 1.9 TDI rinkeliin tehtiin koneremontti no.2 välijäähyyn kertyneen öljyn ja veden takia jotka sään lämmetessä lähti liikkeelle kerralla.
Sitä en tiedä mikä oli rinkelissä alunperin syy ja seuraus, mutta ainakin omassa Alfassa öljyt on ja tulee pysymään niiden merkkien välissä.

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja lemmy »

AK laittoi lähes kaksi litraa liikaa. Ajelin melko pitkään kunnes huomasin asian. Vein takas korjaamolle ja odotellessani (n.2 tuntia) saivat sen ylimääräisen pois. Myönsivät virheensä mutta eivä sanoneet sitä että hajottivat samalla öljypropun. Vittuuuu

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sanoisin että harvemmin noita proppuja lyödään kiinni ainakaan aiemmin kun öljyä rupeaa tulemaan tippoina noron sijaan.
Jos auton vie pelkkään öljynvaihtoon niin ei ole kauaa aikaa valutella, mutta jos on muitakin hommia auton alla niin öljyn annetaan valua helposti yli puolituntia. Kesällä öljyä valuu enemmän kun talvella.
Sellainen 2-3dl sinne voi jäädä öljyä enemmän kun mitä jos tuntitolkulla valuttaa.
Tuo 0.5L ylimääräistä öljyä menee vielä toleranssiin, mutta 1.5L on selkeästi niin paljon yli että joku paikka kuluu normaalia enemmän.
Näistä asioista olisi tietysti sinänsä hyvä reklamoida että mitä enempi tulee reklamaatioita sitä enemmän asiaan kiinnitetään huomiota pajalla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eiköhän jokaisessa autoalan koulutuksessa opeteta että öljynvaihdon jälkeen määrä tarkastetaan, onko sitten niin että tarkastetaan kyllä mutta ei vaan välitetä paskaakaan. Olisiko aika vaihtaa korjaamoa?

ABrera
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
Car(s): 159 1.9 Jtdm sw -09
Brera 2.4 Jtdm -08

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja ABrera »

Täällä myös 2.4 ja 1.9 proput rikottu, kun merkkihuollossa on öljyt vaihdettu. Oli kuulemma niin tiukassa?? Ajattelin, että on joku tyyppivika, kun rikkovat proput. Tosin se ei ole auton tyyppivika vaan merkkihuollon! Autokeskuksessa ei löytynyt edes hyllystä uutta proppua vaan piti tilata muualta. Ilmeisesti on niin vähän kysytty varaosa, että merkkiliike ei pidä sitä edes hyllyssä. Sama, kun Alkosta loppuisi Kossu!

Uusi korjaamo hakusessa ja huollot teen jatkossa itse.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.promart.fi/tuote/kuparitiivi ... 603-10x14/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ostin 12 ja 14mm kokosia kasaanpainuvia kuparitiivisteitä rasiallisen Wurthilta, ikinä ei tule öljynropun kierteet menemään kolmesta VAG laitteesta, kahdesta Suzuki mp:stä ja kahdesta KTM mp:stä.. :P


Skodaan saivat, sen ainoon kerran kun huollatin ulkopuolisella liikaa öljyä moottoriin. Ohjearvo on 4,6l, mutta 4,2 järkevä max normaali vaihdossa. Näin kävi siitä huolimatta että: sanoin asian puhelimessa, huollon tiskillä ja akkukotelon päällä on tarra jossa se lukee..!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tänään just deltassa käydessä oli asentajan kanssa asiasta puhetta. Sanoi ettei tähän 2.4 saa missään nimessä laittaa yli sallitun, juurikin tuon DPF:n takia. No omasta autosta katsoin ja millin kaks se on yli ylärajan. Eli ihan samaa on tehty vianorillakin.

Täytyy muistaa seuraavan kerran sanoa kun vie öljynvaihtoon että ovat tarkkana määrän kanssa.
Life is too short to drive boring cars.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Aika uskomattoman ammattitaidottomalta touhulta kuulostaa merkkikorjaamolle.
Muita syitä siihen että öljyä on liikaa on että kun öljy on kierrätetty koneessa se sammutetaan ja katsotaan öljymäärä eikä kylmät öljyt ole vielä valuneet pohjaan.
Tämä toimintatapa johtuu lähinnä siitä että työnjohtoa kiinnostaa lähinnä se että homma tehdään päin persettä, eli mahdollisimman nopeasti, koska se tuo ainakin lyhyellä aikavälillä liikkeeseen eniten rahaa mitä enemmän saadaan asiakkaita.
Jokatapauksessa aikaa ei todellakaan ole tehdä hommia kunnolla, paitsi jos sattuisi olemaan hiljaista. Mitä ei tietyillä korjaamoilla ole ikinä.
Itse ihmettelen myös että luulisi pitkällä aikavälillä olevan kannattavaa hoitaa hommat kunnolla.
Edellisessä duunipaikassani mikä oli keskitasoinen autokorjaamo työnjohtajat suosivat pikkurikollisia koska yllättäen hommat hoituu nopeammin kun ei välitetä siitä miten asiat kuuluisi tehdä.. Tervetuloa 2000 luvulle.
Nykyäänhän on myös täysin normaali toimintatapa että liikkeet luistavat virhevastuista mikäli suinkaan kykenevät.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

ABrera
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
Car(s): 159 1.9 Jtdm sw -09
Brera 2.4 Jtdm -08

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja ABrera »

Jep! Hyvästä ja huolellisesta työstä ja palvelusta voisin maksaa, vaikka 10% extraa, mutta nykyään 2000 luvulla tulee aina sutta vastaan.

Mistä sen tietää, jos DPF on rikki? Mitään merkkivaloa ei ole syttynyt ja polttokin on kyllä käynnistynyt ja toiminut. Tuntuma on, että kaikki pelaa. Onko nää "Vihreiden vempimet" sellaisia, että toimimattomuus selviää vasta katsastuksessa vai selviääkö sielläkään?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos hiukkassuodatin on tukossa niin siitä tulee kyllä vikakoodi. Eli tuskinpa se sinulla on rikki, mutta saattanut tietysti hieman tukkeutua ja lyhentää käyttöikää.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

ABrera kirjoitti:Jep! Hyvästä ja huolellisesta työstä ja palvelusta voisin maksaa, vaikka 10% extraa, mutta nykyään 2000 luvulla tulee aina sutta vastaan.

Mistä sen tietää, jos DPF on rikki? Mitään merkkivaloa ei ole syttynyt ja polttokin on kyllä käynnistynyt ja toiminut. Tuntuma on, että kaikki pelaa. Onko nää "Vihreiden vempimet" sellaisia, että toimimattomuus selviää vasta katsastuksessa vai selviääkö sielläkään?
Ilmoituksella ANTIPOLLUTION FILTER GLOCCED se alkaa. Itse käytin tänään deltassa auton regeneroinnissa. Eli pakkopoltto joka tehdään tietokoneella piuha kiinni. En tiedä mikä oli lähtötilanne tukkeutumisessa mutta polton jälkeen se oli 62%. Se on kuulemma maksimi määrä mihin sen pystyy tolla poltolla putsaamaan.

Toinen mitä kannattaa käyttää on forten lisäaine dieselin sekaan. DPF&Regeneration nimellä kulkeva aine kuulemma tekee tuon polton paremmin kuin tuo pakkopoltto, väitti asentaja.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Tuo forte on tarkoitettu käytettävän ohjelmallisen regeneroinnin yhteydessä, jos sen vaan lyö tankkiin ilman hiukkaspolttoa siitä ei ole juurikaan hyötyä.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Dieselissä ei pidä olla öljyä yli ylämerkin, koska huohottimen kautta saattaa silloin päästä öljyä imupuolelle ja silloin saatetaan olla lähellä täystuhoa. Tuon luulisi jo jokaisen korjaamon tietävän.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuli mieleeni näistä ammattiasentajista, kun jo toisessakin ketjussa joskus kirjoitin 307:an öljyjen vaihdosta pikahuollossa. Kaikki meni muuten hyvin, mutta ihmettelin itsekseni, että ihmeen kauan kestää öljyn koneeseen pulputtaminen ja sitten kysyinkin, että paljonkos meinaa laittaa. Tämä hieman vanhempi asentaja sitten totesi, että "eikös näihin pösöihin viisi litraa mene ja nyt on vasta neljä ja puol".
Ystävällisesti totesin vain, "nyt on sitten otettava seittemän desiä pois, eikä kiinnosta vaikka menisi ylitöiksi." Kello tosiaan lähenteli jo klo.18 sulkemisaikaa ja poistuin huoltohallista 18.10 antaen ystävällisen palautteen kassalla, että vähän voisi tarkistaa sitä määrää ennenkuin alkaa pulputtamaan.

Minä tuohon osasin kiinnittää huomion, mutta ei paljoa tarvi olla "tavallisempi" autoilija, kun vain maksaa ja kiitti hei 1.5 litraa liikaa koneessa, joka luonnostaan on allerginen pisarallekaan ylimääräistä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

ABrera
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:56
Car(s): 159 1.9 Jtdm sw -09
Brera 2.4 Jtdm -08

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja ABrera »

Joopa joo, mutta onneksi olivat laittaneet mulle öljyä, vaikkakin reilummin. Karmein tietämäni tapaus sattui tutun Opel Astralle jälleenmyyjän merkkihuollossa. Olivat laittaneet vahingossa jäähdytysnesteet öljyn tilalle. No meno loppui alta kilometrin. Tokihan kone korjattiin, mutta.....????
Kaikki on mahdollista, enkä itsekkään tahtoisi uskoa, jos sen täältä lukisin, mutta valitettavasti totta!!

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

WWWVespa kirjoitti:Dieselissä ei pidä olla öljyä yli ylämerkin, koska huohottimen kautta saattaa silloin päästä öljyä imupuolelle ja silloin saatetaan olla lähellä täystuhoa. Tuon luulisi jo jokaisen korjaamon tietävän.
Täältäkin foorumilta olen lukenut juttua eräästä 159:stä, joka täällä samalla "teollisuusalueella" jossa tällä hetkellä olen töissä, niin oli itse tuhonnut koneensa. Eli oli lähtenyt käymään moottoriöljyllä ja kiljunut itsensä hajalle. Sitähän on vaikea pysäyttää kun se ei sitten enää sammu virtanapista.

Oli sitten kyse huohottajan jäätymisestä tai öljyn ylitäytöstä, niin juuri yllämainitun takia olen pitänyt visusti huolen että kumpaakaan ei pääsisi käymään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Epezi kirjoitti:^Tuo forte on tarkoitettu käytettävän ohjelmallisen regeneroinnin yhteydessä, jos sen vaan lyö tankkiin ilman hiukkaspolttoa siitä ei ole juurikaan hyötyä.
Aha, deltassa sanoivat että Forten lisäaine ja auton itse tekemä poltto puhdisti erään alfan DPF:n paremmin kuin pakkopoltto :roll: Tiedä sitten Sen enempää.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^no polttohan on ihan sama tekeekö sen testerin avulla vai auto itse. Sitä auton omaa polttoa on vaikea ennakoida että sattuuko se sitä tekeen just sillon kun se forte on siellä tankissa.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

JiiTeeÄssä kirjoitti: Täältäkin foorumilta olen lukenut juttua eräästä 159:stä, joka täällä samalla "teollisuusalueella" jossa tällä hetkellä olen töissä, niin oli itse tuhonnut koneensa. Eli oli lähtenyt käymään moottoriöljyllä ja kiljunut itsensä hajalle. Sitähän on vaikea pysäyttää kun se ei sitten enää sammu virtanapista.

Oli sitten kyse huohottajan jäätymisestä tai öljyn ylitäytöstä, niin juuri yllämainitun takia olen pitänyt visusti huolen että kumpaakaan ei pääsisi käymään.
Taidat puhua tuosta meitin epiikistä ja siinä keississä turbon tiivisten hajos ja sai sitä kautta öljyä koneeseen. Mutta oli komeaa pauketta ja rätinää.

Taitaa olla muuten vielä liikenteessä "samalla teollisuusalueella" tuo meitin Exä. Eli kaippa se loppujen lopuksi Wetterin törttöilystä huolimatta saatiin kuosiin.
-Matti-

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Käytin kesällä oman 1,9 JTDm autoni öljynvaihdossa Autokeskuksella. Luotin merkkihuollon osaamiseen ja auton digitaaliseen mittariin, että ei öljymäärä ainakaan liian alhaiseksi pääse. Tällä viikolla kurkkasin öljytikkuun ja sehän oli sentin yli maksimin. Soittoa Autokeskukselle ja kävin siellä poistattamassa puoli litraa öljyä, että pinta saatiin MAX merkin tasolle. Kunhan tuosta ylimääräisestä öljystä ei autolle mitään haittaa olisi tullut..

Melko koomista, että huoltomyyjä osasi ulkoa auton rekkarin kun näki mun naaman. Kanta-asiakas. :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Normi.
Paras on jättää niin, että mittari näyttää yhden vajaata. Sitten kun alkaa näyttää täyttä, niin on pinta todnäk noussut (poltot, vuotava suutin, normaalisti) jne.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja legza »

Merkkiliikkeen huollossa on hyvin todennäköstä, että jonkin muun merkin huoltoon erikoistunu asentaja tekee myös Alfaan huollon, kun niihin ei omaa miestä kannata pitää.
Eli kiinnostuksen aste saattaa olla hyvinkin sama, kun perus Penari kuskilla Alfasta. :lol:

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Täytynee osallistua keskusteluun. Elikkä mua voi syyttää jos apina fiat-lippiksessä on kipannut johonkin liikaa öljyä tosin myönnän vain yhden minin osalta lisänneeni liikaa tarkoituksella koska se oli pösön öljysyöpöllä varustettu. (2,5l/5tkm öljynkulutus)
Muuten on kyllä kouluttajatkin opastaneet että ei se alle litra liikaa = öljytilavuus + kaikki se mikä ei tullut koneesta ulos vielä haittaa mitään dieselissäkään ja parempi lisätä se öljytilavuus kun ei ole aikaa ihmetellä sitä öljyn valumista puolta päivää ja käytellä konetta ja lisäillä moneen kertaan tms. Öljytikkukaan ei sinänsä ole tarkkuustikku enkä ole kuullut että ainuttakaan bmw:tä olisi tuotu hinurilla Ak:lle liiallisen öljymäärän takia mutta yli kahden litran öljynvajeen takia kylläkin (30tkm öljynvaihtoväli ja tikkukin poistettu joten vaikea tarkistaa) Muissa merkeissä lienee edelleen öljytikut. Pointti vaan siinä että ei se liika öljy haittaa ellei tosiaan mene yli litratolkulla ja jos öljynvaihtoväli on yli 10tkm koneesta häviää n. litra öljyä jolloin se saattaa mennä alle minimin mikä jo saattaa vaurioittaa laakereita tai ketjua eikä tänä päivänä enää voi olettaa että tavalliset ihmiset tietäisi mikä öljytikku on tai että autoa pitäisi huollattaa muusta syystä kuin takuun takia joten tilavuuden lisääminen on varman päälle pelaamista.

Jos huollossa lykätään litratolkulla yli lienee väärät tiedot asentajien papereissa ja huoltoja tekevät taitavat tehdä useita merkkejä joten kannattaa reklamoida että väärä öljytilavuus alfan tietyn koneen suhteen. Pitäishän ne öljymäärät tarkistaa ja ensin lisätä esim 5,5l jos tilavuus on 5,9l, käytellä vähän aikaa ja odotella vähän aikaa ja sitten lisätä jos tarvis mutta ei taida yksikään korjaamo kuluttaa tuntia aikaa öljynvaihtoon.

Vähän ot:nä onkohan kukaan tarkkaillut että öljyt pysyneet maksimissaan aina tai vaihtanut 5tkm välein ja silti ketju venynyt JTS-koneissa?
Through difficulties to defeat

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mä ainakaan saanu mahtumaan 6+ litraa tohon mun sahaan olionvaihdossa. Vaik valuttais loppuun tippa per minuutti ja suodin vaihto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Omassa JTD:ssä virallinen öljytilavuus 5.5litraa, suodattimen kanssa.
Todellisuudessa pumpusta riippuen 4.8-5.25litraa. Jos vetäis aina 5.5 niin olis reilua ylitäyttöä. Hyvää tekee turboiselle commonrailille ylitäyttö öljyssä, vielä parempi jos suutin vuotaa.

Kian CRDi tuntuu kestävän yli 2x öljymäärän, ennen kuin ei tykkää hyvää. Sportage, missä tais olla 5.2litraa tilavuus oli lähtenyt ryntäämään - saatu sammumaan kyllä nopeasti. Öljyä tuli pois yli 12litraa...
Ainakin yks Fiatin JTD oli lähtenyt ryntäämään, kun öljyä oli muistaakseni vain 1.2litraa yli. Se oli saatu sammumaan liki heti, käytännössä ei voi tietää paljonko siitä öljystä kerkes palamaan...
Ja onhan näitä.
Bensakoneissa ryntäys nyt ei ole ongelmana, eli ei sinänsä vertailukelpoista tämä. Taino, voihan bensaturbo saadakin öljyn palamaan?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Naamapalmu kirjoitti:Jos huollossa lykätään litratolkulla yli lienee väärät tiedot asentajien papereissa ja huoltoja tekevät taitavat tehdä useita merkkejä joten kannattaa reklamoida että väärä öljytilavuus alfan tietyn koneen suhteen. Pitäishän ne öljymäärät tarkistaa ja ensin lisätä esim 5,5l jos tilavuus on 5,9l, käytellä vähän aikaa ja odotella vähän aikaa ja sitten lisätä jos tarvis mutta ei taida yksikään korjaamo kuluttaa tuntia aikaa öljynvaihtoon.
Ainakin 2,4:n määräaikaishuoltopaketissa on väärä täyttömäärä. Just tällä viikolla sitä tsiikailin, kun työmääräimessä luki 6,4l. Tuo ainakin selittää sen miksi pentti perusasentaja laittaa ½ litraa liikaa, koska tämä:
legza kirjoitti:Merkkiliikkeen huollossa on hyvin todennäköstä, että jonkin muun merkin huoltoon erikoistunu asentaja tekee myös Alfaan huollon, kun niihin ei omaa miestä kannata pitää. Eli kiinnostuksen aste saattaa olla hyvinkin sama, kun perus Penari kuskilla Alfasta.
Ei siinä öljytason tarkastamisessa nyt montaa minuuttia mene, vaikka laittaa tarkoituksella ensin litran alle ilmoitetun ja lisää tarpeen mukaan. Min/Max väli tikussa on lähes aina se litra, joten ei sitä kovin monesti tarvi tarkastaa, että saa osumaan kohdalleen. ;)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jäi mainitsematta, että mm. tuolla Deltalla ollessani vierasmerkeillä tehtiin niin, että papereissa lukeva jos ei näyttänyt just oikeelta, autodatasta tarkistus ja siitä sitten niin, että ilmotettu - 0.8litraa, kone käyntiin muutamaksi sekunniksi notta öljyt lähtee liikkeelle, ootetaan hetki ja tsekataan tikusta. Siihen ei oikeasti sitä aikaa turhaannu niin paljoa, että se haittaisi yhtään mekaanikkoa, kuka tuntee edes ameeban kokoisen pläntin verta ammattiylpeyttä. Eli yhtään.

Joka paikassa sanottu ja kerrottu, että litrakin voi olla jo aivan liikaa dieselille. Itse nähnyt vain pari tuhoutunutta, tosiaan toinen oli tuo Kian CRDi missä oli reilusti yli tuplat öljytilavuudesta, muista nähneistä en edes tiedä öljymääriä. Kuulin vain tuon tapauksen Fiatista. Mutta onko täällä ihmisillä käytännön kokemuksia ylitäytöstä, joka on jollain aikavälillä aiheuttanut ongelmia?
Nimittäin omasta JTD:stä otin n. 0.7litraa öljyä pois joitakin päiviä sitten ja koneen käyntiääni muuttui rauhallisemmaksi. Ihan selvästi. Miksi? En tiedä. Sattumaa, ehkä - tai sitten sitä vaan oli liian paljon liikaa. Muistan joskus laittaneeni 5.25 ja joku kerta melkein 5.5litraa (suodatin saman kokoinen) saadakseni edes melkein ylämerkkiin asti, ehkä tuokin valuu alas niin hitaasti et pitää olla tarkkana.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja rausku »

Viime huollossa tilaukseen kirjoitettiin, että laitetaan litra vähemmän öljyä ja asiakas ostaa tölkin mukaan. Öljyä oli kuitenkin taas reilusti liikaa. En osaa sanoa onko tuolla liika täytöllä yhteyttä siihen, että katsastuksessa savutusarvo oli juuri ja juuri rajoissa. Lähiaikoina olen ajellut kuitenkin pääasiassa motaria/maantietä.

Esimerkiksi Vianorilla mitä olen autoja käyttänyt niin laittavat halutun verran öljyä ja mielellään myyvät litran tölkin mukaan, että voin täydentää sopivaksi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Mielestäni se kuuluu huollon hintaan, että öljytaso laitetaan tasan maksimiin tai ainakin niin lähelle kuin öljytikusta pystyy tulkita. Itse en ainakaan tyytyisi muuhun, joten sillä ajatuksella mennään asiakkaankin kohdalla.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

On se vaikeata tuo öljynvaihto, sekä asiakkaiden että asentajien puolesta. Jos Toyota-kuskille jättää millin vajaaksi, niin sehän haastaa oikeuteen. 5 mm yli ylämerkin on jo vähän turhan paljon, joten pitäisi osua tasan merkkiin +- 1 mm, niin sitten kaikki on tyytyväisiä.
Kimmo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Paitsi minä dieselin omistajana :lol:
Ei ole DPF:ää, mutta ehkä vuotavia suuttimia kuitenkin?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Itsellä kokemusta vain niin päin että varttikuutoseen laitettiin liian vähän öljyä. Onneksi kun en oikein luota niin seurasin toimitusta jostain heräsi epäilys (en muista mistä) laitetusta öljymäärästä. Kysyin ja totesi "4,5l" Olin sitten vähän häh??? Sitten laitettiin lisää. Vähän kylmäsi ajatus etten olis huomannu. Halusi vielä tikusta tarkistaa ennen kuin lisää. Yllättäen tikku nippa nappa kärki kastui :fist: Muisti kuulemma vahingossa nelos koneen tilavuuden. Tekevälle sattuu, mutta olis varmaan mukava ollu tapella maksajasta jos olis tullu kone remppaa :agrue:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä tuossa olis pitänyt mitään sit ees tapella. Selkee keissi, asentajan moka - niitä vaan joskus sattuu.

Oma asenne varmaan juontaa johonkin muinaiseen, tai siihen et ryntäämään lähteneiden koneiden palauttaminen eloon vaan on aika mittava työ lähes poikkeuksetta.
Tarkkana tuppaan olemaan. Jopa liian. No, better safe than sorry. Tai niin ne kertoilee :P

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Jtdm koneessa liikaa öljyä!

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mut jos ne olis kieltäny myöhemmin. Eihän se heti olis lauennu tolla öljymäärällä? Siinä vaiheessa kun olis alkanu rahina ja kolina ja öljyjen tarkistelu ja ihmettely olisi saattanut kulua juuri sopivasti aikaa ettei itsekään olisi älynnyt yhteyttä. Ja vaihdon takiako kilahti vai vuotiko jostain tjmv. Ja mitä kauemmin olis menny sen vaikeampaa olis ollu saada maksumiestä. Tai näin epäilen. En oikein jaksa luottaa ihmisten ja firmojen rehellisyyteen :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin