Bose ja taajuuskorjain
Valvoja: Moderators
Bose ja taajuuskorjain
Hommasin juuri uuden pre-facelift 156 Sportwagonin ja huomasin harmikseni, että radiosta on taajuuskorjain disabloitu, mikäli autossa on Bosen viritykset. Bassot potkii kyllä ihan mukavasti ja diskanttiakin tulee, mutta keskialue kuulostaa hieman nuhaiselta. Vanhana "hifistinä" teki mieli heti alkaa hieman säätämään, mutta valikostapa ei löytynytkään taajuuskorjainta, joka ilmeisesti vakiosysteemistä löytyy.
Radiohan näissä lienee sama, eli osaako joku sanoa, saako tuon taajuuskorjaimen kaivettua jostain esille?
Radiohan näissä lienee sama, eli osaako joku sanoa, saako tuon taajuuskorjaimen kaivettua jostain esille?
Re: Bose ja taajuuskorjain
Bosessa on automaattinen taajuuskorjain ainakin Manuaalin mukaan
mulla on 156 vm-03,
mulla on 156 vm-03,
Re: Bose ja taajuuskorjain
Pitää paikkansa. Ongelma on lähinnä se, että tekisi mieli päästä itse vaikuttamaan tuohon taajuussäätöön Bosen lisäksi/sijasta...Alfonso kirjoitti:Bosessa on automaattinen taajuuskorjain ainakin Manuaalin mukaan
mulla on 156 vm-03,
Re: Bose ja taajuuskorjain
Tarkoitin ettei siinä sun Bosessa ole mahdollisuutta tuohon taajuussäätöön..siinä ei voi kuin käyttää niitä esiasetettuja säätöjä ja /tai vaimentaa vahvistaa diskanttia..JS kirjoitti:Pitää paikkansa. Ongelma on lähinnä se, että tekisi mieli päästä itse vaikuttamaan tuohon taajuussäätöön Bosen lisäksi/sijasta...Alfonso kirjoitti:Bosessa on automaattinen taajuuskorjain ainakin Manuaalin mukaan
mulla on 156 vm-03,
Re: Bose ja taajuuskorjain
Siltä se vaikuttaa. Ajattelin vain, kun edellisessä Audissani oli myös Bosen värkit, ja siinä pääsin radion (ilmeisesti myös alunperin Blaupunkt) erilaisilla näppäinkikkailuilla vaihtelemaan ties mitä säätöjä. Näitä ei tosin myöskään oltu mainittu manuaalissa...Alfonso kirjoitti:Tarkoitin ettei siinä sun Bosessa ole mahdollisuutta tuohon taajuussäätöön..siinä ei voi kuin käyttää niitä esiasetettuja säätöjä ja /tai vaimentaa vahvistaa diskanttia..
Eilen huomasin ensimmäistä kertaa soittimessa tekstin "EQ" kun soitin vähän kovempaa. Tänään en sitä enään saanut ilmestymään aamuisella työmatkalla. Kaipa tuo tarkoitti sitä, että bose otti vallan?!? Miksei siis joka kerta? Jollainhan oli jotain ongelmia alaäänten kanssa aiemmin?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Aloin tuossa tutkia vielä hieman tarkemmin aihetta ja huomasin, että ystävämme Italiasta ovat keksineet jonkin sortin ratkaisun "ongelmaan".BSTR kirjoitti:Eilen huomasin ensimmäistä kertaa soittimessa tekstin "EQ" kun soitin vähän kovempaa. Tänään en sitä enään saanut ilmestymään aamuisella työmatkalla. Kaipa tuo tarkoitti sitä, että bose otti vallan?!? Miksei siis joka kerta? Jollainhan oli jotain ongelmia alaäänten kanssa aiemmin?
Eli napataan radioon menevä P20A-johto (=Bose in, mikä lie...) irti ja johan pitäisi taajuuskorjain pelittää. Samalla tainnee tosin Bosen omat EQ pudota pelistä. En tosin ole kokeillut vielä, mutta pitänee ruveta hardishommiin...
Vaatineekohan tuo radion irrotus jotkin spesiaalityökalut vai riittäneekö, kuhan tökkäisee sukkapuikot tms. reikiin ja nykäisee
- Anthon
- Viestit: 538
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Kerrohan lisää kun tutkimuksesi edistyvät. Bosen säätö omin käsin kiinnostaa muakin. Se soundi on just keskialueelta huono. Harmittaa kun kaveri laitatti 206 Pösöön poppivehkeet kuntoon, mm. diskanttikaiuttimet lähes korvan korkeudelle kojelaudan kulmiin. Sääteli vahvistimen asetuksia viimeiseen asti ja nyt kuulostaa helkutin hyvältä. Kaikki alueet tasapainossa hyvin. Tosin subbari on sellainen kartiomallinen, eikä niinkuin Alfan "tuubipönttö". Terävä ja tanakka alapää. Bosessahan se on aika epämääräinen ja laaja...
Kävi vaan mielessä jos ei siihen EQ:uun pääse käsiksi niin miten sen keskialueen saa sitten paremmaksi? Onko esim. etuovien isojen kajareitten vaihdossa mitään järkeä? Onko kukaan avannut ja katsonut minkälaiset tuutit siellä on?
Kävi vaan mielessä jos ei siihen EQ:uun pääse käsiksi niin miten sen keskialueen saa sitten paremmaksi? Onko esim. etuovien isojen kajareitten vaihdossa mitään järkeä? Onko kukaan avannut ja katsonut minkälaiset tuutit siellä on?
Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.
Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms.
Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms.
Mikähän idea tuossakin on ollut kun on tehtaalla noin kytketty ?JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.
Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Onko äänenlaatu huomattavasti parempi kuin aikaisemmin ?JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.
Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms.
Omasta mielestäni sain ainakin jonkin verran säädettyä paremmaksi, erityisesti noita keskialueen kihinöistä pääsi suht hyvin eroon.
Makuasioista tietysti on kyse, mutta mikäli Bosen nykyinen käsitys hyvästä äänenlaadusta ei tyydytä, niin tuo muutos on tosiaan aika helppo. Ja Bosen omat EQ:han saa helposti takaisin kytkemällä ko. johto uudelleen.
Makuasioista tietysti on kyse, mutta mikäli Bosen nykyinen käsitys hyvästä äänenlaadusta ei tyydytä, niin tuo muutos on tosiaan aika helppo. Ja Bosen omat EQ:han saa helposti takaisin kytkemällä ko. johto uudelleen.
Jatkanpas tätä ketjua kun kysymys liippaa aika läheltä.
Eli; tuossa uudessa 2004 SW:ssa kävin CD/radion asetuksia läpi ohjekirja kourassa, ja havaitsin että ei taida manuska olla ihan samalle soittimelle kirjoitettu, tai sitten jossain on jotain mätää
Eli - autossani ei ole Bosen systeemiä vaan vakioaudiot, pitäisikö soittimen menusta nyt löytyä EQ-valinta josta pääsisi taajuuskorjaimeen käsiksi? Ei nimittäin löydy, vaikka manuaali niin väittääkin. Sen sijaan siellä on mystinen "IGN TIME" -valikko johon saa valita asetukset "20min" tai "0min"...kellään mitään tietoa mitä tuolla tehdään?
Eli; tuossa uudessa 2004 SW:ssa kävin CD/radion asetuksia läpi ohjekirja kourassa, ja havaitsin että ei taida manuska olla ihan samalle soittimelle kirjoitettu, tai sitten jossain on jotain mätää
Eli - autossani ei ole Bosen systeemiä vaan vakioaudiot, pitäisikö soittimen menusta nyt löytyä EQ-valinta josta pääsisi taajuuskorjaimeen käsiksi? Ei nimittäin löydy, vaikka manuaali niin väittääkin. Sen sijaan siellä on mystinen "IGN TIME" -valikko johon saa valita asetukset "20min" tai "0min"...kellään mitään tietoa mitä tuolla tehdään?
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Mahtaisikohan liittyä siihen miten kauan soitin pysyy päällä vaikka autossa ei virtaa olekaan päällä? Ainakin Bosen vermeillä voi soitella virtojen katkaisun jälkeen juuri sen 20 minsaa, sitten äänisaaste lakkaa itsestään...sami_r kirjoitti: siellä on mystinen "IGN TIME" -valikko johon saa valita asetukset "20min" tai "0min"...kellään mitään tietoa mitä tuolla tehdään?
minkälainen radio siinä JTS:ssä on. Tässä on tuo mikä mulla on.
http://www.blaupunkt.de/7640378316_main.asp
oho tulikin aika vanhaan ketjuun Onko tuosta johdon irrotuksesta paljon iloa?
http://www.blaupunkt.de/7640378316_main.asp
oho tulikin aika vanhaan ketjuun Onko tuosta johdon irrotuksesta paljon iloa?
Ko. soittimesta mitään tietämättä kyselisinkin/arvailisin, että onko tuossa oikeasti automaattisesti säätyvä taajuuskorjain? Eli onko ko. irroitettu johto esim. mikrofonille menevä.JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.
Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms.
On olemassa kyllä systeemejä, jotka säätävät taajuusvasteen "oikeaksi" mikrofonin välittämän tiedon avulla. Nykyjään alkaa löytymään jo suhteellisen edullisista kotiteatterivahvistimista, tosin niissä säätö rajoittuu kaiuttimien viiveiden säätöön ja varmaankin myös kaiuttimien "koon" (vaikuttaa ylipäästöön) valintaan. Eli noissa halvemmissa tuskin löytyy oikeata taajuuskorjainta.
Velodynellä on kalliimmissa subbareissa automaattinen taajuuskorjain ja saman boksin saa nykyjään myös erillisenä. Tuo säätää oikeasti vastetta parametrisellä korjaimella monella taajuuskaistalla.
Olettaisin, että löytyy myöskin koko taajuusalueen automaattisia korjaimia, mutta onko niitä autosoittimissakin? DSP vehkeitähän on autoissakin ollut jo pidempään, tosin hinta on edelleenkin suhteellisen kova. Omassa Pioneerissä, joka on jo useamman vuoden vanha ja eikä edes mikään kovin kallis, on puoliparametrinen, kolme kaistainen manuaalinen korjain, jossa jokaisen kaistan keskitaajuuden saa valita muistaakseni neljästä vaihtoehdosta. Tommonen on kyllä ihan hyvä autossa. Auton äänentoisto kun ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.
Tietysti voi mennä sitä polkua, että laittaa Scooteria soimaan ja helvetin ison subbarin kontiin, eikä maksa edes paljoa ja ruosteet varisee kaupanpäälisiksi
Onhan noita. Omastanikin löytyy joku auto EQ, mutten ole koskaan kokeillut (mikrofonikin vielä korkkaamatta). Säädin itse korvatuntumalta ja kävin sitten vielä mittauttamassa vasteen "kaikelta varalta"markkul kirjoitti:Olettaisin, että löytyy myöskin koko taajuusalueen automaattisia korjaimia, mutta onko niitä autosoittimissakin?
Tässä lainaus Pioneerin sivuilta eräästä mallista;
Auto EQ
Finding the "sweet spot", or optimal listening position, is complicated by sound's reflection and damping, as well as variable speaker positioning in the irregular shaped confines of a car. Such conditions tend to degrade frequency characteristics. Auto EQ automatically fine-tunes the entire range of the music's frequency bandwidth, using 13-band graphic equalization for front and rear speakers. Simply plug in the included microphone and let the frequency band fine-tuning go to work. It;s like having a sound engineer customize your in-car sound system.
Tehty... johdon irrottamista helpommaksi osoittautui liittimen vastakappaleen piikin taittaminen sivuun. Sen saa taitettua takaisin eikä eristämistä tarvita. EQ pelaa, kiitos!JS kirjoitti:Ratkaisu "ongelmaan" löytyi ja kaiken lisäksi vielä helppo sellainen. Riittää kun irrottaa radion takaa alimman mustan liittimen vasemmanpuoleisen valkoisen "Booster in" johdon, niin johan alkaa EQ pelittämään. Ko. johto kannattaa eristää oikosulkujen välttämiseksi välittömästi.
Tämän jälkeen EQ (+loudness ja mahdolliset muut "piilotetut" toiminnot) löytyy. Kannattanee olla varovainen ensi alkuun säätöjen kanssa, ettei onnistu käräyttämään vahvistinta tms.
Entä sitten kaiuttimet? Onko kukaan laittanut erillissarjaa Bose:systeemiin?
Auto ollut vasta pari päivää ja alkaa nyppimään Bosen kuuntelu. Stilossa oli mielestäni paljon tasapainoisempi saundi, vaikka bassoa ei tietenkään subin puutteen vuoksi niin paljon irronnutkaan.
Pitäis siis päästä säätelemään, eli mitenkäs olette sen radion irroittaneet? Lähteekö se ihan jollain rautalanka virityksellä vai pitääkö lähteä vierailulle Deltaan?
Pitäis siis päästä säätelemään, eli mitenkäs olette sen radion irroittaneet? Lähteekö se ihan jollain rautalanka virityksellä vai pitääkö lähteä vierailulle Deltaan?
Työkaverilta radion irroitusraudat käyttöön ja soitin lähti nätisti pois. Aikani valkoista johtoa yritin irroitella ja ei meinannut onnistua. Ajatus sivuleikkureista kävi mielessä... Taitoin loppujen lopuksi pelkän pinnin sivuun, liitin takaisin paikoilleen ja soitin pelittää! Näyttäisi EQ löytyvän ja toimivan!Tehty... johdon irrottamista helpommaksi osoittautui liittimen vastakappaleen piikin taittaminen sivuun. Sen saa taitettua takaisin eikä eristämistä tarvita. EQ pelaa, kiitos!
Mistäs noita irroitusrautoja oikeen saa? DA:lta? Ja mikä on hinta? pitäs itekki alkaa hieman amistelemaan>>Kaitsu kirjoitti:Työkaverilta radion irroitusraudat käyttöön ja soitin lähti nätisti pois. Aikani valkoista johtoa yritin irroitella ja ei meinannut onnistua. Ajatus sivuleikkureista kävi mielessä... Taitoin loppujen lopuksi pelkän pinnin sivuun, liitin takaisin paikoilleen ja soitin pelittää! Näyttäisi EQ löytyvän ja toimivan!Tehty... johdon irrottamista helpommaksi osoittautui liittimen vastakappaleen piikin taittaminen sivuun. Sen saa taitettua takaisin eikä eristämistä tarvita. EQ pelaa, kiitos!
Alfa Romeo 147 <3
Kuulostaisi kontaktihäiriöltä. Liitinhän lähtee irti ovenpuolelta (harmaata osaa liuuttaa alaspäin). Sitten liittimiin esim. WD40:stä. Pitäisi alkaa pelittämään.Mistä johtuu että kuskin etuoven kaijuttimista ei kuulu mitään kun auton / radion käynnistää, homma korjaantuu kun käyttää volumen n.38-45 paikkeilla? Crazy Mikä hajalla ja mitä voi tehdä?
jep
sama vika rahikaisella-> oliko se nyt niin että tuo auto-eq ois kajahtanut, mulla vielä kaksi viikkoa takuuta joten pitänee kävellä deltaan!JackFry kirjoitti:Ajattelin jatkaa tähän ketjuun kun asia koskee 156:n Bose järjestelmää.
Mistä johtuu että kuskin etuoven kaijuttimista ei kuulu mitään kun auton / radion käynnistää, homma korjaantuu kun käyttää volumen n.38-45 paikkeilla? Mikä hajalla ja mitä voi tehdä?
Brittiläinenkään rauta EI ruostu
Bose soi
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että 159:n Bose soi paljonb paremmin kuin 156:n, jota pitää huudattaa kovalla ennenkuin ääntä lähtee. Bosen sivuilla on tietoa aiheesta. Molemmista malleista. Alfan sivut ei kerro aiheesta. Kannattaa kurkata: http://www.bose.co.uk/GB/Images/Syst_15 ... 6-8158.pdf
- Twin Spark
- Viestit: 165
- Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
- Paikkakunta: Espoo
Bosen systeemi rupes tänään lakkoilemaan. Missä mahtaa olla vika? Onko muilla samoja ongelmia?
Kaikki kajarit oli mykkiä kun lähdin käymään kaupassa, vaikka radio näyttää toimivan ja cd pyörii normaalisti (varttia aikaisemmin kajarit toimi hyvin kun tulin duunista kotiin). Kaupasta lähtiessä homma toimi taas normaalisti, kunnes liikennevaloissa seisoessani ääni hävis taas. Mikä on????
Kaikki kajarit oli mykkiä kun lähdin käymään kaupassa, vaikka radio näyttää toimivan ja cd pyörii normaalisti (varttia aikaisemmin kajarit toimi hyvin kun tulin duunista kotiin). Kaupasta lähtiessä homma toimi taas normaalisti, kunnes liikennevaloissa seisoessani ääni hävis taas. Mikä on????
MKT kirjoitti:Mahtaisikohan liittyä siihen miten kauan soitin pysyy päällä vaikka autossa ei virtaa olekaan päällä? Ainakin Bosen vermeillä voi soitella virtojen katkaisun jälkeen juuri sen 20 minsaa, sitten äänisaaste lakkaa itsestään...sami_r kirjoitti: siellä on mystinen "IGN TIME" -valikko johon saa valita asetukset "20min" tai "0min"...kellään mitään tietoa mitä tuolla tehdään?
Itsellä soittimen valikosta löytyy myöskin tämä IGN TIME. Aloin selailla menua, koska eilen aamulla mennessäni autolle radio oli PÄÄLLÄ vaikka se luonnollisesti oli sammutettu mennessäni edeltävänä iltana himaan. Sama juttu tullessani autolle seuraavan kerran.
Ainoa selitys minkä ensin keksin tälle on tämä kyseinen IGN TIME, jota ei muuten tosiaankaan mainita soittimen manuaalissa laisinkaan. Ongelma poistui yhdeksi yöksi räplättyäni tätä valikkoa.
MUTTA tänään soitin teki saman tempun uudelleen! Äsken juuri käväisin sammuttamassa yksinään soivan soittimen. Mistähän mahtaa johtua? Vai olenko vain niin puupää, että jotain muuta on nyt mennyt totaalisesti minulta ohi?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Alkoi selviämään. Soitin Deltaan ja selostin miten laite oireilee. Saman tien kysyivät onko laite itsestään yrittänyt lukea cd-levyä vaikka pesä on tyhjä. Tätä soitin on tehnyt myös, jäi se näköjään aiemmassa postauksessa mainitsematta.
Syy on jokin vika/häiriö cd-soittimen lukijassa. Lukijan häiriö käynnistää laitteen myös auton seistessä, yritää lukea levyä ja huomattuaan pesän olevan tyhjä, heittää radion päälle. Radio toki sammuu 20 min kuluttua tästä, mikä on ihan ok juttu, ei pääse akku tyhjenemään ihan niin nopeasti.
Hieman jo kieltämättä ihmetytti itseäkin, aamulla nimittäin avovaimo lähti ovesta ulos ennen minua ja käveli autoni kautta ja ilmoitti että rokki pauhaa. Itse kun menin autolle myöhemmin, oli radio sammunut. Hieman meinasi koettaa rauhallisen ihmisen mieltä, mutta onneksi asia selvisi.
Muillekin tiedoksi jos ongelmia ilmenee, niin ilmeisesti ainoa Blaupunkt-huolto suomessa on Helsingissä: ELFA Elektroniikka Oy, Karvaamokuja 1, 00380 Hki. Huollon asiakaspalvelu löytyy numerosta (09) 560 504.
Syy on jokin vika/häiriö cd-soittimen lukijassa. Lukijan häiriö käynnistää laitteen myös auton seistessä, yritää lukea levyä ja huomattuaan pesän olevan tyhjä, heittää radion päälle. Radio toki sammuu 20 min kuluttua tästä, mikä on ihan ok juttu, ei pääse akku tyhjenemään ihan niin nopeasti.
Hieman jo kieltämättä ihmetytti itseäkin, aamulla nimittäin avovaimo lähti ovesta ulos ennen minua ja käveli autoni kautta ja ilmoitti että rokki pauhaa. Itse kun menin autolle myöhemmin, oli radio sammunut. Hieman meinasi koettaa rauhallisen ihmisen mieltä, mutta onneksi asia selvisi.
Muillekin tiedoksi jos ongelmia ilmenee, niin ilmeisesti ainoa Blaupunkt-huolto suomessa on Helsingissä: ELFA Elektroniikka Oy, Karvaamokuja 1, 00380 Hki. Huollon asiakaspalvelu löytyy numerosta (09) 560 504.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Kirk kirjoitti: Tämä pulju löytyy myös Oulusta.
Aivan oikein, ja Kuopiosta löytyy myös. Mutta näidenkin liikkeiden huoltotoiminta, eli se Suomen_ainoa_Blaupunkt_huolto on Helsingissä.EdotL kirjoitti:^ Ja turusta Itäiseltä rantakadulta. Ainakin myynti on siellä. Suurinpiirtein niillä nurkin missä Suomen Joutsen oli ennen.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Samaa vaivaa täälläkin GT:ssä. Saatanan saksalaiset pysyisivät siinä oluen panemisessa!mml kirjoitti:Alkoi selviämään. Soitin Deltaan ja selostin miten laite oireilee. Saman tien kysyivät onko laite itsestään yrittänyt lukea cd-levyä vaikka pesä on tyhjä. Tätä soitin on tehnyt myös, jäi se näköjään aiemmassa postauksessa mainitsematta.
Syy on jokin vika/häiriö cd-soittimen lukijassa. Lukijan häiriö käynnistää laitteen myös auton seistessä, yritää lukea levyä ja huomattuaan pesän olevan tyhjä, heittää radion päälle. Radio toki sammuu 20 min kuluttua tästä, mikä on ihan ok juttu, ei pääse akku tyhjenemään ihan niin nopeasti.
Hieman jo kieltämättä ihmetytti itseäkin, aamulla nimittäin avovaimo lähti ovesta ulos ennen minua ja käveli autoni kautta ja ilmoitti että rokki pauhaa. Itse kun menin autolle myöhemmin, oli radio sammunut. Hieman meinasi koettaa rauhallisen ihmisen mieltä, mutta onneksi asia selvisi.
Muillekin tiedoksi jos ongelmia ilmenee, niin ilmeisesti ainoa Blaupunkt-huolto suomessa on Helsingissä: ELFA Elektroniikka Oy, Karvaamokuja 1, 00380 Hki. Huollon asiakaspalvelu löytyy numerosta (09) 560 504.
No huoltoliike on edelleen samassa paikassa, mutta firma on Simson Huoltopalvelu Oy ja puh. 0207558790.
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6
Re: Bose ja taajuuskorjain
Nostetaanpa vanhaa ketjua kun en viitsi uuttakaan aloittaa.
Eilen Boseliftillä kotiinpäin ajellessa radion ääni muuttui yhtä äkkiä (Bosen yleisen laadun huomioon ottaen) todella loistavaksi. Ketjussakin valiteltu keskialueen tukkoisuus oli tipotiessään, joten ilmeisesti tuo automaattinen taajuuskorjain teki taikojaan. Kuitenkin seuraavan käynnistyksen jälkeen ääni palasi takaisin keskinkertaiselle tasolleen.
Mitenkä tuo automaattinen taajuuskorjain tomii? Onko siellä mikrofoni, jonka perusteella säätö toimii? Autossa on aiemmin ollut jälkiasenteinen poppijärjestelmä, eli voisiko olla että joku johto on jäänyt kytkemättä takaisin paikalleen?
Automaattisen taajuuskorjaimen ohittaminen on tietty yksi ratkaisu, mutta ei mennä vielä aidan matalimmalta kohdalta yli.
Eilen Boseliftillä kotiinpäin ajellessa radion ääni muuttui yhtä äkkiä (Bosen yleisen laadun huomioon ottaen) todella loistavaksi. Ketjussakin valiteltu keskialueen tukkoisuus oli tipotiessään, joten ilmeisesti tuo automaattinen taajuuskorjain teki taikojaan. Kuitenkin seuraavan käynnistyksen jälkeen ääni palasi takaisin keskinkertaiselle tasolleen.
Mitenkä tuo automaattinen taajuuskorjain tomii? Onko siellä mikrofoni, jonka perusteella säätö toimii? Autossa on aiemmin ollut jälkiasenteinen poppijärjestelmä, eli voisiko olla että joku johto on jäänyt kytkemättä takaisin paikalleen?
Automaattisen taajuuskorjaimen ohittaminen on tietty yksi ratkaisu, mutta ei mennä vielä aidan matalimmalta kohdalta yli.
Re: Bose ja taajuuskorjain
Sori, että vastaus kesti näin kauan.
Bosella on taipumus liioitteluun bassojen säästämisessä. Siitä pääsee kokonaan eroon taittamalla soittimen takaa yksi nasta pois pelistä. Toimenpiteen jälkeen Boseen ilmestyy 7 alueinen equalisaattori, jonka voi säätää haluamallaan tavalla. Pinnin nimi oli joku feebback microfone tms. Asiaa on käsitelty täällä monesti.
Kokeile hakua bose ekvalisaattori tai
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... lisaattori" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse pidän pidän velvollisuutenani tehdä tämän saman tuunauksen joka ainoaan boseen, joka perheessämme käy.
Bosella on taipumus liioitteluun bassojen säästämisessä. Siitä pääsee kokonaan eroon taittamalla soittimen takaa yksi nasta pois pelistä. Toimenpiteen jälkeen Boseen ilmestyy 7 alueinen equalisaattori, jonka voi säätää haluamallaan tavalla. Pinnin nimi oli joku feebback microfone tms. Asiaa on käsitelty täällä monesti.
Kokeile hakua bose ekvalisaattori tai
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... lisaattori" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse pidän pidän velvollisuutenani tehdä tämän saman tuunauksen joka ainoaan boseen, joka perheessämme käy.
Re: Bose ja taajuuskorjain
Rupesi kiinnostamaan myös kun tuntuu että tällä modauksella saa melkein kuun taivaalta. Kysymys: Millä tuon raatsion saa pois tuolta jos ei ole raatsion irroitustyökaluja olemassa..? Sukkapuikoilla, kuten oli ehdotettu vai??
- GiuliaSuper
- Viestit: 1111
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Bose ja taajuuskorjain
2,5mm vai 3mm kuusiokoloavain + polkupyörän pinnalla(2mm paksu), josta katkaisin 3 sopivaa pätkää. Sillä itse taiteilin tuon pois, kun joutui mittarivaloja vaihtamaan. Olisi pitänyt tehdä samalla tämä muutos.guassimo kirjoitti:Rupesi kiinnostamaan myös kun tuntuu että tällä modauksella saa melkein kuun taivaalta. Kysymys: Millä tuon raatsion saa pois tuolta jos ei ole raatsion irroitustyökaluja olemassa..? Sukkapuikoilla, kuten oli ehdotettu vai??