Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Onko kukaan kokeillut ja onko yleensä mahdollista?
Onko tehtaalla tatettu jotain osavalmiuksia vaikkei muita kylmäjuttuja olisikaan?
jagge

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joissakin on jälkiasenteinen ilmastionti, eli onnistuuhan se. Mielestäni joku täällä on vastaavaa jumppaa "joskus" tehnytkin, mutta ilmeisen valtavasta työstä on kyse. Taitaa myös vaatia toisen 156:n, joka ilmastoinnin luovuttaa...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja jkk »

tuttu duunas ilmastoinnin 156:een, on siellä valmiit paikat kaikille härveleille. osat vaan ei kauheen ilmasia.

E: ilmastointi otettiin elimenluovuttaja 156:sta niinkuin aquatica tuumasi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tehty.

Laitoin manuaali-ilmastoinnin. Purkuautosta irrotin kaikki tarvittavat. Työläintä oli puhallinkotelon vaihto, joka vaati koko kojetaulun irroituksen.

Koitan paremmalla ajalla ehtiä kirjottaan tarkemman selostuksen vielä kun se on jotakuinkin muistissa.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Mulla on 156:sta otettu se ilmastointipömpeli (sisällä) kaikkine ohjainlaitteineen yms. tallella jos joku haluaa ostaa. Kompurakin löytyy (2.0TS), mutta muut osat tais mennä romulavalle jo.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No ei sitä ”parempaa aikaa” koskaan tullut, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin.

Eli rakentelin omaan -00 2.0 TS 156:seen ilmastoinnin. Kävin purkamassa kaikki tarvittavat osat vastaavanikäisestä autosta.
-Koko puhallinkotelon, höyrystimineen ja johtosarjoineen(johtosarja on kiinnitetty koteloon jolloin tulee vähän kuin väkisinkin mukana)
-Säätöpaneeli, huom. ilmastoimattoman säätöpaneelin nupit ei sovi ilmastoidun paneeliin, eli nupit kans.
-Tulipellin läpivienti
-Ilmastoinnin putket
-Kuivaimen ja paineanturin
-Kompressorin
-Kompressorin jalan
-Moniurahihnan ohjainrullan (joka siis ilmastoimattomasta puuttuu)
-Lukkopellin alitse menevä johtosarja

Tein homman kahdessa vaiheessa, ensin sisäpuolen ja sitten muutaman kuukauden päästä moottoritilan puolen.

Sisäpuolelta joutuu irroittamaan koko kojetaulun sekä jonkinverta johtosarjaa. Kojetaulun irroituksesta löytyy varmaan jostain ohje, mutta onnistu se ilmankin. Ainoastaan repsikan airbaginluukun kanssa sähläsin ja unohdin luukun turvavyön. Sitä sitten jälkeenpäin kiinnittäessä rikoin luukun kiinnitysnastat.

Tulipellin läpiviennin vaihto on hieman haasteellista tehdä ainakin kun tein sen vain yläkautta. Purin vähän akkua ja imuputkee pois tieltä, myöskin eristettä joutu hieman repimään.

Moottoritilan puolelta tein samalla aikapaljon muutakin hommaa joten purin vähän enemmänkin kuin olisi ollut tarve. Oik. Sisälokasuoja, puskuri, syyläri nyt ainakin. Moottorilohkosta kannattaa ensin puhdistaa kierteet johon kompuranjalka kiinnitetään. Ainakin omassani oli ne ruostunut ja paskaa täynnä. Putket saa pujotettua koneen taakse kun irroittaa polttoaineletkun ja -höyryputken sekä moottorin ylätuen. Syyläri on ilmastoidussa hieman pidempi, mutta höyrystimen saa toisestapäästä kiinnitettyä ilmanohjaimeen jolloin orkkis syylärilläkin pärjää. Myöskin flektin kotelo on hieman erilainen, en ole varma mutta muistaakseni tuo vanha otti johonkin kiinni, sain fiksattua tilanteen kääntämällä kotelon 180astetta ja kiinnittämällä flektin moottorin samaan asentoon kuin oli ennenkin.
Johtosarjan liitos on akun vieressä lokasuojassa kiinni, myöskin akussa kiinni oleva relerasia on tässä johtosarjassa mukana.

Huomioita:
Kaikki ilmastoinnin osat on purettaessa syytä suojata ettei likaa pääse putkiin. Asentaessa kannattaisi tiivisteet uusia, siellä oli muistaakseni kolmea eri kokoa o-renkaita. Itselläni oli tiivistesarja(ilmastointijärjestelmiin on ihan omanlaiset o-renkaat) josta nappailin tarvittavat. Tiivisteet kannattaa myös öljytä PAG-öljyllä.
Kuivain kannattaa/täytyy uusia.
Ilmastoidussa on moniurahihna 5 rivinen kun taas ilmastoimattomassa 6. Itselläni on nyt kaksi kertaa käynyt niin että hihnan uloin rivi on rikkoutunut, ilmeisesti linjauksessa on jotain vikaa, kun siellä on muut paitsi kompura 6rivisiä.
Ilmastoidussa on flektin vieressä vastus, purkamassani johtosarjassa tuo oli ohitettu hyppyjohdolla, myöskin flektin toinen rele akunviereisestä rasiasta puuttuu. Noita täytyisi vielä asennella sillä nyt ilmastointi ei kytke flektiä ollenkaan ja häriövalo palaa tuon releen puuttumisen takia. Järjestelmä kyllä toimii kuitenkin.
Myöskin ulkolämpötila-anturi ymmärtääkseni puuttuu, tai ainakaan mittaristoon ei lämpötilaa saa näkyviin. En tiedä sitten miten tuo nyt estää ilmastoinnin kytkeytymisen pakkasella vai estääkö ollenkaan.

Kaikenkaikkiaan homma oli melko helppo, mutta se edellytti sitä että osat pääsi itse purkamaan jotta tiesi mikä menee minnekkin. Tein tuota kolmena päivänä. Yhtenä purin, toisena tein sisäpuolen ja kolmantena moottoritilanpuolen.

Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei!
Kiitos tosi seikkaperäisestä selostuksesta!
Kyllä minulle toi on ns mahdoton homma,mutta hyvä,että joku osaa.
Taidan jättää väliin ja ostaa seuraavaksi sellaisen ,jossa on valmiina.
jagge

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ehdottomasti järkevämpää vaihtaa autoa jos se on vaihtoehto. Itselläni ei ollut kun autoa oli tullut laitettua jo liikaa että jaksaisi aloittaa samaa uudestaan.

Vastaa Viestiin