159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Manu »

Itselläni kanssa vaihdettiin laturinhihna kun kitisi niin vietävästi ettei jaksanut kuunnella.
Tällä hetkellä kitinää ei kuulu ollenkaan joten hihnan vaihto auttoi :)

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja MKT »

Minulla katosi lopulta kun kaikki helposti vaihdettavissa olevat hihnapyörät vaihdettiin. Pelkkien hihnojen vaihto auttoi aina vaan hetkeksi. Nyt on pysynyt yli puoli vuotta poissa.

Vielä kun keksisi miten saisi säädettävät puslat hiljaisiksi. Kuivalla ja lämpimällä kelillä narisevat ärsyttävästi hidastetöyssyissä. Mitähän liukastetta sinne kannattaisi laittaa? Rasvanipat sinne nyt ainakin tulee ensi viikolla.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja alfista »

Laturi hihnapyörineen on jo vaihdettu ja eikö siinä samalla vaihdu se vapaakytkin?

Jep, puslat on toinen äänilähde. Valkoinen spray vaseliini auttaa, kun ei tarkkaan tiedä mistä ääni tulee. tarttis kaverin heiluttamaan niin löytyisi ehkä oikea pusla. Vaimo ei kuule, eikä jaksa heijata autoa...

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tuossa se juju piileekin eli sen pitkän hihnan pyörät vaihtamalla kiljunta katosi. Sieltä ilmeisesti tuli niin paljon vastusta että sillä oli sitten laturinhihnaankin vaikutusta. Tai mene ja tiedä sattuiko tuossa hihnanvaihdossa vaan kaikki sitten kohdalleen. Tärkeäähän on ettei venyvän hihnan elastisuutta tule ulosmitattua jo asennusvaiheessa.

Minulla puslien narina tulee niistä etuylätukivarsien säädettävistä puslista. Ovat säädetyt maksimiin että saa camberin edestä suunnilleen ohjearvoihin. Tuota on helppo demota kun nostaa yhtä kulmaa tunkilla ja kuuntelee samalla. Jos on vakiopuslat niin sitten en tiedä varmaksi mutta tuo on aika potentiaalinen lähde sillekin. Kiusallista on että ulkopuolinen voitelu ei auta ja vaikka ne purkaa ja voitelee niin kovin kauaa ei pysy hiljaisena. Paitsi pakkaskelit ja vesisateet.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Olisiko sieltä kampiakselin hihnapyörästä hävinnyt vipatukset, jos sieltä oli vulkanointi ollut väsynyt. Tosin itsellä ei auttanut sekään, tai sitten on taas pettänyt. Tosiaan edellisen viestin jälkeen tässä ketjussa, kerran on laturin hihna taas vaihdettu ja taas vikisee :-/
Eli minulla on vaihdettu laturi, kampiakselin ratas ja kolmas laturin hihna neljän vuoden aikana menossa.
Vikinä kun tulee selvästi laturinhihnasta niin olen ajatellut että ehkä ilmastoinnin kompuran ratas on kulunut ja luistaa sieltä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oletko vaihtanut ohjaustehostimen nesteet? Itsellä kitinät vähenivät huomattavasti kun tehostin sai uudet sopat. Kitisee silti vieläkin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

-12 vaihdettu Synpowerit.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ajaako joku noin vanhoilla OT-nesteillä o_O

Nimimerkillä vähintään 2v välein uudet... Nyt menossa kolmas erä alle vuoteen :roll:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuo onkin ainoa kerta kun olen ikinä vaihtanut ja sekin pakosta.
22v autoilua...

Edit: ai niin 156:siin olen vaihtanut, pakosta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli vaihdat öljytkin kerran 10v jos huvittaa, koska pakkohan niitä ei ole vaihtaa kuin n. 100tkm välein (no okei, ehkä joku 50tkm on lähemmäks totta)?
No, jokainen tyylillään. Mut eipä ne tehtaat huvikseen niitä suositusvaihtovälejä kertoile.

Tietysti, jos omistaa auton niin vähän aikaa ettei kerkiä vaihtamaan litkuja kun edellinen omistaja /liike ne on jo vaihtanut... :-D

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Moottoriöljyt kerran vuodessa. Siinä nyt ei ole mitään järkeä vaihtaa ohjaustehostimen öljyjä kolmea kertaa vuoteen kenenkään mielestä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ole ei.
Mutta kerran pariin vuoteen se on ihan järkevää. Näkeehän se jo litkun väristäkin. Ja ei, en ole nähnyt puhtaita, 2v ajettuja OT-öljyjä missään vehkeessä ikinä.
Tai sit auto on ollut 2v tallissa puunattavana 8)

PS.
Se kolme kertaa oli siks, että vaihdoin eka sopivat talveen, sitten ne tuli pihalle ja vaihdoin toiset (ainoat halvat jotka löysin), jotka korvasin sitten alunperinkin haluamallani...

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Tulipa vaihdettua omaankin autoon uusi laturi, kun hihna alkoi nyt kevään aikana kitisemään ärsyttävästi. Aivan hirvittävä homma :shock:
Itse otin puskurin, umpiot ja lukkopeltin irti. Sitten oikea moottorin korvake lokasuojasta irti ja tunkilla moottoria ylös noin 10 cm.

Venyvää hihnaa yritin ensin pelkästään ilmastoinnin kompuran löysäämällä, mutta ei vain voimat riittäneet. Sitten irrotin laturin yläpultin ja alapultin pökkäsin oikeasta korvasta pois, niin laturikin kallistui hieman. Sitten hihnan sai ihan sormivoimin paikalleen, joten ei tarvinnut hirveitä venytellä. Sitten laturin yläpultti siirtoleukapihtien avulla paikalleen ja alapultin reikäkin asettui lähes itsestään kohdalleen.

Ilmastoinnin kompurassa kiristin sen ylimmän pultin lähes kiinni, ettei kompura kovin keiku ja sitten tunkilla nostin reiät kohdalleen ja kiristin loputkin pultit.

Pistin auton kasaan ja käyntiin, niin heti alkoi se sama :bad-words: kitinä. Ihan samanlainen kuin ennen remonttia.

Uutta osaa on siis laturi (täysin uusi Denso) ja molemmat hihnat (Continental).



Nyt en tiedä mitä tekisi vai myykö koko romun!
Liitteet
Motivaatiokuva.
Motivaatiokuva.
Alfa laturi edestä.jpg (58.58 KiB) Katsottu 7742 kertaa
Laturi moottorin nostamisen jälkeen.
Laturi moottorin nostamisen jälkeen.
Alfa laturi moottorin nosto.jpg (57.81 KiB) Katsottu 7742 kertaa

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jälkiviisaus on tunnetusti aina sitä parhainta laatua, mutta pitääkö tuosta päätellä, että kokosit sen vanhalla kiristimellä ja ohjainrullalla? Niiden vaihto on vähintäänkin suositeltavaa. Nimim. "Se on jännä ääni kun kiristin pettää moottoritiellä"
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Missä kunnossa oli kampiakselin hihnapyörä? Eikös joku joskus väittänyt, että kun hihnapyörän vulkanointi pettää niin kitinä tulee siitä.

Tänään tuli Spareto:lta uusi laturi omaan autoon. Jos vaihtaisi ihan huvikseen, vaikkei vanhakaan rikki ole. Jakohihnan vaihto olisi ajankohtainen ja autolla ajettu noin 150tkm, joten eiköhän tuo kannata vaihtaa.
Vanha laturi sai myös aika paljon ohjaustehostimen nestettä sisäänsä kun letku hajosi laturin vierestä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

KevinCo miten meni kiristysvaihe, pyörititkö rullia välillä? Jos et niin silloin kaikki venymä kohdistui niihin suhteellisen lyhyisiin vapaisiin pätkiin, laturin hihnastahan on pitkästi isomman rullan ympärillä eikä hihna veny tasaisesti.

Minulla vaihdattivat huollossa kampiakselin hihnapyörän, mutta tiedä sitten, onhan tuo vinkunut sittemminkin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Isola kirjoitti:...pitääkö tuosta päätellä, että kokosit sen vanhalla kiristimellä ja ohjainrullalla? Niiden vaihto on vähintäänkin suositeltavaa.
Kiristimet on vaihdettu viime vuonna jakohihnan vaihdon yhteydessä ja ajettu on alle 15tkm sen jälkeen, joten en nähnyt tarpeelliseksi. Tarkistin kiristimet vielä melko tarkasti, eikä välyksiä ollut ja laakerit tuntuivat vielä sellaisilta "uuden nihkeiltä".
Maunu kirjoitti:Missä kunnossa oli kampiakselin hihnapyörä? Eikös joku joskus väittänyt, että kun hihnapyörän vulkanointi pettää niin kitinä tulee siitä.
Sitä en älynnyt tutkia suuremmin, lähinnä tarkistin, että kehä ei keiku ja ettei kumia tursua mistään. Sitä en osannut epäillä, että kehä pääsisi luistamaan navan ympärillä.
JiiTeeÄssä kirjoitti:KevinCo miten meni kiristysvaihe, pyörititkö rullia välillä? Jos et niin silloin kaikki venymä kohdistui niihin suhteellisen lyhyisiin vapaisiin pätkiin, laturin hihnastahan on pitkästi isomman rullan ympärillä eikä hihna veny tasaisesti.
En kyllä ymmärtänyt pyöritellä välissä. Toisaalta tuntuisi omituiselta, että kitinä pysyisi täysin samanlaisena, jos laturi ja hihna ovat täysin uusia. Se loppuukin aina juuri tuossa saman naapurin kohdalla, kun automaatti vaihtaa kolmoselle :lol: Tämä puoltaisi asiaa, että kitinä kuuluu jostain muualta kuin hihnoista. Ei voi olla niin huonoa ehjän näköistä hihnapyörää, ettei se uudella hihnalla edes 5 minuuttia pitäisi :new-alien:

Olin vielä melkoisen tarkka puhtauden kanssa. Rättejä käytettiin paljon, ettei tehostimen öljyä vainkaan pääse hihnoille ja hihnapyörät puhdistin kliinerillä ja räteillä kauttaaltaan ennen hihnojen asennusta.

Täytyy nyt varmaan se kampiakselin hihnapyörä vaihtaa, kun sen saa koko autoa purkamatta tehtyä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ohjaustehostimessa on myös uudet öljyt?

Oma auto vinkuu huomattavasti vähemmän kun vaihtoi uudet öljyt (iso vg 22) ja putsasi suodattimen (ja lopuksi vielä vaihdoin varmuudeksi uuden säiliön, kun luulin vanhan vuotavan).
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Maunu kirjoitti:Ohjaustehostimessa on myös uudet öljyt?

Oma auto vinkuu huomattavasti vähemmän kun vaihtoi uudet öljyt (iso vg 22) ja putsasi suodattimen (ja lopuksi vielä vaihdoin varmuudeksi uuden säiliön, kun luulin vanhan vuotavan).
Ei ole tehostimen öljyistä tietoa. Punaista ovat väriltään ja hyvin on toiminut talvellakin ohjaus. Ohjausvaihde on vaihdettu huoltokirjan mukaan parisen vuotta sitten, joten silloin on varmasti öljytkin uusittu. Tuo kitinäkin alkoi vasta tässä kevään aikana, kun kelit olivat jo lämmenneet, joten ei sopisi öljyn jäykkyyden aiheuttamaksi.

Tilasin uuden kampiakselin hihnapyörän, kiristimen ja ohjainrullan pidemmälle hihnalle. Jotain tuolle on tehtävä, kun kitinä melkein tuntuu pahentuneen laturin uusimisen ja hihnojen vaihdon jälkeen. Ensin kyllä vaihdan vain hihnapyörän, uskon sen riittävän. Ihan hävetää tuolla ajella :oops:

Kokeilin irrotta hehkutulppien ja lämppärin lisävastusten johdotkin, joten laturi ei tuossa kuormita enää juurikaan. Kitinä on silti sama.

Tässä videotakin vertailun vuoksi: Screaming and squeaking 2.4jtdm

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mitä jos suihkauttaisi sinne remmisprayta? Eihän se vikaa korjaa, mutta jos hiljenee edes hetkeksi, niin tietää äänen tulevan hihnasta.
Ohjaustehostimen ulina muuttuu selvästi, kun vähänkin kääntää rattia. Ainakaan videolta kuultuna tuo ei minusta kuulosta tehostimelta. Tehostinöljy näyttää normaalilta, mutta se nyt ei kerro vielä mitään. Sen määrän on sitten parempi olla riittävä vielä ilmauksen jälkeenkin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Isola kirjoitti:Mitä jos suihkauttaisi sinne remmisprayta? Eihän se vikaa korjaa, mutta jos hiljenee edes hetkeksi, niin tietää äänen tulevan hihnasta..

Älkää milloinkaan sortuko tuohon hihnasprayhin.
Aiheuttaa vaan tiskaushommia jatkossa että saa pyörien urat puhtaaksi kaikesta siitä mähmästä mitä se kerää niihin.

Tuo kokeilu kannattaa tehdä ihan vaan vedellä.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Ei varmaan tässä tapauksessa ole syyllinen mutta minulta oli kaksi pakosarjan pulttia poikki ja sarja kierossa. Ajattelin äänen olevan hihnasta mutta ystävämme youtube kertoi vian.

https://www.youtube.com/watch?v=XjMvTcUJZz8

Ei tuota heti pakoääneksi tunnistanut...

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Tänään tuli Spareton paketti ja positiivisena yllätyksenä tuo Gatesin kiristinkin on INAn laakereilla ja kaasujousella. Ensimmäisenä kyllä ajattelin vaihtaa pelkän hihnapyörän ja muut osat sitten myyntiin, jos kitinä sillä loppuu.

Hihnapyörä 71747796
Rulla 51776566
Kiristin 55193357
Liitteet
2.4JTDm hihnapyörä ja hilut
2.4JTDm hihnapyörä ja hilut
DSC_1585.JPG (33.42 KiB) Katsottu 7223 kertaa

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Aivan samaa kitinää pitää myös mun 166 -05 2,4 riisseli :( eli vissiin yhtä paha homma kuin jos ois 159 ?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei ole sama. Jos katsot sinne pellin alle niin sulla pyörittää yksi pitkä hihna kaikkia apulaitteita. Ei ole venyvän hihnan kanssa taistelua kuten 159:ssä.
Sulla kitisee muuten vaan.

Edit: eli kuten kuvassa, 166 laturi on vasemmalla / moottorin takana.
Liitteet
image.png
image.png (12.01 KiB) Katsottu 7181 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Vaihdoin sitten lopulta kaikki osat uusiksi, siis hihnapyörä, ohjainrulla ja kiristinpaketti. Eihän siinä kauaa mennyt, olisiko tunnissa tehnyt, kun ei tarvinnut enää ihmetellä mitä tehdä.

Mutta arvatkaa mitä, se :bad-words: kitisee edelleen.

No otin sitten koko hihnan pois paikaltaan, niin ettei mikään apulaite pyöri ja auto käyntiin. Kitinä kuuluu edelleen! Tuli vähän sellainen olo, etten taida paljoa autolla enää ajella, ennenkuin olen jakopäähän kurkannut. Onkos vesipumppu jakohihnan selkäpuolella?

Edit: Video: Vinkuu ilman apulaitehihnaa!?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ei kai tuolla enää voi olla kuin jakopäässä tai turbossa vikaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Maunu kirjoitti:Ei kai tuolla enää voi olla kuin jakopäässä tai turbossa vikaa.
Olisikohan täällä Seinäjoella ketään, joka noista tietäisi ja olisi oikein kokemusta? Jakohihnan ja vesipumpun vaihto ei nyt justiin huvittaisi ihan kokeeksi, vaikka se tässä kotona kyllä onnistuu.

Biltemasta voisi sellaisen stetoskoopin käydä hakemassa, jos sillä saisi paremmin äänen lähteen paikallisettua.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Selkeästi näissä on kahdenlaista vinkunaa; laturin hihnan vinkunaa (pystyin paikantamaan kitkaspraylla) ja ilmeisesti näissä tosiaan "kiljuu" pakosarja, jos jokin pultti on löysällä / pudonnut pois = vuotaa ja vinkuu.

Mun 159:n vinkuna on täysin erityyppinen kuin tuo videon, eli katoaa kun koskee hieman kaasuun. En lukenut nyt koko ketjua, joten tästä taisikin olla jo aiemmin puhetta?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Redneck »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Ei ole sama. Jos katsot sinne pellin alle niin sulla pyörittää yksi pitkä hihna kaikkia apulaitteita. Ei ole venyvän hihnan kanssa taistelua kuten 159:ssä.
Sulla kitisee muuten vaan.

Edit: eli kuten kuvassa, 166 laturi on vasemmalla / moottorin takana.
Tämä tieto lohduttaa... :-D

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ainakin 166:ssa on irroitettavat sisäloksut niin tilaa duunata on toisella tavalla, 159 rakenteesta ei tietoa.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mun 166 kitisi niin että pelkäsin käyvän potenssin päälle... Ensin vaihdoin kiristimen laakerin, oli hetken hiljaa alkaakseen ehkä pahempana. Eilen vaihdoin remmin ja ylemmän ohjairullan sekä huomasin laturin vapaakytkimen olevan jumissa. Tein sen suojaukseen pienen reiän ja ruuttasin jotain irroitusöljyä täyteen. Nyt vinkaisee ryntäytyksessä mutta on muuten ollut hiljaa toistasataa kilsaa. En tiedä irtosiko vapaakytkinjumi, jollei niin tilaan koko laturin uuden.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Kai se mullakin on syyllinen joku noista. Täytyy tutkia kun saa aikaa tohon operaatioon.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Saa sen vapaakytkimen erikseenkin.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Joo, mut kytkin plus työkalu sen irrotukseen jo pari satkua pyörineeseen laturiin versus uusi halpa koko laturi ebaystä Ei maksa vaivaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Smacket kirjoitti:Selkeästi näissä on kahdenlaista vinkunaa; laturin hihnan vinkunaa (pystyin paikantamaan kitkaspraylla) ja ilmeisesti näissä tosiaan "kiljuu" pakosarja, jos jokin pultti on löysällä / pudonnut pois = vuotaa ja vinkuu.

Mun 159:n vinkuna on täysin erityyppinen kuin tuo videon, eli katoaa kun koskee hieman kaasuun. En lukenut nyt koko ketjua, joten tästä taisikin olla jo aiemmin puhetta?
Mulla tuo ääni tuntuisi nyt paikallistuvan kuitenkin sinne pakosarjaan, vaikka ei yhtään kuulosta samanlaiselta kuin olen noissa videoissa nähnyt. Käytin letkunpätkää "stetoskooppina", eli letkun toinen pää korvaan ja toista päätä siirtelee käyvän moottorin ympärillä. Toimii yllättävän hyvin äänen paikallistamisessa ja ääni kuuluu sieltä 1-2 pytyn seutuvilta pakosarjan suunnasta. Jakopäästä ei kuulu onneksi mitään epätavallista ja avasin koteloakin, niin hihna näyttää hyvältä.

Edit: Purkasin sen verran lämpösuojaa pois, että sai pakosarjan jotenkuten näkyviin. Ainakin 2 pinnapulttia on katkennut, molemmista päistä reunimmainen. Nyt vain pitäisi keksiä kuka tuon saa kuntoon. Pitänee olla sen verran hyvät ja kalliit työkalut, että noin ahtaaseen paikkaan saa vanhat porattua pois ja uudet kierteet tehtyä. Työkalujen hinnalla homman saa varmasti teetettyäkin jossain.

Olisko Seinäjoen Moottorihiomo?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

KevinCo kirjoitti:
Smacket kirjoitti:Selkeästi näissä on kahdenlaista vinkunaa; laturin hihnan vinkunaa (pystyin paikantamaan kitkaspraylla) ja ilmeisesti näissä tosiaan "kiljuu" pakosarja, jos jokin pultti on löysällä / pudonnut pois = vuotaa ja vinkuu.

Mun 159:n vinkuna on täysin erityyppinen kuin tuo videon, eli katoaa kun koskee hieman kaasuun. En lukenut nyt koko ketjua, joten tästä taisikin olla jo aiemmin puhetta?
Mulla tuo ääni tuntuisi nyt paikallistuvan kuitenkin sinne pakosarjaan, vaikka ei yhtään kuulosta samanlaiselta kuin olen noissa videoissa nähnyt. Käytin letkunpätkää "stetoskooppina", eli letkun toinen pää korvaan ja toista päätä siirtelee käyvän moottorin ympärillä. Toimii yllättävän hyvin äänen paikallistamisessa ja ääni kuuluu sieltä 1-2 pytyn seutuvilta pakosarjan suunnasta. Jakopäästä ei kuulu onneksi mitään epätavallista ja avasin koteloakin, niin hihna näyttää hyvältä.

Edit: Purkasin sen verran lämpösuojaa pois, että sai pakosarjan jotenkuten näkyviin. Ainakin 2 pinnapulttia on katkennut, molemmista päistä reunimmainen. Nyt vain pitäisi keksiä kuka tuon saa kuntoon. Pitänee olla sen verran hyvät ja kalliit työkalut, että noin ahtaaseen paikkaan saa vanhat porattua pois ja uudet kierteet tehtyä. Työkalujen hinnalla homman saa varmasti teetettyäkin jossain.

Olisko Seinäjoen Moottorihiomo?
Itsellä kuskinpuolelta kaksi reunimmaista pulttia poikki ja se mikä on huomioitavaa niin pakosarja oli myös vääntynyt (keinutuolin antura). Vein auton suosiolla pajalle ja laskussa onkin 14h töitä merkattu, lisäksi pakosarjan plaanaus koneistamolla.

Se miksi pakosarja on vääntynyt, oma ajatus: kun hiukkasloukku oli rikki ja yritin sitä raskaalla kaasujalalla auki niin pakolämmöt vääntänyt pakosarjan mutkalle.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Raikkoo kirjoitti:
KevinCo kirjoitti:
Mulla tuo ääni tuntuisi nyt paikallistuvan kuitenkin sinne pakosarjaan, vaikka ei yhtään kuulosta samanlaiselta kuin olen noissa videoissa nähnyt.

Edit: Purkasin sen verran lämpösuojaa pois, että sai pakosarjan jotenkuten näkyviin. Ainakin 2 pinnapulttia on katkennut, molemmista päistä reunimmainen.

Olisko Seinäjoen Moottorihiomo?
Itsellä kuskinpuolelta kaksi reunimmaista pulttia poikki ja se mikä on huomioitavaa niin pakosarja oli myös vääntynyt (keinutuolin antura). Vein auton suosiolla pajalle ja laskussa onkin 14h töitä merkattu, lisäksi pakosarjan plaanaus koneistamolla.

Se miksi pakosarja on vääntynyt, oma ajatus: kun hiukkasloukku oli rikki ja yritin sitä raskaalla kaasujalalla auki niin pakolämmöt vääntänyt pakosarjan mutkalle.
Nyt on viimein Alfa kunnossa, Seinäjoen Moottorihiomolla laittoivat kuntoon. Pakosarja oli myös vääntynyt, kuulemma 1,5mm oli käyryyttä.

Hirveä homma tuossa oli ollut, kun pakosarjaa ei saa pois kuin purkamalla sen ilmastoinnin, laturin ja ohjaustehostimen kiinnityshässäkän kokonaan pois. Kompuran oli saanut käännettyä sivuun, eikä ollut nesteitä tarvinnut tyhjätä. Jälkikäteen on pitänyt harmitella, että olisi itse kannattanut hoitaa tuo purkaminen ja olisi sitten vain vienyt pakosarjan koneistukseen. Ei vain jotenkin kiinnostanut, kun olin jo sen laturin kanssa taistellut pari päivää ja niitä kiristimiä ja rullia vaihdellut turhaan.

Näiden vikinöiden ja vinkuinoiden kanssa kuitenkin kannattaa tehdän kunnollinen diagnoosi, ennenkuin lähtee korjaamaan. Kannattaa ottaa kokonaan se pidempi hihna pois ja jos edelleen kitisee, niin turhaa vaihtaa laturia :bad-words:

En usko, että tuohon pakosarjan vääntymiseen voi juuri ajotavalla vaikuttaa. Mulla on "hieman avarrettu" hiukkassuodatin jo pari vuotta sitten ja niin vain nyt kevään aikana tuo vikinä alkoi kuulua. Suunnitteluvirhe ennemminkin, liian pitkä yhtenäinen pakosarja ja liian ohut laippaosa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ilkeä keissi, mutta hyvä notta nyt kunnossa!

Voikohan ajotavalla tuohon vaikuttaa? Tai siis, esimerkiksi talvipakkasilla, käyttääkö ihmeiset noita koneita parkkiintullessa jotta lämpö tasaantuu? Turbovehkeillehän se on yleispätevästi suositeltavaa, mutta luulisi tuon vähän vaikuttavan pakosarjaankin - kyllähän sielläkin sitä lämpöä piisaa.

Nimimerkillä vanhempi JTD saa aina hyvät tyhjäkäynnit talvipakkasilla ajon jälkeen, jotta lämmöt kerkeis mahd. paljon tasaantumaan.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mielenkiintoinen havainto tänään. Vuodenvaihteesa asti ollut 159 seisonnassa kun talviautoksi tuli joka nurkasta raapiva olympiavolkkari (jossa ei hihna vikise). No enivei, ajattelin tänään käyttää alfaa ettei akun varaus laske liikaa kun jäi piuhat kiinni silloin joulukuun lopussa. Odottelin normaalia pahempaa vinkunaa koska täytyyhän latingin olla laskenut tuossa ajassa, ja vinkuihan tuo joka aamu kun oli ajossa.
No, ei mitään ääntä, ei yhtään mitään vikinää. Piti oikein latausjännite mitata että onko laturilla yhtään kuormaa. Normaali 14,2V lataus. Uskomatonta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin