Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Olen aina ihmetellyt sitä, kun Ruotsissa on tuo TS-koneen jakohihnan vaihtoväli 80tkm. Meillä Suomessa siis 60tkm. Monet pitävät vielä hyvänä ideana Suomessa vaihtoa jo vähän jälkeen 50tkm:n - varmuuden vuoksi. Minulla on kohta tuon 50 tkm ajettu edellisestä hihnanvaihdosta. Jos ja kun nyt taas ajan kesäksi Ruotsin puolelle, niin "vahvistuuko" hihna jossain Ahvenanmerellä ja kestää hyvin kesän kilometrit Ruotsissa. Onhan vaihtoon vielä turvalliset 30 tkm. Loppukesällä, kun palaan Suomeen, niin hihna onkin sitten sitten taas "suomettunut" ja laukeaa Turun satamassa laivasta ulos ajettaessa, sanotaan vaikka 61 tkm ajettuna edellisestä vaihdosta?!

Tässä vielä Aftonbladetin mukaan huomioitavia asioita käytetyssä Alfa 156:ssa:

Vanliga fel
Kamremmen ska bytas var 8 000:e mil
Felaktigt inställda strålkastare
Känsliga ABS-sensorer kan gå sönder (till bakre bromsarna)
Vandrande tomgång (åtgärdat på de allra flesta bilar)
Knirkande framvagn på grund av glappande bussningar
Ryckig gång i V6 - byt luftfilter
Skrap i växellådan i V6-modellen
Otäta dörrlister (har oftast åtgärdats på garantin)
Elektronikfel till motorstyrning förekommer
Dåligt rostskydd i hålrum och skarvar på tidiga bilar
Vattenläckage från luftkonditioneringen

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Riittääkö jos on ruotsinkielinen? :wink:

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige

Viesti Kirjoittaja rim »

JustXL kirjoitti:Olen aina ihmetellyt sitä, kun Ruotsissa on tuo TS-koneen jakohihnan vaihtoväli 80tkm. Meillä Suomessa siis 60tkm. Monet pitävät vielä hyvänä ideana Suomessa vaihtoa jo vähän jälkeen 50tkm:n - varmuuden vuoksi. Minulla on kohta tuon 50 tkm ajettu edellisestä hihnanvaihdosta. Jos ja kun nyt taas ajan kesäksi Ruotsin puolelle, niin "vahvistuuko" hihna jossain Ahvenanmerellä ja kestää hyvin kesän kilometrit Ruotsissa. Onhan vaihtoon vielä turvalliset 30 tkm. Loppukesällä, kun palaan Suomeen, niin hihna onkin sitten sitten taas "suomettunut" ja laukeaa Turun satamassa laivasta ulos ajettaessa, sanotaan vaikka 61 tkm ajettuna edellisestä vaihdosta?!

Tässä vielä Aftonbladetin mukaan huomioitavia asioita käytetyssä Alfa 156:ssa:

Vanliga fel
Kamremmen ska bytas var 8 000:e mil
Felaktigt inställda strålkastare
Känsliga ABS-sensorer kan gå sönder (till bakre bromsarna)
Vandrande tomgång (åtgärdat på de allra flesta bilar)
Knirkande framvagn på grund av glappande bussningar
Ryckig gång i V6 - byt luftfilter
Skrap i växellådan i V6-modellen
Otäta dörrlister (har oftast åtgärdats på garantin)
Elektronikfel till motorstyrning förekommer
Dåligt rostskydd i hålrum och skarvar på tidiga bilar
Vattenläckage från luftkonditioneringen
Loppuuko multa kielitaito kesken kun kuvittelen tuossa lukevan että 8000 km välein. Hitto, pitäisikö mun vaihtaa varmuuden vuoksi jo nyt kun mulla on se 8 tkm kohta täynnä ? :crazyeyes:
Viimeksi muokannut rim, 12 Touko 2004, 03:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Huomatkaa sanamuoto:
Abs anturit SAATTAA mennä rikki.

On siinä taas todellisia asiantuntijoita...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige

Viesti Kirjoittaja Rolle »

sataviiskuus kirjoitti:Loppuuko multa kielitaito kesken kun kuvittelen tuossa lukevan että 8000 km välein.
Loppuu :mrgreen: 1 Ruotsin maili on 10km :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

puuha kirjoitti:Huomatkaa sanamuoto:
Abs anturit SAATTAA mennä rikki.
Vähän niin kuin Hesarin vikasarjassa automallin tyyppivikana mainittu "pakoputkisto saattaa olla ruosteinen" :lol:
- Epäkelpokeräilijä -

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

... jatkan vielä spekulointia: jos vaihdatan kesällä hihnan Ruotsin puolella valtuutetussa Alfa-huollossa (vai onko nykyään kaikki huoltoliikkeet valtuutettuja), niin onko sillä sitten takuuta 80tkm riippumatta siitä minkä valtion asfaltilla kilometrit kerää? Eli hihnan mahdollisesti katketessa Suomessa joskus 75 tkm:n ajon jälkeen, niin meneehän takuuseen?

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige

Viesti Kirjoittaja rim »

Rolle kirjoitti:
sataviiskuus kirjoitti:Loppuuko multa kielitaito kesken kun kuvittelen tuossa lukevan että 8000 km välein.
Loppuu :mrgreen: 1 Ruotsin maili on 10km :wink:
Hyvä taas oppi jotain, kiitos !

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

puuha kirjoitti:Huomatkaa sanamuoto:
Abs anturit SAATTAA mennä rikki.

On siinä taas todellisia asiantuntijoita...
Oikeassa ovat. Mulla ABS-anturi meni 110 tkm:ssä :mrgreen: :silly:
Ammattina autokauppa

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Taitaapa tuossa olla maantieteellinen näkökohta. Skånen olosuhteet ovat lähellä keski-eurooppalaisia, siis lämpötilojen suhteen ja taitaa olla niin, että asukkaat ja sitä kautta autotkin ovat Ruotsissa valtaosin eteläistä Suomea etelämpänä.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Niin näyttäisi nuo vaihtovälit vaihtelevan vähän maittain, alkuperäinen 155:sen 120tkm vaihtöväli on tuskin kuitenkaan käytössä missään. Muistaakseni ensimmäisissä -95 tehdyissä ensimmäisissä valurauta twinsparkeissa jakopää korkkasi yleisestikkin jo ennen 60tkm:ää kunnes kiristimen materiaalia? muutettiin toisenlaiseksi. Muutenkin -95 mallinen 155 on varmastikin vähän eri asia kun uudemmat 156:set tuo jakopää asia kun ei tunnu olevan enään niin tapetilla kuin moottorin alkuvuosina. Varmastikkin on myös eroa sillä, jakopään kestävyyden suhteen, asuuko Göteborgissa vai Rovaniemellä. No oma kokemus -96 mallisesta 155 TS.stä oli että ostaessani auton oli jakopää huollettu 60 tkm kohdalla, 110 tkm:ssä hajosi kesken ajon ja ennen 160 tkm oli huollettava ennenaikaisesti, ei siis vain varmuuden vuoksi. En kuitenkaan yhtään epäile etteiko ainakin 156:lla voisi pitää Suomessakin 80 tkm huoltoväliäkin ainakin jos vähänki tuuria on, itse en kuitenkaan ottaisi riskiä ainakaan täällä Oulun leveysasteella. Toisaalta jos 100% varmuuden ko osakokonaisuuden kestävyydestä haluaa on varmastikkin parasta olla ajamatta laisinkaan, siitä se sitten kilomerien myötä rikkoontumis todenäköisyys kasvaa jokinlaista käyrää noudattaen.
Viimeksi muokannut HR, 12 Touko 2004, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

JustXL kirjoitti: Loppukesällä, kun palaan Suomeen, niin hihna onkin sitten sitten taas "suomettunut" ja laukeaa Turun satamassa laivasta ulos ajettaessa, sanotaan vaikka 61 tkm ajettuna edellisestä vaihdosta?!
Joo näin se on että nämä pelit hajoaa aikaisemmin Suomen olosuhteissa. Minulla oli aiemmmin 155 TS 16V ihan niitä ensimmäisiä jolla silti oli erinäisistä syistä johtuen ajettu vain reilut 20.000 km kun sen ostin -99. Seuraavana jouluna olin Suomessa ja auto koki nähtävästi ensimmäiset reilut pakkasensa. Heti Ruotsiin palattuani kiristinpyörän muovi petti ja koko kansi sökönä, autolla oli tuolloin ajettu 28.000 km. No, eihän tämä tietenkään mitään todista mutta uskon kuitenkin että nuo keskimääräiset lämpötilaerot ovat syynä poikeaviin vaihtosuosituksiin. Nykyisellä 166 TS noin 70.000 km mittarissa eli vielä pitäs 10.000 km kestää ennen kuin vaihdetaan. :wink:
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

mickey69
Viestit: 33
Liittynyt: 03 Syys 2004, 23:28
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey69 »

Uuden autodatan mukaan 155 16V TS:n jakohihnan vaihtoväli on pudotettu 40000km:iin :shock:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

:shock: :crazyeyes: :roll: Noitahan saa vaihtaa kohta vuosihuollon yhteydessä!

autodatassa saattaa olla virhe marginaali, aina ei osu esim huoltokirjan taulukon kanssa yks yhteen.

Ihan tohon ketjun ekaana viestiin palatakseni, onko toi 80tkm vaihtoväli KOKO ruotsissa? tuntuu jokseenkin hölmöltä, että ruotsissa vaihtoväli olisi pidempi kuin suomessa vain koska ruotsin eteläiset osat osat on pikkiriikkisen suomen etelä kolkkia etelämpänä. onhan ruotsillakin melkein yhtä kylmä lappi. Ota näistä nyt selvää :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Kyllä se vaihtoväli on ruotsissakin nykyään 60.000 Km/3v ...

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Uusin ohje on että 60tkm, 3v tai moottoriremontin yhteydessä. Riippuu mikä tulee ensimmäisenä vastaan :silly:
Kimmo

lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

Viesti Kirjoittaja lato »

Spideriini(2.0 TS 16V) on tehty remmiremontti vuonna 2006. Sen jälkeen sillä on ajettu kesäkelissä 5th.kilometriä. Mitä mieltä olette, pitääkö homma uusia nyt, vai joskus myöhemmin.
Kävin tänään katsastamassa alfani. Jarrupenkki taisi olla rikki, antoi samat tulokset vasemmalle ja oikealle puolelle.
1. Akseli: Vasen 2,7 Oikea 2,7.
2. Akseli: Vasen 1,1 Oikea 1,1.
Seisontajarru:Vasen 1,5 Oikea 1,5.
Katsastuksesta Alfani sai terveen paperit, vaikka sille on kertynyt ikää jo neljätoista vuotta.
Terveisin Lasse T

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olen sitä mieltä, että ei tarvitse. Yhdellä tutulla on ensimmäisiä JTS:iä eli -03 ja siinä kilometrejä oli 43 tkm ja vuosia 6 kun vaihdettiin hihna ja oli melko hyvännäköinen, mutta tasapainoakselin hihna oli löysällä, eli kiristimen kiristysvara oli loppu. Kilometrit on kuitenkin enemmän kuluttava tekijä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

lato kirjoitti:pitääkö homma uusia nyt, vai joskus myöhemmin.
kterkkila kirjoitti:60tkm, 3v tai moottoriremontin yhteydessä.
Tuossahan ne vaihtoehdot olikin, siitä vaan valitsemaan oman riskinottokyvyn mukaan :-D

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

lato kirjoitti:Spideriini(2.0 TS 16V) on tehty remmiremontti vuonna 2006. Sen jälkeen sillä on ajettu kesäkelissä 5th.kilometriä. Mitä mieltä olette, pitääkö homma uusia nyt, vai joskus myöhemmin.
Spiderillani oli ajettu 10 vuotta (Saksassa) ilman hihnanvaihtoa. Hyvin kesti vielä jopa 225 km/h vauhdit kotimatkalla. Vaihdatin hihnan 10,5 vuoden kohdalla. 60 tkm tuli tosin täyteen vasta viime syksynä. Seuraavaa hihnanvaihtoa olen alustavasti ajatellut jonnekin vuoteen 2012... Auto siis lämpimässä kesät talvet.

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06(ex)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja nonno »

Eiköhän nyt ole vaan viisainta uskoa nämä rajat 60 tkm/3 vuotta, mutta sitten tulee jatkokysymys. Koskeeko se vain remmejä vai myös rullia? Oletteko siis vaihtaneet/vaihdattaneet joka kerta sekä remmit että kaikki rullat? Joissakin autoissahan on tapana vaihtaa remmit useammin, mutta rullat vain joka toinen remminvaihtokerta.

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Kyllä on sekä rullat ja remmit vaihdettu samalla ...
Monasti se on käynyt että rullat pettää ennenkuin remmit...(on kokemusta )
kanattaa vaihtaa myös vesipumppu kun on kerran kaikki auki...

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Vastaa Viestiin