Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Lasso
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Mistähän 2.0 jts alkoi vuotamaan öljyä? Käytin koneen tallissa lämpimäksi niin oli muodostunut pisara tuohon vaihdelaatikon alakulmaan. Ennen kevättä ei pääse autoa nostamaan, mutta veikkauksia otetaan vastaan..
Liitteet
IMG_7888.jpeg
IMG_7888.jpeg (111.75 KiB) Katsottu 1163 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ensimmäisenä tietysti varmistus, että onko öljyä. Jos on, niin kampiakselin stefa ehdolle.
Jos ei, niin jarruneste on seuraava epäilty ja vahvin ehdokas syylliseksi vuotava kytkimen työsylinteri.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ja katse myös lootan päätyyn. Mulla roikku tossa vaihteistoöljytippa monet vuodet.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vaihteistoöljyn tunnistaa hajusta. Jos ei haise vaihteistoöljylle, mutta on kirkasta, niin sitten se vuotaa työsylinteristä. Kampiakselin takastefa muissa tapauksissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Lasso
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kiitos kaikille vinkeistä, pitää näillä neuvoilla lähteä tutkimaan 8)

Lasso
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Tuli nyt katsottua tuota vuotoa vähän tarkemmin. Oli kirkasta ja hajutonta nestettä, joten syyllinen taitaa olla kytkimen sisällä. Muistaako kukaan oliko 2.0 JTS:n jarruneste tankissa eri ”lokerot” kytkimelle ja jarruille meneville nesteille? Näytti että ensimäinen lokero edestä katsottuna oli ylärajassa mutta keskinmäinen hieman vajaa.

Lasso
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kytkin remppa lähestyy. Mitäs kaikkea nyt samalla kannattaa uusia kun on laatikko irti? Kampiakselin stefa nyt ainakin.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Lasso kirjoitti:
04 Maalis 2024, 16:56
Tuli nyt katsottua tuota vuotoa vähän tarkemmin. Oli kirkasta ja hajutonta nestettä, joten syyllinen taitaa olla kytkimen sisällä. Muistaako kukaan oliko 2.0 JTS:n jarruneste tankissa eri ”lokerot” kytkimelle ja jarruille meneville nesteille? Näytti että ensimäinen lokero edestä katsottuna oli ylärajassa mutta keskinmäinen hieman vajaa.
Eikös näissäkin otettu neste kytkimelle säiliön yläreunasta.
Jos se on vajaa, saattaa kytkin toimia vähän huonosti.
JTS.n painelaakerin työsylinteri taitaa olla kytkimen sisällä, kun TS.n taasen on laatikon päällä.
Muutamaan on tullut vaihdettua nesteet sieltä työsylinteristä, jolloin ongelmat ovat poistuneet.
Hiukan hankalampaa se on vaihtaa JTS.n nesteet mutta taskarilla ainakin näkee vuotaako se, vai tuleeko ölppä muualta.

Lybrassa tuli sitten vain purettua ja putsattua kun tilaamani työsylinteri olikin eri versioon.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Smiik kirjoitti:
20 Helmi 2024, 21:45
Navillinen alkuperäissoitin (Magneti Marelli) oli ilman virtaa liian kauan ja nyt pyytää master codea. Tämän mallin soittimestahan ei näköjään pysty sarjanumeron perusteella koodia luomaan, vaan ilmeisesti pitäisi jotain muuta keinoa käyttää. Onko foorumilaisilla kokemusta kyseisestä operaatiosta?

Samalla voisi myös kiinnostaa, että millaisia soittimia on kyseisen navivehkeen tilalle laitettu. Suosituksia ja kokemuksia otetaan vastaan. :mrgreen: Autossa on jo alkuperäisen CD-vaihtajan piuhan tilalle kytketty BT-adapteri, jolla voi soitella puheluita ja musiikkia, mutta aika kökösti se käytännössä toimii. Handsfree ominaisuus ja tietysti musiikin striimailu puhelimesta olisivat tarvittavat ominaisuudet, muut mahdolliset sovellukset yms. toissijaisia eli välttämättä mitään Android-vehjettä en edes tarvitsisi.
No niin, sain vihdoin kysyttyä koodia Deltalta (tai mikä lie Hedin nykyään onkaan). Koodin kyllä saisi, mutta maksaa rapeat 218,66€. Ei taida oikein kannattaa, kun tuo on jo aika iso osa aftermarket soittimen hintaa. Edelleen kiinnostaisi kuulla, jos muilla on suosituksia vaihtoehtoisesta soittimesta, joka istuisi hyvin GT:n orkkiksen tilalle.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Smiik kirjoitti:
09 Huhti 2024, 09:05
No niin, sain vihdoin kysyttyä koodia Deltalta (tai mikä lie Hedin nykyään onkaan). Koodin kyllä saisi, mutta maksaa rapeat 218,66€.
Olisiko tuolla tarjolla halvemmalla? Ehkä?
https://www.alfaowner.com/threads/need- ... tby=oldest

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Valitettavasti ainakin aiemman googlettelun ja foorumien selaamisen perusteella tuohon orkkis navisoittimeen (Connect) ei saa koodia samalla tavalla "tulkkaamalla" kuin muihin.
Ref. https://www.alfaowner.com/threads/magne ... e.1192643/

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos code-korttia ei sinulla ole ja kone pyytää codea, kannattaa ensimmäiseksi irroittaa navi autosta, koska se on voitu kirjoittaa tussilla sinne sisälle, tai niissä oli jopa alkuperäinen code-tarra tehtaalta lähtien varsinkin alkupään autoissa!

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Pitääkin irrottaa koko vehje ja tutkia vielä tarkemmin. Tosin tälle projektille tuli vähän lykkäystä, kun tänään aamulla alkoi tehdaskorjattu vaihdelaatikko kahisemaan ja ulisemaan.. Kestihän se noin 400 km. Mukava aloittaa reklamaatioprosessi tästä, vastahan auto oli vaihdelaatikkovian takia yli kaksi vuotta käyttämättä ja sen lisäksi lopulta vielä melkein vuoden Filarolla, kun oli vähän kaikenlaisia mutkia matkassa ehjäämisen kanssa.. :drinking:

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 471
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Lasso kirjoitti:
02 Huhti 2024, 14:39
Kytkin remppa lähestyy. Mitäs kaikkea nyt samalla kannattaa uusia kun on laatikko irti? Kampiakselin stefa nyt ainakin.
Tasapainoakselien "korkit" näköjään kanssa osaavat ajan myötä alkaa päästämään öljyä ohitseen, alkavat työntymään kolostaan ulos jos esim. huohotuspuolella ongelmaa. Juuri itsellä teetti nämä kytkinrempan laajuisen homman kahteen kertaan, kun ekalla kertaa tulkitsin tuon kampiakselin takastefan vuodon syyksi. Eli ehkä-osastolle näidenkin vaihto. Ebaysta löysin omani: "Alfa Romeo GT 937 2.0 JTS Original Cover Cap Balancing Shaft 7576017 - 2 Series". Näitäkin ilmeisesti ainakin kahta eri kokoa ja vanhempiin tasapainoakselisiin tessuihin sopiva ei taas sovi JTS:ään (tämä varmistamaton ehkä-mutu)?

Kuva

Kuva

Apurunkohan tässä täytyy tieltä ottaa pois, joten etuvakaajan puslat on nyt tässä yhteydessä helppo vaihtaa jos vielä orkkikset tai iällä. Strongflexin punaisia olen itse laitellut tilalle.
Money well spent? Well, money spent...

Lasso
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kiitos! Todella hyvät vinkit, pitää laittaa myös nuo samalla kerralla vaihtoon 8)

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ajattelin vaihtaa GT JTD:n vetarien lähtöihin akselitiivisteet, kun pyöränripustukset ovat tällä hetkellä pois tieltä, samoin kuin etuapurunko. Vasemmanpuoleinen vetari on pöydällä tripodinivelineen, mutta tripodin "kuppi" on edelleen tasauspyörästön kyljessä kiinni. Irtoaako se ihan vain vetämällä vai onko sen irrotuksessa joku kikka? Kupin ympärillä on nyt tukeva isosta ulosvetäjästä ja liukuvasarasta koottu systeemi, jolla saa kyllä lyötyä kuppia ulos tarvittaessa kovaakin. Pikkunaputtelulla ei kuppi irronnut, joten olisi hyvä tietää, onko irrotustapa oikea, ennen kuin alan käyttää enemmän voimaa.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Heittovasaralla se yleensä irtoaa, jousirengas joskus teettää töitä. Mutta tossa laatikossa perän koppa on irroitettavissa, jolloin akselitumppi on poistettavissa helposti.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Kiitos vinkistä! Siinä tosiaan taitaa olla mahdollisuus avata tasauspyörästön koppa. Jos ei kuppi kohtuullisella lyöntivoimalla tule ulos, niin sitten pitää kurkata kopan sisälle.

EDIT: Kyllä se lyömällä irtosi ilman kopan avaamista, mutta useamman iskun irrotus kyllä vaati.

Avatar
dnapekko
Viestit: 555
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onko 35 ET:llä olevat 7x17" vanteet ihan jees GT:hen ?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Macela
Viestit: 2631
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Macela »

dnapekko kirjoitti:
21 Huhti 2024, 21:50
Onko 35 ET:llä olevat 7x17" vanteet ihan jees GT:hen ?
7.5x17 ET35 on vakio niin pitäis mennä ihan hyvin jos ei vaan jarrusatulaan ota hieman kapeampana kiinni. Brembot nimittäin menee jo aika lähelle vannetta noilla vakio 17-tuumasilla.

Kuva

Vastaa Viestiin