156 v6 2.5 Kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ese »

Jee nyt ois tässä pukkaamassa näköjää pajotusta urakalla, ku ois tuo jakopää tuolossa työn alle mutta nyt olis kiirempänä kytkin ongelma. Useamman kuukauden ollu ravistus ongelmaa kun lähtee kytkinä päästämään takaisin ylös, pienellä kaasutelulla saannut pahimmat ravistukset lähtöön pois mutta nyt paheni pahaksi ja kytkin ei enää meinaa irottaa pohjassa elikä vaihteet menevät tuskaisesti sisään ja ulos eli ajot on ajettu nii kaua ku ongelmaa selvyyttä tai sit vietävä huoltoo. Myöskin kun kytkintä auton ollessa paikallaan lähtee painamaan niin aivan alku senteillä poljin oikeen hakkaa kenkää jokunen sentti lisää niin tuntuu normaalilta ja pohjaasa taas tuntuu se jutkutus sekä että vaihteet huonosti sisään tai ulos. Mutta kytkin ei luista missään vaiheessa kun vaihteet vaan saa sisään eli tuskin kytkin on lopussa koska otaa normisti kiinni eli ei luistamista....Oisko kellään mitään käryä mistä kyse? Olisi kiire asialla joten pikaista apua kaipaan paljon kiitos jo etu käteen.
Ese vaan

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vaihda kytkimen nesteet? Uusi työsylinteri siihen laatikon päälle on ainakin nopea ja helppo vaihtaa myös. Pääsylinteri on polkimella ja hieman hankalammassa paikassa.
Abarth 500 Esseesse

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ese »

Mitäs nestettä sinne menee, sekä onko vinkkiä kuinka nesteen vaihto onnistuu? :mrgreen:
Ese vaan

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jarrunestettä. Perusoletus, että DOT4 on vaatimus, joten DOT4, DOT 5.1 esim. käy hyvin.
DOT 5.0 sitten ei käy, se on silikonipohjasta.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Kytkimessä tunnit vaan täynnä ja itselläni oli samat oireet mutta mikä aiheutti ravistuksen niin dunno.Samat vanhat nesteet on sisällä ja kaikki toimii ok levyn ja painelaakerin +asetelman vaihdon jälkeen.
molex to sata, lose all your data.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ese kirjoitti:Mitäs nestettä sinne menee, sekä onko vinkkiä kuinka nesteen vaihto onnistuu? :mrgreen:
Vaihteiston päällä olevassa työsylinterissä on ilmausruuvi. Kaveri painaa kytkinpoljinta ja toinen on ruuvilla.. Samalla tavoin ilmataan kuin jarrut. Kytkinneste tulee samasta säiliöstä kuin jarruneste, eli tarkkailtava ettei hörppää ilmaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Finest »

m.sa kirjoitti:
Ese kirjoitti:Mitäs nestettä sinne menee, sekä onko vinkkiä kuinka nesteen vaihto onnistuu? :mrgreen:
Vaihteiston päällä olevassa työsylinterissä on ilmausruuvi. Kaveri painaa kytkinpoljinta ja toinen on ruuvilla.. Samalla tavoin ilmataan kuin jarrut. Kytkinneste tulee samasta säiliöstä kuin jarruneste, eli tarkkailtava ettei hörppää ilmaa.
Paitsi ettei kaveri ole välttämätön, poljin kun jää pohjaa eikä yritäkään nousta

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä sieltä on kytkin loppu, todennäköisesti paineasetelmassa vikaa.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ese »

Hmm on se kyllä sitten outo juttu kun ei kytkin ole ikinä luistanut veto päällä kun kytkin on ylhäällä, eikös jos kytkin on loppu niin alkaa luistaa eikös vain paljos näissä nää kytkimet pitäs kestää kilsoja? Hei kiitti tosta neste vaihto opastuksesta, joskus joissai vehkeissä valuu ihan kun ruuvin vaan ravottaa ni alkaa neste valuun että onko tässä sama ominaisuus vai onko koko nesteen vaihdon aikana tarpeen kaveri nylkyttää poljinta?
Ese vaan

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Pitää nylkyttää poljinta. Kyllä sen yksinkin voi tehdä kuten ylhäällä todettiin mutta paljon helpompi kaksin niin ei tarvi pomppia edestakaisin.

Kyllä 156 V6 kytkin sen 200tkm kestää, toki riippuu ajaako kaikki ajot keskustassa vai ulkopuolella. Yleensä oireet alkaa niin, että poljin on jäykkä ja ykkönen tai pakki ei tahdo nätisti kytkeytyä mutta silti tien päällä on ihan hyvä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Kytkimestä voi muutakin hajota, muutenkin kuin luistamalla.
Nimimerkillä:
Kolmesta autosta kytkin levinnyt.
Kahdesta kytkin tuhoutunut käytännössä käyttökelvottomaksi, ei luistanut. Kummallakin pärjäsin loistavasti, vaikka molemmat hieman ravistikin (2.0TS 156 ja 1.6HDi 207 pökötti).
Molemmissa tapauksissa levy oli mennyt niin loppuun, että oli käytännössä niitit lopussa. Toisessa (muistaakseni Alfa) oli jopa asetelmasta kynsiä katkennut... Ja painelaakeri sökönä oli molemmista. :P (en tiedä, miten ja kuinka pahasti - kuulemma vaan ihmettelivät, miten olin voinut ajaa niillä niinkin kauan... Tieto on mekaanikon sanomana, joten liioittelu kaiketi mahdollista).

Mut tosiaan nuo oireet sanoo, että kykäjumppa, meikän korvaani.
Molemmat sylinterit aiheuttaa myös ongelmia. Twinsparkissa kytkinpolkimen sylinteri kahdessa autossa aiheutti sen, että poljin jätti palautumatta ylös asti ja oli todella "kumisen" tuntunen. Toisessa riitti putsaus, toisessa piti sylinteri vaihtaa. Kytkinpolkimen sylinteri on siis pääsylinteri. Työsylinteriä en ole onnistunut (vielä) rikkomaan, TS:ssä meni toki kytkinjumpan yhteydessä sekin vaihtoon kun laatikon irrotuksen vaatii - tässä JTD:ssä ja V6:ssa ei tarvitse.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja monasti kytkimen nesteiden vaihto "unohtuu" vaik jarruista vaihdetaankin. Siin ne menee samoilla lihaksilla 2v välein.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Loppu mikä loppu.
molex to sata, lose all your data.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ese »

:evil: :drinking:
Ese vaan

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Samaiset oireet vaivaavat täälläkin. Kytkin ei luista ja toimii maantieajossa normaalisti, mutta kaupunkiajossa lämmettyään kytkimen ravistus on melkoinen riesa.

Käväisin paikallisessa independent-merkkihuollossa kesällä kysäisemässä työn kustannuksia. Arvio oli 8-12 tuntia työtä ja summana mukavat 700-800 euroa. Huollon mielestä myös vauhtipyörän koneistus saattaa olla aiheellinen operaatio (sisältynee muistaakseni tuohon hinta-arvioon). Sen tiedän, että vauhtipyöriä on koneistettu, jos luistavalla kytkimellä on päästelty huolella menemään, mutta käsittääkseni pelkkä ravistus ei anna tähän aihetta.

Tästä päästäänkin tämän homman mielenkiintoisempaan kysymykseen, eli millaisilla kustannuksilla V6:sen kytkimiä on vaihdettu?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

156seen 2.5 kytkimen vaihtoi viking motors metsälässä (hki) hintaan 400e ilman vauhtipyörän koskemista mutta tästä n vuosi aikaa ja kytkinpakettia löytyy 200e kun jaksaa kaivella netin syövereitä.Soittaa sinne ja kyselee tarjousta.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Finest »

Misterautossa on monesti Luk:in satseja tarjouksessa, jos sen kelpuuttaa.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ese »

Voi kurjuus eka Alfa mikä teetättää näin paljon kerralla työtä ja kustannuksia mutta mistäpä näistä aina tietää. Ei taida olla turhaa se huhuilu 156 epä luotettavuudesta ja huonosta kestävyydestä. Muuten autosta kyllä tykkään ja hyvä ajettava ollu siinä ei ole moitittavaa. Joo itsekin katselin shacia sais misteristä 230e pakettina mitähän se kytkin paketti pitää sisällään että tarviiko siihen jotai lisä kilkkeet mukaan vielä? :lol:
Ese vaan

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Pitäisi mennä,viisaammat kertonee lisää

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ese »

Oiskoha käypänen, osa numerot vaa ei täsmää...
Ese vaan

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

jos lontoo sujuu

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Atolussolla GTA:n kytkin 180£ (Valeo).

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kampiakselin stefa ja kykän työsylkky kannattaa vaihtaa samalla. Sylinterin voi kyllä vaihtaa kohtuu vaivalla myöhemminkin, mutta stefa ainakin kantsii vaihtaa kykärempan yhteydessä. Nuo maksanevat pari kymppiä per osa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja Tipossa on sama kytkimen työsylinteri. Maksaa paljon vähemmän kuin Alfan paketissa tuleva. Sit kun sylinteri on jumissa ja murjot sen korvakkeen rikki niin mulla on yksi ylimääräinen hyllyssä :lol:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Juu, se Tipon sylinteri oli Motonetissä juurikin jotain parin kympin luokkaa.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Tipon sylkän saatavuus motonetissä 0 kpl :-(

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tilaamalla sitten. Ja saahan sen varmaan melkein mistä tahansa muustakin varaosaliikkeestä.

jmi
Viestit: 1488
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Paljonko kytkimellä ajettu? Eikö täällä ole ollut puhetta että max 150tkm kestää.

Työsylinterin rungon ympärille kannattaa laittaa rasvaa, oma oli ainakin totaalisen jumissa.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Dio Natale kirjoitti:156seen 2.5 kytkimen vaihtoi viking motors metsälässä (hki) hintaan 400e ilman vauhtipyörän koskemista mutta tästä n vuosi aikaa ja kytkinpakettia löytyy 200e kun jaksaa kaivella netin syövereitä.Soittaa sinne ja kyselee tarjousta.
Tämä tukee sitä, että vähän korkeahkolta tuo saamani tarjous kuulosti. Erityisesti, kun siinä puhuttiin pelkästä työn osuudesta. Kytkinpaketti kun on ollut varastossa jo pitkän aikaa, mutta työsylinteri, kampuran stefa ja siirtovivuston nailonpuslat pitää lisätä listaan.
jmi kirjoitti:Paljonko kytkimellä ajettu? Eikö täällä ole ollut puhetta että max 150tkm kestää.
Omat ajot muodostuu pääasiassa kaupunkiajoista ja aika tarkkaan 150 tkm on kytkimellä nyt menty. Autoa hankkiessani kävin vähän utelemassa Deltan pojilta huoltohistoriaa ja sen mukaan kytkin oli vaihdettu ensimmäisen kerran jo 27tkm kohdalla. :shock:

Eipä tämä silti taida olla ihan ensimmäinen v6, johon kytkin on vaihdettu naurettavan pienillä kilometreillä.

Henrier
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Syys 2015, 17:03
Car(s): -04 156SW 2.0JTS

Viesti Kirjoittaja Henrier »

Mä rykäsin just polttaen Viton jalkaan hakkaavan kytkimen 20sek polttaen kolmosella 3000rpm käsijarru päällä paikoillaan. Savun hälvettyä nytkyminen tuntumassa hävisi ja kytkin alkoi toimia taas normaalisti. Eikai tuo mitään maksa kokeilla olisiko vain päässyt lasittumaan.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ese »

Hahaha no nythä tul hyvä vinkki. :lol: Joo ei kyllä se mulla o peli selvä katoin tossa ni se kytkimeltä tuleva veivi siihen sylinterille ni muistuttaa lähinnä maantie poraa ni kyl siel jotai paskana on jos ei muuta ni paine laakeri. Halvi liikkeessä työ tarjous sachi kytkimellä 1160 egee...
Ese vaan

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja willez »

Kyllähän kytkin kestää jos osaa ajaa (tai edelliset omistajat). Mulla kesti 2.5:sessa 14-vuotta ja yli 200tkm kytkin. Vaihdon syy oli painelaakerin hajoaminen,kytkinlevy ja asetelma oli ihan ok kun purettiin. Vaihdoin samalla työsylinterin. Jälkeenpäin mietittynä ei mikään amerikan temppu. Ainut vaikea oli startin kolmas pultti,joka on "väärinpäin" eli pakosarjan suuntaan. Ylhäältä tosin saa auki 13mm lenkillä,jonka pää on taitettu 90 asteen kulmaan. Kuvia remontista on paljon tuolla syövereissä.

Apurunkoa ei tarvitse irroittaa. Kuskinpuolen vetarin laippa pitää irroittaa,jotta mahtuu tulemaan alas. Ja kun kerran on "vetävä" kytkin,niin asentaessa vaikka isoilla papukaijoilla vääntää kytkinhaarukasta painelaakerin asetelmaan kiinni.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Mulla on mittararissa kohta 210tkm . Kesällä kuului semmosta naputtavaa ääntä tyhjäkäynnillä joka loppui kun kytkimen polkas pohjaan (tai lisäs kaasua). Nyt kun kelit on viilentyny niin naputuskin lakkasi. Kytkin on narahtanut ihan siellä lattianrajassa jo 2 vuotta( sekin vain lämmettyään eli kesällä). Mikähän moisen aiheuttais? Oisko asetelmasta joku kynsi vai mikäihme. Tösylkkä on vaihettu viimekesänä. Ei luista mutta varmaan vaihtoon toi menee kohta.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Stiletto kirjoitti:Mulla on mittararissa kohta 210tkm . Kesällä kuului semmosta naputtavaa ääntä tyhjäkäynnillä joka loppui kun kytkimen polkas pohjaan (tai lisäs kaasua). Nyt kun kelit on viilentyny niin naputuskin lakkasi. Kytkin on narahtanut ihan siellä lattianrajassa jo 2 vuotta( sekin vain lämmettyään eli kesällä). Mikähän moisen aiheuttais? Oisko asetelmasta joku kynsi vai mikäihme. Tösylkkä on vaihettu viimekesänä. Ei luista mutta varmaan vaihtoon toi menee kohta.
Tadaa mittarissa 225tkm ja nyt sitte alko pitään rouheeta rohinaa joka muuttuu heti kun hipasee kytkintä. Varmaan painelaakeri antautui. Perkeles, eiks toi kytkinjumppa ollu kauhee rojekti? Ja varsinainen harrasteautokin on levällään tallissa talven. :evil: Oliko joku linkki josta sais vihiä miten homma etenis, nosturi löytyy viimeistään rahalla vuokraamalla.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuolla willezin vanhassa projektiketjussa on ainakin jotain tietoa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... &start=300

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Viikon sisällä kolme kertaa kun ottaa kytkimen esiin niin kahdelta mieheltä menee viimeisellä kertaa 5h ja aika tarkkaan tietää mikä avain pitää seuraavaks ottaa käteen...
Apurunko pois, se on eka sääntö.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

vesamaan kirjoitti:Viikon sisällä kolme kertaa kun ottaa kytkimen esiin niin kahdelta mieheltä menee viimeisellä kertaa 5h ja aika tarkkaan tietää mikä avain pitää seuraavaks ottaa käteen...
Apurunko pois, se on eka sääntö.
Ristiriitaista..willezin topikissa ei runkoa laskettu, mutta onko siis PALJON helpompaa jos irrottaa? Kun pitää putket sitte irrotella..eikö?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

En oo koittanut irrottamatta apurunkoa, enkä koita 8) pieni vaiva mutta iso apu. Toki kukin tekee miten itse haluaa

Pitäiskö tehdä äänestys asiasta :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pakoputken irrotus on aika pieni paha verrattuna siihen, kuinka paljon enemmän on tilaa tehdä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Alfissimo kirjoitti:Pakoputken irrotus on aika pieni paha verrattuna siihen, kuinka paljon enemmän on tilaa tehdä.
Ok eli ahasta on,täytynee laskee. Tosin nyt olen pohdiskellu toistakin vaihtoehtoa. Nimittäin alunperin oli tarkotus jättää alfa kesäautoksi ja hommata talveksi joku parinsadan kinneri,nythän olis sauma moiseen. Mutta koska liha on heikko niin tuliki hommattua todellinen kesäauto. Lisäksi alfan säilytys on hieman hakusessa ja pitäshän se kuitenki sit korjata ennenkuin ottaa käyttöön ja luultavasti rojekti siirtää käyttöönottoa. Eikän toi kuntoon siis laiteta..auto tykkää kun sitä ajetaan :-D
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Kärry pajalla, osat ostettu. Eikhän tää saada ajoon jokupäivä. Paljonkos olikaan vauhtipyörän pulttien momentti (kampuran stefa vaihetaan samaan konkurssiin) ? Ja lukitetta laitettiin pultteihin eikös niin.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Kytkin vaihettu. Enpäs tiennytkään kuinka herkkä kytkin on kun se on kunnossa. Mulla kun kytkin on ollut jäykähkö koko auton omistusajan eli 4 vuotta. Syytä jäykistymiseen ennen lopullista hajoamista en saanu selville kun pakettia tutkin.
Levy oli vielä 7mm paksu ja niitteihin matkaa 1mm. asetelma ihan ok eikä painelaakerikaan muuta kuin rohissut, irto-osia ei kopasta löytynyt. Ehkä tollakin olis vielä kymppitonnin ajanut?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Eihh..arghh. No niinhän siinä sitten kävi että ny vuotaa öljyä laatikon ja koneen välistä pakoputken päälle ja siitä sitten taaksepäin valuen. Oliko siinä takastefan asennuksessa olemassa joku italialaiskikka. Vai mitähän meni vikaan.
Ammattimies ton laitto ja uus stefa oli oikeankokoinen. Sanoi että kaikki sujui niinku stömsössä.

Tänään asiaa tiirailtiin yhes ja kuitenkin vauhtipyörän sisäpinta on kuivan oloinen sen mitä siitä kolmel pultil kiinni olevasta luukusta sitä näkee. Startin ylin pultti jätettiin pois niinku kovimmat jätkät kuulemma tekee,,ei kai se liittyisi mitenkään öljyvuotoon?

Olko jollain käyny sama homma kytkinrempan yhteydessä? Aquatica vai joku muu... Auttakkee.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Muuta kikkaa stefasta tiiä ku sen, että muistaa rasvailla...
Ja jos on se sabluuna, sitä kannattaa käyttää.

Mullahan oli JTD:ssä se keissi alunperin, että edellinen asentaja oli jättäny ruuvilukitteen pois vauhtipyörän pulteista... Se sitten sieltä veti öljyt syliin.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Aquatica kirjoitti:Muuta kikkaa stefasta tiiä ku sen, että muistaa rasvailla...
Ja jos on se sabluuna, sitä kannattaa käyttää.

Mullahan oli JTD:ssä se keissi alunperin, että edellinen asentaja oli jättäny ruuvilukitteen pois vauhtipyörän pulteista... Se sitten sieltä veti öljyt syliin.
Kun en nähny stefan paikkaa tai kampiakselin pään rakennetta. Mites se ruuvilukitteen poisjäänti vaikuttais öljynvuotoon? Ei kai ne pultit öljytilaan johda? Täytyy nyt kuitenkin kysyä käyttikö lukitetta... Eli näin äkkiä ajateltuna mahollisia sudenkuoppiahan olis ainakin teoreettisesti; stefa asennettu kuivana ja väkisin, jäänyt jostainyystä vinoon tai ei ole mennyt pohjaan,vauhtipyörää ei ole merkattu irroittaessa ja laitettu nyt eri asentoon jolloin vois tasapainotuksessa olla häikkää,kampiakseliin kulunut uraa. Olisko muuta mahollisuutta? Ja stefa on samankokoinen kun edellinenkin merkki oli victor Renz.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Stiletto kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Muuta kikkaa stefasta tiiä ku sen, että muistaa rasvailla...
Ja jos on se sabluuna, sitä kannattaa käyttää.

Mullahan oli JTD:ssä se keissi alunperin, että edellinen asentaja oli jättäny ruuvilukitteen pois vauhtipyörän pulteista... Se sitten sieltä veti öljyt syliin.
Kun en nähny stefan paikkaa tai kampiakselin pään rakennetta. Mites se ruuvilukitteen poisjäänti vaikuttais öljynvuotoon? Ei kai ne pultit öljytilaan johda? Täytyy nyt kuitenkin kysyä käyttikö lukitetta... Eli näin äkkiä ajateltuna mahollisia sudenkuoppiahan olis ainakin teoreettisesti; stefa asennettu kuivana ja väkisin, jäänyt jostainyystä vinoon tai ei ole mennyt pohjaan,vauhtipyörää ei ole merkattu irroittaessa ja laitettu nyt eri asentoon jolloin vois tasapainotuksessa olla häikkää,kampiakseliin kulunut uraa. Olisko muuta mahollisuutta? Ja stefa on samankokoinen kun edellinenkin merkki oli victor Renz.
V6:n vauhtipyörää ei saa kuin yhteen asentoon ja lukitteella ei ole vuotoon mitään vaikutusta ainakaan v6:ssa, pultin reiät ei johda mihinkään. JTD:stä en tiedä mutta epäilen siinäkin tuota mahdollisuutta.

Vaikea tuon stefan asennusta on ryssiä ja jos vauhtipyörän takunen on kuiva niin eiköhän se öljy jostain muualta valu. öljypohjan tiivistys? laatikon irtiollessa moottorin kannatus ollut öljypohjasta ja tiivistys tykänny siitä huonoa? Ellei ole tuo, on ainakin helpompi "kaiken varalta" korjata kuin ottaa laatikko uudestaan irti.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja seppo »

Stefaa haasteellisempi on tehtaalle ollut tiivistää takimmainen laakerikansi sylinteriryhmään, se kun tiivistetään pursuttamalla massa laakerikannessa olevaan uraan. Vuodon tunnistaa hajusta, kun öljyä tippuu juuri pakoputken päälle! Sen saa juuri ja juuri tiivistettyä moottoria irroittamatta ottamalla öljypohjan pois.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
JTD:ssä menee öljytilaan. Eli selvästi eroja on tuossa kohtaa.

Joo, ei kaiketi kovin yleinen ratkasu. Mutta sieltä se vanha öljyt kytkinlevylle vuoti - vajaa litra per 10tkm.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 v6 2.5 Kytkin

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

seppo kirjoitti:Stefaa haasteellisempi on tehtaalle ollut tiivistää takimmainen laakerikansi sylinteriryhmään, se kun tiivistetään pursuttamalla massa laakerikannessa olevaan uraan. Vuodon tunnistaa hajusta, kun öljyä tippuu juuri pakoputken päälle! Sen saa juuri ja juuri tiivistettyä moottoria irroittamatta ottamalla öljypohjan pois.
Eli olisiko siis teoriassa mahollista saada toi vuotamaan jos esim laatikko olis roikkunut akselinvarassa tai vaihelaatikkonosturi olis lipsahtanu kriittisellä hetkellä. Yksin lienee korjaaja touhunnut pajalla eikös se aika hankalaa ollut jopa kahestaan. Apurunkoa ei irrotettu.Senverran tiedän että kone oli tuettu roikkumaan mut en tiedä oliko jollain liinoilla ja mitäkautta liinat,köydet tms. Meni.

Täytyy yrittää napata kuvia vuotopaikasta, mun mielestä ei kyl vuotanu öljypohjantiivisteestä vaan selkeesti ylempää, kuitenkin juuri pakoputken päälle.

Ps. Ilmankos aina korjaamot suhtautuu alfoihin jotenkin vieroksuvasti. Nää taitaa olla enemmän rakettitiedettä kuin toijota corollat yms. Kansanautot... Mutta siksi nää ei oo ainakaan tylsiä
Viimeksi muokannut Stiletto, 02 Tammi 2017, 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Vastaa Viestiin