156 selespeed kysymyksiä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Brito
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Syys 2014, 18:17
Car(s): Alfa Romeo 156 selespeed

156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Brito »

Hei foorumilaiset... olen tos lukenut kaiken laisia keskusteluja liittyen tuohon sele vaihteistoon. Itse koen omassa selessä samoja ongelmia kuin muillakin mutta muutamaan perus kysymykseen pitäis saada vastaus.

Mistä hyd. pumppuun hiilet sopuhintaan suomesta tai netistä.

Mistä tunnistaa hyd. pumppuu ohjaavan releen siinä akun kyljessä. 2 mustaa ja 3 punaista vai onko ne jossain muualla?

2.0 TS vm 2001

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Toinen musta ja flekti ja toinen on selen pumppu. Vaihda ne päittäin niin saat testattua onko vika releessä.

Brito
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Syys 2014, 18:17
Car(s): Alfa Romeo 156 selespeed

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Brito »

JPeltola kirjoitti:Toinen musta ja flekti ja toinen on selen pumppu. Vaihda ne päittäin niin saat testattua onko vika releessä.
Jep... testataan

nappula
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Syys 2014, 13:40
Car(s): 156

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nappula »

tässä saa varmaan muutkin kysellä.

joo, eli hommasin mammalle kauppakassiksi tuommosen 156 selespeed alfan. ihan ok, biili muuten, mut nyt ei mee enää mikään vaihde päälle. näytössä siis vain N ja siitä ei mihinkään.

oon testannu jo pumpun ja toimii. releet on vaihellu päittäin ja ei vaikutusta. en jaksa ite uskoa robon särkymiseen, enkä myöskään itse laatikon. voisko vika olla itse vaihdekepakon jossain liittimessä tai kytkimessä? vai mitä mieltä on asiantuntijat?

kiitos vastauksista etukäteen.

nappula
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Syys 2014, 13:40
Car(s): 156

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nappula »

tuossa on hyvä kuva. missä toi älyboksi ( 1 ) sijaitsee?
Liitteet
täm.jpg
täm.jpg (131.19 KiB) Katsottu 4314 kertaa

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tuosta puinnistani saattaisi löytyä jeesiä?

nappula
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Syys 2014, 13:40
Car(s): 156

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nappula »

-Tomi- kirjoitti:Tuosta puinnistani saattaisi löytyä jeesiä?
ainakin hitosti vaihtoehtoja, kiitti linkistä.

mut osaatko kertoa missä toi kuvan boksi 1 sijaitsee, haluan tarkistaa kaikki liittimet ihan ekana.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

apparin jalkatilassa.

nappula
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Syys 2014, 13:40
Car(s): 156

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nappula »

niin näky olevan. puhistelin kaikki liittimet ja yhden piuhan kolvasin kiinni. taas pelittää selespeed :)... toistaiseksi

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mie sain tämmötteen neuvon: jos selespeed nykii vaihtaessa selvästi, kannattaa tarkistuttaa/tarkistaa kytkimen toleranssissaan olo. Vaikuttaa kai vekottimen kestävyyteen.
Suoraan vaan suoraa

Brito
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Syys 2014, 18:17
Car(s): Alfa Romeo 156 selespeed

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Brito »

Garmund kirjoitti:Mie sain tämmötteen neuvon: jos selespeed nykii vaihtaessa selvästi, kannattaa tarkistuttaa/tarkistaa kytkimen toleranssissaan olo. Vaikuttaa kai vekottimen kestävyyteen.
Tarkoitat varmaan "kalibrointia". Muuta asiasta en sitten tiedä.

Viimeiset oman auton oireet oli että auto oli noin 2 min käynnissä ennen kuin pumppu lähti pyörimään... voi prkle prkle. Mitä tehdä???

Brito
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Syys 2014, 18:17
Car(s): Alfa Romeo 156 selespeed

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Brito »

No nii... viimeisin päivitys vikaani. Elikkä pumppu toimii hyvin kun antaa akusta suoraa virtaa, mut kun mittaa tulo puolelta virtaa nii nollaa näyttää eli jostain ei tieto\käsky kulje eteenpäin pumpulle.

Voisko tohon "Nappulan" antamaan kuvaan saada nimitykset mitä kukin osa on?? Kiitos

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jkk »

1 selespeed ohjainyksikkö
2 selespeed actuator - robotti
3 moottorin ohjainyksikkö?
4 kaasuläppä yksikkö?/ tyhjäkäyntimoottori?
5 vaihdenäyttö + kierroslukumittari
6,7 vaihteen valitsin
8 city-nappi / tilan valitsin
9 vaihteen valitsin
10 kaasupolkimen asentoanturi
11 jarrupolkimen asentoanturi

muistaakseni noita kaasupolkimen asentoantureita on 2 kpl (turvasysteemi)

luulisin että listani on aika oikein oman selespeed kokemuksen/ tuntemuksen perusteella
Viimeksi muokannut jkk, 06 Syys 2014, 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

11 taitaa kyllä olla jarrupolkimen anturi.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^aivan kiitos

Brito
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Syys 2014, 18:17
Car(s): Alfa Romeo 156 selespeed

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Brito »

Brito kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:Toinen musta ja flekti ja toinen on selen pumppu. Vaihda ne päittäin niin saat testattua onko vika releessä.
Jep... testataan
No niii....... Vika löytyi viimein. Eli PUNAISEN releen pohjan kontakti häiriö (ei musta). Sen tunnistaa siitä kuin laittaa virrat päälle (pumppu pumppaa jos tarvii) nostaa kyseisen releen irti kannasta ja kuulet ohjaamosta sen selen häiriö äänen (PIIP PIIP PIIP). Siitä tietää mikä rele ohjaa pumppua "vinkki vinkki"

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Ainakin omassa 2000 Selespeedissä pumpun käyttövirta menee mustan releen läpi. Irroitus ei aiheuta virheitä ennenkuin hydraulipaine laskee varoitusrajan alle. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö joku niistä punaisistakin liittyisi selen toimintaan.

Brito
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Syys 2014, 18:17
Car(s): Alfa Romeo 156 selespeed

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Brito »

JPeltola kirjoitti:Ainakin omassa 2000 Selespeedissä pumpun käyttövirta menee mustan releen läpi. Irroitus ei aiheuta virheitä ennenkuin hydraulipaine laskee varoitusrajan alle. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö joku niistä punaisistakin liittyisi selen toimintaan.
Juu se on ihan totta... olen koittanut etsiä sähkökaavioita netistä mutta tuloksetta. Ajattelin vaihtaa kaikki kun kerran niitä releitä näyttäisi saavan noin 10 punnan hinnalla, mites tuol Deltan tiskil mahtaa olla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kerro hinta kahdella, lisää veron osuus kaksinkertaisena. Päästään lähelle jo... Soittamalla varmasti selviää, jos viitsit käydä paikan päällä vähän tinkaamassa niin voi päästä järkeväänkin hintaan.
Kannattaa myös kysyä muilta Alfoihin enempi tutustuneimmista paikoista;
AutoMilano ( www.automilano.fi )
Järvenpään Carpojat ( www.carpojat.net )
Järvenpään PHT-Speed ( www.pht-speed.com )
LJunqvist ( google )
Autokeskus (marmorihinnat)
Ricambi Heikka ( www.heikka.fi --- SOITA )
Nokian Autotalo ( google )
Team F40 ( google )

Tässä nyt ihan pari ohimennen. Toki, jos et etelässä käy niin nuo ehdottamani on vähän huonoja vaihtoehtoja, mutta paikkakuntaa et ole listannut profiiliisi, joten heitin vaan muutaman mieleen tulleen.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Mä ostin mustan releen Motonetin hyllystä.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Täytyy vaan koputtaa puista päätään kun en ostannu selespeediä. Kauppias sitä kovasti möi.
Pitää vaan todeta että ei ehkä kande ostaa seleä jos ei osaa lukea sähkökaaviota/hakea sähkövikoja.
Toisaalta kun se toimii niin onhan se pätevä laite :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3499
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oma sele on toiminut hyvin vuodesta 2008 jolloin ostin auton käytettynä. Nyt mittarissa noin 130tkm ja kerran on vaihde jäänyt menemättä päälle pakkasella. Kerran kun painoi vaihdekeppiä eteenpäin niin vaihde oli taas päällä. Hieno vaihteisto. Nyt tosin täytyy varmaan kalibroida kytkin kun alkaa 1-2 vaihto vähän nykäistä.

Auto 2004 156 FL2 JTS
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Brito
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Syys 2014, 18:17
Car(s): Alfa Romeo 156 selespeed

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Brito »

Aquatica kirjoitti:^
Kerro hinta kahdella, lisää veron osuus kaksinkertaisena. Päästään lähelle jo... Soittamalla varmasti selviää, jos viitsit käydä paikan päällä vähän tinkaamassa niin voi päästä järkeväänkin hintaan.
Kannattaa myös kysyä muilta Alfoihin enempi tutustuneimmista paikoista;
AutoMilano ( http://www.automilano.fi )
Järvenpään Carpojat ( http://www.carpojat.net )
Järvenpään PHT-Speed ( http://www.pht-speed.com )
LJunqvist ( google )
Autokeskus (marmorihinnat)
Ricambi Heikka ( http://www.heikka.fi --- SOITA )
Nokian Autotalo ( google )
Team F40 ( google )



Tässä nyt ihan pari ohimennen. Toki, jos et etelässä käy niin nuo ehdottamani on vähän huonoja vaihtoehtoja, mutta paikkakuntaa et ole listannut profiiliisi, joten heitin vaan muutaman mieleen tulleen.
Raisio

Tuolta meinasin tilata http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156 ... pump.shtml

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Omaan seleeni vaihtamassa paineakkua, kun paineet ei tahdo pysyä ja vaihteen numero vilkkuu. Onko tuossa operaatiossa mitään erikoista, mitä tulee ottaa huomioon? Multiecuscan löytyy, joten ilmaukset ja kalibroinnit onnistuu.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Kannattaa poistaa paineet systeemistä ennenkuin ruuvaa pallon irti. Joko multiecuscannilla tai virta pois pumpusta ja vaihteiden ränkkäystä.

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Kiitos neuvoista,raportoin miten kävi.

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Nyt on paineakku vaihdettu. Vaihto sujui ilman dramatiikkaa, paine oli poistunut akusta itsekseen minkä totesin läppärillä. Uuden akun laiton jälkeen vaihdenäyttö vilkkui edelleen, mutta loppui kalibroinnin jälkeen. Ostin varmuuden vuoksi öljyäkin, josko sitä menisi vaihdon yhteydessä hukkaan, mutta turhaan. Nyt paineet liikkuu 50 Bar molemmin puolin.

Vastaa Viestiin