Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ilekymest
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Touko 2023, 17:49
Car(s): GTV (916) '97 3.0 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja ilekymest »

FinPat kirjoitti:
01 Touko 2023, 18:30
Kannattaa kokeilla irroittaa MAF kun yrittää kuumakäynnistystä.
Kiitti ehdotuksesta. Auto ei ole nyt "käsillä", mutta täytyy kokeilla tätä kun olen seuraavan kerran autoa ropaamassa. Jos sensorin irrottaminen vaikuttaa käynnistymiseen, niin mistä se kertoo? Viallinen sensori, vai jotain muuta häikkää, esim. ECUssa?
jmi kirjoitti:
01 Touko 2023, 19:34
Kampiakselin asentoanturi, jos ei meinaa lämpimänä lähteä käyntiin.
Onko tämä tyypillinen ongelman syy myös Bussossa? Olen kuullut asentosensorin aiheuttavan kuvailtua ongelmaa kyllä joidenkin muun merkkisten autojen kanssa.
jmi kirjoitti:
02 Touko 2023, 10:14
Onko kokemuksia kun pyyhkijöistä toimii yllättäen vain nopein vaihtoehto, muissa nopeuksissa pyyhkijät nytkähtävät vain 5cm ylöspäin. Alkoi jo viime syksynä hieman reistailemaan ja nyt talviunen jälkeen on pysyvää.
Pari vuotta sitten putsasin moottorin metallipinnat jo eli voiko vika olla esim releessä?
Minun tekee ajoittain about samaa. Tihkulla saattaa jättää pyyhkijät n. 45° kulmaan, ja siitä aina vain nytkähtää vähän eteenpäin joka "pyyhkäisyllä". En ole tähän ongelmaan vielä tarkemmin perehtynyt (kaikki muut toiminnot pyyhkimillä sentään toimii ok), mutta netistä lukemani perusteella hapettumat pyyhkijöiden releiden piirikortilla olisi mahdollinen syy.

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

seppo kirjoitti:
29 Huhti 2023, 13:47
Säädetään kyllä, mm kun ilmastoinnin kytkee, nousee kierrokset hiukan. Tuli mieleen kun kerroit tunnistimen liittimen irroituksen jälkeen käynti parani, eikö silloinkaan häiriövalo syttynyt? Myös näissä vanhemmissa järjestelmissä taisi olla samoja toimintoja kuin uudemmissa, valo syttyy vasta kolmannen viallisen starkin jälkeen mutta vikamuistiin se kirjautuu kyllä heti.
Kerroit myös että käynti parani liittimen irroituksen jälkeen, joten se kielii että lisäilmaluisti toimisi? Sekin täytyy tarkistaa? Samoinkuin johtosarjakin lämpötilaanturin ja ecun kamman väliltä? Ja kaasuläpän asennontunnisti, ne oli kulutustavaraa myös!
Testeri olisi kova sana!
Pari ylemmän johdon priorisoimaan kotihommaa piti niputtaa ennen kevään ylioppilasjuhlia joten en ehtinyt viikonloppuna ihmettelemään Bussoa lainkaan niin paljoa kuin alunperin suunnittelin.

Listataan mitä sain havaituksi:

1) Kun kone on täysin kylmä seisottuaan yön yli tms. niin se lähtee käyntiin hyvin ja tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammalla, kierroslukumittarin mukaan jossakin 900-950 RPM nurkilla.
2) Koneen lämmettyä sen verran vähän että lämpömittari ei vielä edes värähdä käynti alkaa heikkenemään ja kierrokset putoavat lähemmäs 500 RPM tasoa kierroslukumittarin mukaan. Tilanne jatkuu tällaisena vielä kun lämpömittari alkaa jo nousemaan mutta ei vielä saavuta +50C rajaa.
3) Kun lämpömittari on noin +50C kohdalla niin käynti normalisoituu ja kaikki tuntuu toimivan kuten kuuluukin. Matalat kierrokset ja pieni epäröinti kaasua painettaessa kestää ehkä 2-3 minuuttia Suomen kevään lämpötiloissa.
4) Ilmastoinnin päälle laittaminen tuossa vaiheessa kun kierrokset ovat alhaalla vaikeuttaa koneen käyntiä edelleen mutta Busso ei sammu mutta kierroksia ei myöskään nosteta.
5) Lämpimänä ilmastoinnin päälle laittaminen ei muuta koneen tyhjäkäyntiä juuri lainkaan.

Toimenpidesuunnitelma tälle viikolle:
- Päivitän MES läppärin johonkin järjelliseen ja pyrin saamaan homman toimimaan
- Otan lisäilmaluistin / IACV:n irti ja uitan venttiilin liuottimessa ja sitten jotain ohutta rasvaa perään. Pitää katsoa vielä letkut
- Samaten putsaan jälleen kaasuläpän
- Kaasuläpän asentoanturin testaamista pitää harjoitella. Eipä näytä kalliilta osalta. Näyttäisi että TS:ssä ja 24v versiossa sama anturi.
(Ja jos haluaa Ferrari f355 saman anturin Magneti Marellilta niin se on 250€ kun Alfaan se on vain 16€...)
https://spareto.com/products/magneti-ma ... 5810606500
https://www.scuderiacarparts.com/part/6 ... M5ODc5JTdE

Pitääkö tuo kaasuläpän asentoanturi jotenkin kalibroida MES:in kanssa vai meneekö ihan ruuvaamalla?

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
02 Touko 2023, 10:14
Onko kokemuksia kun pyyhkijöistä toimii yllättäen vain nopein vaihtoehto, muissa nopeuksissa pyyhkijät nytkähtävät vain 5cm ylöspäin. Alkoi jo viime syksynä hieman reistailemaan ja nyt talviunen jälkeen on pysyvää.
Pari vuotta sitten putsasin moottorin metallipinnat jo eli voiko vika olla esim releessä?
Minun tekee ajoittain about samaa. Tihkulla saattaa jättää pyyhkijät n. 45° kulmaan, ja siitä aina vain nytkähtää vähän eteenpäin joka "pyyhkäisyllä". En ole tähän ongelmaan vielä tarkemmin perehtynyt (kaikki muut toiminnot pyyhkimillä sentään toimii ok), mutta netistä lukemani perusteella hapettumat pyyhkijöiden releiden piirikortilla olisi mahdollinen syy.
[/quote]

Purin sähkömoottorin, joutuu muuten juotokset avaa, jotta saa piirikortin ja moottorin erilleen. En nähnyt mitään erikoista, mutta kokoonpanon jälkeen alkoivat taas toimia :crazyeyes: Taitaa tuo 6kk seisonta tehdä vähän hallaa. Onko piirikorttiin jotain ainetta jota voi suihkasta?

Avatar
Dali
Viestit: 114
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Dali »

jmi kirjoitti:
12 Touko 2023, 08:39
Purin sähkömoottorin, joutuu muuten juotokset avaa, jotta saa piirikortin ja moottorin erilleen. En nähnyt mitään erikoista, mutta kokoonpanon jälkeen alkoivat taas toimia :crazyeyes: Taitaa tuo 6kk seisonta tehdä vähän hallaa. Onko piirikorttiin jotain ainetta jota voi suihkasta?
Eiköhän noille jotain perus contact cleaneria voi ruiskia ihan huoletta. Omat pyyhkijätkin toimii jotenkin kankean oloisesti ja esim. yhtä pyyhkäisyä mahdoton saada aikaiseksi, aina tulee kaksi. Lisäksi joka toisella kierroksella pyyhkijät jäävät vähän ylemmäs lepoasentoon. Seuraillaan meneekö huonommaksi.

Omassa GTV:ssä takapään alusta on pian narinoita metsästäessä kokonaan uusittu. Uusimpana projektina pallonivelten ja koiranluiden uusiminen ei riittänyt, vaan ylempien tukivarsien puslat tuli todettua malliksi heteka, eli sinne pitää saada prässättyä powerflexiä tilalle.

Takapään ylempää tukivartta pallonivelineen myydään suht edullisena pakettinakin (ei alkup.), mutta Squadra Sportivalta tuli niin ympäripyöreää vastausta siihen, että miten sama tukivarsi voi sopia 3.0 24V:hen ja Twinsparkeihin, että en uskaltanut tilata. Twinsparkin tukivarressa pallonivelen kiinnitysreiät pitäisi minun käsityksen mukaan olla pari milliä eri kohdassa, joten tuollaisen 24V:hen asentamalla tulisi negatiivista camberia vielä huikeasti lisää.

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Dali kirjoitti:
12 Touko 2023, 10:40
miten sama tukivarsi voi sopia 3.0 24V:hen ja Twinsparkeihin, että en uskaltanut tilata. Twinsparkin tukivarressa pallonivelen kiinnitysreiät pitäisi minun käsityksen mukaan olla pari milliä eri kohdassa, joten tuollaisen 24V:hen asentamalla tulisi negatiivista camberia vielä huikeasti lisää.
Jos luen Eper:iä oikein 60627604/5 sopii 916 GTV vapari V6 malleille ja TS CF3:lle. Sitten taas Turbo ja TS CF2.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=3

Avatar
Dali
Viestit: 114
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Onkos kenelläkään kokemusta phase 2:n keulamerkin vaihtotyöstä? Onko olemassa jotain parasta/helpointa tapaa lähestyä tuota?

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Dali kirjoitti:
31 Touko 2023, 21:12
Onkos kenelläkään kokemusta phase 2:n keulamerkin vaihtotyöstä? Onko olemassa jotain parasta/helpointa tapaa lähestyä tuota?
Juuri vaihdoin omani, helppo homma. Lienet jo omasi vaihtanut, mutta parilla pienellä talttapäisellä meisselillä pääsi pitkälle heti kun scudetto oli käsissä, muistaakseni kahdella pienellä mutterilla kiinni, tyyliin 8mm. Uudelleen muotoilemalla klipsejä sain ne uusiokäyttöön, itse merkin tilalle laitoin kylläkin alfistilta tilatun liimattavan version, koko osui 100% kunhan alapuolella sojottavan nysän taitteli veke. Epoksilla liimasin, sai aika reippaasti laittaa, mutta saa palautettua orkkikseksi niin halutessaan.

Sitten oma kysymykseni. 3.0 v6 24v kyseessä ja kuumalla ilmalla ja ruuhkassa seistessä kone käy omaan makuuni hieman liian lämpimänä. Neula kipuaa karvan yli 90 merkin, joskus noin puoliväliin seuraavaa viivaa ennen kuin tuuletin lähtee käyntiin ja laskee takas noin 90 asteen tuntumaan, ei kuitenkaan koskaan sen alle. Vaihdoin termarin uuteen koska keväällä motarilla oli taas toisin päin ongelmaa, lämmöt pyörivät jossain 60-70 asteen nurkilla ja nousivat vain jos seisoi paikallaan. Uusi termari ei vaikuta auttaneen asiaan. Varoitusvaloa ei ole sytyttänyt. Mikä on oikea lämpötila missä koneen kuuluisi käydä ja toimintalogiikka tuulettimelle? Vasemmanpuoleinen ei näyttäisi pyörivän lainkaan, toki nyt en tajunnut testata ilmastoinnin kanssa, silloin kun se on päällä niin huutaa melko äänekkäästi lähes tauotta, onko silloin vasemmanpuoleinen? Entinen 155 v6 kävi myös aika kuumana, mutta ei sekään koskaan varoitusvaloa sytyttänyt, aloin välttelemään keskustoja ja ruuhkia niin et tarvinnut pelätä.
Speed is a virtue

Avatar
Dali
Viestit: 114
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Dali »

FatTony kirjoitti:
25 Kesä 2023, 21:21

Sitten oma kysymykseni. 3.0 v6 24v kyseessä ja kuumalla ilmalla ja ruuhkassa seistessä kone käy omaan makuuni hieman liian lämpimänä. Neula kipuaa karvan yli 90 merkin, joskus noin puoliväliin seuraavaa viivaa ennen kuin tuuletin lähtee käyntiin ja laskee takas noin 90 asteen tuntumaan, ei kuitenkaan koskaan sen alle. Vaihdoin termarin uuteen koska keväällä motarilla oli taas toisin päin ongelmaa, lämmöt pyörivät jossain 60-70 asteen nurkilla ja nousivat vain jos seisoi paikallaan. Uusi termari ei vaikuta auttaneen asiaan. Varoitusvaloa ei ole sytyttänyt. Mikä on oikea lämpötila missä koneen kuuluisi käydä ja toimintalogiikka tuulettimelle? Vasemmanpuoleinen ei näyttäisi pyörivän lainkaan, toki nyt en tajunnut testata ilmastoinnin kanssa, silloin kun se on päällä niin huutaa melko äänekkäästi lähes tauotta, onko silloin vasemmanpuoleinen? Entinen 155 v6 kävi myös aika kuumana, mutta ei sekään koskaan varoitusvaloa sytyttänyt, aloin välttelemään keskustoja ja ruuhkia niin et tarvinnut pelätä.
Omalla kohdalla kaikki epämääräisyys lämpöjen kanssa hävisi termostaatin vaihtamalla. Nyt pysyy lämmöt kuin naulattuna 90 asteen tienoilla.

Termostaatin aukeamislämpötilahan on 87 astetta ja brittifoorumien mukaan flektin pitäisi käynnistyä 92 asteessa (ilmastointi pois lukien). Flektin pitäisi siirtyä suuremmalle nopeudelle 98 asteessa.

Vähän tyhmä kysymys, mutta onko jäähdytinneste varmasti vähintään alamerkissä? Jäähdytinkin voi tämän ikäisissä autoissa olla jo tiensä päässä, omastani vaihdettiin heti kun auton aikanaan hankin.

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Dali kirjoitti:
07 Heinä 2023, 18:53

Omalla kohdalla kaikki epämääräisyys lämpöjen kanssa hävisi termostaatin vaihtamalla. Nyt pysyy lämmöt kuin naulattuna 90 asteen tienoilla.

Termostaatin aukeamislämpötilahan on 87 astetta ja brittifoorumien mukaan flektin pitäisi käynnistyä 92 asteessa (ilmastointi pois lukien). Flektin pitäisi siirtyä suuremmalle nopeudelle 98 asteessa.

Vähän tyhmä kysymys, mutta onko jäähdytinneste varmasti vähintään alamerkissä? Jäähdytinkin voi tämän ikäisissä autoissa olla jo tiensä päässä, omastani vaihdettiin heti kun auton aikanaan hankin.
Juuri eilen posti toi ja vaihdoin molemmat flektin vastukset, samalla huomasin, että toisesta ei ollut johto kunnolla paikallaan ja nyt näyttäisi sentään lähtevän molemmat tuulettimet pyörimään. Nestettä on riittävästi eikä ilmaakaan pitäisi olla, laitoin termarin vaihdon jälkeen pelkkää vettä tilalle ajatuksena huuhdella järjestelmä pariin otteeseen. Jäähdytin näyttää ulkoisesti virheettömältä, mutta jos ei muuta löydy niin täytynee sekin vaihtaa.. Mutta minusta tuulettimet eivät edelleenkään pyöri kahta nopeutta, en tiedä voiko johdot olla väärin päin vai pyörisikö ne silloin koko ajan. Voikohan vika olla lämpötila-anturissa, sattuuko kukaan tietämään mikä ohjaa ensimmäisen nopeuden käynnistymistä vai onko molemmat saman anturin päässä ja ECU käynnistää ne Dalin mainitsemissa lämpötiloissa?

Tässä on kyllä osia saanut vaihdella ihan huolella, melkein voisi projektiosastolle kirjoittaa ja laitella kuvia. Takapään kirskuna raastaa hermoja, otin auton pukkien varaan ylös ja koitin paikallistaa äänilähdettä kotipihakatsurin elkein rengasraudalla avustaen. Koko ongelma alkoi vasta kun 15 vuotta paikallaan seisseet iskarit jouset jne vaihtuivat uusiin. Kotikatsastuksen yhteydessä huomasin, että takarenkaassa on ihan pientä aksiaaliklappia pystysuunnassa, ei paljoa milliä enempää mutta riittävästi että sen tuntee. Kuvittelin sen olevan laakerivälys ja vaihdoin uuden laakerin (Joka sekin meni persiilleen, tuli hammastetulla ABS kehällä ja nyt palaa constant ABS varoitusvalo..) joka ei kuitenkaan korjannut tilannetta mihinkään. Mistähän seuraavaksi etsimään? Äänen huomaa parhaiten aivan pienessä vauhdissa joko niin että autoa työntää käsin tai ajaa pienen kynnyksen tai epätasaisuuden yli ryömintävauhtia. Kuulostaa ihan metalli metallilla kirskunalta. Mitään puslia yms en ole vielä vaihtanut, ajatus oli ottaa talven projektiksi kun saa rauhassa ähertää ja samalla ehostaa kaikki osat. Mutta tuo välys ja kirskuna kyllä täytyy laittaa kuntoon.
Viimeksi muokannut FatTony, 08 Heinä 2023, 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speed is a virtue

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FatTony kirjoitti:
08 Heinä 2023, 08:20
Voikohan vika olla lämpötila-anturissa, sattuuko kukaan tietämään mikä ohjaa ensimmäisen nopeuden käynnistymistä vai onko molemmat saman anturin päässä ja ECU käynnistää ne Dalin mainitsemissa lämpötiloissa?
Eikö näitä ole kahta eri systeemiä eli uudemmat ECU ohjauksella ja vanhemissa se lämpötila-anturi jäähdyttäjän alanurkassa käynnistää tuulettimet? Minun Spider on käsittääkseni PH2 mutta 3.0 12v ja siinä on tuo termostaattiohjaus, 3.0 24v olisi sitten ECU:n kautta.

Vianhakulistaehdotus: (Äidinkielen opettaja voisi kommentoida onko oikeasti yhdyssana?)

1) Sulakkeet
2) Releet
3) Liittimet
4) Johdotus
5) Vastukset
6) Lämpötila-anturi

-> Ja sitten kun ns. kaikki on todettu toimivaksi ja kyseessä uudempi malli niin syvä huokaus ja ECU:n ihmettelyä. Toivottavasti et joudu tuonne.

Ulkomaan foorumilta:
PH1 - Old
Kuva

PH1 - New
Kuva

PH2
Kuva

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro.
916 tessu. Tulikos apurungon ja apurungosta runkopalkkeihin lähtevien tukilevyjen väliin ne kumipuslat?
Syksyllä kun härpäkkeen purin, niin heitin kasan kivikovia kumityynyjä silikoniin pehmenemään. Nyt ne on ihan virallisen tuntuisia mutta myös hieman jopa turvonneita.
Täytyy vissiin käyttää tunkkia apuna että saa pultit kiinni..
Kummasti vuodessa unohtaa kaikennäköistä..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfred Romero kirjoitti:
08 Heinä 2023, 18:14
Moro.
916 tessu. Tulikos apurungon ja apurungosta runkopalkkeihin lähtevien tukilevyjen väliin ne kumipuslat?
Viittaatko tukilevyillä tämän näköisiin palasiin?

Kuva

Ei niiden alla ainakaan minun 1999 V6 Spiderissa ollut mitään kumipuslia vaan menivät ihan suoraan metalli metallia vasten.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Juuri nuo. Mielenkiintoista. Mulla on 4 kumityynyä, jota ovat muodoltaan yksi yhteen noiden ja apurungon väliin
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfred Romero kirjoitti:
09 Heinä 2023, 12:43
Juuri nuo. Mielenkiintoista. Mulla on 4 kumityynyä, jota ovat muodoltaan yksi yhteen noiden ja apurungon väliin
https://www.alfaowner.com/threads/front ... es.408913/

"The ph1 cars had bushes in the plate, if your spare 1s still have the rubber bushes in remove them and wielded in a large washer or small plate."

Eli ilmeisesti PH1 autoissa on puslat ja PH2 sitten ei.

Olisivatko jotain tuon näköisiä?
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... -romeo-gtv

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Dali kirjoitti:
07 Heinä 2023, 18:53

Mutta minusta tuulettimet eivät edelleenkään pyöri kahta nopeutta, en tiedä voiko johdot olla väärin päin vai pyörisikö ne silloin koko ajan.
1. Nopeus on ilmastoinnille. Jos se pelaa niin laita päälle puhaltamaan kylmää, silloin pitäisi 1. Nopeuden käynnistyä.

(Esim. Ilmastoinnittomissa autoissa ei ole kuin "täysiä" nopeus jäähd.puhaltimelle.)

En nyt ihan täysin varma ole käynnistyykö se 1. nopeus jossain muussakin tilanteessa. Käsitykseni on, että se 1. nopeus on nimenomaan ilmastointin lauhdutinta/tusta varten.
Suoraan vaan suoraa

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moi.
Taas kädettömän kysymys. 2 litraisessa tessussa kytkimen työsylinterin oikea paikka?
Laatikossa on 3 reikää kiinnitykselle. Työsylinterissä 2.
Tuleeko se sylinteri kahteen lähimpänä moottoria oleviin reikiin, vai kahteen kauimmaiseen niin että se moottorista katsoen eka jää tyhjäksi?
Kiitos taas
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Tää selvisikin jo
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Puro Cotone
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2021, 15:56
Car(s): Giulia 2.2 2016
GTV 2.0 TS 1998
ex: Giulietta 1.4 T-jet 2013

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Puro Cotone »

Terve.
916 TS Phase 1 manuaali-ilmastoinnilla kaipaa uutta lämmityslaitteen kennoa. Huoltomanuaalin mukaan kenno olisi vaihdettavissa kuskin jalkatilasta käsin avaamalla lämmityslaitteen tukien pultit (1 mittariston takana ja 2 hansikaslokeron takana) ja pudottamalla lämmityslaitetta alaspäin. Ei tuo kyllä nytkähdä montaa milliä alaspäin ja jalkatilassa on ohjauspylväs edessä, joten kennoa saa vedettyä ulos noin kolmasosan. Vaikuttaisi vaativan koko kojelaudan ja ohjauspylvään purkamisen.

Onko kennon vaihdosta kokemuksia/vinkkejä? Selviääkö ilman kylmästöintipuolen purkamista?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Finest kirjoitti:
09 Touko 2014, 21:46
Seuraava tyhmä kysymys:
Pyyhkijät eivät oikein toimi. Vajaa liikerata, parin pyyhkäisyn kokeilulla kasvoi jo reiluun puoleen vällin tuulilasia.
Englannin foormilta tulkitsin, että moottori auki ja vastuspintojen puhdistus sekä rasvaus?
Ilmeisesti sade kelillä ongelmat pahimmillaan ja tänään satoi ja sataa vieläkin.
Jäi muutkin hommat vaiheeseen :(
Tämä ongelma löysi omaan autooni satunnaisena viimekesänä, sadekelillä tietysti. Aurinkoisella säällä pystyi kyllä lasin pesemään. Nyt tänä kesänä meni todella huonoksi eivätkä menneet lepoasentoon sammuttaessa ollenkaan vaan jäivät mukavasti keskelle lasia. Tom puhdisti ja rasvasi juuri ne "tunnistinpinnat" ja nyt taas pelaa.

Pidempään kiusannut ilmastoinnin ongelma selvisi myös, nyt kun vielä jaksan fiksata. Välillä tuli kylmää niin julmetusti ja välillä ei tapahtunut mitään vaikka laittoi päälle. Usein myös meni pois päältä vaikka nappi pohjassa. Vähän jalat edellä tuli mentyä puuhun kun vaihdettiin relettä ja lauhduttimen kennoa. Se tosin oli jonkun edellisen omistajan pilaama eli oli hyvä vaihtaa jokatapauksessa. Mutta eniwei vika on siinä itse nappulassa :lol: Italiasta sain käytettynä koko sen lämmönsäädin paketin 70€. Nyt täytyy vain purkaa ja katsoa mikä siellä on mennyt pahki. Jos vaikka vaihtaisi polttimot keskikonsolissa samalla. Muistaako joku sen tyypin ulkoa? Taisivat kaikki olla samaa mallia?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Akun kesto Spiderissa näemmä oli 3 kesää ed. omistajan kirjanpidon mukaan,
toki vain 45 Ah :n versio siellä olikin. Vaihdoin sen
MTX:n 65 Ah:n 650 A akkuun nyt.

Oli muuten ihan kiropraktikolle meno lähellä kun
koitin taivutella 187 cm:n varren kartturin penkin taakse
vaihtopuuhiin… siellä on myös hauskassa paikassa (pää?) sulakkeet… :wink:

Pitääpä purkuvirta vielä mitata CTEKin näppärän stökkelin kautta,
latausjännite olikin kunnossa eli 13,8 volttia.

Radio/ cd- soitin voinee purkaa tuon toimimattoman
moottoriantennin kautta tai sitten
sama juttu kuin 116- Giuliettassa eli kello vie virtaa…veikkauksia ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:20
Pitääpä purkuvirta vielä mitata CTEKin näppärän stökkelin kautta,
Älä hyvä ihminen ainakaan CTEKin laturitökkelin kautta purkuvirtakykyjä kokeile. Se 4-10A virralle mitoitettu kaapeli on ihmeissään kun tuupataan 600 ampeerilla lämmittämään johdinta, alkaa pian savu nousta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:29
Jiitee kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:20
Pitääpä purkuvirta vielä mitata CTEKin näppärän stökkelin kautta,
Älä hyvä ihminen ainakaan CTEKin laturitökkelin kautta purkuvirtakykyjä kokeile. Se 4-10A virralle mitoitettu kaapeli on ihmeissään kun tuupataan 600 ampeerilla lämmittämään johdinta, alkaa pian savu nousta.
Ehkä tuossa alunperin tarkoitettiin luokkaa 100mA - 500mA vuotovirran metsästystä eikä varsinaisesti purkuvirran mittausta?
Arvelisin. ;)

Avatar
Dali
Viestit: 114
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Jiitee kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:20
Akun kesto Spiderissa näemmä oli 3 kesää ed. omistajan kirjanpidon mukaan,
toki vain 45 Ah :n versio siellä olikin. Vaihdoin sen
MTX:n 65 Ah:n 650 A akkuun nyt.

Oli muuten ihan kiropraktikolle meno lähellä kun
koitin taivutella 187 cm:n varren kartturin penkin taakse
vaihtopuuhiin… siellä on myös hauskassa paikassa (pää?) sulakkeet… :wink:

Pitääpä purkuvirta vielä mitata CTEKin näppärän stökkelin kautta,
latausjännite olikin kunnossa eli 13,8 volttia.

Radio/ cd- soitin voinee purkaa tuon toimimattoman
moottoriantennin kautta tai sitten
sama juttu kuin 116- Giuliettassa eli kello vie virtaa…veikkauksia ?
Mulla GTV:ssä virtasyöppöjä olivat vanha, erikoisesti kytketty Blaupunktin soitin sekä ovien pohjassa (ainakin Lussossa) olevat pikku valot.

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Hyvinkin mahdollista, mutta sen(kään) osalta C-Tekin laturitökkelistä ei ole oikein mitään apua, kun se on akun napojen välissä ja vuotovirta pitäisi mitata navalta saman navan kengälle (tai kengältä johtoon, mutta "yhdeltä puolen" kuitenkin).

Tai no, jos C-tek suostuu syöttämään autolle sähköä "akun ohi" sen aikaa kun pujottelee mittarin navan ja kengän väliin, niin siinä siitä voi olla hyötyä. Siihen tökkeliin kuitenkaan ei kannata mittaria tökätä, jos virtaa ajattelee mittaavansa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:51
^^Hyvinkin mahdollista, mutta sen(kään) osalta C-Tekin laturitökkelistä ei ole oikein mitään apua, kun se on akun napojen välissä ja vuotovirta pitäisi mitata navalta saman navan kengälle (tai kengältä johtoon, mutta "yhdeltä puolen" kuitenkin).

Tai no, jos C-tek suostuu syöttämään autolle sähköä "akun ohi" sen aikaa kun pujottelee mittarin navan ja kengän väliin, niin siinä siitä voi olla hyötyä. Siihen tökkeliin kuitenkaan ei kannata mittaria tökätä, jos virtaa ajattelee mittaavansa.
Jes , juuri noin ajattelin homman yhdeltä puolelta mitata, ja siis
vuotovirrasta oli kyse :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jesh. C-tekin tökkeli ja virtamittaus toi välittömästi ajatusmaailmaan mielikuvan tilanteesta, jossa tökätään virtamittari siihen C-tekin tökkeliin ja sen seurauksena katoaa joko se piuha tai mittari tästä maailmasta. Pakko sitten varmistaa, ettei moista virhettä joku vahingossa oikeasti kokeile.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
24 Heinä 2023, 17:41
Jesh. C-tekin tökkeli ja virtamittaus toi välittömästi ajatusmaailmaan mielikuvan tilanteesta, jossa tökätään virtamittari siihen C-tekin tökkeliin ja sen seurauksena katoaa joko se piuha tai mittari tästä maailmasta. Pakko sitten varmistaa, ettei moista virhettä joku vahingossa oikeasti kokeile.
Kiitos huolenpidosta Polforea 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Garmund kirjoitti:
10 Heinä 2023, 11:20
Dali kirjoitti:
07 Heinä 2023, 18:53

Mutta minusta tuulettimet eivät edelleenkään pyöri kahta nopeutta, en tiedä voiko johdot olla väärin päin vai pyörisikö ne silloin koko ajan.
1. Nopeus on ilmastoinnille. Jos se pelaa niin laita päälle puhaltamaan kylmää, silloin pitäisi 1. Nopeuden käynnistyä.

(Esim. Ilmastoinnittomissa autoissa ei ole kuin "täysiä" nopeus jäähd.puhaltimelle.)

En nyt ihan täysin varma ole käynnistyykö se 1. nopeus jossain muussakin tilanteessa. Käsitykseni on, että se 1. nopeus on nimenomaan ilmastointin lauhdutinta/tusta varten.
Moi,

Kiitos vastauksista, lomat meni ja auto seisoi aika pitkälti pihassa, vihdoin ehdin tutkimaan asiaa ja vaikuttaisi siltä että 1. Nopeus toimii ainakin ilmastoinnin ollessa päällä. Mutta samalla huomasin muita ongelmia: https://youtube.com/shorts/zvzBjjFcGdc?feature=share

Eli vähän ylimääräistä ääntä kun kompura käy, mikähän voisi olla syy? Kompuran laakeri? Kiristimen laakeri? Apulaitehihna irti ja tutkimaan?
Speed is a virtue

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kesäalfaa kävin katsastamassa ja vaihteeksi sattui oikein leppoisa katsuri. Kysyi mm. että olenko huomannut tuota "vaimenninta"? alla takaoikealla? Tähän piti kyllä vastata, että en. Mikä funktio tuolla mötikällä oikeasti on?

Niin ja läpi meni, kiitosmaininnalla :-)
Liitteet
Kumi.jpg
Kumi.jpg (98.78 KiB) Katsottu 4811 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Monza kirjoitti:
22 Elo 2023, 10:46
Kesäalfaa kävin katsastamassa ja vaihteeksi sattui oikein leppoisa katsuri. Kysyi mm. että olenko huomannut tuota "vaimenninta"? alla takaoikealla? Tähän piti kyllä vastata, että en. Mikä funktio tuolla mötikällä oikeasti on?

Niin ja läpi meni, kiitosmaininnalla :-)
Ite ihmettelin omassa aikanaan samaa, en oikein muuta funktiota keksinyt kuin että olisko Luigi laittanut tuollasen teräspötkön tasaamaan pyöräpainoja (toisella puolen kun on pakoputki) :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Yksi teoria on, että olisi joku värinänvaimennin tasaamaan korin värähtelyjä. Ei tietoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alfa 156 v6 kirjoitti:
22 Elo 2023, 11:15
Monza kirjoitti:
22 Elo 2023, 10:46
Kesäalfaa kävin katsastamassa ja vaihteeksi sattui oikein leppoisa katsuri. Kysyi mm. että olenko huomannut tuota "vaimenninta"? alla takaoikealla? Tähän piti kyllä vastata, että en. Mikä funktio tuolla mötikällä oikeasti on?

Niin ja läpi meni, kiitosmaininnalla :-)
Ite ihmettelin omassa aikanaan samaa, en oikein muuta funktiota keksinyt kuin että olisko Luigi laittanut tuollasen teräspötkön tasaamaan pyöräpainoja (toisella puolen kun on pakoputki) :roll:
EPER:in mukaan "support" ja painaa 15kg. Käsipaino joka on joustavalla kiinnityksellä kiinni apurungossa. Pakko olla joku värinänvaimennin. Kulmapainojen tasapainoitus etc. olisi kiinteällä kiinnityksellä.

Kuva

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Monza »

FinPat kirjoitti:
24 Elo 2023, 09:20
alfa 156 v6 kirjoitti:
22 Elo 2023, 11:15
Monza kirjoitti:
22 Elo 2023, 10:46
Kesäalfaa kävin katsastamassa ja vaihteeksi sattui oikein leppoisa katsuri. Kysyi mm. että olenko huomannut tuota "vaimenninta"? alla takaoikealla? Tähän piti kyllä vastata, että en. Mikä funktio tuolla mötikällä oikeasti on?

Niin ja läpi meni, kiitosmaininnalla :-)
Ite ihmettelin omassa aikanaan samaa, en oikein muuta funktiota keksinyt kuin että olisko Luigi laittanut tuollasen teräspötkön tasaamaan pyöräpainoja (toisella puolen kun on pakoputki) :roll:
EPER:in mukaan "support" ja painaa 15kg. Käsipaino joka on joustavalla kiinnityksellä kiinni apurungossa. Pakko olla joku värinänvaimennin. Kulmapainojen tasapainoitus etc. olisi kiinteällä kiinnityksellä.

Kuva
Löysin saman threadin Alfaowner foorumilta ja siellä myös päädyttiin siihen, että värinänvaimennin sen täytyy olla. Oma Spider päätyy joskus jonkinlaiseen "tutisevaan" ajotilaan hetkeksi aikaa joka kylläkin sitten loppuu aika nopeasti. Vähän niin kuin joku rengas olisi hetken aikaa epätasapainossa. Mikä lie resonanssitaajuus mille tuollainen viritys on sitten suunniteltu.

(Kuva ei näy, tässä linkki) https://www.alfaowner.com/threads/count ... ed.376437/

Avatar
webs
Viestit: 68
Liittynyt: 14 Syys 2013, 11:01

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja webs »

Kummatkohan pyöränlaakerit näistä yleensä ensin kuluu, edestä vai takaa? Itselle kuuluu vaimeahko, mutta selkeä laakeriääni etenkin yli 100:ssa. Minusta se on takaa, mutta ei suunta ei kohdistu oikein riittävän selkeästi. Välyksiä ei ole. Huomaa selkeästi, kun auto on tämän aikakauden tekeleeksi yllättävänkin hiljainen muuten.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Takalaakereita on tullut vaihdettua kaksi settiä muutaman vuoden sisään. En muista ensimmäisten merkkiä, mutta jälkimmäiset olivat muistaakseni SNR:n tekeleet. Etulaakerit vaihdoin kerran etupään kunnostuksen yhteydessä vaikka vanhoissa ei sinänsä vikaa ollutkaan. Minun ääneni menee siis takalaakereille.

Tällä hetkellä taitaa olla SKF:n laakerit edessä ja takana. Näillä on ajettu nyt vajaat kaksi kesää eikä ole ongelmia. Tosin kilometrejä ei ole ajettu kuin muutama tuhat...

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

webs kirjoitti:
31 Elo 2023, 22:50
Kummatkohan pyöränlaakerit näistä yleensä ensin kuluu, edestä vai takaa? Itselle kuuluu vaimeahko, mutta selkeä laakeriääni etenkin yli 100:ssa. Minusta se on takaa, mutta ei suunta ei kohdistu oikein riittävän selkeästi. Välyksiä ei ole. Huomaa selkeästi, kun auto on tämän aikakauden tekeleeksi yllättävänkin hiljainen muuten.
Minulla just vaihdettiin oikean takapyörän laakeri (916 3.0 -97 , Imatran varaosakeskus, 110€). Kaveri joka vaihtoi sanoi, että olipas tarkka katsuri: hänen mielestään niin pieni välys, ettei koskaan aiemmin ole tuollaisesta hylätty. Itse en ajossa kuullut mitään ylimääräisiä ääniä.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

GTV haluaisi uudet kaasujouset takaluukkuun.
Vanhat olivat eri pituiset, internet tarjoaa sekä eri että saman mittaisia (ja useita eri mittoja).
Onko joku muu näitä hiljattain uusinut ja mitä muiden autoista on löytynyt..

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

15.5.97 vaihtuu molemmat samanlaisiksi
Liitteet
gtv.jpg
gtv.jpg (19.54 KiB) Katsottu 3982 kertaa
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Mokomakin kirjoitti:
21 Syys 2023, 19:40
GTV haluaisi uudet kaasujouset takaluukkuun.
Vanhat olivat eri pituiset, internet tarjoaa sekä eri että saman mittaisia (ja useita eri mittoja).
Onko joku muu näitä hiljattain uusinut ja mitä muiden autoista on löytynyt..
Itse otin irti oikean puolisen ja sen kanssa marssin varaosakauppaan ( Imatran varaosakeskus part of IKH). Ostin n. 4cm pidemmän ja nyt luukku aukeaakin enemmän. Hyvin toimii.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Hammastanko alkaa kuulemma olemaan vaihdon tarpeessa. Onko iso homma ja mistähän voisi uuden tilata? On kuulemma saatanan kallis ja vaikeasti löytyvä ja v-mäinen vaihtaa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei niinkään veemäinen vaihtaa, kun tiputtaa apurunkoa pois edestä, mutta ennen korvikkeen tilaamista kannattaa varmistaa, mitä lajia on omassa kiinni. Niitä on ainakin kahta lajia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Tilailin sitten kuitenkin samallaiset kaasujouset kuin mitä autosta pois otin. Kiinnikepisteissä oli eroa 2cm toisen puolen hyväksi, joten erimittaiset jouset saattoivat olla siellä ihan syystä.. Auto on eperin mukaan valmistettu 24.6-97 :silly:

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Spiderissä on hämmästyttävän hyvät pitkät valot, verrattuna lyhkäsiin, jotka ovat tavanomaista saunalyhtytasoa. Muilla samoja huomioita? Vai onko pitkiin joku laittanut jotku +200% polttimot, en ole katsonut mitä siellä on.
Liitteet
Spider_pitkät_resize.jpg
Spider_pitkät_resize.jpg (31.98 KiB) Katsottu 1699 kertaa

FinPat
Viestit: 7275
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Minusta myös 916 lyhyet ovat ihan OK aikalaisekseen, itselläni Philipsin "+200%" halogeenipolttimot sekä pitkillä että lyhyillä. Hyvin näkee.

Koska 916 lyhyet ovat ns. projektorivalot niin on täysin mahdollista että linssi tai peili on mennyt hieman sumeaksi ilman että sitä näkee ulkopuolelta selkeästi. Meillä lasten X-typessä juuri tämä tilanne, vaikka lyhyissä valoissa on projektorilinssin takana "+200%" valo ja heijastimella olevissa pitkissä normaali halogeeni niin silti ero todella suuri. Hieman samanlainen tilanne kuin kuvattuna yllä.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Monza »

FinPat kirjoitti:
25 Loka 2023, 10:49
Minusta myös 916 lyhyet ovat ihan OK aikalaisekseen, itselläni Philipsin "+200%" halogeenipolttimot sekä pitkillä että lyhyillä. Hyvin näkee.

Koska 916 lyhyet ovat ns. projektorivalot niin on täysin mahdollista että linssi tai peili on mennyt hieman sumeaksi ilman että sitä näkee ulkopuolelta selkeästi. Meillä lasten X-typessä juuri tämä tilanne, vaikka lyhyissä valoissa on projektorilinssin takana "+200%" valo ja heijastimella olevissa pitkissä normaali halogeeni niin silti ero todella suuri. Hieman samanlainen tilanne kuin kuvattuna yllä.
Pitääpä vilkaista tarkemmin lähivaloja taas keväällä, nyt hämis hibernoi. Ulkoisesti umpiot ovat ihan kirkkaat ja kun autossa on metrejä ikään nähden hyvinkin maltillisesti, niin hiekkapuhalluskin on jäänyt vähiin. Sinänsä asialla ei ole paljoa merkitystä, kun pimeällä tulee ajettua hyvin vähän, nytkin vain siirto talvitalliin.

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Mitenkäs täältä löytyy mootorin tukikumien vaihtokokemuksia?Ylätukeen löytyi esim. powerflex puslat, alle vaihdelaatikon ja apurungon väliin tuleva keskituki löytyi myös netistä helposti, mutta onko kokemusta mistä alemmat päittäistuet? 3.0 v6 cf3 kyseessä.
Speed is a virtue

Vastaa Viestiin