Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

vesamaan kirjoitti:
EmmiMaria kirjoitti:Saako nyt tuntea hivenen ylpeyttä kun olen ne saanut itse vaihettua hyvin pienellä avústuksella, kerta korjaamossakaan eivät osaa :-D
Rinta rottingille vaan!!!
Tästä rinta asijasta oli joskus keskustelua firman naisten kanssa, pitääkö naiselle sanoa että rinnat rottinkille?
Osan mielestä kyllä ja osan mielestä ei kun kysymys on on rintakehästä ja suurin osa kysyi mitä se rottinki on.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Eli mites tässä kannattaisi nyt toimia, löytyykö mistään Etelä-Karjalasta tai pääkaupunkiseudulta jotakin liikettä joka osaisi nämä kallistuksenvakaajan runkopuslat vaihtaa kun yksikään Lappeenrannan liikkeistä ei ainakaan osaa, vai tilaanko vain kokonaan uuden vakaajan ? :lol:
Vakaaja maksaa n 180e ja vaihtotyö taitaa olla suht helppo..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Suht helppo:
Irroita apurunko, irroita vakaaja, vaihda, kasaa, katso pyöränkulmat...

Kyllä mikä tahansa korjaamo osaa vaihtaa nuo puslat. Tuo porakikka on todnäk kaikkein helpoin niittien avaukseen?

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Näin sen juuri oletin menevän, apurungon laskemisen jälkeen AD:n pojat totesivat homman mahdottomaksi ja laskuttivat turhasta työstä 35€.
Laskuun kirjoittivat myös ettei noita puslia voi vaihtaa/asiakkaan osat ovat vääränlaiset.. :roll:
Noh, vien Deltalle, pääsee kaikkein helpoimmalla..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Oisit kertonut täältä ne ohjeet... :D
Meillä (Delta) kanssa apurungon irrotuksella mentäisiin, paitsi kun kerroin, ettei ole pakko jos jaksaa "mälvätä". Pääsee vähemmällä työllä, vaikka aikaa kuluukin aika hyvin...

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Deltalla käytin ja vaihtoivat nuo puslat (301€)
Kirjoittivat laskuun myös, että etukallistuksenvakaajan pystytuet myös väljät, mutta eivät niitä sitten vaihtaneet. :lol:

Noh, eipähän enää kolise/kumise kaivonkansilla yms pienillä epätasaisuuksilla, mutta hidasteissa pieni kumahdus kuuluu vielä jos molemmat renkaat tipahtaa samaan aikaan

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Missä Deltalla käytit? Mulla on muutama päivä sitten survastu ruuvit niihin pusliin, auttoi kyllä, saa nähdä pitkäänkö menee että alkaa taas ääntelemään.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Tässä Lappeenrannan Delta Autossa :)
Auttaisiko noihin pystytukiin samanlainen kikkailu vai täytyykö nekin vaihtaa uusiin?

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja JMC »

Täytyy/kannattaa vaihtaa.. Maksaakin vain kymmenen euroa kappaleelta :)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Finest »

En kyllä heti keksi miten survoisin ruuvit noihin pystytukiin.
Uutta vaan, kuten edellä mainittu, niin ei paljoa kirpaise.
Työn teettämisen hinnasta ei ole tietoa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Pele »

Laitetaan nyt tännekin, kun kerta aiheesta on oma ketju.
Vakaajakumien pannat sain auki helposti lyöntituurnalla jonka teroittelin vanhasta isosta ruuvimeisselistä.
Löysäsin vakaajan korvien pultteja ensin parin kolmen kierroksen verran. Kaksi napakkaa iskua, ja aukesi. Ihan pienellä vasarallakin vielä nappasin, en millään 10kg lekalla.
Tuurnan kanssa touhuillessa ei ole ainakaan sitä riskiä että poraat kierteet pilalle.

Apurunkoa en laskenut, mutta tässä tapauksessa remonttia helpotti se että autosta oli purettu ylä- ja alatukivarret, iskari,ja olkavarsi.
Kannattaa siis ajoittaan samaan yhteyteen noiden vakaajakumien vaihto, jos on tarvetta uusia jotain muutakin pyöränripustuksesta.
Ennakkoon pidin hommaa pahempana, mutta yllätyin positiivisesti. :)
Auto on siis 147 vm.-04. Kilsoja 280tkm.
Liitteet
Alfa Romeo Pics 034.jpg
Alfa Romeo Pics 034.jpg (97.9 KiB) Katsottu 10208 kertaa
Alfa Romeo Pics 036.jpg
Alfa Romeo Pics 036.jpg (116.6 KiB) Katsottu 10208 kertaa

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja a-m »

No nyt on tämäkin homma tullut tehtyä eikä tee ihan heti mieli ryhtyä uudestaan. Vanhat puslat olivatkin ihan lopussa ja uusiksi pusliksi valikoitui strongflexin 22mm uretaanipuslat. Hommaahan siinä tosiaan oli ja mutkia oli matkassa ihan urakalla. Apurunko ei meinannu laskea sitten millään edes sitä tarvittavaa senttiä, vaikka kuin oli kaikki pultit löysällä. Omassani oli apurungon takaosassa niiden 18 ja 15mm pulttien kohdilla jotkin muoviset tulpat jotka menivät apurungon ja korin läpi ja koko apurunko halus roikkua niiden varassa. No tipahtihan se lopulta ja sitten pääsikin niiden pantojen kimppuun. Pannat aukesi helposti niiteistään pitkää meisseliä talttana käyttäen, mutta varsinkin kuskin puoleinen pusla oli päättänyt juurtua ylemmän pannan kanssa kiinni ihan tosissaan. Sen parissa menikin melkein tunti ährätessä kun tilat oli niin ahtaat eikä mikään meinannu auttaa. Onneksi lähti kuitenkin ja loppu sujuikin sitten ihan hyvin. Apukuskin puoli oli pala kakkua ja uudet puslat sujahti hyvin paikoilleen. Nyt ei enää kolise ja lopise jokaisen kaivonkannen päältä ajaessa ja muutenkin kyllä kannatti remontti tehdä, vaikka tuppasi hermotkin menemään välillä. 0X

pjernstr
Viestit: 142
Liittynyt: 28 Syys 2014, 23:26

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja pjernstr »

Miten se hätäratkaisu ruuvilla toimii? Kumiako siinä "kiristetään" ruuvamalla puslaan ruuvi?

Uudet puslat ovat olleet kyydissä jo useamman kuukauden, takakontissa siis :) Silti ei ehdi asentamaan (odottaa alustasarjaa samaan asennushommaan) ennen katsastusta, ja täytyy yrittää kaikki temput jotta saadaan paremmat viralliset tilastot 156:lle.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

pjernstr kirjoitti:Miten se hätäratkaisu ruuvilla toimii? Kumiako siinä "kiristetään" ruuvamalla puslaan ruuvi?
Juuri näin. Muutama puuruuvi puslaan kiinni niin se tiukkaa kumia hetken aikaa. Vähän nolo ratkaisu mutta kolina loppuu hetkeksi.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Onko jollain vinkkiä korjaamosta PK-seudulla joka vaihtaisia noita kuuluisia puslia? Olen kysellyt ak, mkah ja delta joista jokainen vaihtaisi vakaajatangonkin samalla. Kustannuskysymyshän tämä on duunarille. Vai olisiko joku foorumilainen innokas remontoimaan? :?

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Täällä olisi myös 156 odottamassa samaa hommaa. Eli jos löytyy pk-seudulta/lähimaastosta innokas tekijä, niin laita viestiä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Hanki nosturi, niin ei ole paha työ tehdä. Ei tarvitse kuin muutaman hyvin valitun työkalun ja hieman hermoja, että pystyy vaihtamaan paikallansa =P

Nimimerkillä itse eilen vaihdoin nuo. Vai toissapäivänä, en muista. Hermot meni, vaikka oli apurunko lattialla - tai itseasiassa just siks meni ne hermot, kun ei saanut pidettyä mitään osaa melkeinkään järkevästi missään.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Kannattaisko ottaa milliä pienemmät puslat tuolta strongflexiltä, sillä oletuksella, että vakaajasta on pintaa kulunut pois?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^nuo milliä pienemmät odottaa mulla asennusta, orggis normipuslilla ei iloa kauaa kestäny. Katotaan ny jos lauantaina sais puolan-puslat paikallensa (särkylääkkeiden voimalla :? )
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

laitoin ne puolan-poikien puslat paikallensa :) Hiukan olis saanu olla ulkokehältään suuremmat, pikkusen väljähköt yläpantaan (muoto vähän pielessä). No kumminkin vakaaja pysyy siinä asennossa mihin laittaa, eikä kolise, eikä sivuklappia. Kestävyys selviää ehkä piankin :-D Aika turaaminen taas, vaikka suju kieltämättä jo paremmin. Apurunkoa en edelleenkään tiputtanu.
Pienestä pantaväljyydestä (ei purista tarpeeksi kovin) ja 21mm reijästä johtuen saumakohta vähän irvistää. Ei siittä tangosta sentää milliä ole kulunut :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Puslat on vaihdettu noin vuosi sitten ja kolina alkoi muutaman viikon jälkeen korjauksesta.
Omaan autoon tein hätäkorjauksena katsastusta varten seuraavan operaation:

Kiinnitys pultteja auki sen verran ettei vielä kiristyspanta tippunut pois.
Vääntöraudalla tankoa ylöspäin.
Puslan ja alemman kiristyspannan väliin 3mm paksua lattarautaa sopivan kokoinen pala.
Pultit takaisin kiinni ja kovaa ajoa.

Pientä kolinaa vielä vakaajasta kuuluu, mutta se taitaa tulla koiranluista.
Uusi tanko odottaa vielä varastossa asennusta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onkohan tämä operaatio edessä kun ainakin takapäästä kuuluu merkillistä kolinaa aina kun autoa nostaa tai laskee tunkilla. Etupääkin kumahtelee. Luulin kolinan aiheuttajaksi kuolleet iskarit mutta takapää kolisee edelleen ja etupää taas kumahtelee iskarijumpan jälkeen. Vaihdoin myös vahvistetut koiranluut eteen. Ajossa kolisee huomattavasti vähemmän tai ei vaan kuulu sisälle saakka mutta loogisesti ajateltuna autohan kallistuu tunkatessa ylös. Yritin kyllä heilutella ja koittaa kädellä jos tuntuisi mitään väljää missään suunnassa vakaajista mutta ei mitään selkeetä. Toisaalta ei katsurikaan löytänyt kolinan aiheuttajaa keikkaraudallaan :roll:
Through difficulties to defeat

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^ lattarauta oli kans mielessä, mutta asettuivat tarpeeksi piukasti ilmankin.
Ooteena voin kehasta motonjetin meyle hd koiranluita, tymäkät pallot edelleen. Tarttee kurkata pyörien vaihdon yhteydessä, että vieläkö ovat puskat ok, joutuivat nyt kumminkin vähän hommiin.


Edit: joo, hienosti ova puslat asettuneet kohilleen ja jämäkät on. Nyt ku etupää on hiljanen, niin se s*atanan takapään tarvikeyläpää elämöi. Tarttee siis seuraavaksi laittaa toispuolellekin wanha orggis takaisin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Nyt vähän tyhmä kysymys mutta oletteko laittaneet jonkun "topparin" sen bakeliittirinkulan tilalle joka on siinä puslan vieressä? Sehän on rikottava puslien vaihdon yhteydessä. Ilmeisesti sen elämäntehtävänä on estää vakaajan sivuttaisliikettä.

Mietiskelin että jos jonkun tuollaisen putkikiinnikkeen ruuvaisi vakaajaan. Vai onko tarpeen?
Liitteet
kiinnike.JPG
kiinnike.JPG (47.16 KiB) Katsottu 9121 kertaa

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja a-m »

Hartsa kirjoitti:Nyt vähän tyhmä kysymys mutta oletteko laittaneet jonkun "topparin" sen bakeliittirinkulan tilalle joka on siinä puslan vieressä? Sehän on rikottava puslien vaihdon yhteydessä. Ilmeisesti sen elämäntehtävänä on estää vakaajan sivuttaisliikettä.

Mietiskelin että jos jonkun tuollaisen putkikiinnikkeen ruuvaisi vakaajaan. Vai onko tarpeen?
Ei sitä stopparia pidä mennä rikkomaan! Se panta minkä sisässä pusla on, pitää halkaista niin, että pusla pääsee tulemaan välistä pois.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nii no mulla esim oli toinen jo lähtenyt matkalle ennen kuin edes mitään purin, toinen lähti sitten lopuksi... Muistelen kyllä, että pusla on syvennyksessä eikä se sieltä anna vakaajan liikkua sivuttain. Ja voin kyllä muistaa ihan väärinkin, pitäisi kai joskus tarkistaa... Ennen puslien kiristystä (ja myöhemmin vaihtoa) ja vakaajan tanko liikkui kymmenisen senttiä sivusuunnassa.... Nyt ei.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ne sivuttaisliikkeen topparit ihan välttämättömiä ole, sillonkun puslat on timmit niin ei tanko pääse sivuttain liikkumaan. Tosin kuvailemasi putkikiinnike ajaa varmasti asian ihan hyvin. Tai sitten vaan ihan tavallinen letkuklemmari.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Joku tuossa ihmettelikin että haluaisivat vaihtaa vakaajankans.. no ainakaan ad varaosamaailma tai fixus tai autoasi ei tunne koko puslia... eli merkkiliile hommia. Ja siellä myyvät koko pakettia. Eli hommatkaa osat itse esim ebay on ihan toimiva. Ja sitten niiden kanssa vaihtoa.
Se että niitä ei voi vaihtaa tai väärät osat...=väärät miehet, jos ei taitoa löydy tuonvertaa ammattilaisilta niin konntorihommiin suosittelisin ;D
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Virallinen ohje kun ei kerro vaihtoehtoa.

Deltallakin ex-Alfa-asentaja ihmetteli, että miten onnistuu. Sitten totesi, että pirulauta - kyllä muuten onnistuu.
Ja noitahan silloin aikanaan vaihdeltiin takuuseen aktiivisestikin, jopa vahvistettuun vakaajaan, jotenka ei tarvinnut tehdä purkkaamalla...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuo vakaajan kokonaan vaihto on ihan perusteltua. Se tanko kuluu aivan varmasti enemmän tai vähemmän myös, joten sellainen pysyväisempi ratkaisu on vaihtaa koko hoito.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuluu. Ja lisäksi toki se tosiasia, että puslien alta ensin kuorituu maalit ja sitten se ruostuu - on siis ohuempi, kun kulunut.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Epezi kirjoitti:Ei ne sivuttaisliikkeen topparit ihan välttämättömiä ole, sillonkun puslat on timmit niin ei tanko pääse sivuttain liikkumaan.
Eli jotain 30-40tkm. Missäs ne topparit oikein on Alfassa? Muuten vastaavan rakenteen omaavassa Lybrassa ne on puslien takana, ja alkupään tuotannossa ne oli hiukan liian kapealla, mistä seuraa kolinan alkaminen tuon 30-40tkm jälkeen, kun tanko pääsee liikkumaan sivuttain. Varaosina toimitettavissa tangoissa tuo on korjattu, itse taas korjasin homman niin, että irrotin pannoista ne mutterit ja hitsasin takaisin sen verran sivuun, että puslat asettui toppareita vasten. Tuli vähän turhankin tiukasti, kun alkuun tuppasi narisemaan ajoittain, mutta nyttemmin on tainnut asettua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

toppari siinä enne puslaa. Jos noit puuttuu, niin kolisemaanhan se alkaa, kun vakaaja osuu apurunkoon.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Voin suositella noita puolan poikaatten strongflex 21mm puslia. Ne on nyt tuolla jo muutaman kuukauden olleet ja edelleen jämäkästi vakaaja. Samassa ajassa normipuslat, kulahtaneessa tangossa, olivat jo morjens.
"puhun niin totta kuin osaan"

rahi
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Elo 2018, 17:30
Car(s): 147

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja rahi »

JOS tämän vaihto tulee nyt eteen (alustava arvio kolinan syylliseksi on pyörän laakeri), niin onko helpompi vaihtaa koko vakaaja, vai pelkät puslat?

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Onks näissä vuosimalli kohtaisia eroja, ku myynnissä on montaa eri mm halkaisijaa?
Vai mihin tuo perustuu?

https://m.autodoc.fi/autonosat/kallistu ... rk-937axc1

2009 147 tulis ku kolistelee jostain tuolta suunnalta.
Uskaltaako riskillä ostaa etukäteen mitään kokoa?
Ja mitäs valmistajaa suositellaan ja mistä?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eiköhän tuossakin ole se 22mm tanko. Tuolla ylempänä olen kehunut strongflexin 21mm puslia. Ovat olleet pysyväisratkaisu.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Oukkei, kiitoksia.

Tarkoittanet ilmeisesti näitä:

https://www.bushings.eu/alfa-romeo-147- ... yuretanove
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu ja 21mm
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Sain vihdoin aikaiseksi vietyä korjaamolle ja samalla olis vakajatangon puslien lisäks pitäny vaihtaa vetarin suojakumi.

Korjaajalta sain samana päivänä seuraavanlaisen postin:

"Keulan kimppuun. Aika ikävän näköinen rakenne. Keskitunnelissa
menee pitkittäinen tuki joka tulee apurungon alle! Irrottelin tämän
tuen pultteja sen verran että sain sitten sen yläpuolella olevaa
apurunkoa laskettua alaspäin. Vakaajan kiinnikkeet irtosi helposti
apurungosta mutta.. sama rakenne kuin takanakin. Korikumet on kahden
pannan välissä jotka ei irtoa toisitaan. Tässä vaiheessa piti lähteä
katsomaan youtube-videoita. Sieltä selvisi että nämä pannat on
jollaitapaa niitattu toisiinsa ja ne irtoaa vain poraamalla liitokset
auki. Koko vakaajatanko pitäisi saada irti autosta. Hetken rakenteita
tutkailtuani totesin että projekti paisuu liian suureksi vaikkei enää
tulisikaan uusia yllätyksiä.

Hammasta purren kasailin apurungon takaisin ja luovutin. Tämä päivä
meni nyt ns. "punaiselle ristille".

Vetarin kumea en alanut vaihtamaan kun se hoituu helpommin sitten kun
apurungon purkaa kokonaan irti autosta (jolloin joutuu avaamaan
alapallonivelien liitokset).

Jätin avaimen vas takapyörän päälle. Ei laskua. Pahoittelut vaivannäöstä.

Lisäsin seinällä olevaan "ei ikinä" -listaan Alfa 147:n kohdalle
etuvakaajan korikumet. Ennestään siellä olikin jo etutukivarsi.."

Että tämmöistä. :roll:


Olisko jollain suositella Treen alueelta jotain nyrkkipajaa, joka ottaisi haasteen vastaan ja veisi maaliin asti?

Autojerrystä sain tasan 0 tarjousta :lol:
Taitaa olla työn mukavuus tiedossa...
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Poraamalla ne puoliskot irtoaa. Tai hiomalla rälläkällä tai puikkohiomakoneella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tankoa ei tarvitse saada pois.

Riittää, että ottaa molemmat renkaat irti.
Sitten avaa ne pantojen pultit.
Sitten varovasti poraa reiästä niitit vähän auki.
Sitten sivulta pitkällä tuurnalla lyö pantojen puolikkaat irti.
Sitten kumit pois.
Uudet kumit paikalleen.
Pannat takas paikalleen.
Pultit pantoihin kiinni. (tämän takia varovainen poraus, ettei poraa ylemmässä pannassa olevaa kierreosaa pilalle tai irti!)

Itseiassa tässä Pelen viestissä on loistava kuva tuosta! viewtopic.php?p=469816#p469816

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja legza »

Mitä äkkiseltään muistan parista yksilöstä, niin edessä alatukivarsien irrotuksen omasta mielestä vaatii, eli ei silti mikään mahdoton homma. Oikeanlaisen tuurnan myös, jotta saa lyötyä kaaret erilleen.

Takana pultit katkee helpommin sisään, mutta siellä on rakoa laittaa vastamutteri, jos joutuu poraamaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tukivarsiin ei tarvitse koskea ainakaan 156:ssa. 147:ssa uskoisin samaan, mutta varmuutta ei ole.

Ahdasta on, siitä ei ole epäilystäkään.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Paineilmakäyttöinen talttavasara on tässä hommassa varsin näppärä vehje. Itse hommasin Biltemasta tälläisen . Puoliskot saa yleensä halkaistua siinä paikallaan, kun pultit ovat auki. Apurunkoa vähän alas ja puolikkaat saa pois. Uusi kumi kallistuksenvakaajan päälle ja puolikkaat takaisin. Olen vaihtanut tällä menetelmällä kumit kahteen 147:aan ja kahteen 156:een.

Apurunko on yleisesti ottaen mahdoton saada paikalleen samaan asentoon, kuin se oli eli kulmien säädön se luultavasti vaatii.

Alfat tuntuvat olevan suunnilleen kaikille korjaamoille kauhistus, kun tietotaitoa ei löydy. Ei nuo nyt niin hankalia ole korjata. Mm etupään kulmien säätö tuntui olevan vaikeaa apurungon irroituksen jälkeen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ramsester kirjoitti:
15 Heinä 2022, 21:29
Apurunkoa vähän alas ja puolikkaat saa pois.
Oon tehnyt itse yhteen 156:een, ollut auttamassa yhden 156:n kanssa.
Ei koskettukaan apurunkoon - hitokseen ahdasta on, mutta ihan hyvin onnistui.

Se tulipellin puoleinen pultti on kyllä aivan hiton veestä - etenkin jos se vastakappale päättää lähteä lipettiin ja vaatii mutterin :lol:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Pele »

147:n muinoin vaihdoin. En irroitellut apurunkoa. Höllää vähän korvakkeiden kiinnityspultteja ja lyö jollain tuurnalla puoliskot irti toisistaan. Vasta sitten pultit kokonaan pois.
Ahdasta on, mutta ei mahdottomuus.
Ketjussa aiemmin kuvaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Minä irrotin koiranluut, jotta tankoa saa käänneltyä. "Kevensin" poraamalla niittauksia hieman myös, niittien reunat jäivät kuitenkin vielä ohjureiksi. Löyty sopivan mittane tuurna ja sillä lähti hienosti auki kuten jäsen Pele tuossa yllä lausui. Tein homman kahteen kertaan, orggispuslat ensin, vajaan vuoden kestolla ja sitten pysyväiskorjaus 21mm uretaaneilla. Se tanko on aina myös kulunut, joten 22mm puslilla on melkiiste suoraan väljä :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Ramsester kirjoitti:
15 Heinä 2022, 21:29
Paineilmakäyttöinen talttavasara on tässä hommassa varsin näppärä vehje. Itse hommasin Biltemasta tälläisen . Puoliskot saa yleensä halkaistua siinä paikallaan, kun pultit ovat auki. Apurunkoa vähän alas ja puolikkaat saa pois. Uusi kumi kallistuksenvakaajan päälle ja puolikkaat takaisin. Olen vaihtanut tällä menetelmällä kumit kahteen 147:aan ja kahteen 156:een.

Apurunko on yleisesti ottaen mahdoton saada paikalleen samaan asentoon, kuin se oli eli kulmien säädön se luultavasti vaatii.

Alfat tuntuvat olevan suunnilleen kaikille korjaamoille kauhistus, kun tietotaitoa ei löydy. Ei nuo nyt niin hankalia ole korjata. Mm etupään kulmien säätö tuntui olevan vaikeaa apurungon irroituksen jälkeen.
Noniin, nyt sain aikaiseksi viedä korjaamolle, joka osasi ja halusi tämän operaation tehdä.
Tampereen Autosähkö Oy hoiti homman niin kuin pitikin ja hintakin oli ihan kohtuullinen.

Linkkasin tän ketjun korjaamolle ohjeeksi, mutta lopulta asentaja oli todennut, että ei tarvi ohjeita, ku tietää kyllä, että mitä pitää tehdä, on kuulemma italiaanojen kanssa ennenkin touhunnut.

Vahva suositus tälle pajalle, kertoilivat myös että heillä paljon Alfa osaamista muutenkin.

Nii juu ja kiitoksia täällä kaikille vinkeistä, nyt on ne kunnon 21mm puslat laitettu :-D
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Vastaa Viestiin