Alfa Romeo Giulia 952
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Toi on jollain akkutesterillä vedetty ja mittaustapa cca (cold cranking amps). Aika yleinen. Ton perusteella testeri on antanut akulle about puolikuntoisen tilan joka voi pitää paikkansa tai sitten ei. Ei noi testerit mitenkään aukottomia ole varsinkaan ihan tolleen lennosta mitattuna vain yhdellä mittaustavalla, mutta antanee suuntaa.
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Celtic on varmasti se paras vaihtoehto. Mieti vakavasti stage2:sta. Turha jättää vajaaksi, ei se siitä hajoa.
Eli ilman muuta joka tapauksessa ecuun suoraan. Kaikki muu on moottoriohjauksen huijausta.
- TeroPee
- Viestit: 1514
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kaikki se mitä olen Celticistä autojen softauksia tekeviltä kuullut, on sellaista etten voi suin surminkaan suositella. Tietysti jos pystyy elämään esim. softasta poistettujen turvaominaisuuksien (nakutunnistus, lämmöt tms.) tai puolitiehen jätettyjen talviominaisuuksien kanssa niin kyllähän sitä sitten voi hankkia sellaisenkin.
Itsellä on erikoismoottori.fi -softaa, ei tosin Alfa Romeossa, ja porkkiksen tekemisiin ei voi kuin olla tyytyväinen.
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Nyt on sit sellasta esson baarin juttua et en ees vaivaudu kommentoimaan. Perehdy asiaan.TeroPee kirjoitti: ↑18 Touko 2022, 08:45Kaikki se mitä olen Celticistä autojen softauksia tekeviltä kuullut, on sellaista etten voi suin surminkaan suositella. Tietysti jos pystyy elämään esim. softasta poistettujen turvaominaisuuksien (nakutunnistus, lämmöt tms.) tai puolitiehen jätettyjen talviominaisuuksien kanssa niin kyllähän sitä sitten voi hankkia sellaisenkin.
Itsellä on erikoismoottori.fi -softaa, ei tosin Alfa Romeossa, ja porkkiksen tekemisiin ei voi kuin olla tyytyväinen.
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Eurocompulsion on kyllä hyvä mutta heidän mainettaan söi kyllä rajusti ne valheelliset lupaukset stage 3:sta joka ylti aina 400 hp asti kunnes euroopassa alettiin dynottamaan noita ja osoittautui ettei niistä (yllätys) tullut siltikään kuin se 310-320 hp koneelta. Syy ihan yksinkertaisesti se että ahdin ei pysty tuota enempää tuottamaan. Valheella on lyhyet jäljet.
Mutta jos ulkomailta hankittavaa miettiin niin squandra tuning on alfojen puolelta ihan vahvin vaihtoehto. He ovat keskittyneet näihin ja todellakin osaavat hommansa
https://squadra-tuning.com/
- TeroPee
- Viestit: 1514
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Olen nimenomaan perehtynyt asiaan Celticin softia tutkineiden kanssa. He ovat perehtyneet asiaan sen jälkeen kun on tullut ongelmia ja on etsitty niihin syitä. Ja noita edellä kirjoitettuja on tullut esiin.JanV kirjoitti: ↑18 Touko 2022, 09:55Nyt on sit sellasta esson baarin juttua et en ees vaivaudu kommentoimaan. Perehdy asiaan.TeroPee kirjoitti: ↑18 Touko 2022, 08:45Kaikki se mitä olen Celticistä autojen softauksia tekeviltä kuullut, on sellaista etten voi suin surminkaan suositella. Tietysti jos pystyy elämään esim. softasta poistettujen turvaominaisuuksien (nakutunnistus, lämmöt tms.) tai puolitiehen jätettyjen talviominaisuuksien kanssa niin kyllähän sitä sitten voi hankkia sellaisenkin.
Itsellä on erikoismoottori.fi -softaa, ei tosin Alfa Romeossa, ja porkkiksen tekemisiin ei voi kuin olla tyytyväinen.
Mutta ei oo pakko uskoa jos ei halua. Eikä tämä aihe varmaan tämän enempää tähän ketjuun kuulukaan.
-
- Viestit: 347
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Optimointi näyttäisikin periaatteessa vaativan muutoskatsatuksen. Käytännössä mitään valvontaa ei asian suhteen kuitenkaan liene..
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Juu, niinkuin jossain aiemmin mainitsin, niin jos 159 erinomaisen istuimen jälkeen Giuliassa olisi ollut vakiona tuo Velocen istuin, niin 200 hp takaveto olisi riittänyt mainiosti meikäläiselle. Sen verran liukkaasti sekin liikahtaa.
Tuli pikkasen hinnakkaampi istuin hankittua .
Tuli pikkasen hinnakkaampi istuin hankittua .
- Kari
-
- Viestit: 629
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ei katsuri laitteilla ole oikein mitään mahdollisuuksia huomata ohjelmointia.
932 937 955 955
- Cloverleaf
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Nauratti viimeksi katsastuskonttorilla, kun niillä on yhteinen toimitila paikallisen korjaamoyrittäjän kanssa ja sen tiskin takana seinällä oli iso mainosjuliste moottorinoptimoinnista ja teholisäyksestä. Tuskin kuitenkaan katsastusmiestä optimoinnit kiinnostaa.
- Polforea
- Viestit: 11176
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Virallisesti kyllä. Onnistunut muutoskatsastus toki vaatii myös todisteet mm. siitä, että auto täyttää päästönormit (näihin on vanhemmisa autoissa iän tuomia kevennyksiä, mutta Giulian ikäluokka ei vielä moisiin yllä), eikä moisia todisteita tarjoa käytännössä mikään "jälki"softaamo.
Käytännössä siis about jokainen optimointi tarpeeksi uudessa autossa on virallisesti laiton ja jos moisen menee konttorilla myöntämään, pääsee pian ostelemaan vakiointia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Sampza
- Viestit: 156
- Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
- Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17 - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Veikkaus että katsastuskonttorilla niitä kiinnostaa vain ne päästöt, ja vaikka puhuisikin vitsillä et on "ohjelmoitu" ni sitähän ei voida näyttää toteen katsastuksessa mitenkään.
Onko joku kuullut että uus auto olis katsastuksesta passitettu tehonmittaukseen?
OT: Aikanaan kun omistin mk1 RS Octavian niin voimaa.com ohjelmoinnilla auton päästöt parani edellisvuoteen verrattuna Sitähän se optimointi on. Tuosta RS Octaviasta penkitettiin täysin vakiona 192hv ja 278nm kun paperilla siinä pitäisi olla 180hv ja 235nm.
Voimaa.com ohjelmoinnin jälkeen 220hv ja 323nm niin miten katsastus olisi tuon tulkinnut jos vakiona on noin iso ero ilmoitettuun
- Polforea
- Viestit: 11176
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Hylsyjä tiedän tulleen, koska teho- ja päästölappuja ei ole ollut tarjolla, kun softaus on suoraan myönnetty. Ne päästölaputhan tuossa on pahempi ongelma, sopivat teholaput saa helposti.
Ns. ajonaikainen mittaus (tyhmä nimi, nämähän mitataan paikallaan), eli leimakonttorilla otettava testi menee toki vähänkin järkevänoloisella virisoftalla läpi ja lukemat voi tosiaan parantua, mutta se on kevyt pintaraapaisu päästöasioihin. Tuossa pitäisi muutoksen mukaan toimittaa tyyppihyväksynnässä suoritettava ns. pussitesti, jossa tutkitaan päästötasot eri ajotilanteissa, kylmäkäynnistyksissä yms. Se on kallis, vaikea (siksihän isotkin valmistajat on näissä innokkaasti huijanneet) ja tekijät on harvassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Sampza
- Viestit: 156
- Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
- Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17 - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tää on melko hankala toteuttaa. Varmaan ku laittais lompsan levälleen ni sais jonku VTT:ltä suorittamaan tuonPolforea kirjoitti: ↑18 Touko 2022, 16:41Hylsyjä tiedän tulleen, koska teho- ja päästölappuja ei ole ollut tarjolla, kun softaus on suoraan myönnetty. Ne päästölaputhan tuossa on pahempi ongelma, sopivat teholaput saa helposti.
oolrait.. Varmaan ollut sitten räikeitä tapauksia lisäksi.
Ns. ajonaikainen mittaus (tyhmä nimi, nämähän mitataan paikallaan), eli leimakonttorilla otettava testi menee toki vähänkin järkevänoloisella virisoftalla läpi ja lukemat voi tosiaan parantua, mutta se on kevyt pintaraapaisu päästöasioihin. Tuossa pitäisi muutoksen mukaan toimittaa tyyppihyväksynnässä suoritettava ns. pussitesti, jossa tutkitaan päästötasot eri ajotilanteissa, kylmäkäynnistyksissä yms. Se on kallis, vaikea (siksihän isotkin valmistajat on näissä innokkaasti huijanneet) ja tekijät on harvassa.
https://turbotec.fi/muutoskatsastaminen/
- 155156
- Viestit: 2085
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tietynlaisissa epätasaisuuksissa (”nypytys”) satunnaisesti pientä metallista kolinaa takaa oikealta. Alkoi renkaanvaihdon jälkeen tai ainakin huomasin sen silloin. Oikea takakulma ylös ja rengas irti. Ei löytynyt muuta ihmeellistä, paitsi se, että vetoakseli (taka oikea) pääsee liikkumaan pituussuunnassa* noin 1 cm. Onko normaalia, että vetoakseli liikkuu noin muiden osien pysyessä paikoillaan?
*akselin janan suuntaisesti
*akselin janan suuntaisesti
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kuullostaa oudolta.155156 kirjoitti: ↑21 Touko 2022, 17:30Tietynlaisissa epätasaisuuksissa (”nypytys”) satunnaisesti pientä metallista kolinaa takaa oikealta. Alkoi renkaanvaihdon jälkeen tai ainakin huomasin sen silloin. Oikea takakulma ylös ja rengas irti. Ei löytynyt muuta ihmeellistä, paitsi se, että vetoakseli (taka oikea) pääsee liikkumaan pituussuunnassa* noin 1 cm. Onko normaalia, että vetoakseli liikkuu noin muiden osien pysyessä paikoillaan?
*akselin janan suuntaisesti
Oisko samaa onkelmaa maailmalla jollain:
https://www.giuliaforums.com/threads/dr ... ced.49230/
- Kari
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vaikea uskoa että vetarissa tai perässä ois vikaa, vaikka ylläolevassa topicissa olikin vähän sen suuntaista yritetty vääntää. Ja että vain tuolla yhdellä jampesterilla ois menny 2000 km välein noita niin veikkaan että diagnosi on väärä.
Mutta koiranluut vois olla jopa todennäköinen. Niihin on vissiin tullut päivitettyjä versioita eli se saattaisi olla ihan tiedossa oleva ongelma. Ei ois kallis kokeilu vaihtaa ne.
https://www.giuliaforums.com/threads/me ... ump.50264/
Ja en oo kokeillu just giuliassa mutta kyllän vetareissa on ns väljää. Niin pituusuunnassa koska sehän on vaan sokalla perässä ja myös pyörimissuunnassa koska pinioniin täytyy olla tietty välys joka ei ole mallia tiukka.
Mutta koiranluut vois olla jopa todennäköinen. Niihin on vissiin tullut päivitettyjä versioita eli se saattaisi olla ihan tiedossa oleva ongelma. Ei ois kallis kokeilu vaihtaa ne.
https://www.giuliaforums.com/threads/me ... ump.50264/
Ja en oo kokeillu just giuliassa mutta kyllän vetareissa on ns väljää. Niin pituusuunnassa koska sehän on vaan sokalla perässä ja myös pyörimissuunnassa koska pinioniin täytyy olla tietty välys joka ei ole mallia tiukka.
- 155156
- Viestit: 2085
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Oireet passaa tuossa ketjussa oleviin. Olisi pitänyt toisella tunkilla nostaa reilummin pyöräntuentaa ylemmäs, kun lauantaina ihmettelin vipujen määrää takakulmassa. Olisi ehkä mahdollinen väljyys koiranluussa tullut esille.JanV kirjoitti: ↑22 Touko 2022, 13:21Mutta koiranluut vois olla jopa todennäköinen. Niihin on vissiin tullut päivitettyjä versioita eli se saattaisi olla ihan tiedossa oleva ongelma. Ei ois kallis kokeilu vaihtaa ne.
https://www.giuliaforums.com/threads/me ... ump.50264/
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Oli miten oli, ei Eurocompulsionista ole pahaa sanottavaa. Heidän ECU-tuning pelasi oikein hyvin ja ohjelmointilaite oli helppoa käyttää.JanV kirjoitti: ↑18 Touko 2022, 09:58Eurocompulsion on kyllä hyvä mutta heidän mainettaan söi kyllä rajusti ne valheelliset lupaukset stage 3:sta joka ylti aina 400 hp asti kunnes euroopassa alettiin dynottamaan noita ja osoittautui ettei niistä (yllätys) tullut siltikään kuin se 310-320 hp koneelta. Syy ihan yksinkertaisesti se että ahdin ei pysty tuota enempää tuottamaan. Valheella on lyhyet jäljet.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
No niin 45000 huolto oli ja meni, ei ihmeitä. Ei vikakoodeja eikä myös käynnistysongelmia.karila kirjoitti: ↑10 Maalis 2022, 09:17No nii, vai sillai aatellaa sielläkin. Täytyykin merkkarilta kysellä, kuuluuko takuun piiriin, jos porsii.
Huolto 4000 tkm päässä. Pitää valitella jo valmiiksi. Jos ei kuulu takuuseen,
no, Finnairin osakkeet plussalla ja nousussa, joten korjausrahasto kasvaa , let's rock .
Tossa motarilla kun kiihdyttelin ja itseäni viihdyttelin, samalla aattelin, että olisi se eri kurjaa neliapilan 500+ heppasella körötellä Suomen huonoilla teillä .
Deltan takuuseen maalaamat sivuhelmat laitettiin tänään uudestaan Incarissa paikoilleen, kun huomasin vasta talven jälkeen että kiinnitykset vähän repsottaa parista paikkaa. +50v asentaja teki millintarkkaa työtä ja homma kunnossa, kiitän ammattitaitoa . Sain päivän viihdyttää itseäni Kia Rio sijaisautolla. Ei mainintoja siitä autosta .
Rosso Velocen akku testattiin uudestaan, kun olin sen ladannut alkuviikosta itse. Nyt näytti akkutesti kiitettävää. Onkohan tää kuitenkin hybridi, kun pitää ladata vähän väliä .
- Kari
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
- Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX - Paikkakunta: Uusimaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tälläistä kuulin joskus kauan sitten. Ja tutkittuani asiaa tulin siihen tulokseen että sivuutin nuo kommentit.TeroPee kirjoitti: ↑18 Touko 2022, 08:45
Kaikki se mitä olen Celticistä autojen softauksia tekeviltä kuullut, on sellaista etten voi suin surminkaan suositella. Tietysti jos pystyy elämään esim. softasta poistettujen turvaominaisuuksien (nakutunnistus, lämmöt tms.) tai puolitiehen jätettyjen talviominaisuuksien kanssa niin kyllähän sitä sitten voi hankkia sellaisenkin.
Eli kolme vuotta ECU Helsingin softa ollut sisällä eikä ole auto vielä rikki. Ja erittäin tyytyväinen muutokseen!
Puolitien talviominaisuudet? Mitä nämä ovat? En ole vielä huomannut minkäänlaisia ongelmia talvella enkä kesällä.
Tämän perusteella kyllä suosittelen sillä tavalla että seuraavaankin kerran suuntaan tarvittaessa samaan liikkeeseen.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Auton päivitys ollut hetken mielessä ja Giulia on kyllä vieny sydämen. Paljon on tekstiä tullut luettua viime päivinä autosta mutta edelleen hieman askarruttaa toi luotettavuus verrattuna bmw, mb, vw ym. Tankin luukusta, lampunpesureista ja vastaavista pikkuvioista on tullut luettua mutta sellaiset nyt ei maailmaa kaada, mutta onko isompia moottorivikoja tai muita ollut joista tommosta ~100tkm ajettua ostavan tarvii olla huolissaan? 2.0 bensa takaveto ollut kiikarissa. Multiair yksikköö ilmeisesti mennyt joillain jo 20tkm kohdalla ja viimeistään 100tkm paikkeilla ja kustannus sen 2ke? Semmonen alkaakin jo vähän haittaan jos pahimmillaan reilun 20tkm välein joudut viemään 2ke remonttiin
- Polforea
- Viestit: 11176
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Venyvät jakopäät, EGR-tulipalot, jäästä hajoavat turbot, pykivät ohjausvaihteet, kuluvat valvetronicit...
Tähän en osaa sanoa mitään, kun en Mersuja tunne.
Jakopäät, vaihteistomekatroniikat, vauhtipyörät, öljynsyönnit, pykivät ohjausvaihteet...
Tämän ei ole tarkoitus morkata muita vaihtoehtoja, vaan ihan vain muistuttaa, että kaikilla merkeillä on omat sudenkuoppansa ja akilleen kantapäänsä. Voin esim. suoraan sanoa että Bemari on oikeasti ihan hyvä auto, vaikkakin vain neljän yksilön kokemuksella, eikä Volkkaria varmaankaan myytäisi kuin leipää ellei dsg-viat ja kumppanit olisi vahvasti ylihuudettuina.
Kun starttirelevioista on vissiin aika pitkälti päästy eroon, niin suurimpina sudenkuoppina kipinäsytkä-Giulialla taitaa olla Multiair -yksikkö, akun älykäs latausjärjestelmä, ohjelmistopäivitykset ja tukiorganisaatio.buubaa kirjoitti: ↑31 Touko 2022, 17:48Tankin luukusta, lampunpesureista ja vastaavista pikkuvioista on tullut luettua mutta sellaiset nyt ei maailmaa kaada, mutta onko isompia moottorivikoja tai muita ollut joista tommosta ~100tkm ajettua ostavan tarvii olla huolissaan? 2.0 bensa takaveto ollut kiikarissa.
Multiair -yksikkö on ilmeisesti käytännössä kuluva osa, mutta huollot ja käytetty öljy vaikuttaa kovasti. Latausjärjestelmän vaivoihin auttaa ainakin jossain määrin ohjelmistopäivitys, mutta Foorumilla on löytynyt parikin tapausta joille ei ohjelmistojen päivitys meinaa millään onnistua, joten kannattaa varmistaa että hankittavassa yksilössä on ohjelmistoja päivitetty. Tukiorganisaation osalta tarjonta on yksinkertaisesti virallisten huoltopisteiden osalta melko harvaa, eikä ihan kaikki kokemuskertomukset ole olleet positiivisia.
Mutta lopulta Giulia on ollut markkinoilla 6 vuotta ja niistä alkaa olla jo maailmalla kokemusta, niin kohtuullisen vähän niistä minusta kuuluu mitään hälyttäviä jännittävyyksiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Joo kyllä noi kaikkien mainittujen merkkien viat on itellä tiedossa enkä niitä viattomiksi missään tapauksessa väittäiskään, otin ne vaan vertailukohdiks sillä että on jollain tapaa kiinnostavia autoja, tojotaan turha verrata kun sellaiseen päin pierasiskaan vaikka luotettavia onkin
Starttirele vikaan on siis olemassa oleva toimivaks todettu korjaus? Siitä ei haittaa oo vaikka kohdalle osuisikin jos vaan on sitten kerrasta korjattavissa eikä tarvi joka aamu jännittää miten nyt käy. Mutta multiair kyllä askarruttaa. Huollosta riippuvainen mutta onko noilla päästellyt kukaan esim +150tkm alkuperäisellä? Täältä kun lueskelin että jollekkin oli jouduttu uusiin jo 19tkm kohdalla ja oireili ilmeisesti uudelleen jo 40tkm kohdilla niin sitä ei oikein voi huollon puutteen piikkiinkään enään laittaa.
Starttirele vikaan on siis olemassa oleva toimivaks todettu korjaus? Siitä ei haittaa oo vaikka kohdalle osuisikin jos vaan on sitten kerrasta korjattavissa eikä tarvi joka aamu jännittää miten nyt käy. Mutta multiair kyllä askarruttaa. Huollosta riippuvainen mutta onko noilla päästellyt kukaan esim +150tkm alkuperäisellä? Täältä kun lueskelin että jollekkin oli jouduttu uusiin jo 19tkm kohdalla ja oireili ilmeisesti uudelleen jo 40tkm kohdilla niin sitä ei oikein voi huollon puutteen piikkiinkään enään laittaa.
Paikalla
Max 8000 km:n välein niin Multiair tykkää tuoreesta öljystä. Sitten kuten kaikkia autoja koskien
älä kierrätä isoilla kierroksilla ennen kuin öljyn lämpötila mittarin mukaan min. 2 palkkia.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4305
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Hep, originaali- Multiairilla mennään, nyt 170 tkm taulussa. Vaihda öljyt max. puolivuosittain taibuubaa kirjoitti: ↑31 Touko 2022, 19:29Joo kyllä noi kaikkien mainittujen merkkien viat on itellä tiedossa enkä niitä viattomiksi missään tapauksessa väittäiskään, otin ne vaan vertailukohdiks sillä että on jollain tapaa kiinnostavia autoja, tojotaan turha verrata kun sellaiseen päin pierasiskaan vaikka luotettavia onkin
Starttirele vikaan on siis olemassa oleva toimivaks todettu korjaus? Siitä ei haittaa oo vaikka kohdalle osuisikin jos vaan on sitten kerrasta korjattavissa eikä tarvi joka aamu jännittää miten nyt käy. Mutta multiair kyllä askarruttaa. Huollosta riippuvainen mutta onko noilla päästellyt kukaan esim +150tkm alkuperäisellä? Täältä kun lueskelin että jollekkin oli jouduttu uusiin jo 19tkm kohdalla ja oireili ilmeisesti uudelleen jo 40tkm kohdilla niin sitä ei oikein voi huollon puutteen piikkiinkään enään laittaa.
Max 8000 km:n välein niin Multiair tykkää tuoreesta öljystä. Sitten kuten kaikkia autoja koskien
älä kierrätä isoilla kierroksilla ennen kuin öljyn lämpötila mittarin mukaan min. 2 palkkia.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Okei mukava kuulla ettei ihan kiveen hakattua ole että sitä saa olla jatkuvasti remppaamassa.
Mites toi öljy, onko välttämätöntä multiairin kannalta käyttää juuri tota seleniaa vai onko muita hyväks todettuja joilla olis vähän parempi saatavuus? Ajatuksena olisi käyttää huolto-ohjelman mukaisesti huollossa ja lisäksi sitten välissä vaihdella itse öljyjä.
Mites toi öljy, onko välttämätöntä multiairin kannalta käyttää juuri tota seleniaa vai onko muita hyväks todettuja joilla olis vähän parempi saatavuus? Ajatuksena olisi käyttää huolto-ohjelman mukaisesti huollossa ja lisäksi sitten välissä vaihdella itse öljyjä.
- Cloverleaf
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tilaa Seleniaa vaikka shop.alfisti.netistä kerralla vähän suurempi erä, niin ei tarvitse joka kerta taistella öljyjen löytämisen kanssa. Ja samoilla posteilla tilaat vielä jotain muuta osaa Alfaan.buubaa kirjoitti: ↑01 Kesä 2022, 08:41Okei mukava kuulla ettei ihan kiveen hakattua ole että sitä saa olla jatkuvasti remppaamassa.
Mites toi öljy, onko välttämätöntä multiairin kannalta käyttää juuri tota seleniaa vai onko muita hyväks todettuja joilla olis vähän parempi saatavuus? Ajatuksena olisi käyttää huolto-ohjelman mukaisesti huollossa ja lisäksi sitten välissä vaihdella itse öljyjä.
- matti_vuorio
- Viestit: 1519
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^^Provona heitän, että maailma on täynnä Selenialla hajotettuja Multiaireja, joten ei se ole ainoa merkki mitä saa käyttää. Tarkista, että öljyssä on Fiat 9.55535-GS1 -hyväksyntä, ACEA luokitus oikein ja viskositeetti 0W-30. Kyllä niitä Multiaireja taitaa hajota etupäässä vääränlaisen öljyn käytöstä, huollon laiminlyönnistä ja valmistevioista johtuen. Sitten kun niitä hajoaa muutaman tonnin välein, niin menee enemmän spekuloinnin puolelle, eikö tekniikka sovi kaikkiin olosuhteisiin ja kuljettajien ajoprofiileihin.
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Aika vähän noita multiaireja on todellisuudessa vaihdettu. Täällä saa siitäkin väärän kuvan kun heti jos prötää vähänkin tyhjäkäynnillä, cold startissa tms niin täällä ehdotetaan multiairin vaihtoa.
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Maaseutukierroksella jarrupalojen kulutussensori alkoi ilmoittamaan olemassaolostaan. Eikä turhaa, nopea kierros läpi auton ja takapalat ihan finaalissa.
Ei vaan kovin kestävät oo vakiopalat. 22tkm mittarissa. EBC:tä aattelin taakse laittaa seuraavaksi.
Ei vaan kovin kestävät oo vakiopalat. 22tkm mittarissa. EBC:tä aattelin taakse laittaa seuraavaksi.
- Cloverleaf
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Omassa huoltokirjassa on jarrupalat eteen ja taakse 84 tkm kohdilla. Jos on aiemmin vaihdettu, niin ei oo merkintää.
-
- Viestit: 347
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Noin 110 tkm kohdalla kaikki levyt ja palat ( Brembot). Alkuperäiset oli, liekö vaihettu aiemmin..
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Aktiivinen ajotapa syö vauhdilla nykyaikaisissa tietokonejarruautoissa varsinkin takapaloja.
-
- Viestit: 940
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Juuri näin olen ymmärtänyt. Tästä on ulkomaillakin juttua. Ja allekirjoitan aktiivisuuden koska autot tykkää että niillä ajetaan eikä vaan siirrytä paikasta toiseen.
Ajonvakautus käyttää takapaloja, Sähköinen "lukko" käyttää takapaloja (kun ei ole Q2) jne.
Uutta sisään ja kovaa ajoa.
-
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Onko vaimon ei-aktiivinen ajotapa se joka pilaa levyt takana? Vajaa 20v. ajellut Alfalla ja missään muissa ei ole takalevyt menneet huonoiksi. Täytyy kesän aikana vaihtaa uudet.
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vai luuleeko vaimo että ajotapa on ei-aktiivinen, talvella. Luistonesto on niin eleetön että nilkka (vähän liian) suoraksi liukkaalla ja odotellaan että auto siitä sitten annostelee lisää vauhtia. Onko kitkat talvella? Kitkarengas, ja nastakin, sortaa helposti lamellia sen verran että nämä nykyiset todella tarkat luistonestot/vakautukset saattaa aktivoitua vaikka rengas ei varsinaisesti pyöritä joutavaa.
Ps. viikonloppuna vaihdoin etujarrut 98tkm kohdalla, taakse on uusittu jarrut jossain kohden ennen 75tkm.
Ps. viikonloppuna vaihdoin etujarrut 98tkm kohdalla, taakse on uusittu jarrut jossain kohden ennen 75tkm.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Siis levyt menneet laikukkaiksi eivätkä ota joka pinnasta enää kiinni, paloissa kuitenkin vielä n.puolet jäljellä. Autolla ajettu vajaa 50tkm.JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑06 Kesä 2022, 10:06Vai luuleeko vaimo että ajotapa on ei-aktiivinen, talvella. Luistonesto on niin eleetön että nilkka (vähän liian) suoraksi liukkaalla ja odotellaan että auto siitä sitten annostelee lisää vauhtia. Onko kitkat talvella? Kitkarengas, ja nastakin, sortaa helposti lamellia sen verran että nämä nykyiset todella tarkat luistonestot/vakautukset saattaa aktivoitua vaikka rengas ei varsinaisesti pyöritä joutavaa.
Ps. viikonloppuna vaihdoin etujarrut 98tkm kohdalla, taakse on uusittu jarrut jossain kohden ennen 75tkm.
- Cloverleaf
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Olen alkanut huomata, että auton etupäästä kuuluu suht tasaista vikinää/vinkunaa kun ajelee moottoritienopeuksia. En tiedä onko normaali dieselkoneen sivuääni, kun nyt on Pirelleillä pienempi rengasmelu kuin entisillä kiinakumeilla, niin on saattanut aina kuulua ja en ole vain aiemmin kuullut. Saattanut jäädä myös nastarenkaiden melun alle aiemmin.
Havainnot:
- ääni alkaa kuulua 80 km/h ja voimistuu mitä lujempaa ajelee
- ajan 120 km/h ja päästän kaasupolkimen pois, niin ääni pysyy muuttumattomana
- ajan 120 km/h ja vaihdan vaihdetta isommalla/pienemmälle, niin ääni pysyy muuttumattomana
- otan ilmastoinnin pois, niin ääni pysyy muuttumattomana
Voisiko olla pyöränlaakeri vai laahaako jarru pienesti? Tuskin uudet vanteet saisi ilmavirtauksista tehtyä vikisevän äänen.
Havainnot:
- ääni alkaa kuulua 80 km/h ja voimistuu mitä lujempaa ajelee
- ajan 120 km/h ja päästän kaasupolkimen pois, niin ääni pysyy muuttumattomana
- ajan 120 km/h ja vaihdan vaihdetta isommalla/pienemmälle, niin ääni pysyy muuttumattomana
- otan ilmastoinnin pois, niin ääni pysyy muuttumattomana
Voisiko olla pyöränlaakeri vai laahaako jarru pienesti? Tuskin uudet vanteet saisi ilmavirtauksista tehtyä vikisevän äänen.
- Polforea
- Viestit: 11176
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Muuttuuko ääni jos viipsautat tuulilasinpyyhkijöitä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cloverleaf
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Itse ostin Giulian kaksi vuotta sitten. En tiennyt mitä ostin, mutta tiesin mitä halusin. Ja sitä sain mitä halusin: näyttävä auto, jolla on upea ajaa. Öljyn suhteen: miksi laittaisi muuta kuin Seleniaa, sitä saa Saksasta tilaamalla ihan hyvin, eikä ole sen kallimpaa kuin muukaan öljy. Mutta yleisesti ottaen en olisi kauhean huolissani "ongelmista", jos tietää mitä haluaa. Jos olet epävarma, osta bemari. Jos haluat jotain erilaista, osta vaikka Alfa.buubaa kirjoitti: ↑01 Kesä 2022, 08:41Okei mukava kuulla ettei ihan kiveen hakattua ole että sitä saa olla jatkuvasti remppaamassa.
Mites toi öljy, onko välttämätöntä multiairin kannalta käyttää juuri tota seleniaa vai onko muita hyväks todettuja joilla olis vähän parempi saatavuus? Ajatuksena olisi käyttää huolto-ohjelman mukaisesti huollossa ja lisäksi sitten välissä vaihdella itse öljyjä.
...ja siitä puheen ollen, minulla olisi ajamista vailla erinomainen yksilö, josta ei ole aiheutunut huolia: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/12940252 =)
- Cloverleaf
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Pyyhkijöillä ei vaikutusta.
Ääni on metallinen ja sen voimakkuus vaihtelee jaksollisesti. Harvimmillaan pari kertaa sekunnissa tulee "maksimi", mutta yleisesti ottaen taajuus on kovempi. Ääni vaimenee, kun moottoritiellä tulee riittävä kaarre ja autoa kääntää. Kääntämisellä ei ole suuntaeroa eli oikea/vasen kaarru hiljentää äänen. Ääni kuuluu juuri ja juuri radion yli, mutta ilman radiota sen kuulee selkeästi.
- Tiige
- Viestit: 2842
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Pyöränlaakeri se voisi olla. Niitä kai mennyt näistäkin. Silloin kyllä yleensä toiseen suuntaan kaartaessa ääni voimistuu ja toiseen suuntaan hiljenee. Ei tosin aina.Cloverleaf kirjoitti: ↑17 Kesä 2022, 08:37Pyyhkijöillä ei vaikutusta.
Ääni on metallinen ja sen voimakkuus vaihtelee jaksollisesti. Harvimmillaan pari kertaa sekunnissa tulee "maksimi", mutta yleisesti ottaen taajuus on kovempi. Ääni vaimenee, kun moottoritiellä tulee riittävä kaarre ja autoa kääntää. Kääntämisellä ei ole suuntaeroa eli oikea/vasen kaarru hiljentää äänen. Ääni kuuluu juuri ja juuri radion yli, mutta ilman radiota sen kuulee selkeästi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Onko täällä kellään ollut vaikeuksia saada kärryä kiinnittäessä johtoa kiinni? ei sitten mene millään sisään
- Polforea
- Viestit: 11176
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^13-napainen tökkeli?
Jos menee liian perustasoiseksi, niin pahoittelut aliarvioinnista, mutta kun en tiedä oletko koskaan moista tökkeliä käyttänyt, niin huomaathan että siinä on ~varttikierroksen pyörähtävä kaulus, jolla tökkeli lukitaan paikoilleen ja jonka pitää olla oikeassa asennossa alkuun ja sitä tarvii käytännössä pyöräyttää myötäpäivään samalla kun työntää tökkeliä paikoilleen.
Jos menee liian perustasoiseksi, niin pahoittelut aliarvioinnista, mutta kun en tiedä oletko koskaan moista tökkeliä käyttänyt, niin huomaathan että siinä on ~varttikierroksen pyörähtävä kaulus, jolla tökkeli lukitaan paikoilleen ja jonka pitää olla oikeassa asennossa alkuun ja sitä tarvii käytännössä pyöräyttää myötäpäivään samalla kun työntää tökkeliä paikoilleen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- UusAlfisti
- Viestit: 71
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kellään ollu ongelmia takalasin lämmittimen kanssa? Nappi kyllä pelittää ihan normaalisti, mutta huomasin just tänään kun oli vähä kosteempi ilma ja takalasi oli ihan huurussa, ettei toimi.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- lerppu
- Viestit: 5887
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^Herkästi syyttäisin akkua. Takalasin lämppäri on ekoja pois pudotettavia kun akun kunto heikkenee.
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Minulla kävi niin, että tuo adapteri tökkeli lakkasi kerran toimimasta ja efekti oli sama että ei mennyt kärryn liitin paikalleen. Vaikka olin sitä käyttänyt monta kertaa. Kävin sitten ostamassa uuden adapterin ja sen kanssa kaikki taas toimi ok.Polforea kirjoitti: ↑20 Kesä 2022, 19:33^13-napainen tökkeli?
Jos menee liian perustasoiseksi, niin pahoittelut aliarvioinnista, mutta kun en tiedä oletko koskaan moista tökkeliä käyttänyt, niin huomaathan että siinä on ~varttikierroksen pyörähtävä kaulus, jolla tökkeli lukitaan paikoilleen ja jonka pitää olla oikeassa asennossa alkuun ja sitä tarvii käytännössä pyöräyttää myötäpäivään samalla kun työntää tökkeliä paikoilleen.
Ehkä tuo vanha oli jotenkin kiertynyt itsestään.