Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
256
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 450

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Giulian kilpi onkin pellissä :) Kait siellä jotkut alkuperäiset kiinnitysläpivienti jutut on, eikä lisäreikien tekemisessä ole järkeä. Tuollaisia pieniä taustoja on saatavissa hyvin, jolloin kilpi ruuvataan sitten siihen. Muoviin on helppo vetää suoraan kiinni, mutta tosiaan noitten laahattujen keulat ovat kuin reikäjuustoa
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Itse sahailin alkuperäiset kilventaustat finnittömille kilville sopivaksi. Ei paljon näy kilpien alta.

Takaa
Edestä
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

P0100 kuitattu, suomeksi "ilmavirran mittainen A virtapiiri".

Eli siis mitvvit? Kukaan?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hankalan kuuloinen suomennos, mutta eiköhän tuo MAFfiin eli ilmamassamittariin viittaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
24 Maalis 2024, 08:13
Hankalan kuuloinen suomennos, mutta eiköhän tuo MAFfiin eli ilmamassamittariin viittaa.
Ja näin uusien autojen omistajat, riemuitkaa siitä että

a) Aitoja Boschin MAF:ja saa kaupan hyllyltä
b) Ne eivät maksa juuri mitään
c) Teillä on ECU joka osaa kertoa mikä on vialla

Visuaalinen selitys aiheesta P0100 uudemmassa Alfassa:
https://www.youtube.com/watch?v=cL-fJx-BY2M

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
24 Maalis 2024, 10:00
Polforea kirjoitti:
24 Maalis 2024, 08:13
Hankalan kuuloinen suomennos, mutta eiköhän tuo MAFfiin eli ilmamassamittariin viittaa.
Ja näin uusien autojen omistajat, riemuitkaa siitä että

a) Aitoja Boschin MAF:ja saa kaupan hyllyltä
b) Ne eivät maksa juuri mitään
c) Teillä on ECU joka osaa kertoa mikä on vialla

Visuaalinen selitys aiheesta P0100 uudemmassa Alfassa:
https://www.youtube.com/watch?v=cL-fJx-BY2M
Kyllä noin, mutta henk.koht. pidän autoista, joissa ei tarvitse mitään
ECU:n kiputiloja tutkia …
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
24 Maalis 2024, 10:50
Kyllä noin, mutta henk.koht. pidän autoista, joissa ei tarvitse mitään
ECU:n kiputiloja tutkia …
Ja onhan Giuliaakin saanut kärjellisellä sytyksellä ja kaasareilla.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
24 Maalis 2024, 12:47
Jiitee kirjoitti:
24 Maalis 2024, 10:50
Kyllä noin, mutta henk.koht. pidän autoista, joissa ei tarvitse mitään
ECU:n kiputiloja tutkia …
Ja onhan Giuliaakin saanut kärjellisellä sytyksellä ja kaasareilla.
Juuri näin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Ilpoluk
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Onko kukaan madaltanut täällä giuliaa? Tässä testasin kesävannetta alle. Renkaan ja kaaren väliin jää iso väli.


IMG_2495.jpeg
IMG_2495.jpeg (118.39 KiB) Katsottu 2767 kertaa

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Ilpoluk kirjoitti:
24 Maalis 2024, 20:34
Onko kukaan madaltanut täällä giuliaa? Tässä testasin kesävannetta alle. Renkaan ja kaaren väliin jää iso väli.



IMG_2495.jpeg
Mulla oli ekat 90tkm Eibachin 20-25mm madaltavat jouset, 80tkm jälkeen alkoi olla niin kuoleentuneet että laitoin vakiot. Ei ollut mitään ongelmia niin kauan kun pysyi ryhdissään.

Paremmaltahan se 19" hevosenkengillä näytti, mutta kelpuutan vakioillakin varsin hyvin.

MarTan
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): 159 2.4JTD -06

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MarTan »

Mulla on madallus giuliassa ja talven ollut 17" orggikset. Kesäksi tulee samanlaiset kun sinun kuvassa, 19"×8" ja 16mm spacereilla.
Voin laittaa kuvia kun alla.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Onko joku hankkinut kokemusta miten 2.2 dieselillä pärjää kaupunkikäytössä / pätkäajossa?

Yleensähän tuollaista ajoa ei dieselille ollenkaan suositella mm. tukkeutuvan hiukkassuodattimen takia. Mutta miten käytännössä menee Alfalla? Niin Giulia- kuin Stelviokuskit saavat mielellään kertoa kokemuksistaan.

Itsehän tykkäisin kyllä ajaa dieselillä ja sellaisella varustettu Giorgio näyttää nykyisin varsin houkuttelevalta bensamallien laskiessa hintaansa ei-niin-millään.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TurboJ kirjoitti:
04 Huhti 2024, 14:31
Onko joku hankkinut kokemusta miten 2.2 dieselillä pärjää kaupunkikäytössä / pätkäajossa?

Yleensähän tuollaista ajoa ei dieselille ollenkaan suositella mm. tukkeutuvan hiukkassuodattimen takia. Mutta miten käytännössä menee Alfalla? Niin Giulia- kuin Stelviokuskit saavat mielellään kertoa kokemuksistaan.

Itsehän tykkäisin kyllä ajaa dieselillä ja sellaisella varustettu Giorgio näyttää nykyisin varsin houkuttelevalta bensamallien laskiessa hintaansa ei-niin-millään.
Kaveri on ajanut oisko 3 vuotta nyt manuaali dieselillä (pannu valikoitui siksi että halusi jostain jumalattomuuden syystä kolmannen polkimen jalkoihinsa, muissa vaihtoehdoissa ei ollut tarjolla). Auto ei juuri käy kehäteiden ulkopuolella. En usko että edes tietää mikä on hiukkassuodatin… Hyvin on mennyt, ei halua omastaan luopua! Kilsoja tosin tulee aika maltillisesti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuollaisesta pätkäkaupunkipyörityksessä olleesta yksilöstä voisi olla mielenkiintoista päästä lukemaan DPF:n statistiikat. Jos se pääsee kuitenkin polttelemaan tarvittaessa niin meneehän se pitkälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
04 Huhti 2024, 16:16
Tuollaisesta pätkäkaupunkipyörityksessä olleesta yksilöstä voisi olla mielenkiintoista päästä lukemaan DPF:n statistiikat. Jos se pääsee kuitenkin polttelemaan tarvittaessa niin meneehän se pitkälle.
Saattaa ilmestyä Bellaan. On tarkoitus uusia kuvan mökkikokoontuminen juuri tuolloin ja pinnistellä Terttilä-Mustiala väli parhaiten ajokuntonsa säilyttäneen voimin. Siellä innokkaat voi lueskella, jos Giulia valikoituu kulkineeksi!
IMG_8577.jpeg
IMG_8577.jpeg (270.58 KiB) Katsottu 2274 kertaa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Pimenneestä infotainmenttöllöstä semmoista, että kuulemma kiuluni telematiikkaboksi ei reagoi.

Sanooko tuo kenellekään mitään? Omaan korvaani kuulostaa kalliimmalta kuin paalauttaminen?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Miten tuo näytön pimeys ilmenee?
Näkyykö mitään kun laitat autoon virrat päälle?
Toimiiko DNA kytkin?
Kuuluuko radio?
Onko autoon jälkiasennettu Android auto / Car play sovitin?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TurboJ kirjoitti:
04 Huhti 2024, 14:31
Onko joku hankkinut kokemusta miten 2.2 dieselillä pärjää kaupunkikäytössä / pätkäajossa?

Yleensähän tuollaista ajoa ei dieselille ollenkaan suositella mm. tukkeutuvan hiukkassuodattimen takia. Mutta miten käytännössä menee Alfalla? Niin Giulia- kuin Stelviokuskit saavat mielellään kertoa kokemuksistaan.

Itsehän tykkäisin kyllä ajaa dieselillä ja sellaisella varustettu Giorgio näyttää nykyisin varsin houkuttelevalta bensamallien laskiessa hintaansa ei-niin-millään.
Hyvinhän se pärjää. Autot on tarkoitettu myös kaupunkeihin.
Huolto-ohjelma mainitsee että huoltovälit tulee lyhentää tämäntyyppisessä käytössä.
Omassa käytössä viimeisen kuuden vuoden aikana diesel AR:t ovat pärjänneet hyvin taajamapainotteisessa ajossa.
Kuva

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pujazuba kirjoitti:
05 Huhti 2024, 12:59
Omassa käytössä viimeisen kuuden vuoden aikana diesel AR:t ovat pärjänneet hyvin taajamapainotteisessa ajossa.
Itselläni diesel Stelvio toimi hyvin maantiellä kunhan sai tuoreet softat ja akun. Eli Giorgio on joka paikan höylä?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Onko nyt siis niin, että DPF-murheita ei ole näihin 2.2-dieseleihin osunut? Se olisikin hyvä uutinen, useimpien valmistajien dieselit eivät tunnu hyvin sietävän pätkäajoa, vaan tietyissä merkeissä hiukkasloukkuja on jouduttu uusimaan jopa 50-60 tkm välein.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

2.0 Diesel Giuliettalla ajoin 116 - 203 tkm. Ei ollut DPF ongelmia.
2.2 Diesel Giulialla 130 tkm + tähän asti 5 tkm. Hienostunut toimivuus.

Yksi vahingonaiheuttaja DPF:lle on väärät öljyt. Niistä pitää itse olla kartalla.
Kuva

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
05 Huhti 2024, 14:12
vaan tietyissä merkeissä hiukkasloukkuja on jouduttu uusimaan jopa 50-60 tkm välein.
Giorgion dieselissä pitää vaihtaa nokkaHIHNA 60tkm välein!!!!

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

TurboJ kirjoitti:
05 Huhti 2024, 14:12
Onko nyt siis niin, että DPF-murheita ei ole näihin 2.2-dieseleihin osunut? Se olisikin hyvä uutinen, useimpien valmistajien dieselit eivät tunnu hyvin sietävän pätkäajoa, vaan tietyissä merkeissä hiukkasloukkuja on jouduttu uusimaan jopa 50-60 tkm välein.
Ajanut pätkäajoa joulukuusta 2019 ilman ongelmia. Tai no, olin kerrran kurvaamassa pihaan, kun poltto alkoi. Jatkoin sitten kurvailua kai puolisen tuntia, ongelmana tässä iltakahvin viivästyminen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Maunu kirjoitti:
05 Huhti 2024, 10:00
Miten tuo näytön pimeys ilmenee?
Näkyykö mitään kun laitat autoon virrat päälle?
Toimiiko DNA kytkin?
Kuuluuko radio?
Onko autoon jälkiasennettu Android auto / Car play sovitin?
DNA:ta en ole kokeillut, droideja en ole asennuttanut (tuskin ruotsalaisetkaan), radio on mykkä. Näytön pimeys ilmenee siten, ettei siinä näy mitään. Keskikonsolin painonapit jne., luojan kiitos, toimivat, USB-portti ei. Väittäisin DNA:n olevan kaputt, koska töllö pimeänä.

Keskipäivän huudeilla löysin tällaisen (Technical Service Bulletins (TSB's)):

08-041-17 Rev. A (RRT) 17-052. Infotainment update - all Giulia models 6.5 and 8.8" displays. Techs should use 16GB flash drive maximum and be formatted as NTFS only. The procedures for updating the infotainment system and map is quite intense. Dealers are allotting a half day to perform the operations.

Symptoms are mild to wild:

• Navigation takes too long to recover after losing satellite signal.
• Certain Android phones have reduced Bluetooth functionality.
• Display is stuck on black screen.
• Display frozen on Alfa Romeo logo.
• Radio intermittently reboots.
• Oil level displayed on the ETM is incorrect.
• Autoplay does not maintain “ON” status after the network goes to sleep.
• Park Assist Module (PAM) graphics stayed on screen even after dismissing via Rotary Pad.
• Loss of favorite contacts.
• Lane Departure menu option available in a vehicle without the lane departure warning option.

Mystiseen limp mode -keissiin ja koodiin P0100 saattaisi osua tämä 18-030-17 REV. B Check engine light, stalling, misfires RRT, CC, RF
vaikka tuo koodi puuttuukin. Limp moden aiheuttanut oli suomeksi "ahtopaineen tunnistin A, korkea jännite".

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se DPF-dieselin pätkäajokesto on suhteellista, kuten myös pätkäajo (5min on eri asia kuin 15min, vaikka molemmissa etenisi 5km). Pääsääntöisesti kestää vallan hyvin, jos tarpeeksi usein tulee tarpeeksi pitkä ajo, että auto ehtii ensin lämmetä tarpeeksi ja perään vielä polttamaan DPF:n tyhjäksi. Ei siihen välttämättä mene edes varttia kauempaa että pääsee toteutumaan (esim. Kristallipallo poltti jo koeajolla melko pian startista), mutta jos poltto ei koskaan finalisoidu tai vielä pahempaa, edes ala niin kyllähän se on nokipöntölle myrkkyä.

That said, se ajo, jossa DPF kärsii pahiten, on sitä samaa ajoa, jossa koko auto kärsii pahiten. Lyhyitä pyrähdyksiä ilman kunnon lämpiämistä.

Heti kättelyssä akusta rykäistään kauhea kasa energiaa, jota ei välttämättä keretä lataamaan takaisin. Akun varaustaso laskee jatkuvasti, akku sulfatoituu ja kuolee - olipahan paska auto tai paska akku, kun ei vuotta tai paria käyttöä kestänyt - vai oliko?

No, kun se vehjes on saatu käyntiin niin ruvetaan lämpiämään ja pumppaamaan öljyä ympäri koneen. Niin pitääkin, ei siinä mitään. Mutta se öljy kiertää vähintään pääosin metallisessa järjestelmässä, joka ei - toisin kuin ehkä tekisi mieli uskoa - ole täydellisen tiivis. Siellä vaihtuu ilma, sinne pääsee kosteutta ja se kondensoituu lämpötilavaihteluiden myötä metallipintoihin ja päätyy siihen öljyyn. Ei siinä mitään, öljy absorboi tuon kosteuden ihan hyvin ja luovuttaa sen pois lämmetessään tarpeeksi kuumaksi, että vesi haihtuu - nyrkkisääntönä on helppo pitää klassista sataa astetta, jossa vesi kiehuu. Tarpeeksi lyhyessä nylkytyksessä näin ei pääse käymään, kosteus kertyy öljyyn, voitelu heikkenee ja paikat kuluu. Onpahan paska auto kun alkaa syömään öljyä ja kuluttaa paljon, vaikka huolletaan mainostetun 30tkm välein - vai onko?

No mutta akku ja öljyt, eihän se nyt vielä paljoa tee. Mutta kun ei jää siihen - otetaan seuraavaksi tarkasteluun kori ja sisusta. Metallikorin ja sisustan kanssa tuppaa käymään ihan samaa efektiä kuin öljytilan - kosteus kertyy ilmanvaihdon ja lämpötilamuutosten myötä. Lyhyessä pätkäajossa olleesta autosta alkaa usein jossain kohtaa huomaamaan herkentynyttä huurtumista (kerääntynyttä kosteutta), se on jälleen kerran usein merkki siitä että pitäsi välillä ajaakin. Onpahan paska auto kun huurtuu ja ruostuu - vai onko?

Ihan erikseen tulee sitten hidasvauhtisen ja katkeilevan ajon eli ruuhkanylkytyksen tms ongelmat. Ensinnäkin paikallaan energiaa kuluu vähempi, joten moottori lämpiää hitaammin. Kulutus kasvaa, öljy ei pääse optimitoimintaansa heti jne ja kuluminen kasvaa. Käyttötunteja tulee paljon kilometriä kohden, mutta niitähän ei autoista mitata. Kytkin tai automaagiaski kuluu enempi, koska luistoa tulee kilometriä kohden enempi kuin maantiellä. Jos tätä kuitenkin harrastaa kerralla ajallisesti tarpeeksi pitkään, saa akku latinkinsa, öljy lopulta lämpönsä ja saattaa jopa DPF innostua poltollensa. Huomattavasti vähemmän paha kuin ajo, jossa auto ei kerkee lämpiään eikä lataamaan.

Summa sumamrum: auto tykkää kun sillä ajetaan. DPF tarvii sen, että auto ajetaan säännöllisesti tarpeeksi lämpimäksi, mutta siitä tykkää siinä määrin myös moottori, voimansiirto, kori, alusta ja oikein valitulla autolla etenkin kuljettaja, että DPF:ää ei kannata mieletäni suureksi ongelmaksi laskea. Etenkään Giulian tapauksessa, jossa korostuu tuo kuljettajan osuus ilosta. Luonnollisesti DPF:ää poltellaan pätkäajossa kilometrillisesti tiheämmin kuin maantieajossa, mutta se ei ole sinänsä merkki heikkoudesta, vaan kertoo pätkäajon vaativuudesta tekniikalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

MeSoma
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Voisiko olla niinkin yksinkertainen syy, kuin ”akku kaput”
Minulla ensimmäisessä Ruottista uitetussa Giuliassa oli DNA kytkin pimeänä koeajon aikana. Ei toiminut myöskään Start&Stop, törmäysvaroitin, kaistavahti, eikä vakionopeussäädin.
Lähes samat oireet toisessa Ruottituontista koeajettaessa (DNA kytkin toki toimi)
Kovalla uskolla ja alkuvaiheen tiheähköllä ylläpitolatauksella akut elpyivät ja autojen kaikki toiminnot palautui normaaleiksi.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Maunu »

h_lauri kirjoitti:
05 Huhti 2024, 15:09
Maunu kirjoitti:
05 Huhti 2024, 10:00
Miten tuo näytön pimeys ilmenee?
Näkyykö mitään kun laitat autoon virrat päälle?
Toimiiko DNA kytkin?
Kuuluuko radio?
Onko autoon jälkiasennettu Android auto / Car play sovitin?
DNA:ta en ole kokeillut, droideja en ole asennuttanut (tuskin ruotsalaisetkaan), radio on mykkä. Näytön pimeys ilmenee siten, ettei siinä näy mitään. Keskikonsolin painonapit jne., luojan kiitos, toimivat, USB-portti ei. Väittäisin DNA:n olevan kaputt, koska töllö pimeänä.

Keskipäivän huudeilla löysin tällaisen (Technical Service Bulletins (TSB's)):

08-041-17 Rev. A (RRT) 17-052. Infotainment update - all Giulia models 6.5 and 8.8" displays. Techs should use 16GB flash drive maximum and be formatted as NTFS only. The procedures for updating the infotainment system and map is quite intense. Dealers are allotting a half day to perform the operations.

Symptoms are mild to wild:

• Navigation takes too long to recover after losing satellite signal.
• Certain Android phones have reduced Bluetooth functionality.
• Display is stuck on black screen.
• Display frozen on Alfa Romeo logo.
• Radio intermittently reboots.
• Oil level displayed on the ETM is incorrect.
• Autoplay does not maintain “ON” status after the network goes to sleep.
• Park Assist Module (PAM) graphics stayed on screen even after dismissing via Rotary Pad.
• Loss of favorite contacts.
• Lane Departure menu option available in a vehicle without the lane departure warning option.

Mystiseen limp mode -keissiin ja koodiin P0100 saattaisi osua tämä 18-030-17 REV. B Check engine light, stalling, misfires RRT, CC, RF
vaikka tuo koodi puuttuukin. Limp moden aiheuttanut oli suomeksi "ahtopaineen tunnistin A, korkea jännite".
DNA:n toimivuuden näkee myös pikkunäytöstä kun polttoaineen kulutuksen mittarin väri vaihtuu vihreä sininen punainen.
DNA:ta kyselin, koska kun dna kytkintä vääntää vaihtuu ruudun kuva pois radion lähettämästä kuvasta, jolloin näkisi toimiiko näyttö edes silloin.
Voi tietysti olla, että laitteet eivät saa lainkaan virtaa ja homma kusee sen takia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

TurboJ kirjoitti:
05 Huhti 2024, 14:12
Onko nyt siis niin, että DPF-murheita ei ole näihin 2.2-dieseleihin osunut? Se olisikin hyvä uutinen, useimpien valmistajien dieselit eivät tunnu hyvin sietävän pätkäajoa, vaan tietyissä merkeissä hiukkasloukkuja on jouduttu uusimaan jopa 50-60 tkm välein.
Pätkäajo on suhteellista kuten tuossa ylempänä mainittiin. Meillä diesel Stelvio sai ensimmäiset 2 vuotta pelkkää pitkää siivua. Dpf:n polttoa ei kuulema huomannut muusta kuin vakkari päällä polton aikana meno oli hieman aaltoilevaa ja hetkellinen kulutus korkealla. Nyt 1,5 vuotta ollut enemmän pätkäajoa. Pari kertaa auto on kehoittanut ajamaan että saadaan poltto suoritettua. Eli osaa ilmoittaa tarpeesta kun jäänyt poltto käynnistymättä tai vajaaksi. En muista mitkä kaikki parametrit pitää täyttyä että poltto käynnistyy. Ainakin dieselissä öljyt lämpenevät huomattamasti hitaammin -20 pakkasella kuin bensiinissä. Pitää ajaa ainakin kaksinkertainen matka että mittarissa on kaksi pykälää. Olettaen että öljynlämpömittarin asteikko on sama molemmissa.

Eli pärjää kyllä. Paitsi jos ajo on pelkkää nurkissa pyörimistä ilman että moottori lämpenee kunnolla niin sitten huonommin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kiitos Maunu!

Testaan tuon tunnin sisään, mutta milloin ehdin takaisin kertomaan, on arvoitus. Ehkä klo 16 tienoilla.

EDIT: DNA-kytkin toimii.

10A:n ylläpitolaturi on ollut koko talven käytössä 2 h/vrk, mutta onko akku kyennyt pihalla latautumaan...voisin koettaa palatessani tökätä piuhan kiinni, nyt kun on talli ja talon sähköt (tallivuokra 50 €/kk). Akku muuten taitaa olla helmikuulta 2020 tai sitten 2021, mutta 85 Ah, sanoisin.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos kommentoijille diesel-asioissa. Sehän on selvä, ettei mikään auto siitä pidä, että ajo on lyhyttä kylmäkäyttöä. Joissain automalleissa vaan nuo ongelmat sitten korostuvat niin pahasti, että mikään kompensoiva huolto tai lämmittelyajotkaan eivät saa vehkeitä kestämään. Autoliikkeessä töissä oleva tuttu on kertonut mielenkiintoista tarinaa kuinka joissain malleissa DPF uusitaan melkeinpä vuosihuoltona - onneksi tarvikepönttöjä on silloin saatavilla...

Nythän on niin, että bensa-Giulian hinnat ovat jopa kovemmat kuin vastaavan C-Mersun tai kolmos-Bemarin. Eivätkä putoa vaikka aikaa kuluu. Taas dieseleissä on hinnankehitys toisenlainen. Ainahan sanotaan, että diesel pitäisi hankkia matka-ajoon, mutta tämän nykyisen hintatilanteen takia mietin voisiko pätkäajostakin nakulla selvitä. Olisihan siinä sitten samalla perus polttoainekulut pienemmät.

Mitkä ovat kaikkein kalleimmat korjauskohteet Giuliassa ja mitä sanotaan auton yleisestä kilometrien kestosta? Ja jos pitempään Giulialla ajaneet haluavat vähän valottaa millä tasolla ylläpitokulut ovat suunnilleen liikkuneet, niin olisi hyödyllistä dataa se.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TurboJ kirjoitti:
06 Huhti 2024, 13:59
Kiitos kommentoijille diesel-asioissa. Sehän on selvä, ettei mikään auto siitä pidä, että ajo on lyhyttä kylmäkäyttöä. Joissain automalleissa vaan nuo ongelmat sitten korostuvat niin pahasti, että mikään kompensoiva huolto tai lämmittelyajotkaan eivät saa vehkeitä kestämään. Autoliikkeessä töissä oleva tuttu on kertonut mielenkiintoista tarinaa kuinka joissain malleissa DPF uusitaan melkeinpä vuosihuoltona - onneksi tarvikepönttöjä on silloin saatavilla...

Nythän on niin, että bensa-Giulian hinnat ovat jopa kovemmat kuin vastaavan C-Mersun tai kolmos-Bemarin. Eivätkä putoa vaikka aikaa kuluu. Taas dieseleissä on hinnankehitys toisenlainen. Ainahan sanotaan, että diesel pitäisi hankkia matka-ajoon, mutta tämän nykyisen hintatilanteen takia mietin voisiko pätkäajostakin nakulla selvitä. Olisihan siinä sitten samalla perus polttoainekulut pienemmät.

Mitkä ovat kaikkein kalleimmat korjauskohteet Giuliassa ja mitä sanotaan auton yleisestä kilometrien kestosta? Ja jos pitempään Giulialla ajaneet haluavat vähän valottaa millä tasolla ylläpitokulut ovat suunnilleen liikkuneet, niin olisi hyödyllistä dataa se.
Itsekin voisin ottaa nyt mielummin riisseli-Juulian vs.. bensa ympärivuotiseen käyttöön, koska siinä ei ole mahdollista MultiAir 2-ongelmaa.
Jakopäähuolto kerran 3-4 vuodessa on halvempi kuin MA2...
Omalla ex-bensalla ajoin 150 -180 tkm:n asti mutta vain kesäajoa. Sisäpuhaltimen laakeri, startin rele ja ECUn sijainti vedelle alttiina suurimmat haasteet Suomen rospuutto-oloissa. Perinteiset Luigisähköt siis edelleen ainakin omassa ainoat ongelmat.

Taloudesta: kulutus n. 7 litraa sadalle, huollot noin 400-600 eur vuodessa. Arvonalenema omassani 4 vuoden aikana vain 1,5 tEur vuodessa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
06 Huhti 2024, 14:42
Itsekin voisin ottaa nyt mielummin riisseli-Juulian vs.. bensa ympärivuotiseen käyttöön, koska siinä ei ole mahdollista MultiAir 2-ongelmaa.
Jakopäähuolto kerran 3-4 vuodessa on halvempi kuin MA2...
Olisiko ollut 60tkm huolto + hihna jotain 750€ joskus 2019? Enää ei ole kuitteja itsellä Stelviosta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
07 Huhti 2024, 09:56
Jiitee kirjoitti:
06 Huhti 2024, 14:42
Itsekin voisin ottaa nyt mielummin riisseli-Juulian vs.. bensa ympärivuotiseen käyttöön, koska siinä ei ole mahdollista MultiAir 2-ongelmaa.
Jakopäähuolto kerran 3-4 vuodessa on halvempi kuin MA2...
Olisiko ollut 60tkm huolto + hihna jotain 750€ joskus 2019? Enää ei ole kuitteja itsellä Stelviosta.
Alfa Romeon ostaminen ja ongelmien välttely on kuin laittaisi cokista konjakkiin.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

FinPat kirjoitti:
07 Huhti 2024, 09:56
Jiitee kirjoitti:
06 Huhti 2024, 14:42
Itsekin voisin ottaa nyt mielummin riisseli-Juulian vs.. bensa ympärivuotiseen käyttöön, koska siinä ei ole mahdollista MultiAir 2-ongelmaa.
Jakopäähuolto kerran 3-4 vuodessa on halvempi kuin MA2...
Olisiko ollut 60tkm huolto + hihna jotain 750€ joskus 2019? Enää ei ole kuitteja itsellä Stelviosta.
Vuosihuolto (140 tkm lasissa) ja hihnan vaihto (2,2 D) taisi olla jotain 1050 € viime tammikuussa.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Onko kellään hävinny jarrut hetkellisesti pesukoneen jälkeen?

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Onko kellään hävinny jarrut pesukoneessa?

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

harde kirjoitti:
08 Huhti 2024, 20:26
Onko kellään hävinny jarrut pesukoneessa?
Eikös niissä pesukoneiden ohjeissakin sanota että kokeile pesun jäljeen jarruja? On hävinnyt useammastaki autosta. Pari napakkaa jarrutusta niin kyllä se siitä taas.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155156 kirjoitti:
25 Marras 2021, 11:23
Tällä viikolla Asennettu Giuliaan DEFA-merkkiset:
- Moottorinlämmitin
- Sisätilanlämmitin
- Ylläpitolaturi

Ylläpitolaturi piti huoltomyyjän mukaan kytkeä suoraan akkuun - eli pitkät kaapelit auton läpi - mutta kyllä johdot oli kytketty konepelin alle.

Kysymys: voiko yleismittarilla akun navoista mittaamalla todeta, että ylläpitolaturi lataa?
Giuliaan asennettiin Jyväskylän Delta-autossa moottorinlämmitin ja ylläpitolaturi marraskuussa 2021. Olen sen jälkeen koko ajan epäillyt, että ylläpitolaturi ei lataa akkua. Giulia ei ole kuitenkaan ollut talvisin kuin satunnaisessa käytössä (toistaiseksi), joten asian perusteellinen tarkistaminen on jäänyt tekemättä. No.. pari viikkoa sitten viimein aloin tutkimaan asiaa ja selvisi seuraavaa: DEFA-ylläpitolaturin miinus-johdin ei oltu kytketty runkoon, vaan tuulilasin alareunan alla olevan plus-latausliittimen muovisen "telineen" kiinnityspulttiin. Se osa on metallisen yhdyskappaleen kautta pultattuna koriin, mutta pultti on päällystetty mustalla aineella (muovi tai maali). Potentiaaliero kiinnityskohdan ja plus-naavan välillä oli 10,50 V. Kun ylläpitolaturin miinus-johtimen siirsi toiseen paikkaan eli kiinni auton koriin, alkoi laturin vihreä merkkivalo ensimmäistä kertaa koskaan *vilkkumaan*, joka tarkoittaa latausta. Tähän asti vihreä ledi on aina palanut jatkuvasti lämmitysjohdon ollessa kiinni. Outoa on se, että DEFA-laturissa pitäsi palaa punainen ledi, kun laite huomaa jotain olevan pielessä.
Viimeksi muokannut 155156, 09 Huhti 2024, 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
09 Huhti 2024, 11:14
Giuliaan asennettiin Jyväskylän Delta-autossa moottorinlämmitin ja ylläpitolaturi marraskuussa 2021. Olen sen jälkeen koko ajan epäillyt, että ylläpitolaturi ei lataa akkua. Giulia ei ole kuitenkaan ollut talvisin kuin satunnaisessa käytössä (toistaiseksi), joten asian perusteellinen tarkistaminen on jäänyt tekemättä. No.. pari viikkoa sitten viimein aloin tutkimaan asiaa ja selvisi seuraavaa: DEFA-ylläpitolaturin miinus-johdin ei oltu kytketty runkoon, vaan tuulilasin alareunan alla olevan plus-latausliittimen muovisen "telineen" kiinnityspulttiin. Se osa on metallisen yhdyskappaleen kautta pultattuna koriin, mutta pultti on päällystetty mustalla aineella (muovi tai maali).
Lujaa laatua - Delta. Enkä nyt viittaa Lancia Deltaan. Varsinkaan HF Integrale Evo II:teen. Lada-kauppa on Lada-kauppa vaikka Hedinissä paistaisi.

artjojy
Viestit: 367
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Onkos tuossa giuliassa, joku vakiopaikka mistä pissapoika vuotaa pesunesteet pois?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

artjojy kirjoitti:
12 Huhti 2024, 10:17
Onkos tuossa giuliassa, joku vakiopaikka mistä pissapoika vuotaa pesunesteet pois?
Tämä on tullut vastaan joskus alfaowner foorumilla. Mutten muista yksityiskohtia.
Kuva

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei ole sellaista vakipaikkaa mistä se vuotaa, mutta säiliön ympärillä on monta potentiaalista vuotopaikkaa. Ota rengas ja sisälokasuoja pois, niin pääset näkemään tuon säiliön ja sen putkitukset.

Kuva

IlleX
Viestit: 64
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja IlleX »

No mä oonkin ihmetelly että kuinka voi pesunestettä mennä noin mahottoman paljon vaikken ihmeemmi läträäkkään lamppuja. Pitääpi ottaa työn alle ku tulee innostuksen puuska

Avatar
Chieffi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2015, 14:35
Car(s): Giulia 2,2 D, Giulietta 1.4 MA
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Chieffi »

Giulia 2.2 180hp dieselillä ajeltu nyt pari kk. Pitäisi pikku hiljaa vaihtaa tuohon öljyt.

Mitä öljyä olette Giulia dieseliin laittaneet? Manuaalissa sanottiin Selenia 0W-20. Yhdellä ulkomaalaisella forumilla sanottiin: Selenia W.R Forward 0W-20 150/180 versioihin ja 0W-30 210 versioihin. Ajattelin laittaa tuohon myös optimoinnin, niin olisiko syytä sit käyttää tuota 0W-30 eikä 0W-20?

Ylempänä myös kirjoiteltiin: Yksi vahingonaiheuttaja DPF:lle on väärät öljyt... Kyselin joistain liikkeistä hintoja, niin olisivat laittaneet autoon jotain outoa 5W40 öljyä. Giulietassa käytin aina vain Seleniaa, niin onko Giuliassa sama homma, että tarkkana saa olla öljyn kanssa?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Aina pitää olla tarkkana öljyistä eikä ikinä kannata lähteä omin syin laittamaan muuta kuin mitä valmistaja vaatii.

Selenia sen ei ole pakko olla. Mutta se on hyvä fiilis kun valmistajan FIAT speksit täyttyy.
Sanoisin että vähintään (pakollinen) oikea viskositeetti & ACEA vaatimus oikein. Tätä kiinnostavaksi tekee se että markkinoilla en oikein löydä 0W-20 öljyä joka on ACEA C2 luokitukseltaan. Yleensä ne on ACEA C5 tai C6 ja sama koskee valmistajan vaatimaa Selenia WR FORWARD:ia. C* vaatimukset on kenties takaperin yhteensopivia?

Olen kasannut listan oikeista öljyistä siis FAIT vaatimuksia täyttävät. Alla näkyy liike josta niitä saa.
Motul 8100 Eco-Clean 0W-20
Millers XF Premium Engine Oil C5/C6 0w20
Valvoline SynPower MST C5 0W-20 - Hobby Hall
Eurol Ultrance ECO 0W-20
Kroon Oil PRESTEZA MSP 0W-20 - Hobby Hall
Total Quartz Ineo Xtra EC6 0W-20 - Motonet
Selenia WR FORWARD 0W-20
Castrol EDGE 0W-20 C5 - Motonet
RAVENOL EHS SAE 0W-20
RAVENOL ECO SYNTH ECS SAE 0W-20
Neste Pro+ M 0W-20 - Hobby Hall
Q8 Formula Special FE 0W-20

Jos FIAT vaatimus ei ole tärkeä niin ns. oikeita öljyjä löytyy vielä enemmän jopa Biltemasta.
Kuva

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Isola »

Pujazuba kirjoitti:
18 Huhti 2024, 19:39
C* vaatimukset on kenties takaperin yhteensopivia?
Kenties eivät ole. ACEA C1 ja C4 ovat vähän tuhkaavia, muut C-luokat keskivertoja tässä suhteessa. ACEA-luokan on siis syytä olla oikein, mutta oikea viskositeetti on vielä tärkeämpi.

Tekisi myös mieli sanoa jotakin viskositeeteista, mutta en jaksa aloittaa kun essonpaaritietämys on niiden suhteen varsin vahva hetkittäin jopa AlfaBBS:ssä:-D
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

C1 on ilmeisesti poistunut. C5/6 näyttää olevan melko samanlainen ominaisuuksiltaan kuin C2.
https://acea.auto/files/2021-ACEA-oil-s ... 1-2022.pdf
Kuva

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Nyt kun öljy-teema on nostettu foorumilla esiin, niin Diesel-Giulukin päätti sen tehdä. Eilen motarille lähtiessä sytytti Check Engine valon ja DNA-kytkin lopetti toimintansa, muuten auto toimi normaalisti.

Vikakoodi:
P06DD-00 - Variable displacement engine oil pump

Vika kuittaantui pois ja aamun kaupunkiajon pysyi poissa. Onko kukaan foorumilla tapellut asian kanssa? Ulkomaan foorumeilla on vaihdettu solenoideja, antureita, öljypohjan tiivisteitä, öljypumppuja.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Raikkoo kirjoitti:
24 Huhti 2024, 10:49
Nyt kun öljy-teema on nostettu foorumilla esiin, niin Diesel-Giulukin päätti sen tehdä. Eilen motarille lähtiessä sytytti Check Engine valon ja DNA-kytkin lopetti toimintansa, muuten auto toimi normaalisti.

Vikakoodi:
P06DD-00 - Variable displacement engine oil pump

Vika kuittaantui pois ja aamun kaupunkiajon pysyi poissa. Onko kukaan foorumilla tapellut asian kanssa? Ulkomaan foorumeilla on vaihdettu solenoideja, antureita, öljypohjan tiivisteitä, öljypumppuja.
Vähän päivitystä tähän. Eilen illalla kävin ajelulla ja maantienopeuksissa sain vian päälle kaksi kertaa. Yhdistävä tekijä näille kahdelle kerralle on että antaa vikakoodin aika tarkasti 1500rpm kohdalla ja kolmannella kerralla 1650rpm tietämillä.

Kokeilin irroittaa öljypumpun solenoidin/paineensäätimen liittimen ja auto antoi välittömästi saman vikakoodin kuin ajossa. Lähdetään siis liikkeelle solenoidin vaihdolla.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Omaan Stelvioon vaihdoin tuon öljypumpun solenoidin jakopään rempan yhteydessä.
Taitaa olla helposti hajoava osa kun ebayssäkin niitä on myyty satoja jo yhden myyjän toimesta.
Oma auto ilmoitteli liian alhaisesta öljynpaineesta tyhjäkäynnillä. Tämä tosin parani jo sille, että vaihtoi uudet oikeanlaiset öljyt koneeseen.
Deltassa olivat vaihtaneet 0w-20 öljyt, jostain syystä vaikka heidän omassa huoltolistassakin lukee 0w-30.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin