156JTS, resonanssi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Volante
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 19:15

156JTS, resonanssi

Viesti Kirjoittaja Volante »

Mikähän lienee, arvoisat alfistit, syynä resonointiin lähdettäessä matalilla kierroksilla tai syyllistyttäessä laiskaan vedätykseen? Jos vaikka lähtee valoista (liian) alhaisilla kierroksilla, jossain (etuoikealla?) kuuluu matalaa jyrinää. Ei ollut näin alunalkaen (40tkm sitten).

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

hmm.. pyöränlaakeri? Ei varmaan, koska on noin vähän kilometrejä... :roll: Kuuluuko jyrinää vain lähdettäessä liikkeelle tms...
Ammattina autokauppa

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Miten olisi voimansiirrossa väli-vetoakselin (tai mikä sen nimi nyt olikaan. Eli se laatikosta oikeanpuolen vetoakselille menevä akseli) laakeri.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Volante
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 19:15

Viesti Kirjoittaja Volante »

En oikein pyörän laakeriin jaksaisi uskoa. Voimansiirrossa tuo voisi ollakin. Ihan kuin joku olisi irti niin että vedätyskierroksilla täristäisi. Joskus jossain vanhemmassa ritsassa on pakoputki ollut huterasti kiinni ja päässyt jossain vaiheessa vatkaamaan, nyt ei tosin resonoi siellä päin. Eivät ole oikein asiantuntevia selitykseni, sorry.

Avatar
MKT
Viestit: 689
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 156JTS, resonanssi

Viesti Kirjoittaja MKT »

Volante kirjoitti:Mikähän lienee, arvoisat alfistit, syynä resonointiin lähdettäessä matalilla kierroksilla tai syyllistyttäessä laiskaan vedätykseen? Jos vaikka lähtee valoista (liian) alhaisilla kierroksilla, jossain (etuoikealla?) kuuluu matalaa jyrinää. Ei ollut näin alunalkaen (40tkm sitten).
Samankaltaisen äänen saan omasta autostakin aikaan sopivalla liikkeellelähdöllä. Minusta tuo on enemmänkin ensimmäisten JTSien ominaisuus eli laihaseosalueella (alle 1700 rpm) kone ei tunnu niin räväkältä mitä se taas on alueella 2000...7000 rpm. Eli nykii, jyristää ja täristää helposti. Tuota ominaisuutta ei muuten ole viimeisimmissä JTSssä (ainakaan niissä mitä olen koeajanut). Jos ääni on kovinkin uutta niin pakoputkistosta etsisin syytä ensimmäiseksi. Ei se ainakaan laakeri ole.

Vastaa Viestiin