Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Terve. Tää taas täällä. Kuuntelin tänään stetoskoopilla spideria. Tyhjäkäynnillä hiljainen. Kun kytkee vaihteen ja vetarit pyörii, niin selvästikin kovin napsutus tulee kytkinkopasta. Katselin noita Rick's Garage youtube videoita joissa kaveri entraa gtv:n kytkimen. Siinä oli maininta että uusia kaksoismassavauhtipyöriä ei oo saatavissa. Mikäli vauhtipyörä, sitten kun se joskus on näkyvillä, osoittautuu kärsineeksi, niin saako sitä sorvaamalla entrattua? Vaihtoehtona vaihtaa tavallinen vauhtipyörä ja täydellinen asetelma paketti.
Mitähän tuo vaatisi? Uudet pultit vauhtipyörään löytyisi mistä? Tunnustan, että nyt on ekaa kertaa totaalisen avuton olo..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei kai GTV:ssä ole TS:n kaverina kaksoimassaa :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfissimo kirjoitti:
19 Syys 2022, 23:17
Ei kai GTV:ssä ole TS:n kaverina kaksoimassaa :roll:
Ei ainakaan ole tullu vastaan :shock: Eikö nuo kaksoismassa-asiat ole 166 Only juttuja TS ja Busso V6?

Toki Italian Luigi on saattanu laittaa mitä hyllystä löytyy ja tuon ikäseen on koko voimapakettikin vaihtunu mahdollisesti

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfred Romero kirjoitti:
19 Syys 2022, 22:34
Katselin noita Rick's Garage youtube videoita joissa kaveri entraa gtv:n kytkimen. Siinä oli maininta että uusia kaksoismassavauhtipyöriä ei oo saatavissa.
Muutama huomio Busso + vauhtipyörä aiheesta, hieman ohi TS topicin:
- Rick's Garage projekti 916 oli Busso ja ainakin alkupään Busso GTV/Spider löytyi kaksoismassavauhtipyörällä
- Alfa siirtyi jossakin 1999-2000 nurkilla tavalliseen vauhtipyörään myös V6 malleissa mutta Luigin vastatessa kokoonpanosta eihän sitä kukaan tiedä mitä on asennettu ennen kuin avaa ja katsoo...
- Busso on ulkoisesti tasapainoitettu kone eli vauhtipyörä + kampiakseli hihnapyörineen + kiertokanget + männät pitäisi tasapainottaa kokonaisuutena jos vaihtaa vauhtipyörän tyyppiä
- Busson kaksoismassa painaa melkein 15kg ja esim. GTA:n single mass taas hieman yli 8kg. Voisin kuvitella että tuollainen painoero tuntuisi kyllä jo kierrosherkkyydessä.

Taas TS:n liittyen näyttäisi että osia löytyy hyvin:

Vauhtipyörä
https://ricambi.alfisti.net/en/Spare-Pa ... :8800.html

Pultteja
https://www.totallyalfa.com/shop/twinsp ... eel-bolts/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

alfa 156 v6 kirjoitti:
20 Syys 2022, 08:20
Alfissimo kirjoitti:
19 Syys 2022, 23:17
Ei kai GTV:ssä ole TS:n kaverina kaksoimassaa :roll:
Ei ainakaan ole tullu vastaan :shock: Eikö nuo kaksoismassa-asiat ole 166 Only juttuja TS ja Busso V6?
Tämä juurikin myös oma ymmärrys
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Pitänyt jo pitkään kysyä eli onko 916:ssa ollut alunperin kaksi avainta, joista toinen käy lukkoihin ja virtalukkoon, mutta toisella avaimella pelkästään virtalukkoon? Itselläni on näin, molemmat alkuperäisiä punaisia avaimia.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Juuri näin, ison mailman tyyliin toinen on ns. autotalliavain!

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

seppo kirjoitti:
27 Syys 2022, 16:30
Juuri näin, ison mailman tyyliin toinen on ns. autotalliavain!
Valet park key.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Taas viisastuu, kiitos paljon!

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro.
Tuossa ylempänä kyselin 916 spiderin kytkin/ laakerointi ongelmasta.
Työn innostamattomuudesta johtuen oon nyt purkanut autosta apurungon ja vetopyörästöstä lähtevät akselit pois. Joka muuten oli kuskin puolella vähän hermostuttavampi homma irrottaa se lyhyt akselin nysä..
Neljännen pultin avaamiseen tarvi modata 2 13mm lenkkiavainta ihmeellisiin muotoihin.
Näiden em. akseleiden ollessa vielä paikoillaan ja vaihde päällä autoa käyttäen napsunta ennallaan.
Repsikan puolen pidemmässä akselissa minimaalinen päittäisvälys. Säteisvälystä ei tuntunut.
Kuskin puplen lyhemmässä akselissa päittäisvälystä1,5-2 mm ja akselia äännellessä välys oli reilu.
Kun akselin nysän irrotti, siinä rullalaakerissa on ihan hitosti väljää. Voiko aiheuttaa napsahtelun? Rulla/ rullia vaurioitunut vai ajan hampaan aikaan saannosta?
Viikonloppuna pitäisi pudottaa kytkinkoppa pois.
Se kuskinpuolen rullalaakeri näyttää aika hiton pitkältä.
30-40mm. Mikähän mahtaisi olla osan nimi?
Täytyisi alkaa metsästämään osia..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro.
Nyt on loota palasina tallin lattialla. Vetopyörästön isosta
hammasrattaasta oli lohjennut 2 oikein mukavan kokoista
hampaan palaa. Lisäksi kopasta löytyi sellainen saakelin pieni ilmeisestikin laakerineula.
Olisikohan kenelläkään tyrkyllä ehjää laatikkopakettia?
Siis ph1 916 spider 2.0ts koneeseen ja vm oli 1995.
Ulkopuolinen kytkimen työsylinteri ja vaihteen siirtäjätangoilla.
Kiitän.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

AirCleaner.JPG
AirCleaner.JPG (66.06 KiB) Katsottu 5051 kertaa
Mistä löytyy raitisilmasuodatin Spider JTS PH3 -05 ja mitä kautta siihen pääsee käsiksi? En nyt löydä Googlesta mitään valaisevaa kuvaa aiheesta ja eperissäkin tuo koko ilmanvaihtopaketti on "irrallaan" ja milloin mitenkin päin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

En ole varma, mutta eikö se löydy sisäpuhaltimen yläpuolelta eli pelkääjän puolelta pyyhkijöiden alta. Eli pitää poistaa se ritilä, joka on pyyhkijöiden alla.

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kiitos, lieneekö tuo suojamuovi Spiderissa yhtä palaa koko auton leveydeltä, vai katkeaako tuosta keskeltä pyyhkimen akselin kohdalta? Auto hibernoi, joten en pääse nyt katsomaan.
Liitteet
Spider.JPG
Spider.JPG (58.12 KiB) Katsottu 5011 kertaa

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

lataa.jpg
lataa.jpg (11.8 KiB) Katsottu 5003 kertaa
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Mahtavaa! Ei tarvinne purkaa puolta autoa. Siirtoajossa talvisäilöön katto ylhäällä alkoi tuntua ilma jokseenkin tunkkaiselta. Muutenhan sitä ei juuri huomaa, kun kesät ajetaan pääsääntöisesti katto alhaalla.

Avatar
Dali
Viestit: 112
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Monza kirjoitti:
13 Helmi 2023, 14:27
Mahtavaa! Ei tarvinne purkaa puolta autoa. Siirtoajossa talvisäilöön katto ylhäällä alkoi tuntua ilma jokseenkin tunkkaiselta. Muutenhan sitä ei juuri huomaa, kun kesät ajetaan pääsääntöisesti katto alhaalla.
Taitaa vetää herkästi homeeseen tuo suodatin, sen kyllä haistaa heti.

Muovisuojusta irrottaessa kannattaa suosiolla ottaa toinen pyyhkijän varsi ensin irti niin ei tarvitse hauraan muovin kanssa kikkailla liikaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun auton alla on tullut hieman möyrityksi niin näyttäisi että vetoakselin stefa vuotaa hieman kuskin puolella. Onko kukaan vaihtanut moista Bussoon 5-v laatikolla? Pitääkö purkaa puoli autoa vai pääseekö helposti käsiksi?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
04 Huhti 2023, 22:18
Kun auton alla on tullut hieman möyrityksi niin näyttäisi että vetoakselin stefa vuotaa hieman kuskin puolella. Onko kukaan vaihtanut moista Bussoon 5-v laatikolla? Pitääkö purkaa puoli autoa vai pääseekö helposti käsiksi?
Ei siinä oikein mitään erikoista. Vetari on lukkorenkaalla kiinni tasauspyörästössä. Nykäisemällä pitäisi lähteä. Sen jälkeen ottaa neljä pulttia auki jolloin saa laipan irti jossa stefa kiinni. Laipan ja askin välissä on o-rengas joka kannattaa vaihtaa samalla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Dali
Viestit: 112
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Onkos täällä jollain parempaa tietoa GTV:n takapään pallonivelten oikeaoppisesta asennuksesta? Purkaessa oli ongelmana, että nivelpultin päässä oleva lukkomutteri piti leikata pois, koska pultti pyöri mukana. Kootessa sama homma, eli tietyssä kireydessä uudenkin pallonivelen pultti alkaa pyöriä mukana. Onko tämä tarkoituksellista ja onko mutteri nyt oikeassa tiukkuudessa? En oikein näe mitään mahdollisuutta saada tiukempaan, kun mistään ei saa edes lukkopihdeillä kiinni.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Koita puristaa siirtoleukapihdeillä palloniveltä kohti olkavartta samalla kuin kiristät mutteria. Liian löysällä se on jos pallonivelen kartio pyörii mukana.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eihän siinä kierreosan (johon mutteri tulee) päässä ole kuusiokoloa, torxkantaa tai sellaista kavennusta, josta voisi pitää kiintovaimella vastaan? Ne on tuollaisissa paikoissa aika yleisiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:
22 Huhti 2023, 16:17
^ Koita puristaa siirtoleukapihdeillä palloniveltä kohti olkavartta samalla kuin kiristät mutteria. Liian löysällä se on jos pallonivelen kartio pyörii mukana.
Eiköhän se kartion puristaminen riittävällä voimalla jotta se nappaa kiinni ole kaikkein paras ratkaisu.

Toki mutterimopollakin saa yleensä mutterin vauhdilla kiinni mutta ylikiristäminen on helppoa ja luonnollisesti kaikkiin koloihin kone ei mahdu. Toinen ei-Kosher tapa olisi kolauttaa vasaralla pallonivelen pohjaan sen verran että kartio nappaa kiinni mutta luonnollisesti tälläkin menetelmällä on riskinsä.

Tässä ilmeisesti kyseessä tämä nivel?

Kuva

Avatar
Dali
Viestit: 112
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Mahdollisesta kuusiokolokannasta tuli vinkkiä kaverille kilauttamalla, mutta näissä on vain pyöreä syvennys päässä. Painetta siis kartiolle ja piukempaan.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Busso käy edelleen kylmänä huonosti eli tyhjäkäynti on alhaalla ja veto nykivää liikkeessä. Kone lämpimänä taas takapuolituntumalla kaikki on ns. normaalia sekä tyhjäkäynnillä että liikkeessä.

Olen vaihtannut ECU:lle menevän kaksinapaisen sinisen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin että imuilman lämpötila-anturin ilman sen isompaa vaikutusta.

Starttispraytä on ruiskittu koneen käydessä alipaine/ilmavuotojen etsimiseksi mutta niistäkään ei havaintoa.

Taidan kallistua epäilemään että jäähdytysnesteen lämpötila-anturin piuhat ECU:n suuntaan ovat huonossa hapessa. Mikähän olisi näppärin tapa testata tämä hypoteesi kun CF1 Spider keskustelee harvinaisen huonosti MES:in kanssa? Käynnistää kylmänä piuha irti ja sitten laittaa piuhan kiinni ja kuuntelee muuttuuko käynti?

Vai pitäisikö testata MAF:in vaihtoa?

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro. Vetareiden stefoista. 2 litrainen TS 1995 malli.
Olisiko jollakulla antaa tietoa, mistä noita kannattaa ostaa? Ehkä jopa varaosanumerot? Laatikon tilasin Cloverleafilta ja se tulikin sutjakkaasti kotiovelle.
Painelaakeri, asetelma ja kytkinlevy täytyy vielä ostaa.
Suosituksia näillekkin myyjistä? Onko vanhat asetelman pultit ok laittaa takaisin? Lisäksi tarvitaan vaimennuskumeja apurugon kiinnitykseen.
Myös kytkinkopan kiinnityspultteja puuttui jokusia?
Olisiko kenelläkään myydä? Ja samaan rämään vaihteiston pään kiinnityshässäkkä runkoon?
Kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2023, 15:52
Busso käy edelleen kylmänä huonosti eli tyhjäkäynti on alhaalla ja veto nykivää liikkeessä. Kone lämpimänä taas takapuolituntumalla kaikki on ns. normaalia sekä tyhjäkäynnillä että liikkeessä.

Olen vaihtannut ECU:lle menevän kaksinapaisen sinisen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin että imuilman lämpötila-anturin ilman sen isompaa vaikutusta.

Starttispraytä on ruiskittu koneen käydessä alipaine/ilmavuotojen etsimiseksi mutta niistäkään ei havaintoa.

Taidan kallistua epäilemään että jäähdytysnesteen lämpötila-anturin piuhat ECU:n suuntaan ovat huonossa hapessa. Mikähän olisi näppärin tapa testata tämä hypoteesi kun CF1 Spider keskustelee harvinaisen huonosti MES:in kanssa? Käynnistää kylmänä piuha irti ja sitten laittaa piuhan kiinni ja kuuntelee muuttuuko käynti?

Vai pitäisikö testata MAF:in vaihtoa?
Eikö MES:llä muka näy lämpötila-anturin tiedot tai vaihtoehtoisesti lukee vastusarvot, näyttääkö pieleen kylmänä?
Lambda?

Pari kertaa itse käyttänyt MES:iä Spiderissa ja mielestäni mitään ongelmia ole ollut. Onko sinulla kanssa pelkääjänpuolen jalkatilassa se pieni liitin ja virta akusta?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
27 Huhti 2023, 09:04
Eikö MES:llä muka näy lämpötila-anturin tiedot tai vaihtoehtoisesti lukee vastusarvot, näyttääkö pieleen kylmänä?
Lambda?

Pari kertaa itse käyttänyt MES:iä Spiderissa ja mielestäni mitään ongelmia ole ollut. Onko sinulla kanssa pelkääjänpuolen jalkatilassa se pieni liitin ja virta akusta?
MES ei saa yhteyttä kuin satunnaisesti ja hetkellisesti. Ehkä 15 yhdistämisyritystä ja kerran saa yhteyden 5-10s ajaksi kunnes katoaa. 1999 autossa löytyy OBD liitin kuskin puolelta.

Kuva

KKL kaapeli käytössä MES:in kanssa. Ei siis enää 3-pin piuhaa.
Viimeksi muokannut FinPat, 27 Huhti 2023, 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kai olet päässyt varmistamaan MES-KKL -kombinaatiosi toiminnan toisessa autossa ja/tai toisen, muualla toimivaksi tunnetun kombon toimimattomuuden omassa autossasi?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
27 Huhti 2023, 09:27
Kai olet päässyt varmistamaan MES-KKL -kombinaatiosi toiminnan toisessa autossa ja/tai toisen, muualla toimivaksi tunnetun kombon toimimattomuuden omassa autossasi?
Hyvin oksidoituneen ARV-6 kanssa sama MES-KKL kombinaatio toimi kuin junan vessa.

Jos muistan oikein niin muillakin palstan 916 Spider 3.0 12v omistajilla olisi ollut ongelmia MES:in kytkeytymisen kanssa. Ja sama kansainvälisillä foorumeilla.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Minulla MES koneena melko vanha HP:n läppäri jollakin onnettomalla Celeronilla. Onko palstalaisilla kokemuksia siitä kuinka tietokoneen nopeus vaikuttaa MES:in toimintaan?

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos käyttää KKL-kaapelia, niin nopeampi kone tietää herkemmin yhteysongelmia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

mutt kirjoitti:
27 Huhti 2023, 12:28
Jos käyttää KKL-kaapelia, niin nopeampi kone tietää herkemmin yhteysongelmia.
Minulla oli TB:n kanssa päinvastoin. Vanhalla miniläppärillä teki suurin piirtein samaa. Yhteyden sai yleensä muodostettua, mutta se ei kestänyt auki niin kauaa, että olisi ehtinyt lukemaan mitään. Minulla ongelma korjaantui tuoreemmalla koneella ja uudella kaapelilla. Vanha kaapeli ei enää jostain syystä (piirisarja tms...) toiminut windows 10:llä. Tilasin uuden kaapelin (kytkimellisen version) ja sillä olen päässyt joka kerta tarvittaviin ecuihin. 99- TB:ssä joutuu tosin moottorissa käyttämään vielä sitä 3-pinnistä välissä, kun moottorin ecun johtoa ei ole jostain syystä yhdistetty obd-liittimeen.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

1) Nyppäsin jäähdytinnesteen lämpötila-anturin johdon irti ja käynnistin auton
-> Kylmäkäynti aivan tasainen ja oikealla kierroslukualueella. En kuitenkaan lähtenyt ajelemaan.
2) Jätin koneen käyntiin ja tökkäsin liittimen takaisin
-> Kone lähes sammui ja alkoi köhimään kunnes tyhjäkäynti hieman tasaantui epätasaiseksi ja liian alhaisilla kierroksilla
3) Nyppäsin johdon taas irti
-> Kone heräsi käymään tasaista Busson tyhjäkäyntiä
4) Tökkäsin uudestaan kiinni
-> Melkein sammui ja epätasainen tyhjäkäynti

Anturi on uusi. Liittimen saa kiinni vain yhdellä tavalla, ei mene väärin päin. Samat oireet vanhalla anturilla.

Käyn välissä salilla mutta illalla pitänee ottaa yleismittari käteen ja tarkistella paljonko jännitettä tulee anturille. Ja meneekö maa oikeasti maahan.

Eikö jopa Luigin design toimi suunnilleen niin että ECU:lta tulee referenssijännite +5V toiseen pinniin ja toinen on ECU:n maassa? Ja sitten lämpötila-anturi on NTC jonka vastusta ECU lukee. ECU:n päässä luonnollisesti ylösveto jotta NTC:stä tulee varistori jota pääsee lukemaan.

Mikä logiikka tuossa on että ilman anturia mittauspiirin ollessa avoin kone käy OK? Joku default open loop -moodi?
Viimeksi muokannut FinPat, 27 Huhti 2023, 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kun sulla nyt on kaksi anturia, niin lyös piruuttas mukillinen/kipollinen glykolia pakastimeen. Tuuppaa vara-anturi pakastettuun glykolimukiin, siihen piuha kiinni ja koeta kylmäkäynnistystä näiltä keleiltä.

Ihan sillai uteliaisuudesta, että jos ECU luulee koneen olevan massiivisesti kylmempi kuin se on, niin starttaako paremmin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Anturi irti, niin ruisku huomaa vian ja menee vikatilaan, jossa mennään jonkinlaisella kiinteällä kartalla ja jätetään joidenkin antureiden lukemia huomioimatta. Vika voi siis olla ihan muualla, kuin tuossa lämpöanturissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
28 Huhti 2023, 11:13
Anturi irti, niin ruisku huomaa vian ja menee vikatilaan, jossa mennään jonkinlaisella kiinteällä kartalla ja jätetään joidenkin antureiden lukemia huomioimatta. Vika voi siis olla ihan muualla, kuin tuossa lämpöanturissa.
Onko kenelläkään tietoa mitä Busso 3.0 12v / Motronic M3.7.1 oikeasti tekee kun lämpötila-anturi menee open loop tilaan?

https://www.totallyalfa.com/wp-content/ ... 01-407.pdf
Kuva

Pudotetaanko lämpötila-anturi pois kun nähdään ääretön resistanssi vai arvotaanko lämpötilaksi jotain massiivisen kylmää ja toimitaan sen mukaan?
Jos lämpötila-anturi pudotetaan pois ja mennään open loop säädöllä niin minkähänlainen look-up table tuolla mahtaa olla?
Jos lämpötila-anturi pudotetaan niin pudotetaanko jotain muutakin?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Joskus oli vähän samanlaista ongelmaa 156 V6 vm 98. Siinä on varmaan vähän eri versio motronicista mutta lambda-anturin vaihdolla taisi tulla kuntoon. Samoihin aikoihin kyllä vaihdoin myös ilmin. Kaasuläppäkin kyllä siinä jo sähköinen. Toisin kuin Spiderissä. Mitä se tekee jos nappaa ilmiltä piuhan irti?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:
28 Huhti 2023, 14:02
Joskus oli vähän samanlaista ongelmaa 156 V6 vm 98. Siinä on varmaan vähän eri versio motronicista mutta lambda-anturin vaihdolla taisi tulla kuntoon. Samoihin aikoihin kyllä vaihdoin myös ilmin. Kaasuläppäkin kyllä siinä jo sähköinen. Toisin kuin Spiderissä. Mitä se tekee jos nappaa ilmiltä piuhan irti?
Testataan MAF:in irroitusta. Silloin ainakin mennään aidosti Open Loopissa, puhtaasti kartoilla.

Voisiko Lambda olla lämpöherkkä? Ja tipautetaanko Lambda pois kun jäähdytinnesteen lämpötila-anturi tipahtaa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eiköhän se ECU hyppää closed loopille vasta moottorin ollessa tarpeeksi lämmin, eli hyvinkin mahdollisesti jättää lambdakorjauksen pois jos lämpöanturin piuha on irti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Se taitaa olla niin, jos koneen jäähdytysnesteen lämpöanturi (tai johdotus) on viallinen, niin se käyttää imuilman anturia riippuen sen arvosta.
Jos se on yli 40 ast annetaan koneen lämmöksi 80 ast, tai jos lman lämpötila on alle 20 ast moottorin lämmöksi annetaan 3 min ajan imuilman lämpötila, ja sen jälkeen 80 astetta. Näin GTV:n vanhassa M2.10.4- järjestelmässä, joka on aika lähellä tätä M3.7. Ja vastaavasti jos imuilman lämpötila-anturi reistailee, arvoksi annetaan 20 astetta ja seoksen säätö lukkiutuu. Molemmissa tapauksissa vikavalon pitäisi palaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kiitoksia, Seppo!

Vikavalo ei pala ja lampua ei ole poistettu näytöstä vaan virrat päällä suuttimen kuva on valaistu. Jatkan tutkimuksia ja raportoin mitä löytyy.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Pitäisi myös muistaa, tässä vaijerikaasu järjestelmässä joutokyntiä säädetään lisäilmaluistilla kunkone on kylmä tai kun ilmastointi kytketään päälle jne. Ettei se vaan ole takertunut jumiin? Sille oli joku herkistystoimenpide, jonka Lancia- miehet ehkä muistaa!

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

seppo kirjoitti:
29 Huhti 2023, 11:09
Pitäisi myös muistaa, tässä vaijerikaasu järjestelmässä joutokyntiä säädetään lisäilmaluistilla kunkone on kylmä tai kun ilmastointi kytketään päälle jne. Ettei se vaan ole takertunut jumiin? Sille oli joku herkistystoimenpide, jonka Lancia- miehet ehkä muistaa!
Lisäilmaluisti viittaa tähän "Idle Air Control Valve" mötikkään imusarjan takana?

Kuva

Kuva

Eikö vaijerikaasullisissa laitteissa IACV ohjaa tyhjäkäyntiä myös lämpimänä?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Säädetään kyllä, mm kun ilmastoinnin kytkee, nousee kierrokset hiukan. Tuli mieleen kun kerroit tunnistimen liittimen irroituksen jälkeen käynti parani, eikö silloinkaan häiriövalo syttynyt? Myös näissä vanhemmissa järjestelmissä taisi olla samoja toimintoja kuin uudemmissa, valo syttyy vasta kolmannen viallisen starkin jälkeen mutta vikamuistiin se kirjautuu kyllä heti.
Kerroit myös että käynti parani liittimen irroituksen jälkeen, joten se kielii että lisäilmaluisti toimisi? Sekin täytyy tarkistaa? Samoinkuin johtosarjakin lämpötilaanturin ja ecun kamman väliltä? Ja kaasuläpän asennontunnisti, ne oli kulutustavaraa myös!
Testeri olisi kova sana!

ilekymest
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Touko 2023, 17:49
Car(s): GTV (916) '97 3.0 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja ilekymest »

Moikka. Täälläkin harmina Busson tyhjäkäynti- ja käynnistysongelmat. Auto on GTV vm 97, ja kone Busso 3.0 24V. Koneen kanssa on kahdenlaista ongelmaa: Tyhjäkäynti oireilee ryntäilemällä itsekseen. Kone saattaa nostaa kierrokset aina jonnekin 2700 tienoille ja pitää ne vakaasti siinä tasolla. Joskus kohonneet kierrokset voivat asettua alemmallekin tasolle. Välillä pudottaa kierrokset joksikin aikaa about normaalille tasolle kunnes taas nostaa ne ylös. Kun tätä tapahtuu, niin ruiskun merkkivalo palaa vaihtelevasti kojetaulussa. Välillä sammuu ja taas palaa uudelleen, mutta ei välttämättä synkassa kierrosten kanssa. Tyhjäkäynti (yleensä) asettuu, kun kone lämpenee normaaliin käyntilämpötilaan. Silloin ruiskun valokaan ei enää näyttäydy.

Toinen vika on sellainen, että kun kone on ajettu lämpimäksi ja sen sammuttaa, niin siitä n. 20-40 minuutin sisällä jos yrittää käynnistää uudelleen, niin ei lähde. Joskus tuurilla saattaa saada käyntiin, mutta tyypillisesti ei edes yritä lähteä käyntiin. Silloin kun näin käy, auton täytyy antaa jäähtyä pidempään, ja riittävästi jäähdyttyään auto taas lähtee käyntiin.

Nämä oireet ovat vähitellen kehittyneet huonompaan suuntaan. Tuo edellä mainittu IACV on vaihdettu uuteen – ei vaikutusta. Brake cleanerillä on yritetty löytää mahdollisia ilmavuotoja tuloksetta.

Mistähän kannattaisi lähteä haarukoimaan vikojen syitä seuraavaksi ?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

ilekymest kirjoitti:
01 Touko 2023, 18:10
Moikka. Täälläkin harmina Busson tyhjäkäynti- ja käynnistysongelmat. Auto on GTV vm 97, ja kone Busso 3.0 24V. Koneen kanssa on kahdenlaista ongelmaa: Tyhjäkäynti oireilee ryntäilemällä itsekseen. Kone saattaa nostaa kierrokset aina jonnekin 2700 tienoille ja pitää ne vakaasti siinä tasolla. Joskus kohonneet kierrokset voivat asettua alemmallekin tasolle. Välillä pudottaa kierrokset joksikin aikaa about normaalille tasolle kunnes taas nostaa ne ylös. Kun tätä tapahtuu, niin ruiskun merkkivalo palaa vaihtelevasti kojetaulussa. Välillä sammuu ja taas palaa uudelleen, mutta ei välttämättä synkassa kierrosten kanssa. Tyhjäkäynti (yleensä) asettuu, kun kone lämpenee normaaliin käyntilämpötilaan. Silloin ruiskun valokaan ei enää näyttäydy.

Toinen vika on sellainen, että kun kone on ajettu lämpimäksi ja sen sammuttaa, niin siitä n. 20-40 minuutin sisällä jos yrittää käynnistää uudelleen, niin ei lähde. Joskus tuurilla saattaa saada käyntiin, mutta tyypillisesti ei edes yritä lähteä käyntiin. Silloin kun näin käy, auton täytyy antaa jäähtyä pidempään, ja riittävästi jäähdyttyään auto taas lähtee käyntiin.

Nämä oireet ovat vähitellen kehittyneet huonompaan suuntaan. Tuo edellä mainittu IACV on vaihdettu uuteen – ei vaikutusta. Brake cleanerillä on yritetty löytää mahdollisia ilmavuotoja tuloksetta.

Mistähän kannattaisi lähteä haarukoimaan vikojen syitä seuraavaksi ?
Kannattaa kokeilla irroittaa MAF kun yrittää kuumakäynnistystä.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
01 Touko 2023, 18:30
ilekymest kirjoitti:
01 Touko 2023, 18:10
Moikka. Täälläkin harmina Busson tyhjäkäynti- ja käynnistysongelmat. Auto on GTV vm 97, ja kone Busso 3.0 24V. Koneen kanssa on kahdenlaista ongelmaa: Tyhjäkäynti oireilee ryntäilemällä itsekseen. Kone saattaa nostaa kierrokset aina jonnekin 2700 tienoille ja pitää ne vakaasti siinä tasolla. Joskus kohonneet kierrokset voivat asettua alemmallekin tasolle. Välillä pudottaa kierrokset joksikin aikaa about normaalille tasolle kunnes taas nostaa ne ylös. Kun tätä tapahtuu, niin ruiskun merkkivalo palaa vaihtelevasti kojetaulussa. Välillä sammuu ja taas palaa uudelleen, mutta ei välttämättä synkassa kierrosten kanssa. Tyhjäkäynti (yleensä) asettuu, kun kone lämpenee normaaliin käyntilämpötilaan. Silloin ruiskun valokaan ei enää näyttäydy.

Toinen vika on sellainen, että kun kone on ajettu lämpimäksi ja sen sammuttaa, niin siitä n. 20-40 minuutin sisällä jos yrittää käynnistää uudelleen, niin ei lähde. Joskus tuurilla saattaa saada käyntiin, mutta tyypillisesti ei edes yritä lähteä käyntiin. Silloin kun näin käy, auton täytyy antaa jäähtyä pidempään, ja riittävästi jäähdyttyään auto taas lähtee käyntiin.

Nämä oireet ovat vähitellen kehittyneet huonompaan suuntaan. Tuo edellä mainittu IACV on vaihdettu uuteen – ei vaikutusta. Brake cleanerillä on yritetty löytää mahdollisia ilmavuotoja tuloksetta.

Mistähän kannattaisi lähteä haarukoimaan vikojen syitä seuraavaksi ?
Kannattaa kokeilla irroittaa MAF kun yrittää kuumakäynnistystä.
Kampiakselin asentoanturi, jos ei meinaa lämpimänä lähteä käyntiin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko kokemuksia kun pyyhkijöistä toimii yllättäen vain nopein vaihtoehto, muissa nopeuksissa pyyhkijät nytkähtävät vain 5cm ylöspäin. Alkoi jo viime syksynä hieman reistailemaan ja nyt talviunen jälkeen on pysyvää.
Pari vuotta sitten putsasin moottorin metallipinnat jo eli voiko vika olla esim releessä?

Vastaa Viestiin