Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Vaikka ikää on jo ihan riittävästi ja autojakin vaihtunut ihan riittävästi (eniten Pösöjä), vasta nyt rohkaistuin hankkimaan Alfa Romeo 159 1,9 JtdmQ:n. Vm on -08 ja naftaa auto on käyttänyt 162 tkm:n verran.
Ansio ostosta lankeaa osin tälle sivustolle. Asiallinen tiedon ja kokemusten vaihto rohkaisee tarttumaan outoon merkkiin. Auto on itselleni osin harraste, mutta pitäähän sen myös olla luotettava. Ranskalaisten kohdalla huomasin, että niitä tulee olla kaksi, kun toinen aina rikki.

Kiitos vertaistuesta etukäteen! Tästä autosta muutama huomio ja kysymys:

1. Onko nettisivustoa, josta voin katsoa autokohtaiset varaosanumerot ja -kuvat (kuten Pösön servicebox)?
2. Löytyykö netistä 159:n korjaamokäsikirja? Harrastajasivustoja olen jo löytänyt.
3. Auton egr on aiemmin uusittu ja reikälevy asennettu, eikä vikakoodeja löytynyt. Tulppaamista pitää miettiä seuraavan hihnanvaihdon ja imusarsarjan putsin yhteydessä. Hiukkasloukun vuoksi kannattanee käyttää C2/C3-laatuluokituksen moottoriöljyä? Selenia WR on outo öljy minulle. Mitä suositellaan?
4. Auton huoltohistoriasta ei löytynyt mainintaa laakereiden uusimisesta. Hiljainen jurina taitaa sitä ennakoida. Mitä laakerivalmistajaa/merkkiä suositellaan?
5. Automaattivaihteisto toimii moitteitta. Siihen ei liene tehty vaihtoja taikka huuhteluita. Vaihdot luonnistuvat itseltäkin, mutta onko muilla kokemusta huuhtelun vaikutuksista tässä km-määrässä, kun vaihtoja ei ole tehty? Mihin öljyyn olette päätyneet?
6. Pitäisikö sedanin takaluukun nousta jousien vaikutuksesta ylös avattaessa? Nyt pitää kynsillä nostaa.
7. Ajajan oven kovaääninen on mykkä. Onko tähän joku tyypillinen syy? Johtojen katkeaminen?
8. Nesteet vaihdan pikimmiten. Menin jo sekaisin tehostinöljyistä. Mikä on oikea tähän vuosimalliin? Vuotoja ei näy eikä ääntelyä kuulu, mutta kankealta kyllä tuntuu.

Multiecuscanner on hankinnassa, kunhan mac-mies löytää ensin halvan pc:n!
Alkuvaikutelma tästä 159:stä on plussalla. Istuimet miellyttävät, ”sirkkeli” ei kovin häiritsevä ja vääntöä omaan käyttöön riittää. Näillä eväillä matkaan Alfalla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

1. Fiat EPER. Google auttaa uudempaan versioon, mut esim. fiatforumin linkki toimii ihan OK'ish, tosin siellä taitaa tietokanta olla '05 asti vain.
2. Löytyy, mutta en osaa tarkemmin sanoa mistä/miten jne.
3. Jos meinaat tukkia, joutunet myös softaamaan sen - siksi nuo reikälevyt on, ettei tulisi vikakoodia... Selenian WR:ää saa marmorilta, mutta eiköhän sitä saa myös muista asiaankuuluvista paikoista kuten Auto Milano, Auto Filaro ym. Pysyt oikeissa luokituksissa, niin ehkä se on paras veto... Öljytopic on pitkä ja harrasta taistelua, mutta sen lukeminen (saattaa, ehkä mahdollisesti) kannattaa.
4. SKF, SNR nyt luulisi ainakin ihan hyviä vaihtoehtoja laakerivalmistajaksi olla. SNR:llä on ainakin 156:n laakereissa ollut myös vääränkokoista napamutteria ja kiinnityspultteja matkassa, en tiedä 159:n kohdalla.
5. EOS
6. EOS
7. Ainakin 156:ssa tyypillinen vikapaikka on johtoliitin, joka hyppää korin puolelta oveen. Joutuu kovasti taitelluksi yms. joten ei olisi mitenkään ihmeellistä, että 159:ssä samanmoista syyllistä olisi? 156:ssa k.o liitin on ainakin ihan simppelisti käsillä - ovi auki ja pikaliitin ihmettelyyn. Mahtaisiko yhtä iisiä olla viisysissä?
8. Olikos tässä nyt se alkuperäinen suositus GI/R vai GI/A? Toinen on kuin ATF:ää, toinen on hydrauliikkaöljyä (väri taisi olla vihreä). Monia litkuja on ihmiset käytelleet onnistuneesti, toisilla joku toimii toista paremmin jne.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja arv »

pohjalainen kirjoitti: Multiecuscanner on hankinnassa, kunhan mac-mies löytää ensin halvan pc:n!
Mac-mies täälläkin ja VirtualPC:llä mennään. Mullakin oli aikaisemmin tallissa kannettava pc näitä autoilujuttuja varten, mutta huono akku, aivan luokattoman surkea ohjauslevy ja ruma muovinen kotelo kiristivät hermoja.

Hanki Parallels tai VMware Fusion. Jälkimmäinen on parempi, koska Parallels hukkasi viimeisessä päivityksessä koneen sisäisen bluetoothin. Mulla on toki aika vanhoja Mäkkejä, uudemmissa saattaisi toimiakin.
Multiecuscan toimii usb-johdolla tai bluetoothilla.
Eper ja eLearn (kuten muutkin kaverilta netistä ladatut levykuvat) toimivat kätevästi mounttaamalla kulloinkin tarvittava levykuva pc:n levyasemaksi, ei siis tarvitse polttaa cd/dvd -levyksi tai kikkailla minkään demontoolsin? kanssa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sedanin takaluukku napsahtaa auki juuri sen verran, että saa sormen väliin, vm. 2010.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

3. Saattaa toimia vikakoodeitta ilman ohjelmointiakin. Kokeilu on ainakin halpa.
8. Ohjaus on Pögöjä jäykempi ihan luonnostaan.

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Kiitos vastauksista!
Kaipailen vielä turvallista Fiateper-osoitetta. Tämä osoite oli saastunut ja lähetti 4 haittaohjelmaa koneelleni. Onneksi oli koneessa torjuntaohjelma.
(http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1)

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja hjpp »


pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Kiitos @hjpp!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja Pasi »

pohjalainen kirjoitti:Kiitos vastauksista!
Kaipailen vielä turvallista Fiateper-osoitetta. Tämä osoite oli saastunut ja lähetti 4 haittaohjelmaa koneelleni. Onneksi oli koneessa torjuntaohjelma.
(http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1)
Ei se mitään lähetä. Käyttää vanhentunutta tekniikkaa, jonka torjuntaohjelmat saattaa mieltää "haittaohjelmiksi".
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja TTi »

Mulla on käyttöautona samanikäinen Berlina Qtronicilla ja myös tolla puolimoottorilla. Useimmat tällä foorumilla haluavat keulalle sata kiloa enemmän massaa vitoskoneen muodossa, mutta tuo 1,9 JTDm on toimiva ja myös varsin viaton auto. Tosin vasta alle 120 tkm.

2. GM:n 5W30 Dexos2 on edullinen öljy ja täyttää vaatimukset. Tällä viimeiset kaksi vaihtoa menty, eikä näytä kuluvan.
3. Olisiko auto jo softattu, jos on reikälevy, eikä anna vikakoodia. Jos ei, niin suosittelen. Omaani EGR vaihdettiin aikanaan takuuseen (n. 35 tkm:ssa), jonka jälkeen Karalan softauksen jälkeen ei ole aiheuttanut ongelmia.
4. Tähän ei ole vielä yhtään pyöränlaakeria vaihdettu (tai tukivarsia, eikä laturia...), mutta SNR on eteen hyllyssä. Samoin ylätukivarret, Lemförder.
5. Aisiniin on omat öljynsä, suositukset löytyy netistä. Seleniallakin taisi olla omansa, mutta edullisempaa löytynee vaikkapa GM:ltä.
8. Tehostimeen kuuluu hydrauliöljy, Tutela GI/R vihreä tai vastaava. Omaani löysin Motonetista Liqui Molyn, jossa netin mukaan oikeat Fiatin hyväksynnät.

Etupään pyöränkulmia kannattaa seurata, tehtaan mukaiset haritukset syövät sisäreunoja. Liki nollaan, kun säätää, vähenee kuluminen, mutta auto taittuu silti mutkiin nätisti. Takajouset tapaa katkeilla. Boschin hehkut vaihtui seitsemänvuotiaassa autossa NGK:oon.
TTi

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Kiitos @ Pasi ja TTI! Hienoa että TTI sinun 159 on pelannut hyvin! Tämän auton edellinen omistaja on huoltanut omatoimisesti. Koiranluita ja takajousia on vaihdettu, jakohihna Milanossa 4v. sitten eli se on hilppeineen pian edessä. Kuitin mukaan myös apulaitehihna olisi vaihdettu, mitä kyllä epäilen, koska hihnan moniurat näyttävät katkeilevan tiheästi. On ainakin ollut heikkolaatuinen, 4v ja 40 tkm takana ja hihna haperona!
Tarkoitatko että omassasi egr on myös tulpattu softauksen yhteydessä. Ajattelin tutkailla omaani hyvissä ajoin ennen seuraavaa katsastusta.
Pitääpä käydä 4-pistesuuntauksessa varmistamassa, etteivät uudet kumit pääse kulumaan pilalle. Kunhan saan nostettua auton ylös, varmistuu alkavan jurinan syy. Etuvasemmalta taitaa kuulua. Sitten SNR tilaukseen.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja TTi »

Sorry, mennyt taas aikaa, kun viimeksi ehtinyt tälle foorumille.

Tässä autossa EGR on vain softattu, ei tulpattu. Pari kertaa tuon irrottanutkin putsausta varten, mutta pientä pintanokea lukuunottamatta tuolta ei ihmeitä löytynyt.

Apulaitehihna mulla kait vaihdettu jakopäähuollon yhteydessä, pitääkin tutkaista.

Pientä jurinaa kuuluu nyt uudella asfaltilla, joka voisi viitata pyöränlaakeriin, seurataan tuotakin. Huonommalla tiellähän rengasmetelit 159:ssä ovat sellaiset, ettei jurinoiden seasta vääriä ääniä erota. Toki myös rengasvalinnasta kiinni, mutta vertailukohtana toimiva 18-vuotias Lancia kC kulkee kuin sukkasillaan Alfaan verrattuna. Motarinopeuksissa ero kyllä tasoittuu, kun Alfan äänitaso ei enää kasva nopeuden noustessa.

Toivotaan maukkaita ja huolettomia kilometrejä pikkudiiselin kanssa!
TTi

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Kiitos peukuttamisesta! Dexos- ja Liqui-öljyt nyt hyllyssä vaihtoja odotellen. Oikea öljynduodatin löytyi Olarin AK:sta (se nysällinen), kun aikansa tiedostoja kaivelivat.
607:aan verrattuna 159 on kyllä meluisa, molemmissa on GY:t. Ovat toki erityyppiset autotkin! Merkkiliike antoi etulaakerin hinnaksi 300€, kun netissä hinta liikkuu 50 ja 130 välillä. NRK n. 80€. Pitänee tilata, kunhan selviää mistä laakerista/laakereista jurnutus kuuluu.
Pitääköhän 159:n pyöränsuuntaus tehdä alas vedettynä?

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja jalittam »

pohjalainen kirjoitti:Pitääköhän 159:n pyöränsuuntaus tehdä alas vedettynä?
Siis vedetty mihin?

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Peugeot 607:n nelipyöräsuuntaus tehdään auto hihnoilla lalas kiristettynä, varmaankin vastaamaaan keskimääräistä ajokuormaa. Alfan ajo-ominaisuudet ja pyöränsäädöt tuntuvat olevan oma tieteenala. Pitää perehtyä tarkemmin!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Hyvin hyvin harvat vedetään alasveettynä. Muutama todella härö vehje (mm. jotain pököttejä), on niitä kai jotain muitakin.

Normaalisti kulmiensäätö tehdään joko:
Ilman kuormaa, täydellä tankilla (auto omalla painollaan) TAI
Ilman kuormaa, puolitankilla (auto omalla painollaan). Se kun vaan on niin paljon helpompaa.
Toki melkein jokaisessa merkissä ja mallissa on mallikohtaiset korkeusmittaukset esim. tukivarsien korinpuoleisista pulteista tai vastaavista, joista voi sitten hienosäätää mittauslaitteeseen tarkentavat korkeustiedot ja sitten se käskee säätää kulmia tavalla XYZ tm.

PS.
Perverssi ajatus vetää liinoilla auto tonttiin, kun normaalisti se on pelkkää matematiikkaa alustan säätö... Jos tiedetään, että arvo ajossa pitää olla X, mutta lepotilassa se arvo on X+Y, osataan kuitenkin sitten tehdä lepotilasta Y-X = X... Poislukien nuo perverssit ja muut ihmeellisyydet. :P

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Nyt sitten eka kerta 159:n alla. Kuvittelin vaihtavani öljyt samaan tapaan kuin muihinkin autoihin. Auton alasuoja olikin yllättävän hyväkuntoinen. Kiinnitystorxeja tuskin koskaan on avattu, eikä avattu nytkään. Yritin etsiä hakutoiminnolla vinkkejä, mutta turhaan. Siis miten olette tämän suojamuovin rikkomatta irroittaneet ja kiinnittäneet uudelleen?

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Porata jämähtäneet pultit pois ja hitsata vetomutterit kiinni apurunkoon. Tarvittaessa uusia muttereita puristelemaan.
Sparetosta uus kingkong pohjamuovii jottai 15€. Mullo semmone hyllyssä. En oo koittanu sovitella. Orkkis viel ehjä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Hint: Älä huollata autoasi Olarin AKssa.

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Ensimmäinen Alfa tuli talliin

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Hyvä tietää! Kiitos vinkistä!

Vastaa Viestiin