Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
255
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 449

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

alamajy kirjoitti:Onko näistä jompikumpi foorumilaisen ex tai joku käynyt koeajolla?

1)
GMH-201 : 2,2 Diesel 180hp AT8 Super # Nahat # Todella näyttävä #JAKOHIHNA VAIHDETTU
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11459380

2)
FMR-655 : ,0 Bensiini 200hp A Super -Veloce vanteet, Driver Assistance paketti-
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11623719
Kävin nämä molemmat koeajamassa. Kummatkin olivat kuin uusia. Diesel jopa vähän miellyttävämpi ajaa kuin bensa, jossa tuntui olevan enemmän tehoja. Kyllähän autokuume nousi... Automaatin hitaus taas aiheuttaa pohdintaa josko löytyisi manuaalinen vähän ajettu jostakin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Rattimiehet tosiaan erikseen! :shock:
ZF8 jos tuntuu hitaalta, niin huh - respect.

Mutta mielenkiintoista tuossa se, että diesel tuntui hyvältä. Hmm, pitäisiköhän itsekin antaa sille uusi mahdollisuus... En ole näitä viimeisimpiä Alfa Romeoita ulkoiluttanut kuin 2.2 diesel Giuliaa ja sitä 280 hp bensaversiota Stelviosta. Jälkimmäinen oli erinomainen. Tosin tykkään kyllä myös siitä 1750 TBi:stä, joskaan en ole päässyt sitä 4C:n kuorissa ponnistamaan, mutta Giulietta QV tct:nä kyllä.

Mutta tuo dieselin hankintahinta on niin houkutteleva, että josko vaikka sitä ponnistelisi uudemman kerran. Nyt kun olen itselleni tehnyt selväksi että Possun 996 ei ole vaihtoehto ja 997 on liian kallis. Niin Giulia on noussut haaveiden keskiöön uudelleen. :roll:

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Vainio »

lerppu kirjoitti:ZF8 jos tuntuu hitaalta, niin huh - respect
Joo, kaksi eri versiota Giuliasta on tullut kokeiltua eikä kummallakaan koeajolla oikein pysynyt itse laskuissa, että millä vaihteella mennään.
Sen verran ripeästi ja huomaamatta kelaili pykäliä automaagi.
Onhan se hieman kuminen fiilis jos 159:n manuaaliin vertaa, mutta eipä toistaiseksi ole parempaa automaattilootaa osunut kokeiltavaksi missään autossa.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Vainio kirjoitti:
lerppu kirjoitti:ZF8 jos tuntuu hitaalta, niin huh - respect
Joo, kaksi eri versiota Giuliasta on tullut kokeiltua eikä kummallakaan koeajolla oikein pysynyt itse laskuissa, että millä vaihteella mennään.
Sen verran ripeästi ja huomaamatta kelaili pykäliä automaagi.
Onhan se hieman kuminen fiilis jos 159:n manuaaliin vertaa, mutta eipä toistaiseksi ole parempaa automaattilootaa osunut kokeiltavaksi missään autossa.
On se varmaan paras tomaatti mitä markkinoilta löytyy.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

alamajy kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Onko näistä jompikumpi foorumilaisen ex tai joku käynyt koeajolla?

1)
GMH-201 : 2,2 Diesel 180hp AT8 Super # Nahat # Todella näyttävä #JAKOHIHNA VAIHDETTU
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11459380

2)
FMR-655 : ,0 Bensiini 200hp A Super -Veloce vanteet, Driver Assistance paketti-
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11623719
Kävin nämä molemmat koeajamassa. Kummatkin olivat kuin uusia. Diesel jopa vähän miellyttävämpi ajaa kuin bensa, jossa tuntui olevan enemmän tehoja. Kyllähän autokuume nousi... Automaatin hitaus taas aiheuttaa pohdintaa josko löytyisi manuaalinen vähän ajettu jostakin.
Diisseli tais jo mennä?

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

h_lauri kirjoitti:
alamajy kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Onko näistä jompikumpi foorumilaisen ex tai joku käynyt koeajolla?

1)
GMH-201 : 2,2 Diesel 180hp AT8 Super # Nahat # Todella näyttävä #JAKOHIHNA VAIHDETTU
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11459380

2)
FMR-655 : ,0 Bensiini 200hp A Super -Veloce vanteet, Driver Assistance paketti-
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11623719
Kävin nämä molemmat koeajamassa. Kummatkin olivat kuin uusia. Diesel jopa vähän miellyttävämpi ajaa kuin bensa, jossa tuntui olevan enemmän tehoja. Kyllähän autokuume nousi... Automaatin hitaus taas aiheuttaa pohdintaa josko löytyisi manuaalinen vähän ajettu jostakin.
Diisseli tais jo mennä?
On näköjään myyty. Vähän ihmetyttää kun kummastakaan autokaupasta ei ole otettu yhteyttä vaikka molemmat tietävät, että
varta vastan koeajolle lähdetiin Imatralta ja todettiin, että autot kyllä kiinnostaa.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

alamajy kirjoitti:Diesel jopa vähän miellyttävämpi ajaa kuin bensa, jossa tuntui olevan enemmän tehoja.
Voin kompata tuota. Dieselissä ei ollut tuota bensan jo aiemmin mainitsemaani tiettyä "nypytystä" tms hermostuneisuutta, se rullaa todella nätisti.
Ja loota taas ei ole hidas kummassakaan.

Eli ajaako pienemmällä kulutuksella, pahemmalla äänellä, pehmeämmällä ajolla ja kovemmilla 3-vuotishuolloilla, vaiko sitten isommalla kulutuksella, pehmeämmällä käyntiäänellä, temperamenttisella ajolla ja halvemmilla huolloilla...
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

h_lauri kirjoitti:
alamajy kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Onko näistä jompikumpi foorumilaisen ex tai joku käynyt koeajolla?

1)
GMH-201 : 2,2 Diesel 180hp AT8 Super # Nahat # Todella näyttävä #JAKOHIHNA VAIHDETTU
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11459380

2)
FMR-655 : ,0 Bensiini 200hp A Super -Veloce vanteet, Driver Assistance paketti-
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11623719
Kävin nämä molemmat koeajamassa. Kummatkin olivat kuin uusia. Diesel jopa vähän miellyttävämpi ajaa kuin bensa, jossa tuntui olevan enemmän tehoja. Kyllähän autokuume nousi... Automaatin hitaus taas aiheuttaa pohdintaa josko löytyisi manuaalinen vähän ajettu jostakin.
Diisseli tais jo mennä?
Minä hain sen dieselin. Löytyy projektiosastolta oma topic.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Näköjään tuli foorumille. Hienoa! Onnittelut hankinnasta. Mitään negatiivista en autosta lyhyen koeajon aikana löytänyt.

Avatar
henrikx
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Heinä 2013, 20:52
Car(s): GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja henrikx »

^^
Hieno värikombo sisällä!

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^^^Pitänee alkaa seurata.

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

alamajy kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Onko näistä jompikumpi foorumilaisen ex tai joku käynyt koeajolla?

1)
GMH-201 : 2,2 Diesel 180hp AT8 Super # Nahat # Todella näyttävä #JAKOHIHNA VAIHDETTU
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11459380

2)
FMR-655 : ,0 Bensiini 200hp A Super -Veloce vanteet, Driver Assistance paketti-
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/11623719
Kävin nämä molemmat koeajamassa. Kummatkin olivat kuin uusia. Diesel jopa vähän miellyttävämpi ajaa kuin bensa, jossa tuntui olevan enemmän tehoja. Kyllähän autokuume nousi... Automaatin hitaus taas aiheuttaa pohdintaa josko löytyisi manuaalinen vähän ajettu jostakin.
Sen 200-heppaisen saa helposti softattua yli 300 heppaan ja sen jälkeen auto lähtee liikennevaloista kuin raketti. Autosta löytyvä ZF:n automaatti on ehkä nopein mitä markkinoilta löytyy ja manuaalisella on ihan turha kuvitella pääsevänsä lähellekään samaan vaihtonopeuteen.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

alamajy kirjoitti:^Näköjään tuli foorumille. Hienoa! Onnittelut hankinnasta. Mitään negatiivista en autosta lyhyen koeajon aikana löytänyt.
Kiitos! Ajoltaan ja ulkokuoreltaan on kyllä makea ja hyvältä vaikuttava huoltohistoria. Jotain pieniä juttuja pitää fiksata, mutta eiköhän nekin tässä kuntoon saada.
henrikx kirjoitti:^^
Hieno värikombo sisällä!
Omaakin silmää miellyttää. Valkoiseen sopii ruskeat nahat. Samoin myös punaiset, kuten h_laurilla.

h_lauri kirjoitti:^^^Pitänee alkaa seurata.
Ketjuun tuskin mitään radikaalia rakentelua tulee, mutta yritän tarjota mahdollisimman paljon käyttökokemuksia henkilöille, jotka on Giuliaa hankkimassa tulevaisuudessa.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja juri »

Unique kirjoitti:
alamajy kirjoitti:...
Automaatin hitaus taas aiheuttaa pohdintaa josko löytyisi manuaalinen vähän ajettu jostakin.
...
Autosta löytyvä ZF:n automaatti on ehkä nopein mitä markkinoilta löytyy ja manuaalisella on ihan turha kuvitella pääsevänsä lähellekään samaan vaihtonopeuteen.
^Tämä.

Kohtuuttoman sitkeässä elää käsitys siitä, että nykyautomaatit, olivat ne nyt sitten mitä tyyppiä hyvänsä, olisivat jotenkin huonompia kuin käsin vaihtaminen...
932 937 955 955

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Ei kai ne mitenkään huonompia ole kuin manuaalit, erilaisia vain.
Giulua-foorumilla on paljonkin keskusteltu noista hitauksista juuri ohitukseen lähtiessä. Sieltä poimittua:
- ZF- laatikossa ei ole kick-down switchiä.
- hitautta voi pienentää kun ensin painaa hiukka kaasupoljinta, nostaa sitten ylös ja tämän jälkeen lämä lattiaan.
- hitaus on selvästi suurempi jos samaan aikaan kääntää rattia.
- paras tapa on vaihtaa läpysköistä pari pykälää pienemmälle ennen kuin painaa tallan pohjaan ja vielä D-asennossa.
Onko täällä kokemuksia noista tavoista?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alamajy kirjoitti:Ei kai ne mitenkään huonompia ole kuin manuaalit, erilaisia vain.
Giulua-foorumilla on paljonkin keskusteltu noista hitauksista juuri ohitukseen lähtiessä. Sieltä poimittua:
- ZF- laatikossa ei ole kick-down switchiä.
- hitautta voi pienentää kun ensin painaa hiukka kaasupoljinta, nostaa sitten ylös ja tämän jälkeen lämä lattiaan.
- hitaus on selvästi suurempi jos samaan aikaan kääntää rattia.
- paras tapa on vaihtaa läpysköistä pari pykälää pienemmälle ennen kuin painaa tallan pohjaan ja vielä D-asennossa.
Onko täällä kokemuksia noista tavoista?
Old- School-manumiehenä kuten sinä paras keino vakuuttua noista on testata ne itse pitkällä koeajolla,
Itse testasin noin puoli tuntia diesel-Giuliaa, sitten viikon ajan ja noin 1000 km Saksassa vuokrattua
bensa-280 hp- Stelviota ja lopuksi ostamaaani Giuliaa reilun 60 km:n
koeajolla. Sitten tiedät miten ZF8HP toimii.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja automaagihan oppii.
Se minkä näen olevan "ongelma" on se, ettei se loota tiedä mitä ihminen haluaa *just tällä kertaa* tehdä.
Voisin kuvitella, että määrätietoinen kaasun lisäys saa tietokoneen miettimään, josko mennään nyt sopivalla vaihteella vaiko eikö.
Nopeat muutokset aiheuttaa aina vähän ongelmia, kun tietokone arpoo muutoksen hetkellisyyttä. Tuo ZF:n laatikko on upea eikä arkiajossa aivan varmasti harmita, vaikka toteutus olisi huono vrt. bimmeri. Rataleikeissä sitten läpysköillä anyway...

PS
Nuo Giuliafoorumin avautumiset kuulostaa ihan siltä, kuin puhuttaisiin TCT:stä :roll:

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vuoden ollut Stelvio käytössä ja edelleen ottaisin mieluummin manuaalin.

Tässä ärsyttäviä piirteitä:
-Jos tulen risteykseen ja vauhti käytännössä pysähtyy ja haluaisit lähteä siitä rivakasti => vaihde on kakkosella eikä toivomallani ykkösellä.
-Jos ohitan talla pohjassa auton ja ohituksen jälkeen nostan kaasun niin kierrokset jäävät pitkäksi aikaa ylös, ei tajua vaihtaa isommalle joten vaihdan itse.
-manuaalipuolella pienemmille vaihto esim. risteykseen tullessa aiheuttaa monesti nykimistä vaikka kierroksia olisi alle 2000.

Ehkä en vaan osaa :oops:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:Vuoden ollut Stelvio käytössä ja edelleen ottaisin mieluummin manuaalin.

Tässä ärsyttäviä piirteitä:
-Jos tulen risteykseen ja vauhti käytännössä pysähtyy ja haluaisit lähteä siitä rivakasti => vaihde on kakkosella eikä toivomallani ykkösellä.
-Jos ohitan talla pohjassa auton ja ohituksen jälkeen nostan kaasun niin kierrokset jäävät pitkäksi aikaa ylös, ei tajua vaihtaa isommalle joten vaihdan itse.
-manuaalipuolella pienemmille vaihto esim. risteykseen tullessa aiheuttaa monesti nykimistä vaikka kierroksia olisi alle 2000.

Ehkä en vaan osaa :oops:
Minulla diesel Stelvio, siis se 470 Nm @1750rpm (Alfalla on ilmeisesti jokin fetissi numeron 1750 ympärillä?) ja 154kW versio. Oman kokemukseni pohjalta, normaalissa liikenteessä kun olen kokeillut ZF:n manuaalimoodia niin lopputulos on aina huonompi kuin automaattisena. Minun on vaikea nähdä kuinka manuaali auttaisi tällaisen tyhjäkäynti - red line välillä lähes saman väännön tuottavan voimanlähteen kanssa.

Vaikka 12 ventiilinen Bussokaan ei kovin korkealle kierrä ja vääntää riittävästi alhaallakin niin sen kanssa manuaali sopii paljon paremmin. Vääntökäyrä kun on enemmän vuoristomaisemaa. kuin tasankoa. Ja Busson ääntä kuuntelee mielummin kuin dieselin kolinaa kierroksilla.

Anyway, tulevaisuudessa ajetaan ensiksi sähköllä ilman vaihteita ja sitten seuraavassa vaiheessa ollaan kyydissä kun auto ajaa itse.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hetkinen, hetkinen - hetkinen, hetkinen & hetkinen! :shock:

Eikö ZF olekaan Alfan kanssa yhtä sinut kuin Alppien pohjoispuolella baijerilaisen moottoripajan tuotoksiin naitettuna?!

Molemmissa kuorissa ZF:ää pidemmin käskyttäneisiin forumisteihin kääntyy katse;
- Wie ist es?

Itsellä ollut 3 kpl ZF 6HP ja 3 kpl ZF 8HP mehumaijoja, kaikissa toisistaan eriävä moottori/laatikko kombo.
ZF8 yhdistettynä mihin vain Biimeriin on ollut loistelias!

Olen toki lyhyesti ajanut Giulian tupaöljyn kanssa ja Stelvion kipinäsytkällä, tunnin parin pyörityksessä en havainnut oleellisia eroja BMW:hen, mutta aika ja olosuhteet noissa rajalliset...

Esim ketjussa mainittu ohituksen jälkeinen kierrosten ylhäällä pysyminen tulee esiin Biimerilläkin jos on sporttimodella liikkeellä, mutta en osaa sitä mainitsemisen arvoisena kiusana pitää - onko siis Alfan softassa jotenkin hirmuisen pitkä pito?

Oon aika herkkä laatikon toiminnalle, mutta en kohtuuton. Esim tuossa Suitsan kinnerissä on riittävän hyvä momenttimuunnin-hämmentäjä. Ja ylimääräinen poljin jalkatilassa saa olla kytkemässä vähän julkean hyvää vaihteistoa, ennenkuin sen voi ottaa. Esim hiljattain koeponnistamani 996 Possu oli kelvollinen manuaali. Tosin kuten manuaalit aina, niin suht rasittava sen kanssa varmaan olisi elää, mutta leluna ihan hauska.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:Eikö ZF olekaan Alfan kanssa yhtä sinut kuin Alppien pohjoispuolella baijerilaisen moottoripajan tuotoksiin naitettuna?!
Suunnilleen 100tkm ZF HP8 kokemusta niin BMW:stä kuin Alfasta ja niissä on pientä käyttäytymiseroa. Mielestäni aavistuksen BMW:n eduksi mutta bensa vs diesel niin tuleehaan voimalinjaan luonne-eroa siitäkin.

Olen vain ajanut lyhyitä pätkiä Jaguar XE:n kanssa jossa on sama loota ja jotenkin se tuntui ehkä kaikkein unisimmalta. Anyway, jokaisessa ympäristössä mielestäni toimii erittäin hyvin.

Tomaatti työntekoon ja manuaali hauskanpitoon!

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Vainio »

FinPat kirjoitti:Mielestäni aavistuksen BMW:n eduksi mutta bensa vs diesel niin tuleehaan voimalinjaan luonne-eroa siitäkin.
Itse tullut hypättyä X3:n (ZF 8HP) ruorista Giulian koeajolle ja olisin kyllä sanonut just päinvastoin laatikon toiminnasta :-D
Toki tuo Giulia tuntui muutenkin todella jämäkältä huojuvan kitumaasturin jälkeen.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Eikö ZF olekaan Alfan kanssa yhtä sinut kuin Alppien pohjoispuolella baijerilaisen moottoripajan tuotoksiin naitettuna?!
Suunnilleen 100tkm ZF HP8 kokemusta niin BMW:stä kuin Alfasta ja niissä on pientä käyttäytymiseroa. Mielestäni aavistuksen BMW:n eduksi mutta bensa vs diesel niin tuleehaan voimalinjaan luonne-eroa siitäkin.

Olen vain ajanut lyhyitä pätkiä Jaguar XE:n kanssa jossa on sama loota ja jotenkin se tuntui ehkä kaikkein unisimmalta. Anyway, jokaisessa ympäristössä mielestäni toimii erittäin hyvin.

Tomaatti työntekoon ja manuaali hauskanpitoon!
Eiköhän ZF ihan yhtä hyvä ole autosta riippumatta ja normiajossa on ihan ok, mutta ei se minun ajatuksiani lue kuten manuaali tekee. Onneksi QV on manuaalina :-D
Tuo automaatti vaan tökkii muuten todella hyvässä autossa, mutta vika ei varmaankaan ole laatikossa vaan minussa.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Eikö nää automaatit yleensä lähde kakkosella paikaltaan liikkeelle ja luistattaa vaan sopivasti alussa?

Jos ratissa on vaihdeläpyskät niin eikö niitä voi vedellä, kun tietää ZF8:n ominaispiirteet eli ykköstä paikaltaan lähtöihin ja isompaa ohituksen lopuksi, ja muulloin voi antaa ajatusten harhailla muualle mitä vaihteiden valintaan? D:lle taitaa kuitenkin palautua varsin nopeasti ja huomaamattomasti.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Eikö ZF olekaan Alfan kanssa yhtä sinut kuin Alppien pohjoispuolella baijerilaisen moottoripajan tuotoksiin naitettuna?!
...Tomaatti työntekoon ja manuaali hauskanpitoon!
Juuri näin !!

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Eikö ZF olekaan Alfan kanssa yhtä sinut kuin Alppien pohjoispuolella baijerilaisen moottoripajan tuotoksiin naitettuna?!
Suunnilleen 100tkm ZF HP8 kokemusta niin BMW:stä kuin Alfasta ja niissä on pientä käyttäytymiseroa. Mielestäni aavistuksen BMW:n eduksi mutta bensa vs diesel niin tuleehaan voimalinjaan luonne-eroa siitäkin.

Olen vain ajanut lyhyitä pätkiä Jaguar XE:n kanssa jossa on sama loota ja jotenkin se tuntui ehkä kaikkein unisimmalta. Anyway, jokaisessa ympäristössä mielestäni toimii erittäin hyvin.

Tomaatti työntekoon ja manuaali hauskanpitoon!
Kiitokset tästä, ei siis sopimuksenrikkojakamaa vielä tämä. Täysin samaa mieltä XE:stä, joskin ko. auto muutenkin merkkiin ja ulkomuotoon peilaten pettymyksen puolella. Mutta laatikon puolesta voin jatkaa Giuliasta haaveilua. Ettei käy niin kuin kävi 159 tapauksessa - ei ollut sen hidas vaihteenarpoja tehtävänsä tasalla. Joskin tästä etukäteen myös varoiteltiin, mutta en olisi uskonut sen olevan niin häiritsevä esitys.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Eikö ZF olekaan Alfan kanssa yhtä sinut kuin Alppien pohjoispuolella baijerilaisen moottoripajan tuotoksiin naitettuna?!
Suunnilleen 100tkm ZF HP8 kokemusta niin BMW:stä kuin Alfasta ja niissä on pientä käyttäytymiseroa. Mielestäni aavistuksen BMW:n eduksi mutta bensa vs diesel niin tuleehaan voimalinjaan luonne-eroa siitäkin.

Olen vain ajanut lyhyitä pätkiä Jaguar XE:n kanssa jossa on sama loota ja jotenkin se tuntui ehkä kaikkein unisimmalta. Anyway, jokaisessa ympäristössä mielestäni toimii erittäin hyvin.

Tomaatti työntekoon ja manuaali hauskanpitoon!
Itellä kokemusta 290tkm:n verran ZF:n 8hp:sta joista 160+tkm F31:ssä ja 130+tkm Giuliassa. Molemmissa toimii kyllä loistavasti mutta Alfassa oli joissain tilanteissa kylmänä enemmän "töksähtelyä", bemarissa tuo oli täysin poissa. Nyt vaan kun tottui 6v aikana tuollasiin laatikoihin niin nyt on Fordin uus 10-vaihteinen melko karu varsinkin kylmänä :lol: QP:n ZF 6HP paaaaaljon miellyttävämpi

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja V6 »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Eikö ZF olekaan Alfan kanssa yhtä sinut kuin Alppien pohjoispuolella baijerilaisen moottoripajan tuotoksiin naitettuna?!
Suunnilleen 100tkm ZF HP8 kokemusta niin BMW:stä kuin Alfasta ja niissä on pientä käyttäytymiseroa. Mielestäni aavistuksen BMW:n eduksi mutta bensa vs diesel niin tuleehaan voimalinjaan luonne-eroa siitäkin.

Olen vain ajanut lyhyitä pätkiä Jaguar XE:n kanssa jossa on sama loota ja jotenkin se tuntui ehkä kaikkein unisimmalta. Anyway, jokaisessa ympäristössä mielestäni toimii erittäin hyvin.

Tomaatti työntekoon ja manuaali hauskanpitoon!
Alfassa on uudempi? tai eri versio boksista kuin suurimmassa osassa BMWtä tai ainakin oli silloin kun Alfa tuli myyntiin, yleensä se on kai arvioitu hiukan paremmaksi tai samanlaiseksi. Jagessa on myös eri versio (8HP45). Ohjelmistoillahan noita sitten hienosäädellään.


Giulian eri boksit:

6 vaihteinen manuaali Getrag G217
6 vaihteinen manuaali ZF S6-53 Quadrifoglio
8 vaihteinen automaatti ZF 8HP50
8 vaihteinen automaatti ZF 8HP75 Quadrifoglio
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^BMW F-generaation LCI malleissa on ZF 8HP50 myös, eli sellaisella oon nyt kurvaillut iloisesti 2,5 vuotta. On hyvä. Mahtaneeko softa olla sama? Noh, samapa tuo; oi maltilla käytetty bensa-Giulia - tullos about 25kilolla myyntiin, pliide! :wink:
Liitteet
mitä missäkin.JPG
mitä missäkin.JPG (88.45 KiB) Katsottu 6028 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti: Mahtaneeko softa olla sama?
Ei. Jokainen OEM haluaa hieman modatun version.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hjpp »

jmi kirjoitti:Vuoden ollut Stelvio käytössä ja edelleen ottaisin mieluummin manuaalin.
Vuoden olen satunnaisesti ajellut XF:llä ja en kyllä ymmärrä, miten joku voi hinkua automaatin perään. Eikä se joku varmaan ymmärrä minua.
Sitten kun automaatti lukisi aivosähkökäyrästä ajatukset ja toimisi niiden mukaan, niin harkitsisin mielipidettä uudestaan. Se hetki taitaa olla niin kaukana tulevaisuudessa, ettei koko käyrää enää ole ja vaihteistojakaan ei uusissa autoissa enää tarvita.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja V6 »

läpysköistä kun vaihtaa, eikö se lue aivosähkökäyrää.? nyky tomaatit on niin hyviä etten kyllä enää ymmärrä manuaalia...

jos tosta vaikka kattoo miten shmee vaihtaa vaihteita niin kyllä se aika hyvin vaihtaa? https://youtu.be/9r2krO2mREU?t=582
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V6 kirjoitti:läpysköistä kun vaihtaa, eikö se lue aivosähkökäyrää.? nyky tomaatit on niin hyviä etten kyllä enää ymmärrä manuaalia...

jos tosta vaikka kattoo miten shmee vaihtaa vaihteita niin kyllä se aika hyvin vaihtaa? https://youtu.be/9r2krO2mREU?t=582
Joo, ainakin tällä papalla läpysköjen vaihtonopeus on vähintäänkin riittävä.
Ihan N:lläkin ajaessa ohitukseen pari napsua pienempää silmään ja - avanti 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vielä kun ne läpyskät ei pyörisi ratin mukana, polvi ei osuisi niihin erityisesti pihapyörityksessä ja ajosuunnan muutokset olisivat yhtä nopeita kuin manuaalilla.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hjpp kirjoitti:Vielä kun ne läpyskät ei pyörisi ratin mukana, polvi ei osuisi niihin erityisesti pihapyörityksessä ja ajosuunnan muutokset olisivat yhtä nopeita kuin manuaalilla.
Alfalla hyviä uutisia : Läpyskät eivät pyöri ratin mukana, ja ainakaan itse
en saa manuaali- 156:n ja Juulian automaatin välille mitään eroa suunnanvaihdoissa
parkkipyörityksessä. Ja läpysköillä tosiaan voi automaattimoodissa
väliaikaisesti esim. pistää pienempää vaihdetta silmään, ja automaatti palautuu muutaman sekunnin
päästä päälle. Best of both world :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ai niin. Vielä tarvittaisiin vipstaaki vaihtamisen estämiseksi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hjpp kirjoitti:Ai niin. Vielä tarvittaisiin vipstaaki vaihtamisen estämiseksi.
No ajat sitten manuaalimoodilla koko ajan, esim.vapaalle saa kun vetää molemmista
läpysköistä samanaikaisesti..aika helppoa ja kytkinjalka lepää koko ajan.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

hjpp kirjoitti:Vielä kun ne läpyskät ei pyörisi ratin mukana, polvi ei osuisi niihin erityisesti pihapyörityksessä ja ajosuunnan muutokset olisivat yhtä nopeita kuin manuaalilla.
Tähän ei kai oikein mikään automaatti kykene? Eli kaikissa pitää olla hetki paikallaan ja sitten laittaa R-päälle? Ja sama sitten taas kun laittaa D:n päälle?

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jo ikiaikaisella 120iA:lla sai talvella keinutettua itsensä iisisti polanteisesta parkista ulos. Laatikkona ZF6.
Ei tarvitse odotella suunnanvaihdon kanssa mitään pysähdyksen lepoaikoja. Nelikkojen kanssa nämäkin vajaavetoisten pulmat kaikkoavat, mutta siis ei niilläkään mitään kahvitaukoja suunnan vaihdon kanssa pidetä.

Automaatit eivät ole ongelmattomia, mutta jopa ongelmaiset (tct/dsg, cvt, vanhat mehumaijat) ovat minullle kyllä henkilökohtaisesti aina haluttavampia kuin ylimääräinen poljin jalkatilassa. Ainoastaan rataleluun haluaisin käsin valinnan voiman välitykselle, kun siinä siitä olisi iloa eikä se haittaisi elämää. Vähän kuin erilaiset racing-simut/pelit, niin eipä niitä koskaan tahkoa automaatilla... - Mutta se onkin hauskanpitoa ja sitä arkielämässä pääsee tekemään niin valitettavan harvoin, että tämä petroseksualisti joutuu myöntämään puoluekirjan haaleuden - ja niinpä valinta on aina automaatti.

Ainoa selitys olla valitsematta automaattia, jonka pystyn ymmärtämään, on se mekaaninen koneiston osana olemisen tunne - mutta sitten vaihteiston pariksi vaaditaan jo melkoisen urheilullinen autokin. Arkiautoon manuaali on itsensä kiusaamista. Ja ketjun aiheauto on itselle kyllä arkiauto. Vaikka Giuliasta haaveilenkin. Erotuksena olisi ainoastaan QV. Jos ajatusleikkiä tarvitsee aikuisen miehen leikkiä, niin vaadittavalla budjetilla rataleluksi hankkisin kuitenkin jotain muuta... Mutta jos hankintahinta pitäisi laittaa vain yhteen autoon - niin sitten QV:kin tulisi automaatilla varustettuna.

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

V6 kirjoitti:läpysköistä kun vaihtaa, eikö se lue aivosähkökäyrää.? nyky tomaatit on niin hyviä etten kyllä enää ymmärrä manuaalia...

jos tosta vaikka kattoo miten shmee vaihtaa vaihteita niin kyllä se aika hyvin vaihtaa? https://youtu.be/9r2krO2mREU?t=582
Ja tuossa Quadrifoglion Nürburgring-ennätysveto. Epäilen, että ei onnistuisi manuaalilla.

https://www.youtube.com/watch?v=5gEdJmIVqLY

Kimin sunnuntai-ajelu samalla radalla:
https://www.youtube.com/watch?v=JlD9lbWF5WQ

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Kimi taisi ajaakin automaatilla ja Gio taas käytti läpysköitä. Hyvin Giuliat kyllä kulkee...

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JMC »

^^Eikä onnistunutkaan, manuaalilla nimittäin ajettiin ensimmäinen rataennätys aikaan 7.39. Tämän jälkeen ennätys rikottiin automaatilla ajassa 7.32.

Keskusteluun liittyen, niin itse ottaisin Giuliani myös automaatilla. Jättäisin kauppaan jos olisi vain manuaaleja tarjolla. 8HP on hieno loota ja kokemuksia on alfasta ja bemarista.
Toki varmasti löytyy ärsyttäviä piirteitä kun oikein enemmän ajaa, mutta kyllä tuommoinen diesel manuaali vallankin on ihan hirveä keksintö. Meininki on kuin traktorilla ajaisi kun koko ajan saa nakella isompaa silmään :lol:

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Hammaspyörien siirtelyä käsin keppiä vatkaamalla? Ei.

Veloce on viimeisen huollon jälkeen pari kertaa tärissyt käynnistyksessä kuin epileptikko kylmähuoneessa, ilman mitään vikakoodeja. Aivan kuin sytytys olisi pielessä tai pyttyjä pois pelistä. Loggasin MESillä, ja tietenkin silloin tärähtely oli satunnaista. Lämmettyään hetken ongelma poistuu.

Muutaman kerran kaasupoljin on tuntunut toimivan vähän miten sattuu: rullaat risteykseen melkein pysähdyksiin, painat kaasua ja mitään ei tapahdu sekuntiin, painat enemmän ja sitten lähtee. Huomasin vastaavan paikallaan kaasua painaen, kierrokset tipahtavat alas ja vasta sitten nousevat haluttuun rekisteriin. Tuossa tilassa auto on P-asennossa, onko normalnje?
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JT Newman kirjoitti:Hammaspyörien siirtelyä käsin keppiä vatkaamalla? Ei.

Veloce on viimeisen huollon jälkeen pari kertaa tärissyt käynnistyksessä kuin epileptikko kylmähuoneessa, ilman mitään vikakoodeja. Aivan kuin sytytys olisi pielessä tai pyttyjä pois pelistä. Loggasin MESillä, ja tietenkin silloin tärähtely oli satunnaista. Lämmettyään hetken ongelma poistuu.

Muutaman kerran kaasupoljin on tuntunut toimivan vähän miten sattuu: rullaat risteykseen melkein pysähdyksiin, painat kaasua ja mitään ei tapahdu sekuntiin, painat enemmän ja sitten lähtee. Huomasin vastaavan paikallaan kaasua painaen, kierrokset tipahtavat alas ja vasta sitten nousevat haluttuun rekisteriin. Tuossa tilassa auto on P-asennossa, onko normalnje?
Bensa? Omassa oli samanmoista oiretta tuon kuvauksen perusteella ennen kuin Multiair -yksikkö sanoi poks.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

alfa 156 v6 kirjoitti: Bensa? Omassa oli samanmoista oiretta tuon kuvauksen perusteella ennen kuin Multiair -yksikkö sanoi poks.
Kyllä.
Ai kun kiva. :drinking:
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

alamajy kirjoitti:
hjpp kirjoitti:Vielä kun ne läpyskät ei pyörisi ratin mukana, polvi ei osuisi niihin erityisesti pihapyörityksessä ja ajosuunnan muutokset olisivat yhtä nopeita kuin manuaalilla.
Tähän ei kai oikein mikään automaatti kykene? Eli kaikissa pitää olla hetki paikallaan ja sitten laittaa R-päälle? Ja sama sitten taas kun laittaa D:n päälle?
Ei nyt ehkä suoraan asiaan liity, mutta D-asennon saa kätevästi päälle painamalla jarrua ja oikeaa läpyskää. Käytän tätä käytännössä aina, niin ei tartte keppiin sattua kun matka jatkuu eteenpäin. Vielä kun pakki menisi päälle jarru + vasen läpyskä.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

hjpp kirjoitti:Vielä kun ne läpyskät ei pyörisi ratin mukana, polvi ei osuisi niihin erityisesti pihapyörityksessä ja ajosuunnan muutokset olisivat yhtä nopeita kuin manuaalilla.
Ne rattiläpyskät eivät pyöri ratin mukana. Etkö ole ajanut Giuliaa, jossa rattivaihteet ?
- Kari

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

hjpp tais puhua jaggen XF:stä. Siinähän on riiipuen vuosimallista, joko vanha 6 lovinen zf tai uudempi 8 lovinen, mut ohjelma toki ihan eri. Mut jaggessa, bemarissa, volkkarissa ja monessa muussa, pyörii lavat ratin mukana mikä munkin mielestä on ärsyttävää.

Giulian vaihteisto-ohjelma on kyllä ihan hyvin tehty ja en ole juuri huomannut että sunnanmuutoksetkaan (jos tarkoitettiin eteenpäin, pakkia) olisivat mitenkään erityisen viiveellisiä. Kaikissa automaateissa nyt pieni viive on mutta huomattavasti pienempi kuin esim. Evo X:än tuplakytkimessä joka oli varsinkin kylmänä rasittavan hidas.
Lisäksi arvostan noita muutamaa featurea kuten true manual, lavoista vapaalle ja sit toi pienimmän vaihteen haku pitämällä vasenta pohjassa ovat ihan kivoja lisiä jota ei esim. bemarista löydy.

Ja itse henkilökohtaisesti ajan aika paljon lavoista koska silloin saan sen lukemaan aivokäyrää. Automaatti on automaatti eikä se voi tietää mitä haluan. Ja yleisesti vaikka viimeiseen asti manuaalien puolesta liputin niin en kyllä enää vaihtais koska nämä pesevät jo manuaalit. No ehkä driftingissä sekä kuminpoltossa manuaalia vielä kaipaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

ok, juu en lukenut tarkasti. Mulla f10 2015 mallissa oli rattiläpyskät ja joo, kääntäessä kääntyi mukana, ei hyvä.
Mutta jos painoi pidempään - läpyskää niin vaihtoi maantiellä kyllä alimmalle sopivalle vaihteelle, minkä ohjelma hyväksyi, esim 7 -» 4 jos sopi lastuaivon ajatukseen. Näin sai ohituksiin lähdön rivakaksi ilman odotuksia. Nykyisessä g30 bemmissä ei ole läpysköjä, mutta keppiä pidempään työntämällä vaihtaa myös alimman soveliaan vaihteen.
Samoin bemmissä voi manuaalimoodissa kiihdyttää, niin koneaivo vaihtaa ylemmäs kun on sitä mieltä, että rajoitin lähestyy ja kuski ei tajuu vaihtaa.
Giulian rattiläpyskät on kyllä hyvät mutkatiellä, kun ne on aina samassa paikkaa.
- Kari

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

Cloverleaf kirjoitti: Ei nyt ehkä suoraan asiaan liity, mutta D-asennon saa kätevästi päälle painamalla jarrua ja oikeaa läpyskää. Käytän tätä käytännössä aina, niin ei tartte keppiin sattua kun matka jatkuu eteenpäin. Vielä kun pakki menisi päälle jarru + vasen läpyskä.
Tuo oli hyvä vinkki. Tuntuu toimivan.

Vaihteet saa vapaalle vetämällä molemmista läpysköistä yhtäaikaa. Tuosta ei lienee erityistä iloa ole, mutta tällaisena knoppitietona nyt kuitenkin.

Vastaa Viestiin