Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
255
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 449

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei välttämättä - jos kaikki pyörät on maassa, niin tilanne on ok.

Jos nostaa vaikka vaan keulan puomille ja etupyörät on lukossa ja takapyörät maassa, niin se on kielletty tilanne, eli aina lavahinaus niin on käytännössä turvassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kuinkahan lie katsastuksen jarrudynon kanssa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jyrkkä ehkä, vastaus löytynee ohjekirjasta tai valmistajan matskuista trafikoomikoille. Ainakin periaatteessa nelivetomoodillinen dyno, joka pyörittää rullia eri suuntaan, on näissäkin ok jos ei kummallakaan akselilla ole lukkoa, mutta neuvoisin silti inssiä varmistamaan valmistajan ohjeista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Polforea kirjoitti:
08 Joulu 2022, 09:17
Jyrkkä ehkä, vastaus löytynee ohjekirjasta tai valmistajan matskuista trafikoomikoille. Ainakin periaatteessa nelivetomoodillinen dyno, joka pyörittää rullia eri suuntaan, on näissäkin ok jos ei kummallakaan akselilla ole lukkoa, mutta neuvoisin silti inssiä varmistamaan valmistajan ohjeista.
Hyvä pointti, mulla katsastus vasta 2024, mutta pitääpi yrittää ottaa valmiiksi selvää, miten hoituu. Ent.elämässä annoin Autokeskuksen hoitaa xdrive bimmerin katsastuksen. Eli siellä ainakin tiedettiin, mihin viedä.
- Kari

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
08 Joulu 2022, 09:17
Jyrkkä ehkä, vastaus löytynee ohjekirjasta tai valmistajan matskuista trafikoomikoille. Ainakin periaatteessa nelivetomoodillinen dyno, joka pyörittää rullia eri suuntaan, on näissäkin ok jos ei kummallakaan akselilla ole lukkoa, mutta neuvoisin silti inssiä varmistamaan valmistajan ohjeista.
Pikainen Googlaus ei löytänyt tragikoomikkojen ohjeita iDriveen tai Q4:n mutta esim. Haldex Volvoihin löytyi ohjeistus.

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... ositus.pdf

Voisin kuvitella Magna Actimax autojen kuitenkin pärjäävän paremmin kuin Torsen keskilukolla olevien. Kuinka jarrutestaus 159 Q4 katsastuksissa on mennyt?

P.S. Linkki videoon Magnan erilaisten AWD toteutusten talvitestauksesta (2016):
https://www.youtube.com/watch?v=PbFNBw5PWtE&t=2s
Viimeksi muokannut FinPat, 08 Joulu 2022, 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Baijerin pajalta Trafikoomikoilla on paperi, jossa kerrotaan että jarrudyno on ok, mutta kaasuun ei saa koskea. Tämä, koska penari pitää kytkimen täysin auki jos kaasu on kokonaan ylhäällä ja kone tyhjäkäynnillä. Tämä kuitenkin on softariippuvaista, joten en uskalla veikata, tekeekö Giorgio samaa.

Meidän paikallisaseman (Kantolan Autokatsastus) dynossa on tuollanen kelivetomoodi, jossa rullat pyörii eri suuntiin ja akseliperä kumoaa vaikutuksen. Meidän keskitorsenit ovat käyneet tuossa testattavina ihan ongelmitta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mikakiiuru
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

Brera 3.2 Q4:sta eivät ole katsastuksessa rullille ajanu.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Melkein vuoden tauon jälkeen Giulian 2.0T -moottori kävi taas kuin viimeisiään vetelevä vanha diesel eli ihan voimaton ja koko auto hytkyi mukana. Samalla käynnistyksellä mittaristoon tuli "Change engine oil!" kehoitus. Öljyillä (Selenia Dikitek P.E. SAE 0W-30 ACEA C2) ajettu jokseenkin tasan 10 000 km ja lähes pelkkää 100+ km matkaa.

Ei kai ilmojen kylmetessä moottoriöljyyn joskus ilmaantuva kellertävä vaahto ole tämän ilmiön syynä? Vaahto pääsee multiair-yksikköön, joka "lyö tyhjää" kunnes vaahto huuhtoutuu pois oikeassa olomuodossa olevan öljyn tieltä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

155156 kirjoitti:
08 Joulu 2022, 12:17
Melkein vuoden tauon jälkeen Giulian 2.0T -moottori kävi taas kuin viimeisiään vetelevä vanha diesel eli ihan voimaton ja koko auto hytkyi mukana. Samalla käynnistyksellä mittaristoon tuli "Change engine oil!" kehoitus. Öljyillä (Selenia Dikitek P.E. SAE 0W-30 ACEA C2) ajettu jokseenkin tasan 10 000 km ja lähes pelkkää 100+ km matkaa.

Ei kai ilmojen kylmetessä moottoriöljyyn joskus ilmaantuva kellertävä vaahto ole tämän ilmiön syynä? Vaahto pääsee multiair-yksikköön, joka "lyö tyhjää" kunnes vaahto huuhtoutuu pois oikeassa olomuodossa olevan öljyn tieltä.
Saatko autoa lämmitettyä ennen kylmästarttia ? Öljypohjaa esim ? Tuo vaahto voisi olla selittävä tekijä. Ihmeen kranttuja nämä 2,0 T - moottorit tuntuvat olevan öljyn laadulle. Se helposti vaihdettavissa/puhdistettavissa oleva MultiAir-suodatin olisi talvikäytössä varmaan kova sana..
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

^ vähän samaan liittyen: muutaman kerran Rosso Veloce nykinyt hetken kylmänä kun lähtee liikkeelle. Vikakoodeja muistissa runsaasti kun huollossa tarkisteltin. Tänään aamulla oli jo tyhjäkäynti aika humppaa ja ajoin nilkuttaen Deltaan kilometrin matkan.
Vikakoodit lukuun ja lopputulema: multiair vaihtoon lukemalla 56000 km.
Multiair- yksiköitä maassa 7 kpl , joten löytyy muillekin nopeasti.
Huoltopäällikkö luki tarinaa jostain toisesta jossa samat oireet: ensin herjaa häiriöistä sylinterissä, sitten vaihdettu tulppaa ja puolaa ja puolan kiinnikettä ja ongelmat loppuneeet multiair-yksikön vaihtoon.
Päätettiin ohittaa noi alkuverryttelyt ja vaihdetaan suoraan multiair.
Jokuhan tän jo ennusti meikäläiselle 😁.
- Kari

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 13:52
Päätettiin ohittaa noi alkuverryttelyt ja vaihdetaan suoraan multiair.
Jokuhan tän jo ennusti meikäläiselle 😁.
Operaation hinta kiinnostaa, vaikka sinun auton tapauksessa taitaa mennä takuuseen.

Minulle ei ole selvinnyt, että miksi multiair-yksiköitä vaihdetaan niin herkästi ainakin Suomessa. Mikä niissä menee rikki?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tuohon vaahtohommaan. Kyse ilmeisesti kylmälimasta mitä voi muodostua öljykorkkiin ja huohotusjärjestelmään. Öljypumppu imee öljyn öljypohjan pohjalta ja jos sielläkin on vaahtoa niin kyllä siinä menee kangen laakerit ja muut multiairin lisäksi. Eli ei sen öljyn pitäisi vaahtoa olla öljypohjassa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kaikkien "oikeiden" ja jopa "semioikeiden" nelivetojen kaa katsurit on aina skipannu jarrudynon ja testaavat jarrut vaan käytännössä. Ei sitä kannata pelätä, ne tietää kyllä mitä tekee.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

155156 kirjoitti:
08 Joulu 2022, 14:43
karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 13:52
Päätettiin ohittaa noi alkuverryttelyt ja vaihdetaan suoraan multiair.
Jokuhan tän jo ennusti meikäläiselle 😁.
Operaation hinta kiinnostaa, vaikka sinun auton tapauksessa taitaa mennä takuuseen.

Minulle ei ole selvinnyt, että miksi multiair-yksiköitä vaihdetaan niin herkästi ainakin Suomessa. Mikä niissä menee rikki?
Oma päätelmä on, että jonkinlainen sähkövika(multiairin solenoidi?), joka esiintyy vain käynnistyksessä ja AINA päivän ensimmäisessä käynnistyksessä. Tällaisia käynnistyksiä ollut reilun kolmen vuoden aikana ehkä 10. Ongelma poistuu muutamalla/yhdellä uudelleenkäynnistyksellä. Ei vaikuta öljy, on ollut Seleniaa/Shelliä ja ihan uutta ja 10tkm nähnyttä.
Itse en ainakaan näillä oireilla vielä vaihda multiairia.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

155156 kirjoitti:
08 Joulu 2022, 14:43
karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 13:52
Päätettiin ohittaa noi alkuverryttelyt ja vaihdetaan suoraan multiair.
Jokuhan tän jo ennusti meikäläiselle 😁.
Operaation hinta kiinnostaa, vaikka sinun auton tapauksessa taitaa mennä takuuseen.

Minulle ei ole selvinnyt, että miksi multiair-yksiköitä vaihdetaan niin herkästi ainakin Suomessa. Mikä niissä menee rikki?
Juu, takuuhommia, mutta kysäsen hintaa.
4 tuntia on ohjetyöaika.
Itsellä oireilee satunnaisesti vain pakkasaamun ensimmäisessä kylmästartissa ja hetken ajossa sen jälkeen. Kun kone hieman lämpiää, ei ongelmaa.
- Kari

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 13:52
^ vähän samaan liittyen: muutaman kerran Rosso Veloce nykinyt hetken kylmänä kun lähtee liikkeelle. Vikakoodeja muistissa runsaasti kun huollossa tarkisteltin. Tänään aamulla oli jo tyhjäkäynti aika humppaa ja ajoin nilkuttaen Deltaan kilometrin matkan.
Vikakoodit lukuun ja lopputulema: multiair vaihtoon lukemalla 56000 km.
Multiair- yksiköitä maassa 7 kpl , joten löytyy muillekin nopeasti.
Huoltopäällikkö luki tarinaa jostain toisesta jossa samat oireet: ensin herjaa häiriöistä sylinterissä, sitten vaihdettu tulppaa ja puolaa ja puolan kiinnikettä ja ongelmat loppuneeet multiair-yksikön vaihtoon.
Päätettiin ohittaa noi alkuverryttelyt ja vaihdetaan suoraan multiair.
Jokuhan tän jo ennusti meikäläiselle 😁.
Mitä vikakoodeja siellä oli?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 15:07
155156 kirjoitti:
08 Joulu 2022, 14:43
karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 13:52
Päätettiin ohittaa noi alkuverryttelyt ja vaihdetaan suoraan multiair.
Jokuhan tän jo ennusti meikäläiselle 😁.
Operaation hinta kiinnostaa, vaikka sinun auton tapauksessa taitaa mennä takuuseen.

Minulle ei ole selvinnyt, että miksi multiair-yksiköitä vaihdetaan niin herkästi ainakin Suomessa. Mikä niissä menee rikki?
Juu, takuuhommia, mutta kysäsen hintaa.
4 tuntia on ohjetyöaika.
Itsellä oireilee satunnaisesti vain pakkasaamun ensimmäisessä kylmästartissa ja hetken ajossa sen jälkeen. Kun kone hieman lämpiää, ei ongelmaa.
Oletko koskaan kokeillut käynnistää uudelleen ja antaa tyhjäkäynnin tasaantua ennen ajoa?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:
08 Joulu 2022, 15:08
karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 15:07
155156 kirjoitti:
08 Joulu 2022, 14:43


Operaation hinta kiinnostaa, vaikka sinun auton tapauksessa taitaa mennä takuuseen.

Minulle ei ole selvinnyt, että miksi multiair-yksiköitä vaihdetaan niin herkästi ainakin Suomessa. Mikä niissä menee rikki?
Juu, takuuhommia, mutta kysäsen hintaa.
4 tuntia on ohjetyöaika.
Itsellä oireilee satunnaisesti vain pakkasaamun ensimmäisessä kylmästartissa ja hetken ajossa sen jälkeen. Kun kone hieman lämpiää, ei ongelmaa.
Oletko koskaan kokeillut käynnistää uudelleen ja antaa tyhjäkäynnin tasaantua ennen ajoa?
Juu, ennen ei ole nykinyt jos on antanut tyhjäkäynnin tasoittua sinne 800 kierrokseen.
Tänään alkoi heti täristämään tyhjäkäynnillä ei loppunut vaikka kierrokset 800 eli siinä normissa.
Tuo sammutus ja uudelleenkäynnistys pitänee kokeilla koska aika huoltoon multiairin vaihtoon on vasta ensi vkolla.
- Kari

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kannattaa katsoa, että on huolloissa käytetty oikeaa öljyä, jolla on luokitukset nimenomaan Alfan/Fiatin taholta. Multiairilla on vaatimuksensa, ja ainakin suomalaisilla huolloilla taas perinteisesti leväperäinen suhtautuminen yksityiskohtiin, kunhan viskositeetti on sinne päin. Kylmälimaa ei öljypumpulle pitäisi päästä merkittäviä määriä, ja nekin vähät luulisi sekoittuvan viimeistään suodsttimessa, mutta eri asia on, onko sitä kertynyt multiair-yksikköön. Se selittäisi, miksi päivän ensimmäinen kylmästartti oireilee, muttei enää seuraavat. Jos yksikön saisi lämmitettyä samalla kuin moottorin, ongelmaa ei ehkä tulisikaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Selenia Digitek PE 0w-30 näyttää olevan laitettu.
Tulee mieleen, että onko 15.000 km vaihtoväli liikaa multiairille eli pitäiskö vaihtaa 10.000 km välein Suomen olosuhteissa ?
- Kari

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 20:48
Selenia Digitek PE 0w-30 näyttää olevan laitettu.
Tulee mieleen, että onko 15.000 km vaihtoväli liikaa multiairille eli pitäiskö vaihtaa 10.000 km välein Suomen olosuhteissa ?
Itse vaihtanut aina kerran vuodessa/10tkm. Eikö sinulla tule pyyntöä vaihtaa öljyjä jo 10tkm kohdalla? Itsellä ainakin siinä vaiheessa öljyt enää n.20%.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

mutt kirjoitti:
08 Joulu 2022, 17:19
Kannattaa katsoa, että on huolloissa käytetty oikeaa öljyä, jolla on luokitukset nimenomaan Alfan/Fiatin taholta. Multiairilla on vaatimuksensa, ja ainakin suomalaisilla huolloilla taas perinteisesti leväperäinen suhtautuminen yksityiskohtiin, kunhan viskositeetti on sinne päin. Kylmälimaa ei öljypumpulle pitäisi päästä merkittäviä määriä, ja nekin vähät luulisi sekoittuvan viimeistään suodsttimessa, mutta eri asia on, onko sitä kertynyt multiair-yksikköön. Se selittäisi, miksi päivän ensimmäinen kylmästartti oireilee, muttei enää seuraavat. Jos yksikön saisi lämmitettyä samalla kuin moottorin, ongelmaa ei ehkä tulisikaan.
Huonokäyntisyyttä esiintyy joskus myös ihan kesällä.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:
09 Joulu 2022, 08:15
karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 20:48
Selenia Digitek PE 0w-30 näyttää olevan laitettu.
Tulee mieleen, että onko 15.000 km vaihtoväli liikaa multiairille eli pitäiskö vaihtaa 10.000 km välein Suomen olosuhteissa ?
Itse vaihtanut aina kerran vuodessa/10tkm. Eikö sinulla tule pyyntöä vaihtaa öljyjä jo 10tkm kohdalla? Itsellä ainakin siinä vaiheessa öljyt enää n.20%.
Itsellä tuli change oil- ilmoitus n 500 km ennen kuin 15000 km tuli täyteen.
Tämä viimeinen huonokäyntisyys tapahtui nyt öljynvaihdon jälkeen, joten öljyissä ei pitäisi olla vikaa ?
Pitääpä harkita tuota 10.000 km joka tapauksessa, ei siitä haittaakaan ole.
- Kari

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
09 Joulu 2022, 10:57
jmi kirjoitti:
09 Joulu 2022, 08:15
karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 20:48
Selenia Digitek PE 0w-30 näyttää olevan laitettu.
Tulee mieleen, että onko 15.000 km vaihtoväli liikaa multiairille eli pitäiskö vaihtaa 10.000 km välein Suomen olosuhteissa ?
Itse vaihtanut aina kerran vuodessa/10tkm. Eikö sinulla tule pyyntöä vaihtaa öljyjä jo 10tkm kohdalla? Itsellä ainakin siinä vaiheessa öljyt enää n.20%.
Itsellä tuli change oil- ilmoitus n 500 km ennen kuin 15000 km tuli täyteen.
Tämä viimeinen huonokäyntisyys tapahtui nyt öljynvaihdon jälkeen, joten öljyissä ei pitäisi olla vikaa ?
Pitääpä harkita tuota 10.000 km joka tapauksessa, ei siitä haittaakaan ole.
Itsellä paljon kaupunkiajoa, joten tulee varmaan siitä syystä nopeammin.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Mistäs lähtis tonkimaan ratkaisua nyt ilmenneisiin toimimattomiin peilin lämmittimiin ja takalasinlämmittimeen? Tarkastin eilen F94 sulakkeen joka oli ehjä. Tupakansytytin kuitenkin toimii jos kyseessä on keskikonsolin lokerossa oleva.
Akun jännite kunnossa.

EDIT:
Googlettaminen tuottaa tulosta että olisiko IBS sensori syynä. Saako tuon resetoitua jotenkin järkevästi?
Akku on kertaalleen ladattu älylaturilla niin että laturi oli kytketty ohjekirjan ohjeistuksen mukaisesti suoraan akkuun.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikös tuon IBS:n takia juurikin pitäisi ladata niin, että plussa suoraan akkuun kiinni, ja miinus koriin? Konsernin ohjekirjan ohje on kyllä myös 500:ssa mainittu niin, että latauksenvalvonnan johto irti, ja laturi suoraan akkuun kiinni, toisaalta toisessa kohdassa sanotaan, ettei latauksenvalvonnan johtoa saa koskaan muulloin irrottaa, kuin akkua vaihtaessa... Mutta eihän kiinteilläkään latureilla ole muuta vaihtoehtoa, kuin olla miinus korissa, eihän siellä ketään ole valvontapiuhoja irrottelemassa. Ja jos laturi on suoraan akussa kiinni, niin IBS:llä ei ole mahdollisuutta tietää latauksesta mitään, jolloin laskuri menee sekaisin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

mutt kirjoitti:
14 Joulu 2022, 13:17
Eikös tuon IBS:n takia juurikin pitäisi ladata niin, että plussa suoraan akkuun kiinni, ja miinus koriin? Konsernin ohjekirjan ohje on kyllä myös 500:ssa mainittu niin, että latauksenvalvonnan johto irti, ja laturi suoraan akkuun kiinni, toisaalta toisessa kohdassa sanotaan, ettei latauksenvalvonnan johtoa saa koskaan muulloin irrottaa, kuin akkua vaihtaessa... Mutta eihän kiinteilläkään latureilla ole muuta vaihtoehtoa, kuin olla miinus korissa, eihän siellä ketään ole valvontapiuhoja irrottelemassa. Ja jos laturi on suoraan akussa kiinni, niin IBS:llä ei ole mahdollisuutta tietää latauksesta mitään, jolloin laskuri menee sekaisin.
Eli latasin juuri näin kun ohjeistetaan
image (3).png
image (3).png (381.47 KiB) Katsottu 2826 kertaa

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

IBS muistaakseni nollautuu, kun akun irrottaa. Alkaa sen jälkeen haistelemaan akkua uudelleen.

Eikös IBS kuitenkin ymmärrä akun tilasta enemmän kuin pelkkä jännitemittaus? Eli ei anna sähköä noille lämmittimille, kun IBS:n %-lukema liian pieni.

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Tuossa suomenkielisessä käännöksessä selvä virhe. Tai se ainakin helposti väärin tulkittavissa.
Connect the negative terminal of the charger (usually black) to nut 2 next to the negative (-) of the battery.

Eli ei missään tapauksessa suoraan - napaan, vaan sen vieressä olevaan mutteriin (IBS terminaali)
Minä olen irroitettava laturin johdot näin kytkenyt, eikä vajaan 1 1/2 vuoden aikana mitään ongelmia: ei häiriöitä, ei mitään vikavaloaan koskaan.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

MeSoma kirjoitti:
14 Joulu 2022, 14:40
Tuossa suomenkielisessä käännöksessä selvä virhe. Tai se ainakin helposti väärin tulkittavissa.
Connect the negative terminal of the charger (usually black) to nut 2 next to the negative (-) of the battery.

Eli ei missään tapauksessa suoraan - napaan, vaan sen vieressä olevaan mutteriin (IBS terminaali)
Minä olen irroitettava laturin johdot näin kytkenyt, eikä vajaan 1 1/2 vuoden aikana mitään ongelmia: ei häiriöitä, ei mitään vikavaloaan koskaan.
Kyllä tuohon mutteriin oli kytketty kuten kuvassa kuten aiemmassa viestissä kerroin.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Juu, tuossa ohjeessa kyllä neuvotaan asia oikein (miinuskaapeli ei akkuun, vaan koriin), mutta äkkiseltään voi tulla luettua väärinkin. 2018 Fiat 500C:n ohjekirjassa taas neuvottiin se valvontajohdon irroitus. IBS kai resetoituu, kun akku on ollut irti jonkun aikaa, mutta en tiedä, onko Giuliassa jotain siihen liittyvää huomioitavaa, kai se ohjekirjassa kuitenkin sanotaan.

Nettimaailmassa jotkut on väittäneet IBS-murikan hajoavan, jos suoraan akkuun kytkee laturin, tiedä sitten. Näitä tuli lueskeltua, kun tuohon 500:een vaihdoin akun joku aika sitten (webastokäytöllä alkuperäinen alkoi väsymään.) Sen tapauksessa akun vaihdossa ohje oli, että odotetaan minuutti virtojen sammuttamisen ja kuskin oven sulkemisen jälkeen, sitten otetaan valvontajohto irti, ja sitten akkukaapelit.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Ja minä olen ladannut etupäästä konehuoneen puolelta plussa punaiseen ja miinus runkopulttiin, ohjekirjan mukaan :-D
Täytyykin kysäistä Deltasta, miten Defan ylläpitolaturi on kytketty.
- Kari

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

karila kirjoitti:
14 Joulu 2022, 14:56
Ja minä olen ladannut etupäästä konehuoneen puolelta plussa punaiseen ja miinus runkopulttiin, ohjekirjan mukaan :-D
Täytyykin kysäistä Deltasta, miten Defan ylläpitolaturi on kytketty.
Ohjekirjassa tuo sijainti on tarkoitettu lisävirran antamiseen(esim. boosteri?) :D tiedä sitten

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

karila kirjoitti:
14 Joulu 2022, 14:56
Ja minä olen ladannut etupäästä konehuoneen puolelta plussa punaiseen ja miinus runkopulttiin, ohjekirjan mukaan :-D
Täytyykin kysäistä Deltasta, miten Defan ylläpitolaturi on kytketty.
Ainakin minun kinnerissä ylläpiolaturi on noin kytketty. Jotenkin sellainen fiilis että se ei lataa akkua. Defa-laatikossa pitäisi ledi vilkkua latauksessa. En ole nähnyt sen koskaan vilkkuvan, kun olen kyseistä boksia kurkistanut. Akun navoilla ei jännite muutu, vaikka laittaa ylläpitolataukseen.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

ESS laittoi akkuun kiinni piuhan johon on kätevä liittää tarvittaessa lisälaturi. Mitäään ongelmia ei ole ollut..

MeSoma
Viestit: 70
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Minulla myös CTECK laturi kytketty akkuun kahdella pikaliitin piuhalla, joihin laturin saa hetkessä kiinni. Latauksen etenemisen näkee viiden valopykälän kautta, joista viimeisen Go (jolloin valmis)
Latauksen jälkeen jännitteen nousun näkee selkeästi akun navoilta mitatessa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

155156 kirjoitti:
14 Joulu 2022, 15:11
karila kirjoitti:
14 Joulu 2022, 14:56
Ja minä olen ladannut etupäästä konehuoneen puolelta plussa punaiseen ja miinus runkopulttiin, ohjekirjan mukaan :-D
Täytyykin kysäistä Deltasta, miten Defan ylläpitolaturi on kytketty.
Ainakin minun kinnerissä ylläpiolaturi on noin kytketty. Jotenkin sellainen fiilis että se ei lataa akkua. Defa-laatikossa pitäisi ledi vilkkua latauksessa. En ole nähnyt sen koskaan vilkkuvan, kun olen kyseistä boksia kurkistanut. Akun navoilla ei jännite muutu, vaikka laittaa ylläpitolataukseen.
Juu, kyllä pitäis vilkkua kun lataa.
- Kari

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

harde kirjoitti:
14 Joulu 2022, 16:13
ESS laittoi akkuun kiinni piuhan johon on kätevä liittää tarvittaessa lisälaturi. Mitäään ongelmia ei ole ollut..
Sama firma ja saman teki CTEKin piuhalle v.-19. Ylläpidossa aina koko ajan talviseisonnan ajan . Kesällä
luiginkaan suunnittelemat sähköt eivät tarvitse lisäbuustia.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alamajy »

jmi kirjoitti:
03 Marras 2022, 13:47
harde kirjoitti:
03 Marras 2022, 13:15
Italia Ricambi, Brembot
Ja n.100€ taitaa vielä säästää kun tilaa täältä :-D

https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
Täältä sitten tilasin Brembot ja Lappeenrannan Finn-service vaihtoi hintaan 125 eur ( sis. sijaisauton ).

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Sampza kirjoitti:
14 Joulu 2022, 15:07
karila kirjoitti:
14 Joulu 2022, 14:56
Ja minä olen ladannut etupäästä konehuoneen puolelta plussa punaiseen ja miinus runkopulttiin, ohjekirjan mukaan :-D
Täytyykin kysäistä Deltasta, miten Defan ylläpitolaturi on kytketty.
Ohjekirjassa tuo sijainti on tarkoitettu lisävirran antamiseen(esim. boosteri?) :D tiedä sitten
Ei ole merkitystä kytkeekö ylläpitolaturin tuohon akkuun vai konehuoneen terminaaliin. Samaa kaapelia se on ja tosiaan miinus aina IBS anturista katsottuna korin puolelle. Oikeastaan miinuksen ainoa väärä kytkentäpaikka on akun miinusnapa. Ylläpitolatauksessa ei ole syytä irroittaa maajohtoa, vaan on parempi, että IBS on tietoinen myös siitä ylläpitolaturin latauksesta.

Täysin tyhjän akun latauksessa sitten maajohto irti ja tuuttaa akkuun mitä sinne menee, kytkee maajohdon takaisin kiinni, pari starttia ja jättää auton lepäämään vähintään 4h ajaksi. Tämän jälkeen IBS on muodostanut jonkinlaisen kuvan akun latauksesta ja kunnosta.
battery111.PNG
battery111.PNG (280.43 KiB) Katsottu 2636 kertaa

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

matti_vuorio kirjoitti:
14 Joulu 2022, 20:49
Sampza kirjoitti:
14 Joulu 2022, 15:07
karila kirjoitti:
14 Joulu 2022, 14:56
Ja minä olen ladannut etupäästä konehuoneen puolelta plussa punaiseen ja miinus runkopulttiin, ohjekirjan mukaan :-D
Täytyykin kysäistä Deltasta, miten Defan ylläpitolaturi on kytketty.
Ohjekirjassa tuo sijainti on tarkoitettu lisävirran antamiseen(esim. boosteri?) :D tiedä sitten
Ei ole merkitystä kytkeekö ylläpitolaturin tuohon akkuun vai konehuoneen terminaaliin. Samaa kaapelia se on ja tosiaan miinus aina IBS anturista katsottuna korin puolelle. Oikeastaan miinuksen ainoa väärä kytkentäpaikka on akun miinusnapa. Ylläpitolatauksessa ei ole syytä irroittaa maajohtoa, vaan on parempi, että IBS on tietoinen myös siitä ylläpitolaturin latauksesta.

Täysin tyhjän akun latauksessa sitten maajohto irti ja tuuttaa akkuun mitä sinne menee, kytkee maajohdon takaisin kiinni, pari starttia ja jättää auton lepäämään vähintään 4h ajaksi. Tämän jälkeen IBS on muodostanut jonkinlaisen kuvan akun latauksesta ja kunnosta.

battery111.PNG
Mä luulen et tuo meidän pirssi ei taida ehkä olla perillä akun todellisesta tilasta niin en tiedä onko paras vaan repiä virrat autosta hetkeks. Jännite on yleismittarilla mitattuna hyvä levossa pakkasellakin. Mites paljon on odotettavissa vikavaloja? Pärjääkö ilman MES:iä(minulla ei ole kuin OBD-lukija jolla onnistuu koodien nollaus tarvittaessa)?

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Sampza kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:43
matti_vuorio kirjoitti:
14 Joulu 2022, 20:49
Sampza kirjoitti:
14 Joulu 2022, 15:07


Ohjekirjassa tuo sijainti on tarkoitettu lisävirran antamiseen(esim. boosteri?) :D tiedä sitten
Ei ole merkitystä kytkeekö ylläpitolaturin tuohon akkuun vai konehuoneen terminaaliin. Samaa kaapelia se on ja tosiaan miinus aina IBS anturista katsottuna korin puolelle. Oikeastaan miinuksen ainoa väärä kytkentäpaikka on akun miinusnapa. Ylläpitolatauksessa ei ole syytä irroittaa maajohtoa, vaan on parempi, että IBS on tietoinen myös siitä ylläpitolaturin latauksesta.

Täysin tyhjän akun latauksessa sitten maajohto irti ja tuuttaa akkuun mitä sinne menee, kytkee maajohdon takaisin kiinni, pari starttia ja jättää auton lepäämään vähintään 4h ajaksi. Tämän jälkeen IBS on muodostanut jonkinlaisen kuvan akun latauksesta ja kunnosta.

battery111.PNG
Mä luulen et tuo meidän pirssi ei taida ehkä olla perillä akun todellisesta tilasta niin en tiedä onko paras vaan repiä virrat autosta hetkeks. Jännite on yleismittarilla mitattuna hyvä levossa pakkasellakin. Mites paljon on odotettavissa vikavaloja? Pärjääkö ilman MES:iä(minulla ei ole kuin OBD-lukija jolla onnistuu koodien nollaus tarvittaessa)?
Pärjää ilman vikakoodilukijoita. Ekassa startissa saat kaikki viat mitä vaan voi mutta pieni ajo että kaikki kalibroituu niin taulu tyhjenee.
Mulla on auto ollut nyt n. 2 viikkoa tossa metrin lumikasan alla pakkasessa. Varmaan kohta lyön käyntiin, mutta uskallan sanoa ettei ensimmäistäkään issueta ole tiedossa. Luotettavampi ku Ruotsi-kiina polestar joka lähti just hinurilla.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:50
Sampza kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:43
matti_vuorio kirjoitti:
14 Joulu 2022, 20:49


Ei ole merkitystä kytkeekö ylläpitolaturin tuohon akkuun vai konehuoneen terminaaliin. Samaa kaapelia se on ja tosiaan miinus aina IBS anturista katsottuna korin puolelle. Oikeastaan miinuksen ainoa väärä kytkentäpaikka on akun miinusnapa. Ylläpitolatauksessa ei ole syytä irroittaa maajohtoa, vaan on parempi, että IBS on tietoinen myös siitä ylläpitolaturin latauksesta.

Täysin tyhjän akun latauksessa sitten maajohto irti ja tuuttaa akkuun mitä sinne menee, kytkee maajohdon takaisin kiinni, pari starttia ja jättää auton lepäämään vähintään 4h ajaksi. Tämän jälkeen IBS on muodostanut jonkinlaisen kuvan akun latauksesta ja kunnosta.

battery111.PNG
Mä luulen et tuo meidän pirssi ei taida ehkä olla perillä akun todellisesta tilasta niin en tiedä onko paras vaan repiä virrat autosta hetkeks. Jännite on yleismittarilla mitattuna hyvä levossa pakkasellakin. Mites paljon on odotettavissa vikavaloja? Pärjääkö ilman MES:iä(minulla ei ole kuin OBD-lukija jolla onnistuu koodien nollaus tarvittaessa)?
Pärjää ilman vikakoodilukijoita. Ekassa startissa saat kaikki viat mitä vaan voi mutta pieni ajo että kaikki kalibroituu niin taulu tyhjenee.
Mulla on auto ollut nyt n. 2 viikkoa tossa metrin lumikasan alla pakkasessa. Varmaan kohta lyön käyntiin, mutta uskallan sanoa ettei ensimmäistäkään issueta ole tiedossa. Luotettavampi ku Ruotsi-kiina polestar joka lähti just hinurilla.
Minäpäs kokeilen näin sitten et ajan tallille täs joku ilta ja revin virrat autosta hetkeks. Katsotaan sit mitä IBS on mieltä.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Sampza kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:52
JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:50
Sampza kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:43


Mä luulen et tuo meidän pirssi ei taida ehkä olla perillä akun todellisesta tilasta niin en tiedä onko paras vaan repiä virrat autosta hetkeks. Jännite on yleismittarilla mitattuna hyvä levossa pakkasellakin. Mites paljon on odotettavissa vikavaloja? Pärjääkö ilman MES:iä(minulla ei ole kuin OBD-lukija jolla onnistuu koodien nollaus tarvittaessa)?
Pärjää ilman vikakoodilukijoita. Ekassa startissa saat kaikki viat mitä vaan voi mutta pieni ajo että kaikki kalibroituu niin taulu tyhjenee.
Mulla on auto ollut nyt n. 2 viikkoa tossa metrin lumikasan alla pakkasessa. Varmaan kohta lyön käyntiin, mutta uskallan sanoa ettei ensimmäistäkään issueta ole tiedossa. Luotettavampi ku Ruotsi-kiina polestar joka lähti just hinurilla.
Minäpäs kokeilen näin sitten et ajan tallille täs joku ilta ja revin virrat autosta hetkeks. Katsotaan sit mitä IBS on mieltä.
Joku ohje (en tiedä kuinka virallinen) oli se että miinusnapa irti. Sitten kiinni. Auto käyntiin (tulee kaikki vikavalot) kääntelee kerran ratin laidasta laitaan ja keskelle takaisin. Sitten sammuksiin. Ovet lukkoon ja antaa olla vähintään 4h. Navan irroituksessa IBS pitäisi nollaantua. Käynnistyksessä jännite kyykkää ja sitten kun se on 4h ajamatta niin haistelee miten se jännite nousee.

Näillä eväillä vaihdoin syksyllä akun omaani ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ma-pe ajellaan työmatkaa 30km suuntaansa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Tiige kirjoitti:
15 Joulu 2022, 12:25
Sampza kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:52
JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:50

Pärjää ilman vikakoodilukijoita. Ekassa startissa saat kaikki viat mitä vaan voi mutta pieni ajo että kaikki kalibroituu niin taulu tyhjenee.
Mulla on auto ollut nyt n. 2 viikkoa tossa metrin lumikasan alla pakkasessa. Varmaan kohta lyön käyntiin, mutta uskallan sanoa ettei ensimmäistäkään issueta ole tiedossa. Luotettavampi ku Ruotsi-kiina polestar joka lähti just hinurilla.
Minäpäs kokeilen näin sitten et ajan tallille täs joku ilta ja revin virrat autosta hetkeks. Katsotaan sit mitä IBS on mieltä.
Joku ohje (en tiedä kuinka virallinen) oli se että miinusnapa irti. Sitten kiinni. Auto käyntiin (tulee kaikki vikavalot) kääntelee kerran ratin laidasta laitaan ja keskelle takaisin. Sitten sammuksiin. Ovet lukkoon ja antaa olla vähintään 4h. Navan irroituksessa IBS pitäisi nollaantua. Käynnistyksessä jännite kyykkää ja sitten kun se on 4h ajamatta niin haistelee miten se jännite nousee.

Näillä eväillä vaihdoin syksyllä akun omaani ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ma-pe ajellaan työmatkaa 30km suuntaansa.
kiitos tästä. Testaan näin. Meillä tuo auto liikkuu n. 250km/viikko tällä hetkellä

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

IBS resettiä oli käsitelty viimetalvena täällä:

viewtopic.php?p=664912#p664912

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:50
Mulla on auto ollut nyt n. 2 viikkoa tossa metrin lumikasan alla pakkasessa. Varmaan kohta lyön käyntiin, mutta uskallan sanoa ettei ensimmäistäkään issueta ole tiedossa.
Raakana napista käyntiin kun metrin lumikinos oli päältä poistettu. Lämmin hetkessä ja perä sladissa mutkiin. On tää nautinto.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 18:17
JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:50
Mulla on auto ollut nyt n. 2 viikkoa tossa metrin lumikasan alla pakkasessa. Varmaan kohta lyön käyntiin, mutta uskallan sanoa ettei ensimmäistäkään issueta ole tiedossa.
Raakana napista käyntiin kun metrin lumikinos oli päältä poistettu. Lämmin hetkessä ja perä sladissa mutkiin. On tää nautinto.
Vaikea kuvitella JanV kiilloitettua Giuliaa metrin lumikinoksessa...

Ja ihan selvästi Giuliakin nauttii talvesta kun pääsee liikkeelle!

Lumlum
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 18:17
JanV kirjoitti:
15 Joulu 2022, 11:50
Mulla on auto ollut nyt n. 2 viikkoa tossa metrin lumikasan alla pakkasessa. Varmaan kohta lyön käyntiin, mutta uskallan sanoa ettei ensimmäistäkään issueta ole tiedossa.
Raakana napista käyntiin kun metrin lumikinos oli päältä poistettu. Lämmin hetkessä ja perä sladissa mutkiin. On tää nautinto.
Sama täällä. Puoli tuntia kaivoin Kiulua kinoksesta, mutta palkinnoksi lämpöä ja liukkautta. 🤗

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:
08 Joulu 2022, 15:08
karila kirjoitti:
08 Joulu 2022, 15:07
155156 kirjoitti:
08 Joulu 2022, 14:43


Operaation hinta kiinnostaa, vaikka sinun auton tapauksessa taitaa mennä takuuseen.

Minulle ei ole selvinnyt, että miksi multiair-yksiköitä vaihdetaan niin herkästi ainakin Suomessa. Mikä niissä menee rikki?
Juu, takuuhommia, mutta kysäsen hintaa.
4 tuntia on ohjetyöaika.
Itsellä oireilee satunnaisesti vain pakkasaamun ensimmäisessä kylmästartissa ja hetken ajossa sen jälkeen. Kun kone hieman lämpiää, ei ongelmaa.
Oletko koskaan kokeillut käynnistää uudelleen ja antaa tyhjäkäynnin tasaantua ennen ajoa?
Viimeinen startti ennen huoltoon viemistä. Epätasainen käynti ja sammutin koneen 3 kertaa välillä, sitten tasaantui käynti.
No nyt on multiair vaihdettu. Sen verran oli ikävä Giuliaa, että unohdin pari asiaa.
1. hinta ( meni siis takuuseen). No Alfaworkshop pyytää aktaattorista 1170 puntaa , ei se varmaan merkkarilla halvempi ole. Siihen 4 h työtä vähintään, niin ollaan varmaan yli 1500 euron. Meni muuten Deltalla yli päivän kun piti jotain Giulian järkeä säätää. No, ajelin siis pari päivää maahantuojan piikkiin sijaisautolla.
2. Vaimo unohtui Deltaan sisälle, kun istuskeli sivummalla ja lähdin innoissani Rosso Velocea hakemaan pihalta. No, muistin auton kohdalla, että rouva jäi ja palasin hakemaan sisältä :mrgreen: .

Cotzylle kommenttina absoluuttisesti parhaasta talviautosta: se on subjektiivisella varmuudella Giulia Q4. :-D
Viimeksi muokannut karila, 19 Joulu 2022, 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kari

Vastaa Viestiin