Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
256
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 450

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
03 Helmi 2022, 23:10
Säteilylämmittemestä on vaikea tietää, että toimiiko se lainkaan. Pitaisi kokeilla itse sitä lämmitintä, että tekeekö se mitään.
Oman kokemuksen pohjalta säteilylämmittímen toiminnan varmistaminen onnistuu vain kissalta joka menee auton alle lämmittelemään. Moottorin öljyn tai jäähdytysnesteen lämmöstä sitä ei kyllä huomaa. Rehellinen lohkolämmitin oli hyvä. Ja polttoainekäyttöinen lämmitin. Ja lämmin talli.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Ess Autotalo Seinäjoki: menkääs joku ostamaan se 6t km ajettu punainen Veloce sieltä pois. Hinta on aika kohdallaan, ainakin uuteen verrattuna.
Kun oot ostanut, laita viestiä niin mennään kaverikaffeille, rekkari melkein sama kun minulla😁
- Kari

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
04 Helmi 2022, 08:34
Ess Autotalo Seinäjoki: menkääs joku ostamaan se 6t km ajettu punainen Veloce sieltä pois. Hinta on aika kohdallaan, ainakin uuteen verrattuna.
Kun oot ostanut, laita viestiä niin mennään kaverikaffeille, rekkari melkein sama kun minulla😁
2021 mallinen 6tkm ajettu - 54k€ https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/12662889
2022 mallinen uusi ja ajamaton - 71k€ https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/12623483

24% tipahtanut arvosta vuodessa ja 6tkm aikana. 2.8€/km arvonalenemaa, ei ole Alfaillu ollut halpaa. Jokin China ETF/Rahasto olisi tarjonnut 2021 suunnilleen samanlaisen pulkkamäen.

Aikanaan palstatoveri lerppu katseli vuoden vanhan ja 8tkm ajetun Stelvion perään ja siinäkin oli tullut arvo alas 25%. Rajua menoa. Oma Ruåtsista haettu Stelvioni menetti 3 vuodessa ja 140tkm aikana melko tarkkaan 40% arvostaan joten pienellähän sitä pääsi.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, rahaa se vain on 😁, mutta poikkeuksellisesti sillä saa Alfaa ajaessaan onnellisuuden tunteen kaupan päälle 🤗.

Toi 6t ajettuhan ei ole enää paljon hinnakkaampi kuin peruspenkkinen 200hv takaveto uutena. Kyl mä ainakin innostuisin jos ei mul jo olis tollasta.
On se niin kiva, että vaimokin pyysi testamenttiini lisäyksen että hän perii Rosso Velocen 🤣🤣.
- Kari

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^^ Ilmeisesti ovat saaneet tuolta länsiautosta myytyä sen vihreän velocen joka heillä aiemmin oli myymälässä. Se oli maukkaan värinen 😀. Taisi silloin olla myös vihreä stelvio, joka myös hävinnyt sieltä ja tilalla nyt punainen.

Lumlum
Viestit: 121
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Gusse kirjoitti:
04 Helmi 2022, 10:08
^^ Ilmeisesti ovat saaneet tuolta länsiautosta myytyä sen vihreän velocen joka heillä aiemmin oli myymälässä. Se oli maukkaan värinen 😀. Taisi silloin olla myös vihreä stelvio, joka myös hävinnyt sieltä ja tilalla nyt punainen.
Se ei kauaa liikkeessä vanhentunut, niin kuin eivät muutkaan esittely-Velocet.

Väitän, että maukkaimman näköiset esittelyautot menevät ensin, hinnasta riippumatta. Toi vihreä oli omakin suosikki ulkoväriksi ja näyttää muiden markkinoiden perusteella jääneen pois MY22 alkaen, joten melko harvoin tulee jatkossakaan tarjolle.

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Underk »

Moi kaikille taas.
Pari vuotta on ilman alfoja ja taas se omistuksenhalu tuli....
En ole hirveästi tietoinen nyky Guiliasta ja sen laadusta ja koska sen ostaminen käytettynä nyt sopisi jopa minun laihaan lompakkoon pakko kai kysyä pari kysymystä.
Eli. Onko sen luotettava vähän yli 100000 ajettuna, miten on asiat laadun kanssa nykyään?
Miten isot remontit voi tulla yllätyksenä ja miten kallis sen ylläpitäminen ylipäätään on?
Mitkä on heikot kohdeet, jotka kannata tarkista ennen ostoa?
Onko se ZF 8 laatikko ongelmallinen ?
Vastauksia odotellen .Suur Kiitoksia etukäteen.

Ai niin auto olisi Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel 180hp AT8 129000 tkm vm 2017

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Underk kirjoitti:
06 Helmi 2022, 12:25
Moi kaikille taas.
Pari vuotta on ilman alfoja ja taas se omistuksenhalu tuli....
En ole hirveästi tietoinen nyky Guiliasta ja sen laadusta ja koska sen ostaminen käytettynä nyt sopisi jopa minun laihaan lompakkoon pakko kai kysyä pari kysymystä.
Eli. Onko sen luotettava vähän yli 100000 ajettuna, miten on asiat laadun kanssa nykyään?
Miten isot remontit voi tulla yllätyksenä ja miten kallis sen ylläpitäminen ylipäätään on?
Mitkä on heikot kohdeet, jotka kannata tarkista ennen ostoa?
Onko se ZF 8 laatikko ongelmallinen ?
Vastauksia odotellen .Suur Kiitoksia etukäteen.

Ai niin auto olisi Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel 180hp AT8 129000 tkm vm 2017
Itsellä 120 tkm ajettu diesel-Giulia, josta ketjua löytyy projekti-osastolta.

Laadun tuntu on ainakin meikäläisellä ollut paras (155, 159, Giulietta) ja räminöitä ja kitinöitä ollut vähiten. Ainut ongelmainen paikka on ollut minulla konepellin avausmekanismi, johon on vaihdettu kerran vaijeri ja kerran tehty kahvaan korjaus, että se palautuu. Toisessa sivupeilissä kilisee jotain, kun paiskaa oven kiinni, mutta pitää kesemmällä aukoa se ja etsiä ongelmaa.

Noilla kilsoilla katsoisin, että on huollettu huoltokirjan mukaan (moottoriöljyt säännöllisesti). Noilla kilsoilla pitäisi varmaan ZF:n vaihdelaatikon öljytkin mieluusti vaihdattaa, maksaa öljypohjan kanssa n. 400 € esim. AutoMilanossa. Laatikkohan on kestävä hyvä. 100 tkm kohdalla pitäisi vaihdattaa tuo moottoriöljyn keskipakosuodatin (blow-by). Jakohihna pitäisi vaihtaa 60 tkm /3 vuotta ja siihen saa varmaan sen 600-800 € menemään. Itsellä ajankohtainen tänä kesänä.

Kaikki tekniset ongelmani ovat liittyneet akkuun ja softiin. Kannattaa tarkastaa, että akku on kunnossa ja riittävän iso (95 Ah). Jos näyttää alkuperäiseltä 2017 akulta, niin vaihto tulee varmaan eteen hyvin pian. Hyvällä akulla säästyy monelta ongelmalta. Jos autosta ei jo löydy, niin kannattaa asennuttaa ylläpitolaturi. Oman yksilön softia ei saada merkkiliikkeessä päivitettyä ja ne ovat vuodelta 2016 eli kaikki bugit roikkuu mukana. Helppo testata ohjelmistot on laittaa penkinlämmitin kevyesti napauttamalla päälle. Jos menee heti kolme palkki päälle, niin ei ole 2016 vuoden softat. Jos on lukija käytössä, niin voi katsoa onko vikakoodilista pitkä. Omaan autoon kertyy hirveä lista, joka epäilykseni mukaan johtuu bugisista softista.

Suosittelen lisäksi Start&Stopin disabloimista joko softalla tai omalla erillisellä laitteella. Jos löytyy ksenonit, niin pesurien sulake kannattaa napata irti, niin säästyy nestettä ja ei ne kannet lennä pellolle.

Ylläpito ei ole ollut mitenkään erityisen kallista ellei ota huomioon sitä kun erehtyi käymään isossa huollossa Deltalla, jossa on vähän marmorihinnat. Melkeinpä enemmän rahaa olen tuhlannut kaikkeen "tuunaukseen" jälkiasennuksena: adaptiivinen vakkari, Race-moodi, sekä moottorin optimointi, räyheämpi takadiffuusori, metalliset polkimet yms.

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Underk »

Kiitos. Todella hyvät vinkit ja neuvot!

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jaa, mun kiulussa kuulemma on vuoden 2016 softat ja persgrillissä heti kolme lediä.

Keskinäyttö jos kuolee ni menee lämmönsäätö jne vaikeaksi eikä mölytoosakaan pelaa.

Pahin häiriöääni tulee jäästä takakontin luukun ja lasin välissä. Luulin ekalla kerralla notta kojelauta on irti.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

h_lauri kirjoitti:
06 Helmi 2022, 23:37
Jaa, mun kiulussa kuulemma on vuoden 2016 softat ja persgrillissä heti kolme lediä.

Keskinäyttö jos kuolee ni menee lämmönsäätö jne vaikeaksi eikä mölytoosakaan pelaa.

Pahin häiriöääni tulee jäästä takakontin luukun ja lasin välissä. Luulin ekalla kerralla notta kojelauta on irti.
Heinäkuu 2017 päivityksessä tullut tuo persgrillin ominaisuus.

Infotainment päivitetään eri tavalla ja siinä voi olla vanha versio, vaikka muuten auton eri modulien softat on päivitetty. Oliko sulla kyse noista infotainmentin softista?

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Cloverleaf kirjoitti:
06 Helmi 2022, 18:26
Underk kirjoitti:
06 Helmi 2022, 12:25
Moi kaikille taas.
Pari vuotta on ilman alfoja ja taas se omistuksenhalu tuli....
En ole hirveästi tietoinen nyky Guiliasta ja sen laadusta ja koska sen ostaminen käytettynä nyt sopisi jopa minun laihaan lompakkoon pakko kai kysyä pari kysymystä.
Eli. Onko sen luotettava vähän yli 100000 ajettuna, miten on asiat laadun kanssa nykyään?
Miten isot remontit voi tulla yllätyksenä ja miten kallis sen ylläpitäminen ylipäätään on?
Mitkä on heikot kohdeet, jotka kannata tarkista ennen ostoa?
Onko se ZF 8 laatikko ongelmallinen ?
Vastauksia odotellen .Suur Kiitoksia etukäteen.

Ai niin auto olisi Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel 180hp AT8 129000 tkm vm 2017
Itsellä 120 tkm ajettu diesel-Giulia, josta ketjua löytyy projekti-osastolta.

Laadun tuntu on ainakin meikäläisellä ollut paras (155, 159, Giulietta) ja räminöitä ja kitinöitä ollut vähiten. Ainut ongelmainen paikka on ollut minulla konepellin avausmekanismi, johon on vaihdettu kerran vaijeri ja kerran tehty kahvaan korjaus, että se palautuu. Toisessa sivupeilissä kilisee jotain, kun paiskaa oven kiinni, mutta pitää kesemmällä aukoa se ja etsiä ongelmaa.

Noilla kilsoilla katsoisin, että on huollettu huoltokirjan mukaan (moottoriöljyt säännöllisesti). Noilla kilsoilla pitäisi varmaan ZF:n vaihdelaatikon öljytkin mieluusti vaihdattaa, maksaa öljypohjan kanssa n. 400 € esim. AutoMilanossa. Laatikkohan on kestävä hyvä. 100 tkm kohdalla pitäisi vaihdattaa tuo moottoriöljyn keskipakosuodatin (blow-by). Jakohihna pitäisi vaihtaa 60 tkm /3 vuotta ja siihen saa varmaan sen 600-800 € menemään. Itsellä ajankohtainen tänä kesänä.

Kaikki tekniset ongelmani ovat liittyneet akkuun ja softiin. Kannattaa tarkastaa, että akku on kunnossa ja riittävän iso (95 Ah). Jos näyttää alkuperäiseltä 2017 akulta, niin vaihto tulee varmaan eteen hyvin pian. Hyvällä akulla säästyy monelta ongelmalta. Jos autosta ei jo löydy, niin kannattaa asennuttaa ylläpitolaturi. Oman yksilön softia ei saada merkkiliikkeessä päivitettyä ja ne ovat vuodelta 2016 eli kaikki bugit roikkuu mukana. Helppo testata ohjelmistot on laittaa penkinlämmitin kevyesti napauttamalla päälle. Jos menee heti kolme palkki päälle, niin ei ole 2016 vuoden softat. Jos on lukija käytössä, niin voi katsoa onko vikakoodilista pitkä. Omaan autoon kertyy hirveä lista, joka epäilykseni mukaan johtuu bugisista softista.

Suosittelen lisäksi Start&Stopin disabloimista joko softalla tai omalla erillisellä laitteella. Jos löytyy ksenonit, niin pesurien sulake kannattaa napata irti, niin säästyy nestettä ja ei ne kannet lennä pellolle.

Ylläpito ei ole ollut mitenkään erityisen kallista ellei ota huomioon sitä kun erehtyi käymään isossa huollossa Deltalla, jossa on vähän marmorihinnat. Melkeinpä enemmän rahaa olen tuhlannut kaikkeen "tuunaukseen" jälkiasennuksena: adaptiivinen vakkari, Race-moodi, sekä moottorin optimointi, räyheämpi takadiffuusori, metalliset polkimet yms.
Täältä myös ääntä Diesel Giulialle. Toki meillä harvinaisempi manuaali Giulia.

Meillä Giulia on ollut 3 vuotta, mittarissa nyt 115tkm~

Giulia tuotiin 2019 alkuvuodesta ruotsista suomeen Kamuxin tuomana. Ruotsissa oli jäänyt softapäivitykset tekemättä.
Näitä sitten käytettiin tutkituttamassa Auto Milanossa johon meidän Giulia ei toiste mene.
Heidän mielestä softapäivitykset ovat turhia eikä niitä tarvitse tehdä. Kamuxin piikkiin Milanossa tekivät 30tkm huollon.

Giulia meni sitten Espoon autokeskukselle(oli silloin vielä alfa huolto/maahantuojan edustus) softapäivityksiin jotka meni Alfan piikkiin. Samalla korjaantui epämääräinen mittaristobugi.

Tämän jälkeen Giulia on käynyt tutulla Fixus-huoltamolla säännöllisesti huolloissa.

Meillä ollessa autolla on ajettu 90tkm nyt tähän mennessä. Kuluvan talven aikana tuli ensimmäinen hikka kun Giulia suuttui olemisestaan lämpöisessä hallissa ja kovaan pakkaseen ulosajettaessa sytytti moottorin vikavalon. Tästä onkin aiemmin keskustelua tässä ketjussa. Koodi nollattiin eikä ole tuon jälkeen ilmaantunut uudelleen.

Ylläpito on ollut huokeaa, kiitos Fixuksen kohtuullisten työkulujen. Alkuperäisiä varaosia on käytetty moottorissa(mm. Jakopään osat). Jarruosat ympäriinsä hankin syksyllä Race.fi:ltä(EBC)

Erittäin luotettava auto ollut tähän asti, ei mitään kiukutteluja tuota yhtä kertaa lukuunottamatta.

Kilometrejä tulee koko ajan lisää.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ AutoMilano ei ole virallinen merkkikorjaamo, joten ei siellä edes pystytä niitä päivityksiä tekemään.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Cloverleaf kirjoitti:
07 Helmi 2022, 14:51
^ AutoMilano ei ole virallinen merkkikorjaamo, joten ei siellä edes pystytä niitä päivityksiä tekemään.
Ei olekaan, mutta tarina oli niin että ku asiasta soitettiin Kamuxilta AutoMilanoon niin sanoivat et "voivat katsoa ne päivitykset".
Giulia ei olis menny alunperinkään sinne jos vastaus olisi ollut eri koska Kamux sen huollon maksoi joka tapauksessa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

"Katsottiin. Joo ei me vieläkään voida näitä tehdä. 50€ kiitos"?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sampza kirjoitti:
07 Helmi 2022, 15:18
Cloverleaf kirjoitti:
07 Helmi 2022, 14:51
^ AutoMilano ei ole virallinen merkkikorjaamo, joten ei siellä edes pystytä niitä päivityksiä tekemään.
Ei olekaan, mutta tarina oli niin että ku asiasta soitettiin Kamuxilta AutoMilanoon niin sanoivat et "voivat katsoa ne päivitykset".
Giulia ei olis menny alunperinkään sinne jos vastaus olisi ollut eri koska Kamux sen huollon maksoi joka tapauksessa.
Miksiköhän Kamuxilta edes soitettiin Auto-Milanoon, se lienee se kysymys. :silly:

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

h_lauri kirjoitti:
08 Helmi 2022, 07:22
Sampza kirjoitti:
07 Helmi 2022, 15:18
Cloverleaf kirjoitti:
07 Helmi 2022, 14:51
^ AutoMilano ei ole virallinen merkkikorjaamo, joten ei siellä edes pystytä niitä päivityksiä tekemään.
Ei olekaan, mutta tarina oli niin että ku asiasta soitettiin Kamuxilta AutoMilanoon niin sanoivat et "voivat katsoa ne päivitykset".
Giulia ei olis menny alunperinkään sinne jos vastaus olisi ollut eri koska Kamux sen huollon maksoi joka tapauksessa.
Miksiköhän Kamuxilta edes soitettiin Auto-Milanoon, se lienee se kysymys. :silly:
Automyyjän kanssa niitä alfahuoltoja katsottiin Giulian kauppakirjojen kirjoittamisen jälkeen. Piti suorittaa 30tkm huolto.
Monessa hakutuloksessa googlehauissa kun haki alfahuoltoa ni isoon ääneen suositeltiin tuota Milanoa.
Kamux sopi huollon Milanon kanssa, siksi ne sinne soittivat 8)
Milano lupas hoitaa 30tkm sekä tarkastaa päivitykset. Näin se sovittiin kun paikan päällä olin itse.

Autoa huollosta hakiessa kysyttiin päivityksistä niin vastaus oli "ei niitä ohjelmistoja tarvitse päivittää"

Tätä asiaa sitten epäileväisenä kysyttiin Alfalta suoraan et miten on, samalla saatii tilattua suomenkielinen ohjekirja ruotsinkielisen tilalle. Alfalta tuli pyyntö toimittaa Giulua lähimpään heidän valtuuttamaan huoltopaikkaan jossa ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä heidän piikkiin.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Sampza kirjoitti:
08 Helmi 2022, 08:34
Tätä asiaa sitten epäileväisenä kysyttiin Alfalta suoraan..
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Soitto johonkin vai viestinä?

Yritin laittaa viime vuonna sähköpostia pariin @alfaromeo.fi -loppuisiin sähköpostiosoitteisiin, mutta pitkän ajan kuluttua tuli bounce-viestit takaisin. Osoitteet valitsin periaatteella "mitä ne todennäköisesti olisivat". Eivät olleet.

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Underk »

3 vuotta tai 60000 jakohihnan vaihtoväli kuulosta aika ihmeellisellä nykyään.
Heti tuli mieleen Alfa 156 ja rumbailu sen hihnan kanssa

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Underk kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:25
3 vuotta tai 60000 jakohihnan vaihtoväli kuulosta aika ihmeellisellä nykyään.
Heti tuli mieleen Alfa 156 ja rumbailu sen hihnan kanssa
5 vuotta 100 tkm lämpimissä maissa ja Suomen haastavissa oloissa tuo lyhyempi. Sitä en tiedä onko moni vedellyt näillä yli vaihtovälin. Ainakaan foorumilla en muista lukeneeni että kenelläkään olisi mennyt hihna poikki.

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Underk »

Cloverleaf kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:33
Underk kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:25
3 vuotta tai 60000 jakohihnan vaihtoväli kuulosta aika ihmeellisellä nykyään.
Heti tuli mieleen Alfa 156 ja rumbailu sen hihnan kanssa
5 vuotta 100 tkm lämpimissä maissa ja Suomen haastavissa oloissa tuo lyhyempi. Sitä en tiedä onko moni vedellyt näillä yli vaihtovälin. Ainakaan foorumilla en muista lukeneeni että kenelläkään olisi mennyt hihna poikki.
Ennakoiva tapa vaihtaa hihna on kai alfan omistajan ominaisuus😊
Onko bensakoneillakin on "italialainen" vaihtoväli myöskin?

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Underk kirjoitti:
08 Helmi 2022, 10:05
Cloverleaf kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:33
Underk kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:25
3 vuotta tai 60000 jakohihnan vaihtoväli kuulosta aika ihmeellisellä nykyään.
Heti tuli mieleen Alfa 156 ja rumbailu sen hihnan kanssa
5 vuotta 100 tkm lämpimissä maissa ja Suomen haastavissa oloissa tuo lyhyempi. Sitä en tiedä onko moni vedellyt näillä yli vaihtovälin. Ainakaan foorumilla en muista lukeneeni että kenelläkään olisi mennyt hihna poikki.
Ennakoiva tapa vaihtaa hihna on kai alfan omistajan ominaisuus😊
Onko bensakoneillakin on "italialainen" vaihtoväli myöskin?
Bensa on jakoketjulla. Niihin nyt yleensä pääsee vaihtamaan multiairin jossain kohtaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Underk »

Täytyy kai etsiä ale 100000 ajettua sopivahintaista Giulia.
On ne nykyalfat vahemmän vikoisia kun saksalaiset mutta yli 100000 km.ajettu italialainesen omistaminen vähän pelottaa. Käyttöautoksi etsin, jokapäiväistä ajoja varten

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Underk kirjoitti:
08 Helmi 2022, 11:00
Täytyy kai etsiä ale 100000 ajettua sopivahintaista Giulia.
On ne nykyalfat vahemmän vikoisia kun saksalaiset mutta yli 100000 km.ajettu italialainesen omistaminen vähän pelottaa. Käyttöautoksi etsin, jokapäiväistä ajoja varten
No mulla on nyt ollut 1.5 vuotta oma Giulia perheen ainoana autona ja (87 tkm -> 121 tkm) päivittäisajoja varten eikä kertaakaan ole matka jäänyt tekemättä. Mukavia kilometrejä. Eihän 100 tkm oo nykyautolle mitään.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

155156 kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:18
Sampza kirjoitti:
08 Helmi 2022, 08:34
Tätä asiaa sitten epäileväisenä kysyttiin Alfalta suoraan..
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Soitto johonkin vai viestinä?

Yritin laittaa viime vuonna sähköpostia pariin @alfaromeo.fi -loppuisiin sähköpostiosoitteisiin, mutta pitkän ajan kuluttua tuli bounce-viestit takaisin. Osoitteet valitsin periaatteella "mitä ne todennäköisesti olisivat". Eivät olleet.
Mä laitoin sieltä Alfaromeo.fi sivujen kautta yhteydenottolomakkeella(Jota ei näytä enää olevan sivulla).
Sain muutamassa päivässä vastauksen sähköpostiin ja soittivat vielä italiasta meille että saatiinko hoidettua päivitykset.
Ohjekirja tuli liitteenä sähköpostissa.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Cloverleaf kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:33
Underk kirjoitti:
08 Helmi 2022, 09:25
3 vuotta tai 60000 jakohihnan vaihtoväli kuulosta aika ihmeellisellä nykyään.
Heti tuli mieleen Alfa 156 ja rumbailu sen hihnan kanssa
5 vuotta 100 tkm lämpimissä maissa ja Suomen haastavissa oloissa tuo lyhyempi. Sitä en tiedä onko moni vedellyt näillä yli vaihtovälin. Ainakaan foorumilla en muista lukeneeni että kenelläkään olisi mennyt hihna poikki.
Me ajettiin 78tkm saakka hihnalla. Ei ollut nähtävissä pykimää hihnassa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ovatko muuten Alfan nykykoneet kaikki hihnalla?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alfista kirjoitti:
11 Helmi 2022, 20:43
Ovatko muuten Alfan nykykoneet kaikki hihnalla?
Nelikko-bensapadat ketjulla Giulia ja Stelvio ainakin, ja Q otaksun myös.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Pitääkö muiden yksilöiden etupää (jarrut?) kitisevää/metallista ääntä, kun jarrut pohjassa kääntelee rattia, esim. kun vekslaa auton parkkiin. Vaimo sanoi, että mä järkyttyisin jos kuulisin miltä auto kuulostaa kun parkkeeraan sen. Kabiiniin olen luullut, että jarrut vain kitisee. Mielestäni pelkäsrään ratin kääntelystä ei kuuluu tuota ääntä, eli vaatii että jarrupoljin on pohjassa.

UusiAlfisti
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2021, 19:23
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja UusiAlfisti »

Kenen valmistama moottori giuliassa on virallisesti? Fiat vai alfa? Kiinnostaisi tietää onko kuluttanu öljyjä kellään? Kun tuo öljyntason tarkkailu aika sekavaa sillä infotainmentilla niin ei siitä oikein selvää ota.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Cloverleaf kirjoitti:
12 Helmi 2022, 21:10
Pitääkö muiden yksilöiden etupää (jarrut?) kitisevää/metallista ääntä, kun jarrut pohjassa kääntelee rattia, esim. kun vekslaa auton parkkiin. Vaimo sanoi, että mä järkyttyisin jos kuulisin miltä auto kuulostaa kun parkkeeraan sen. Kabiiniin olen luullut, että jarrut vain kitisee. Mielestäni pelkäsrään ratin kääntelystä ei kuuluu tuota ääntä, eli vaatii että jarrupoljin on pohjassa.
Miksi pitää jarru pohjassa kääntää rattia ?
- Kari

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Jarrut ei oo äännelly, ei nytkään kun uudet Brembot laitettu..

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

karila kirjoitti:
12 Helmi 2022, 22:14
Cloverleaf kirjoitti:
12 Helmi 2022, 21:10
Pitääkö muiden yksilöiden etupää (jarrut?) kitisevää/metallista ääntä, kun jarrut pohjassa kääntelee rattia, esim. kun vekslaa auton parkkiin. Vaimo sanoi, että mä järkyttyisin jos kuulisin miltä auto kuulostaa kun parkkeeraan sen. Kabiiniin olen luullut, että jarrut vain kitisee. Mielestäni pelkäsrään ratin kääntelystä ei kuuluu tuota ääntä, eli vaatii että jarrupoljin on pohjassa.
Miksi pitää jarru pohjassa kääntää rattia ?
Ahdas parkkipaikka, joka on rinteessä. Auto pitää vekslata (eteen/taakse/eteen) siihen, kun ei mahdu helposti "sukkana" viereisen pylvään vuoksi. Käännän paikoillaan renkaat ääriasennosta toiseen, jotta auto kääntyy nopeammin.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

^ ok, itse vältän ahtaita paikkoja, ja jostain jäänyt takaraivoon ohje, että jalka pois jarrulta ennen kuin käännän rattia. Joku esson expertti kertoi, että säästää niveliä kun auto liikkuu hieman rattia kääntäessä
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

karila kirjoitti:
13 Helmi 2022, 09:42
^ ok, itse vältän ahtaita paikkoja, ja jostain jäänyt takaraivoon ohje, että jalka pois jarrulta ennen kuin käännän rattia. Joku esson expertti kertoi, että säästää niveliä kun auto liikkuu hieman rattia kääntäessä
Toi voi olla ihan totta, mutta kalteva pinta + automaatti, niin auto lähtee liikkeelle turhan nopsaan jos alkaa kääntään vasta kun päästää jarrun. Ehkä pitää säätää omaa ajotyyliäkin. Mutta vaimon mukaan jarrut kitisee ihan ajossakin. Oman korvan taajuuskaista ei kyllä riitä niin korkealle. :roll:

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

UusiAlfisti kirjoitti:
12 Helmi 2022, 21:19
Kenen valmistama moottori giuliassa on virallisesti? Fiat vai alfa? Kiinnostaisi tietää onko kuluttanu öljyjä kellään? Kun tuo öljyntason tarkkailu aika sekavaa sillä infotainmentilla niin ei siitä oikein selvää ota.
Ei vastaa suoraan kysymykseen mutta bensakone on omaa sukua FCA.
https://en.wikipedia.org/wiki/FCA_Global_Medium_Engine

Fiatin kontribuutio tulee Multiairin muodossa.
https://en.wikipedia.org/wiki/MultiAir

Dieselit taas ovat Fiat/Jeep sukuisia Multijet II joissa sukuperintönä nokkahihna jota saa Suomessa vaihtaa samaan tahtiin kuin joissakin non-Alfa koneissa long life öljyjä.

Ja omassa diesel Stelviossani öljyä ei juurikaan kulunut vaihtovälillä jos uskoo huoltoliikkeiden edustajia joilta aina kyselin huollon yhteydessä asiasta.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kyllä, tämä FCA tässä yhteydessä tarkoittaa konsernimoottoria. Huonosti löytyy tuon moottorin taustatarinaa, mutta sieltä täältä löytyy viittauksia, että tämä on kokonaan uusi moottori sukupolvi. Sen perusrakenne on aina sama ja valmistajakohtaisesti siinä voi olla erilaisia apulaitteita ja ohjelmistollisia ratkaisuja. Moottorin suunnittelusta vastaava henkilö 952-projektissa oli Gianluca Pivetti.

Moottori lienee siis sekoitus konsernin eri merkkien tietotaitoa. Fiatin kautta on kuitenkin tuo Multiair II -tekniikka. Alfalla lienee näppinsä pelissä suorasuihkun ja turbon osalta TBi ja JTS -moottoreihin pohjautuen. Moottorilohkon asentaminen koriin pitkittäin lienee taas enemmän Chryslerin heiniä. Mutta koska Philippe Kriefin (Ferrari) yksi iso linja projektissa oli, ettei sinne Fiatin osalaarille saa mennä, niin kaikki on suunniteltu uusiksi.

http://alfetta.pl/2019/alfa-romeo-giulia-projekt-952/

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kyllähän Giulia ja Stelvio ovat selkeitä Alfa Romeoita. Giorgio alusta on näitä varten tehty, jota tietysti piti muissakin konsernin autoissa hyödyntää. Giorgio on kuopattu, koska se ei tue hybridejä. Vahvistava poikkeus on Jeep Grand Chekokee, josta on myös hybridi-versio. Eli giorgio on ollut selvästi käytetympi alusta, kuin gm/fiat premium-alusta, jolle tehtiin vain 159 :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Elefant
Viestit: 218
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Giulian diesel on alumiinilohkoinen, taitaa olla Fiatin ensimmäisiä. Saattaa olla että kehitystyöhön ei enää paljon panosteta. Epäilen ettei ole yhtä luotettava ja testattu kuin vanhat 1.9-2.0 Ducaton JTDm-koneet.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Elefant kirjoitti:
13 Helmi 2022, 18:02
Giulian diesel on alumiinilohkoinen, taitaa olla Fiatin ensimmäisiä. Saattaa olla että kehitystyöhön ei enää paljon panosteta. Epäilen ettei ole yhtä luotettava ja testattu kuin vanhat 1.9-2.0 Ducaton JTDm-koneet.
Koko patti on alumiinia kantta myöden = kevyt

Useimmat ovat ihmetelleet miten diesel moottori voi olla noin hiljainen ja onhan se kyllä.

Luotettavuudesta en osaa sanoa, meillä 109tkm kohta mittarissa. Ei ole mitään oireita ainakaan vielä ollut toiminnassa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Sampza kirjoitti:
14 Helmi 2022, 08:57
Elefant kirjoitti:
13 Helmi 2022, 18:02
Giulian diesel on alumiinilohkoinen, taitaa olla Fiatin ensimmäisiä. Saattaa olla että kehitystyöhön ei enää paljon panosteta. Epäilen ettei ole yhtä luotettava ja testattu kuin vanhat 1.9-2.0 Ducaton JTDm-koneet.
Koko patti on alumiinia kantta myöden = kevyt

Useimmat ovat ihmetelleet miten diesel moottori voi olla noin hiljainen ja onhan se kyllä.

Luotettavuudesta en osaa sanoa, meillä 109tkm kohta mittarissa. Ei ole mitään oireita ainakaan vielä ollut toiminnassa.
Ei kyllä ole hiljainen diesel moottori nykypäivään, taloudessa on myös BMW B47 moottori ja sitä voisin kutsua hiljaiseksi verrattuna Giulun nokivasaraan. Joka varsinkin pakkasella muistuttaa ompelukonetta 😆 Vaikkakin luonteeltaan erittäin hieno moottori ohjelmoituna.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Raikkoo kirjoitti:
14 Helmi 2022, 11:13
Sampza kirjoitti:
14 Helmi 2022, 08:57
Elefant kirjoitti:
13 Helmi 2022, 18:02
Giulian diesel on alumiinilohkoinen, taitaa olla Fiatin ensimmäisiä. Saattaa olla että kehitystyöhön ei enää paljon panosteta. Epäilen ettei ole yhtä luotettava ja testattu kuin vanhat 1.9-2.0 Ducaton JTDm-koneet.
Koko patti on alumiinia kantta myöden = kevyt

Useimmat ovat ihmetelleet miten diesel moottori voi olla noin hiljainen ja onhan se kyllä.

Luotettavuudesta en osaa sanoa, meillä 109tkm kohta mittarissa. Ei ole mitään oireita ainakaan vielä ollut toiminnassa.
Ei kyllä ole hiljainen diesel moottori nykypäivään, taloudessa on myös BMW B47 moottori ja sitä voisin kutsua hiljaiseksi verrattuna Giulun nokivasaraan. Joka varsinkin pakkasella muistuttaa ompelukonetta 😆 Vaikkakin luonteeltaan erittäin hieno moottori ohjelmoituna.
No on se kyllä hiljaisempi kuin vaikka Kian tai Hyundain CRD diesel tai VW konsernin 2.0 litrainen dieseli, molemmista kun on kokemusta lähipiiristä ja kyseisiä autoja eri versioina käytössä melkoisesti.
On kuitenkin hiljaisimmasta päästä käytännössä tai sitten meillä on jokin "erikoisversio" joka ei ronksota miten sattuu. :roll:

Avatar
jonilaht
Viestit: 78
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17 AE
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

Juu ei ole mikään erityisen hiljainen raksuttaja, mutta ei sentään mikään vuosituhannen vaihteen Fordin betonimylly.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

JanV kirjoitti:
03 Joulu 2021, 10:40
JanV kirjoitti:
14 Marras 2021, 12:13
jaha. Alusta lähtien varsinkin kylmillä ilmoilla on satunnaisesti heti käynnistyksen jälkeen tullut vikavaloja "airbag" ja "parking brake". Näin on aiemmin käynyt vain n. kerran talvessa. Delta kuittasi ongelman aiemmin akun jännitteellä joka sinänsä olisi voinut olla sekin syy.
Nyt ongelma on yleistynyt. Se pamahtaa tauluun vain n. 30 sec ajaksi. Nyt on vilahtanut myös samalla kertaa (kesken ajon) ettei kuljettajan turvavyö olisi kytketty. Tämä johtanee sylttytehtaalle.
Luin airbagin vikakoodit ja vika näyttää olevan juuri siinä eli turvavyön lukituksessa joka tietenkin liittyy myös airbagiin koska siinähän on pretensioner räjähdyspanos.
Koodi joka on muistissa on B0050-13 - Driver's seat belt switch - Open circuit

Katson nyt eka liittimet mutta jos ne ok niin se on sitten takuukeikka taas, eli yksikkö viallinen.

Liittimet oli ok. Näyttäisi että alfassa on euro/japani tyyliin pretensioner itse rullassa eikä jenkkityyliin siinä mihin vyö kytketään. Koska siihen vyön kytkentään menee ainoastaan 2 piuhaa ja ne valvoo vaan että vyö on kytketty.
Menee hankalaksi siis. Selkeesti toi vyön kytkentä on yhteydessä airbägi yksikköönkin koska vika tuli sinne, joten se voi silti olla syy.

löytykin heti yks vastaava case jossa just toi on vaihdettu
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... use.47605/
Auto oli deltalla ja totesivat että turvavöiden vastinkappaleet ovat vialliset joka juuri aiheuttaa airbag yksikköön mainitut viat kesken ajon. Ne tilattu italiasta ja oletettavasti ongelmat häviävät sen jälkeen. Vaihtavat molempiin penkkeihin vaikka vain toinen antaa herjaa.
Nyt vihdoin turvavöiden vastinkappaleet vaihdettiin. Ongelmahan ei toistunut enää kertaakaan sen jälkeen kun vaan huollossa totesivat ongelman, eli joku huono kontakti oli syypää.
Mutta hyvä että vaihdettiin.

Huonoa oli taas vaan se että Delta Konalalla on asiakkaita kohtaan kyllä joku issue. Tiiä sit kuka asiakas tollasta käytöstä sietää. Kaikki oli hyvin siihen asti kun vaan kysäisin et miks turvavöiden vastinkappaleet ei menneetkään takuuseen. Halusin vain tietää syyn/käytännön, se pikkumaksu ei ole ongelma. Tää huoltoneiti oli kyllä asiallinen mut se otti sit sen yhden elämäänsä väsyneen henkilön siihen huutamaan et se oli kuulemma mun syy, kun vaikka takuuaikana ovat asiaa tutkineen (nollasivat airbagin vikakoodin ja sanoivat että seurataan tilannetta) niin en ole tuonut sitä heille heti takaisin kuin vasta 1kk takuuajan jälkeen. No ku se oli kevät 2021 ku se ilmeni kun tulee vaan talvella ja seuraavan kerran sattu nyt olemaan pakkaset vasta marraskuussa 2021. Takuu loppuu silloin kun se loppuu ja lähti puhisten paikalta. No onneksi se huoltoneiti pahoitteli kolleegansa käytöstä kun oli kuulemma ollut raskas päivä tms, mut on se nyt kumma kun ei voi asiallisesti vastata asiakkaalle. Mulle ois oikeestaan kelvannu mikä syy tahansa, halusin vain tietää ja ei summakaan nyt iso ollu.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

^ itse laittaisin tuosta asiallisen spostin huoltopäällikölle tai muulle vastaavalle. Siitä olisi hyötyä myös firmalle itselleen.
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

karila kirjoitti:
16 Helmi 2022, 19:16
^ itse laittaisin tuosta asiallisen spostin huoltopäällikölle tai muulle vastaavalle. Siitä olisi hyötyä myös firmalle itselleen.
En mä ainakaan viimeksi saanut Konalan huoltopäälliköltä edea vastausta meiliin, kun kyselin huollon hintoja. En tiedä lukevatko edes sähköpostia.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ja mulla on vähän sellainen epäillys että se kyseinen apina joka siihen tuli rähjäämään, oli juurikin huoltopäällikkö.

Stickl
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Heinä 2018, 13:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Kellään muulla vastaavaa?
Giulia 2.0 bensa jurruuttaa, automaattiloota. Käytetty vikakoodien luvussa, ei vikakoodeja. Valoja ei pala taulussa. Moottori toimii ja kuulostaa normilta, samoten vaihdelaatikko.

Ongelma esiintyy
A) veto päällä (R tai D vaihde valittuna), jos vaihtaa vapaalle kesken vedon niin jurruutus poistuu
B) Pakkasella, ei plussakeleillä, poistuu kun auto ollut lämpimässä
C) Ilmentyy joko ajettaessa pöllyävässä lumikelissä auton takana tai loskakelillä kun seuraavana päivänä pakkasta.
D) vauhdista riippumatta
Jurruutus kuulostaa siltä kuin ajaisi jollain vanhalla dieselillä liian pienillä kierroksilla.

Deltalla käytetty huollossa ja ei löytynyt normaalista poikkeavaa eikä tosiaan vikakoodeja. Ite epäilen jonkin sortin jäätymistä jossakin auton osassa (kardaani?). Tämä ilmentynyt nyt muutamia kertoja.
Mikä neuvoksi? Viikoksi lämpimään talliin kuivamaan?
Kiusallista kun ei viiti lähteä reissuun jos tää iskee päälle niin joutuu sitte puolison seatilla kulkemaan..

pullosalama
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Helmi 2022, 13:54

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja pullosalama »

Itsellä ei Alfaa ole (vielä) mutta omaan Megane II RS:n kanssa oli/on samanmoista ongelmaa pikkupakkasilla kun ajaa pitemmän siivun lumipöllyssä.

Ajon aikana ei mitään ihmeellistä tapahdu, mutta auton parkkiin laiton jälkeen kuuma moottori sulattaa alustaan pöllynnyttä lunta jolloin moottorin ripustinkumit jäätyivät yön aikana tönköksi. Laite oli kuin diisseli kun sen löi käyntiin.

Ongelmasta pääsee eroon jos käyttää auton lämpöiseksi parkissa ennen ajoon lähtöä. Ajossa ajoviima estää jääklönttien sulamisen jos lähtee liikeelle saman tien.

Tämä talvi on ollut poikkeuksellisen paha tuon pöllyävän lumen suhteen. Auto on pakko viedä sulamaan välillä kun etupyörät eivät mahdu kääntymään ja takapyörien ABS anturit alkavat herjailemaan.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^Viimeisimmän isomman lumimyräkän jälkeen oli lumiaura puskenut leveän, pehmeän lumipenkan pihatien päähän. Aamulla tallista lähtiessä peruutin Stelviolla lumipenkan yli kadulle ja lähdin töihin. Päivällä tuli reipas 10 asteen pakkanen, jolloin töistä lähtiessä hieman isommilla kierroksilla 1500-2000 r/min auto ravisti selvästi. Ei vikailmoituksia, mutta selvästi jokin pyörivä voimansiirrossa oli epätasapainossa :? .
Suuremmilla, yli 2500 r/min kierroksilla, värinä hävisi selvästi.

Sama juttu myös seuraavana päivänä, vaikka oli jo lumityöt tehtynä, eikä tarvinnut tallilämpimällä autolla ajaa lumipenkan yli enää. Taas iltapäivällä töistä lähtiessä voimakkaampi tärinä tuntui koko autossa. Kolmannen talliyön jälkeen ei tärinää enää tuntunut, vaikka auto seisoi päivän pikku pakkasessa.

Jonnekin voimansiirtoon tuli varmaankin lunta kahmaistua lumipenkan läpi peruutettaessa. EI vaiva ole uusiutunut, kun alusta kunnolla suli ja myös kuivui. Nyt Stelvio ollut taas myös muutamana yönä pakkasessa ulkona tallista, eikä värinää ole aamulla ilmennyt.

Cotzy

Vastaa Viestiin