156 Jälkiasennusilmastointi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

156 Jälkiasennusilmastointi

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Viikko sitten muutama hellepäivä antoi ikävän muistutuksen siitä, mitä korkea lämpötila ja auringonpaahde saa aikaan tummanharmaan 156:en kabiinissa. Sauna!

Jälkiasennnusilmastointi on ilmeisesti mahdollinen ja hintaakin kertyy roimasti, mutta kuinka paljon? Kokemuksia? Entä tuleeko säätönappuloihin jotain ylimääräistä sälää tai vaihdetaanko sillä rintamalla joitan?

Kertokaa ihmeessä kokemuksia jos sellaisia löytyy tällaisesta suht. harvinaisesta operaatiosta. Tietoa liikkeistä, hinnoista ja kaikesta muusta otetaan vastaan.

Ei taida kenelläkään kuitenkaan olla ylimääräisiä 156:en ilmastointeja myynnissä? :)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Kiuas puuttuu

Viesti Kirjoittaja KJS »

On totta että ilmastointia välillä kaipaa. Epäilen vahvasti, että hintaa jälkiasennusilmastoinnille kertyy riittävästi. Syitä siihen on monia. Yksi merkittävä tekiä on se, että kaikki 156:sen ilmastoinnit ovat täysautomaattisia, eli tarkoittaa sitä että laite ohjaa myös sitä, minne ilma puhalletaan, mikä tarkoittaa sitä, että ilman suunnan ohjausläppien on pakko olla sähköisiä, mitä ne ilmastoimattomassa autossa eivät ole. Pitää asentaa anturia ulkolämpötilalle, keskikonsolin säätimet ovat erilaiset.........Taitaa tulla kalliiksi. Juuri oli jossain kuva BMW:stä johon laitettiin ilmastointia jälkiasennuksena. Autosta oli purettu käytännössä koko kojelauta pois.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kai 156:een voi silti asentaa automaatti-ilmastoidun auton kompressorit ja muut painekilkkeet ja lisätä kojelautaan pelkän kompressorin magneettikytkintä ohjaavan nappulan. Äkkiseltään ajateltuna ainoa ongelma on, että lämppärin kennon koteloon pitää saada mahdutettua myös ilmastoinnin höyrystin. Jos kenno mahtuu koteloon, voisi manuaalisen lämmönsäädön minusta jättää paikalleen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Siis eikö voi laittaa ihan tavallista ilmastointia, kait joku niitäkin valmistaa? Sitten vaan se kytkin että päälle ja sit tulee kylmää :x-mas:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No mikä ettei. Mutta ajattelin siis että voisi sen varmaan automaatti-ilmastoidun vehkeen (halvemmista) purkuosistakin rakentaa. Ottaa sen magneettikytkimen ohjauksen vaan automatiikkapurkin sijasta ihan yksinkertaisesta nappulasta niin kuin muissakin manuaali-ilmastoinneissa.

Siitä höyrystinkennon mahtumisesta en kyllä tiedä. Mutta yhtä lailla se ongelma tulisi sitten vastaan muissakin jälkiasennusilmastoinneissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pistettiin jokinaika sitten kaverin subaruun ilmastointi paikalleen. Helppo homma kun oli tehdas asennus paketti. 1000 euroo ja kylmää tuli. Tosin subarussa oli kaikki tarpeelliset johdotukset valmiiksi paikallaan.

Ilmastoinnin säätimiä on aikapaljon ollut ebayssa myynnissä pilkkahintaan, mutta en tiedä onko niissä ilmastoinnin ohjausyksikköä samassa.

En osaa sanoa onko kaikissa 156:sissa sähkösäätöiset ilmanohjaimet kun ei oo ikuna ollut ilmastoimatonta versiota. Tämän tietty joku voisi selvittää helposti kertomalla onko puhallussuunnanvalitsin sähköinen. Voisi vaan auttaa jos laittaa automaatti ilmastoinnin
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

burtsi
Viestit: 87
Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja burtsi »

Herätellään tällaista topicia...

Kesä tulee ja autokatokseen ilmestynyt 156SW on kuin sauna... :crazyeyes:

Löytyykö joltain tietoa ilmastoinnin asennusmahdollisuudesta? Hintaa tai mistä moista voisi kysyä?
Sain itse auton mielestäni niin halvalla, että olisin kyllä valmis maksamaan ilmastoinnin laittamisesta, olettaen tietysti ettei hinta aivan järjetön ole...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Faijalla on ollut parissa käytetyssä diavia? merkkisiä ilmastointeja, koita jos sillä löytyisi jotain. Ja soitto johonkin ilmastointipajaan voisi myös auttaa, tai sitten ajat vain Deltaan ja sanot että ilmastointi, kiitos :mrgreen:

burtsi
Viestit: 87
Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja burtsi »

Rolle kirjoitti:Faijalla on ollut parissa käytetyssä diavia? merkkisiä ilmastointeja, koita jos sillä löytyisi jotain. Ja soitto johonkin ilmastointipajaan voisi myös auttaa, tai sitten ajat vain Deltaan ja sanot että ilmastointi, kiitos :mrgreen:
Kiitos vinkistä, itsekin törmäsin tuohon diaviaan, joten täyttää ottaa soittokierros.

Tuo jälkimmäinen vinkki kuulostaa varsin edukkaalta... :mrgreen:

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

burtsi kirjoitti: Tuo jälkimmäinen vinkki kuulostaa varsin edukkaalta... :mrgreen:
Tuli mieleen kun soittelin eilen deltaan vasemman takaoven kahvasta. Pitkän puhelimeen ähkimisen jälkeen kaveri sai hinnaksi 93€. Melko kallista kun saman osan saa muukkoselta 46 euron hintaan. :roll:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rolle kirjoitti:Faijalla on ollut parissa käytetyssä diavia? merkkisiä ilmastointeja, koita jos sillä löytyisi jotain.
Tuon merkkistä laitetta asennettiin maahantuoja toimesta Pösöhin joskus ennen. Meilläkin oli 405:n, johon Diavian pelit asennettiin. Keskikonsoliin tuli pieni namiska, josta laite kytkettiin päälle. Samasta nappulasta lähti myös 20 heppaa tehoa konehuoneesta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Yksi tuttavani laitatti Espoossa pari vuotta sitten omaan -98 156 TS:ään ilmastoinnin ja maksoi muistaakseni n 2000€ koko hoito. Keskikonsoliin tuli sen pienen ritilän paikalle vain painonappi eikä kojelautaan tullut mitään muita - ainakaan näkyviä - muutoksia. Toimii ihan okei.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiuas puuttuu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

[quote="KJS"]kaikki 156:sen ilmastoinnit ovat täysautomaattisia.[/quote]

Mä oon ainakin nähnyt kaksi -01 mallista 156:sta joissa oli manuaaliclima.
Toisella niistä kävin koeajollakin ja ainakin olin siinä luulossa, että se oli alkuperäinen. Lämmön säätimen vieressä oli pyöreä nappi, josta ilmastointi kytkettiin päälle ja pois.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vittorio Jano kirjoitti:Tuon merkkistä laitetta asennettiin maahantuoja toimesta Pösöhin joskus ennen.
Just, noi oli Rangessa ja Audissa, tehoista ei juuri huomannut, mutta 164:sen ilmastoinnista hävisi kyllä puolet mutta oli ihan orkkis :shock:

burtsi
Viestit: 87
Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja burtsi »

Mä luin kanssa äsken jostain foorumilta, että jälkiasennettu ilmastointi oli hävittänyt reilusti tehoja ja aiheuttanut sen, ettei auto käynyt kunnon tyhjäkäyntiä laite päällä. Mikähän siinä sitten on?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alkuperäinen hallakone osaa antaa moottorinohjauspurkille tiedon siitä, että kohta/nyt kompura kytkeytyy päälle ja kattilalta tarvittaisiin lisää hönkää. Jos jälkiasennus ei kerro, tyhjäkäynti nyykähtää aika lailla kun kompuran magneettikytkin iskee kiinni. Kyllähän moottorinohjaus saa käynnin hoidettua takaisin ruotuun kun kuorma on tasainen, mutta kompuran kytkeytyessä ja irrotessa käynti hyytyy ja ryntää.

Tehoa se ilmastointi syö oli sitten kyseessä alkuperäinen tai jälkiasennus, mutta ainakin jotkut uudemmat vermeet osaavat kytkeytyä pois päältä kun koneelta tarvitaan enemmän hönkää.

Mahtaakohan mikään estää pellepelotonta vetämästä jälkiasennusilmastoinnin magneettikytkimen ohjauspiuhasta haaraa aivolaatikon ilmastointiliitäntään? Täytyyhän siellä se liitin kumminkin valmiina olla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

juu,niinku Rolle sanoi nuista Rangeista.Niihin aasennettiin maahantuojan eli auto-rep:in toimesta ilmastointi vasta ku vaunut oli tuotu suomeen :shock: Veroteknisistä syistä kaiketi...

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

siis vuonna -89-92..

Vastaa Viestiin