Bose ja taajuuskorjain

Alfoista

Valvoja: Moderators

JS
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Touko 2004, 22:21

Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja JS »

Hommasin juuri uuden pre-facelift 156 Sportwagonin ja huomasin harmikseni, että radiosta on taajuuskorjain disabloitu, mikäli autossa on Bosen viritykset. Bassot potkii kyllä ihan mukavasti ja diskanttiakin tulee, mutta keskialue kuulostaa hieman nuhaiselta. Vanhana "hifistinä" teki mieli heti alkaa hieman säätämään, mutta valikostapa ei löytynytkään taajuuskorjainta, joka ilmeisesti vakiosysteemistä löytyy.
Radiohan näissä lienee sama, eli osaako joku sanoa, saako tuon taajuuskorjaimen kaivettua jostain esille?

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

Bosessa on automaattinen taajuuskorjain ainakin Manuaalin mukaan
mulla on 156 vm-03,

JS
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Touko 2004, 22:21

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja JS »

Alfonso kirjoitti:Bosessa on automaattinen taajuuskorjain ainakin Manuaalin mukaan
mulla on 156 vm-03,
Pitää paikkansa. Ongelma on lähinnä se, että tekisi mieli päästä itse vaikuttamaan tuohon taajuussäätöön Bosen lisäksi/sijasta...

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

JS kirjoitti:
Alfonso kirjoitti:Bosessa on automaattinen taajuuskorjain ainakin Manuaalin mukaan
mulla on 156 vm-03,
Pitää paikkansa. Ongelma on lähinnä se, että tekisi mieli päästä itse vaikuttamaan tuohon taajuussäätöön Bosen lisäksi/sijasta...
Tarkoitin ettei siinä sun Bosessa ole mahdollisuutta tuohon taajuussäätöön..siinä ei voi kuin :crazyeyes: käyttää niitä esiasetettuja säätöjä ja /tai vaimentaa vahvistaa diskanttia..

JS
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Touko 2004, 22:21

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja JS »

Alfonso kirjoitti:Tarkoitin ettei siinä sun Bosessa ole mahdollisuutta tuohon taajuussäätöön..siinä ei voi kuin :crazyeyes: käyttää niitä esiasetettuja säätöjä ja /tai vaimentaa vahvistaa diskanttia..
Siltä se vaikuttaa. Ajattelin vain, kun edellisessä Audissani oli myös Bosen värkit, ja siinä pääsin radion (ilmeisesti myös alunperin Blaupunkt) erilaisilla näppäinkikkailuilla vaihtelemaan ties mitä säätöjä. Näitä ei tosin myöskään oltu mainittu manuaalissa...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Eilen huomasin ensimmäistä kertaa soittimessa tekstin "EQ" kun soitin vähän kovempaa. Tänään en sitä enään saanut ilmestymään aamuisella työmatkalla. Kaipa tuo tarkoitti sitä, että bose otti vallan?!? Miksei siis joka kerta? Jollainhan oli jotain ongelmia alaäänten kanssa aiemmin?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

JS
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Touko 2004, 22:21

Viesti Kirjoittaja JS »

BSTR kirjoitti:Eilen huomasin ensimmäistä kertaa soittimessa tekstin "EQ" kun soitin vähän kovempaa. Tänään en sitä enään saanut ilmestymään aamuisella työmatkalla. Kaipa tuo tarkoitti sitä, että bose otti vallan?!? Miksei siis joka kerta? Jollainhan oli jotain ongelmia alaäänten kanssa aiemmin?
Aloin tuossa tutkia vielä hieman tarkemmin aihetta ja huomasin, että ystävämme Italiasta ovat keksineet jonkin sortin ratkaisun "ongelmaan".
Eli napataan radioon menevä P20A-johto (=Bose in, mikä lie...) irti ja johan pitäisi taajuuskorjain pelittää. Samalla tainnee tosin Bosen omat EQ pudota pelistä. En tosin ole kokeillut vielä, mutta pitänee ruveta hardishommiin...
Vaatineekohan tuo radion irrotus jotkin spesiaalityökalut vai riittäneekö, kuhan tökkäisee sukkapuikot tms. reikiin ja nykäisee :-D

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Kerrohan lisää kun tutkimuksesi edistyvät. Bosen säätö omin käsin kiinnostaa muakin. Se soundi on just keskialueelta huono. Harmittaa kun kaveri laitatti 206 Pösöön poppivehkeet kuntoon, mm. diskanttikaiuttimet lähes korvan korkeudelle kojelaudan kulmiin. Sääteli vahvistimen asetuksia viimeiseen asti ja nyt kuulostaa helkutin hyvältä. Kaikki alueet tasapainossa hyvin. Tosin subbari on sellainen kartiomallinen, eikä niinkuin Alfan "tuubipönttö". Terävä ja tanakka alapää. Bosessahan se on aika epämääräinen ja laaja...

Kävi vaan mielessä jos ei siihen EQ:uun pääse käsiksi niin miten sen keskialueen saa sitten paremmaksi? Onko esim. etuovien isojen kajareitten vaihdossa mitään järkeä? Onko kukaan avannut ja katsonut minkälaiset tuutit siellä on?

JS
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Touko 2004, 22:21

Viesti Kirjoittaja JS »

Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.

Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms. :lol:

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.

Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms. :lol:
Mikähän idea tuossakin on ollut kun on tehtaalla noin kytketty ?

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti: Mikähän idea tuossakin on ollut kun on tehtaalla noin kytketty ?
no ei kertakaikkiaan sitten mitään ideaa..ja koko autom säätyvä-EQ kuullostaa hienommalta kuin mitä itse asiassa onkaan... :wink:

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.

Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms. :lol:
Onko äänenlaatu huomattavasti parempi kuin aikaisemmin ?

JS
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Touko 2004, 22:21

Viesti Kirjoittaja JS »

Omasta mielestäni sain ainakin jonkin verran säädettyä paremmaksi, erityisesti noita keskialueen kihinöistä pääsi suht hyvin eroon.

Makuasioista tietysti on kyse, mutta mikäli Bosen nykyinen käsitys hyvästä äänenlaadusta ei tyydytä, niin tuo muutos on tosiaan aika helppo. Ja Bosen omat EQ:han saa helposti takaisin kytkemällä ko. johto uudelleen.

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Jatkanpas tätä ketjua kun kysymys liippaa aika läheltä.

Eli; tuossa uudessa 2004 SW:ssa kävin CD/radion asetuksia läpi ohjekirja kourassa, ja havaitsin että ei taida manuska olla ihan samalle soittimelle kirjoitettu, tai sitten jossain on jotain mätää :)

Eli - autossani ei ole Bosen systeemiä vaan vakioaudiot, pitäisikö soittimen menusta nyt löytyä EQ-valinta josta pääsisi taajuuskorjaimeen käsiksi? Ei nimittäin löydy, vaikka manuaali niin väittääkin. Sen sijaan siellä on mystinen "IGN TIME" -valikko johon saa valita asetukset "20min" tai "0min"...kellään mitään tietoa mitä tuolla tehdään?

Avatar
MKT
Viestit: 685
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

sami_r kirjoitti: siellä on mystinen "IGN TIME" -valikko johon saa valita asetukset "20min" tai "0min"...kellään mitään tietoa mitä tuolla tehdään?
Mahtaisikohan liittyä siihen miten kauan soitin pysyy päällä vaikka autossa ei virtaa olekaan päällä? Ainakin Bosen vermeillä voi soitella virtojen katkaisun jälkeen juuri sen 20 minsaa, sitten äänisaaste lakkaa itsestään...

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Onko JTS soittimessa taajuuskorjain????? Mistä sen pitäisi löytyä?????
Autossa ei ole BOSEa

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

minkälainen radio siinä JTS:ssä on. Tässä on tuo mikä mulla on.

http://www.blaupunkt.de/7640378316_main.asp

oho tulikin aika vanhaan ketjuun :) Onko tuosta johdon irrotuksesta paljon iloa?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sama peli ja EQ on sittemmin löytynyt

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.

Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms. :lol:
Ko. soittimesta mitään tietämättä kyselisinkin/arvailisin, että onko tuossa oikeasti automaattisesti säätyvä taajuuskorjain? Eli onko ko. irroitettu johto esim. mikrofonille menevä.

On olemassa kyllä systeemejä, jotka säätävät taajuusvasteen "oikeaksi" mikrofonin välittämän tiedon avulla. Nykyjään alkaa löytymään jo suhteellisen edullisista kotiteatterivahvistimista, tosin niissä säätö rajoittuu kaiuttimien viiveiden säätöön ja varmaankin myös kaiuttimien "koon" (vaikuttaa ylipäästöön) valintaan. Eli noissa halvemmissa tuskin löytyy oikeata taajuuskorjainta.

Velodynellä on kalliimmissa subbareissa automaattinen taajuuskorjain ja saman boksin saa nykyjään myös erillisenä. Tuo säätää oikeasti vastetta parametrisellä korjaimella monella taajuuskaistalla.

Olettaisin, että löytyy myöskin koko taajuusalueen automaattisia korjaimia, mutta onko niitä autosoittimissakin? DSP vehkeitähän on autoissakin ollut jo pidempään, tosin hinta on edelleenkin suhteellisen kova. Omassa Pioneerissä, joka on jo useamman vuoden vanha ja eikä edes mikään kovin kallis, on puoliparametrinen, kolme kaistainen manuaalinen korjain, jossa jokaisen kaistan keskitaajuuden saa valita muistaakseni neljästä vaihtoehdosta. Tommonen on kyllä ihan hyvä autossa. Auton äänentoisto kun ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.

Tietysti voi mennä sitä polkua, että laittaa Scooteria soimaan ja helvetin ison subbarin kontiin, eikä maksa edes paljoa ja ruosteet varisee kaupanpäälisiksi ;-)

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

markkul kirjoitti:Olettaisin, että löytyy myöskin koko taajuusalueen automaattisia korjaimia, mutta onko niitä autosoittimissakin?
Onhan noita. Omastanikin löytyy joku auto EQ, mutten ole koskaan kokeillut (mikrofonikin vielä korkkaamatta). Säädin itse korvatuntumalta ja kävin sitten vielä mittauttamassa vasteen "kaikelta varalta" :)

Tässä lainaus Pioneerin sivuilta eräästä mallista;

Auto EQ
Finding the "sweet spot", or optimal listening position, is complicated by sound's reflection and damping, as well as variable speaker positioning in the irregular shaped confines of a car. Such conditions tend to degrade frequency characteristics. Auto EQ automatically fine-tunes the entire range of the music's frequency bandwidth, using 13-band graphic equalization for front and rear speakers. Simply plug in the included microphone and let the frequency band fine-tuning go to work. It;s like having a sound engineer customize your in-car sound system.

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse en ole käyttänyt tuota Pioneerin (DEQ-9200) automaattiequa. Kokeilin sitä joskus ja omaan korvaan se ei kuulostanut hyvältä.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Niinhän se tuppaa olemaan, että hyvän näköinen vaste ei kuulosta hyvältä. Ja tuo toosahan säätää sen luultavimmin melko tasaiseksi...

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.

Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms. :lol:
Tehty... johdon irrottamista helpommaksi osoittautui liittimen vastakappaleen piikin taittaminen sivuun. Sen saa taitettua takaisin eikä eristämistä tarvita. EQ pelaa, kiitos!

Entä sitten kaiuttimet? Onko kukaan laittanut erillissarjaa Bose:systeemiin?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Auto ollut vasta pari päivää ja alkaa nyppimään Bosen kuuntelu. Stilossa oli mielestäni paljon tasapainoisempi saundi, vaikka bassoa ei tietenkään subin puutteen vuoksi niin paljon irronnutkaan.

Pitäis siis päästä säätelemään, eli mitenkäs olette sen radion irroittaneet? Lähteekö se ihan jollain rautalanka virityksellä vai pitääkö lähteä vierailulle Deltaan?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Tehty... johdon irrottamista helpommaksi osoittautui liittimen vastakappaleen piikin taittaminen sivuun. Sen saa taitettua takaisin eikä eristämistä tarvita. EQ pelaa, kiitos!
Työkaverilta radion irroitusraudat käyttöön ja soitin lähti nätisti pois. Aikani valkoista johtoa yritin irroitella ja ei meinannut onnistua. Ajatus sivuleikkureista kävi mielessä... Taitoin loppujen lopuksi pelkän pinnin sivuun, liitin takaisin paikoilleen ja soitin pelittää! Näyttäisi EQ löytyvän ja toimivan! :-D

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ääni saattaa yliohjata (säröytyä) jos eq säädöt on kovasti 0 tason yläpuolella. Itse huomasin parhaimmaksi tiputtaa kaikkia tasoja 1-2 napsua 0 tason alapuolelle. Ääni rahoittuu sopivaksi.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Ajattelin jatkaa tähän ketjuun kun asia koskee 156:n Bose järjestelmää.
Mistä johtuu että kuskin etuoven kaijuttimista ei kuulu mitään kun auton / radion käynnistää, homma korjaantuu kun käyttää volumen n.38-45 paikkeilla? :crazyeyes: Mikä hajalla ja mitä voi tehdä?

Teurash
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Huhti 2007, 09:45

Viesti Kirjoittaja Teurash »

>>Kaitsu kirjoitti:
Tehty... johdon irrottamista helpommaksi osoittautui liittimen vastakappaleen piikin taittaminen sivuun. Sen saa taitettua takaisin eikä eristämistä tarvita. EQ pelaa, kiitos!
Työkaverilta radion irroitusraudat käyttöön ja soitin lähti nätisti pois. Aikani valkoista johtoa yritin irroitella ja ei meinannut onnistua. Ajatus sivuleikkureista kävi mielessä... Taitoin loppujen lopuksi pelkän pinnin sivuun, liitin takaisin paikoilleen ja soitin pelittää! Näyttäisi EQ löytyvän ja toimivan! :-D
Mistäs noita irroitusrautoja oikeen saa? DA:lta? Ja mikä on hinta? pitäs itekki alkaa hieman amistelemaan :P
Alfa Romeo 147 <3

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Mistä johtuu että kuskin etuoven kaijuttimista ei kuulu mitään kun auton / radion käynnistää, homma korjaantuu kun käyttää volumen n.38-45 paikkeilla? Crazy Mikä hajalla ja mitä voi tehdä?
Kuulostaisi kontaktihäiriöltä. Liitinhän lähtee irti ovenpuolelta (harmaata osaa liuuttaa alaspäin). Sitten liittimiin esim. WD40:stä. Pitäisi alkaa pelittämään.

milaih
Viestit: 181
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 22:17
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

jep

Viesti Kirjoittaja milaih »

JackFry kirjoitti:Ajattelin jatkaa tähän ketjuun kun asia koskee 156:n Bose järjestelmää.
Mistä johtuu että kuskin etuoven kaijuttimista ei kuulu mitään kun auton / radion käynnistää, homma korjaantuu kun käyttää volumen n.38-45 paikkeilla? :crazyeyes: Mikä hajalla ja mitä voi tehdä?
sama vika rahikaisella-> oliko se nyt niin että tuo auto-eq ois kajahtanut, mulla vielä kaksi viikkoa takuuta joten pitänee kävellä deltaan!
Brittiläinenkään rauta EI ruostu

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Otin oven liittimen irti ja putsasin Würthin Kontaktisprayllä. Sen jälkeen kajareista rupesi poppi soimaan normaalisti. :mrgreen:
Kiitos neuvosta CSR!

Avatar
JonneJ
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2006, 22:03
Paikkakunta: Helsinki

Bose soi

Viesti Kirjoittaja JonneJ »

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että 159:n Bose soi paljonb paremmin kuin 156:n, jota pitää huudattaa kovalla ennenkuin ääntä lähtee. Bosen sivuilla on tietoa aiheesta. Molemmista malleista. Alfan sivut ei kerro aiheesta. Kannattaa kurkata: http://www.bose.co.uk/GB/Images/Syst_15 ... 6-8158.pdf

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

NO HIGHS AND LOWS MUST BE BOSE.... :happy:

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Bosen systeemi rupes tänään lakkoilemaan. Missä mahtaa olla vika? Onko muilla samoja ongelmia?
Kaikki kajarit oli mykkiä kun lähdin käymään kaupassa, vaikka radio näyttää toimivan ja cd pyörii normaalisti (varttia aikaisemmin kajarit toimi hyvin kun tulin duunista kotiin). Kaupasta lähtiessä homma toimi taas normaalisti, kunnes liikennevaloissa seisoessani ääni hävis taas. Mikä on????

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Jos ääni häviää kuin veitsellä leikaten ja tulee takaisin samalla lailla niin vika on vahvistimessa. Taitaa olla ainut konsti lähettää se huoltoon Boselle Saksaan. Täällä sitä ei saa kuntoon. Nimimerkillä kokemusta on. :(

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mitä kautta lähetit ja maksoiko kauheesti? Vai tuliko maahantuoja mukaan kustannuksiin?

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

MKT kirjoitti:
sami_r kirjoitti: siellä on mystinen "IGN TIME" -valikko johon saa valita asetukset "20min" tai "0min"...kellään mitään tietoa mitä tuolla tehdään?
Mahtaisikohan liittyä siihen miten kauan soitin pysyy päällä vaikka autossa ei virtaa olekaan päällä? Ainakin Bosen vermeillä voi soitella virtojen katkaisun jälkeen juuri sen 20 minsaa, sitten äänisaaste lakkaa itsestään...

Itsellä soittimen valikosta löytyy myöskin tämä IGN TIME. Aloin selailla menua, koska eilen aamulla mennessäni autolle radio oli PÄÄLLÄ vaikka se luonnollisesti oli sammutettu mennessäni edeltävänä iltana himaan. Sama juttu tullessani autolle seuraavan kerran.

Ainoa selitys minkä ensin keksin tälle on tämä kyseinen IGN TIME, jota ei muuten tosiaankaan mainita soittimen manuaalissa laisinkaan. Ongelma poistui yhdeksi yöksi räplättyäni tätä valikkoa.

MUTTA tänään soitin teki saman tempun uudelleen! Äsken juuri käväisin sammuttamassa yksinään soivan soittimen. Mistähän mahtaa johtua? Vai olenko vain niin puupää, että jotain muuta on nyt mennyt totaalisesti minulta ohi?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Minulla oli sama ongelma edellisessä kulkineessa,vein Deltaan takuu korjaukseen.

Tiskillä en kerennyt sanoa asiaa loppuun kun sanottiin että erittäin yleinen vika,soittimen lähettivät huoltoon, viikon päästä oli kunnossa.

Eipä tullut kysyttyä mikä oli vikana,mutta sen jälkeen toimi moitteettomasti.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Alkoi selviämään. Soitin Deltaan ja selostin miten laite oireilee. Saman tien kysyivät onko laite itsestään yrittänyt lukea cd-levyä vaikka pesä on tyhjä. Tätä soitin on tehnyt myös, jäi se näköjään aiemmassa postauksessa mainitsematta.

Syy on jokin vika/häiriö cd-soittimen lukijassa. Lukijan häiriö käynnistää laitteen myös auton seistessä, yritää lukea levyä ja huomattuaan pesän olevan tyhjä, heittää radion päälle. Radio toki sammuu 20 min kuluttua tästä, mikä on ihan ok juttu, ei pääse akku tyhjenemään ihan niin nopeasti.

Hieman jo kieltämättä ihmetytti itseäkin, aamulla nimittäin avovaimo lähti ovesta ulos ennen minua ja käveli autoni kautta ja ilmoitti että rokki pauhaa. Itse kun menin autolle myöhemmin, oli radio sammunut. Hieman meinasi koettaa rauhallisen ihmisen mieltä, mutta onneksi asia selvisi.

Muillekin tiedoksi jos ongelmia ilmenee, niin ilmeisesti ainoa Blaupunkt-huolto suomessa on Helsingissä: ELFA Elektroniikka Oy, Karvaamokuja 1, 00380 Hki. Huollon asiakaspalvelu löytyy numerosta (09) 560 504.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Joo mullakin cd-soitin temppuili niin kuin kerroit,jäi kertomatta edellisessä viestissä.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

mml kirjoitti:ELFA Elektroniikka Oy, Karvaamokuja 1, 00380 Hki. Huollon asiakaspalvelu löytyy numerosta (09) 560 504.
Tämä pulju löytyy myös Oulusta.
I do my loving in the winter.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Ja turusta Itäiseltä rantakadulta. Ainakin myynti on siellä. Suurinpiirtein niillä nurkin missä Suomen Joutsen oli ennen.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Kirk kirjoitti: Tämä pulju löytyy myös Oulusta.
EdotL kirjoitti:^ Ja turusta Itäiseltä rantakadulta. Ainakin myynti on siellä. Suurinpiirtein niillä nurkin missä Suomen Joutsen oli ennen.
Aivan oikein, ja Kuopiosta löytyy myös. Mutta näidenkin liikkeiden huoltotoiminta, eli se Suomen_ainoa_Blaupunkt_huolto on Helsingissä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
HANU
Viestit: 1383
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Onko joku rukannut 159:n Boseja? Hattuhyllystä löytyy iso beissi, mutta ei se kyllä kuulu yhtään :(
Auttaako sama prosessi kun 156:een?
Autokaupan ammattilainen

Julli
Viestit: 237
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Julli »

Oletko varma, että subbari toimii. Minulla oli johdot väärinpäin kiinni, joten subbari ei ollut ollenkaan mukana. Delta korjasi johdotuksen.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

mml kirjoitti:Alkoi selviämään. Soitin Deltaan ja selostin miten laite oireilee. Saman tien kysyivät onko laite itsestään yrittänyt lukea cd-levyä vaikka pesä on tyhjä. Tätä soitin on tehnyt myös, jäi se näköjään aiemmassa postauksessa mainitsematta.

Syy on jokin vika/häiriö cd-soittimen lukijassa. Lukijan häiriö käynnistää laitteen myös auton seistessä, yritää lukea levyä ja huomattuaan pesän olevan tyhjä, heittää radion päälle. Radio toki sammuu 20 min kuluttua tästä, mikä on ihan ok juttu, ei pääse akku tyhjenemään ihan niin nopeasti.

Hieman jo kieltämättä ihmetytti itseäkin, aamulla nimittäin avovaimo lähti ovesta ulos ennen minua ja käveli autoni kautta ja ilmoitti että rokki pauhaa. Itse kun menin autolle myöhemmin, oli radio sammunut. Hieman meinasi koettaa rauhallisen ihmisen mieltä, mutta onneksi asia selvisi.

Muillekin tiedoksi jos ongelmia ilmenee, niin ilmeisesti ainoa Blaupunkt-huolto suomessa on Helsingissä: ELFA Elektroniikka Oy, Karvaamokuja 1, 00380 Hki. Huollon asiakaspalvelu löytyy numerosta (09) 560 504.
Samaa vaivaa täälläkin GT:ssä. Saatanan saksalaiset pysyisivät siinä oluen panemisessa!

No huoltoliike on edelleen samassa paikassa, mutta firma on Simson Huoltopalvelu Oy ja puh. 0207558790.
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja stinger »

Nostetaanpa vanhaa ketjua kun en viitsi uuttakaan aloittaa.

Eilen Boseliftillä kotiinpäin ajellessa radion ääni muuttui yhtä äkkiä (Bosen yleisen laadun huomioon ottaen) todella loistavaksi. Ketjussakin valiteltu keskialueen tukkoisuus oli tipotiessään, joten ilmeisesti tuo automaattinen taajuuskorjain teki taikojaan. Kuitenkin seuraavan käynnistyksen jälkeen ääni palasi takaisin keskinkertaiselle tasolleen.

Mitenkä tuo automaattinen taajuuskorjain tomii? Onko siellä mikrofoni, jonka perusteella säätö toimii? Autossa on aiemmin ollut jälkiasenteinen poppijärjestelmä, eli voisiko olla että joku johto on jäänyt kytkemättä takaisin paikalleen?

Automaattisen taajuuskorjaimen ohittaminen on tietty yksi ratkaisu, mutta ei mennä vielä aidan matalimmalta kohdalta yli.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja alfista »

Sori, että vastaus kesti näin kauan.

Bosella on taipumus liioitteluun bassojen säästämisessä. Siitä pääsee kokonaan eroon taittamalla soittimen takaa yksi nasta pois pelistä. Toimenpiteen jälkeen Boseen ilmestyy 7 alueinen equalisaattori, jonka voi säätää haluamallaan tavalla. Pinnin nimi oli joku feebback microfone tms. Asiaa on käsitelty täällä monesti.

Kokeile hakua bose ekvalisaattori tai

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... lisaattori" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse pidän pidän velvollisuutenani tehdä tämän saman tuunauksen joka ainoaan boseen, joka perheessämme käy.

Avatar
guassimo
Viestit: 82
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja guassimo »

Rupesi kiinnostamaan myös kun tuntuu että tällä modauksella saa melkein kuun taivaalta. Kysymys: Millä tuon raatsion saa pois tuolta jos ei ole raatsion irroitustyökaluja olemassa..? Sukkapuikoilla, kuten oli ehdotettu vai??

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bose ja taajuuskorjain

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

guassimo kirjoitti:Rupesi kiinnostamaan myös kun tuntuu että tällä modauksella saa melkein kuun taivaalta. Kysymys: Millä tuon raatsion saa pois tuolta jos ei ole raatsion irroitustyökaluja olemassa..? Sukkapuikoilla, kuten oli ehdotettu vai??
2,5mm vai 3mm kuusiokoloavain + polkupyörän pinnalla(2mm paksu), josta katkaisin 3 sopivaa pätkää. Sillä itse taiteilin tuon pois, kun joutui mittarivaloja vaihtamaan. Olisi pitänyt tehdä samalla tämä muutos.

Vastaa Viestiin