Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
luizi
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:50

Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja luizi »

Älkää nyt hyvät Alfistit vielä hikeentykö älyttömiin kysymyksiini, mutta itseäni on alkanut ottaa aivoon kaveri-ja muussa keskustelupiirissä ilmennnyt "varma tieto", kun olen ottanut puheeksi mahdolliseen Alfaan siirtymisen, pitkähkön Fiat -kauden jälkeen. Nimittäin heti "tällä varmalla tiedolla" varoitetaan, että älä nyt hyvä mies iske kättäsi p***aan. On kuulemma niin huonot koneet ja muukin tekniikka. Sähkövikoja tuon tuosta ja kaikkea taivaan ja maan väliltä, mitä kuulemma ei ole muissa, kuin ranskalaisissa autoissa vastaavasti. Koneista erityisesti varoitetaan. Itse olen katsellut 156 -sarjaa ja GT-malleja.
Kun olen sitten kysynyt, että mistä tuo tieto on oikein peräisin, että onko varoittajalla ollut itsellään yhtään Alfaa, niin vastaus on, ettei ole ollut. No kysyn edelleen, että sitten varmasti tieto tulee joltain hyvältä kaverilta, jolla olis Alfa. Ei kuulemma kellään ole?
Mistä ihmeestä tällainen "maine" oikein on porukan mieliin levinnyt, vai onko jutuissa sittenkin perää? Lähinnä itsekin olisin eniten huolissani koneiden kestävyydestä, toki täysin ilman sitä "varmaa tietoa" :) Mahdolliset mallit joita olen katsellut, ovat 2.0 JTS (166Hv), 2.4L 5-syl Diesel (175Hv), 2.5L V6 (192Hv),ja GTssä 3.2L V6 bensa.
Olisin kiitollinen käyttäjäkokemuksien kuulemisessa ja rehellisissä arvioissa ko. malleista.
Kenties tuleva "Alfisti".
t. Antti, Piikkiöstä

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nykyalfa ja 156 on vähän ristiriidassa.

Mutta siis onhan siellä ongelmallisiakin malleja/moottoreita, joten täytyy tietää mitä ostaa.

Tuosta sinun moottorilistalta kun otat JTS:n pois, niin jäljelle jää vain hyviä vaihtoehtoja.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mulla tuo 175 hv dieseli nyt vuoden. Isoin pulma ollut yksi vuotava suutin, ostin käytetyn tilalle. Vauhtipyörä tohon on kallis. Itsellä takana 25tkm, autolla n. 290. Erittäin tyytyväinen ostokseeni, vaikka otinkin halvimman pa***n mitä löysin, siihen oli kuitenkin jakopää ja kytkin vauhtipyörineen tehty juuri.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
lerppu
Viestit: 5903
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nyky-Alfoissa ei vian vikaa ole ollut ('11 MiTo tct & '12 Giulietta T-Jet). '05 GT:ssä eri tarina, kaikenlaista pientä, mutta JTS oli mainettaan parempi. 166 Busso on todella hieno - mutta mielestäni jo harrasteauto, ei enää lapsiperheen käyttöauto (rooli, johon Giulietta istuu hienosti kakkoskulkineena). Nykyaikainen Alfa Romeo siis hyvin vähävikainen. Itsellä esim 2/3 omistetusta Toyotasta konerempattu, joten oma kokemus on että Toyota on huomattavasti epäluotettavampi kuin Alfa Romeo! (Nämä datapisteet eivät taida kestää tilastollisesti merkittävän otannan kanssa korrelointia...)

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Savo »

2001 156 2.5L V6 (192Hv) ja 2007 GT 3.2L V6 bensa ovat toimineet minulla hyvin käyttöautoina. Ajomäärä toki aika vähäinen 5 - 12 tkm/vuosi. 156 jätti kerran tielle, kun akun kaapeli irtosi liittimestään.

Nämä vaatii mielestäni jo hieman harrastuneisuutta. Ihan kaikki korjaamot eivät halua näihin puuttua ja ihan kaikkia osia ei ole saanut vaki korjaamoni toimittajilta.

Oma arvioni on, että näissäkin on maanantaikappaleita - liekö enemmän kuin saksalaisissa?

Ja en oo 2000-luvulla juuri muilla ajellu, että vertailupohja on huono.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja PePe »

Tuo kuvauksesi on ihan hyvä esimerkki siitä millaista potaskaa essonbaareissa kiertää suusta suuhun. Poikkeuksetta täydellisen tietämättömyyden antamalla suurella varmuudella.

Noista mainitsemistasi malleista V6-koneet ovat hyvinkin varmatoimisia ja pitkäikäisiä. Itselläni on ollut puolen tusinaa. JTS-koneissa on ollut enemmän pulmia.
Tämä kaikki tietysti sillä varauksella että käytetyissä autoissa merkistä riippumatta esiintyy vikoja, ja jotkin yksilöt ovat ongelmallisempia kuin toiset. Mutta noille yleistäville essonbaarijutuille voi kyllä viitata kintaalla.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

JTS-koneet ovat ainakin tarkkoja öljyistään ellei halua *kali-kali* efektiä kuulla, muutenhan näissä mitään ihmeellistä ole. 156 imee itseensä happea aika hyvin, joka sitten muuttuu metallin kanssa ruosteeksi hyvinkin tehokkaasti... mutta onhan näillä kaikilla ikääkin jo 10+ vuotta. 159 on siinä mielessä aika suuri harppaus eteenpäin (mitä nyt 1.9, 2.2 ja 3.2 bensoissa ketju venyy) laadullisesti ja kokonaiskestossa.

Enemmänkin Alfaa vaivaa se halvan auton maine, joka Fiateillakin on. Jos auton saa puoli-ilmaiseksi, ei sen ylläpitoonkaan enää hirveästi lyödä rahaa tiskiin ja ajetaan niin kauan kunnes jokin menee oikeasti rikki. Mitään Toyotoja nämä eivät ole, alustaratkaisut ovat monimutkaisia, ominaisuuksiakin on mitkä puuttuivat osasta tojoja vielä 2000-luvullakin (kärjistäen) ja ajotuntuma on etuvetoisiksi enemmän kuin kohdallaan. Kehtaisin väittää, et vikaherkän maine on tullut enemmänkin tuosta huoltamattomuudesta ja 80/90-luvun tarinoista.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja willez »

156 bussot ainakin toimii ihan siinä missä muutkin. Ammattimiehenä voin sanoa,että kyllä mm. VAG-laitteet ovat epäluotettavempia kuin busso 156set. Tuntuu myös siltä, että jos alfaan tulee pienikin vika, siitä tehdään kauhea numero "mitä mä sanoin" perjaatteella. Kun taas octavian "perushuoltoon" kuuluu kansiremontti ja lukuisten anturien/tunnistimien vaihto huollon ohessa :mrgreen:

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Allekirjoitetaan edellinen lausunto.
Alfan miinuspisteet tulee lähinnä surkeasti hoidetusta varaosa ja huoltotoiminnasta. Revitään karmeita hintoja osista ja töistä ja kaupan päälle ryssitään huollot.
Sitten kun joku leviää huoltokämmin takia niin saadaan taas essonbaariin jutunjuurta :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kaikkihan nämä on tuuripeliä.

156:ssa varmasti yksi MITTAVA asia on oikeasti RUOSTE. Tekniikka kyllä kestää oikeinpidettynä (noh, poikkeuksia toki löytyy aina), mutta jos alusta on pidetty surkeana koko ajan ni eipä sieltä peltiä välttis paljoa löydä. Uudemmissa (2003->?) ongelma on pääsääntöisesti, ilmeisesti, parempi. Kannattaa lukea esim. Tyhmät kysymykset-ketjut läpi.

Omat kokemukset kuitenkin sitten:
Twinspark on hyvä kone, mutta vaatii oikean huollon. Ne oikeat tulpat (ei Boschia. Oikeesti. Koskee muitakin, Boschin sytkätulpat POIS jos et halua konerikkoa.). Jakopää on myöskin etenkin ei-V6:ssa ja Dieselissä erittäin tärkeät: TWinsparkit ja JTS 3v/60tkm vaihtoväli. Vesipumppu vaihdettava (20eur hintaa, joten ei edes paha) samalla - tai siis kannattaa.
V6 ja JTD onkin sitten oma keissinsä. Molemmat kestäviä koneita, V6 kestänee yleensä jakopääkin ihan kivasti, mutta tietenkään ei kannata sitä 3v/60tkm rajaa ylittää.
Dieselissä kaksoimassavauhtipyörä on tosiaan se kallis osa, mutta hyvällä tuurilla italiasta ebayn kautta tilatessa saat vauhtipyörän ja kytkinsarjan halvemmalla mitä pelkän kytkinsarjan suomesta....

Ensimmäiseksi noista ottaisin kokemuksieni mukana nimenomaa JTD tai V6 - JTS on tunnetusti herkempi ja varsinkin alkupään vehkeissä ollut ongelmia.
Nuo 156-JTS:t (sama koskee myös GT:tä) on sitten *ÄÄRIMMÄISEN* tarkkoja öljystä. Jos historiassa on jotain Magnatecin 5W-30:iä, niin melkein voisi sanoa, että vaihda siihen nokat "ja ehkä muutakin" ensin, sitten se saattaa toimia. 10W-60 on se oikea vaihtoehto.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Oikeastaan voisin sanoa että käy ensin koeajolla eri versioilla. Sitten valitsen sen joka tuntuu eniten omalta. Takaan että volkkarit yms. Kulkineet ei tämän jälkeen tunnu miltään. Ja eikös se fiiu ollu luotettavuustilaston häntäpäässä joten suuntahan on ylöspäin millätahansa alfamallilla. :-D

Jotain autontekniikasta toki täytyy tietää ettei kaikkia jarrupalojen/levyjen vaihtoja tarvii teettää vieraalla,tai ei tietenkään pakko ole mutta tulee halvemmaksi jos pikkurempat onnistuu itseltä. Itse olen huomannu että onpahan sellanen auto ettei tarvii stereoita kuunnella ajon aikana, tosin kaikki rapsahdukset ja uudet äänet saa aikaan mahtavia vilunväreitä...paradoksaalista mutta ah niin ihanaa.... :shock:
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ne Italialaiset, Ne Saksalaiset. Yleistäminen luo maineen niin hyvässä kuin pahassa. Saksassa tehtiin myös Trabanttia, mutta ei sitä kukaan muista. Alfan huono maine on siten peruja jo 70-luvulta, jolloin Fiat teki kauppoja Neuvostoliiton kanssa. Sieltä saatiin sitä ala-arvoista peltiä, minkä ansiosta "Ne Italialaiset" tunnetaan Essolla helposti ruostuvina malleina. Sama pelti pakotti myös Lancian pois Britti-markkinoilta. Autojen sähköistyessä 80-luvulla jostain syystä Fiat-leirissä ei nähty tarpeelliseksi panostaa liittimiin, kosteuden- ja sähkövirtojen -hallintaan. Siksihän näissä vielä 90-luvullakin ohjattiin ratin viiksillä isoja virtoja, kun oikeasti olisi pitänyt käyttää releitä. Talvitestaus oli myös tuntematon asia, eli kun tulee pakkasta, tulee ongelmia lämmityksen, käynnistyksen ja huurteenpoiston kanssa. Näitä ym. asioita ne siellä Essolla jauhaa nyt ja ikuisesti, vaikka tilanne on nykymalliston (159->) kanssa toinen.

Oma Italo-autoilu alkoi 98-Bravosta, missä oli kaikki klassiset ongelmat sähköjen, talviolosuhteiden ja lopulta ruosteen kanssa. Tästä huolimatta en tullut järkiini, joten tuo vaihtui 08-Bravoon missä oli vain talviolosuhteiden ongelmat. Nykyinen 11-G oli pakko-ostos JTD konerikon vuoksi, mutta yllättäen tämä on ollut näistä kestävin. Nyt myöhemmin 550 000km Italoilla ajettuna en kadu.

luizi
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:50

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja luizi »

Hei todella paljon kattavaa tietoa ja asia vahvistuikin noiden JTS -koneiden osalta. Kun sattuu myös (ihan oikeita) Alfa-harrastajia olemaan FTCF:n kautta viestitttely-kavereina, niin JTS:ästä alakerran tarkkuutta teroitettiin ja juuri noiden öljyjen suhteen. Taitaa siis katseet kääntyä V6 GT:n 2005 - 2007 suuntaan. Minulla itsellä Stilo "Abarth" ja siinä esim. korin kestävyys aivan priimaa. Ei ruostetta missään. Koneen sain vain "myyntipommina" aikoinaan, päittäisvälyslaakerit oli viritetty sinne jollain konstilla niin, ettei olemassa ollut välys paljastunut. Ajoin kuitenkin peräti 3 vuotta sillä koneella ja juuri tällä hetkellä vaihtuu n. 100tkm ajettu pata nokalle. Stilossa kylläkin jopa talviolosuhteet mielestäni ok. 2- tie automaatti-ilmastointi / lämppäri työntää rittävästi "Turun talveen" lämpöä ja kun on kunnon lohkarit ja sisäpuhallin asennettu ja aina piuhan päässä talvella, niin ei valittamista. Mutta se Fiatista. Aletaan siis kiikaroimaan Alfa Romeota.

Kiitos, Antti

Avatar
lerppu
Viestit: 5903
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ei tainnut saada '05 jälkeen GT:n keulalle Bussoa... Muistaakseni tuolloin päästömääräykset tappoivat tämän ikonin. :(

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Joo ei, onneksi on 05 tallissa odottamassa kevättä.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Savo »

^^Mun Gt 3,2 on käyttöönotettu Suomessa 22.03.2007. Ja sen jälkeen on Deltan kautta tullut vielä yksi maahan.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Omistamistani autoista halvin pitää puoli vuotta oli Opel astra 1.8 vm-96 sitte Punto 1.2 vm-96. Luotettavin auto oli sitten Alfa 75 vm-90 tosin jätti myös tielle laturin irtisanouduttua.
Renault megane -03 turhan hankalaksi tehty huoltotoimet ja kampuran hihnapyörä vispaa kuin viimeistä päivää ja sähköikkunakin keksi vaihtaa molemmat suunnat alas joten ikkunaakaan ei saa kiinni purkamatta ovipahvia. :evil:
Kallein auto pitää oli Ford Cougar 2.5v6 -99 jossa vikoja riitti. Ei jättänyt tielle mutta tukkoisuutta, huonoa kulkupuolta, öljyvuotoa, alustaongelmia, irtisanoutunut sytytyspuola ja RUOSTE teki pitämisestä liian kallista. Molemmat helmat meni koko matkalta uusiks :crazyeyes:
Alfa 156 TS -99 tuntuu kohtuuhyvältä ja laadukkaalta tosin yksi kaiutin pätkii. Lienee legendaarista luigin sähkökytkentää. :mrgreen: Toisaalta autolla ikää 16 vuotta ja koko pohjan puhtaaksi rapsuttamalla löytyi pikkusormenkynnen kokoinen reikä joten ei nää nyt ainakaan pahasti ruostu kun vertaa Fordiin.

Eli jos perushuolloilla ja halvalla haluaa päästä suositteleen valitsemaan tarkasti hyväkorisen, hyvin pidetyn (huoltohistoria siis kunnossa ja autoa pestykin ettei ole sammaleen peitossa) Alfan koska kahden auton kokemuksella ruostumisen ja tekniikan kestävyyden osalta täysin keskivertoa oleva auto mutta ajettavuudeltaan keskivertoa parempi :-D

Esim vm -03 eteenpäin 156 v6 tai GT v6
Through difficulties to defeat

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Finest »

matti_vuorio kirjoitti:Talvitestaus oli myös tuntematon asia, eli kun tulee pakkasta, tulee ongelmia lämmityksen, käynnistyksen ja huurteenpoiston kanssa. Näitä ym. asioita ne siellä Essolla jauhaa nyt ja ikuisesti, vaikka tilanne on nykymalliston (159->) kanssa toinen.
Ei taida 159:kään enää kuulua nykymallistoon. Vanhemmista malleista 156 on loistava esimerkki hyvästä talviautosta.
Uskoisin, ettei GT siitä paljoa poikkea.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Finest kirjoitti:Vanhemmista malleista 156 on loistava esimerkki hyvästä talviautosta.
Uskoisin, ettei GT siitä paljoa poikkea.
Ei poikkea muilta osin kuin karmittomilla ikkunoilla. Ne nyt ei luonnollisesti ole paras keksintö talveen. Kyllä niidenkin kanssa pärjää. Aina parempi jos saa esilämmitettyä sisätilanlämppärillä.

Viimeiset bussot oli tosiaan 2007 GT:ssä. GT V6 taitaa suomessa olla n. 30kpl joten kiireellä ei kannatta olla sellaista etsimässä. Niistäkin osa jo aika surullisessa kunnossa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja palkus »

gt on sen vertta uusi malli, että muistaakseni siinä piti jo olla euro4 moottorit, joten 2005 ei ollut päästöjen mukaan mikään rajapyykki. Busson valmistus taisi loppua tuolloin, mutta moottoreita kuitenkin tehtiin varastoon vielä joku määrä esim: geeteetä varten.
"puhun niin totta kuin osaan"

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Profiilin autolla vm -05 nyt ajettu 375th josta meidän ajamana n. 40th.
Ensimmäinen Alfa, mutta ei varmaankaan viimeinen. Tästä dieselistä pelkkää plussaa.
Jos tätä nyt vertaan vaikka meidän vanhaan merikonttiin (volvo 940 -93) niin onhan näissä osien kestävyyden suhteen tolkuton ero, mutta todennäköisesti tilanne on sama jos uutta ja vanhaa volvoa verrataan keskenään.
Laakereita, puslia ja niveliä menee, mutta käsittääkseni niitä menee nykyään kaikista muistakin automerkeistä. Sähköt tuntuu välillä olevan Pimeyden ruhtinas Luukkaan käsialaa, mutta kuten täälläkin on montakertaa todettu, että suurin osa kontakti vikoja. Meillä esim. säännöllisesti tulee nokan asentoanturi ja abs/vdc/ebc herja, jotka poistuvat itsekseen, eikä toistaiseksi aiheuta toimenpiteitä.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja lrela »

Kuuden vuoden 2 x Alfa 159-kokemuksen perusteella voin sanoa että "ei se ainakaan mikään japsi ole" 8)
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Oman Alfa-kokemukseni mukaan (itsellä ollut 5kpl väliltä -88 -> -02) sanoisin, ettei näiden vikaantuvuus poikkea mitenkään esim. kaveripiirin saksalaisista autoista. Lähinnä kiinni siitä, miten autoa huoltaa. Yllätyksiä ei ole sattunut kohdalle, jos ei sellaiseksi lasketa jakopäähihnan vauriota, joka johtui 100%:sti omasta huolimattomuudestani. 156:t alkaa olla vanhemmasta päästä aika rapeita pelleiltään ja jostain syystä esim. 147 vaikuttais parempipeltiseltä. GT:stä ei tietoa. 166 vaikuttaa kans aika hyvästä pellistä tehdyltä. Moottoreissa ei pitäis olla mitään ongelmia jos on käytetty oikeita öljyjä ja vaihdetaan hihna ajallaan.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Jos kesäiset DNA:n " haamuvikakoodit" laskee pois, niin omassa Giuliettassa ei ole ollut mitään vikaa vajaan 40tkm aikana.

Yksi Alfa jonka elämää seurasin läheltä 90-luvulla oli Alfa 33 16V. Se oli kyllä todellinen maanantaipäivän yksilö (vai oliko kyse pelkästään yksilöstä?). Mahtoikohan se toimia yhtään päivää korjaamatta?

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja PePe »

winorloose kirjoitti:
Yksi Alfa jonka elämää seurasin läheltä 90-luvulla oli Alfa 33 16V. Se oli kyllä todellinen maanantaipäivän yksilö (vai oliko kyse pelkästään yksilöstä?). Mahtoikohan se toimia yhtään päivää korjaamatta?
Itselläni ei ole 33:sta koskaan ollut. Tämä 80-luvun malli, sekä sitä edeltänyt 70-luvun Alfasud lienevät osasyyllisiä noihin kiertäviin suupuheisiin. Toki tuon ajan autojen korjaustarve yleisesti on ollut aivan eri tasolla kuin nykyään, mutta olivathan nuo jo aikoinaan merkin harrastajien keskuudessa omanlaisessa maineessa.

Jutut jäävät elämään omaa elämäänsä ja irtautuvat todellisuudesta. Tätähän autojen kanssa näkyy vaikka kuinka paljon, markkinointi ja ihmisten ratkaisut ovat ällistyttävän paljon mielikuvien varassa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos ajatellaan vanhojen alfojen(60-80 -luku) tekniikan kestävyyttä, niin ei kai ne Nordit ja vanhat Bussot mitenkään huonoja olleet, vai mitä muut ovat mieltä?
Tietyissä malleissa oli vaihteistoissa taipumusta kakkosen syncrojen kulumiseen, mutta ei kait nekään muuten mitään susia olleet?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kauheasti keskusteltu taas JTS:n kauheudesta. Itsellä on pelätty ihan alkupään JTS eikä se mulla ainakaan ole erityisiä ongelmia tuottanut. Yhden puolan olen vaihtanut ja kuuluisat lambdaongelmat korjaantui liittimien vaihdolla, moottorin korjauskustannukset vajaan 50 tkm matkalta siis noin 100 €. Eiku joo, vaihdoin mä siihen termostaatinkin kerran, eli ~160 eurossa liikutaan, tosin termostaatti taitaa kuitenkin mennä kulutusosana melkein huollon puolelle.

156:t alkaa kaikki olla jo vanhoja eikä näissä ole uutenakaan ollut mitenkään hyvä ruostesuojaus, eli jos 156:tta himoitsee niin korin kunto on ykkösasia.

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Minulla 2003 JTS SW 160tkm. Ruostetta ei löydy mistään muualta kuin helmasta siitä jatko kohdasta. Auto taitaa olla jopa tehdasmassoilla. Ostin auton 36tkm ajettuna, taisi olla osto hetkellä 3..4 vuotta vanha. Tuon ikävä nokkarempan jouduin teettämään 140 kohdalla. Eka omistaja oli jo sössinyt öljyjen kanssa. Yleisesti auto on ollut hieno peli ajella ja riittävän käytännöllinenkin. Pari lambdaa ja noita alustan osia on mennyt törkeän paljon uusiksi ja kalliilla niitä on jouduttu vaihtamaan kun itse en osaa. Vaikka kuinka olisi tee-se-itse mies, suosittelen käyttää Alfaa välillä merkkihuollossa ja hyvä maineisella. Kiitos Nokialle.
Luulen että tämä menee kuitenkin myyntiin vuoden sisällä, sillä kaipaan jo hieman äänettömämpää ja pehmeämpää autoa. Ja välillä kaipaan hieman maavaraa
Mutta mikä 156:n jälkeen? Mikä

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyky Alfan tekniikan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Joskus 2000-luvun alussa tutkittiin silloisen maahantuojan toimesta auton (156) tarvitsevia lisäruostesuojauksia, koska alkuperäinen suojaus oli osoittautunut aika "kevyeksi". Alkupään autoissa oli kuitenkin helmakoteloissa ns. öljypohjaista kuumavahaa sumutettu ihan mukava kerros, kuten kaikkiin muihinkin kotelorakenteisiin. Tarkastettaessa autojen kynnyksiä enduskoopilla, todettiin että tätä vahaa ei enää ollutkaan laitettu tehtaalla. No, asiaa tiedusteltaessa saimme vastauksen että tehdas oli omissa tutkimuksissaan todennut suojauksen olevan riittävä ilman tätä öljyvahakäsittelyäkin, ja antavan autolle riittävän suojan, joka on 10v ilman "rakenteiden heikkenemistä" (eurooppalainen standardi). Pohjan käsittelyä lisättiin tämän johdosta maahantuntikunnostuksen yhteydessä!

Vastaa Viestiin