Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
255
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 449

Avatar
Touho
Viestit: 128
Liittynyt: 05 Syys 2011, 12:40
Car(s): F36
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Touho »

^ Vuoden 2017 bensa Super.


edit: ja näköjään sivukin vaihtui...

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Ehdin tänään lukasta vikakoodit Giuliasta ni P0512 koodi siellä listasta löytyi eli vahvempi sormen osoitus starttireleeseen. Muita koodeja ei ollut.
Odottelen vielä uutta relettä saapuvaksi.

https://www.obd-codes.com/p0512

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

Noniin, nyt on meikäläisen giuliassa vanha orkkis (?) punainen Omronin starttirele vaihtunut mustaan Boschiin. Senhän saikin näppärästi vaihdettua konehuoneen puolelta ylhäältä päin ilman, että tarvis purkaa mitään.

Samalla rupeamalla vaihtu 6.5” pikkunäyttö isompaan 8.8” näyttöön. Aika helppo oli vaihtaa. En tiedä mikä vuosimalli tämä ”uusi” näyttö on, mutta muovi ei ole ainakaan hapertunut niinkuin vanhassa oli eli olisiko jo päivitetympää versiota (tämä tuli ebayn kautta jostain balttiasta).

Onko kellään muuten tietoa miten tuo giulian kaasupoljinmekanismi on toteutettu? Ei siinä sinällään mitään vikaa ole, mutta se ei tunnu niin smoothilta kuin se voisi tuntua. Tuntuu vähän niinkuin jousikuorman tai ehkä enemmänkin vaijerin vastus silleen mekaanisena epätasaisuutena jalkaan kun painaa. Jos tutkisi mikä mekanismi siinä on niin voisi tutkia voiko sille tehdä jotain…

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

TompanGiulia kirjoitti:
22 Elo 2022, 20:45
Noniin, nyt on meikäläisen giuliassa vanha orkkis (?) punainen Omronin starttirele vaihtunut mustaan Boschiin. Senhän saikin näppärästi vaihdettua konehuoneen puolelta ylhäältä päin ilman, että tarvis purkaa mitään.

Samalla rupeamalla vaihtu 6.5” pikkunäyttö isompaan 8.8” näyttöön. Aika helppo oli vaihtaa. En tiedä mikä vuosimalli tämä ”uusi” näyttö on, mutta muovi ei ole ainakaan hapertunut niinkuin vanhassa oli eli olisiko jo päivitetympää versiota (tämä tuli ebayn kautta jostain balttiasta).

Onko kellään muuten tietoa miten tuo giulian kaasupoljinmekanismi on toteutettu? Ei siinä sinällään mitään vikaa ole, mutta se ei tunnu niin smoothilta kuin se voisi tuntua. Tuntuu vähän niinkuin jousikuorman tai ehkä enemmänkin vaijerin vastus silleen mekaanisena epätasaisuutena jalkaan kun painaa. Jos tutkisi mikä mekanismi siinä on niin voisi tutkia voiko sille tehdä jotain…
Siis mitä kaikkea sitä näytön vaihtoa varten pitää purkaa ja oliko uusi näyttö kuinka hintava?

Mulla on ylimääräinen kaasupoljin, jonka voin myydä edullisesti jos haluaa protoilla.

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

Cloverleaf kirjoitti:
22 Elo 2022, 20:56
Siis mitä kaikkea sitä näytön vaihtoa varten pitää purkaa ja oliko uusi näyttö kuinka hintava?
Tässä on hyvä video:

https://youtu.be/XNJhVlvZefo

Suurimpana erona monimutkaisempaan videoon minkä oon nähnyt, on tuon apukuskin puoleisen koristelistan irroittamatta jättäminen. Sitä kun vähän vääntää niin saa avattua näytön ruuvin ihan helposti ja pääsee vähemmällä irroittamisella.

Tuo minun näyttö oli 380€, mutta niitä taisi olla siinä 350-400e nurkilla useampia.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kiulu alkanut pitää sirittävää ääntä mosan sammuttua, ehkä myös rattia ääriasennossa pidettäessä. Tehostinko se siellä?

…pitänee kysyä Luigiltakin perjantaina…

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

EGR, jos ääni kuuluu moottorin vasemmalta puolelta läheltä turboa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Nyt Giulu sitten päätti lopettaa ilmastoinnin ja sen ohjain paneelin toiminnot, sekä peruutustkameran. Kuvassa Multiecuscanin vikakoodit.

Tänään päivällä aiemmin peruutuskamera ei toiminut ja herjasi ettei ole yhteyttä. Nyt iltapäivällä lähtiessä tilanne oli tämä.
20220824_181107.jpg
20220824_181107.jpg (78.64 KiB) Katsottu 3328 kertaa
Ajatuksia mistä lähteä metsästämään syytä?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Raikkoo kirjoitti:
24 Elo 2022, 18:14
Nyt Giulu sitten päätti lopettaa ilmastoinnin ja sen ohjain paneelin toiminnot, sekä peruutustkameran. Kuvassa Multiecuscanin vikakoodit.

Tänään päivällä aiemmin peruutuskamera ei toiminut ja herjasi ettei ole yhteyttä. Nyt iltapäivällä lähtiessä tilanne oli tämä.
20220824_181107.jpg

Ajatuksia mistä lähteä metsästämään syytä?
Tässä parempi listaus aktiivisista vikakoodeista.

Engine / ECM
Bosch EDC17C69 CF6/EOBD Diesel Injection (2.2)
ISO Code: 00 01 50 2B 15
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 0281032462 - Ver: 00
Software number: 10SW019108 - Ver: 1071
Errors found:
P0646-00 - Conditioner relay control

Gearbox / TCM/NCA/NCR (Automatic Transmission)
ZF 8HP50/75 Automatic Gearbox
ISO Code: 00 0B 50 AA 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 10344202761 - Ver: 20
Software number: GK0902OD4DW - Ver: 0017
Errors found:
P1500-00 - Incorrect configuration

Gearbox / ESM/GSM/NSC (Gearbox Selector Module)
ZF Electronic Gear Shift Module
ISO Code: 00 16 50 B4 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 1000597140 - Ver: 08
Software number: 1000678050 - Ver: 0024

Body / BCM (Body Computer Module)
Body Computer Marelli (952)
ISO Code: 00 00 50 5D 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: BCM952M_D01 - Ver: 03
Software number: 04441660390 - Ver: 0724
Errors found:
U1451-87 - Rear view camera module - Missing message

Body / RFHUB (Radio Frequency Hub Module)
Radio frequency hub (RFHUB) Continental
ISO Code: 00 41 50 BE 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 97655601AA - Ver: 01
Software number: 10307064AB - Ver: 0760
Errors found:
B1040-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
B1033-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
U2071-67 - Error in communication with Body Computer Module (BCM) - Signal incorrect after event

Dashboard / IPC (Instrument Panel Cluster)
Instrument Panel Continental
ISO Code: 00 03 50 8B 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: A2C11140400 - Ver: 01
Software number: AR952 HL - Ver: 2022
Errors found:
B1002-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
B1027-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
B1030-64 - No communication with Airbag control unit - Signal/message plausibility

Other / DASM (Driver Assistant System Module)
Driver assistant system module (DASM) radar Bosch
ISO Code: 00 39 50 15 15
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: MRR1evo14F - Ver: 00
Software number: 52098440 - Ver: 0903
Errors found:
C141C-86 - Private CAN between HALF and DASM - Signal/message invalid

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vettä ECUn päällä/sisällä joko
a) tukkeutuneesta ilmastoinnin kondenssivesiputkesta johtuen?
b) auto ollut sateessa tai pesussa sisäkierron läppä auki?
c) kaukalon josta ilma otetaan raitisilmasuodattimelle viemäri on tukossa?

Akku huonossa kunnossa?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Aikani multiecuscanilla koodeja lueskelin ja kuittailin, jäljelle jäi enää:

- P0646-00 - Conditioner relay control
- U1451-87 - Rear view camera module - Missing message

Muuten kaikki tuntuu toistaiseksi olevan toiminnassa. Akun jännite ollut siinä 13 voltin molemmin puolin. Miten ihmeessä edes AC ja peruutuskameran toimimattomuus voisi liittyä toisiinsa? Yhtä aikaa ne nyt toki on ilmennyt.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Kurkkaa se body compuutterin kosteustilanne sieltä apparin jalkatilasta. Se näissä herkiten vettä saa ja liittynee niin ilmastointiin kuin peruutuskameraan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Tiige kirjoitti:
25 Elo 2022, 07:44
^ Kurkkaa se body compuutterin kosteustilanne sieltä apparin jalkatilasta. Se näissä herkiten vettä saa ja liittynee niin ilmastointiin kuin peruutuskameraan.
Aamulla pikaisesti kurkkasin ja kuivalta näytti, täytyy työpäivän päätteeksi tutkia paremmin. Nyt aamulla tuli myös mieleen että eilen samassa hässäkässä alkoi mittarilukema vilkkumaan, joka ilmeisesti viittaa väylien toimimattomuuteen.

Akunkenkä irti ja liittimiä irroittelemaan body computerista?

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Sen verran outoja vikoja että bcm:ää mäkin syyllistäisin. Ja vilkkuva odo = bcm proxy on nollautunut.

Kokeile ihan ensin ajaa proxi uusiksi. Jos se ei korjaa tilannetta niin sitten väyläpuolella on jotain häikkää.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Proxyn eilen illalla ajelin uusiksi ja se meni läpi. Tämän jälkeen jäi aktiiviseksi nuo kaksi:

- P0646-00 - Conditioner relay control
- U1451-87 - Rear view camera module - Missing message

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Giulia/Stelvio vesivuodot bodycomputer/jalkatila matkustajan puolella.
Minulla kävi viime vuoden lokakuun alkupäivinä seuraava episodi.
Auto seisoi parkissa kotipihalla pari päivää kohtuullisen syysmyrskyn ja viistosateen ajan. Viimeisen sateen jälkeisenä aamuna kun olin lähdössä liikkeelle, huomasin että apukuskin puolen kumimatolla tulvi. Vettä oli tullut sen verran runsaasti että matalareunaisesta kumimatosta huolimatta lattiamatto oli litimärkiä.
Minäpä sitten mattoja lämmitin puhaltimilla nelisen päivää päältä kuivattelin. Koska autossa vielä takuu voimassa käytin autoa näytillä paikallisessa Delta-Autossa ennen mattojen kuivatusta. Sovittiin että viikon päästä vien auton sinne mattojen altakuivatusoperaatiota varten. Näin myös toimittiin ja neljän päivän kuivatusoperaation jälkeen sain auton kuivana takaisin.
Autoa noudettaessa näyttivät minulle että auton bodycomputerin päälle oli asennettu muovi, siksi se ei kastuneena. Heillä aikaisemmin huollossa olleissa Giulioissa sellaista ei kuulemma ollut olleena. Oma Giuliani loppuvuoden 2019 mallia, joten muovisuojus ilmeisesti jo tehtaalla laitettu.
Porin Delta-Auto hoiti homman takuuna ja muutenkin erittäin mallikkaasti.
Vuodon juurisyy jäi kyllä selvittämättä vaikka sitä itse - ja Deltan väki tiiveyskokeilla yritettiin selvittää.
Lauhdesäiliö oli vuodon jälkeen tyhjä ja sen pohjatyhjennys veti hyvin.
Itse en ainakaan muista että puhaltimen sisäilmakierto olisi jäänyt ennen vuotoa päälle, tai että sitä ylipäänsä olisin käyttänyt, jotenkin se rankan sateen / puuskaisen 13-14 m/s tuulen ajamana vesi vain tulvi sisälle.
Mainittakoon vielä että mitään häiriöitä/vikakoodeja, vikailmoituksia ei tästä tullut tähän päivään mennessä.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

toi muovi on tullut uudempiin bcm:än ympärille ja siitä on virallinen service bullet myös olemassa. Suomen huolloissa näistä ei tunnuta tietävän mitään ja kaikki asiat tuntuvat tulevan heille uusina.
Ja se vesi tulee kyllä sieltä sisäilman ottokanavasta kun jos tulee rajut sateet tai sinne kertyy jäätä niin se tulvii. Itsellänikin on näin kerran käynyt ja mulla kyseistä muovia ei vieläkään ole.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tuossa videossa on näytetty mistä se vesi sopivissa olosuhteissa tulee:
https://www.youtube.com/watch?v=6XQVhnGPK4Y

Suunnitteluvirhe ilmanotossa tuo on. Jos laittaa sisäilmankierron päälle ennen pesua niin minimoi mahdollisuudet vesivuotoon.

Erikseen sitten on ilmastoinnin kondessiveden putken tukkeutuminen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MeSoma kirjoitti:
25 Elo 2022, 11:40
Autoa noudettaessa näyttivät minulle että auton bodycomputerin päälle oli asennettu muovi, siksi se ei kastuneena. Heillä aikaisemmin huollossa olleissa Giulioissa sellaista ei kuulemma ollut olleena.
Tuota asennettiin jenkkilässä re-call progiksessa tuo myös vanhempiin.

Ja insinöörimielessähän tuo ei ole mikään korjaus vaan laastaria pienentämään katastrofin mahdollisuutta suunnitteluvirheestä johtuvasta ongelmasta.
Viimeksi muokannut FinPat, 25 Elo 2022, 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Jos pohjamatto kostea vuodon jäljiltä, niin kannattaa varmistaa ettei jää myös alta kosteaksi.
Kangasmaton alla on ainakin etujalkotilassa noin sentin paksuincen äänieristysmatto, joten kaikella todennäköisyydellä kosteutta on sen ja pohjapellin välissä. Ainakin istuimen alla, mistä pääsee koskettamaan pohjapeltiä, niin siellä minun Giuliassa oli kosteutta (tarttui sormeen ja paperinenäliinaan)
Asia varmistettava matto avaamalla ja tarvittaessa pohjapelti asianmukaisesti kuivattava.
Maton allahan kulkee melkoinen määrä johdotuksia, joten ei ole kuin ajan kysymys kun hapristuvat johdot ja hapettuneet liitokset alkaa häiriöitä, vikailmoituksia, ym. pikkukiusaa aiheuttamaan…🤔🫣🤭

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:
25 Elo 2022, 12:20
Erikseen sitten on ilmastoinnin kondessiveden putken tukkeutuminen.
Minulla ei koskaan ollut ongelmaa tuon kanssa mutta joskus nosturilla katsoin hammaslääkärin peilin kanssa putken päätä ja yritin suunnitella kuinka tuon rassaisi jos tarve tulisi.

Ehkä jarruputkesta voisi taivuttaa sopivan muotoisen ohjurin ja laittaa jokin fillarin jarruvaijeri tms. läpi rassina. Sillä sitten pyöräyttäisi limat ja koivusiemenet liikkeelle kondenssivesiputkesta.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.

Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä :drinking:

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

FinPat kirjoitti:
25 Elo 2022, 13:06
Tiige kirjoitti:
25 Elo 2022, 12:20
Erikseen sitten on ilmastoinnin kondessiveden putken tukkeutuminen.
Minulla ei koskaan ollut ongelmaa tuon kanssa mutta joskus nosturilla katsoin hammaslääkärin peilin kanssa putken päätä ja yritin suunnitella kuinka tuon rassaisi jos tarve tulisi.

Ehkä jarruputkesta voisi taivuttaa sopivan muotoisen ohjurin ja laittaa jokin fillarin jarruvaijeri tms. läpi rassina. Sillä sitten pyöräyttäisi limat ja koivusiemenet liikkeelle kondenssivesiputkesta.
Joo, samaa katselin tänään auton alla kun oli nosturilla etu- ja takaperän sekä jakolaatikon öljyjen vaihtoa varten. Putken pää tulee tippuvasta vedestä päätellen siihen automaattilootan päälle puolen välin tietämille. Mutta on siellä ihan päällä enkä ainakaan omaa sorkkaani saanut mahtumaan mistään kolosta sinne ropeltamista varten. Hankalalta rassattavalta vaikuttaa :( Noh vielä tiputti vettä onneksi niin ainakin jotain pääsee läpi.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TompanGiulia kirjoitti:
25 Elo 2022, 15:40
Joo, samaa katselin tänään auton alla kun oli nosturilla etu- ja takaperän sekä jakolaatikon öljyjen vaihtoa varten. Putken pää tulee tippuvasta vedestä päätellen siihen automaattilootan päälle puolen välin tietämille. Mutta on siellä ihan päällä enkä ainakaan omaa sorkkaani saanut mahtumaan mistään kolosta sinne ropeltamista varten. Hankalalta rassattavalta vaikuttaa :( Noh vielä tiputti vettä onneksi niin ainakin jotain pääsee läpi.
Ei sinne käsi mahdu millään. En usko että edes vaihteiston tuen irroittaminen auttaisi asiaa, laatikko tulisi ehkä muutaman sentin alaspäin kardaanin ja moottorin varaan.

Tällaisella peilillä näkee kyllä putken pään ilman että irroittaa mitään.

Kuva

Ehkä sitä saisi tungetuksi sopivasti taivutetun jarruputken pätkän tuonne putken päähän? Siitä sitten rassia, paineilmaa tai imua letkuun.

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Ennen rassihommia kokeilisin seuraavaa (itse kokeillut)
Lauhdesäiliön pohjaan reilusti vettä puutarhaletkulla. Huuhtoo kyllä pienemmät mömmöt tyhjennysaukon läpi letkuun ja pihalle…👩‍🚒

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

Mr. Muscle tai vastaavaa kemiallista viemärin avaajaa sinne :mrgreen: :mrgreen:

Tutkin tota ilmanottoaukkoa, tuolla linkatulla youtube videollahan se rakenne esiteltiinkin hyvin, kiitokset siitä linkkaajalle. Siihen sais kyllä tiivistenauhoilla korjattua tuon aukon niin, että ilmaa otetaan keskemmältä autoa eikä siitä heti aukon yläpuolelta. Täytyy sovitella ja askarrella. Se korjais tuon pesuvesi/sadevesiongelman. Sähköboksi pitänee huputtaa joka tapauksessa, koska se kondenssivesi voi vielä tuon korjauksen jälkeenkin tulvia sinne.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ellen nyt ihan väärin muista, niin AutoMilanossa kirottiin näiden Giulian sähköjen kanssa. Kerran oli kuulemma auto, joka valitti parkkitutkista. Vika olikin toisessa ajovaloumpiossa, joka oli pimeänä ja kun se fiksattiin, niin tutkat lähti toimimaan.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Raikkoo kirjoitti:
25 Elo 2022, 13:20
Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.

Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä :drinking:
Body computerilta löytyi F51 7,5 A sulake joka oli rikki. Uusi sulake tilalle ja laitteet tuntuu toimivan. Saa nähdä kauanko menee ennenkä uudestaan särkee sulakkeen. BCM oli kuiva, liittimet puhtaat jne.

Saa esittää ideoita...

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Itse olen pyrkinyt ratkaisemaan pesuvesi/sadevesi pysyväisongelman siten että:
1. Imastoinnin säädin ja aina sammutettaessa asentoon M
2. Olen hankkinut korkeareunaiset ( n. 50 mm ) 3D tulostettu kumimatot Giulun mitoilla. Vettä saa tulla pari litraa ennen kuin alkaa valuttaa kangasmatoille…☺️😊😇

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MeSoma kirjoitti:
25 Elo 2022, 17:11
Ennen rassihommia kokeilisin seuraavaa (itse kokeillut)
Lauhdesäiliön pohjaan reilusti vettä puutarhaletkulla. Huuhtoo kyllä pienemmät mömmöt tyhjennysaukon läpi letkuun ja pihalle…👩‍🚒
Mistä tuohon lauhdesäiliöön pääsisi käsiksi yläkautta? Kuvittelin sen olevan kojelaudan sisällä?

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Konehuoneessa vasemmalla tuulilasin edessä kolmiomallisen ritelikön alla, siinä se jököttää…

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MeSoma kirjoitti:
25 Elo 2022, 19:55
Konehuoneessa vasemmalla tuulilasin edessä kolmiomallisen ritelikön alla, siinä se jököttää…
Eiköhän tuo ole sisäilmanoton kotelo? Ei siis ilmastoinnin kondenssiveden poisto. Toki viemäri tuollakin on mutta se menee eri paikkaan.

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

Mulla on ton pohjalla vaan aukko (ainakin 1x3cm) mistä vesi pääsee valumaan auton alle tai mitä siinä nyt heti alla sitten onkaan. Se mistä kondenssiveden putki lähtee on jossakin muualla.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Raikkoo kirjoitti:
25 Elo 2022, 18:30
Raikkoo kirjoitti:
25 Elo 2022, 13:20
Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.

Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä :drinking:
Body computerilta löytyi F51 7,5 A sulake joka oli rikki. Uusi sulake tilalle ja laitteet tuntuu toimivan. Saa nähdä kauanko menee ennenkä uudestaan särkee sulakkeen. BCM oli kuiva, liittimet puhtaat jne.

Saa esittää ideoita...
On siinä kyllä survottu paljon laitteita yhden sulakkeen taakse.

Kuva

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

No mulla vissiin lukihäiriö ja taitaa olla ymmärryshäiriökin…😳
Säiliö kolmioritelikön alla tosiaankin vain ilmanotossa jonkin sortin ”varosäiliö” ja jos se täyttyy eikä pääse pohja-aukon kautta tyhjenee, niin sitten vesi pääsee ilmastoinnin raitisilmaventtiilin kautta jalkotilaan (jos venttiili auki asennossa)
Ja ilmeisesti pääsee voimakkaan sateen / tuulen painamana vaikka säiliö tyhjenisikin, kuten minulla kävi.

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Lauhteen tyhjennyksen sijainti taitaa olla sitten hankala, vaikea ja jos tukossa ilmeisen hankala korjata.
Ohessa linkkiä engelsmannien Giuliaforumille missä sitä manattu maan rakoon.
https://www.giuliaforums.com/threads/wh ... ted.50369/

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

MeSoma kirjoitti:
25 Elo 2022, 21:45
Ja ilmeisesti pääsee voimakkaan sateen / tuulen painamana vaikka säiliö tyhjenisikin, kuten minulla kävi.
Joo, näin mäkin ymmärtäisin asian. Ne sen ritilikön reunukset on estämässä veden valumista ritilikkoon ja niiden pitäisi ilmeisesti ohjata vesi muovia pitkin ritilikön ohi auton kylkeä kohti mistä ne valuu lopulta maahan. Ongelma minun nähdäkseni on se, että ne reunukset on liian matalat. Ja etenkin jos vesi tulee sen lähempänä tuulilasia olevan muovilistan yli konepellin ja muovin välistä, tulee se varmasti ritikön reunan yli. Nyt jos samaan aikaan ilmastointilaitteessa on kova imu päällä niin kaipa se voi vetää sitä vettä ihan siitä suoraankin sisäänsä ilman sen ritilän alla olevan säiliön/kaivon täyttymistä :roll:

Tein ekan prototyypin tämän ratkaisemiseksi. Kehystin ritilikön vetämällä siihen reunukseen kiinnittyvää tiivistenauhaa sen ritilikön reunusta pitkin ympäriinsä. Melkein yhtä korkea tiiviste kuin se konepellin/moottoritilan tiivistenauha, mutta ei aivan, jotta sieltä tiivisteen ja konepellin välistä pääsee kuitenkin ilma vielä kulkemaan. Nyt siitä ei enää pääse vesi yli ellei nyt tule ihan vedenpaisumus. Tuli ihan siisti. Laitoin kokeeksi vielä sen sulakerasian muoviluukun reunukseenkin saman tiivistenauhan estämään veden tulon sen kannelle, mutta sen reunus on niin matala, että tuo käyttämäni tiivistenauha on siihen liian isoa, ei tullut täysin siisti.
Lisäksi voisi liimata siihen tuulilasia lähinnä olevan muovin päälle tiivistenauha. Se tiivistyisi konepeltiä vasten ja estäisi siitä kohtaa veden valumisen suoraan kohti ritilää. Siinä on vaan pissapojan kohdalla huono paikka kun siihen ei oikein saa tiivistettä kunnolla eli joka tapauksessa siitä päässee vettä tulemaan. Jos tuonkin saisi nätisti laitettua niin sitten vesi ei tulisi ritilikön kohdalta ollenkaan vaan valuisi tuulilasin kulmasta muovia pitkin suoraan kyljen puolelle mihin sen kuuluisikin mennä. Tai sitten tulisi sisään suunnilleen tuulilasin keskikohdalta milloin se valuu noita tiivistenauhoja pitkin varmasti ritilikön ohi.

Askartelen tuon liimanauhan ehkäpä vielä, niin se vesi ei pääse ainakaan ihan ritilän kohdalta melkein suoraan ylhäältä päin siihen ritilikön reunukseen. Mutta tämän korjaaminen näyttää helpolta verrattuna siihen kondenssivesihommaan mikä minua harmittaa/jänskättää enemmän.

Ps. Kuva ois kiva, mutta tähän ei näköjään voi liittää kännykästä suoraan kun ovat liian isoja.

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

FinPat kirjoitti:
25 Elo 2022, 16:53
Ehkä sitä saisi tungetuksi sopivasti taivutetun jarruputken pätkän tuonne putken päähän? Siitä sitten rassia, paineilmaa tai imua letkuun.
Oisko sulla nosturi helposti ja aina halutessasi käytettävissä? Jos kato giuliayhteisön yhteisen hyvän nimissä testaisit ja kokeilisit onnistuisiko tuo :-D

Paineilma kuullostaisi helpolta vaihtoehdolta, edellyttäen että sen jarruputken saisi niin pitkälle ettei kondenssiputki lentäisi vaan sieltä jarruputken sisältä pois kun laittaa painetta, JA, että siellä kondenssiputken alkupäässä on sellainen ympäristö ettei sinne puhallettu paineilma ja putkessa ollut röppö aiheuta mitään ongelmia. En tiedä laisinkaan mitä siellä kondenssiputken alkulähteillä on.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Tossa on parikin asiakaspilotointiin jätettyä ongelmaa alfalta joissa ainoa ratkaisu olisi muotoilla se konehuoneen sisäilman otto uusiksi.
1. Kuten tomppa mainitsi ne reunat ovat liian matalat konehuoneessa joten jäätä/lunta tai vaan liian kova tulva niin vedet ovat sisällä. Läpän pitäisi sulkeutua automaattisesti kun autossa ei ole virrat päällä, jonka pitäisi estää vuoto mutta näin ei kyllä aina ole. Älkää kuitenkaan koskaan menkö konepesuun virrat päällä ja sisäilman ohjaus automaatilla.
2. Ja kenen mielestä oli hyvä idea laittaa juuri tällaiseen kriittisen paikan alapuolelle bcm täysin suojaamatta.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

TompanGiulia kirjoitti:
22 Elo 2022, 20:45

Samalla rupeamalla vaihtu 6.5” pikkunäyttö isompaan 8.8” näyttöön. Aika helppo oli vaihtaa. En tiedä mikä vuosimalli tämä ”uusi” näyttö on, mutta muovi ei ole ainakaan hapertunut niinkuin vanhassa oli eli olisiko jo päivitetympää versiota (tämä tuli ebayn kautta jostain balttiasta).
Tää hukku vähän tulvivaan giulia keskusteluun mutta löysitkö ihan hyväkuntoisen? Suurin ongelma ei ole löytää 8.8" näyttöä suht edullisesti, mutta suurin ongelma on löytää virheetön. Se pleksi on herkkä naarmuuntumaan ja lisäksi jokaisessa tuntuu olevan jonkinsortin murtumis issueita. Liekö ne puretaan väkivallalla vai mikä. Lisäksi niissä on aika usein rajuja pyyhkimisnaarmuja. Mitäköhän vesihionta ja mylly sanois noille?
Oon kanssa miettiny pikkunäytön vaihtamista isompaan, niin sais esim peruutuskameran ja navin näytön vähän isommaksi. Muussa sille ei juurikaan tarvetta.
Tuliko sulle matta vai kiiltävä? Mikä tuotenro? Noita on about 10 eri oem tuotenumerolla. Ihan ekat on niitä jotka rupee halkeilee pinnasta auringon/lämmön vaikutuksesta eli ne kannattaa unohtaa. Ja gen3:set ei ole enää sitten yhteensopivia ees.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TompanGiulia kirjoitti:
25 Elo 2022, 23:19
Oisko sulla nosturi helposti ja aina halutessasi käytettävissä? Jos kato giuliayhteisön yhteisen hyvän nimissä testaisit ja kokeilisit onnistuisiko tuo :-D
Siirryin jo käyttöautopuolella jonkin aikaa sitten vispiläleiriin ja Stelvio matkasi eteenpäin.
TompanGiulia kirjoitti:
25 Elo 2022, 23:19
Paineilma kuullostaisi helpolta vaihtoehdolta, edellyttäen että sen jarruputken saisi niin pitkälle ettei kondenssiputki lentäisi vaan sieltä jarruputken sisältä pois kun laittaa painetta, JA, että siellä kondenssiputken alkupäässä on sellainen ympäristö ettei sinne puhallettu paineilma ja putkessa ollut röppö aiheuta mitään ongelmia. En tiedä laisinkaan mitä siellä kondenssiputken alkulähteillä on.
En ole löytänyt kuvausta letkun alapäästä mutta kondenssivesiputken pää lähtee kojelaudan sisältä jostakin:

Kuva

Onkohan kenelläkään ollut vaihdelaatikko irti? Silloinhan tuon näkisi helposti.

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

JanV kirjoitti:
26 Elo 2022, 08:21
Tää hukku vähän tulvivaan giulia keskusteluun mutta löysitkö ihan hyväkuntoisen? Suurin ongelma ei ole löytää 8.8" näyttöä suht edullisesti, mutta suurin ongelma on löytää virheetön. Se pleksi on herkkä naarmuuntumaan ja lisäksi jokaisessa tuntuu olevan jonkinsortin murtumis issueita. Liekö ne puretaan väkivallalla vai mikä. Lisäksi niissä on aika usein rajuja pyyhkimisnaarmuja. Mitäköhän vesihionta ja mylly sanois noille?
Oon kanssa miettiny pikkunäytön vaihtamista isompaan, niin sais esim peruutuskameran ja navin näytön vähän isommaksi. Muussa sille ei juurikaan tarvetta.
Tuliko sulle matta vai kiiltävä? Mikä tuotenro? Noita on about 10 eri oem tuotenumerolla. Ihan ekat on niitä jotka rupee halkeilee pinnasta auringon/lämmön vaikutuksesta eli ne kannattaa unohtaa. Ja gen3:set ei ole enää sitten yhteensopivia ees.
Joo, tuo minulle tullut on aivan täydellinen. Sanoisin, että se on matta. Myyjä sanoi, että siinä on pieni naarmu ja laittoi kuvia ”lakkaamistaan” näytöistä, joissa naarmut on korjattu. Ne oli hyvin kiiltäviä kuvissa, mutta naarmuttomia kyllä. Uskalsin sitten tilata ja varauduin siihen, että ehkä joutuu fiksailemaan. Mutta sitten kun oli lähettämässä, laittoikin vielä viestiä, että sulla kävi hyvä tuuri ja tää näyttöhän on kuin uusi. Ja niin kyllä on. Täytyy tutkia löydänkö mitään gen infoa mistään materiaaleista, en muista tuliko otettua kuva näytön takapuolesta ennen asennusta.

Näyttö on erittäin leveä, mutta saman korkuinen kuin alkuperäinen. Eli siitä alkuperäisestä laatikkonäytöstä tulee pitkulainen. Naville se on jees eli näkyy enemmän karttaa, tosin vain leveyssuunnassa. Peruutuskameralle vähän hyödytön kun se näyttää oikealla laidalla sen peruutuskuvan ja vasemmalla laidalla tutkien varoituskuvan. Eli sen peruutuskuvan koko ei varsinaisesti kasvanut.

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Vastaisin Finpat analyysiin, minkä kaaviokuvassa näkyy vihreä tyhjennysnippa pos.1
Minusta alkaa tuntua (kun egelsmannien forumia pitempään lueskelin) että toi nippa itse asiassa on automaattityhjenteinen, eikä mitään varsinaista tyhjennysputkea edes ole. Jos nipan ympäristöön kerääntyy riittävästi moskaa niin se tukkeutuu - sillä seurauksella että lauhde alkaa tulvia jalkotilaan.
Nimimerkki ”Chrosshairs” oli nipan löytänyt ja sen onnistunut avaamaan. Heitin Google kääntäjän hänen postauksen ja korjasin siitä käännösvirheet.
” Olen suorittanut tämän korjauksen pudottamatta vaihteistoa. Nosta autosi riittävän korkealle etupäästä. Käytä 1 nosturia kuljettajan puolella ja 1 tunkkia matkustajan puolella, jotta voit makaamaan mukavasti sen alla. Irrota pohjapaneelin kansi. Varmista, että käytät nosturijalkaa etualumiinisen poikkipalkin alla. Irrotettavana on vain yksi pultti, se on pidikettä pitävä pultti, joka pitää 2 jäähdytinlinjaa maadoitushihnan vieressä. Kun saat sen poistettua ja linjat tieltä, voit livahtaa kätesi voimansiirtotunneliin vääntömomentinmuuntimen ohi ajoneuvon takaosaa kohti. Tässä vaiheessa olet kohteen päällä. Sinun täytyy saada hauis syvälle, jos voit tehdä tämän. Minulla ei ole paksuja, kehonrakentajan kokoisia käsivarsia, mutta se on ahdas tila siitä huolimatta. Siirry leimatun metallilevyn yläosasta ja jatka liikkumista taaksepäin, kunnes saavutat liitteenä olevan LVI-kaavion pdf:ssä näkyvän suojakupin (rubber boot) (tämä ei kyllä näy kaaviossa, rubber boot” on yleensä joku nivelsuojakuppi). Nuppi on suunnattu auton takaosaan. Jos saat sormen sen päälle, pyyhkäise sitä muutaman kerran, karkoita likaa tai mutaa, tai pölyä tai mitä tahansa sinne juuttunutta, niin näet ja tunnet veden virtaavan ulos.”
Näin ainakin yksi mies saanut tyhjennyksen toimimaan.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MeSoma kirjoitti:
26 Elo 2022, 12:08
Vastaisin Finpat analyysiin, minkä kaaviokuvassa näkyy vihreä tyhjennysnippa pos.1
Minusta alkaa tuntua (kun egelsmannien forumia pitempään lueskelin) että toi nippa itse asiassa on automaattityhjenteinen, eikä mitään varsinaista tyhjennysputkea edes ole. Jos nipan ympäristöön kerääntyy riittävästi moskaa niin se tukkeutuu - sillä seurauksella että lauhde alkaa tulvia jalkotilaan.
Nimimerkki ”Chrosshairs” oli nipan löytänyt ja sen onnistunut avaamaan. Heitin Google kääntäjän hänen postauksen ja korjasin siitä käännösvirheet.
” Olen suorittanut tämän korjauksen pudottamatta vaihteistoa. Nosta autosi riittävän korkealle etupäästä. Käytä 1 nosturia kuljettajan puolella ja 1 tunkkia matkustajan puolella, jotta voit makaamaan mukavasti sen alla. Irrota pohjapaneelin kansi. Varmista, että käytät nosturijalkaa etualumiinisen poikkipalkin alla. Irrotettavana on vain yksi pultti, se on pidikettä pitävä pultti, joka pitää 2 jäähdytinlinjaa maadoitushihnan vieressä. Kun saat sen poistettua ja linjat tieltä, voit livahtaa kätesi voimansiirtotunneliin vääntömomentinmuuntimen ohi ajoneuvon takaosaa kohti. Tässä vaiheessa olet kohteen päällä. Sinun täytyy saada hauis syvälle, jos voit tehdä tämän. Minulla ei ole paksuja, kehonrakentajan kokoisia käsivarsia, mutta se on ahdas tila siitä huolimatta. Siirry leimatun metallilevyn yläosasta ja jatka liikkumista taaksepäin, kunnes saavutat liitteenä olevan LVI-kaavion pdf:ssä näkyvän suojakupin (rubber boot) (tämä ei kyllä näy kaaviossa, rubber boot” on yleensä joku nivelsuojakuppi). Nuppi on suunnattu auton takaosaan. Jos saat sormen sen päälle, pyyhkäise sitä muutaman kerran, karkoita likaa tai mutaa, tai pölyä tai mitä tahansa sinne juuttunutta, niin näet ja tunnet veden virtaavan ulos.”
Näin ainakin yksi mies saanut tyhjennyksen toimimaan.
Tuo vihreä osa on kyllä kojelaudan alla tai sisällä. Siitä on pakko olla tyhjennysputki sinne vaihdelaatikon päälle. Ja tosiaan sen putken pään näkee kyllä peilillä auton alta kun ottaa suojamuovin irti.

Tuo engelsmanni on hiplannut juuri sen putken päätä.

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Mies kyllä puhuu nupista, ja siltä se kaavion vihreä osa, pos.1 näyttää. Ja kyllä minä ainakin tuntisin sormissani nupin ja putken, tai letkun välisen eron.
Mutta kun ei henk. kohtaista kokemusta, niin en ala kinaamaan.
Ehkäpä joku nyt ottaa selvää, jotta lopullinen totuus selviää…

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Eikä avaus kovin kummoinen voi olla, kun em. Forumilla parikin postaaja kirjoittaa löytäneensä korjaamon, missä avaus tehtiin 1t/70€
Ja muistan tälläkin Forumilla kirjoitetun että ainakin Ess Autotalossa Seinäjoella näitä avauksia olisi tehty.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MeSoma kirjoitti:
26 Elo 2022, 12:43
Mies kyllä puhuu nupista, ja siltä se kaavion vihreä osa, pos.1 näyttää. Ja kyllä minä ainakin tuntisin sormissani nupin ja putken, tai letkun välisen eron.
Mutta kun ei henk. kohtaista kokemusta, niin en ala kinaamaan.
Ehkäpä joku nyt ottaa selvää, jotta lopullinen totuus selviää…
Letkun päässä kuristin jonka tarkoituksena on estää ilman ja moskan virtaus väärään suuntaan.

Ja ilmastointilaitteen höyrystin / evaporator sijaisee HVAC modulissa joka on puolestaan kojelaudan sisällä, ei vaihdelaatikon päällä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

MeSoma kirjoitti:
26 Elo 2022, 13:04
Eikä avaus kovin kummoinen voi olla, kun em. Forumilla parikin postaaja kirjoittaa löytäneensä korjaamon, missä avaus tehtiin 1t/70€
Ja muistan tälläkin Forumilla kirjoitetun että ainakin Ess Autotalossa Seinäjoella näitä avauksia olisi tehty.
Jes, kyllä ainakin puhaltimen moottorin osalta ESS teki hommia meikän Juuliassa. Oli laakerit saaneet kosteutta ,
puhallinteho heikentyi ja ruosteenpoiston ja herkistely nimissä
niitä piti kylvettää sähkö-Crc:ssä pari vkoa. Lattialle asti ei meikällä ole vettä tullut.
Suunnittelufibahan tuossa on kaiken alku ja juuri.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

TompanGiulia
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
Car(s): Giulia Veloce
159

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TompanGiulia »

FinPat kirjoitti:
26 Elo 2022, 08:43
En ole löytänyt kuvausta letkun alapäästä mutta kondenssivesiputken pää lähtee kojelaudan sisältä jostakin:

Kuva
Ompas kinkkinen! Otin hanskalokeron ym muut verhoilut pois tosta apukuskin puolelta. Jos oikein tulkitsen näkymää siellä ja kuvaa niin tuo FinPatin linkkaama kuva on ikäänkuin alhaalta päin otettu. Tosielämässä tuota katsotaan apukuskin paikalta siis sivusta päin eli naama ikäänkuin tuon numeron 3 kohdalla ja katse nuolen suuntaan.

Tuo osa 1 eli putken alkupää on siis pohjalla eli vasten lattiaa. Ja mun mielestä se sijoittuu keskikonsolin keskelle (eli siis niiden kojelaudassa näkyvien ilmastointisäätimien taakse alle keskelle). Näin ollen mun nyt tekemillä purkamisilla sitä ei saa näkyville.

Mutta se on kyllä semmoinen paikka, että siinä ei ole bcm:iä tai muita olennaisia sähköosia kyllä lähellä. Piuhoja ja ehkä liittimiä kyllä, tarvii tutkia tarkemmin. Näin ollen mun mielestä tämän kondenssiputken ylivuoto ei voi aiheuttaa apukuskin jalkatilassa olevien osien kastumista suoraan. Tosin vesihän tulvii ton boksin sisälle missä tuo vihreä letkun kiinnike (osa1) on kiinni, joten siellä sisällä se on lopulta kaiketikin ilmastointijärjestelmän sisällä jos pinta nousee riittävän korkealle. Kuvittelisin siinä olevan jonkunlaisen kaukalon missä toi vihree nippa on kiinni. Jos se vesi pääse tuon laitteen sisällä ilmakanaviin ja sitten puhallinmoottorille (osa 3), jonka alapuolella vieressä ne sähköosat on, on vaikutus sama kuin ulkoa tulevan veden pääsy tonne moottorin seudulle. Tämä vaatisi, että tuossa kohtaa olisi moottoriinpäin imeviä ilmaputkia tai sitten kallistukset pitäisi viedä puhallinmoottorille päin. Tarvii tutkia tuota vielä. Joka tapauksessa ylivuoto kastelee kyllä matot, koska tuosta keskikonsolin tienoilta leviää tota koria pitkin korkeammalla olevan keskitunnelin päältä sivuille jalkatiloihin.

Mutta oliko se vikadiagnoosi siitä, että tukkeutunut kondenssiputki kastelee BCM:n ihan satavarma? Se on mahdollista, mutta se vaatii sen ettei ylivuotovesi tule ulos tuosta härpäkkeestä keskikonsolin kohdalla vaan pääsee kulkeutumaan ilmakanavia pitkin moottorille saakka. Eli keskikonsolin alueen osat pitäisi olla vesitiiviit (tai sitten moottorin pitäisi imeä ilmaa keskikonsolilta päin itseensä päin).

Sen tosta näkee suoraan, että ulkoa ilman sisääntulon kautta sisään imetty vesi tulee kyllä suoraan tohon sähköosien päälle/läheisyyteen. Tossa kuvassa oleva kaukalo numeron 2 oikealla puolella on se konetilassa näkyvän ritilän alla oleva ”kaivo” mihin yli tulleen sadeveden pitäisi tippua ja siitä ton keltaisen kumilörtsyn kautta ulos. Mutta jos moottori imeekin ne vedet matkalta sisään, ne tihkuu jostain tosta ilmakanavista moottorin lähellä suoraan sähköosien päälle.

Prototyyppi konetilan vesiohjauksista muuten kehittyi ja rakensin sen koko hommelin uuteen malliin :-) Nyt on sen verran hieno, että pitäis oikeasti ottaa kuva 8)

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

matti_vuorio kirjoitti:
25 Elo 2022, 21:41
Raikkoo kirjoitti:
25 Elo 2022, 18:30
Raikkoo kirjoitti:
25 Elo 2022, 13:20
Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.

Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä :drinking:
Body computerilta löytyi F51 7,5 A sulake joka oli rikki. Uusi sulake tilalle ja laitteet tuntuu toimivan. Saa nähdä kauanko menee ennenkä uudestaan särkee sulakkeen. BCM oli kuiva, liittimet puhtaat jne.

Saa esittää ideoita...
On siinä kyllä survottu paljon laitteita yhden sulakkeen taakse.

Kuva
Tähän palaten. Pari päivää autolla ajeltu ja toistaiseksi paukut pysynyt ehyinä, en toki jaksa uskoa että sulake olisi ns. huvikseen lauennut. Täytyy yrittää saada kiinni minkälaisissa olosuhteissa jne. seuraavan kerran napsuu ja yrittää lähteä sitä kautta perkaamaan.

Vastaa Viestiin