Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

lerppu kirjoitti:
28 Marras 2022, 11:44
Jo nyt on. Ei suostu Länsi-Auto koskemaan nelivetoyksikön softaan. Ei myöskään Auto-Milano. Ymmärrän, eipä sitä halua riskejä ottaa, jos ei ole varmuutta...
Se suositeltu Vähämaa Hyvinkäältä ei vastannut yhteydenottoon. Lienee syytä yrittää puhelimella. Sen verran turhauttaa tuo hemmetin tehojen leikkaantuminen juuri silloin kun hauskuuden pitäisi alkaa, että pakkohan tää on hoitaa kuntoon. Muutoin taas uhkaa nettiauton BMW haut kiihtyä... :oops:

EDIT: Great succes! Sain Vähämaan kiinni, uutta softaa koitetaan ajaa DTCM:lle itsenäisyyspäivän jälkeen.
Jos Vähämaassa on jotain ongelmaa, niin lomakkeen/sähköpostin selaamisessa on aina vähän viivettä. Soittamalla hoituu kyllä aivan upeasti asiat n. 99% ajasta.

Toivottavasti selviää!

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Stelvio on taas valmiina talveen!

Sain loppuun ajetut Goodyearin kitkat vaihdettua Continental VikingContact kitkarenkaisiin. Ohjaus on taas tarkka ja linja pysyy talvisella pinnalla taas hienosti.

Jarrut meni osin uusiksi Salon Moottorihuollossa vuosihuollon yhteydessä. Eli taakse vaihtuivat jo sekä levyt että palat.
Mutta etulevyt oli sisäpuolen pinnaltaan niin kurjat, ettei pelkkien palojen vaihto riittänyt :(.
Calixin moottorilämmitintä laitettaessa paljastui myös, että vesipumppu on vuotanut. Ja sekin meni vaihtoon.
Vaikka osat olikin saatavilla Vantaalta maahantuoja varastosta, valitettavasti ne eivät ehtineet perille toiseen huoltopäivään mennessä. Vaan etujarrut, vesipumppu ja Calixin moottorilämmitin tehdään toisella käynnillä joulukuussa. Ja hommaan pitää ottaa toinenkin lompsallinen.
No, olen tyytyväinen Salon Moottorihuoltoon. Palveluasenne on kohdillaan, asiat osataan selittää ja sovitusta pidetään kiinni :lol: .

Nyt auto kääntyy ja pysähtyykin taas niinkuin Stelvion talvella pitääkin 8) .

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Cotzy kirjoitti:
30 Marras 2022, 20:31
Stelvio on taas valmiina talveen!

Sain loppuun ajetut Goodyearin kitkat vaihdettua Continental VikingContact kitkarenkaisiin. Ohjaus on taas tarkka ja linja pysyy talvisella pinnalla taas hienosti.

Jarrut meni osin uusiksi Salon Moottorihuollossa vuosihuollon yhteydessä. Eli taakse vaihtuivat jo sekä levyt että palat.
Mutta etulevyt oli sisäpuolen pinnaltaan niin kurjat, ettei pelkkien palojen vaihto riittänyt :(.
Calixin moottorilämmitintä laitettaessa paljastui myös, että vesipumppu on vuotanut. Ja sekin meni vaihtoon.
Vaikka osat olikin saatavilla Vantaalta maahantuoja varastosta, valitettavasti ne eivät ehtineet perille toiseen huoltopäivään mennessä. Vaan etujarrut, vesipumppu ja Calixin moottorilämmitin tehdään toisella käynnillä joulukuussa. Ja hommaan pitää ottaa toinenkin lompsallinen.
No, olen tyytyväinen Salon Moottorihuoltoon. Palveluasenne on kohdillaan, asiat osataan selittää ja sovitusta pidetään kiinni :lol: .

Nyt auto kääntyy ja pysähtyykin taas niinkuin Stelvion talvella pitääkin 8) .

Cotzy
Onnittelut pitävästä talviautoilusta!

Millaisilla kilsoilla jarruremppoja saa odotella? Itsellä odossa nyt vajaa 24 tkm ja näköjään tulee sellaset reilun 15 tkm/vuosi tahdilla lisää... Tietää sitten varautua.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
01 Joulu 2022, 10:32
Millaisilla kilsoilla jarruremppoja saa odotella? Itsellä odossa nyt vajaa 24 tkm ja näköjään tulee sellaset reilun 15 tkm/vuosi tahdilla lisää... Tietää sitten varautua.
Väittäisin että Stelviolla varsinkin takajarrujen osalta tasanopeussäätimellä ajettu maantiekilometri on varsin erilainen kuin lumi- tai hiekkamutkatiellä erilaisia keltaisia valoja mittaristossa vilkuttava kilometri. Jos ja kun ajaa "aktiivisesti" ja ympäri vuoden niin jarrulevyt ja palat voi laskea kulutusosiksi jotka vaihdetaan samaa tahtia renkaiden kanssa.

Itsellä meni 85tkm kohdalla palat vaihtoon edessä ja takana. Ajoprofiilina pääsääntöisesti maantietä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
01 Joulu 2022, 10:53
lerppu kirjoitti:
01 Joulu 2022, 10:32
Millaisilla kilsoilla jarruremppoja saa odotella? Itsellä odossa nyt vajaa 24 tkm ja näköjään tulee sellaset reilun 15 tkm/vuosi tahdilla lisää... Tietää sitten varautua.
Väittäisin että Stelviolla varsinkin takajarrujen osalta tasanopeussäätimellä ajettu maantiekilometri on varsin erilainen kuin lumi- tai hiekkamutkatiellä erilaisia keltaisia valoja mittaristossa vilkuttava kilometri. Jos ja kun ajaa "aktiivisesti" ja ympäri vuoden niin jarrulevyt ja palat voi laskea kulutusosiksi jotka vaihdetaan samaa tahtia renkaiden kanssa.

Itsellä meni 85tkm kohdalla palat vaihtoon edessä ja takana. Ajoprofiilina pääsääntöisesti maantietä.
Totuuden äärellä tässä toki. Vaikea näitä on vertailla, jos kovin eritavalla ajetaan. Kyllä sen sitten huomaa kun niitä pitää alkaa vaihtamaan. Stelvion jarrutuntuma on vain hieman - hmm - keinotekoinen... Ei siitä ole mitään arkista haittaa kun sen kanssa oppii elämään, mutta mahtaako kuinka hyvin kertoa missä kunnossa palat ja levyt ovat?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Giuliaan jarrupalat eteen ja taakse 80 tkm. Takalevyt ja -palat 135 tkm. Etulevyt myös piakkoin vaihtokunnossa.

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Onko joku asentanut Stelvioon (2.0 280hp) moottorilämmitintä ja mahdollisesti sisätilalämmitintä? Onko kallis homma ja miten onnistui?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

Jos Deltassa asennuttaa, niin säteily+ sisätila+ akkulaturi , Defan lämpöpaketti siis, hinta asennettuna vuosi sitten 800 euroa.
Itsellä asennettiin Giuliaan, mutta varmaan samaa luokkaa Stelvioon.
Tämän päivän hinnoista ei tietoa, mutta kysymällä selviää. Se akkulaturi kannattaa muuten ottaa, virtaa tarvitaan säännöllisesti lisää.
Kätevät pääsee edullisemmin, jos osaavat itse asentaa. Onhan näitä kait palstalla, itse en kuulu siihen joukkoon.
- Kari

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MKT »

ragazza kirjoitti:
01 Joulu 2022, 13:56
Onko joku asentanut Stelvioon (2.0 280hp) moottorilämmitintä ja mahdollisesti sisätilalämmitintä? Onko kallis homma ja miten onnistui?
Diesel Veloceen oli muutamaa euroa vaille tuhat euroa vuosi takaperin Defan koko paketti (moottorilämmitin, laturi, sisälämppäri) asennettuna. Otin isomman laturin (10A) joka taisi nostaa paketin hintaa vajaan satasen. Varmaan asennettuna samoja hintoja bensakoneiseenkin. Hetken joutui odottamaan että sai luvan Defalta että paketti käy Euro6D-koneeseen, en tiedä näkyikö tuo hinnassa. Merkkihuollossa homma onnistui ilmeisen hyvin.

Laturi kannattanee ottaa. Ainakin sähkö on hyvin riittänyt.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mä lykkäsin saman Defa paketin tolla isommalla laturilla Giuliaan. Osat oli jotain 400 tms, asennuksessa meni jokunen tunti.
Sama hinta toki stelvioon muuten mut asennukseen tarvii pitkät tikkaat et yltää konehuoneeseen.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

ragazza kirjoitti:
01 Joulu 2022, 13:56
Onko joku asentanut Stelvioon (2.0 280hp) moottorilämmitintä ja mahdollisesti sisätilalämmitintä? Onko kallis homma ja miten onnistui?
n.150€ maksoi moottorilämmitin kun itse asensi. Aikaa meni n. 2 tuntia ihmettelyineen.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Öljynvaihto on kyllä hauska homma. Kolme kertaa itse vaihtanut ja joka kerta kaatanut n.5,2 litraa öljyä ja tällä mittari tullut täyteen. Mes:ssa lukemat tällöin n.5,2 ja 87mm. Tällä kertaa Mes näyttää 4,0l ja 83mm, ja mittari puolivälissä. Jotain päivitysongelmia näissä mittareissa vaan on :shock:

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

ragazza kirjoitti:
01 Joulu 2022, 13:56
Onko joku asentanut Stelvioon (2.0 280hp) moottorilämmitintä ja mahdollisesti sisätilalämmitintä? Onko kallis homma ja miten onnistui?
Defan osat 350,- (280,- kun oli sisätilanpuhallin ennestään) ja kaksi tuntia DIY työtä. Eniten aikaa meni pistokepaikan mietinnässä, laitoin samaan paikkaan mihin laitoin edelliseenkin eli maskin yläreunaan logon viereen. Ei tarvitse vanha kumarrella ja on kuitenkin suhteellisen näkymätön. Läpivienti löytyy kuskin edestä, kumitulppa valmiina oikean kokoisena defan kaapelille.

Edit: 422818 139,- 460785 55,- 460766 86,- Järjestelmän tarjoama haaroitussarjaan 1m jatkojohtoa ei tarvitse, tuo haaroitussarjan pituus riittää.

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

lerppu kirjoitti:
01 Joulu 2022, 10:32

Millaisilla kilsoilla jarruremppoja saa odotella? Itsellä odossa nyt vajaa 24 tkm ja näköjään tulee sellaset reilun 15 tkm/vuosi tahdilla lisää... Tietää sitten varautua.
Mittarissa oli 54 tkm, kun takajarrut oli lopussa ja laittoivat "Change brake pads" varoitusvaloa tauluun. Etujarruissa oli paloissa 3-4 mm tavaraa jäljellä ja jarrulevyjen ulkopinta oli siisti. Joten ajattelin vain palat vaihtaa eteen. Mutta kun sisäpuoli etujarrulevyistä oli yhtä urainen kuin takalevyissä, ei kannattanut pelkkiä paloja laittaa pilaantumaan, vaan menee myös levyt uusiksi eteen.

Ehkä vähän aikaisin menivät vaihtoon, mutta takajarrut keräsivät ekana keväänä herkästi hiekoitussepeliä, mikä kyllä tuhoaa levyt nopsaan.
Ja jokusen kerran on tullut radalla Stelviolla käytyä, joten kait niitä jarruja on tullut vähän tehokkaammin kulutettua :lol: .

Mutta eniveis, Stelviossa on jarrut ohjainlaite siinä missä kaasukin. Ja tykkään Alfan jarrujen lineaarisuudesta.Dynaamisen painopisteen siirtämisen vaikutus ohjautuvuuteen avautui mulle kunnolla vasta Stelviolla.
Kuluvana syksynä lopussa olleet takajarrut alkoivat käyttäytyä aikas epälineaarisesti, mikä loppuunkuluneiden kitkojen kanssa teki peräpäästä aika arvaamattoman. Mikäli kielikuva sallitaan.
Nyt on taas peräpää kontrollissa :) .

Cotzy

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

66tkm oli diesel Stelviolla mittarissa kun takapalat meni vaihtoon. Etupalat oli vielä alkuperäiset kun meni koko auto vaihtoon.

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

ragazza kirjoitti:
01 Joulu 2022, 13:56
Onko joku asentanut Stelvioon (2.0 280hp) moottorilämmitintä ja mahdollisesti sisätilalämmitintä? Onko kallis homma ja miten onnistui?
Mulla tuli nyt Calixin sisähaaroitus-, akkulaturi- ja moottorinlämmitinsetti. Asennettuna 790 e. Pistoke tuli alas apukuskin puolen ritilään. Lämmitin on Calixin Stelvioon sopiva letkulämmitin RE138B. Akkulaturi BC1205 asennettuna moottoritilaan.

Defan äppiohjausmoduulissa on enemmän ominaisuuksia ja sisäpuhaltimet pienempiä kiinteään asennukseen. Ehkä Defan setti on viimeistellympi.
Calixin äppiohjausmoduuli on riisutumpi ominaisuuksiltaan, joten jätin ohjausmoduulin pois välistä. Ja autotallista löytyi vanha Calixin 2-tehosisäpuhallin.
Perheen muutkin käyttäjät enemmän sinut töpselin ja mekaanisen ajastinkellon kanssa :) .

Cotzy

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Kiitokset nopeista vastauksista!

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Aquatica kirjoitti:
29 Marras 2022, 21:36
lerppu kirjoitti:
28 Marras 2022, 11:44
Jo nyt on. Ei suostu Länsi-Auto koskemaan nelivetoyksikön softaan. Ei myöskään Auto-Milano. Ymmärrän, eipä sitä halua riskejä ottaa, jos ei ole varmuutta...
Se suositeltu Vähämaa Hyvinkäältä ei vastannut yhteydenottoon. Lienee syytä yrittää puhelimella. Sen verran turhauttaa tuo hemmetin tehojen leikkaantuminen juuri silloin kun hauskuuden pitäisi alkaa, että pakkohan tää on hoitaa kuntoon. Muutoin taas uhkaa nettiauton BMW haut kiihtyä... :oops:

EDIT: Great succes! Sain Vähämaan kiinni, uutta softaa koitetaan ajaa DTCM:lle itsenäisyyspäivän jälkeen.
Jos Vähämaassa on jotain ongelmaa, niin lomakkeen/sähköpostin selaamisessa on aina vähän viivettä. Soittamalla hoituu kyllä aivan upeasti asiat n. 99% ajasta.

Toivottavasti selviää!
Hemmetti. Jouduin perumaan tämän - kamala flunssa päällänsä. Joutuu siis palaamaan drivetrain control modulen softan päivitykseen joulun kiireiden ja alkuvuoden työmatkan jälkeen. Ja sitten jos se on menestyksekäs niin sitten sitä rallimoodinappulaa. On muuten työmatka Pariisiin ja siitä Lombardiaan kylään nimeltä Malonno. Miten sen nyt kestää? 8) (Malonno siis Gardan ja Comon välissä, Stelvion solasta etelään.)

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
07 Joulu 2022, 09:42

Hemmetti. Jouduin perumaan tämän - kamala flunssa päällänsä. Joutuu siis palaamaan drivetrain control modulen softan päivitykseen joulun kiireiden ja alkuvuoden työmatkan jälkeen. Ja sitten jos se on menestyksekäs niin sitten sitä rallimoodinappulaa. On muuten työmatka Pariisiin ja siitä Lombardiaan kylään nimeltä Malonno. Miten sen nyt kestää? 8) (Malonno siis Gardan ja Comon välissä, Stelvion solasta etelään.)
Kun kärsit Gardan ja Comon välissä niin tämä ehkä lievittää koti-ikävää?

https://www.youtube.com/watch?v=jYUCc02z1rs

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Etujarrulevyt ja -palat vaihdettiin tänään Stelvioon. Ja viimeisteltiin Calix-asennus laittamalla moottorinlämmitin jäähdytysnesteen alaputkeen.

Harmiksi vesipumppu oli alkanut tihkuttamaan tiivisteistä vähän hankalasta paikkaa ja koko vesipumppu meni vaihtoon :(. Vuoto oli tiivistynyt vähän itsekseen jäähdytinnestemuhjulla ja ois varmaan pelittänytkin vielä jonkin aikaa, mutta se nyt oli järkevä vaihtaa samalla, kun Calixin moottorilämmitin laitettiin kiinni tuonne alaputkeen.

Ohessa kuva vuotavasta vanhasta vesipumpusta ja kuva Stelvion moottoritilasta. Vähän veemäisessä paikassa tuo vesipumppu :roll: . Yksi kiinnityspulteista laittoi sen verran pahasti vastaan, että ilmastoinnin kompressori piti myös purkaa tieltä, jotta saatiin pultti irti. Joten myös ilmastoinnin huolto tuli mukaan pakettiin.

Lopulta siis tuli tehtyä 5-vuotishuolto, jarrut (levyt + palat) eteen ja taakse, vesipumpun vaihto ja Calixin lämmitinpaketin asennus (moottorinlämmitin, akkulaturi ja sisähaaroitus). Meni kolme lompsallista :? .

Vesipumppu oli aikas tyyris ja työläs vaihtaa. Ricambi Originali oli merkkihuollossa 570 eur. Netistä näyttäis olevan alkuperäisosana 450-500 eur. Tarvikkeena 250-350 eur.

Nyt ajoa. Stelvio on absoluuttisesti ihan paras talviauto :-D .

Cotzy
Liitteet
Vesipumppu_Stelvio_vuotava.jpg
Vesipumppu_Stelvio_vuotava.jpg (131.67 KiB) Katsottu 7814 kertaa
Stelvio_vesipumppu_calix.jpg
Stelvio_vesipumppu_calix.jpg (98.78 KiB) Katsottu 7814 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Täytyy rehellisesti yllättyä, että Giorgiossa vesipumppu pyörii hihnalla. Tämän ikä-, koko- ja laatuluokan konstruktiossa rohkeisi meinaan jo odottaa sähköpumppua (jolla saa paremman ja tarkemman lämmönhallinnan), mutta niin se näköjään on perinteillä menty.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
19 Joulu 2022, 19:59
^Täytyy rehellisesti yllättyä, että Giorgiossa vesipumppu pyörii hihnalla. Tämän ikä-, koko- ja laatuluokan konstruktiossa rohkeisi meinaan jo odottaa sähköpumppua (jolla saa paremman ja tarkemman lämmönhallinnan), mutta niin se näköjään on perinteillä menty.
Mutta siellä ei sentään ole dieselistä löytyvää 60tkm vaihtovälin jakohihnaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
19 Joulu 2022, 19:59
^Täytyy rehellisesti yllättyä, että Giorgiossa vesipumppu pyörii hihnalla. Tämän ikä-, koko- ja laatuluokan konstruktiossa rohkeisi meinaan jo odottaa sähköpumppua (jolla saa paremman ja tarkemman lämmönhallinnan), mutta niin se näköjään on perinteillä menty.
Varma konstruktio. Ei tuonne sähköä tarvita 8)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

palkus kirjoitti:
20 Joulu 2022, 08:11
Polforea kirjoitti:
19 Joulu 2022, 19:59
^Täytyy rehellisesti yllättyä, että Giorgiossa vesipumppu pyörii hihnalla. Tämän ikä-, koko- ja laatuluokan konstruktiossa rohkeisi meinaan jo odottaa sähköpumppua (jolla saa paremman ja tarkemman lämmönhallinnan), mutta niin se näköjään on perinteillä menty.
Varma konstruktio. Ei tuonne sähköä tarvita 8)
Liekkö termostaatti kuitenkin sähköinen? Nopeasti tuntuu kone lämpenevän. Kannen sisäinen "pakosarja" myös varmaan vaikuttaa nopeaan lämpenemiseen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
19 Joulu 2022, 19:07
Etujarrulevyt ja -palat vaihdettiin tänään Stelvioon. Ja viimeisteltiin Calix-asennus laittamalla moottorinlämmitin jäähdytysnesteen alaputkeen.

Harmiksi vesipumppu oli alkanut tihkuttamaan tiivisteistä vähän hankalasta paikkaa ja koko vesipumppu meni vaihtoon :(. Vuoto oli tiivistynyt vähän itsekseen jäähdytinnestemuhjulla ja ois varmaan pelittänytkin vielä jonkin aikaa, mutta se nyt oli järkevä vaihtaa samalla, kun Calixin moottorilämmitin laitettiin kiinni tuonne alaputkeen.

Ohessa kuva vuotavasta vanhasta vesipumpusta ja kuva Stelvion moottoritilasta. Vähän veemäisessä paikassa tuo vesipumppu :roll: . Yksi kiinnityspulteista laittoi sen verran pahasti vastaan, että ilmastoinnin kompressori piti myös purkaa tieltä, jotta saatiin pultti irti. Joten myös ilmastoinnin huolto tuli mukaan pakettiin.

Lopulta siis tuli tehtyä 5-vuotishuolto, jarrut (levyt + palat) eteen ja taakse, vesipumpun vaihto ja Calixin lämmitinpaketin asennus (moottorinlämmitin, akkulaturi ja sisähaaroitus). Meni kolme lompsallista :? .

Vesipumppu oli aikas tyyris ja työläs vaihtaa. Ricambi Originali oli merkkihuollossa 570 eur. Netistä näyttäis olevan alkuperäisosana 450-500 eur. Tarvikkeena 250-350 eur.

Nyt ajoa. Stelvio on absoluuttisesti ihan paras talviauto :-D .

Cotzy
Montako tuntia veloittivat vesipumpun vaihdosta?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:
20 Joulu 2022, 08:11
Varma konstruktio. Ei tuonne sähköä tarvita 8)
Vähän niinku kaasari? :silly:

Joo, hihnavetoinen pumppu toimii ihan hyvin, en minä sitä moiti. Yllättää vaan, olisin odottanut sähköistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:
20 Joulu 2022, 11:16
Liekkö termostaatti kuitenkin sähköinen? Nopeasti tuntuu kone lämpenevän. Kannen sisäinen "pakosarja" myös varmaan vaikuttaa nopeaan lämpenemiseen.
210 HP dieselissä turbo on vesijäähdytteinen ja myös osaltaan nopeuttaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousua.

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:
20 Joulu 2022, 12:02

Montako tuntia veloittivat vesipumpun vaihdosta?
Vesipumpun vaihtotyö oli 240 eur.
Ilmastointikompressorin irrotus oli ns. collateral damage vesipumpun vaihdosta, joten siitä veloitettiin kylmäaineet, ei erikseen työtä.

Jarrujen (levyt + palat) vaihtotyö oli 160 eur/akseli.

Cotzy

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
20 Joulu 2022, 13:05
palkus kirjoitti:
20 Joulu 2022, 08:11
Varma konstruktio. Ei tuonne sähköä tarvita 8)
Vähän niinku kaasari?
Just sama asia :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

FinPat kirjoitti:
20 Joulu 2022, 16:51
Tiige kirjoitti:
20 Joulu 2022, 11:16
Liekkö termostaatti kuitenkin sähköinen? Nopeasti tuntuu kone lämpenevän. Kannen sisäinen "pakosarja" myös varmaan vaikuttaa nopeaan lämpenemiseen.
210 HP dieselissä turbo on vesijäähdytteinen ja myös osaltaan nopeuttaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousua.
Turbon jäähdytys on omassa piirissä eikä ole yhteydessä koneen jäähdytyksen kanssa, eikä sillä ole omaa lämpötilamittaria.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

AAW kirjoitti:
21 Joulu 2022, 20:10
FinPat kirjoitti:
20 Joulu 2022, 16:51
Tiige kirjoitti:
20 Joulu 2022, 11:16
Liekkö termostaatti kuitenkin sähköinen? Nopeasti tuntuu kone lämpenevän. Kannen sisäinen "pakosarja" myös varmaan vaikuttaa nopeaan lämpenemiseen.
210 HP dieselissä turbo on vesijäähdytteinen ja myös osaltaan nopeuttaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousua.
Turbon jäähdytys on omassa piirissä eikä ole yhteydessä koneen jäähdytyksen kanssa, eikä sillä ole omaa lämpötilamittaria.
Hmm.. eikö tuo kuitenkin ota jäähdytysnesteensä samasta paisuntasäiliöstä ja siten esilämmittäisi soppaa?

En kyllä niin tarkkaan tutkinut Stelviota mutta tällainen järjestely on ollut muissa vesijäähyturboissa mitä olen nähnyt. Sinällään mekaaniset vesipumput ja nokkahihnatkin harvinaisempia ratkaisuja 2010-luvun koneessa joten ehkä Luigi yllättää tässäkin kohtaa.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Turbon jäähdytyspiirillä myös oma paisuntasäiliö, kuskin puolella etunurkassa kun koneen paisuntasäiliö on apparin puolella tuulilasin edessä. Turbon piiri toimii sähköisellä pumpulla.

https://autovandaag.nl/specificaties/13 ... te-toppen/

Oikeanpuoleinen turbon, vasen paisari koneen.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Niin, paitsi ne poikkeukset missä ei ole tuota toista säiliötä.

Kuva
Kuva

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Käsittääkseni kaikissa 210 hp koneisissa on kaksi säiliötä. Muut tehoversiot sitten voivat olla eri setupilla, nyt oli puhetta tehokkaammasta versiosta.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

AAW kirjoitti:
21 Joulu 2022, 20:39
Turbon jäähdytyspiirillä myös oma paisuntasäiliö, kuskin puolella etunurkassa kun koneen paisuntasäiliö on apparin puolella tuulilasin edessä. Turbon piiri toimii sähköisellä pumpulla.

https://autovandaag.nl/specificaties/13 ... te-toppen/

Oikeanpuoleinen turbon, vasen paisari koneen.
Näin sitä oppii uutta!

Diesel Giulian kohdalla näyttäisi että 210 hp diesel versiossa on toinen tölkki mutta muissa sitten ei.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ihan itse ahtimen jäähdytykselle oma kiertonsa? Hämmentävää.. Eikös näissä ole ahtoilman jäähdytystäkin vesi-ilma -systeemillä, eli siellä olisi sitten ehkä jopa kolmas kierto? Vai oliko se vaan bensakoneiden kanssa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Se on samassa turbon kanssa, jäähdyttää myös EGR:ää. Eli turbo, egr, välijäähy.

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tuossa kuva moottoritilasta Calixin asennuksen jäljiltä.
Toi akkulaturi meni ihan mukavasti tuohon pyörankaaren päälle, moottoritilan latauspisteen viereen ja kaapeleiden jakotukki tuohon jäähdyttimen päälle.

Tuo takavasemmalla sijaitseva toinen jäähdytysnesteen säiliö oli heti vesipumpun asennuksen jälkeen kohdillaan, mutta kotona jo hieman vajaa ilman poistuttua jäähdytysjärjestelmästä.
Säiliön nestepinta oli sentin verran minimiviivan alla ja käynnistettäessä kuului hetken kummallinen kurluttava ääni kojetaulun takaa.
No, onneksi kaikki pihan italiankulkineet tihkuttaa samaa jäähdytysnestettä niin sain kurlutuksen kuriin lisäämällä puoli litraa tuohon takasäiliöön. :wink:
Nyt kun vain tulisi sitä lunta :lol:.

Cotzy
Liitteet
Calix_asennettuna.jpg
Calix_asennettuna.jpg (151.29 KiB) Katsottu 7182 kertaa

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Sytyttääkö vikavalon jos lähdet ajamaan suoraan lämmityksestä? Ex dieselillä piti odottaa n.10-15 min lämmityksen jälkeen ettei sytyttänyt vikavaloa, siinä oli kiertovesipumppumallinen sähkölämmitin. Tästä syystä laitoin nyt säteilylämmittimen, ei ongelmaa vaikka lähtee suoraan piuhalta ajoon.

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

AAW kirjoitti:
22 Joulu 2022, 21:27
Sytyttääkö vikavalon jos lähdet ajamaan suoraan lämmityksestä? Ex dieselillä piti odottaa n.10-15 min lämmityksen jälkeen ettei sytyttänyt vikavaloa, siinä oli kiertovesipumppumallinen sähkölämmitin. Tästä syystä laitoin nyt säteilylämmittimen, ei ongelmaa vaikka lähtee suoraan piuhalta ajoon.
No nyt on kaksi kertaa ollut lämppäri kiinni ja aamulla keli nollan tietämissä lähtiessä. Ei keltavaloja tauluun ja moottori lämmennyt nopsaan tarjoten start&stoppia heti toisissa liikennevaloissa :wink: .
Salon Moottorihuollon kokemus oli, että noi jäähdytysletkuun laitettavat toimii tehokkaimmin ja lämmittää tasaisemmin lohkoa, kun se on tuolla alavesiputkessa, moottorin kyljessä. Saapi nähdä miten toimii, kun on kunnon pakkanen.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

AAW kirjoitti:
22 Joulu 2022, 21:27
Sytyttääkö vikavalon jos lähdet ajamaan suoraan lämmityksestä? Ex dieselillä piti odottaa n.10-15 min lämmityksen jälkeen ettei sytyttänyt vikavaloa, siinä oli kiertovesipumppumallinen sähkölämmitin. Tästä syystä laitoin nyt säteilylämmittimen, ei ongelmaa vaikka lähtee suoraan piuhalta ajoon.
Webastolla on EU6 vehkeisiin huijausboxi joka estää italialaisia aivoja hämmentymästä siitä että ulkona on pakkasta mutta kone on silti lämmin.

https://www.webastoturku.fi/webasto/eur ... ilaemmitys

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
22 Joulu 2022, 21:43
AAW kirjoitti:
22 Joulu 2022, 21:27
Sytyttääkö vikavalon jos lähdet ajamaan suoraan lämmityksestä? Ex dieselillä piti odottaa n.10-15 min lämmityksen jälkeen ettei sytyttänyt vikavaloa, siinä oli kiertovesipumppumallinen sähkölämmitin. Tästä syystä laitoin nyt säteilylämmittimen, ei ongelmaa vaikka lähtee suoraan piuhalta ajoon.
No nyt on kaksi kertaa ollut lämppäri kiinni ja aamulla keli nollan tietämissä lähtiessä. Ei keltavaloja tauluun ja moottori lämmennyt nopsaan tarjoten start&stoppia heti toisissa liikennevaloissa :wink: .
Salon Moottorihuollon kokemus oli, että noi jäähdytysletkuun laitettavat toimii tehokkaimmin ja lämmittää tasaisemmin lohkoa, kun se on tuolla alavesiputkessa, moottorin kyljessä. Saapi nähdä miten toimii, kun on kunnon pakkanen.

Cotzy
Ainakin huolto saa rahastettua enemmän letkulämmittimen asennuksessa :-D Öljypohjalämmittimiä defa myy näihin ja ainakin koneen kannalta öljyn lämmittäminen on tärkeämpää kylmäkäynnistyksessä. Ja mielestäni ihan hyvin auto lämpiää tälläkin ja ainakin lähtee hyvin käyntiin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Stelviolla Vuokattiin. On real roads - in wintertraffic - nuttin’ can touch my Baby! Tää on niin hyvä.

Hauskaa joulua kanssa Stelvionisteille ja muillekin palstalaisille!

Avatar
Cotzy
Viestit: 804
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Leppoisaa joulua kaikille!

Pakkasten ja lumen taas tultua Stelvio pesty suolasta ja tallissa kuivumassa tapaninajelulle sukulaisia tapaamaan. Toivottavasti saadaan lisää lunta :lol: .

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
01 Joulu 2022, 19:51
Öljynvaihto on kyllä hauska homma. Kolme kertaa itse vaihtanut ja joka kerta kaatanut n.5,2 litraa öljyä ja tällä mittari tullut täyteen. Mes:ssa lukemat tällöin n.5,2 ja 87mm. Tällä kertaa Mes näyttää 4,0l ja 83mm, ja mittari puolivälissä. Jotain päivitysongelmia näissä mittareissa vaan on :shock:
Puolitoista kk:ta myöhemmin mittaristossa nousi yksi pykälä, viimeinen pykälä tulee sitten varmaan vapuksi. Selvästi naispuolinen tämäkin Alfa Romeo on. :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

NYT. Vihaan säätämistä.

Stelvioon piti vaihtaa haljennut tuulilasi. Piti. Etukamera antaa vikakoodia (C141C & C14AA). Carglassin mukaan tämä estää (!?!) tuulilasin vaihdon. Kysyin että onko tässä jokin vakuutusyhtiön vaade, jos maksan lasinvaihdon omasta pussista? - Ei käy. (What the actual fuck?)
Vikakoodit pitää saada pois jotta saa jonkun uber-tarpeettoman etukameran kalibrointiarvot esiin, jotta voi asemoida kameran kohdalleen.
Näkemykseni oli että etukameran voi vaikka työntää perberiin, se on minulle tyystin turha enkä ole tilannut mitään koodien lukua - vaan uuden tuulilasin. Tämän näkemyksen sai tunkea sinne mihin etukameraa halusin sovitella.

Soitto vakuutusyhtiöön vahvisti lasipalvelun näkemyksen.

Soitto AutoMilanoon toi lisää tietoa ja tuskaa - jos on kyseessä kameran miss-alignment, niin Deltaan kuulemma joutuu. (Sanoin etten tykkää Deltasta, ymmärrettävästi Auto Milano ei tälle asian tilalle mitään voi...) - Ilmeisesti koko maassa on siis kameran säätämiseen tarvittavia kalustoja kokonaiset yksi (1) kappaletta! Ja ne kiertää maata Deltalla missä niitä onkaan tarvittu.

Kolmelta AutoMilanoon varmistumaan tilanteesta.

Rakkauteni Stelvioon kokee vakavia kolahduksia, vihaan säätämistä - ja tämä on säätämistä pahimmillaan. Ja nyt rämisee pelkääjän takaovi...

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Etukamera on käytössä "Forward Collision Warning" -järjestelmän osana ja siksi niin kriittinen. Myös adaptiivinen tasanopeussäädin käyttää sama mekanismia mutta se ei kai ole niin turvallisuuskriittinen juttu.

https://www.youtube.com/watch?v=9cotM5-NMRY

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Multiecuscan näkyy ainakin tunnistavan etukameran, en tiedä mitä se osaa sen kanssa sitten tehdä.
Haptical lane feedback (HALF) camera Bosch
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tätä herkkua on luvassa lisää, kun autonomisen ajamisen taso nousee. Periaatteessa jos oikein hiuksia halkaistaan, niin hieman viisaampaan autoon ei voi enää vaihtaa alustan osia tai tehdä nelipyöräsuuntausta ilman, että kameraa ja/tai etututkaa kalibroidaan uusiksi. Mikäli tällainen fiksumpi auto sitten myöhemmin joutuu onnettomuuteen kalibroimattoman turvavarusteen toimiessa väärin, niin kenen se vastuu tilanteessa sitten on ja kuka maksaa.

Giorgio platformi on vissiin kuitenkin ihan tehtävissä oleva, kunhan saa vehkeet lainaan. Teippiä, aikaa ja tupakkia siinäkin toki menee.
https://www.youtube.com/watch?v=lY3w0hR4sHk
https://www.youtube.com/watch?v=MANP6Na3yjc

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juur oli juttua töissä ku työkaverin golffista tuo etututka tössähtäny. Uusi maksaa vain 2500,- halpamarkkinoilla. Marmorin hinta on tietysti vieläkin kokonaisedullisempi. Eli isojötsillä meen niin pitkään kuin pentsiiniä myydään.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin