startatessa särähtää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sikuriina
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:05
Paikkakunta: salo

startatessa särähtää

Viesti Kirjoittaja sikuriina »

Mikäköhän kumma ääni se kuuluukaan kun starttauksen lopussa särähtää kummasti..?? Käynnistyy kyllä hyvin ja käynti tasaista. Pikkasen noloa tuo särähdys...
:oops:

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Suoja

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Olisikohan pakosarjan päällä oleva peltinen lämpösuoja löysällä/irti, sikäli jos autossasi on sellainen?

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Tai startti ei palauta kunnolla. Toivotaan ettei kyse ole siitä!!!
Ei enää Alfaa... eipä

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Itselläni teki samaa ja Deltan diagnoosi oli että starttimoottori lopussa. Startti vaihdettiin ja nyt kuulostaa hyvältä, meni lasku sentään myyjäliikkeen piikkiin (muistaakseni ~350€).

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Cotson kirjoitti:Itselläni teki samaa ja Deltan diagnoosi oli että starttimoottori lopussa. Startti vaihdettiin ja nyt kuulostaa hyvältä, meni lasku sentään myyjäliikkeen piikkiin (muistaakseni ~350€).
Halpaa lystiä jos pitää paikkansa. Minulla vaihdettiin myös startti takuuseen. Päivän työt + osa. Startti maksoi jo muistaakseni yli 400€ (deltassa). Jokatapauksessa asentaja sanoi, että yli tonnin paukku tuo oli!

edit: Kirjoitin niin hienon lauseen että en itsekään ymmärtänyt mitä siinä luki :lol:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kelpo starttimoottori purkamolta n. 100 euroa ja itse sen vaihtaa tunnissa tai parissa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Maho kirjoitti:Halpaa lystiä jos pitää paikkansa. Minulla vaihdettiin myös startti takuuseen. Päivän työt + osa. Startti maksoi jo muistaakseni yli 400€ (deltassa). Jokatapauksessa asentaja sanoi, että yli tonnin paukku tuo oli!
Itselläni vaihdettiin samalla kytkinpaketti joten töille ei kaiketi tullut juurikaan lisää hintaa. Itse en ikinä lopullista laskua nähnyt joten taidan siis muistaa pelkän osan hinnan :?

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

BSTR kirjoitti:Kelpo starttimoottori purkamolta n. 100 euroa ja itse sen vaihtaa tunnissa tai parissa.
Deltassa väittivät että pitää purkaa puoli konetta että tuon saa vaihdettua?!? Ihan sama sinänsä, eihän siitä itse joutunut maksamaan penniäkään. Onneks.
Ei enää Alfaa... eipä

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Maho kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Kelpo starttimoottori purkamolta n. 100 euroa ja itse sen vaihtaa tunnissa tai parissa.
Deltassa väittivät että pitää purkaa puoli konetta että tuon saa vaihdettua?!? Ihan sama sinänsä, eihän siitä itse joutunut maksamaan penniäkään. Onneks.
No ei ihme että on ilmaa hinnoissa sitten. Ei siinä tartte kun ottaa suojalevy irti ja ehkä imusarja niin pitäisi päästä käsiksi starttiin. Milanossa meinasivat että noin 500 egee sisältäen startti. Itse en ole jaksanut tehdä asialle yhtään mitään, mulla on sirissyt jo vuoden verran ja hyvin lähtee vielä käyntiin. Ehkä vaihdan sen startin itte nyt lomien aikana tai sitten en....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikö noista 16-tappisten Twin Sparkkien starteista yleensä ala bendixlaite jumittelemaan? Siinä tapauksessa ei kannattaisi vaihtaa koko starttia, se bendix tuskin maksaa montaa kymppiä.

Tietysti, jos on jo starttaillut jumivalla bendixillä startistaan ankkurin pilalle niin tilanne on toinen :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Mikä to bandix on ja miten sen voit vaihtaa? Mulla on todennäköisesti siinä jotain häikkää 156 TS:ssä. Ongelma ilmenee niin, että välillä (ei siis aina) startatessa ei pyöritä konetta tai pyörittää ihan hetken, jonkä jälkeen kuuluu mielenkiintoisia ääniä. Uudelleen yrittämällä starttaus yleensä toimii ihan hyvin.

Toinen mitä ajattelin on, että voisi akku ollaa niin huonossa kunnossa, että siitä ei riittäisi aina kunnolla virtaa startille ja ongelma johtuisi siitä...

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Viittaa startti ongelmaan. Edellisestä V6:sta vaihdettiin startti juuri saman ongelman takia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Bendix on se vermes, joka antaa startin hammaspyörän pyöriä vapaasti toiseen suuntaan. Startatessa bendix lukitsee hammaspyörän starttimoottorin akselille jolloin startti pyörittää moottoria, mutta kun moottori lähtee käyntiin ja alkaa pyöriä startin akselia nopeammin, bendix vapauttaa vedon. Eli toimii niin kuin vaihdepyörän takanapa, eteenpäin polkiessa välittää voimaa mutta toiseen suuntaan pyörii tyhjää.

Vaihdosta en tiedä kun ei ole koskaan tarvinnut tehdä, mutta eikös se bendix ole integroituna siihen startin hammaspyörään? Ainakin niitä pitäisi saada erillisinä.
- Epäkelpokeräilijä -

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Ok, näyttäisi siis siltä, että se Bendix ei ole ongelma, koska ongelma on jo ennen kuin kone käy. Ongelma on nimen omaan se, että startti ei välillä pyöritä konetta kunnolla.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulle vaihdettiin Bravaan samasta syystä startti myyjäliikkeen laskuun, mutta vika ilmestyi uudestaan muutaman viikon kuluttua. Todelliseksi vian aiheuttajaksi todettiin vialllinen virtalukonpohja.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ilmeneekö ko. ongelmat kylmällä ilmalla?
Minulla oli Mareassa vastaavaa ongelmaa kylmillä ilmoilla. Kuutioin asiaa melkoisen paljon ja päätin että en vaihda koko starttia ihan vähässä kummassa. Purin startin ja minusta ongelma oli juurikin tuossa Bendixissä. Siellä oli niin perhanan jäykkää vaseliinia, että se aiheutti probleemia. Välillä startti löi myös tyhjää.
Elikkä mun analyysi oli sellanen, että tuo vassu jäykisty kuten fillareissa ja täten startti eli ihan omaa elämäänsä.
Viimeksi muokannut Janne, 28 Helmi 2005, 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

No kyllä se vika tarkemmin ajatellen taitaa esiintyä juuri kylmällä ilmalla...

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Minullakin on tuo sama homma ja ääni kuuluu yleensä kylmällä ilmalla.

Avatar
MilleMiglia
Viestit: 65
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 14:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja MilleMiglia »

Sama täällä eli särähtää useimmin just kylmänä startatessa. Kuulostaa kuin startti pyöris vielä vaikka solenoidi on jo päästänyt vedon irti.
Tästä on täällä varmaan jo keskusteltu mutta entäs sitten kun oikein kylmänä starttaa niin vähän aikaa kuulostaa kuin joku sähkömoottori pyörisi. Siis auton jo käydessä :) Kestää noin minuutin, enintään kaksi. Liittyikö toi ääni jotenkin saastepäästöihin?

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Näyttäisi siltä, että mulla on eri vika. Ei nimittäin särähdä, eikä vaikuta siltä, että startti pyörisi vielä kun kone pyörii.

On nimittäin niin, että startti pyörii, mutta kone ei pyöri. Toisin sanoen startti pyörii tyhjää. Onneksi se sitten toisella tai kolmannella yrittämällä yleensä ittaa koneeseenkin vauhtia...

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Voisko tuo kuitenkin toimia myös päinvastoin eli startti ei ala juuri noiden jäykkien vaseliinien vuoksi myöskään pyörittään konetta? Siellä on kait Alfassakin sellaiset käpälät jotka nappaa kiinni startatessa?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Näyttää se minullakin startti vittuilevan. Pyörii välistä tyhjää.

Kysyin Autosähkö Häkkiseltä vaihto starin hintaa. 180€ !
Eli ei todellakaan paha. Tohon sitten työt päälle 55€/h vaikka 4h niin päästään max 400€
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

mullakin sama ongelma jää noin 20 sec kauhee meteli mut ainoastaan sillon ko auto seissyt päivän pakkasessa eikä oo ollu töpselin päässä...
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Re: Suoja

Viesti Kirjoittaja Harpo »

155156 kirjoitti:Olisikohan pakosarjan päällä oleva peltinen lämpösuoja löysällä/irti, sikäli jos autossasi on sellainen?
Samaa merkillistä särähdystä/pieni rääkäisy joka on tosin aika vaimea, ruvennut meikäläisenkin autosta kuulumaan startatessa. Jotenkin tuntuis tulevan pohjasta enempi takaa pakoputken suunnalta ??

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Pieni rääkäisy kuuluu minullakin. Tosin minun korviini se kuulostaisi vähän siltä kuin joku apulaitehihna tms hakisi otettaan.. Toisaalta luulisi sitten, että se vinkuisi sitten myös joskus muulloin kierroksia lisättäessä. En ole vielä jaksanut olla huolissani, vaikka ehkä pitäisi... :shock:

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Vika on bendixissä nimenomaan silloin kun startti pyörii, mutta ei pyöritä konetta. Kuten edellä on selitetty, bendixin pitäisi pyöriä toiseen suuntaan, mutta lukkiutua pyöritettäessä toiseen suuntaan. Kulunut bendix alkaa vähitellen pyöriä myös siihen suuntaan johon sen ei pitäisi pyöriä. Bendix ja sen hammapyörä ovat yksi kokonaisuus ja startti voidaan korjata vaihtamalla bendix -laite. Ongelmana vain on, että kaikkiin startteihin laitetta ei ole erikseen saatavana. Ainakin vanhempiin Alfoihin joissa oli Bochin startti bendixin sai erikseen ja hinta oli välilä 10-20 euroa.

Kun kone lähtee käymään ja startin herätevirta loppuu, bendix liukuu startin akselilla irti vauhtipyörän hammakehältä. Rääkäisy sen jälkeen kun kone lähtee pyörimään voi johtua siitä, että startin akselin voiteluun on käytetty huonoa rasvaa, jonka takia bendix -laite ei pääse liukumaan riittävän nopeasti irti vauhtipyörästä.
TPP

Vastaa Viestiin