Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
256
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 450

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

tuplauk kirjoitti:
26 Kesä 2023, 09:24
  • Peruspenkit aika tylsännäköiset vaikka muuten kivat istua, eivät mene tarpeeksi alas "sporttiseen asentoon" tm.
  • https://forum.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=39974 kirjoitti:2.0T multi-air kuulostaa kylmänä vanhalta 500 000 km ajetulta dieseliltä ja lämpimänä 200 000 km ajetulta dieseliltä.
  • Moottori on tylsä verrattuna edelliseen (K24A1 eli n. 8500 RPM kiertävä isolohkovapari)
  • Luistonestoa ei saa pois ja start-stop ärsyttää mutta nämäkin ratkeaa esim. Squadran dataloggerilla?
Eikö tämä lista korjaantuisi helposti?
https://www.autoscout24.com/offers/alfa ... et=unknown

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ niin tai vielä halvemmalla ottamalla sen Stage 2 tuningin 330 hp , virittämällä pakoputkistoa avarammalla vaihtoehdolla ja
tilaamalla Keski-Euroopan / Balttian purkaamoilta auton Veloce- penkit yms. :wink:
Viimeksi muokannut Jiitee, 26 Kesä 2023, 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

MeSoma
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Mites mahtaa olla Veloce penkkien yhteensopivuus perus 2.0 valmiiseen systeemiin: penkkien sivuturvatyynyt kytkentä / Ecu yhteensopivuus, jne ? Onko jollain tästä kokemuksia ?

tuplauk
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Huhti 2016, 20:27
Car(s): Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja tuplauk »

Jiitee kirjoitti:
26 Kesä 2023, 14:47
^ niin tai vielä halvemmalla ottamalla sen Stage 2 tuningin 330 hp , virittämällä pakoputkistoa avarammalla vaihtoehdolla ja
tilaamalla Keski-Euroopan / Balttian purkaamoilta auton Veloce- penkit yms. :wink:
Joo täähän se ois. Ei toi n. kolmesataa heppaa nykyisellään ole huono ollenkaan. Lähinnä listasta unohtui se maininta et vakiona on aika onneton tuo kuristettu kone. Onhan toi ehdoton plussa kun työpäiväksi vie auton lähipajalle niin iltapäivästä saa kouraan dynopaprun jossa on +50% hepoja.

Saattoi olla just tän lamamallin oston perusteena tuo helppo viritettävyys ja että ei ole sitä vaarallista nelivetoa hidastamassa menoa :P Penkkejä pitäisi saada rahalla ja tosiaan squadran loggerilla tai eurocompulsionilta saa noi luistonestot ja start/stopit hoidettua kun tulee sen aika.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

start/stop muisti on moottorinohjauksessa joten säätäjä ois voinu sen kytkee muistille.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

tuplauk kirjoitti:
27 Kesä 2023, 08:17
Lähinnä listasta unohtui se maininta et vakiona on aika onneton tuo kuristettu kone.
Kun silmään osui tämä rivi:
tuplauk kirjoitti:Moottori vetää upeasti koko kierrosalueen
Totesin mielessäni, että auto on siis softattu :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

tuplauk kirjoitti:
26 Kesä 2023, 09:24
Laitetaas nyt tähän lähes parin vuoden ajalta havaintoja omasta Giuliasta. Kyseessä siis Oulun Rinta-Juopilta poistettu 2020 2.0 Super karvalakki takavetoisena automaagilla, nyt ajettuna rapiat 30 tkm."

Itellä sata tonnia enemmän marraskuusta 2019, 180 hp D ruotsintuonti
EDIT: EN NÄKÖJÄÄN OSAA QUOTATA
Ns. vikalista:

-Takalevyt ja palat vaihdatettu heti oston jälkeen, hihna kilkkeineen samoihin aikoihin
-Infotainment-töllö pimeni pari vuotta sitten (eka vika), korjaantui Konalan Deltassa alle satkulla, kun irrottivat sulakkeen ja nollasivat koodit
-Kuskinpuolen takaselkänojan vaijeri irtosi, Luigi kertoi virittäneensä sen ikuiseksi
-Akku vaihdettu kerran (seuraavaksi varmaan jokin AGM tjs)
-Laatikon ja perän öljyt vaihdettu, sen jälkeen ylöspäin vaihtaminen muuttui (en ole jaksanut koeajattaa, elokuun öljynvaihdossa sitten)
-Konepellin avausvaijeri irronnut, Luigin mukaan pitäisi vaihtaa (ja säätää niin, ettei 120 km/h vauhdissa uinuttaisi pellin olevan auki)
-Ilmastointi lakkasi pelaamasta sunnuntaina, varmaankin aineet stratosfäärissä

Muuta ei nyt tule mieleen, paitsi normihuollot. Huoleton pelihän tuo.

Muistelen kyllä kuljettaneeni 55" töllön juurikin tuolla tilaihmeellä, takapenkillä pystyssä. Apuvälinelainaamosta lainattu suihkutuoli kulki etupenkillä jalat ylöspäin.

Kontin luukku on kivempi kuin 159:ssä, se kun on leveämpi. Bassokajarin perkale madaltaa tilaa huolella kyllä, mutta pelaillut duunissa pahvilaatikkotetristä sen verran, että luulen osaavani pakata.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

JanV kirjoitti:
27 Kesä 2023, 08:36
start/stop muisti on moottorinohjauksessa joten säätäjä ois voinu sen kytkee muistille.
Konsernisisaruksessa, eli rouvan 500 twinairissa S/S jää muistiin, eli jos sen kytkee pois, niin se pysyy poissa kunnes taas joskus laitetaan päälle. Tietääkseni laitetta ei ole softailtu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ja 500:sen vuosimalli oli?
EU päästövaatimukset vaativat että jos auto mitataan esim N modessa sekä start & stop päällä tulee ne käynnistyksessä olla myös päällä. Tämähän on se syy miksi 2019 myös dna muuttui monostableksi. Sama koskee s&s:ää
Näin on käynyt muillakin merkeillä tietenkin eli ne voi ihan hyvin toimia eri autoissa eri tavalla. Päästöluokka ohjaa näissä aika samankaltaiseen logiikkaan, vaikka se kuljettajaa kiusaakin.
Mutta pointti oli se että Giuliassa se on ylipäänsä moottorinohjauksen hoitama asia. Ei esim bcm joten sen saa muutettua moottorinohjauksessa. Siis Giuliassa/Stelviossa.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

2018.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

No nih, Rossoveloce ihastuttaa edelleen italialaisia tuttuja täällä synnyinmaassaan. Toista punaista Giuliaa ei Aresen Alfa-kokoontumisen jälkeen ole tullut näkyviin. Harmaita, valkoisia kylläkin.
Suomessa tullut kiveniskemä, joka korjattiin, on täällä
Italian auringon alla alkanut elämään ja nyt on aikamoinen kiemura lasissa. Onneksi vielä repsikan puolella, joten ei haittaa näkyvyyttä.
Tänään alkoi auto viheltämään, eli kun kiihdyttää niin että turbopaine nousee yli 1 barin ?, niin vihellys alkaa.

Tutkaisin pikaisesti konepellin alle, niin turbon ympäristö on ihan normaalin ja kuivan näköinen.
Mitäs tämä vihellys tarkoittaa käytännössä diagnoosina ?
1500 km kotiin , kestääkö, jos ajaa rauhallisesti ?
- Kari

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos lasissa on halkeama "näkökentässä", eli nykyään pyyhkijöiden yläpuolella, pitäisi hylsy tulla leimalla... Typerä tuo uusi säädös, kun aika harvassa autossa pyyhkijät ovat oikeasti näkökentässä :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

karila kirjoitti:
28 Kesä 2023, 18:16
Mitäs tämä vihellys tarkoittaa käytännössä diagnoosina ?
Arvausääni ahtovuodolle, sellaiselle pienelle ja riittävällä ahdolla viheltäväiselle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
28 Kesä 2023, 21:16
karila kirjoitti:
28 Kesä 2023, 18:16
Mitäs tämä vihellys tarkoittaa käytännössä diagnoosina ?
Arvausääni ahtovuodolle, sellaiselle pienelle ja riittävällä ahdolla viheltäväiselle.
Toivomusääni tuolle. Vakavampi olisi laakeri/akselivälys ja siivet hankaa… Mites hukkaportti - sieltä kuuluisi kai suhinaa eikä niin vinkumista, jos ois jumelissa?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

^ en kuule suhinaa sisälle alemmissakaan saati motarinopeuksissa ja auto reagoi kaasupolkimeen mielestäni yhtä ripeästi kuin ennenkin. Toivotaan parasta ja ajellaan rauhallisesti, välttäen maksikiihdytyksiä. Yritetään päästä kotio ens vkolla.
Giulian remppalista pitenee: uusi takapuskuri, helmojen takuumaalaus Incarin piikkiin ( lakat irtoaa), tuulilasin vaihto ja turbon korjaus vai meneekö vihellysoireella jopa turbo vaihtoon kun on vielä takuu voimassa ?
Kaikenlaista, mutta on tää niin hieno ajaa isoissakin vauhdeissa. Velocen penkki loistava vaikka koko päivän ajoon, samoin ajoasento 182 cm kuskille.
- Kari

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mulla tuli halkeama juurikin pyyhkijöiden kohdalle alaosaan joka vain kasvoi. Kivestä toki alkoi.
Katsastusta en ees miettiny mut silmää tollanen häiritsee niin paljon että lasi lähti vaihtoon. Ei kestä kattoo tollasta.
Lasivakuutuksella oliko 200 € omavastuulla homma hoitui ja ei vituta enää.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Vihellys voi tosiaan tulla monestakin paikasta mutta joko laakeri ääntää tai sitten vuotaa jostain kohtaa. Vaihtoehtoja siihen toki on monta, mutta ne näkyy logilla ettei ahtopyynti todennäköisesti toteudu. Laakerivialla toteutuu kunnes se hirttää kii.
Edit: Ja tohon ajamiseen niin jos ajat rauhallisesti niin mitään hätää ei ole. Ja iso vuotokin pamauttaa underboost koodin kyllä jossain kohti.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

JanV kirjoitti:
29 Kesä 2023, 08:57
Mulla tuli halkeama juurikin pyyhkijöiden kohdalle alaosaan joka vain kasvoi. Kivestä toki alkoi.
Katsastusta en ees miettiny mut silmää tollanen häiritsee niin paljon että lasi lähti vaihtoon. Ei kestä kattoo tollasta.
Lasivakuutuksella oliko 200 € omavastuulla homma hoitui ja ei vituta enää.
Eikö tullut lasissa olevan kameran kalibroinnin kanssa mitään ylimääräisiä kuvioita? Vai onkohan kyseinen (lähes) turhake vain silloin kun on kaistavahti varusteena..

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

155156 kirjoitti:
29 Kesä 2023, 09:10
JanV kirjoitti:
29 Kesä 2023, 08:57
Mulla tuli halkeama juurikin pyyhkijöiden kohdalle alaosaan joka vain kasvoi. Kivestä toki alkoi.
Katsastusta en ees miettiny mut silmää tollanen häiritsee niin paljon että lasi lähti vaihtoon. Ei kestä kattoo tollasta.
Lasivakuutuksella oliko 200 € omavastuulla homma hoitui ja ei vituta enää.
Eikö tullut lasissa olevan kameran kalibroinnin kanssa mitään ylimääräisiä kuvioita? Vai onkohan kyseinen (lähes) turhake vain silloin kun on kaistavahti varusteena..
Ei tullut. Käsittääkseni lasin kamera ei ole niin ns kalibroitava. Se etututka puskurissa on se isompi juttu jos sen kalibraatiota tarvitaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

JanV kirjoitti:
29 Kesä 2023, 09:19
155156 kirjoitti:
29 Kesä 2023, 09:10
JanV kirjoitti:
29 Kesä 2023, 08:57
Mulla tuli halkeama juurikin pyyhkijöiden kohdalle alaosaan joka vain kasvoi. Kivestä toki alkoi.
Katsastusta en ees miettiny mut silmää tollanen häiritsee niin paljon että lasi lähti vaihtoon. Ei kestä kattoo tollasta.
Lasivakuutuksella oliko 200 € omavastuulla homma hoitui ja ei vituta enää.
Eikö tullut lasissa olevan kameran kalibroinnin kanssa mitään ylimääräisiä kuvioita? Vai onkohan kyseinen (lähes) turhake vain silloin kun on kaistavahti varusteena..
Ei tullut. Käsittääkseni lasin kamera ei ole niin ns kalibroitava. Se etututka puskurissa on se isompi juttu jos sen kalibraatiota tarvitaan.
Stelvion lasinvaihdossa joutui vähän painimaan. Carglass ei suostunut tekemään, kun eivät pystyneet kalibroimaan lasin kameraa. Ei vaikka olisin kirjallisena laittanut että puolestani ok (kaistavahti ei ole katsastuskohde). Joten Deltalle Konalaan. Heillä on siellä lasipaja samassa rakennuksessa, mutta piti odottaa että sai jotkut unobtainiumista rakennetut kalibrointikilkkeet pajalle. Sitten kyllä vaihtui tuulilasi sujuvasti ja kaistavahtikin toimii. Tosin pidän sen jatkuvasti pois päältä - onneksi mokoma muistaa valinnan.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mun lasi vaihdettiin Petikon Autoklinikassa. En oo kyl käyttäny 4 vuoteen sitä ärsyttävää kaistavahtia. Ehkä pitää kokeilla

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
29 Kesä 2023, 10:32
Mun lasi vaihdettiin Petikon Autoklinikassa. En oo kyl käyttäny 4 vuoteen sitä ärsyttävää kaistavahtia. Ehkä pitää kokeilla
Giorgio-platformin kaistavahti ei ole ärsyttävä. Sanoopi Teslalla nykyisin ajeleva.

tuplauk
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Huhti 2016, 20:27
Car(s): Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja tuplauk »

JanV kirjoitti:
29 Kesä 2023, 08:57
Mulla tuli halkeama juurikin pyyhkijöiden kohdalle alaosaan joka vain kasvoi. Kivestä toki alkoi.
Katsastusta en ees miettiny mut silmää tollanen häiritsee niin paljon että lasi lähti vaihtoon. Ei kestä kattoo tollasta.
Lasivakuutuksella oliko 200 € omavastuulla homma hoitui ja ei vituta enää.
Sama kokemus näin ihan tältä kesää viikon takaa.

Kaistavahdin tms. takia ei tullu hämminkejä, Incar Oulu hoiti homman maaliin päivässä, äijä lupasi selvittää asian ennen vaihtoa perinpohjaisesti kun oli tuntematon auto hänelle.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

JanV kirjoitti:
29 Kesä 2023, 08:59
Vihellys voi tosiaan tulla monestakin paikasta mutta joko laakeri ääntää tai sitten vuotaa jostain kohtaa. Vaihtoehtoja siihen toki on monta, mutta ne näkyy logilla ettei ahtopyynti todennäköisesti toteudu. Laakerivialla toteutuu kunnes se hirttää kii.
Edit: Ja tohon ajamiseen niin jos ajat rauhallisesti niin mitään hätää ei ole. Ja iso vuotokin pamauttaa underboost koodin kyllä jossain kohti.
Juu, tämä päivä ajeltu ilman vihellystä, ajotyyli rauhallinen.
- Kari

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Onko näiden dieselien Egr jäähdyttimissä/egr-systeemeissä ollut vikoja, kuten kilpailijalla (Bmw) / tarvitseeko egr jumitteluista kantaa huolta?

Nimimerkillä edellinen ingenium koneisen jaggen egr:n oli toteutettu huollettavalla, suodatinpanoksen puhdistavalla tavalla. Näissä ei tällaista karkeasuodatinta liene, vaan kaikki imusarjaa myöten karstoittuu vuosien myötä?
Viimeksi muokannut Dfin, 13 Syys 2023, 18:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Jenkeissä on Giulia-faneja ja hyvät myyntitykit.
Screenshot_20230710_074555_Instagram.jpg
Screenshot_20230710_074555_Instagram.jpg (63.41 KiB) Katsottu 7619 kertaa
Liitteet
Screenshot_20230710_074537_Instagram.jpg
Screenshot_20230710_074537_Instagram.jpg (61.68 KiB) Katsottu 7619 kertaa
- Kari

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

No nyt starttireleen vaihtotarve osui sitten oman kinnerin kohdalle. Pelkäsin jo että joudun tekemään vaihto-operaation Viitasaaren Lidlin pihassa yleisön pilkatessa sähkövikaista italialaista, mutta onneksi kuudennella yrityksellä starttasi ja pääsin jatkamaan matkaa. Releitä oli valmiiksi ostettuna autossa mukana, mutta starttireleen paikka piti tarkistaa YouTubesta: https://youtu.be/1gvideReALA?t=1210

Vanhan releen kuori oli punainen eli todennäköisesti alkuperäinen, ellei sitten ole jo kertaalleen vaihdettu samanlaiseen.

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

155156 kirjoitti:
14 Heinä 2023, 20:27
No nyt starttireleen vaihtotarve osui sitten oman kinnerin kohdalle. Pelkäsin jo että joudun tekemään vaihto-operaation Viitasaaren Lidlin pihassa yleisön pilkatessa sähkövikaista italialaista, mutta onneksi kuudennella yrityksellä starttasi ja pääsin jatkamaan matkaa. Releitä oli valmiiksi ostettuna autossa mukana, mutta starttireleen paikka piti tarkistaa YouTubesta: https://youtu.be/1gvideReALA?t=1210

Vanhan releen kuori oli punainen eli todennäköisesti alkuperäinen, ellei sitten ole jo kertaalleen vaihdettu samanlaiseen.
Koskeeko tämä starttireleongelma giulioita riippumatta käyttövoimasta? Täytyisi varmaankin hankkia omaankin hansikaslokeroon päivitetyllä osanumerolla.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Kyllä koskee.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Onko kukaan kuullut jostain ”new specsistä” mikä on tullut Giulian öljyvaatimuksiin? FB:n Giulia global ryhmässä oli puhetta tosta ja 5w-30 mainittiin? Kuulema vaikuttaa Multiair ongelmiin.

”It's fine since you are using Better fuel there but I would look for the newer spec oil that reduces LSPI. 5W-30 or the ROWE I mentioned. ACEA A5/B5,C2 - API SP RC/SN PLUS- ILSAC GF-5/-6A - Ford WSS-M2C950-A.”
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

UusAlfisti kirjoitti:
17 Heinä 2023, 20:01
Onko kukaan kuullut jostain ”new specsistä” mikä on tullut Giulian öljyvaatimuksiin? FB:n Giulia global ryhmässä oli puhetta tosta ja 5w-30 mainittiin? Kuulema vaikuttaa Multiair ongelmiin.

”It's fine since you are using Better fuel there but I would look for the newer spec oil that reduces LSPI. 5W-30 or the ROWE I mentioned. ACEA A5/B5,C2 - API SP RC/SN PLUS- ILSAC GF-5/-6A - Ford WSS-M2C950-A.”
Selenia Digitek 0w-30 C2 öljyä mun Giuliaan on aina laitettu. Käsittääkseni se on valmistajan suositus.
Kannattaa vaan vaihtaa 10t välein/ 1krt vuodessa jos vähemmän ajaa.
- Kari

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

^
Joo itekki pyrkinyt siihen et vaihtaa 10k välein, pari kertaa veny 12-13k. Mut ite aina laittanu Shellin Helixiä ja mitään ongelmii ei oo ollu viimeseen 50k. About parisen viikkoo sit oli nii raju kylmästartti et anto ekan kerran check engineä, ja kävi vajaalla n. 10-15 min ja sen jälkeen kaikki ollu hyvin. Siinä sit aloin manailla pahinta et onkoha multiar kaput. Mites sulla, onko ollu multiairin kans mitään?

Selasin vaan huvikseen noita keskusteluja ja törmäsin tohon noin ja pisti vaan miettimään onkoha oikeesti olemassa new specsiä tähän näin? Alfissimo International ainakin väittää aika kovasti että on mikä myös pidentäis multiairin ikää.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

UusAlfisti kirjoitti:
17 Heinä 2023, 22:52
^
Joo itekki pyrkinyt siihen et vaihtaa 10k välein, pari kertaa veny 12-13k. Mut ite aina laittanu Shellin Helixiä ja mitään ongelmii ei oo ollu viimeseen 50k. About parisen viikkoo sit oli nii raju kylmästartti et anto ekan kerran check engineä, ja kävi vajaalla n. 10-15 min ja sen jälkeen kaikki ollu hyvin. Siinä sit aloin manailla pahinta et onkoha multiar kaput. Mites sulla, onko ollu multiairin kans mitään?

Selasin vaan huvikseen noita keskusteluja ja törmäsin tohon noin ja pisti vaan miettimään onkoha oikeesti olemassa new specsiä tähän näin? Alfissimo International ainakin väittää aika kovasti että on mikä myös pidentäis multiairin ikää.
Minulla multiair vaihdettiin takuuseen 60t km kohdalla.
Ropelikuva ei syttynyt mutta huonoa starttia kylmänä ja sytytyshäiriötä yhdessä sylinterissä. Oireet ja vikakoodit oli sen verran selvät.
Siihen saakka vaihdatin öljyt 15t välein mutta multiair vaihdon jälkeen mennään 10t välein kun takuukin loppuu loppuvuodesta.
- Kari

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
18 Heinä 2023, 07:50
UusAlfisti kirjoitti:
17 Heinä 2023, 22:52
^
Joo itekki pyrkinyt siihen et vaihtaa 10k välein, pari kertaa veny 12-13k. Mut ite aina laittanu Shellin Helixiä ja mitään ongelmii ei oo ollu viimeseen 50k. About parisen viikkoo sit oli nii raju kylmästartti et anto ekan kerran check engineä, ja kävi vajaalla n. 10-15 min ja sen jälkeen kaikki ollu hyvin. Siinä sit aloin manailla pahinta et onkoha multiar kaput. Mites sulla, onko ollu multiairin kans mitään?

Selasin vaan huvikseen noita keskusteluja ja törmäsin tohon noin ja pisti vaan miettimään onkoha oikeesti olemassa new specsiä tähän näin? Alfissimo International ainakin väittää aika kovasti että on mikä myös pidentäis multiairin ikää.
Minulla multiair vaihdettiin takuuseen 60t km kohdalla.
Ropelikuva ei syttynyt mutta huonoa starttia kylmänä ja sytytyshäiriötä yhdessä sylinterissä. Oireet ja vikakoodit oli sen verran selvät.
Siihen saakka vaihdatin öljyt 15t välein mutta multiair vaihdon jälkeen mennään 10t välein kun takuukin loppuu loppuvuodesta.
Ja mulle ei ole selvinnyt että mikä tuon multiairin hajottaa, jos kerran oikeita öljyjä on käytetty? Vai käyttävätkö merkkihuollossa oikeaa öljyä :crazyeyes: Giulietassakin multiair on monella kestänyt paljon pidempään kuin Giuliassa ja Giulian multiair piti olla parempi. Onkohan foorumilla yhtään Giuliaa johon ei olisi multiairia vaihdettu?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

On toki vielä alkuperäisiäkin menossa. Giulia on vaan vielä hieman liian uusi, että nuo Multiair hommat menevät pääasiassa takuutyönä. Eiköhän tässä jossain vaiheessa niitä vaihdeta myös takuun ulkopuolisiin autoihin ja siinä vaiheessa on mahdollisuus suolistaa se yksikkö, josko siinä mitään näkyvää vikaa on havaittavissa. Giuliassa on parempaa se, että ne sormet mitkä pitävät niitä pumppukaroja paikoillaan ovat terästä kun taas fire-versiossa ne ovat osa sitä valettua runkoa ja siten alumiinia. Niillä on taas tapana hiljalleen vääntyä suoraksi, jolloin kara pääsee tippumaan pois kolostaan ja sen kautta koko sylinteri tipahtaa pois pelistä. Giulian teräsversioiden kanssa näin ei tiettävästi ole käynyt.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

jmi kirjoitti:
18 Heinä 2023, 08:15
Onkohan foorumilla yhtään Giuliaa johon ei olisi multiairia vaihdettu?
105 tkm, 2018, ei ole vaihdettu. KOP, KOP!

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omassani alkavaa oireilua viime talvena, ajettu 60tkm ja takuu umpeutunut jo kaksi vuotta sitten. Ja tosiaan oireilee vain harvoin, muutaman kerran vuodessa. Ei anna vikakoodia multiairista vaan sytytyskatkosta 4.sylinterissä. Akun irroituksella tähän asti saanut ongelman poistumaan, joten tuntuu oudolta, jos olisi mekaaninen vika.

MeSoma
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Törmäsi mielenkiintoiseen Youtube videoon
https://youtu.be/l9JVB6IEDd0
Siinä pari mielenkiintoista ajatusta näihin hyytymisongelmiin ja ihan käytännön apua näihin äkillisiin releongelmiin. Vararele kun löytyy jokaisen Giulian takakontista.

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

155156 kirjoitti:
18 Heinä 2023, 08:48
jmi kirjoitti:
18 Heinä 2023, 08:15
Onkohan foorumilla yhtään Giuliaa johon ei olisi multiairia vaihdettu?
105 tkm, 2018, ei ole vaihdettu. KOP, KOP!
180 tkm, 2017.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jiitee kirjoitti:
18 Heinä 2023, 13:13
155156 kirjoitti:
18 Heinä 2023, 08:48
jmi kirjoitti:
18 Heinä 2023, 08:15
Onkohan foorumilla yhtään Giuliaa johon ei olisi multiairia vaihdettu?
105 tkm, 2018, ei ole vaihdettu. KOP, KOP!
180 tkm, 2017.
Onko 180tkm aikana ollut yhtään ongelmia kylmäkäynnistyksen/sytytyskatkosten kanssa? Mitä öljyä olet käyttänyt?

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Vähemmistössä taitaa olla ne johon multiair vaihdettu.
5 vuotta ja kohta 30tkm

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jmi kirjoitti:
18 Heinä 2023, 13:44
Jiitee kirjoitti:
18 Heinä 2023, 13:13
155156 kirjoitti:
18 Heinä 2023, 08:48


105 tkm, 2018, ei ole vaihdettu. KOP, KOP!
180 tkm, 2017.
Onko 180tkm aikana ollut yhtään ongelmia kylmäkäynnistyksen/sytytyskatkosten kanssa? Mitä öljyä olet käyttänyt?
Ei. OEM 0W - 30 - öljyä lykätty aluksi 1,5 vuoden ja 150 tkm:n ajan joka toinen kuukausi ja sitten
kevään - 19 jälkeen
kerran vuodessa 3-5 tkm:n välein. Kerrottakoon, että väli 150- 180 tkm pelkkänä
kesäautona ollut Juulia.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Werneri »

JanV kirjoitti:
18 Heinä 2023, 16:21
Vähemmistössä taitaa olla ne johon multiair vaihdettu.
5 vuotta ja kohta 30tkm
5 vuotta ja 30kkm :crazyeyes: Tarviiko noilla maileilla autoa ollenkaan? Minä taidan olla ihan pihalla nykytrendeistä....

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Werneri kirjoitti:
18 Heinä 2023, 20:43
JanV kirjoitti:
18 Heinä 2023, 16:21
Vähemmistössä taitaa olla ne johon multiair vaihdettu.
5 vuotta ja kohta 30tkm
5 vuotta ja 30kkm :crazyeyes: Tarviiko noilla maileilla autoa ollenkaan? Minä taidan olla ihan pihalla nykytrendeistä....
Kävellen se 30tkm olisi vienyt aika paljon aikaa ja Giulian tarjoama hauskuus olisi jäänyt uupumaan.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

"Kävellen se 30tkm olisi vienyt aika paljon aikaa ja Giulian tarjoama hauskuus olisi jäänyt uupumaan."

:-D👍
- Kari

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Werneri »

JanV kirjoitti:
19 Heinä 2023, 09:29
Werneri kirjoitti:
18 Heinä 2023, 20:43
JanV kirjoitti:
18 Heinä 2023, 16:21
Vähemmistössä taitaa olla ne johon multiair vaihdettu.
5 vuotta ja kohta 30tkm
5 vuotta ja 30kkm :crazyeyes: Tarviiko noilla maileilla autoa ollenkaan? Minä taidan olla ihan pihalla nykytrendeistä....
Kävellen se 30tkm olisi vienyt aika paljon aikaa ja Giulian tarjoama hauskuus olisi jäänyt uupumaan.
Eikäpähän se minulle kuulu, sorry tuosta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Werneri kirjoitti:
19 Heinä 2023, 10:19
JanV kirjoitti:
19 Heinä 2023, 09:29
Werneri kirjoitti:
18 Heinä 2023, 20:43


5 vuotta ja 30kkm :crazyeyes: Tarviiko noilla maileilla autoa ollenkaan? Minä taidan olla ihan pihalla nykytrendeistä....
Kävellen se 30tkm olisi vienyt aika paljon aikaa ja Giulian tarjoama hauskuus olisi jäänyt uupumaan.
Eikäpähän se minulle kuulu, sorry tuosta.
Jospa kilsat jakautuu useampaan laitteeseen? Itse olen hurjana tipautellut jo melkein 35 tkm 5 vuotiaaseen multiairiin, mutta samalla 4 vuotias baijerin laite on kerännyt jo 40 tkm matkamittariinsa.

Mitä MA yksiköihin tulee, niin itsellä niitä on ollut 4 kappaletta eikä ole tarvinnut vaihdella erikseen, auton mukana menneet edelliset kiertoon.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Minkä merkkisiä jarrupaloja ootte vaihtanu/vaihdattanu Giuliaan? Mulle suositellaan eteen TRW ja taakse Textar. Eiks brembot ois parhaimmat?
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

UusAlfisti kirjoitti:
19 Heinä 2023, 20:07
Minkä merkkisiä jarrupaloja ootte vaihtanu/vaihdattanu Giuliaan? Mulle suositellaan eteen TRW ja taakse Textar. Eiks brembot ois parhaimmat?
Brembon tarvikeosat ei saa ainakaan minulta kovin korkeaa ylistystä, tosinkin yhden Volvon jarruosien kokemuksella. Käsijarrua ei saanut millään pitämään uusillakaan osilla (osittain typerän systeemin syytä). Mutta jonkun verran jarruosia vaihtaneena ei levyt myöskään tuntuneet mitenkään poikkeavan muusta edullisesta tarvikeosasta.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

ebc yellowstuffia oon käyttäny ja toimii hyvin. Ferodoja sit kovempaan ajoon.

Vastaa Viestiin