Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
MeSoma
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Kyllä ainakin Giulia varoittaa liian heikosta avaimen paristojännitteestä hyvissä ajoin. Ainakin 2019/2020 vuosimallin Giulioissa toimii ”ärsyttävänkin hyvin”

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Cotzy kirjoitti:
31 Joulu 2023, 18:48
Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä :wink: .

Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun :? .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas :-D . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.

Cotzy
Melkein viikon seisonnasta lähti Stelvio kuin palmun alta parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin ulkoparkista ilman esilämmityksiä ja alkuperäisellä akulla. Ainoa pulma oli pelkääjän sivupeili, joka ei suostunut liikkumaan ilman lihasvoimaa. Ongelmat alkoivatkin sitten myöhemmin kun ensin skyyrasin ajokin ajokuntoon päältäpäin. Tai vielä Metsälästä Namika Areenalle meni (pojalla korisleiriä viikon verran). Mutta hallin pihassa avaimesta kyykkäsi virrat, kun auto ei erityisesti ehtinyt Pakilaan ajaessa vielä lämpenemään... Ja lord behold, tosiaan vaikka laittaa dongelin keskikonsoliin, niin hemmetin italialainen huutaa puutteestaan tauotta! Joten patteri hyppysiin ja hieroin siihen vähäsen sormissa virtaa, jonka jälkeen auto suostui tunnistamaan avaimen - ainakin sen verran että pääsin töihin ja sain KuPilta uuden patterin... Niijoo, matkalla toinen peili jäätyi ja alunperin jäässä ollut peili suostui liikkumaan. :roll:
patteri.jpeg
patteri.jpeg (52.39 KiB) Katsottu 2740 kertaa

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

lerppu kirjoitti:
03 Tammi 2024, 10:44
Cotzy kirjoitti:
31 Joulu 2023, 18:48
Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä :wink: .

Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun :? .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas :-D . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.

Cotzy
Melkein viikon seisonnasta lähti Stelvio kuin palmun alta parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin ulkoparkista ilman esilämmityksiä ja alkuperäisellä akulla. Ainoa pulma oli pelkääjän sivupeili, joka ei suostunut liikkumaan ilman lihasvoimaa. Ongelmat alkoivatkin sitten myöhemmin kun ensin skyyrasin ajokin ajokuntoon päältäpäin. Tai vielä Metsälästä Namika Areenalle meni (pojalla korisleiriä viikon verran). Mutta hallin pihassa avaimesta kyykkäsi virrat, kun auto ei erityisesti ehtinyt Pakilaan ajaessa vielä lämpenemään... Ja lord behold, tosiaan vaikka laittaa dongelin keskikonsoliin, niin hemmetin italialainen huutaa puutteestaan tauotta! Joten patteri hyppysiin ja hieroin siihen vähäsen sormissa virtaa, jonka jälkeen auto suostui tunnistamaan avaimen - ainakin sen verran että pääsin töihin ja sain KuPilta uuden patterin... Niijoo, matkalla toinen peili jäätyi ja alunperin jäässä ollut peili suostui liikkumaan. :roll:

patteri.jpeg
Miksi peilejä liikuttelet, itse laitan sisänapista aina ovet lukkoon niin peilit pysyvät paikallaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

jmi kirjoitti:
03 Tammi 2024, 11:41
lerppu kirjoitti:
03 Tammi 2024, 10:44
Cotzy kirjoitti:
31 Joulu 2023, 18:48
Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä :wink: .

Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun :? .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas :-D . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.

Cotzy
Melkein viikon seisonnasta lähti Stelvio kuin palmun alta parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin ulkoparkista ilman esilämmityksiä ja alkuperäisellä akulla. Ainoa pulma oli pelkääjän sivupeili, joka ei suostunut liikkumaan ilman lihasvoimaa. Ongelmat alkoivatkin sitten myöhemmin kun ensin skyyrasin ajokin ajokuntoon päältäpäin. Tai vielä Metsälästä Namika Areenalle meni (pojalla korisleiriä viikon verran). Mutta hallin pihassa avaimesta kyykkäsi virrat, kun auto ei erityisesti ehtinyt Pakilaan ajaessa vielä lämpenemään... Ja lord behold, tosiaan vaikka laittaa dongelin keskikonsoliin, niin hemmetin italialainen huutaa puutteestaan tauotta! Joten patteri hyppysiin ja hieroin siihen vähäsen sormissa virtaa, jonka jälkeen auto suostui tunnistamaan avaimen - ainakin sen verran että pääsin töihin ja sain KuPilta uuden patterin... Niijoo, matkalla toinen peili jäätyi ja alunperin jäässä ollut peili suostui liikkumaan. :roll:

patteri.jpeg
Miksi peilejä liikuttelet, itse laitan sisänapista aina ovet lukkoon niin peilit pysyvät paikallaan?
Vastaus kysymykseen - en tiennyt että sisänapista ovet lukitsemalla peilit jäävät sijoilleen. Kiitän tiedosta ja painan nämä viisauden sanat sydämeeni ja tutkiskelen niitä siellä!

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Olepa hyvä, itsekin niitä joskus kesäisin kääntelen.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Uudella MultiAir 2:lla ajeltu nyt reilu kuukausi ja 1000 km.
Käy siististi heti tyhjäkäynniltä, eikä ongelmia pakkasella käynnistettäessä :-D .

Ilmeisesti hienomekaaninen ihme, MultiAir 2, kaipaa silti hieman sisäänajoa. Heti MultiAirin vaihdon jälkeen moottori oli hieman tahmea ottamaan kierroksia. Sittemmin norjistunut, joskin joulun jälkeisillä kovemmilla pakkasilla ei nyt mitään rata-ajoa ole tullut harrastettuakaan.
Samoin öljynmäärämittari pudotti pois pari pykälää aika nopeaan tahtiin. Aiempina vuosina olen lisännyt 0,5 litraa Seleniaa kesällä noin 6000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta. Nyt kaadoin puolikkaan litraa moottoriin 1000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta.
Pitää seurata, miten MultiAir asettuu ajokilometrien karttuessa.

Cotzy

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
13 Tammi 2024, 12:03
Uudella MultiAir 2:lla ajeltu nyt reilu kuukausi ja 1000 km.
Käy siististi heti tyhjäkäynniltä, eikä ongelmia pakkasella käynnistettäessä :-D .

Ilmeisesti hienomekaaninen ihme, MultiAir 2, kaipaa silti hieman sisäänajoa. Heti MultiAirin vaihdon jälkeen moottori oli hieman tahmea ottamaan kierroksia. Sittemmin norjistunut, joskin joulun jälkeisillä kovemmilla pakkasilla ei nyt mitään rata-ajoa ole tullut harrastettuakaan.
Samoin öljynmäärämittari pudotti pois pari pykälää aika nopeaan tahtiin. Aiempina vuosina olen lisännyt 0,5 litraa Seleniaa kesällä noin 6000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta. Nyt kaadoin puolikkaan litraa moottoriin 1000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta.
Pitää seurata, miten MultiAir asettuu ajokilometrien karttuessa.

Cotzy
Täällä kanssa multiair toiminut hienosti vaihdoin jälkeen. Putkessa paukuttelu myös väheni yksikön vaihdon jälkeen ja öljyntasokin on pysynyt samana.
Mysteeriksi jäi mikä vika vanhassa oli ja mikä sen on aiheuttanut. Varaosanumero on ainakin vaihtunut eli olisiko sinne tullut jotain parannusta.
Itse uskon vahvasti että yksi solenoidi siellä jumitteli, mitään mekaanista vikaa ei näy.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...

Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.

Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
16 Tammi 2024, 10:23
Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...

Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.

Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
No minulla oli noin 160 tkm:n kohdalla Giuliassa vastaava case... puhaltimen moottorin laakerit saaneet kipeää ( kosteutta -- ruostetta )... sähkö-CRC:llä tekohengitin omani eteenpäin, mutta huolto ( EEPEE -autotalo) sanoi, että kohta hyvä uusia koko puhallinyksikkö.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
16 Tammi 2024, 10:34
lerppu kirjoitti:
16 Tammi 2024, 10:23
Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...

Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.

Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
No minulla oli noin 160 tkm:n kohdalla Giuliassa vastaava case... puhaltimen moottorin laakerit saaneet kipeää ( kosteutta -- ruostetta )... sähkö-CRC:llä tekohengitin omani eteenpäin, mutta huolto ( EEPEE -autotalo) sanoi, että kohta hyvä uusia koko puhallinyksikkö.
Mitä kautta tuohon pääsee käsiksi? Josko ihan omia kätösiäni ryhtyisin likaamaan fyysisellä työllä!

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:
16 Tammi 2024, 10:37
Jiitee kirjoitti:
16 Tammi 2024, 10:34
lerppu kirjoitti:
16 Tammi 2024, 10:23
Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...

Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.

Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
No minulla oli noin 160 tkm:n kohdalla Giuliassa vastaava case... puhaltimen moottorin laakerit saaneet kipeää ( kosteutta -- ruostetta )... sähkö-CRC:llä tekohengitin omani eteenpäin, mutta huolto ( EEPEE -autotalo) sanoi, että kohta hyvä uusia koko puhallinyksikkö.
Mitä kautta tuohon pääsee käsiksi? Josko ihan omia kätösiäni ryhtyisin likaamaan fyysisellä työllä!
https://www.giuliaforums.com/threads/di ... irp.55708/

Tuolta löytyikin oikein hyvä ohje, varmaankin osuu myös Stelvioon.
Capture1.JPG
Capture1.JPG (80.51 KiB) Katsottu 2277 kertaa
Capture2.JPG
Capture2.JPG (53.57 KiB) Katsottu 2277 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ jep, tämän pystyy aika helposti itsekin tekemään.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
16 Tammi 2024, 14:43
^ jep, tämän pystyy aika helposti itsekin tekemään.
Vielä helpompi oli kun soitin Auto Milanoon ajan maanantaille. :wink:

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mulla vaihdettiin hiilet takuuaikana kun puhallin lakkas toimimasta talvella. Näin oli työnkuvauksessa. Tiiä sit mitä tehtiin ku delta kyseessä, mutta ainakaan ei sen jälkeen ollut ongelmaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

lerppu kirjoitti:
18 Tammi 2024, 09:39
Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.
Kun nyt vielä orkkis-MultiAirilla ajelet ja lämppärinpistoketta Stelvion keulaan sovitellaan, kysäise silti samalla ainakin moottorinlämmitintä samaan urakkaan. Mukava talvivaruste Stelvion kylmäkäynnistyksiä keventämään.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
18 Tammi 2024, 18:52
lerppu kirjoitti:
18 Tammi 2024, 09:39
Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.
Kun nyt vielä orkkis-MultiAirilla ajelet ja lämppärinpistoketta Stelvion keulaan sovitellaan, kysäise silti samalla ainakin moottorinlämmitintä samaan urakkaan. Mukava talvivaruste Stelvion kylmäkäynnistyksiä keventämään.

Cotzy
Ja akkulaturi!

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
18 Tammi 2024, 20:01
Cotzy kirjoitti:
18 Tammi 2024, 18:52
lerppu kirjoitti:
18 Tammi 2024, 09:39
Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.
Kun nyt vielä orkkis-MultiAirilla ajelet ja lämppärinpistoketta Stelvion keulaan sovitellaan, kysäise silti samalla ainakin moottorinlämmitintä samaan urakkaan. Mukava talvivaruste Stelvion kylmäkäynnistyksiä keventämään.

Cotzy
Ja akkulaturi!
But that’s just what they’d be expecting…

Ei käy moinen järkevyys! Pelkkä puhaltimen jäätymisen esto hankitaan. Tarzan bundolo.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
19 Tammi 2024, 17:45
Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
Onko tämä minulle kysymys? Siis Stelvion bensanieluun liittyen? Voin tarkistaa ajotietokoneesta, kun seuraavaksi hyppään puikkoihin. Kai se siellä näkyy, en tosin ole koskaan nollannut. Enkä tiedä miten tarkka se on. Ja jos ajotietokone keskiarvostaa, niin sitten aikajana on kohta kolmen vuoden ajalta… Mutta palaan asiaan!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Juu, mallien erot kiinnostaa. Ei nyt QV mutta se saattaa kiinnostaa jotain muuta.
On sellainen lotosta 30te olo. 😀
Sais palkka nousta, poika lopettaa kiekon ja Stelvion hinta tippua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
19 Tammi 2024, 17:45
Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
Muutaman kilometrin työmatka/kauppa-ajossa 280hv vie noin 11-12 litraa, maantiellä päälle seitsemän.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
19 Tammi 2024, 20:15
Alfistipohjoosesta kirjoitti:
19 Tammi 2024, 17:45
Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
Muutaman kilometrin työmatka/kauppa-ajossa 280hv vie noin 11-12 litraa, maantiellä päälle seitsemän.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=

10L/100km pintaan näyttäisi olevan tuolla.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

210hv Q4 6.59/100km 95906km, pääosin maantieajoa
280hv Q4 9.22/100km 22050km, puolet maantieajoa ja toinen puoli nurkkapyörittelyä

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
19 Tammi 2024, 17:45
Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
210hp diesel Q4 maantiellä vienyt ~100tkm matkalla ~5.5l/100km. Jos enemmän kaupunkia niin 8.5l/100km.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja HANU »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
19 Tammi 2024, 17:45
Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
QV Stelvio näyttää edelleen 11,2l/100km, 22kk:n ajalle. Ei se vie juurikaan enemmän kuin tavallinen Stelvio. QV Stelvio kulkee ihan pintakaasulla, niin ei sitä bensaakaan sitten kulu. Maantieajossa voi ajaa puolikkaalla koneella, jos haluaa käyttää sylinterien lepuutustoimintoa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

AAW kirjoitti:
19 Tammi 2024, 21:19
210hv Q4 6.59/100km 95906km, pääosin maantieajoa
280hv Q4 9.22/100km 22050km, puolet maantieajoa ja toinen puoli nurkkapyörittelyä
Mikäs ero fiiliksissä ajaessa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
20 Tammi 2024, 09:56
AAW kirjoitti:
19 Tammi 2024, 21:19
210hv Q4 6.59/100km 95906km, pääosin maantieajoa
280hv Q4 9.22/100km 22050km, puolet maantieajoa ja toinen puoli nurkkapyörittelyä
Mikäs ero fiiliksissä ajaessa?
Taloudellisesti A:lla ajettuna aika samanlaisia, bensakone sporttisempi joten sitä tulee kyllä enemmän poljettua verrattuna dieseliin. Pidin paljon dieselistäkin ja kone sopii hyvin Stelvion koppaan, oli myös pari kuukautta sitten alla Stelvio 190hv dieselversiolla ja oli ihan mukavaa kurvailla sillä Gardan rannoilla. Ratkaisevaa on paljonko tulee kilometrejä, meillä vaihtui bensaan juurikin tästä syystä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
19 Tammi 2024, 17:45
Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
Tuosta.
IMG_9274.jpeg
IMG_9274.jpeg (114.28 KiB) Katsottu 1520 kertaa
Auto on 2018 super.
Ostin ennen Pääsiäistä 2021, ensimmäiset 12tkm autoon rullasi Italian Suurlähetystö. Kuvan kilsat sen jälkeen, alkuun tehdaskuosissa, pari vuotta Stage II -ohjelmoinnilla (324hp - voi olla lähellä ainakin perstuntumalta, tämä on muuten identtinen Velocen kanssa paitsi penkit ja tarrat, joten myös teknisesti mahdollista). Nilkka on useimmiten suorana, joten pidän kulutusta erittäin maltillisena!

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Aika lailla samoihin osuu omassakin. 2020-mallinen Veloce 210hp dieselillä on reilun 50 tkm:n aikana vienyt keskimäärin 6,8 litraa satasella. Reipas ajotyyli ja aika paljon pikkupyörittelyäkin. Molemmat pyörät 20".

Maantiellä pääsee alle 6 litran jos ajelee siististi.

Kulutuslukemat laskettuja. Ainakin omassa on ajotietomacchina 0,2 l/100km optimistisella puolella.

Komppaan sitäkin että kone käy kyllä hyvin Stelvion nokalle.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Meidän 15tkm/v on sama bensa vai diesel. Fiilis toki yksi ratkaiseva. Moottoripuoliin tuntuu olevan eri haasteet. Teknillisesti tai huollollisesti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mikähän on Stelvion virallinen korityyppi, onkohan AC tai AF ?

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Avoimen datan 5.4 version perusteella 100% osuma AC.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Eli vaneria ja kumimattoa siis sitten joskus hankintalistalle. :mrgreen:

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kuinka monta pykälää pitäisi 210hv dieselin lämpömittari normaalisti nousta talviajossa?
Omassa autossa mittari nousee kaksi tolppaa. Onko riittävästi vai meneekö termostaatti vaihtoon jakopään vaihdon yhteydessä?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Muistini mukaan nousi normaali lämpöön vaikka oli kovakin pakkanen, olisiko ollut 4-5 pykälää.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ja se lämpömittari on tosiaan öljynlämpömittari. Eli jäädytysnesteen termaria ei kannata sen perusteella vaihtaa.

Tarvii aika pitkään ajaa että nousee kovalla pakkasella enemmän kuin 2 palkkia diesel stelviossa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

No ei ole tullut huomattua tuotakaan. No öljyt sitten ainakin ovat kohtuu lämmöissä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko kukaan päivittänyt voimalinjan softaa? Deltasta kyselin joskus ja heidän vastauksensa oli, että tuo auto tänne niin katsotaan onnistuuko 145€/h katselulla.

Onko jotain ystävällisempää paikkaa etelä-Suomen alueella, josta kannattaisi kysyä?

Tarkoitus olisi saada race mode toimimaan, kun alkaa hermot mennä tuon auton kanssa kärryä vedettäessä paksummassa lumessa tai peruuttaessa. Saisi nuo luistonestot ym. pois häiritsemästä. Niin ja kärryhän ei ole mikään jarruton pikku kärry, jota Stelviokin vetää varmasti vaikka puuhun. Saahan tuolla vetää kuitenkin 2300kg. Nyt kuitenkin mennään noin 1500kg kärrypainolla.

Joku jossain vaiheessa kehui uusien Alfojen nelivetoa ja haukkui 159:sin jatkuvaa nelivetoa näennäiseksi nelivedoksi.
Oma kokemus on kyllä vahvasti 159:sin nelivedon paremmuuden puolella (tosin manuaalilaatikolla kokemus hankittu). Tuo Stelvion automaattilaatikko on jotenkin hankala laitos, puskee eteen ja taaksepäin helposti, jos rattia kääntää vähänkin ja mikäli painaa jarrua ryöminnän hillitsemiseksi tuntuu ettei neliveto jaksa toimia lainkaan. Hienoa olisi jos tuon haldexin saisi pikkunopeuksissa kokoajan päälle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Oletan että nelivedon ohjaus on tarkoitus päivittää jotta voi asentaa rdna-kytkimen.

Tätä tuli selvitettyä, oma turhautuminen ei liity vetämiseen tai ryömintänopeuksiin vaan vauhdilla viemisen haasteisiin. Teknisesti Stelvion neliveto ja ZF:n mehumaija ovat kyllä ihan mekaanista parhautta. Yhdistettynä loistavaan alustan balanssiin ja maltilliseen painoon potentiaali talviautoiluun on messevä!
- tämä kaikki on nitistetty kuoliaaksi ajoavustimilla, jotka tuntuvat lähinnä rikoksilta ihmisyyttä vastaan.

Mutta siihen nelivetosoftan päivitykseen. Aiemmin Delta ei halunnut siihen koskea! Kerrohan missä suostuivat! Auto-Milanokaan ei tuota tee. Hyvinkäällä oli joku paja jossa olisi tärpännyt, mutta sen tekeminen jäi. En muista nyt pajan nimeä, ketjua kahlaamalla löytyy.

Edit: Kahlasin ite. Vähämaa suostuu päivittämään DTCM yksikön.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
^^
Kannattanee asiaa kysyä myös Filarosta; ainakin Giuliettan kohdalla softapäivitykset tulevat kysymykseen siellä. En kylläkään varmistanut asiaa nimenomaan vaihteiston/voimansiirron softan osalta.

tuplauk
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Huhti 2016, 20:27
Car(s): Giulia Super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja tuplauk »

Jos tavoitteena on vain saada nuo avustimet pois niin Squadran performance loggerilla onnistuu tää temppu: https://squadra-tuning.com/obd-tools/pe ... ce-logger/

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Täsmälleen samaa mieltä kuin jäsen Maunu ja lerppu. Sinällään hienosti ja modernisti toimiva voimansiirto on heikommillaan juuri kun pitää sompailla jyrkkiin korkeuseroihin/painavan kärryn kanssa tai sitten haluttaisi ajaa kahva edellä. Sanat haluttomuus ja huonohko ennustettavuus kuvaavat näissä tilanteissa operointia.

159 Q4 oli tässä oikeasti etevämpi. Tilannetta kun analysoi, niin todellakin jos olisi mahdollisuus kytkeä neliveto pakolla päälle ja lisäksi jos saisi edes luistoneston deaktivoitua niin oltaisiin jo lähempänä oikeaa.

Mitenkähän EcuHelsinki? Ainakin laatikon softaa pääsevät modaamaan, mutta entä voimansiirto?

Jannecos
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Elo 2014, 19:12
Car(s): 156, GT, Stelvio

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jannecos »

Joku taisi aiemmin ollut laittanut omaan 2.0 bensakoneelliseen Stelvioon Ragazzonin putket?
Itsellä nyt harkinnassa joko Ragazzonin putket (Ragazzon Stainless Steel Double-Rear Silencer 129) tai (Ragazzon Stainless Steel Double-Rear Pipe Gr. N 129).

Onko kokemuksia mitä mieltä Suomen katsastajat ovat jos ei ole takavaimenninta putkistossa? Tai onko kellään kokemuksia onko äänet riittävät myös tuolla versiolla jossa vaimentaja myös takana?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MKT kirjoitti:
02 Helmi 2024, 08:55
Täsmälleen samaa mieltä kuin jäsen Maunu ja lerppu. Sinällään hienosti ja modernisti toimiva voimansiirto on heikommillaan juuri kun pitää sompailla jyrkkiin korkeuseroihin/painavan kärryn kanssa tai sitten haluttaisi ajaa kahva edellä. Sanat haluttomuus ja huonohko ennustettavuus kuvaavat näissä tilanteissa operointia.

159 Q4 oli tässä oikeasti etevämpi. Tilannetta kun analysoi, niin todellakin jos olisi mahdollisuus kytkeä neliveto pakolla päälle ja lisäksi jos saisi edes luistoneston deaktivoitua niin oltaisiin jo lähempänä oikeaa.

Mitenkähän EcuHelsinki? Ainakin laatikon softaa pääsevät modaamaan, mutta entä voimansiirto?
Tuolla oli tarkoitus laittaa rdna, mutta laitettiinkin stage2 moottorinohjaus (jos tekemättä a vahva suositus). Ainakaan pari vuotta sitten EcuHelsinki ei DTCM:ää voinut päivittää. Tämähän on ongelma vain pre-’18 (joku kuukausi) valmistetuissa autoissa - sen jälkeen rdna menee ns heittämällä. Tällä vanhalla jakolastikon softalla tulee jotain mittariston välkkyvistä ja virheilmoituksia, vaikka taitaa itse potikka toimia…

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu omassa autossa racemode kytkin toimii, mutta proxy järjestelyssä herjaa tuosta DTCM yksiköstä ja homma kaatuu siihen.
Infotainment vaihtaa racemodeen ym. mutta kaikki on muuten sekaisin proxyn epäonnistuttua.

Mahtaakohan Futurez tehdä softapäivityksiä vai pelkästään asennuksia + proxyn?

Vähän harmittaa kun yritin ostaa hiukan tuoreemman Stelvion eli tämä on rekisteröity 11/2018, mutta todellisuus olikin aivan muuta kun katsoin eperistä tietoja. Auto on valmistunut tehtaalta 5/2017. Jossain on saanut tämä yksilö maata tovin. No eipä ole adblue ongelmia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos pääsette päivittämään etukytkimen ohjausälyn, niin kertokaa myös millainen vaikutus sillä on ilman racemoodia.

Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

tuplauk kirjoitti:
02 Helmi 2024, 08:38
Jos tavoitteena on vain saada nuo avustimet pois niin Squadran performance loggerilla onnistuu tää temppu: https://squadra-tuning.com/obd-tools/pe ... ce-logger/
Tämähän on suht kiintoisa. Hiukan tosin kikkailun makua… Mutta olisi suht kustannustehokas! Ainakin versus 500 eur DTCM ja melkein toinen mokoma rdna asennukseen.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2024, 11:15
Jos pääsette päivittämään etukytkimen ohjausälyn, niin kertokaa myös millainen vaikutus sillä on ilman racemoodia.

Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Asento- ja kiihtyvyyssensoreista jotain tietävänä väitän (ja silloinhan sen on pakko olla totta :wink: ) että eturenkaiden kääntökulman ja sivuttaiskiihtyvyyden triggerikynnys on säädetty Stelviossa aivan liian kireälle. Tehot leikkaantuu ja jarrut kääntävät autoa liusumattomaksi.

Tämä tekee perän irtiflippauksesta lähes mahdotonta. Kaasulla saa jauhaa jonkunverran, jos ratti on kutakuinkin suorassa, vaikka sivuttaisliikkettä olisikin samaan aikaan. Tämän vuoksi väitän että neliveto on mekaanisesti ns normaali vs vastaavaan Bemariin. Ja ne muutamat kerrat kun sähköaivo on startin jälkeen nukkunut, niin voin vahvistaa että Stelvion nelikko toteutus tällä vanhallakin softalla on esimerkillinen.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2024, 11:15
Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Ehkä tuossa ei kuitenkaan ole tapahtunut edistystä. Oma auto on 2020-mallia ja se kulkee kyllä mielellään takavedolla niin kauan kuin se suinkin on mahdollista (tosin ei ole koeajoja enempää kokemusta alkupään Stelvioista niin vaikeaa verrata). Liukkaalla valtatiellähän se tarkoittaa enemmän takavetoista kuin nelivetoista ajotuntumaa. Jälleen voisi verrata 159 Q4:seen joka oli tasapainoisempi. Ja ettei satunnaiselle lukijalle tule väärää käsitystä niin onhan Stelvio aivan loistava ajettavuudeltaan. Tämä on enemmän hiusten halkomista.


Eli jos oikein ymmärsin niin 2020-mallisen dieseliin saisi RNDA:n heittämällä paikalleen? Vielä kun saisi pakotettua nelivetoiseksi...

Vastaa Viestiin