Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Etupään jousituksessa puslat hieman väsyneen näköisiä. Ilmeisesti kannattaa vaihtaa alatukivarsi kerralla.

Onko raadilla näkemystä hyvälaatuisesta tuotteesta? Näitä näyttäisi löytyvän monelta merkiltä. Ilmeisesti osien jakaminen Fiatin kanssa kannattaa.

Lemförder?
Delphi?
Something else?

Ei jaksaisi asentaa uusia kerran kesässä vaan laadusta voisi muutan € maksaakin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ricambi Alfisti:lta olen saanut aina hyvää tavaraa. https://ricambi.alfisti.net/Spare-Parts ... :6172.html

Toinen asia, aloin takapäätä purkamaan kun on ollut mielestäni hieman vetelä. Vasemman puolen iskarin jo vaihdoin ja tarkoitus oli vaihtaa myös jousi ja ihan syystä, jousesta puuttui pala yläosasta. Samalla huomasin että alatukivarsien molemmat ulommat puslat aivan väljät, auto katsastettu vajaa kuukausi sitten :-D Saako puslia mistään Suomesta vai onko tilattava https://ricambi.alfisti.net/Spare-Parts ... :9846.html

Kuinka muuten se jousen yläkuppi irtoaa rungosta?

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

En muista että se olisi ollut varsinaisesti mitenkään kiinni.

Kai vaihdat iskarit molemminpuolin taakke? Yleensä pidetään huonona vaihtaa iskari ja jarruosia vain yksi nurkka kerrallaan, olisi hyvä samalle akselille vaihtaa molemmat.

Fixukselta ja alfan jälleenmyyjiltä voi osia kysellä, mutta varmaan helpoimmalla/halvimmalla ja varmemmin pääsee kun tilaa tylysti nettikaupoista.
Ite laitoin uretaanipuslat taka-akselille.
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tottakai vaihdan molemmat puolet ja tosiaan katsastuksessa todettiin hyväksi molemmat puolet :-D

Se jousen yläkuppi on varmaan sitten vaan ruostunut siihen kiinni.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Garmund kirjoitti:
07 Touko 2021, 12:37
Ite laitoin uretaanipuslat taka-akselille.
Kuinka tiukat ne puslat on puristaa paikalleen?

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Käsin meni kera reilun kuparitahnan. Ne oli kaksiosaisia ja metalliholkkikin oli irto. Tulivat auton mukana, niin en ole varma olivatko powerflex vai strongflex. Varmaan strongflex, kun ne taisi ne halvemmat
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Helppo ne uretaanipuslat on paikoilleen laittaa kun ainakaan strongflexin puslissa ei ole ulkoholkkia vaan pusla tulee suoraan tukivarren pesään. Sisempi holkki sitten ruuvipenkillä jos ei ihan käsineen mene.

Kovempi homma on nylkeä ne vanhat puslat pois varsista. Ainakin tuossa omassa oli sekaisin kumipuslia ja rautapuslia. Osassa kumipuslissa oli normaalista poikkeava rakenne. Sisäholkki-kumia-väliholkki-kumia-ulkoholkki. Kunnon prässillä ja sopivilla vasteilla varmaan helppo homma mutta onnistuu ilmankin. Itse painelin huonolla pikkuprässillä sisäholkit irti. Puukkosahalla loput poikki ulkoholkkia myöden ja lyömällä pois. Rautapuslista taas ohuempi seinämä dremelillä ja ruuvarilla vääntämällä pois. Lekalla kopauttamalla sisuskalut pois ja puukkosahalla ulkoholkki halki. Ei ihan parin tunnin homma.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kannattanee siis hommata jostain käytetyt tukivarret valmiiksi ja työstää rauhassa valmiiksi. Voi sitten heittää kerralla alle.

Näyttäisi taas tulevan Spiderin ulkoilutuskeli ainakin tänne eteläisempään Suomeen.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Mistä bensamittarin anturi -05 Spideriin? Näyttää vuoronperään tyhjää ja täyttä ja kaikkea siltä väliltä. Saako bensavalo signaalin samalta anturilta? Ainakin palaa silloin kun viisari näyttää tyhjää.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Googelista löytyi, tietty. Mutta entäs tämä, JTS vuotaa jäähdytysnestettä kuumana, eli jos lämmöt menee sinne satasen korville ja yli. Tiputtaa pakosarjalle. Olisiko tuo muoviputki 60676070 hyvä ehdokas vuodon lähteeksi?
Liitteet
Putki.JPG
Putki.JPG (107.86 KiB) Katsottu 8363 kertaa

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

En ole JTS-asiantuntija, mutta käsittääkseni tuosta ne yleisimmin vuotavat. Mulla ei lämmöt nouse koskaan yli 90 asteen, autossa tosin uudehko termari ja syyläri.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Joo, tämäkään ei vuoda maantieajossa, mutta ruuhkassa missä ei juuri liikuta ja ollaan flektin varassa, niin alkaa tuoksumaan kuuma jäähdytysneste. Tuossa koneen etupuolella ei taida juuri muuta vuotokohtaa olla, tuon muovihärpäkkeen tienoille olen sen paikallistanut. Pitänee käyttää tyhjäkäynnillä paikallaan, jos näkisi vielä tarkemmin mistä sitä alkaa tippumaan. JTS miehet, lieneekö paha rasti vaihtaa tuo putki itse?

Edit:

Jahans, jos proceduuri on tämä, niin onhan tuossa askaretta.

http://www.alfaworkshop.co.uk/GT_156_GT ... oval.shtml

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Sataviiskutoseen oli ihan tehtävissä. Minulla jäi vuotamaan, ihan vähän, ettei edes näkyvää vuotokohtaa löytynyt. Kerran sitten ajettiin kuumaksi ja halliin, jossa velipoika tutki asiaa, ja vuotopaikallistui kiinnityspulttiin. Hän laittoi sinne O-renkaan, ja siihen loppui vuoto. Saattoihan siinä häsäkässa kiristyä putki paremminkin, mutta jokatapauksessa vuoto loppui. Putkihan voi joskus vuotaa saumasta tai vasemman pään tiivisteestä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Monza kirjoitti:
11 Touko 2021, 12:12
Joo, tämäkään ei vuoda maantieajossa, mutta ruuhkassa missä ei juuri liikuta ja ollaan flektin varassa, niin alkaa tuoksumaan kuuma jäähdytysneste. Tuossa koneen etupuolella ei taida juuri muuta vuotokohtaa olla, tuon muovihärpäkkeen tienoille olen sen paikallistanut. Pitänee käyttää tyhjäkäynnillä paikallaan, jos näkisi vielä tarkemmin mistä sitä alkaa tippumaan. JTS miehet, lieneekö paha rasti vaihtaa tuo putki itse?

Edit:

Jahans, jos proceduuri on tämä, niin onhan tuossa askaretta.

http://www.alfaworkshop.co.uk/GT_156_GT ... oval.shtml
156:seen tuon tehneenä, kyllä siinä pitkän illan saa varata, mutta ihan tehtävissä.
Muistaakseni, kompuran jalan kun löysäsi niin sai viimeisen pultin pois.
Toki vaihdoin silloin kattia ja tän muoviputken varoiksi kun kerran auki oli ja hyvin hollilla.
Olis se kumminkin ruvennut vuotamaan viikon päästä :wink:

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Pitänee hommata tuo putki varalle ja vaihdattaa vaikka hihnanvaihdon yhteydessä jos nesteet pysyy enimmäkseen sisällä siihen asti. AC:n kun räppäsee päälle, niin flekti pitää koneen tarpeeksi kylmänä kaupungissakin, ettei vuoda.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Onko GTV:ssäkin 2 nopeutta flektille ja toimiihan ne molemmat?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

En muista olenko kysynyt aiemmin, mutta miten usein vaihdatte jakohihnaa? 3v/60tkm on huoltokirjassa, mutta kolmen kesän aikana on tullu kilometrejä alle 10tkm. Eli onko syytä vaan pitää kiinni myös tuosta 3v.?

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Itse meinasin 24V V6 kanssa vaihtaa hihnan varmaan 4 vuotiaana ja ainakin tarkastaa sen kireyden/kirisrimen kunnon 3 vuotiaana. (jos sen vaan pystyy ilman älyttömiä purkamisia tarkastaan)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kesäajo => neljä vuotta. Eteläisemmän Euroopan tahti riittää.
Omaan on vaihdettu vesipumppu, kiristin jne. viimeksi vuonna 2006 ja 35 tkm:ä sitten ja sen jälkeen olen vaihtanut pelkän hihnan kaksi tai kolme kertaa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö V6:ssa ole muutenkin neljä vuotta vaihtoväli? Ehkä käyn edelleen vaan kolmen vuoden välein, säästö on naurettava jos venyttäisi neljään. Ja täytyy vaan ajaa enemmän niin km-hinta putoaa :-D

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jmi kirjoitti:
09 Kesä 2021, 10:16
Eikö V6:ssa ole muutenkin neljä vuotta vaihtoväli?
Ei. 3v/60tkm on virallinen vaihtoväli täällä. Oikein tehtynä kestää kyllä vuosia enemmänkin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MAF, aito Bosch ~400€ vai tarvike ~40€?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
10 Kesä 2021, 14:24
MAF, aito Bosch ~400€ vai tarvike ~40€?
Aito ehdottomasti. Tarvikkeet toimii miten toimii. Saanee myös paljon havemmalla kun kaivaa pelkän anturiosan esille ja etsii sillä numerolla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

qaz
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja qaz »

Omaan V6 GTV:hen on pajalla kahdesti päätynyt liian lyhyt tarvikeilmansuodatin joka tappaa MAF:in nopeasti liikaa ja likaisempaa ilma ohitseen päästämällä, kannattaa olla tarkkana tuonkin kanssa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

qaz kirjoitti:
10 Kesä 2021, 20:32
Omaan V6 GTV:hen on pajalla kahdesti päätynyt liian lyhyt tarvikeilmansuodatin joka tappaa MAF:in nopeasti liikaa ja likaisempaa ilma ohitseen päästämällä, kannattaa olla tarkkana tuonkin kanssa.
Eikö näissä ole kaikissa koneesta riippumatta (turbosta en tiedä) se putkenmallinen suodatin, miten sinne voi vääränlaisen tai liian lyhyen laittaa?
Samaa suodatinta on vielä esim. 147/156/GT.

qaz
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja qaz »

Miksi ei voisi laittaa? Helpomminhan lyhyempi paikalleen menee kun päädyn tiivisteitä ei tarvitse puristaa kasaan.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

qaz kirjoitti:
11 Kesä 2021, 09:33
Miksi ei voisi laittaa? Helpomminhan lyhyempi paikalleen menee kun päädyn tiivisteitä ei tarvitse puristaa kasaan.
Eli kokeilevat mikä hyllystä sopii edes joten kuten :-D Onneksi vaihdan nämäkin itse niin ei tarvitse "ammattilaisten" vaivautua.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Sape »

Minulle tuli tarvikeliikkeestä 2 kertaa tuommoinen hieman liian lyhyt suodatin, vaikka piti nimenomaan olla GTV:n tarkoitettu. Eroa ei edes huomaisi jos ei vertaa vanhaan.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sape kirjoitti:
11 Kesä 2021, 10:48
Minulle tuli tarvikeliikkeestä 2 kertaa tuommoinen hieman liian lyhyt suodatin, vaikka piti nimenomaan olla GTV:n tarkoitettu. Eroa ei edes huomaisi jos ei vertaa vanhaan.
Ok, enpä ole tällaiseen törmännyt.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jos vaihtaa alatukivarren Spideriin niin onko siellä muuta mitä kannattaisi tehdä saman tein kun kerran niillä nurkilla touhutaan?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
14 Kesä 2021, 21:08
Jos vaihtaa alatukivarren Spideriin niin onko siellä muuta mitä kannattaisi tehdä saman tein kun kerran niillä nurkilla touhutaan?
Lähinnä tulee mieleen koiranluu, mutta ne taitaa olla varsin pitkäikäisiä.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Alkaa koneen entisöinti olemaan siinä vaiheessa, että pitäisi kiristää kannet. Kone siis V6 TB. Kannentiivisteiden mukana tuli ohjeet muttereiden kiristykseen, mutta ohje poikkeaa täysin Alfan oman korjausoppaan versioon. Otsikoiden takana linkit kuviin.

ALFAN OMAN KORJAUSKIRJAN OHJE

1. 25 Nm
2. 240 astetta

kiristysjärjestys
6 1 4 8
7 3 2 5

KANNENTIIVISTEEN MUKANA TULLUT OHJE (Victor Reinz)

1. 30 Nm
2. 70 Nm
3. 100 Nm
4. Käytetään kone kuumaksi
5. ajetaan 240 minuuttia
6. 100 Nm

kiristysjärjestys
8 2 4 6
5 3 1 7

Osaako joku sanoa kumpaa ohjetta tässä nyt kannattaisi noudattaa?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ramsester kirjoitti:
17 Heinä 2021, 13:18
Alkaa koneen entisöinti olemaan siinä vaiheessa, että pitäisi kiristää kannet. Kone siis V6 TB. Kannentiivisteiden mukana tuli ohjeet muttereiden kiristykseen, mutta ohje poikkeaa täysin Alfan oman korjausoppaan versioon. Otsikoiden takana linkit kuviin.

ALFAN OMAN KORJAUSKIRJAN OHJE

1. 25 Nm
2. 240 astetta

kiristysjärjestys
6 1 4 8
7 3 2 5

KANNENTIIVISTEEN MUKANA TULLUT OHJE (Victor Reinz)

1. 30 Nm
2. 70 Nm
3. 100 Nm
4. Käytetään kone kuumaksi
5. ajetaan 240 minuuttia
6. 100 Nm

kiristysjärjestys
8 2 4 6
5 3 1 7

Osaako joku sanoa kumpaa ohjetta tässä nyt kannattaisi noudattaa?
Ite käyttänyt tuota Alfan ohjetta ihan sen yksinkertaisemman prosessin takia, ei ole ollut ongelmia paitsi yhden täyden koneremontin jälkeen jolloin piti vielä lopulta kuitenkin jälkikiristää kun muuten meni glykolit öljytilaan.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Kiitokset, käytän tuota Alfan ohjetta. Autodatakin näytti samaa, kuin tuo Alfan oma ohje.

Oletko kääntänyt koko 240 astetta kerralla vai ensin esim 120 ja sitten toinen 120?

Aatami
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Loka 2020, 21:02
Car(s): 147 2.0t.s
Gtv 3.0

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Aatami »

Onko muilla 3.0 24v minkälaiset tyhjäkäynnit? Itellä tosi alhaalla, varmaan n.500rpm, syy, seuraus, vai ominaisuus? 🤔

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Käykö kuitenkin tasaisesti?

Miulla kanssa alhaisen tuntuinen tyhjäkäynti ja välillä vähän täristää. Imusarjalta pa painesäätimeen menevän "alipaineletkun" vaihto ehjään teki tyhjäkäynnistä tasaisemman

Tuolta 500 rpm miullakin näyttää tyhjäkäynti mittariston mukaan, mutta muistaakseni 750 rpm näytti päästöjen mittalaite.

.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Garmund kirjoitti:
28 Elo 2021, 15:53
Tuolta 500 rpm miullakin näyttää tyhjäkäynti mittariston mukaan, mutta muistaakseni 750 rpm näytti päästöjen mittalaite.
Mistä mittalaite sen mittaa? OBD:ltä vai sytkästä tms? Pitää muistaa, että jos laite luulee mittaavansa nelipyttyistä voimanlähdettä, kierrostieto on helposti juur tuon +50% pielessä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Polforea kirjoitti:
28 Elo 2021, 20:20


Mistä mittalaite sen mittaa? OBD:ltä vai sytkästä tms? Pitää muistaa, että jos laite luulee mittaavansa nelipyttyistä voimanlähdettä, kierrostieto on helposti juur tuon +50% pielessä.
Ei ole obd:ta tuossa minun. Eli sillä magneettisesti koneeseen kiinni laitettavalla mittalaitteella, mikä mittaa tärinää(moottorin rakenteiden läpi johtuva ääni, kiihtyvyysanturilla) ja osa ainakin myös ilmateitse ääntä mikrofonilla(muistaakseni tuo avl:n laite mittasi myös mikillä ääntä).
Ei pitäisi olla noissa pakokaasuanalysaattoreiden rpm mittareissa merkitystä sylinteriluvulla. Varsinkin tasasilla kierroksilla noiden pitäisi olla myös aika tarkkoja.

Sitä en osaa sanoa millä parametreillä se vehe päättelee sylinteriluvun jne.

Päästölapussa lukee vaan ohjearvot ja en huomannut nyt viimeksi katsoa mitä laite sanoo mittauksen aikana tyhjäkäynti rpm.
Suoraan vaan suoraa

Aatami
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Loka 2020, 21:02
Car(s): 147 2.0t.s
Gtv 3.0

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Aatami »

Garmund kirjoitti:
28 Elo 2021, 15:53
Käykö kuitenkin tasaisesti?

Miulla kanssa alhaisen tuntuinen tyhjäkäynti ja välillä vähän täristää. Imusarjalta pa painesäätimeen menevän "alipaineletkun" vaihto ehjään teki tyhjäkäynnistä tasaisemman

Tuolta 500 rpm miullakin näyttää tyhjäkäynti mittariston mukaan, mutta muistaakseni 750 rpm näytti päästöjen mittalaite.

.
Välillä vähän täristää ja heittelee kierrokset, muuten auto tuntuu kuitenkin pelaavan kierroksilla, ja vetää ihan hienosti, niin ehkä tuosta ei nyt osaa liikaa huolissaankaan olla. Lähinnä ärsyttää vain. Koitin katsella noita letkuja, mutta ehjiltä näytti, täytyy ehkä talvella katsella ihan huolella kaikki paikat läpi imuvuotojen varalta. 🤔

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aatami kirjoitti:
31 Elo 2021, 13:30
Koitin katsella noita letkuja, mutta ehjiltä näytti, täytyy ehkä talvella katsella ihan huolella kaikki paikat läpi imuvuotojen varalta. 🤔
Yes. Alipaineletkujen visuaalinen tarkistus paljastaa vain kaikkein massiivisimmat vuodot. Kun ottaa täysin ehjän, suorastaan uuden näköisen letkun käteen ja hypistelee niin yhtä-äkkiä se onkin täysin reikäinen...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Yleensä tässä kohtaa ei ole huono idea ruikkia starttisprayta tms palavaa ja ohutta ympäri alipaineletkuja. Jos kone rynnähtää, letku vuotaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Aatami
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Loka 2020, 21:02
Car(s): 147 2.0t.s
Gtv 3.0

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Aatami »

Suosituksia vaihteistoöljystä, 3.0 24v?

Avatar
webs
Viestit: 68
Liittynyt: 14 Syys 2013, 11:01

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja webs »

Käykö 1997 2.0 TB:hen varapyörä 2001 2.0 T.Sparkista?

Varapyöriä on kahta erilaista, joista 125/80 R15 olisi kyseessä. Toinen on R16 ilmeisesti matalammalla profiililla.
Itelläni ei ole mitkään erityisen isot etujarrut tai muutettu alkuperäisestä.

Avatar
Dali
Viestit: 112
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Minkälainen tuntuma GTV:n 6-vaihteisessa pitäisi normaalisti olla? Omassa mallia 90-luvun Renault, eli ei kovinkaan tarkka tai urheilullinen.

Aatami
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Loka 2020, 21:02
Car(s): 147 2.0t.s
Gtv 3.0

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Aatami »

Aatami kirjoitti:
09 Syys 2021, 17:26
Suosituksia vaihteistoöljystä, 3.0 24v?
Itse itselleni vastaten: Tutela zc 75 synth. (GL4)

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Aatami kirjoitti:
01 Loka 2021, 00:19
Aatami kirjoitti:
09 Syys 2021, 17:26
Suosituksia vaihteistoöljystä, 3.0 24v?
Itse itselleni vastaten: Tutela zc 75 synth. (GL4)
Eikös se ole nykyisin ainakin GL5 ja vähän turhan liukasta synkroille?

Askihan on käytännösssä sama kaikissa etuveto bussoissa ja ainakin Tutelan matryx ja redlinen MT-90 on hyväksi todettuja niissä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Päivitin 916 Spiderin takakaiuttimen tollaseen Pyleen viimekesänä. Sillähän oli positiivinen vaikutus äänentoistoon :-) Mitä noihin oviin jengi on vaihtanut? Mielellään jotakin ruuvaa vanha irti ja uusi tilalle asennus. GTV:ssä lienee sama alkuperäinen?
Liitteet
Pyle2.jpg
Pyle2.jpg (175.73 KiB) Katsottu 6758 kertaa
Pyle1.jpg
Pyle1.jpg (170.98 KiB) Katsottu 6758 kertaa

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Dali kirjoitti:
30 Syys 2021, 22:13
Minkälainen tuntuma GTV:n 6-vaihteisessa pitäisi normaalisti olla? Omassa mallia 90-luvun Renault, eli ei kovinkaan tarkka tai urheilullinen.
Minulla 5-vaiheinen versio mutta nuo laatikothan ovat lähisukulaisia joten olettaisin että tuntuman pitäisi olla suunnilleen samanlainen. Omassani vaihteenvalinta toimii hyvin ja tuntuma on riittävän tarkka. Ei ihan Honda S2000 tai takaveto Escort tasoa mutta mukavasti vaihteet napsuvat päälle.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
02 Loka 2021, 10:11
Dali kirjoitti:
30 Syys 2021, 22:13
Minkälainen tuntuma GTV:n 6-vaihteisessa pitäisi normaalisti olla? Omassa mallia 90-luvun Renault, eli ei kovinkaan tarkka tai urheilullinen.
Minulla 5-vaiheinen versio mutta nuo laatikothan ovat lähisukulaisia joten olettaisin että tuntuman pitäisi olla suunnilleen samanlainen. Omassani vaihteenvalinta toimii hyvin ja tuntuma on riittävän tarkka. Ei ihan Honda S2000 tai takaveto Escort tasoa mutta mukavasti vaihteet napsuvat päälle.
Taitaa olla 6-vaihteisen gtv:n vaihteensiirto varsin lähellä 156 vastaavaa. Vaihdekepin alusmuovi halkeaa ja laatikon päällä olevat muovipuslat turpoavat.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Aatami
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Loka 2020, 21:02
Car(s): 147 2.0t.s
Gtv 3.0

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Aatami »

Tiige kirjoitti:
01 Loka 2021, 08:24
Aatami kirjoitti:
01 Loka 2021, 00:19
Aatami kirjoitti:
09 Syys 2021, 17:26
Suosituksia vaihteistoöljystä, 3.0 24v?
Itse itselleni vastaten: Tutela zc 75 synth. (GL4)
Eikös se ole nykyisin ainakin GL5 ja vähän turhan liukasta synkroille?

Askihan on käytännösssä sama kaikissa etuveto bussoissa ja ainakin Tutelan matryx ja redlinen MT-90 on hyväksi todettuja niissä.
Joo ton tutelan katsoin ihan ohjekirjasta, ei ole itsellä kompetenssia mennä sanomaan mikä sinne sen paremmin sopisi kuin valmistajan suositus. 🤷‍♂️
Mutta laitan noi sun vinkkaamat ylös myös, jos noi kerran on ihan käytännössä toimiviksi todettu.
Kiitosta vain.

Vastaa Viestiin