Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Fiateduscanin mukaan kone saa ilmaa selvästi alle toivotun. Olen tulpannut EGR:n ja puhdistanut imusarjan. Autossa on aina ollut päästöt katsastuksessa tosi huonot, on mennyt useiden kaasutusyritysten jälkeen aina rimaa hipoen läpi, ja kulutus ihmeen suurta luokkaa. Ilmamassamittarissa on numerosarja: 0280218019, eikös tuon pitäisi olla vanhemman Euro2 -luokituksen mukainen massamittari, ja autossani pitäisi olla kait uudempi 0281002309 joka on Euro3 ?? Alipaineletkut on vaihdettu eikä ahtopaineputkissa ole halkeamia. Onkohan tuo autossa kiinni oleva massamittari väärä ja siitä syystä ei seokset ole kohdallaan?
Viimeksi muokannut Sautio, 30 Loka 2014, 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Hankittu ja asennettu uusi Boschin IMM jonka pitäisi olla numerokoodinsa puolesta autooni sopiva. Nyt ECU:n mielestä pyydetty/toteutunut ilmamäärä kääntyikin toisinpäin eli toteutunut ilmamäärä on luokkaa 590 kun pyydetty on 390 (tyhjäkäynnillä tuo lukema, koerkeammilla kierroksilla myös ero samaa luokkaa).

Onko tämä oikea tapa ECU:n resetointiin:
"1. Disconnect the negative lead from the battery for a minimum of 45 minutes. Some people recommend overnight but that is not really necessary.
2. Reconnect the battery negative lead
3. Put key in ignition, turn to MAR and leave for 90 secs
4. Turn off the ignition, but not remove the key and leave for 90 secs
5. Start the engine but do not touch the throttle and let the car idle for 15 mins otherwise the car will not rev freely afterwards (as V6 owners know at their peril)
6. Turn the car off and leave for 10 mins
7. Start the car and take her for a blast"

Jos ECU on adaptoitunut siihen aiempaan, vääräkoodiseen IMM:iin niin lienee paikallaan koettaa resetoida ECU, mutta onko se tosiaan noin monimutkainen toimenpide?

Edit: eipä ollut apua tuosta ECU:n resetoinnista, pyydetty/toteutunut ilmamäärä pysyi samana, eli saa liikaa paikallaan kierrättäessä (auto ei ole ajettavassa kunnossa ja on pois tieliikennekäytöstäkin niin ei pääse ajon aikana testaamaan). Saa liikaa ilmaa johonkin 3000rpm tienoille ja siitä kun nostaa kierroksia niin pyydetty nousee 1200:aan ja toteutunut ilmansaanti on luokkaa 600. Pitäisiköhän olla ajossa jotta turbo nostaisi paineita?
Vai johtuuko tuosta EGR:n tulppaamisesta että ilmaa menee IMM:n kautta enemmän kun EGR:n kautta sitä ei pääse yhtään läpi? Turbo ei kait nosta kunnolla paineita kuin ajossa kuormituksen alaisena ja siksi ei ehkä se pyydetty 1200 toteudu?
Eli olisiko tuo siltikin nyt ihan fine, eli voisi alkaa kasaamaan autoa nippuun katsastusta varten?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Isola
Viestit: 2126
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Isola »

Minusta tuo liian ilman saanti kuulosti jumittuneen EGR:n aiheuttamalta jo ennen kuin ehdin lukea, että se on tulpattu. Uskaltaisin väittää, että siitä se johtuu. Moottorin ottama ilmahan on ilmamassamittarin läpi tulevan ja EGR:stä kierrätetyn kaasun summa, joten tulpattu EGR nostaa mitattua ilmamäärää niillä kierroksilla ja kuormituksilla, jossa pakokaasuja kierrätetään. EGR:n tulppaushan on helppo ottaa kokeeksi pois.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Tattis vastauksesta. Taidan tosiaan ottaa EGR:n tulppauksen pois ja testata. Ei se eikä imusarja edes olleet pahasti nokikarstaisiakaan kun niitä puhdistin. varmaankin tulppauksen voisi tehdä uudelleen mutta ehkä viisainta olisi käyttää ECU ohjelmoitavana jolloin ottaisivat sen pois käytöstä myös softallisesti. Eikös nyt periaatteessa ECU luule että koneeseen tulee ilmaa sekä EGR:n että IMM:n kautta ja koettaa säätää ruiskutusta tuon kokonaismäärän mukaan?

No ainakaan nyt ei enää toteutunut ilmamäärä ole liian pieni kuten vanhalla IMM:lla.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Isola
Viestit: 2126
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Isola »

Nyt joku common rail -tuntija saisi vastata, mutta minusta EGR:n tulppauksesta ei pitäisi olla haittaa niin kauan kuin ECU ei mene vikatilaan. Ilmaahan ei varsinaisesti tule liikaa eikä oikein voikaan tulla, koska diesel käy ihan hyvin isollakin ilmaylimäärällä. Se ei koskaan voi "käydä laihalla" samassa mielessä kuin bensamoottori. ECU laskee kyllä tarvittavan ilmamäärän ja rajoittaa ruiskutusta, jos ilmaa ei tule tarpeeksi, mutta näin päin ongelmaa ei pitäisi olla. Syöttöähän ohjaa tehon tarve, ei niinkään ilmamäärä. EGR:n kautta kiertävä pakokaasuhan on pois ilmatilavuudesta, joten sen laskennallista osuutta vastaavaa polttoainemäärä ei annostella vaikka ilmaa tulisi mittarin mukaan enemmänkin. Vasta jos laskennallinen ja mitattu ilmamäärä poikkeavat liikaa, ECU hätääntyy ja ottaa vikaohjelman käyttöön.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15175
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vanhemmissa EGR:n tulppaus aiheuttaa vikakoodin ECUlle, mutta sehän ei haittaa, koska niitä ei katsota. Sitten tuoreemmissa pitää kai käyttää reikälevyä (jos ei halua softata), jotta ei tule ongelmia EOBD-testissä katsastuksessa.

Ja Isolan epäilys tuosta EGR/commonrail-toiminnasta osuu hyvinkin itselleni juuri opetettuun. Dieselithän ovat nimenomaa "ilmaylijäämämoottoreita", jotka käyvät periaatteessa "äärimmäisen laihalla" koko ajan. Perinteisessä mielessä lambda noissa vehkeissä huitelisi jossain 40-50:1 tienoolla, kun bensakoneesta halutaan 14,7:1 ja dieselitä 14,3:1 suhde ilma/polttoaine. On sekavaa ja outoa, enkä yritäkään selittää tuota miksi ilmaylijäämäkoneessa tuo ilmasuhde on tuollainen, koska hädin tuskin itse ymmärrän koko asiaa. Mutta tähän voi sanoa aina, että "näin mulle on opetettu, niin kai se noin on?" :D

Väärä ilmamäärä/ilmamassamittari varmasti sotkee päästöjä. Se on selvää. Kävitkö kokeilemassa, millaiset kaasut uudella mittarilla tulee?

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko tuota edullisemmin noita EGR-venttiileitä myynnissä: http://www.ebay.de/itm/EGR-Sensor-AGR-V ... 417ceb0f11 ?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15175
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuohan on halpa. "oikeat" hinnat taitaa pyöriä 200-600euron välimaastossa. Miksi sitä nyt katselet, jos vika on ollut väärässä ilmamittarissa? CF3 koneelle CF3 mittari ja sillä sipuli, pitäisi olla hyvät päästötkin. Jos muistaa antaa sitä kenkää autolle aina joskus.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Jäi EGR:n läppä käteen kun sitä putsailin, näemmä puutikku on liian ronski työkalu pikien kaapimiseen :shock:
Ei taida toimia ECU:n mielestä EGR oikein jos siitä akseli puuttuu?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Isola
Viestit: 2126
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuo on halpa. Toisaalta, mielestäni EGR-venttiilissä ei ole mitään takaisinkytkentää, joten läpän irrotus ei ole sen fataalimpi toimenpide kuin tulppaus. Vehjas myös purkautuu siinä määrin nätisti, että korjaamisenkin luulisi olevan helppoa ellei se läppä ole tuhannen pärstäleinä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Läpän akseli on poikki sen kiinnitysmutterin jälkeen, en oikein käsitä kuinka se saattoi katketa. Voisihan EGR:n kokeilla kasata ilman akselia ja tulpattuna ja katsoa tuleeko vikakoodia. Pitäisi tehdä tulppauspellit varmaan jostain vahvemmasta materiaalista kuin tuosta ohuesta kuparipellistä jota olin käyttänyt, ensimmäinen noista tulppauskuparilevyistä näytti jo aika lämmenneeltä, saattaa noin ohut (olisikohan jotain 0,3mm materiaalivahvuus) palaa ajan myötä puhki. Tai sitten asentaisi kaksi kuparipeltiä päällekäin, ainakin sinne kuumempaan päähän.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15175
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

2mm pelti on aika passelia kestoltaan, kuulemma. Itselläni on sellainen, jonka sain synttärilahjaksi foorumilaiselta... Odottaen sitä, että vielä jonakin päivänä minulla se JTD on :D :mrgreen:

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Pitää varmaankin väkertää uusi akseli tuohon jotta tuo läpän jousipalautus toimii, laitta asinne läppää takaisin tai ei, niin kait tuon moottoriosan pitäisi olla jousikuormitettuna?

Kestäisiköhän 1mm:n rosteri tulppaamisessa, sellaista olisi varastossa?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15175
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kehtaan väittää, että 1mm rosteri on jo ylilyönti - sitä jos löytyy niin en näe mitään syytä, miksi se ei toimi.
Ei sen ainakaan pitäisi sulaa siitä mihinkään, toisin kuin 0,2mm paksu alumiini saattaa tehdä :D

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Alfankorjaus jäi keväällä kesken talorempan vuoksi, olisi taas aika jatkaa ropaamista. EGR:n sain korjattua ja se on nyt tulpattuna molemmista päistään kaksinkertaisilla kuparipelleillä.
Moottori pitää ihme mölinää joka alkaa muutaman sekunnin jälkeen startista ja loppuu kun kone on käynyt vajaan minuutin.Yksi hehku oli pimeänä ja vaihdoin hajonneen tilalle yhden Bilteman hehkutulpan, nyt ei tule vikakoodia eikä hehkuvalo jää enää vilkkumaan.
Mökä tulisi ikäänkuin koneen yläpäästä, tyhjäkäynti jumppaa tuolloin jonkin verran, ja sen jumppaus loppuu kun outo naputus/mölinä loppuu. Voisikohan suutin olla tukossa tai vuotava ja oireet esiintyisivät vain kylmänä hetken aikaa?
Missä olette huollattaneet dieselin suuttimia?

Edit: tyhjäkäynti heti startin jälkeen rauhoittui uudella hehkulla. Tuo mölinä kuuluu niin kauan kunnes kone alkaa käymään normaalia tyhjäkäyntiä, eli hiukan lämmettyään tyhjäkäynti nousee 50-100rpm. Mölinän aikana kun vähän hipaiseekin kaasupolkimeen niin mökä loppuu kuin seinään, ääni kuuluu siis jossain alle 800rpm lukemissa (täytyy tsekata mölinän kierrosnopeus Fiatecuscanilla). Jakopään puoleisesta päästä, koneen yläkerrasta se ääni kuuluu, jakohihna ei näyttäisi olevan löyhällä eikä siitä ole rispaantunut paloja irti.
Jakohihna roippeineen olisi tarkoitus vaihtaa nyt kuitenkin.
Ääni on sellainen "koriseva", savutusta ei tule.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15175
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Saisitko videota äänestä? Ja katsoitko myös apulaitehihnan, ettei vispaa? Itselläni "korisee" myös, pääosin siksi että apulaitehihna värisee rikkoutuneen värinänvaimentimen vuoksi. Ääni on enemmänkin "roplottavaa". Kiinnileikannut vesipumppu taas "rouskutti" rytmikkäästi... Kyllä tuo kone kylmällä kylmänä jonkin sortin "korinaa" pitää, mutta en ole pitänyt sitä missään muotoa erikoisena toistaiseksi.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Moniurahihna ei vispaile, vaihdoin sen kiristimeen uuden laakerin ja hihna on uusi. Ihan nätisti se kulkee.
Ääntä on aika vaikea paikallistaa, välillä kuulostaisi siltä että se tulee jakopäästä, välillä taas että keskemmältä kantta tai korkeapainepumpusta.
Ääni on tosi kova ja häiritsevä. Joo saan otettua tuosta videomatskua, mutta minulla ei ole youtubeen tiliä, täytyy kait tehdä sellainen ensin kun tänne ei kait voi ladata suoraan tiedostoa?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Keltsi
Viestit: 1896
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Nappaa venakoppa irti ja tarkasta että se öljyn jakotukki on ehjä ja tiivis. Noilla on taipumus löystyä liitoksistaan ja silloin ei kaikki paikat saa voitelua...
"No smoke => no power => no hope"

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Jakotukki oli ehjä ja pysynyt paikallaan, tuntui olevan liitokset kiinni eikä näkynyt murtumia tms.
Ihan siistinnäköinen yläkerta, ei karstaa tai muutakaan moskaa. Tuli ainakin saatua venakoppa tiiviiksi, oli ollut tiiviste taitoksella toisesta päästään.

Korkeapainepumpun paineet on mökän aikanakin hyvin lähellä pyydettyjä arvoja, joten tuskin sinne voi ilmaa kertyä kun ei ole vuotoja ulospäinkään missään putkissa eikä suutinten paluuputketkaan vuoda.

Täytyy seuraavaksi tsekata onko tuossa jako kohdallaan. Kuuluukos tuollaisen sähköohjatun pumpun lähteä syöttämään vasta kun nokka-akseli on tehnyt yhden kierroksen, tuota kun pitää aina pyörittää sekunnin -pari ennenkuin hörähtää käyntiin? Ykköskulkineeni Ducato 2.8 idtd käynnistyy samantien kun vain hiukan virta-avainta kääntää, siis käsittämättömän nopeasti vs. Alfa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15175
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Omat kokemukset alfan 2.4jtdstä rajoittuu ehkä ööö, kymmeneen koeajoyksilöön, kahteen lähipiirin autoon (159) ja kahteen omaan. Kaikissa on joutunut konetta kierrättämään hetken, ennen kuin käynnistyy. Omassani huomasin sen, että uudella jakohihnalla ja hiluilla starttiaika lyheni selkeästi. Oliko sattumaa, syy vai seuraus, en tiedä. Vanha, 110tkm ajettu hihna oli jo kyllä niin venynyt, että nokka tulee liki hampaan myöhässä kun laittaa merkkeihin. Edelleen vanha hihna siis kiinni.
Epäilisin olevan ihan moottorin ominaisuus, että korkeapainepumpulla kestää hetki saada paineita tarpeeksi, se kun pyörii tietysti jakohihnalta

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Ok, sitä vaan pitää pyörittää hetken käynnistettäessä, siten vastaa bensakonetta :)
Kampiakselin hihnapyörällä ei näytä olevan mitään selkeää merkintää, hyvällä tahdolla voisi kuvitella että yhteen kohtaan olisi lyöty taltalla jokin merkinnäntapainen, siis siihen ulkokehälle. Tosin on siinä hihnapyörässä muitakin kolhuja. Koetin hinkata ruosteita pois hihnapyörästä muttei merkintä siitä selvemmäksi muuttunut.
Mutta jos se näkemäni "merkki" on oikea niin silloin kun se on 0-kohdassa (eikös se kuulu siihen laittaa?) niin nokka tulee jäljessä aika tarkalleen 1,5 hammasta.
Olisikohan tuossa jako hampaan verran pielessä, ja hihnan venymistä puoli hammasta? Olen moittinut sen huonoa alavääntöä, ja käynnistettäessä se hiukan potkaisee, "täräyttää moottoria" (moottorinkannakkeet on ehjät).
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15175
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä siinä selkeä merkki pitäisi olla. Itselläni:
Kuva
Klikkaamalla isommaksi.

Huomion arvoista, ettei tuossa ole AIVAN kohdallaan jako, mutta saa hyvän käsityksen. Lukkotyökalu haluaa tuota vielä sen verran kiertää myötäpäivään, että tuo viillos on ehkä puoli hammasta ylempänä. Sinänsä ei väliä, jos tuo merkki löytyy ja uudessa hihnassa pitäisi olla kaksi merkkiä (toinen nokan viillokseen, toinen kampuran päähän) niin menee kohdilleen jako. Itse jouduin vääntämään nokan pyörää sen hampaan verran myötäpäivään, että sain hihnan ylettämään (kun on tiukka ja jäykkä) ja sitten vääntämään takaisinpäin, jotta meni varmasti tiukalle - käytössä oli tosiaan kampiakselin lukitustyökalu.

Autodata sanoo, että tuo kampuran hammaspyörän "nystyrä", jolla se hihnapyörä laitetaan kohdilleen, on kello 18:sta - kuten kuvasta näkyy, se klo 18 on kaiketi lohkon linjan mukaisesti ja sehän ei ole pystysuorassa.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Tattis kuvasta. Luulin että kampiakselin moniurahihnapyörä pitäisi kohdistaa niihin jakopään kotelon merkkeihin (10, A ja 0), ja luulin nähneeni tuossa nyt jo irroteussa moniurahihnapyörässä jonkin merkin kuten Saabeissa tapaa olla.
Mutta nyt kun on (kuvasi kaltaisesti mutta juuri kohdallaan) alapään merkki on kohdistettu oikein niin nokkapyörän merkki on juuri oikealla kohdalla.
Damn, ei selvinnyt tuon mökän syy edelleenkään.
Ilmeisesti tuon jakopää on aika hyväkuntoinen kun merkit täsmäävät ja hihna vaikuttaa ok-kuntoiselta myöskin. Onkohan mitään järkeä vaihtaa jakopäätä ja vesipumppua turhan vuoksi?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Vesipumppu vaihdettu :)
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmamassamittari, yläkerran korina 2.4JTD 103kW -01

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Ilmeisesti jakohihna oli hakannut alakierroksilla koteloonsa kun sen kiristin oli aika löyhällä.

No jakopää on nyt kunnossa, rupesin vaihtamaan kuskinpuolen ylätukivartta ja siinä ripustuksia purkaessani tuli vetarin malja pihalle ja lootaöljyt samoin :evil: Mites sen kuuluisi olla lukittuna laatikkoon, eikait sen nyt noin itsestään kuuluisi ulos tulla (tai no napa sitä veti ulos kun oli tolppa irti)? Aika sähläystä tää meitsin Alfankorjaus :oops:
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Vastaa Viestiin