Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Saako lämmityslaitteesta lämpöä irti, jos ruuvaa lämpötilan lähemmäs 30 astetta? Bensa Giuliassa tuossa lämppärissä on sellainen paradoksi, että jos ulkolämpötila lähestyy nollakeliä, niin ohjaamossa on kylmä ja kun taas mennään lähemmäs -30, niin sitten tarkenee.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

AlfaTom kirjoitti:
25 Helmi 2022, 02:19
Puhallin kyllä puhkuu pontevasti, tai ei ehkä niin hyvin kuin edellisessä Alfassa eli 159:ssä.
Selvästi on ollut paukut vähissä kehittelyvaiheessa tai sitten kaikki paukut käytetty johonkin muuhun.
En kyllä uskaltaisi ostaa Tonalea kun siinä on tätä sähköä ihan liikaa Alfaksi :lol:
Omassa Giuliassa puhallin puhaltaa isoimmillaan kuin lentokoneen turbiini. Lämpöä alkaa tulla hämmästyttävän nopeasti kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Uskoisin, että Stelviossa sama lämmityslaite/puhallin.
Vaikuttaa siltä että autosi lämmityslaite/puhallin on viallinen.
- Kari

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

matti_vuorio kirjoitti:
25 Helmi 2022, 07:54
Saako lämmityslaitteesta lämpöä irti, jos ruuvaa lämpötilan lähemmäs 30 astetta? Bensa Giuliassa tuossa lämppärissä on sellainen paradoksi, että jos ulkolämpötila lähestyy nollakeliä, niin ohjaamossa on kylmä ja kun taas mennään lähemmäs -30, niin sitten tarkenee.
Dieselin Giulun kanssa meni aika pitkään ennenkuin tajusi että lämmintä pitää pyytää että sitä saa, eli selvästi kun ruuvaa vain lämpösäädintä korkeammalle niin antaa enemmän lämmintä sisälle. Tarkoitan että vaikka lämmonsäätö on automaattinen, niin siitä voi houkutella nopeamman lämmityksen ulos vääntämällä alussa lämpötilaa esim. yli 25 asteen. Sitten kun moottori on lämminnyt niin voi valita sen tason minkä haluaa.
Ja toisekseen, itse olen ainakin niin nihilisti että talvella masiinan pitää olla manuaalilla ja puhallukset juuri siihen suuntaan ja sillä teholla kuin itse haluan, muuten italialainen ilmastointi tuhisee miten sattuu. Talvisin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Takaveto, kitkat, Stelvio ja liukas talvi. Tuli käytyä Keski-Suomessa ja Jyväskylän kohdalla tiet oli tosi jäässä ja ekaa kertaa 20v. autoilun aikana takapää menetti hieman pitoa suoralla tiellä ja alkoi tarjota perää sivulle n.80kmh vauhdissa. Sain suoristettua, mutta ratistakin tunsi (kiitos Alfan) että mitään pitoa ei ollut renkaissa ja isompia liikkeitä ei uskaltanut tehdä. Samaan aikaan osa autoista vielä ohitti meikäläisen :shock:
Onko muilla kokemuksia, että Stelvio olisi tavallista herkempi takapään irtoamiseen? Autohan tuntuu ajaessa kokoonsa nähden kevyeltä ja takapääkin on kevyen oloinen.
Tänä talvena on ollut muitakin tilanteita varsinkin moottoritiellä, että vauhtia on joutunut pudottamaan, kun tuntuu että mitään pitoa ei ole.
Samaan aikaan joku painaa vanhalla Transporterilla ohi :oops:

Onko vika kuskissa, Stelviossa vai kitkarenkaissa?

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Uskoisin että vika on kitkarenkaissa. Ainakaan Hakkapeliitta 10:llä ei ole pidon kanssa ollut ongelmaa ja auto kulkee erittäin vakaasti huonommallakin ja liukkaammallakin tiellä.

Kitkarenkaiden lisäksi asiaa varmaan edesauttaa se että Stelvio kulkee hämmästyttävän pitkään takavedolla ja tuollainen tapahtuma voi siten olla mahdollista. Melko reippaasti saa sutia että etuveto tulee mukaan, pelkkä luisto ei yleensä riitä. Pakko todeta että vanhassa oli vara parempi - esimerkiksi 159:n jatkuva neliveto ja torsen-c antoi paremman tuntuman liukkaisiin tapahtumiin. Menihän tuota menovettäkin kyllä sitten 2-3 litraa enemmän.

Pitää vielä korostaa että Stelvio on erinomainen liukkaallakin. 159 Q4 on vaan vielä parempi.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Aikaisempina ei-jäisinä talvina ei mitään ongelmia eli kyllä vika varmaan on renkaissa, lumella pito on hyvää. Alla neljä vuotta vanhat Pirelli Scorpionit.
Koskaan en ole kitkarenkaita ostanut, enkä taida näin tehdä jatkossakaan.

Kaikin puolin muuten Stelvio on todella hyvä auto talvella ja Alfassa tosiaan tuntee kun pito häviää.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
01 Maalis 2022, 09:02
Onko muilla kokemuksia, että Stelvio olisi tavallista herkempi takapään irtoamiseen? Autohan tuntuu ajaessa kokoonsa nähden kevyeltä ja takapääkin on kevyen oloinen.
Tänä talvena on ollut muitakin tilanteita varsinkin moottoritiellä, että vauhtia on joutunut pudottamaan, kun tuntuu että mitään pitoa ei ole.
Samaan aikaan joku painaa vanhalla Transporterilla ohi :oops:

Onko vika kuskissa, Stelviossa vai kitkarenkaissa?
Syyttäisin kitkoja. Stelviolla tuli tarvottua varsin monta kertaa esim. Tarvon tien mutkaista uraränniä talvellakin ja nastojen kanssa meno oli ennustettavaa ja auto ajettavissa kelissä kuin kelissä. Mielestäni parempi kuin BMW F22 tai E84 samoilla nastoilla samalla tiellä. Ja paljon parempi kuin Tesla 3 kitkoilla. Joka on siis pitävissä oloissa aivan loistava maantieauto pois lukien aavistuksen korkea rengasmelu.

Nyt kun lasken niin Suomessa taas oltu kohta 6 vuotta ja Turku-Tre-PKS kolmion sisällä tahkottu tuollaiset 260tkm. Stelvio nastoilla on ollut paras auto talviajettavuudeltaan. (Ja ihan muutaman sadan kilometrin kokemuksella lasten autokouluauto eli Forduar X-type AWD Michelinin X-Ice nastoilla on huomattavasti parempi maantielläkin kuin odotin.)

Anyway, jos 159 Q4 on Stelviota parempi liukkaan kelin maantieauto niin sen on pakko olla todella hyvä!

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Itsellä viidettä talvea alkuperäiset Goodyearin UltraGrip kitkat alla ja nyt helmikuussa on ollut ihan mukavasti ohjelmaa jäisillä ja loskaisilla pinnoilla kun pito vain hetkeksi katoaa ensiksi takaa, vaikka DNA-kytkin olisikin A-asennossa kelin liukkauden takia. Onneksi pidon katoamisen huomaa selvästi ja luotto Stelvion palauttamiseen haluamalle ajolinjalle on pitänyt.
Ohituskaistalla vieraillessa olen jättänyt yrityksen selkeästi kesken, jos ohitettava suksiboksieteläsaksalainen lähteekin nostamaan nopeuttaan yllättäen yli 120 km/h. Näitä ohituksen estämisiä on sattunut kummallisen paljon tänä talvena :roll: .

Takajarrut ovat kyllä jo ihan morjens, sekä palat että levyt. Joten luulen että joutuvat tekemään hommia renkaiden ominaisuuksien puutteiden kompensoimiseksi.

Ostin jo autotalliin odottelemaan Continentalin Viking 7:t vanhalla hinnalla. Aikomus vaihtaa vasta ensi talven lumille, kun takajarrutkin vaihdettu uusiin. Mutta nyt kun aamuisin kadut ovat todella jäiset ja risteyksissä mennään koko ajan pienessä nelipyöräluisussa, on alkanut Contien vanteelle pyöräytys jo tämän talven aikana tuntumaan oikealta ratkaisulta :| .

Cotzy

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitä on Scorpionit?

Kuulostaa joltain keskieuroopan kitkalta? (ei ainakaan muistu mieleen. että olisivat yhdessäkään pohjoismaisessa testissä pärjänneetai edes ollut noteerattuna?).

Mä kehtaan väittää, että huonot renkaat. En syyttäis kitkoja.

Toki mulla on hyvin epäreilu tilanne, kun 159 Q4 kulkee niin pirun nätisti alimitoteuillakin kitkarenkailla... :roll:

Kaikki Pirelli Scorpionit, jota löydän on kyllä "jokasään rengas", eli en luokittelisi edes etäisesti paikallisen talven renkaiksi vaan euroopan kitkaksi, jossa on ihan erilainen seos kuin pohjosen kitkoissa. Kovempi seos ei todellakaan polanteella tai jäällä toimi kokemusteni mukaan hyvin - hyvä, jos edes auttavasti. Ei noilla "oikeilla" kitkarenkailla ole ollut yhdessäkään autossa mitään ongelmia, 159:llä vielä vähemmän kuin muilla :lol:

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Pirelli Scorpion Winter-merkkiset ovat ja mielestäni seos ei sen kovempi kuin esim Hakkapeliitassa. Kaksi vesiuraa tosin renkaassa on, eihän tällaisia yleensä kitkoissa ole? Niin mistä muka erottaa Pohjoisen ja Euroopan kitkarenkaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Hinnasta.
Tai sitten valmistaja kertoo mihin oloihin suunniteltu.
Tai sitten hitaasta nopeusluokituksesta ja runsaista lamelloinneista, joustavasta rungosta ja pehmeästä kumiseoksesta.
Tai siitä että on joko helvetin liukkaat tai ihan ok.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^nuot ovat keskieuroopan suv kitkat. En yhtään ihmettele, että porukkaa menee kunnon talvirenkailla ohi, ehkä jopa tojotalla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

FinPat kirjoitti:
01 Maalis 2022, 10:41
Anyway, jos 159 Q4 on Stelviota parempi liukkaan kelin maantieauto niin sen on pakko olla todella hyvä!
Stelviota en ole ajanut, joten en voi verrata, mutta 159 Q4 on liukkaan maantien spesialisti. Olen tästä aijemminkin maininnut, joten pahoittelen jankkaamistani.
"puhun niin totta kuin osaan"

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ensiasennusrenkaat ovat käsittääkseni, mutta joka tapauksessa niillä ei enää ensi talvena liukastella.
159 on kuin panssarivaunu Stelvion rinnalla. Stelvio on todella kevyen tuntuinen ja nopea liikkeissä. Ja todellisuudessa painaakin vähemmän kuin 159.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Cotzy kirjoitti:
01 Maalis 2022, 19:08
^ Itsellä viidettä talvea alkuperäiset Goodyearin UltraGrip kitkat alla ja nyt helmikuussa on ollut ihan mukavasti ohjelmaa jäisillä ja loskaisilla pinnoilla kun pito vain hetkeksi katoaa ensiksi takaa, vaikka DNA-kytkin olisikin A-asennossa kelin liukkauden takia. Onneksi pidon katoamisen huomaa selvästi ja luotto Stelvion palauttamiseen haluamalle ajolinjalle on pitänyt.
Cotzy
Itse olen myös huomannut välillä oudon perän heilauksen liukkaalla. Johtuneeko siitä, että dieselissä kun automaatti vaihtaa pienempää ja voimakas moottorijarrutus alkaa hidastaa vauhtia niin liukkaalla jäisellä asfaltilla perä lähtee ihan hetkelliseen luisuun, jonka ajonhallinta toki korjaa. Renkaat Yokohaman kitkat, joissa reilusti vielä pintaa. Lumipinnalla on N-ohjelmalla vaikea saada aikaan tahattomia luistoja, joten renkaiden pito on kunnossa. Jäätyneet polanteet kaistojen välissä viskoo autoa, mutta sama ilmiö on tuttu muistakin Alfoista ja muista merkeistä eli siitä ei ole kyse.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Takalasin pyyhintä näihin myydään vain varren kanssa. Jos haluaa nuukailla niin siihen pystyy vaihtamaan myös pelkän sulan. Tuollainen sinne ainakin menee lyhennettynä: https://motonet.fi/fi/tuote/123802
Vaihdossa kannattaa kyllä napata koko varsi käteen että sen saa purettua järkevästi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hei!
Saako sitä infernaalista pysäköintitutkaa hiljaiseksi mitenkään?
Volumesäätö on, mutta se tuntuu olevan joko helvetin kovalla, tosi kovalla tai kovalla.
Lisäksi piipittää mielestäni turhan kaukaa - onko tähän samanlaista säätöä kuten siihen auton etäisyystutkaan?
Saako jostain kokonaan pois päältä (minulle riittää peruutuskamera apuvälineenä)?

Ja ei - en ole lukenut valmistajan mielipidettä. Vai millä nimellä se paksu kirja siellä hanskalokerossa nyt kulkeekaan.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

Varmaan sama kuin Giuliassa, mulla on infotainmentissa volumesäätö ja mute.
Settings tai ohjekirja kertoo 😁.
- Kari

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nyt löyty tutkanhiljentäjänappi! Oli ratin vasemmalla puolella. Se taitaa olla se alla oleva nappi joku luistoneston poistonappi - joka ei kai poista ajonvakautusta kumminkaan? Vai mitä siitä tapahtuu?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

lerppu kirjoitti:
17 Maalis 2022, 17:28
Nyt löyty tutkanhiljentäjänappi! Oli ratin vasemmalla puolella. Se taitaa olla se alla oleva nappi joku luistoneston poistonappi - joka ei kai poista ajonvakautusta kumminkaan? Vai mitä siitä tapahtuu?
Mulla tutkanapin alla on start/stop pois päältä -nappi.
Ei Stelviossa tai Giuliassa saa luistonestoa pois. Paitsi Race-modauksella.
- Kari

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^äh - tietty.
Oh well. Ehkä joutuu sitten jossain vaiheessa hommaan sen DNA-kytkimen uber settauksen. Race.

En heti uskalla. Vaimo kielsi tuunaamisen. Paitsi ikkunakalvotukset, ne sai (ja piti) laittaa. Varmaan niitä tehojakin voisi vapauttaa…

Varmuudeksi vielä:
- Oliko oikeasti nyt niin että bensa rivinelosen tapauksessa ei ole eri tehoversioiden välillä mitään muuta eroa kuin softa? Luulisi että alustassa ja jarruissa jotain, mutta siis voimalinjaan liittyen?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

Alkupään versiot oli kait softaerolla pelkästään 200-280.
Jostain tuotantoerästä alkaen ei mene kait enää näin. Viisaammat kertoo.
- Kari

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^ Alkupäässä 2017-2018 oli 200 hv versiossa takajarrulevyt pienemmät, 292 mm halkaisijalla. Kun 280 hv versiossa oli 320 mm takajarrulevyt. Uudemmissa taitaa olla 320 mm levyt kaikkissa neloskoneisissa bensaversioissa. Ja kun ne ovat todellista kulutustavaraa keväisellä kivimurska-asvaltilla, kannattaa takajarrujen vaihdossa laittaa isommat.

Ja sitten 280 hv versiossa oli vakiona isommat 19-20 tuumaiset vanteet ja paremmat jakkarat optioilla.
200 hv versiossa on vakiona pienemmät 18 vanteet ja perusjakkarat.

Säädettävä iskunvaimennus on ollut optiona vain 280 hv versioon.

Mutta muuten alustan ja moottorin suhteen ovat identtisiä. Hiilijalkakin on lähes sama, jos ajaa lähes samalla lailla 8).

Cotzy

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Hyvin niistä loppupäänkin 200 hp versiosta saa. Suurin ero lienee 6D versiossa että 280 hp versiossa on vähän isompi ahdin jotta sama teho saavutettiin koska GPF. 200 hp tuottamiseen sitä ei tarvittu kasvattaa vaikka siinäkin toki gpf.
Jos ei muuten niin heittää gpf:än mäjelle niin homma ok. Tai sitä jättää sen ja jää ehkä vajaaseen 300 hp:hen, mutta ero on niin pieni ettei siitä kannata stressata.
Tämä siis tapahtui 2020

Ja stelvioissa on kaikissa ollu isommat levyt koska se on möhkö ja tarvii jarruvoimaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Oukkidoukki!
Kiitokset vastauksista n00bie Stelvio pilotin kysymyksiin. :-D
Toistaiseksi nautiskellaan näin! On se kiva.
Mutta ehkä sitten kun asfaltti taas polttaa pitää miettiä softaamista…
Ja sitten kun pito taas huonompaa - sitä race asetusta!

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^ Joo, näinpä on, että 320 mm levyt takana molemmissa versioissa.

Jos nyt jotain yksityiskohtia ois kannattanut tehdä toisin tai paremmin Stelviossa, oma top-3 ovat takajarrut, lampunpesurit ja polttoainetankin luukku.
Muuten parhautta. Mutta noitten kanssa pitää vain oppia elämään.

Keväällä kannattaa ajella vähän tarkemmalla korvalla ja reagoida nopsaan, jos takajarrut kirkuu sepelin jumahdettua levyjä rouhimaan. Muuten menee levyt vaihtokuntoon sukkelaan. Ei kannata rakastua takajarruihin muutenkaan, kun ne kuluvat ja vauhdilla ripeämmässä mutka-ajossa.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
17 Maalis 2022, 21:17
oma top-3 ovat takajarrut, lampunpesurit ja polttoainetankin luukku.
Konepellin ja lampulikastajien vettä tuhlaava sulake kannattaa nypätä irti.

Ja kun Rouva huomauttaa käyrästä tankiluukusta niin sitten toteamaan että lämmin talli tai odottaa kevääseen. Expectation management.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
17 Maalis 2022, 20:11
Race.

En heti uskalla. Vaimo kielsi tuunaamisen. Paitsi ikkunakalvotukset, ne sai (ja piti) laittaa. Varmaan niitä tehojakin voisi vapauttaa…
Ei se Rouva huomaa jos namiska vaihtuu nyt heti uutena. Mitä kauemmin odotat niin sitä varmemmin jäät kiinni.

Ja laita samalla Adaptiivinen Cruise aktiiviseksi. Mukava maantiellä.


jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
17 Maalis 2022, 21:28
Cotzy kirjoitti:
17 Maalis 2022, 21:17
oma top-3 ovat takajarrut, lampunpesurit ja polttoainetankin luukku.
Konepellin ja lampulikastajien vettä tuhlaava sulake kannattaa nypätä irti.

Ja kun Rouva huomauttaa käyrästä tankiluukusta niin sitten toteamaan että lämmin talli tai odottaa kevääseen. Expectation management.
Itse sain luukun vääntelyn pois laittamalla luukun ja saranaosan väliin vahvaa liimaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jmi kirjoitti:
18 Maalis 2022, 08:43
FinPat kirjoitti:
17 Maalis 2022, 21:28
Cotzy kirjoitti:
17 Maalis 2022, 21:17
oma top-3 ovat takajarrut, lampunpesurit ja polttoainetankin luukku.
Konepellin ja lampulikastajien vettä tuhlaava sulake kannattaa nypätä irti.

Ja kun Rouva huomauttaa käyrästä tankiluukusta niin sitten toteamaan että lämmin talli tai odottaa kevääseen. Expectation management.
Itse sain luukun vääntelyn pois laittamalla luukun ja saranaosan väliin vahvaa liimaa.
Siitä luukusta on kätevä katsoa yhdellä silmäyksellä onko ulkona pakkasta. :lol:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Yhtenä aamuna käynnistyi huonosti ja vasta muutaman käynnistyksen jälkeen alkoi käymään normaalisti. Vikakoodeina P0300 ja P0304. Mahtaako olla hetkellinen häiriö vai pitäisikö vaihtaa puola, tulpat pari kuukautta vanhat? Mistä muuten näkee mikä on nelossylinteri?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

jmi kirjoitti:
04 Helmi 2022, 22:50
Täällä taas akun alhainen varaus on pimentänyt keskimittarin, muistaakseni IBS näytti silloin 70%.
Pimentänyt keskimittarin? Siis sen kierros- ja nopeusmittarin välissä olevan? Tota en mulla ole vielä ollut!
Virran ulosotto keskikonsolissa kojelaudan alla eli ”tupakansytytin” pimeänä, samoin sivupeilien lämppärit ja takalasin grilli.
Latasin pariin kertaan yön yli ja toisella kerralla yli 20 tuntia. Ei vaikutusta em. puutteisiin.

Öljyn määrän näyttö on hauska. Ensin se näytti reilusti alle puolivälin, no ajattelin lisätä varttilitran, kun oli maantieajoa tiedossa.
Sen jälkeen näyttö ilmoitti öljynmäärän olevan ylärajassa. No en tästä huolestunut.

Maantieajon eli noin 350 km jälkeen kotipihassa ennen seuraavaa starttia keskinäytössä: liikaa öljyä! Siis lontooksi mutta sama asia.
Mitä helvettiä! Lisiikö tuo itse öljyä vai onko oltava huolissaan? Mitään muuta häirlötä ei ole ollut eikä ilmoituksia, paitsi tuo ”liikaa öljyä”. Yritin sitten imaista mittatikun reijästä ohuella letkulla öljyä pois, mutta siellä on joku este, varmaan joku stoppari ettei mittatikku putoa koneeseen, jos vetolenkki irtoaa :lol:

Vaihdan öljyt tässä keväällä joka tapauksessa oli miten oli, mitään long life pöllöilyä en ole öljyn suhteen koskaan harrastanut enkä harrasta nytkään.

Niin sitä piti vielä ihmetellä että mistä tuollaiset prosenttilukemat löytyy tohon Idiotic Battery Systeemiin liittyen?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

karila kirjoitti:
25 Helmi 2022, 08:53
AlfaTom kirjoitti:
25 Helmi 2022, 02:19
Puhallin kyllä puhkuu pontevasti, tai ei ehkä niin hyvin kuin edellisessä Alfassa eli 159:ssä.
Selvästi on ollut paukut vähissä kehittelyvaiheessa tai sitten kaikki paukut käytetty johonkin muuhun.
En kyllä uskaltaisi ostaa Tonalea kun siinä on tätä sähköä ihan liikaa Alfaksi :lol:
Omassa Giuliassa puhallin puhaltaa isoimmillaan kuin lentokoneen turbiini. Lämpöä alkaa tulla hämmästyttävän nopeasti kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Uskoisin, että Stelviossa sama lämmityslaite/puhallin.
Vaikuttaa siltä että autosi lämmityslaite/puhallin on viallinen.

Puhallin toimii kyllä, tarvii kuulosuojaimet täysteholla ja käsi jäätyy vaikka on rattilämmitys, kun sivusuuttimista tulee kylmää.
Plussakeleillä tarkenee kyllä. Ehkä bensakoneisessa lämpöenergia otetaan kabiinin lämmitykseen, tässä mun tupaöljykoneessa kaikki energia poltetaan koneessa voimaksi eikä paljoa jää lämmitykseen. Voihan se olla yksilövikakin, olis vaan luullut svenssonin asennuttaneen Webaston tai vastaavan tai sitten ei ole tarvinnut koska lämmin talli kotona ja töissä tai jotain.

Onhan tässä takuu, mutta akun tapauksessa se oli turha. Pitää vaan kärsiä, ja kohtahan on taas kesä eikä lämppäriä tarvi juuri milloinkaan.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
25 Helmi 2022, 13:39
matti_vuorio kirjoitti:
25 Helmi 2022, 07:54
Saako lämmityslaitteesta lämpöä irti, jos ruuvaa lämpötilan lähemmäs 30 astetta? Bensa Giuliassa tuossa lämppärissä on sellainen paradoksi, että jos ulkolämpötila lähestyy nollakeliä, niin ohjaamossa on kylmä ja kun taas mennään lähemmäs -30, niin sitten tarkenee.
Dieselin Giulun kanssa meni aika pitkään ennenkuin tajusi että lämmintä pitää pyytää että sitä saa, eli selvästi kun ruuvaa vain lämpösäädintä korkeammalle niin antaa enemmän lämmintä sisälle. Tarkoitan että vaikka lämmonsäätö on automaattinen, niin siitä voi houkutella nopeamman lämmityksen ulos vääntämällä alussa lämpötilaa esim. yli 25 asteen. Sitten kun moottori on lämminnyt niin voi valita sen tason minkä haluaa.
Ja toisekseen, itse olen ainakin niin nihilisti että talvella masiinan pitää olla manuaalilla ja puhallukset juuri siihen suuntaan ja sillä teholla kuin itse haluan, muuten italialainen ilmastointi tuhisee miten sattuu. Talvisin.

Aina kun lähtee aamulla ja lasit jäässä niin kone käyntiin ja lämpöasetus maxiin ja istuinlämppäri täysille ja rattilämppäri päälle. Ovet lukkoon ja koiran kanssa varttitunnin lenkille. Sitten saattaa jo tuulilasissa olla kurkistusaukko kunnon pakkasella, muut lasit yhä jäässä, istuinlämppäri tuntuu haalealta, mutta ratinlämmitin lämmittää käsiä mukavasti. Siinä ei sitten tarvi kuin odotella 5-10 min niin voi jo lähteä ajamaan. Lämpötilan säätö on usein täysillä koko ajan eikä tule edes hiki. Automaattiasetusta en pidä koskaan päällä, ei toimi tässä tapauksessa, puhaltelee lähinnä jalkatilaan sitä kylmää.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

ompas diesel surkea lämpiämään jos noin on. Bensakrematoriolla ei kyl tarvii ku lyödä käyntii, oottaa muutama minuutti ni alkaa puhaltaa lämpöä. Jos ei totaalisen jäässä ikkunat niin melkein voi suorilta lähteä ajamaan

Paikalla
Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kyllä ainakin oma diesel lämpiää nopsaan ja on lämmin kovimmillakin pakkasilla.

Dieselissä ei kannata öljyjen suhteen ihmetellä sitä infotainmentin lukemaa ollenkaan. Käyttää tiukkua, kun semmoinen kerran on.

IBS-lukeman saa esim. Multiecuscan-ohjelmistolla OBD-lukijan avulla.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Täytyykin ostaa sellainen OBD-lukija. Edellinen tuli myytyä kun 159 lähti tontilta. Eipä sitä kyllä 159:n kanssa tullut juuri käytettyä kun ei ollut mitään varsinaista vikaa. EGR tuli putsattua 159:stä, onkohan näissä Stelkuissa vastaavaa?
Varmaan joku vielä hienompi ja kalliimpi ratkaisu. Hiukkasloukku muutaman kerran ilmoitellut poltoistaan.

Joo en oikeasti ole huolissaan tuosta öljynmäärän näytöstä. Varttilitran lisäys ei ennen ole rikkonut mitään moottoria, mutta eihän näistä nykyvehkeistä ihan varma voi olla.
Jos löydän sopivan ohuen letkun niin imaisen pikkuisen öljyä pois että saa sen huomiovalon pois vilkuttelemasta ja ennen jokaista käynnistystä siitä keskinäytöstä sen ilmoituksen.

Nyt meni maantieajossa alle kuuden litran kaheksaakymppiä körötellessä. Oli aika liukasta kun satoi pakkaslunta ohut kerros tielle.
Valonvaihtoautomatiikka on myös kiva varuste. Ja toimiikin vielä aika hyvin.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onko kukaan saanut pre facelift Stelvion onnettoman hupaisaa infotainmenttia kontrolloimaan Spotifya?
Siis toistaahan se audiot, jos tuuttaa puhelimesta tulemaan. Ja osaa selata soittolistan sisällä. Mutta joutuu koskemaan luuriin aluksi ja välillä - jos genren muutosta kaipaa. Tällaista ei ole ollut sitten Giuliettan aikojen… Persoonallista toki, mutta vähän outoa. iTunes listat auto tunnistaa ja niitä voi selata. Johtunee siitä että olen jo aikoja sitten lopettanut tuon kk maksun ja imaistuista soittolistoista menin biiseistä nykäisemään dmr:t pois… Mutta kun tuosta Spotifysta tulee maksettua niin sitä voisi ihan käyttääkin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
21 Maalis 2022, 10:30
Yhtenä aamuna käynnistyi huonosti ja vasta muutaman käynnistyksen jälkeen alkoi käymään normaalisti. Vikakoodeina P0300 ja P0304. Mahtaako olla hetkellinen häiriö vai pitäisikö vaihtaa puola, tulpat pari kuukautta vanhat? Mistä muuten näkee mikä on nelossylinteri?
Viime kerran jälkeen vaihdoin 3- ja 4-sylinterin puolia sylinteristä toiseen, mutta taas yhtenä aamuna kävi hieman huonosti, uudelleen käynnistyksen jälkeen taas kaikki ok. Vikakoodeina taas samat eli ei auttanut puolan vaihtokaan. Onko tähän mitään ratkaisua?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Vaihdoitko tulpatkin ristiin? Ja tosiaan uudestaankin tuli P0304 eikä tällä kertaa P0303?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tulppia en siirtänyt kun ovat ihan uudet ja vikakoodina sama P0304.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuliko samaa koodia vanhoillakin tulpilla? Harvoin uudet tulpat on sillai rikki että misfireä pukkaa, mutta on sekin joskus nähty. Koittasin itte vaihtaa vielä ne tulpat ristiin, koska puola ja tulppa on kuitenkin ne ns. helpot vikapaikat. Jos vika ei niissä ole, taitaa seuraavina pykälinä olla johtosarja, ecu ja näissä tietty multiair (mutta aiheuttaako se misfireä vain yhteen pyttyyn? En tiedä).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Voi se Multiair oireilla myös yksittäisessä sylinterissä. Oheisen teorian mukaan ongelman voi välttää ajamalla aina tyhjällä tankilla. :mrgreen:

P0304-00-CYLINDER 4 MISFIRE DETECTED

Theory of Operation
The PCM uses the Crankshaft Position (CKP) Sensor to detect and monitor the Crankshaft rotational speed. Normally, the Crankshaft rotational speed is fairly stable from cylinder to cylinder. When a misfire occurs in a cylinder, the Crankshaft speed changes abruptly for that cylinder. Therefore, anything that causes a sudden change in Crankshaft speed detected for a single cylinder is determined to be an engine misfire event. A misfire fault will usually occur due to poor fuel quality or metering, lack of spark, engine timing, low engine compression due to engine mechanical or valvetrain issues, a vacuum leak or coolant leak entering the engine intake air system. Though not as common, other factors such as severe wheel balance or braking vibration, a worn serpentine belt or belt driven accessory binding should also be considered when diagnosing a misfire fault.

Depending on the engine involved, there can be several systems and components that can contribute to a misfire. In many cases, but not always, there will be other DTCs set related to these systems. If that is the case, the focus should be on following the diagnostics for the system that has DTCs set against it. The different components or systems will affect misfire in different ways. Factors to consider when diagnosing a misfire are whether the misfire is a single cylinder or multiple cylinder misfire, and when does the misfire occur (idle, vehicle and engine speed, heavy engine load conditions, etc.). These factors can help in determining what components or systems should be focused on during diagnostics. Typically a multiple cylinder misfire is an indication of timing, oil or coolant consumption, air handling, fuel supply or poor fuel quality issue that can affect multiple cylinders and not a single cylinder component such as a Fuel Injector, Ignition Coil or Spark Plug.

When Monitored:
This diagnostic runs continuously when the following conditions are met:
Fuel level above 12%.
Battery voltage above 10.9 volts.
The adaptive numerator has been successfully learned.
Ambient temperature above -23°C (-9.4°F).
Coolant temperature at engine start is above -7°C (19.4°F). If start engine temperature is below threshold, enable monitor when engine temperature reaches 21°C (69.8°F).
Engine speed between approximately 400 rpm and 6200 rpm.

Misfire monitor is disabled during a Decel Fuel Shutoff Event (DFSO)

Set Conditions:
The variation in crankshaft speed between cylinders exceeds a calibrated value, based on engine speed and load.

Default Actions:
The MIL will illuminate or flash depending on severity of the misfire.
During a severe misfire (MIL flashing) the PCM will disable the Fuel Injector of the affected cylinder(s) for a calibrated number of engine revolutions to prevent damage to the Catalytic Converter. When the engine rev counter has reached the calculated threshold the Fuel Injector is turned back on. If a misfire is still occurring, the injector is disabled again. This cycle will continue until the misfire has stopped.
If the vehicle is equipped with the stop/start feature, the system will be disabled when this DTC is active.

Possible Causes
ENGINE OIL LEVEL LOW/AERATED OR CONTAMINATED
INCORRECT ENGINE OIL FILTER
ENGINE VACUUM LEAK
FAULTY FUEL INJECTOR
FAULTY IGNITION COIL, WIRING OR SPARK PLUG
CRANKSHAFT POSITION SENSOR (CKP) OR TONE WHEEL ISSUES
EXCESSIVE CARBON BUILD-UP IN CYLINDER HEAD OR COMBUSTION CHAMBER
VARIABLE VALVE ACTUATION (VVA) SYSTEM ISSUES
COOLANT LEAKING INTO A CYLINDER
FAULTY CYLINDER HEAD GASKET
ENGINE MECHANICAL/LOW COMPRESSION
WORN CAMSHAFT LOBES, SPRINGS OR ROCKER ARMS
POWERTRAIN CONTROL MODULE (PCM)

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Täytyy jatkaa vaan seurantaa, mielestäni ei ole koskaan kesällä oireillut.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Öljyt vaihdatettu. Oli oikein tilattava öljynsuodatin. Ei löytynyt meidän kylältä mistään kaupasta. No onneksi logistiikkaan voi luottaa.
Öljyt siis vaihdatin öljyhuoltofirmassa. Se olikin viisas valinta. Öljynsuodatinta vaihtaessaan asentaja oli käsi kyynärpäätä myöten konehuoneessa. Ei ollut kuulemma helpoin vaihdettava. Yritin kuvitella itseni pihalla selällään auton alla vaihtamassa öljynsuodatinta. Ravistin itseni todellisuuteen, oli se sen verran hirveä kuvitelma.
Vaihteiston suodatin ei sitten olekaan ihan halpa. Se kun on samalla vaihteiston pohja. Pultitkin tulee ”suodattimen” mukana. Kätevää, maksaa tosin jotain 240€. Hyvä Saksa, ZF ei olekaan mitään halpahallikamaa. Onneksi nyt ei tarvinnut vaihtaa vaihteiston öljynsuodatinta/pohjaa. Hiukan lohduttaa tieto että BaaderMeinhofWagenien omistajat pääsevät nauttimaan samasta erikoisuudesta.

No niin, öljyt siis vaihdettu moottoriin kera suodattimen. Asentaja laittoi obd-porttiin jonkin lukijan ja sanoi nollanneensa öljynvaihtoilmaisimen. Autossa ei tosin ole sellaista ilmaisinta mittaristossa tietääkseni.

Mutta liiallisen öljyn ilmaisin sentään toimii edelleen. Se onkin älykästä lajia. Se kuulemma oppii itse. Siihen saattaa tosin mennä muutama sata kilometriä tai jotain. Deltan huolto kertoi.
Olisi testerillä opettanut ilmaisimen tavoille, mutta 80€ kuullosti minusta kalliilta. Ilmoitelkoon minun puolesta vaikka maailman tappiin ”excess oil leveliä”. EVVK.

Jotain kivaa sentään tänäänkin. Mutkatie ja dna-pylpyrä Dynamic-asentoon. Kitkarenkaista huolimatta saavutin ajamisen ilon.
Olikin oikein mukavaa vaihtelua kaupungissa köröttelyn ja traktorimaisen raksutuksen vastapainoksi.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

AlfaTom kirjoitti:
20 Huhti 2022, 22:19
Öljyt vaihdatettu. Oli oikein tilattava öljynsuodatin. Ei löytynyt meidän kylältä mistään kaupasta. No onneksi logistiikkaan voi luottaa.
Öljyt siis vaihdatin öljyhuoltofirmassa. Se olikin viisas valinta. Öljynsuodatinta vaihtaessaan asentaja oli käsi kyynärpäätä myöten konehuoneessa. Ei ollut kuulemma helpoin vaihdettava. Yritin kuvitella itseni pihalla selällään auton alla vaihtamassa öljynsuodatinta. Ravistin itseni todellisuuteen, oli se sen verran hirveä kuvitelma.
Vaihteiston suodatin ei sitten olekaan ihan halpa. Se kun on samalla vaihteiston pohja. Pultitkin tulee ”suodattimen” mukana. Kätevää, maksaa tosin jotain 240€. Hyvä Saksa, ZF ei olekaan mitään halpahallikamaa. Onneksi nyt ei tarvinnut vaihtaa vaihteiston öljynsuodatinta/pohjaa. Hiukan lohduttaa tieto että BaaderMeinhofWagenien omistajat pääsevät nauttimaan samasta erikoisuudesta.

No niin, öljyt siis vaihdettu moottoriin kera suodattimen. Asentaja laittoi obd-porttiin jonkin lukijan ja sanoi nollanneensa öljynvaihtoilmaisimen. Autossa ei tosin ole sellaista ilmaisinta mittaristossa tietääkseni.

Mutta liiallisen öljyn ilmaisin sentään toimii edelleen. Se onkin älykästä lajia. Se kuulemma oppii itse. Siihen saattaa tosin mennä muutama sata kilometriä tai jotain. Deltan huolto kertoi.
Olisi testerillä opettanut ilmaisimen tavoille, mutta 80€ kuullosti minusta kalliilta. Ilmoitelkoon minun puolesta vaikka maailman tappiin ”excess oil leveliä”. EVVK.

Jotain kivaa sentään tänäänkin. Mutkatie ja dna-pylpyrä Dynamic-asentoon. Kitkarenkaista huolimatta saavutin ajamisen ilon.
Olikin oikein mukavaa vaihtelua kaupungissa köröttelyn ja traktorimaisen raksutuksen vastapainoksi.
On siellä olemassa öljynlaadunilmaisin, joka tulee nollata öljynvaihdon yhteydessä. Olen kaksi kertaa vaihtanut itse öljyt Stelvioon enkä koskaan ole saanut liikaa öljyä sinne enkä ilmoitusta siitä. Merkkihuollossa eivät minullakaan saaneet oikeaa määrää öljyä vaan aina oli vajausta, johtui kuulemma siitä, että anturissa voi olla vikaa :-D Vika poistui kun aloitin itse vaihtamaan.

Eikö dieselissä oli mittatikku, tarkista siitä öljyn määrä varmuudeksi?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Öljyhuollon kaveri tarkisti tikusta öljyn määrän, monta kertaa, oli oikea määrä. Ajoin vielä lenkin ja palasin takaisin öljyhuoltoon, jossa yrittivät saada liikaöljyn ilmoitusta pois mutta ei onnistunut. Tikusta vielä kaksi kertaa varmistettu oikea öljymäärä. Taso oli tikun mitta-asteikon 2/3 kohdalla eli se mikä pitää ollakin, kuulemma. Tikun asteikko on sen verran suurpiirteinen ja lyhyt että parempi näin. Ei sitten hajoa öljyn puutteeseen koko laite.
Ja koneeseen laitettu tehtaan ilmoittama öljymäärä.

Mutta öljymäärän ilmaisimessa joku vika tai sitten tää on ominaisuus, veikkaan jälkimmäistä. Tai sitten pitäisi merkkihuollolle maksaa 80€ ilmoituksen kuittaamisesta eikä ole edes varmaa onnistuuko, jos on anturivika.

En kiinnitä jatkossa enää huomiota koko asiaan.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Näissä Stelvion mittaristoissa on kyllä jotain todella outoa. Monella näitä ongelmia, että öljyntasoanturin tai ulkolämpömittarin tieto ei päivity mittaristoon kuin korkeintaan viiveellä. Mitä käyttöä tällaisella mittarilla on :shock:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

jmi kirjoitti:
22 Huhti 2022, 08:20
Näissä Stelvion mittaristoissa on kyllä jotain todella outoa. Monella näitä ongelmia, että öljyntasoanturin tai ulkolämpömittarin tieto ei päivity mittaristoon kuin korkeintaan viiveellä. Mitä käyttöä tällaisella mittarilla on :shock:
Tänään vaihdatin kesäpyörät alle, mutta rengaspaineita kun aloin tarkastaa, niin ohjekirjassa ei ollutkaan kyseistä rengaskokoa.
No, ei kai se 45-sarjalaisen vs. 40-sarjalaisen paine kovin paljoa voi erota.
Stelvion keskinäyttöpanelissa on rengaspaineen arvot ilmoitettu, muka reaaliajassa. Talvipyörien jäljiltä siinä oli 2,5 ja 2,6 bar.
Nyt vasta katsoin ohjekirjasta, että etupyörissä kuuluu olla 2,1 bar ja takana 2,3 bar normaalikuormalla.
On siis ollut aika kovat paineet kitkarenkaissa, tai sitten ei. En tiedä, onko näissä vanteissa edes niitä antureita, joista rengaspainetieto välittyy auton järjestelmään ja näytölle. Laitoin eteen 2,2 bar ja taakse 2,4 bar painetta.
Kesärenkaina Michelin Pilot Sport 225/40-20”.

Onko muilla ollut ongelmia rengaspaineen näytön kanssa? Mulla on ruotsinkielinen ohjekirja, jota en hirveesti ole selannut, saattaahan se ratkaisu löytyä myös på svenska :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Vastaa Viestiin