No ei pelkkää valitsinta vaihtamalla! Mutta joo, proxy ei mene solmuun Drive Train Control Modulen kohdalla kun Race / Dynamic / Natural / Advanced efficiency -valitsimen ohjelmoi autoon aktiiviseksi, kun on noin tuore Stelvio. …joku näissä oli jos on ”liian” tuore, mutta en nyt muista mikä - ja taisi liittyä tähän viimeisimpään faceliftiin eikä tuohon aikaisempaan ”boseliftiin” (jos moinen varttikutosen päivitysilmauksen varastaminen sallitaan).MKT kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 14:22Ehkä tuossa ei kuitenkaan ole tapahtunut edistystä. Oma auto on 2020-mallia ja se kulkee kyllä mielellään takavedolla niin kauan kuin se suinkin on mahdollista (tosin ei ole koeajoja enempää kokemusta alkupään Stelvioista niin vaikeaa verrata). Liukkaalla valtatiellähän se tarkoittaa enemmän takavetoista kuin nelivetoista ajotuntumaa. Jälleen voisi verrata 159 Q4:seen joka oli tasapainoisempi. Ja ettei satunnaiselle lukijalle tule väärää käsitystä niin onhan Stelvio aivan loistava ajettavuudeltaan. Tämä on enemmän hiusten halkomista.Polforea kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 11:15Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Eli jos oikein ymmärsin niin 2020-mallisen dieseliin saisi RNDA:n heittämällä paikalleen? Vielä kun saisi pakotettua nelivetoiseksi...
Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
- MKT
- Viestit: 680
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No, aivan näin boomeri en nyt kuitenkaan ole, että pelkällä napin vaihdolla sen kuvittelin tapahtuvan. Lähinnä yllätyin siitä että voimansiirron ohjauspalikka ei vaatisi upgreidausta. Voihan se taas olla että tämä on liian tuore malli;"infotainmentlift"
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Voiskos tuota ajoneston vaikutusta muuten kokeilla MESsittämällä dynomoden päälle?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Giuliaforums.comista löysin Puolasta kaverin, joka pysyy etänä päivittämään autoon kaikenlaisia ominaisuuksia.
Lupasi päivittää Stelvion DTCM moduulin, kunhan saan toiselta tyypiltä ensin etäohjelmointiin obd palikan.
Katsotaan meneekö uuden moduulin ostamiseksi vai alkaako toimia.
Kaikenlaista ovat saaneet ohjelmoitua ainakin bensa Giulioihin.
https://www.giuliaforums.com/threads/gt ... tby=oldest
Lupasi päivittää Stelvion DTCM moduulin, kunhan saan toiselta tyypiltä ensin etäohjelmointiin obd palikan.
Katsotaan meneekö uuden moduulin ostamiseksi vai alkaako toimia.
Kaikenlaista ovat saaneet ohjelmoitua ainakin bensa Giulioihin.
https://www.giuliaforums.com/threads/gt ... tby=oldest
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt on Stelvion jakoloota päivitetty etänä tähän päivään.
Race mode toimii, kilometrit ei vilku ja läpysköistäkin voi vaihteita vaihtaa race modessa.
Suurin ihmetys oli kun huomattiin, että autossa oli jostain syystä Giulian DTCM ohjelmisto asennettuna.
Onkohan tuo laitettu jo tehtaalla? No nyt on Stelvion ohjelma. Keli ole sen verran sekava ulkona, joten en osaa sanoa toimiko neliveto paremmin kuin ennen, mutta ei ainakaan huonommin.
Minulla on vielä toistaiseksi etäohjelmointilaite hallussani, joten jos joku haluaa Stelviota tai Giuliaansa päivittää, niin laittakaa viestiä.
Laite siis myydään aina seuraavalle päivitystä haluavalle.
Race mode toimii, kilometrit ei vilku ja läpysköistäkin voi vaihteita vaihtaa race modessa.
Suurin ihmetys oli kun huomattiin, että autossa oli jostain syystä Giulian DTCM ohjelmisto asennettuna.
Onkohan tuo laitettu jo tehtaalla? No nyt on Stelvion ohjelma. Keli ole sen verran sekava ulkona, joten en osaa sanoa toimiko neliveto paremmin kuin ennen, mutta ei ainakaan huonommin.
Minulla on vielä toistaiseksi etäohjelmointilaite hallussani, joten jos joku haluaa Stelviota tai Giuliaansa päivittää, niin laittakaa viestiä.
Laite siis myydään aina seuraavalle päivitystä haluavalle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tässä vielä eilisen illan fiilistelykuva
- Liitteet
-
- Race mode
- 20240216_223840.jpg (70.57 KiB) Katsottu 3384 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hep! YV tuloillaan.Maunu kirjoitti: ↑16 Helmi 2024, 23:56Nyt on Stelvion jakoloota päivitetty etänä tähän päivään.
Race mode toimii, kilometrit ei vilku ja läpysköistäkin voi vaihteita vaihtaa race modessa.
Suurin ihmetys oli kun huomattiin, että autossa oli jostain syystä Giulian DTCM ohjelmisto asennettuna.
Onkohan tuo laitettu jo tehtaalla? No nyt on Stelvion ohjelma. Keli ole sen verran sekava ulkona, joten en osaa sanoa toimiko neliveto paremmin kuin ennen, mutta ei ainakaan huonommin.
Minulla on vielä toistaiseksi etäohjelmointilaite hallussani, joten jos joku haluaa Stelviota tai Giuliaansa päivittää, niin laittakaa viestiä.
Laite siis myydään aina seuraavalle päivitystä haluavalle.
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tänään tuli ajettua 50km mökille. Jäinen mutkainen Merikarvian rantatie oli aivan erilainen ajettava kuin aikaisemmin Stelviolla. Jotenkin tuntui, että toimi ihan erilailla kuin aikaisemmin. Race moodillakin tuli ajettua pätkä. Hienosti veti ja läpyskät toimi. Ensimmäisen kerran Stelvion ratissa hymy oli herkässä ja ajotuntuma oli samaa tasoa 159:sin kanssa. Vielä kun saisi päivitettyä Velocen penkit, niin sitten menee jo 159:sin ohi
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
- Car(s): 986.2 Boxster
E39 528i
E46 M3
G07 X7 - Paikkakunta: DC
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Alfan hankinta talouteen alkaa olla ajankohtaista pitkän tauon jälkeen Stelvion muodossa. Kakkosautoksi tulossa ja katseltu on TI Sport ja Veloce-malleja muutaman vuoden vanhoina. Tällä puolen rapakkoa kaikki ei-QV Stelviot on 280hp bensoja. Veloce näyttäisi tulleen 2022 mallivuodelle täällä. Tuliko Stelvioon muuten isompia muutoksia 2020, 2021 ja 2022 mallivuosien välillä?
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nämä tuoreemmat Stelviot jääneet hieman vähälle huomiolle, kun en ole osannut tähän vuosissa marinoituneeseen kaivata erityisiä päivityksiä.Juza kirjoitti: ↑26 Helmi 2024, 17:11Alfan hankinta talouteen alkaa olla ajankohtaista pitkän tauon jälkeen Stelvion muodossa. Kakkosautoksi tulossa ja katseltu on TI Sport ja Veloce-malleja muutaman vuoden vanhoina. Tällä puolen rapakkoa kaikki ei-QV Stelviot on 280hp bensoja. Veloce näyttäisi tulleen 2022 mallivuodelle täällä. Tuliko Stelvioon muuten isompia muutoksia 2020, 2021 ja 2022 mallivuosien välillä?
- Mutta eikös nuo '20 eteenpäin mallit ole kaikki infotainment liftattuja, eli parempaa (ei hyvää, mutta kelvollisempaa) digihärpäkettä on kaikissa tarjolla. Peruutuskamera taitaa silti olla yhä rihkamaa, mutta kyllä siitä näkee minkä päälle peruuttelee. '19 eteenpäin oli sitten se opf menoa haittaamassa, mutta kai se on aika rajallinen haitta... Ajovalouudistus taisi tulla vasta '23, joten jos välttämättä haluaa rumemmat valot, niin ihan uusinta uutta sitten hakemaan! Suosittelen kovasti korkeaa rengasprofiilia mihin malliin sitten päätyykään, taitaa niilläkin kulmilla olla paljon betonilla ajelua ja Stelvioon on siihen pintaan vähään turha laittaa mitenkään hirmu matalaa profiilia, kun ei sillä kaarreajollakaan siellä ole tolkuttomasti väliä. Varsinkaan kun voin omantunnon kautta todistaa että menee hienosti myös paksulla kumilla, tässä tapauksessa tunnokkuus ei juuri kärsi, mutta ajomukavuus kyllä paranee paljon. Niijoo - taisi olla Sprint malli pelkällä takavedolla, jos tuolla on mitään väliä. Onnea oikean yksilön valintaan!
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tänne ilmeisesti kuuluu ilmoittautua, kun on Stelvion hankkinut? Erittäin hyvin palvellut Nuova Delta vaihtui n. kuukausi sitten punaiseen 2017-mallin 280 hv bensaversioon. Erittäin siisti yksiomisteinen Suomi-auto ja ajettu 80 tkm. Oli kyllä iso juttu pitkät perinteet omaavassa Lancia-harrastajaperheessä, vaikka jäihän noita Lancioita vielä harrastettavaksi.
Vaan eipä ole tuoreemmissa italoissa paljon valinnanvaraa, kun se pitkäkattoinen Giulia ei koskaan tullut markkinoille. Tipofarkku toki mutta koneet ei oikein nappaa.
Ja tuli se takki käännettyä muutenkin. Sekä vaimo että minä olemme olleet aina sitä mieltä, ettei koskaan automaattia, eikä ”pattiautoa”. Tuossahan nuo nyt ovat molemmat samalla rysäyksellä.
Hankintaa miettiessä täällä nämä järjettömän pitkät Giulia-/Stelvioketjut ovat kyllä hankalaa luettavaa, vaikka haku hyvin toimiikin. Sen verran sain irti, että starttirele on hankittu varalle ja ylläpitolaturin paikka mietitty valmiiksi.
Vajaan kymmenen vuoden nuorennus käyttöautoon aiheuttaa paljon ohjekirjankin tutkimista. Avaimeton lukitus, kytkinpolkimen puute ja veden lämpömittarin pois jättämien ovat vaatineet ihmettelyä ja opettelua.
Seuraavaksi on tarkoitus tutun ruostesuojaamon kanssa tutkia mitä olisi fiksuinta tehdä korin pitkäikäisyyden eteen. Uutena ei ilmeisesti ole suojattu.
Toivottavasti pelaa yhtä hienosti kuin se alussa mainittu Delta.
Vaan eipä ole tuoreemmissa italoissa paljon valinnanvaraa, kun se pitkäkattoinen Giulia ei koskaan tullut markkinoille. Tipofarkku toki mutta koneet ei oikein nappaa.
Ja tuli se takki käännettyä muutenkin. Sekä vaimo että minä olemme olleet aina sitä mieltä, ettei koskaan automaattia, eikä ”pattiautoa”. Tuossahan nuo nyt ovat molemmat samalla rysäyksellä.
Hankintaa miettiessä täällä nämä järjettömän pitkät Giulia-/Stelvioketjut ovat kyllä hankalaa luettavaa, vaikka haku hyvin toimiikin. Sen verran sain irti, että starttirele on hankittu varalle ja ylläpitolaturin paikka mietitty valmiiksi.
Vajaan kymmenen vuoden nuorennus käyttöautoon aiheuttaa paljon ohjekirjankin tutkimista. Avaimeton lukitus, kytkinpolkimen puute ja veden lämpömittarin pois jättämien ovat vaatineet ihmettelyä ja opettelua.
Seuraavaksi on tarkoitus tutun ruostesuojaamon kanssa tutkia mitä olisi fiksuinta tehdä korin pitkäikäisyyden eteen. Uutena ei ilmeisesti ole suojattu.
Toivottavasti pelaa yhtä hienosti kuin se alussa mainittu Delta.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
- Car(s): 986.2 Boxster
E39 528i
E46 M3
G07 X7 - Paikkakunta: DC
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Takuunalainen yksilö olisi tarkoitus ostaa, sillä nuo uudemmat mallit kiinnostaa. 2021 ja 2022 malleja saa lähelle 50% uuden hinnasta erittäin kohtuullisilla ajomäärillä ja monissa on vielä pari vuotta tehdastakuuta. Täällä voi ostaa Moparin jatkotakuun lisäksi erittäin kohtuullisella hinnalla myös Alfaan. TI Sport ja Veloce on sporttipenkkien ja varustelun puolesta ykkösvaihtoehdot. Neliveto pitää olla ehdottomasti, tänä vuonna tulee uusi kuski perheeseen. Ilmeisesti noissa uudemmissa varsinkaan ei pitäisi olla ihmeempiä vikoja? Kiitos paljon lisäinfosta!lerppu kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 09:05Nämä tuoreemmat Stelviot jääneet hieman vähälle huomiolle, kun en ole osannut tähän vuosissa marinoituneeseen kaivata erityisiä päivityksiä.Juza kirjoitti: ↑26 Helmi 2024, 17:11Alfan hankinta talouteen alkaa olla ajankohtaista pitkän tauon jälkeen Stelvion muodossa. Kakkosautoksi tulossa ja katseltu on TI Sport ja Veloce-malleja muutaman vuoden vanhoina. Tällä puolen rapakkoa kaikki ei-QV Stelviot on 280hp bensoja. Veloce näyttäisi tulleen 2022 mallivuodelle täällä. Tuliko Stelvioon muuten isompia muutoksia 2020, 2021 ja 2022 mallivuosien välillä?
- Mutta eikös nuo '20 eteenpäin mallit ole kaikki infotainment liftattuja, eli parempaa (ei hyvää, mutta kelvollisempaa) digihärpäkettä on kaikissa tarjolla. Peruutuskamera taitaa silti olla yhä rihkamaa, mutta kyllä siitä näkee minkä päälle peruuttelee. '19 eteenpäin oli sitten se opf menoa haittaamassa, mutta kai se on aika rajallinen haitta... Ajovalouudistus taisi tulla vasta '23, joten jos välttämättä haluaa rumemmat valot, niin ihan uusinta uutta sitten hakemaan! Suosittelen kovasti korkeaa rengasprofiilia mihin malliin sitten päätyykään, taitaa niilläkin kulmilla olla paljon betonilla ajelua ja Stelvioon on siihen pintaan vähään turha laittaa mitenkään hirmu matalaa profiilia, kun ei sillä kaarreajollakaan siellä ole tolkuttomasti väliä. Varsinkaan kun voin omantunnon kautta todistaa että menee hienosti myös paksulla kumilla, tässä tapauksessa tunnokkuus ei juuri kärsi, mutta ajomukavuus kyllä paranee paljon. Niijoo - taisi olla Sprint malli pelkällä takavedolla, jos tuolla on mitään väliä. Onnea oikean yksilön valintaan!
- Cotzy
- Viestit: 832
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Tsekkaa vielä sen Multiair-yksikön tilanne. Onko vaihdettu vai ei?
Ja jossei, Moparin jatkotakuu on paikallaan.
Takuun aikana saat myös noi TomTom-navin karttapäivitykset tehtyä itse Moparin sivuilta. Navi on siitä hyvä, että se oikeasti on sitä mieltä, että Alfalla voi olla helposti liikaa vauhtia nopeuskameroiden kohdalla ja varoittaa pontevammin, jos näin on.
Cotzy
Ja jossei, Moparin jatkotakuu on paikallaan.
Takuun aikana saat myös noi TomTom-navin karttapäivitykset tehtyä itse Moparin sivuilta. Navi on siitä hyvä, että se oikeasti on sitä mieltä, että Alfalla voi olla helposti liikaa vauhtia nopeuskameroiden kohdalla ja varoittaa pontevammin, jos näin on.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ainakin uudemmissa saa D-moodissa veden lämmöt mittaristoon pyyhinviiksen napista, saattoi vaatia jotain konffailua ensin valikoista tosin. Itse arvostan kyllä enemmän mittaristosta aina löytyvää öljynlämpötilaa.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja kierroslukumittarin vasemmalla puolella on joku lämpömittari kyllä. Kts jäsen Maunun laittama kuva joku viesti ylempänä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se on juurikin öljyn lämpö.lerppu kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 12:53Ja kierroslukumittarin vasemmalla puolella on joku lämpömittari kyllä. Kts jäsen Maunun laittama kuva joku viesti ylempänä.
-
- Viestit: 969
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
öljynlämpö on paljon tärkeämpikin kuin vedenlämpö. Vedenlämpöä ehkä kaipaa 20 vuoden päästä ku se keittää jatkuvasti. Tosin sen huomaa myös muodostuvasta pilvestä konehuoneessa.
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio sai tänään uudet jakopään osat. Oli kohtuu savotta, johon meni about 9h aikaa.
On se kiva kun autot suunnitellaan huollettaviksi. Olisi hienoa, jos apurungon poikittaispalkki olisi pulttiliitoksella niin mahtuisi kädet edes jostain välistä konehuoneen puolelle. Kampiakselin asennon sai katsottua vain lukitustyökalulla. Ja tietysti kampiakselin hammaspyörän suojamuovi on kiinnitetty neljällä pehmeällä kuusikolopultilla (alumiini/rauta yhdistelmä). No rälläkällä sai avata kaksi alinta pulttia.
Jakopäällä oli ajettu noin 70tkm ja voin suositella vaihtamaan hihnan 60tkm kohdalla. Nyt rullien laakerit rahisivat jo aika rajusti. Vesipumppu oli vielä hyvän tuntuinen, mutta vaihtui samalla. Öljyn erottimen suodatin vaihtui myös päivitettyyn versioon sekö öljypumpun solenoidi, joka ehkä temppuili viime syksynä, kun auto valitti öljynpaineista muutaman kerran. Tämä ongelma tosin parani kun vaihdoin öljyt 0w-20:sistä 0w-30:siin.
Laturin hihna vaihtui myös. Tämän vaihtoonhan joutuu purkamaan käytännössä kaikki samat osat kuin jakopään vaihtoonkin. Edellisessä huollossa ei ollut vaihdettu pientä hihnapyörää eikä kiristintä. Nyt vaihtui molemmat, koska olivat ihan loppu.
On se kiva kun autot suunnitellaan huollettaviksi. Olisi hienoa, jos apurungon poikittaispalkki olisi pulttiliitoksella niin mahtuisi kädet edes jostain välistä konehuoneen puolelle. Kampiakselin asennon sai katsottua vain lukitustyökalulla. Ja tietysti kampiakselin hammaspyörän suojamuovi on kiinnitetty neljällä pehmeällä kuusikolopultilla (alumiini/rauta yhdistelmä). No rälläkällä sai avata kaksi alinta pulttia.
Jakopäällä oli ajettu noin 70tkm ja voin suositella vaihtamaan hihnan 60tkm kohdalla. Nyt rullien laakerit rahisivat jo aika rajusti. Vesipumppu oli vielä hyvän tuntuinen, mutta vaihtui samalla. Öljyn erottimen suodatin vaihtui myös päivitettyyn versioon sekö öljypumpun solenoidi, joka ehkä temppuili viime syksynä, kun auto valitti öljynpaineista muutaman kerran. Tämä ongelma tosin parani kun vaihdoin öljyt 0w-20:sistä 0w-30:siin.
Laturin hihna vaihtui myös. Tämän vaihtoonhan joutuu purkamaan käytännössä kaikki samat osat kuin jakopään vaihtoonkin. Edellisessä huollossa ei ollut vaihdettu pientä hihnapyörää eikä kiristintä. Nyt vaihtui molemmat, koska olivat ihan loppu.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko diesel Giulia yhtä haastava hihnan vaihdon suhteen?Maunu kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 21:00Stelvio sai tänään uudet jakopään osat. Oli kohtuu savotta, johon meni about 9h aikaa.
On se kiva kun autot suunnitellaan huollettaviksi. Olisi hienoa, jos apurungon poikittaispalkki olisi pulttiliitoksella niin mahtuisi kädet edes jostain välistä konehuoneen puolelle. Kampiakselin asennon sai katsottua vain lukitustyökalulla. Ja tietysti kampiakselin hammaspyörän suojamuovi on kiinnitetty neljällä pehmeällä kuusikolopultilla (alumiini/rauta yhdistelmä). No rälläkällä sai avata kaksi alinta pulttia.
Jakopäällä oli ajettu noin 70tkm ja voin suositella vaihtamaan hihnan 60tkm kohdalla. Nyt rullien laakerit rahisivat jo aika rajusti. Vesipumppu oli vielä hyvän tuntuinen, mutta vaihtui samalla. Öljyn erottimen suodatin vaihtui myös päivitettyyn versioon sekö öljypumpun solenoidi, joka ehkä temppuili viime syksynä, kun auto valitti öljynpaineista muutaman kerran. Tämä ongelma tosin parani kun vaihdoin öljyt 0w-20:sistä 0w-30:siin.
Laturin hihna vaihtui myös. Tämän vaihtoonhan joutuu purkamaan käytännössä kaikki samat osat kuin jakopään vaihtoonkin. Edellisessä huollossa ei ollut vaihdettu pientä hihnapyörää eikä kiristintä. Nyt vaihtui molemmat, koska olivat ihan loppu.
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Paikallinen "monimerkkikorjaamo" vaihtoi kolmessa tunnissa jakopäänhilut diesel Giuliaan.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Jos työ oli tehokasta ja siistiä (ehkä jopa kohtuuhintaista), niin kerro ihmeessä mikä paja?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Paja löytyy Etelä-Pohjanmaalta, KooHoo-Autokorjaamo Oy. Lisäyksenä vielä että kyseessä oli ensimmäinen hihnanvaihto, joten vaihdettiin vain jakopään hilut ja moottoriöljyt.
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Korjaamolla varmasti homma onnistuu nopeammin ja jos kaikki purkaantuu helposti niin toki aika nopeutuu.
Eniten aikaa vei nuo pari pientä kuusiokoloruuvia ja jäähdytysnesteen poisto nätisti. Jos olisi vaan avannut alaletkun ja laskenut nesteet sitä kautta, niin olisi mennyt nopeammin. Halusin kuitenkin nesteet puhtaana, jotta ne sai uudelleen käyttöön.
Toinen käsipari olisi myös ollut mukava lisä välijäähyn irrotuksessa. Toisaalta eipä tuossa kiire ollut.
Diesel 210hv siis kyseessä. 2.4 159:sin jakopään vaihtaa kyllä kotipihassakin tunkin varassa kolmeen tuntiin. Ainakin etuvetoisen kun konetta saa paremmin käännettyä.
Eniten aikaa vei nuo pari pientä kuusiokoloruuvia ja jäähdytysnesteen poisto nätisti. Jos olisi vaan avannut alaletkun ja laskenut nesteet sitä kautta, niin olisi mennyt nopeammin. Halusin kuitenkin nesteet puhtaana, jotta ne sai uudelleen käyttöön.
Toinen käsipari olisi myös ollut mukava lisä välijäähyn irrotuksessa. Toisaalta eipä tuossa kiire ollut.
Diesel 210hv siis kyseessä. 2.4 159:sin jakopään vaihtaa kyllä kotipihassakin tunkin varassa kolmeen tuntiin. Ainakin etuvetoisen kun konetta saa paremmin käännettyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Takaveto Giuliaan hihnan vaihto on paljon helpompi kuin neliveto Stelvioon. Välijäähdytin eri paikassa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sähköinen takakontti alkoi sekoilemaan. Aina valoihin pysähtyessä mittaristo sanoi että pitää olla park päällä jos haluaa operoida takakontin kanssa. Aukesi ainakin kaukosäätimestä normaalisti mutta saattoi yllättäin alkaa sulkemaan itseään.
Tarkastin kabiinin ilmanoton viemäröinnin ja bodykompuutterin kosteustilanteen. Niissä ei mitään kosteuteen viittaavaa joten katse takakontin suuntaan. Näihin on ollut joku takaisinkutsu liittyen takakontin vesivuotoihin. Tähän yksilöön ne teippivirtykset oli joskus asennettu mutta ei ne enää oikein mitään tiivistänyt. Eikä se varsinainen vika ollut siinä että takakontti oli vähän kostean oloinen sisältä vaan ulkopuolen avauspainike oli täynnä vettä. Sitä kun paineli niin vettä tursusi kytkimen päältä. Kai se kuori on jotenkin haljennut. Ei ollut uutta nappia niin otin ensihätään liittimen irti ja suojasin sen. Ei sitä nappia tule normaalisti käytettyä muutenkaan kun on aina likainen. Kakella kontti auki ja kontin sisäpuolen napista kiinni. Futurezin sivuilla on hyvä ohje miten siihen nappiin ja sen liittimeen pääsee käsiksi:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Sivusta 24 alkaa kontin purku ja tiivistys.
Tarkastin kabiinin ilmanoton viemäröinnin ja bodykompuutterin kosteustilanteen. Niissä ei mitään kosteuteen viittaavaa joten katse takakontin suuntaan. Näihin on ollut joku takaisinkutsu liittyen takakontin vesivuotoihin. Tähän yksilöön ne teippivirtykset oli joskus asennettu mutta ei ne enää oikein mitään tiivistänyt. Eikä se varsinainen vika ollut siinä että takakontti oli vähän kostean oloinen sisältä vaan ulkopuolen avauspainike oli täynnä vettä. Sitä kun paineli niin vettä tursusi kytkimen päältä. Kai se kuori on jotenkin haljennut. Ei ollut uutta nappia niin otin ensihätään liittimen irti ja suojasin sen. Ei sitä nappia tule normaalisti käytettyä muutenkaan kun on aina likainen. Kakella kontti auki ja kontin sisäpuolen napista kiinni. Futurezin sivuilla on hyvä ohje miten siihen nappiin ja sen liittimeen pääsee käsiksi:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Sivusta 24 alkaa kontin purku ja tiivistys.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mielenkiintoista. Tarkoittaako tuo sitä, että pesun ajaksi sisäkierto kannnattaa laittaa päälle: "Stelvio / Giulia malleissa on tunnetusti mahdollisuus veden pääsemiseen apukuskin jalkatilaan esimerkiksi kovalla sateella, autopesussa tai auton päällä olevien lumien sulaessa, mikäli sisäilman kierto ei ole suljettuna." Vai toisinpäin?
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä se ainakin automaattipesuun mennessä kannattaa laittaa manuaalinen sisäilmankierto päälle. En noissa omissa Stelviossa ja Giuliassa ole onnistunut saamaan vettä sisälle painepesurilla pestessä vaikka ei ole manuaalinen sisäkierto päällä. On se ilmanotto räppänä kuitenkin vähän huonosti suunniteltu.KL kirjoitti: ↑03 Maalis 2024, 14:37Mielenkiintoista. Tarkoittaako tuo sitä, että pesun ajaksi sisäkierto kannnattaa laittaa päälle: "Stelvio / Giulia malleissa on tunnetusti mahdollisuus veden pääsemiseen apukuskin jalkatilaan esimerkiksi kovalla sateella, autopesussa tai auton päällä olevien lumien sulaessa, mikäli sisäilman kierto ei ole suljettuna." Vai toisinpäin?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huomaan inspiroituvani tästä hienoudesta että voi olla pihassa sekä Giulia että Stelvio... En tiedä saako millään tavalla rouvaa pehmitettyä luopumaan bemarista tai ajoakun mukanaan tuomasta elämän helppoudesta. Mutta taidanpa yrittää! Morituri te salutant.Tiige kirjoitti: ↑03 Maalis 2024, 16:36Kyllä se ainakin automaattipesuun mennessä kannattaa laittaa manuaalinen sisäilmankierto päälle. En noissa omissa Stelviossa ja Giuliassa ole onnistunut saamaan vettä sisälle painepesurilla pestessä vaikka ei ole manuaalinen sisäkierto päällä. On se ilmanotto räppänä kuitenkin vähän huonosti suunniteltu.KL kirjoitti: ↑03 Maalis 2024, 14:37Mielenkiintoista. Tarkoittaako tuo sitä, että pesun ajaksi sisäkierto kannnattaa laittaa päälle: "Stelvio / Giulia malleissa on tunnetusti mahdollisuus veden pääsemiseen apukuskin jalkatilaan esimerkiksi kovalla sateella, autopesussa tai auton päällä olevien lumien sulaessa, mikäli sisäilman kierto ei ole suljettuna." Vai toisinpäin?
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Viimeinen mahdollisuus https://www.youtube.com/watch?v=UIzwQbOOBkY
Itsellä kun on jo 280hv Stelvio niin Giulia pitäisi olla varmaan 2.9:n koneella
Itsellä kun on jo 280hv Stelvio niin Giulia pitäisi olla varmaan 2.9:n koneella
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aiemminkin ollut ongelmia takaluukun kanssa, että ei luukun napista sulkeudu. Viimeksi auttoi kun latasi akun niin nappi alkoi taas toimimaan.Tiige kirjoitti: ↑03 Maalis 2024, 13:08Sähköinen takakontti alkoi sekoilemaan. Aina valoihin pysähtyessä mittaristo sanoi että pitää olla park päällä jos haluaa operoida takakontin kanssa. Aukesi ainakin kaukosäätimestä normaalisti mutta saattoi yllättäin alkaa sulkemaan itseään.
Tarkastin kabiinin ilmanoton viemäröinnin ja bodykompuutterin kosteustilanteen. Niissä ei mitään kosteuteen viittaavaa joten katse takakontin suuntaan. Näihin on ollut joku takaisinkutsu liittyen takakontin vesivuotoihin. Tähän yksilöön ne teippivirtykset oli joskus asennettu mutta ei ne enää oikein mitään tiivistänyt. Eikä se varsinainen vika ollut siinä että takakontti oli vähän kostean oloinen sisältä vaan ulkopuolen avauspainike oli täynnä vettä. Sitä kun paineli niin vettä tursusi kytkimen päältä. Kai se kuori on jotenkin haljennut. Ei ollut uutta nappia niin otin ensihätään liittimen irti ja suojasin sen. Ei sitä nappia tule normaalisti käytettyä muutenkaan kun on aina likainen. Kakella kontti auki ja kontin sisäpuolen napista kiinni. Futurezin sivuilla on hyvä ohje miten siihen nappiin ja sen liittimeen pääsee käsiksi:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Sivusta 24 alkaa kontin purku ja tiivistys.
Nyt uutena ongelmana on ilmennyt että ei aukea kauko-ohjaimesta eikä luukusta. Alkoi pari päivää aikaisemmin jo temppuilemaan että ei taas sulkenut luukun napista. Kenelläkään ei tällaista ongelmaa varmaan ole ollut?
Edit:
Takaluukusta löytyi vikakoodit B1949-12 ja B1949-2A. Molemmat vikakoodit tarkoittavat "rear zone switch" ja 2A-loppuinen "stuck" 12-loppuinen "short circuit to +V". Googlesta en löytänyt mitään ratkaisua noilla vikakoodeilla. Mikä kytkin tässä on kyseessä, takaluukun sisäpuolinen vai ulkopuolinen?
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^En osaa sanoa onko kyse luukun sisäpuolisista napeista vai ulkopuolisesta. Ne sisemmät on nopea purkaa irti ja mitata toimivatko. Pienillä muovinynsillä kiinni ja nappulat itsessään saa purettua myös.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Smiik
- Viestit: 213
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huomasin tuossa, että omassa Stelviossani on edessä keltaiset jarrusatulat, mutta takana harmaat. Mistähän tämä voi johtua? Onko tehtaalta saanut tilattua erikseen värilliset satulat eteen ja taakse? Toki voi olla kyse jostain edellisen omistajan puolivillaisesta tuningista tai sitten takasatulat on kertaalleen jo vaihdettu syystä tai toisesta eikä keltaisia ole ollut saatavana tjsp. Aika kummallinen juttu kuitenkin, pitänee värjätä kesän aikana niin ei pistä noin pahasti silmään.
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sieltä oli yksi johto poikki ja koko liitin sulautunut katkaisimeen kiinni. Neljä johtoa tulee kiinni, osaako joku sanoa mistä tuollaista liitintä voisi löytyä? Itse kytkin löytyy varmaan merkkiliikkeestä tai käytettynä netistä. Nyt takaluukku sentään toimii muilla välineillä kun pysyvä vika tuli pois.jmi kirjoitti: ↑06 Maalis 2024, 15:53Aiemminkin ollut ongelmia takaluukun kanssa, että ei luukun napista sulkeudu. Viimeksi auttoi kun latasi akun niin nappi alkoi taas toimimaan.Tiige kirjoitti: ↑03 Maalis 2024, 13:08Sähköinen takakontti alkoi sekoilemaan. Aina valoihin pysähtyessä mittaristo sanoi että pitää olla park päällä jos haluaa operoida takakontin kanssa. Aukesi ainakin kaukosäätimestä normaalisti mutta saattoi yllättäin alkaa sulkemaan itseään.
Tarkastin kabiinin ilmanoton viemäröinnin ja bodykompuutterin kosteustilanteen. Niissä ei mitään kosteuteen viittaavaa joten katse takakontin suuntaan. Näihin on ollut joku takaisinkutsu liittyen takakontin vesivuotoihin. Tähän yksilöön ne teippivirtykset oli joskus asennettu mutta ei ne enää oikein mitään tiivistänyt. Eikä se varsinainen vika ollut siinä että takakontti oli vähän kostean oloinen sisältä vaan ulkopuolen avauspainike oli täynnä vettä. Sitä kun paineli niin vettä tursusi kytkimen päältä. Kai se kuori on jotenkin haljennut. Ei ollut uutta nappia niin otin ensihätään liittimen irti ja suojasin sen. Ei sitä nappia tule normaalisti käytettyä muutenkaan kun on aina likainen. Kakella kontti auki ja kontin sisäpuolen napista kiinni. Futurezin sivuilla on hyvä ohje miten siihen nappiin ja sen liittimeen pääsee käsiksi:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Sivusta 24 alkaa kontin purku ja tiivistys.
Nyt uutena ongelmana on ilmennyt että ei aukea kauko-ohjaimesta eikä luukusta. Alkoi pari päivää aikaisemmin jo temppuilemaan että ei taas sulkenut luukun napista. Kenelläkään ei tällaista ongelmaa varmaan ole ollut?
Edit:
Takaluukusta löytyi vikakoodit B1949-12 ja B1949-2A. Molemmat vikakoodit tarkoittavat "rear zone switch" ja 2A-loppuinen "stuck" 12-loppuinen "short circuit to +V". Googlesta en löytänyt mitään ratkaisua noilla vikakoodeilla. Mikä kytkin tässä on kyseessä, takaluukun sisäpuolinen vai ulkopuolinen?
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En nyt ihan saanut käsitystä mistä kohtaa vika löytyi, mutta useasti purkaamot katkaisevat johdot laitteiden vierestä, ettei mitään myytävä laite hajoa.
Ovokolta löytyy kaikenlaisia osia Stelvioon ja tavarat tulee aina perille.
https://ovoko.fi/osat/atv59897-00505458 ... stakappale
Tuossa on ainakin johto paikoillaan, jos kyse on tuota osasta.
Tietty jos kyse on kahden johtonipun liitoksesta niin siteen vaan abiko tai joku muu korvaava liitos tilalle.
Ovokolta löytyy kaikenlaisia osia Stelvioon ja tavarat tulee aina perille.
https://ovoko.fi/osat/atv59897-00505458 ... stakappale
Tuossa on ainakin johto paikoillaan, jos kyse on tuota osasta.
Tietty jos kyse on kahden johtonipun liitoksesta niin siteen vaan abiko tai joku muu korvaava liitos tilalle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Siis kyseessä takaluukun sisänapit, varaosanumero 156129212. https://ovoko.fi/osat/fbz23610-15612921 ... ike-kytkinMaunu kirjoitti: ↑08 Maalis 2024, 11:18En nyt ihan saanut käsitystä mistä kohtaa vika löytyi, mutta useasti purkaamot katkaisevat johdot laitteiden vierestä, ettei mitään myytävä laite hajoa.
Ovokolta löytyy kaikenlaisia osia Stelvioon ja tavarat tulee aina perille.
https://ovoko.fi/osat/atv59897-00505458 ... stakappale
Tuossa on ainakin johto paikoillaan, jos kyse on tuota osasta.
Tietty jos kyse on kahden johtonipun liitoksesta niin siteen vaan abiko tai joku muu korvaava liitos tilalle.
Ongelma on vaan siinä että kytkimeen tuleva sähköjohdon liitin on sulanut kytkimeen eli tarvitsen myös liittimen, jotta voin liittää johdot siihen uudelleen...mutta mistä löydän liittimen?
Suosittelen kyllä Stelvion omistajia avaamaan takaluukun sisänapit ja tarkistamaan liitoksen kunnon, ei varmaan ole yksittäistapaus.
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vettähän sinne liittimeen oli päässyt ja siitä johtuen kärähtänyt. Paikallinen elektroniikkaliike tekohengittää liittimen kuntoon...jmi kirjoitti: ↑08 Maalis 2024, 11:29Siis kyseessä takaluukun sisänapit, varaosanumero 156129212. https://ovoko.fi/osat/fbz23610-15612921 ... ike-kytkinMaunu kirjoitti: ↑08 Maalis 2024, 11:18En nyt ihan saanut käsitystä mistä kohtaa vika löytyi, mutta useasti purkaamot katkaisevat johdot laitteiden vierestä, ettei mitään myytävä laite hajoa.
Ovokolta löytyy kaikenlaisia osia Stelvioon ja tavarat tulee aina perille.
https://ovoko.fi/osat/atv59897-00505458 ... stakappale
Tuossa on ainakin johto paikoillaan, jos kyse on tuota osasta.
Tietty jos kyse on kahden johtonipun liitoksesta niin siteen vaan abiko tai joku muu korvaava liitos tilalle.
Ongelma on vaan siinä että kytkimeen tuleva sähköjohdon liitin on sulanut kytkimeen eli tarvitsen myös liittimen, jotta voin liittää johdot siihen uudelleen...mutta mistä löydän liittimen?
Suosittelen kyllä Stelvion omistajia avaamaan takaluukun sisänapit ja tarkistamaan liitoksen kunnon, ei varmaan ole yksittäistapaus.
- mutt
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Niille liittimille löytyy varaosanumero, jonka alati avulias Delta-Auton asiakaspalveluvastaava naputtelee koneelle ja pistää tilaukseen muodollista korvausta vastaan. Niin liitinrungoille, kuin pinneillekin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Giri
- Viestit: 525
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio jtdm on alkanut lisääntyvässä määrin nykimään kiihdytyksessä. Vaikuttaa siltä, että joku kytkin jossain kohdassa voimansiirtoa antaisi periksi ja aiheuttaisi ”töksähtelyä”. Ilmiö korostuu pidemmän ajon jälkeen, eli kun vaihteisto on ajettu lämpimäksi. Onko kellään muulla esiintynyt vastaavaa? Epäilin vaihteistoa, mutta ulkomaisilta foorumeilta luin, että jakovaihteiston (transfer case) oljynvaihdolla homma voisi korjaantua. Deltassa ehdottivat ja suorittivatkin vaihdelaatikon kalibroinnin, mutta siitä ei ollut mitään iloa.
- Maunu
- Viestit: 3489
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Voisikohan MESsillä nähdä ajon aikana mitä jakolaatikko ja moottori touhuaa nykimisen aikana?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Giri
- Viestit: 525
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, pitääkin koittaa. Sen verran MESsillä olen tutkinut, ettei ainakaan mitään vikakoodeja näkynyt.
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Paljonko autolla on ajettu ja koska viimeksi "jakolaatikon" öljyt on vaihdettu?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Giri
- Viestit: 525
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
111tkm eikä koskaan vaihdettu. Täydellinen setti Delta Konalan leimoja kylläkin, mutta voimansiirron öljyjä ei kuulemma kuulu huolto-ohjelman mukaan vaihtaa. Viimeksi yritin kysellä vaihteiston öljyn vaihtoa, mutta ei kuulemma kuulu vaihtaa.
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
ZF8HP, jakolaatikko ja perä hyötyvät noin 100 000 km:n tehdystä öljynvaihdosta,
varsinkin jos aiot pitää Stelviota tuonne 200-400 tkm lukemille.
Tiedän kyllä, että vaihtoarvoon noilla ei juuri vaikutusta yleensä ole,
mutta seuraava omistaja kiittää.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ohjekirjan mukaan jakolaatikon öljyt pitäisi vaihtaa 120tkm välein. Vaidelaatikosta, etu ja taka peristä ei ole mainintaa mutta hyvähän se olisi niihinkin vaihtaa 100tkm välein.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vaikka Luigi sanookin että Alfassa ZF8HP menee ikuisilla öljyillä niin lootan suunnitellut ja valmistanut Han-Jürgen on sitä mieltä että 100tkm on hyvä väli. Ainakin minulla tuli tavallisen mustaa mömmöä ulos siinä 100tkm nurkilla vaihdettaessa vaikka ajo pääsääntöisesti maantiellä tasanopeussäädin päällä.
EDIT: Kappas, Hans-Jürgen on päivittänyt 2024 vaihtoväliksi 150tkm, vielä 2019 se oli 100tkm.
https://aftermarket.zf.com/remotemedia/ ... -11-en.pdf
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei ainakaan paikallinen merkkihuolto löytänyt yksittäistä liitosta, koko johtosarjan ostamalla olisi saanut liittimenkin.
- matti_vuorio
- Viestit: 1525
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Konsernin vehkeiden liittimet löytyvät tästä hakukoneesta. Se toki kattaa vain jenkkivehkeet, joten Stelvio löytyy vasta vuosimallista 2018. Toinen asia sitten, että onko pienestä liittimestä viistasta maksaa pyydettyä hintaa. Saattaa olla, että osanumero 68231528AA kattaa joukon erilaisia liittimiä ja siten tuo hintapyyntö on noin $350.
https://connectorrepairkit.mopar.com/
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Saako lämmityslaitteen suuntaukset jäämään jotenkin keskinäyttöön? Molempien puolien halutut lämpötilat näkyvät kyllä mutta suuntaus vain hetken kun ko. nappia painaa.