Jarrusatuloiden maalaus, Muukkosen toimitusajat -ketjusta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

puuha kirjoitti:Paketti haettu. 4 arkipäivää meni.

Nyt pääsee arkartelemaan. Hiukan kutittaa satuloiden maalaus, pitäisköhän... :?
No totta ihmeessä, punaiseksi tietysti... Itsekin käynyt sama mielessä, kun ovat niin tylsän asialliset... :wink:
Ammattina autokauppa

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No kattoo nyt ensin minkähintaista maali on.
Sitä ennen siihen Nikin naapuriin laakerinvaihtoon klo14.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

puuha kirjoitti:Hiukan kutittaa satuloiden maalaus, pitäisköhän... :?
Sama juttu, tekis mieli vetäistä punaiseksi, olis tyylikäs 8) Ei vaan jaksa alkaa purkamaan, saiskohan ne paikallaan sotkettua :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mä maalasin satulat punaseks spraylla, mutta ei oikeen onnistunut. Maalipinta epätasanen, johtu varmaan liian vähästä puhdistamisesta.
Tulevaisuudessa aion maalata paikallaan ihan pensselillä sutimalla ferrarin-punasella unicalla. Ne on kyllä helppo maalata paikallaan, mutta puhdistus voi olla hankalaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Laakerivaihto toi kaivatun hiljaisuuden.
Se Foliatec maali maksaa n.30€, ei hyllyssä. Huomenna alkaa jarrujen asennus, joten se maalaus jäi nyt tekemättä.
Empä tiedä olisinko sitten jaksanu hangata satuloita putipuhtaaksi.
Makaroonia jo vuodesta -98

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Motonetissä satula maali tais maksaa jotain 4,90€. Hyvin toimii kunhan jaksaa hinkata tarpeeksi puhtaaksi!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Noihin satuloihin käy ihan hyvin tavallinen spraymaali. Ero noihin satulamaaleihin ei pitäs olla ollenkaan merkittävä. Kaikki liukenee jarrunesteeseen ja kestää kuumuutta tarpeeks.
Aluks olin maalaamassa kuumankesto punasella, mutta se tarttis saada yli 100 asteiseks ennen kun se kuivuu ja kovettuu täysin, ja semmosta lämpöö niihin ei saa varmaan ees radalla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kannattaa sitten jättää maalaamatta ne pinnat, joiden päällä jarrupalat makaavat. Jos väriä tulee vähän runsaammin niin palat alkavat herkästi jumittelemaan, ainakin 164:n käsijarrusta tuli pirun raskas ja tehokin oli huono.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Jäi sitten ne jarrut laittamatta. Oli väärät palat paketissa, noh, virhe korjataan.
Takapalat sain vaihdettua, olihan tiukassa takasylinterien männät.

Se maalaus jää tekemättä, senverran on ruoste iskenyt satuloihin. En viitsi alkaa hankaamaan puhtaaksi.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

En nyt viitsi aloittaa uutta ketjua niin raiskataan vanhaa :D

Jarruja nyt kun laittelen tuohon 156 niin päätin testata kaupasta mukaan sattunutta Tikkurilan termal maalia "alumiinin" värisenä.

Maali on ERITTÄIN juoksevaa ja ohutta... tunkeutuu jokaiseen koloon. Ei peitä juuri nimeksikään pinnan rosoisuutta, mutta tässä projektissa se ei haitannut.

Eli kyseessä siis jarrusatulan maalaus. En jaksanut nyt tähän testiin koko satulaa irroittaa, vaan sen ruuveilla kiinni olevan osan joka liikuttaa ulompaa jarrupalaa.

Osa ensin metalliharjalaikalla "puhtaaksi", yön yli fosforihapossa ja aamulla lisää metalliharjalaikkaa. Pinnasta tuli kauttaaltaan metallinvärinen, eikä paskaisen ruosteen sävyä ollut enää missään.

Asiaankuuluvalla pesuaineella vielä pyyhin sen ja sen jälkeen vaan maali pintaan. Pinnasta tuli mielestäni erittäin hyvän näköinen ja tämä maali tosiaan peittää erittäin hyvin.

10 min kuluttua osa oli kosketuskuiva kuten ohjeissa sanottiin, mutta odotin vielä sen 30min jolloin osa olisi ohjeen mukaan "käsittely" kunnossa.

Hauskinta tässä on kuivumisaika... toisin kuin monissa muissa maaleissa jota saa odottaa viikkotolkulla että kuivuu kunnolla. Tämän Termalin kanssa osa työnnetään uuniin jossa se muhii 230C asteessa noin tunnin ja maali kovettuu täysin. Eli erittäin nopeeta toimintaa!

Ohjeen mukaan Termal maali kestää lämpöä metallin punahehkuun asti, eli luultavasti kestää jarruissa melko hyvin ;)

Täytyy pistää kuvaa valmiista kapulasta kun saan sen autoon kiinni.

Ainoa haittapuoli on että tuota näyttää saavan vain alumiini tai mustan sävyisenä. Toisaalta tuo alumiinin "hopeainen" sävy on kyllä erittäin tyylikäs mielestäni :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tuossakin ois aikamoinen viritys:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Brake-Ca ... ccessories

Tuntuu samalta kuin tuplaputket 1.2 litrasessa Cliossa...:)

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Onkos kukaan maalannut Hornalla jarrusatuloita?Kiukaan kyljessä ainakin kestää.
Ride on!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

zzs kirjoitti:Tuntuu samalta kuin tuplaputket 1.2 litrasessa Cliossa...:)
Tjoo, noille on naurettu täällä ennenkin :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

zzs kirjoitti: Tuntuu samalta kuin tuplaputket 1.2 litrasessa Cliossa...:)
No joku on tohon mun koslaan tökännyt semmoisen "premium-pakoputken pään" kuin Primeraan sai. No ehkä nisussa se oli hiukan hillitymmän näköinen. Toi on karmeen kokonen, oisko halakaisia 15 senttiä ja täysin tarpeeton tehoihin (ai mihin?) nähden.

En o jaksanu ottaa sitä pois. :oops:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kutittelee jarrusatuloiden maalaaminen omaakin mieltä, olisin valmis purkamaan ja tekemään homman ihan vimpan päälle, mutta enään puutuu aika, maalin kuivuminen ajokuntoon kestää turhan kauan, työpaikalla voisi tehdä, mutta juuri aika potkaisee ikävästi peliin.

Tuleeko muka pensselillä hyvän näköinen, spratä meinasin itse tunkea pintaan, alle joku pohjamaali mikä estäisi hiukan ruostetta.

Valkoset satulat punaseen autoon, noiden 8C-repika vanteiden taakse voisi olla eksoottinen yhdistelmä 8)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tässä muutama kuva:

Kuva
Kuva
Kuva

Ei siis mikään tuning, vaan aika orkkiksen näköinen metallinen maalipinta tyylikkäällä alumiinisella viimeistelyllä. Kuivumisaika maalauksesta yhteensä sen 2 tuntia (ja asennus heti kun osa oli jäähtynyt)

Ja tässä vähän kaunista jarrukuvaa.... ei ihme ettei meinaa pysähtyä :P

Kuva
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ainiin, otan myös kuvan huomena, miltä ne näyttävät autossa kiinni ollessaan :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kannattaisi varmaankin poistaa maalit noilta jarrupalan liukumakiskoilta. Tai jos sinne tulee ne sellaiset pellin palaset takaamaan jarrupalojen sivuttaisluiston niin katsoo että palat liikkuvat vapaasti. Muuten rupeaa hinkkaamaan ja niin palat kuin levytkin lasittuvat.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Sinne tulee sellaiset ohuet rosteriset liukupinnat erikseen.

Veikkaan että tuosta on otettu enemmän likaa/ruostetta pois kuin tuo maali antaa paksuutta.

Liukupinnatkin ovat niin kovan paskan peitossa, että ovat taatusti estäneet paloja liikkumasta kunnolla aikaisemmin.
Viimeksi muokannut Pasi, 20 Elo 2010, 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Todella siistiä jälkeä, pitää pitää merkki mielessä jos pitää uudestaa maalailla satuloita.

Itse vedin jollain kuumankestomaalilla kans jotka paistoin uunissa, mutta jälki ei ollut lähelläkään tuota.
Kuva

Asennettuna:
Kuva

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Näyttää todella siistiltä :)

Harmittaa kun ei ole aikaa ja mahdollisuutta koko satulaa maalata.

Tänään on toisen puolen vermeet työn alla ja ennen klo. 17.00 pitäs keretä konttorille niin pääsee huomena alfalla mökille :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Jantza
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Marras 2005, 20:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jantza »

Itse joskus satuloita myös maalaillut. Jos homman haluaa tehdä kilkkeet paikoillaan niin ainakin Miranolilla penssellin kanssa maalatessa foliosta oli paljon apua paikkojen suojaamisessa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onpas teillä siistejä nikaleita! jaskas on löytänyt jostain ajamattoman vuoden -87 Possun?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jantza kirjoitti:Itse joskus satuloita myös maalaillut. Jos homman haluaa tehdä kilkkeet paikoillaan niin ainakin Miranolilla penssellin kanssa maalatessa foliosta oli paljon apua paikkojen suojaamisessa.
Miranolilla itsekkin olen sählännyt 33 osien kanssa, eikä meinaa saada siistiä vaikka osat eivät ole autossa kiinni :(

Tuolla samalla termalilla aijon nyt maalata 33 etusatulat ja takaalta rummut.

Ei näytä liian tuuning meiningiltä ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

milla muuten puhdistannut ennen maalausta? riittääkö ahkera teräsharjaminen? mulla on jossain poraan tms. kiinnitettävä teräsharja minkä pitäisi viedä maali ja ruoste, ilman että naarmuttaa metallia...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Porakoneella teräsharjalla putsasin lopuksi.... suurimman työn teki fosforihappo.

Pelkällä harjalla nysvääminen veisi ikuisuuden
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin