156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Huomasin alfan tiputtelevan ja hävittävän nestettä. Valuma ei tule jarruista vaan jostain moottoritilasta. Häviämis nopeus ei ole päätähuimaava ja saa kyllä lisäillä vähänväliä. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa vai onko tämä yksittäistapaus? Ostin auton syksyllä ja ei ollut mitään ropleemaa mutta jakohihna rempan jälkeen rupesi jättämään lätäkköä alle.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja a-m »

Veikkaisin vian olevan kytkimen työsylinterin puolella jos kerran jarrusysteemit on kunnossa. Toimiiko kykin normaalisti?

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Joo. Jarrut toimii hyvin. Kytkin toimii hyvin mutta vähän inahtaa kun painaa. Kytkinpaketti pitäisi vaihtaa kyllä mutta nykyinen vielä toimii.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Ota akku ja akkuteline pois niin näet vuotaako kytkimen sylinteri. Melko varmaan se vuotaa. On helppo vaihtaa kuutosiin itsekin. Polkimen sylinterin vaihto on vähän konstikkaampi. Mulla levis ensin kytkinsylinteri ja sitten puolen vuoden päästä poljin sylinteri. Olis varmaan kannattanut vaihtaa jarrunesteet ajoissa?

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Joo pitää tarkastaa asia kun oon seuraavankerran auton lähellä.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Mitä on kaarti mieltä? Kannattaisiko vaihtaa pelkät työ ja pääsylinterit vai koko kytkinpaketti? Autolla ajettu n.220tkm ja kertaakaan ei ole kytkintä vaihdettu, vain pääsylkkä. Työsylinteri ilmeisesti vuotaa ja pääsylinteri pitää pohjassa nitinää ja natinaa mutta ei luista tai nytkytä vaan ottaa melko alhaalta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noh, tässä tapauksessa... Jos kytkin muuten toimii, kannattaako tehdä?
"Jos se on ehjä, älä korjaa sitä". V6:n kytkin on erilainen ainakin verrattuna JTD:hen, mutta omat kokemukset on siitä sellaiset, että aika herkästi nappaa kiinni ja aika alhaalla. Irrottaa myös "suht syvällä". Sen sijaan sylinterien vaihto on pieni työ verrattuna koko kytkinhommaan: jos teetät jossakin, paikasta riippuen voivat käyttää 8-16h kytkimeen... Työsylinterin vaihto on teetettynä kai jotain tunnin luokkaa? Pääsylinteristä en tiedä, TS:ään se oli n. tunnin veloitus.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kytkin paketti varmaan jotain 150-200€ ja sylinterit ehkä 50-100€, työmäärässä huomattava ero.
Vaihtaisin kytkinsylinterit ensi, eihän niitä tarvitse ostaa uudestaan uusia jos haluaakin vaihtaa myös kytkimen.
"Synegiaedut" työn puolesta noiden tekimisellä yhtä aikaa ovat aika pienet.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Joo, vois vaihtaa kytkinsylinterit ensiksi. Kyllähän siinä huomattavan summan säästää rahaa jos se kytkin onkin muuten kunnossa.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Onkos noissa tarvetta vaihtaa samalla mitää letkuhässäköitä vai minkälaista tekoa nuo mahtaa olla? :lol: säästäisi siinä pitkän pennin kesäksi jos ei tarvitsisi kytkinpakettia vaihtaa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos kytkinletkun meinaa vaihtaa samalla, niin itse teetin teräspunosletkun ja tein päihin adapterit.
Kierre letkussa on vähän harvinainen.

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Itsellä viime kesänä teki kytkin saman tempun. Avasin samalla vanhan sylinterin katsoakseni mikä vuodon aiheutti.
Mäntä oli hieman ruosteessa tiivisteen ulkopuolelta ja osin tiivisteen kohdalta. Se on varmaan yleisin vuodon syy tuon sylinterin kohdalla. Kytkimen toiminta tuli huomattavasti paljon paremmaksi uuden sylinterin myötä. Vaihto on tosiaan helppo, kuten aiemmin ketjussa mainittiin kunhan akkukotelon ottaa tieltä pois. Itse otin vaihdelaatikon päädyn yläpuolella olevat kytkimelle tulevat nesteputkien tuet myös pois niin sai hieman tilaa touhuta.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 tiputtelee jarru ja kytkin nestettä

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Tuli tossa purettua se akkupaketti ja tsekattua työsylkkä. Silmämääräisesti sylinteristä en osannut sanoa että vuotaako. Ohessa muutama kuva sylkästä. Laitoin paketin takaisin kasaan. Starttasin auton, kävi vähän epätasaisesti kunnes tasottui. Annoin auton lämmetä niin kauan kunnes flektit alkaa käymään, ohessa kuva lämpötilasta kunnes rupesi flekti pyörimään (yksi flekti).. SITTEN ihmettelin kun sisätilan tuuletus ei lähde puhaltamaan, ei sitten millään. Olisiko akun irtiotosta vaikutteita asiaan? Olisiko sulake mennyt? Mistä löytyy sulake? Voiko joku rele mennyt rikki vai.. akkua kun irti otin ni joutu relerasiaa heiluttelemaan. Muuten toimii nätisti mutta puhallin ei puhalla, edes kuumaa, ei ollenkaan. Apuwa? Auto seissyt 3kk.
Liitteet
20160201_154319(1).jpg
20160201_154319(1).jpg (88.31 KiB) Katsottu 2831 kertaa
20160201_124510(1).jpg
20160201_124510(1).jpg (243.35 KiB) Katsottu 2831 kertaa
20160201_124502(1).jpg
20160201_124502(1).jpg (334.23 KiB) Katsottu 2831 kertaa

Vastaa Viestiin