Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Josef Matula kirjoitti:En tiedä auttaako Alfassa mutta paikallinen MB huolto sanoi uudempien lataavan paremmin jos ajovalot ovat katkaisijasta pakotettuna päällä.

Tällöin laturin ekomoodi olisi pois päältä.
Joo, vaihdoin automaattivalot pois pakkasen kiristyessä. Ja DNA-kytkimen D asentoon.
En tiedä maailmasta, mutta akku ainakin pelastuu ja perillepääsy varmistuu varmemmin, kun laturi tekee hommiaan :P .

Vähän pöljää logiikkaa Stelviolla vihdoin talviseen Suomen talveen. Mutta kai noista älylogiikoista on sitten jokunen FMEA-läystäke porukalla väännetty :roll: .

No, huomenna CTEKki kiinni akkuun.

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:Tänään kun oli -22C mittarissa niin tietysti Stupid User yhdistettynä saksalaiseen achtung-achtung käyttöliittymään jätti Webaston ajastimen aamun osalta lämmittämättä katoksessa. No, hyvin oli Rouva töihin päässyt silti. Kuulemma aika kolinaa lämmittämätön diesel pakkasessa pitää.
Vaikuttaa siltä, että Stelvio on enemmänkin rouvain auto näin oikealla talvikelillä :P .
Stelvio vain häipyy aamulla ensiksi lähtevän rouvan matkaan, kun pitää kuulemma lumipenkkojen läpi päästä parkkiin ja pois parkista.

No, hyvä että maittaa, kuulemma pysyy hyvin linjassa ja menee hankalistakin paikoista kevyesti :) .

Itse kiertelen lumipenkkoja ja syviä jääuria Sitruunalla.
Etuvetopimpula vaatii vähän aktiivisempaa ajamista, kun Turun katujen kunnossapidosta on hukattu lähes kaikki tiekarhut turhina vähälumisiin talviin.
No, ei vielä ole tullut lapiohommia Sitruunalla.

Cotzy

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että Stelvio on enemmänkin rouvain auto näin oikealla talvikelillä :P .
Stelvio vain häipyy aamulla ensiksi lähtevän rouvan matkaan, kun pitää kuulemma lumipenkkojen läpi päästä parkkiin ja pois parkista.

No, hyvä että maittaa, kuulemma pysyy hyvin linjassa ja menee hankalistakin paikoista kevyesti :) .

Itse kiertelen lumipenkkoja ja syviä jääuria Sitruunalla.
Etuvetopimpula vaatii vähän aktiivisempaa ajamista, kun Turun katujen kunnossapidosta on hukattu lähes kaikki tiekarhut turhina vähälumisiin talviin.
No, ei vielä ole tullut lapiohommia Sitruunalla.

Cotzy
Itse olen kotitoimistolla mutta pikku sitruunan kanssa piti viedä neiti treeneihin niin oli se kyllä melkoista pomputusta tiekarhuttomassa keskustassa pikkuautolla.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JT Newman kirjoitti: Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Kävin iltalenkillä -14 C pakkasessa ja tein pientä eksperimenttiä laturin toiminnasta. Mulla on tupakansytyttimessä tuplaUSB-laturi, jossa on myös akkujännitenäyttö.
Viitisen tuntia pihalla seisseen ja kylmänä käyntiin lähteneen Stelvion akkujännite oli 12,8 V. Nousi koneen lämmittyä maantiellä 13,4 volttiin.
Plussakeleillä näyttää normaalisti 14,0 - 14,4 V.
Kevyessä moottorijarrutuksessa lämpimällä moottorilla ei jännite reagoinut mitenkään.
Mutta kun veti läpyskästä kaksi pykälää alaspäin, hyppäsi jännite 14,4 volttiin noin viideksi sekunniksi ja palasi sitten taas 13,4 volttiin.
Eli voimakkaalla moottorijarrutuksella laturi tekee hetkisen työtään ihan tosissaan. Muuten laturi tarjoilee aikas varauksellista varausta.
No, moottorijarrutellaan sitten entistä innokkaammin pakkasella :wink: .

Cotzy

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Hyvä (teko)syy lähteä ajamaan pikkuteille dynaamisesti?

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
JT Newman kirjoitti: Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Kävin iltalenkillä -14 C pakkasessa ja tein pientä eksperimenttiä laturin toiminnasta. Mulla on tupakansytyttimessä tuplaUSB-laturi, jossa on myös akkujännitenäyttö.
Viitisen tuntia pihalla seisseen ja kylmänä käyntiin lähteneen Stelvion akkujännite oli 12,8 V. Nousi koneen lämmittyä maantiellä 13,4 volttiin.
Plussakeleillä näyttää normaalisti 14,0 - 14,4 V.
Kevyessä moottorijarrutuksessa lämpimällä moottorilla ei jännite reagoinut mitenkään.
Mutta kun veti läpyskästä kaksi pykälää alaspäin, hyppäsi jännite 14,4 volttiin noin viideksi sekunniksi ja palasi sitten taas 13,4 volttiin.
Eli voimakkaalla moottorijarrutuksella laturi tekee hetkisen työtään ihan tosissaan. Muuten laturi tarjoilee aikas varauksellista varausta.
No, moottorijarrutellaan sitten entistä innokkaammin pakkasella :wink: .

Cotzy
Minulla webaston appin mukaan maantiellä mennään 14.4V lukemissa nyt pakkasellakin ja pihalla seistessä 13.2V - 9.6V. Tuo alin jännite siis silloin kun Webasto on puhkunut sen 30min.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Webasto on heittänyt pari kertaa "Malfunction" ilmoituksen talven aikana mutta ainoa oire tuntuu olevan se että Stelvion lämmityslaite sekoaa silloin hetkeksi ja puhaltaa kylmää. Tästä selviää kun painaa defrost nappulaa ja antaa puhaltaa hetken.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ctekin 5.0 A ylläpitolaturin hankin ja käytin sitä käyttöautojen akkujen kanssa tammikuun lopussa. Hvyin toimii taas myös talvisemmissa pakkasissa, kun varaustasot on korkeammalla.
Samaa Ctekin ylläpitolaturia tarjotaan näemmä Alfa Romeon logolla ja tyylikkäässä kartonkilootassa myös orkkis varaosatuotteena.

https://www.alfaromeo.fi/wp-content/upl ... _HIRES.pdf

Missä viipyy Stelvioon sopivat eturoiskeläpät? :(

Cotzy

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
06 Helmi 2021, 23:09
Ctekin 5.0 A ylläpitolaturin hankin ja käytin sitä käyttöautojen akkujen kanssa tammikuun lopussa. Hvyin toimii taas myös talvisemmissa pakkasissa, kun varaustasot on korkeammalla.
Vaikka meidän Rouvamme dieselimme sahaakin pidempiä siivuja kuin teidän First Editioninne niin silti Ctek vitamiinia annostellaan meilläkin kerran viikossa. Hyvin on toiminut.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
07 Helmi 2021, 09:55
Cotzy kirjoitti:
06 Helmi 2021, 23:09
Ctekin 5.0 A ylläpitolaturin hankin ja käytin sitä käyttöautojen akkujen kanssa tammikuun lopussa. Hvyin toimii taas myös talvisemmissa pakkasissa, kun varaustasot on korkeammalla.
Vaikka meidän Rouvamme dieselimme sahaakin pidempiä siivuja kuin teidän First Editioninne niin silti Ctek vitamiinia annostellaan meilläkin kerran viikossa. Hyvin on toiminut.
Täällä taas en ole lataillut alkuperäistä akkua kertaakaan. Hyvin tuntuu virta riittävän webastonkin kanssa niin en ole nähnyt aiheelliseksi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Nyt kun talviset autoilulämpötilat ovat pudonneet 15-25 pakkasasteen välille, on bensatankinluukku mystisesti suoristunut melkein takaisin kesäsuoruuteen :crazyeyes: .
Eniten oli irvi tankin luukku siinä 0-5 asteen pikkupakkasella.

Ja muutenkin kulku on ollut kipakassa pakkasessa mukavan määrätietoista ja ongelmatonta. Jäärataviikonloppuja pitää vain koluta innokkaasti, kun pitkästä aikaa on kunnon talvi myös rannikolla.
Sais jatkua kipakat pakkaset. Vähän vain lisää pakkaslunta sais pudotella Stelvion tielle.

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jos öljyntasoanturi elää omaa elämää niin myös ulkolämpötilamittarilla on samoja oireita. Pakkaskelissä kun ajaa auton lämpimään talliin niin vielä päivän päästäkin mittari näyttää -3 astetta. MES näyttää 5 astetta, samoin tallin mittari. Jotenkin nämä antureiden muutokset eivät aina siirry mittaristoon. Onkohan jokin päivitys mittaristoon tekemättä? Toimiiko muilla lämpömittari loogisesti?

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
13 Helmi 2021, 14:10
Toimiiko muilla lämpömittari loogisesti?
Ei.

Lämpimässä kesäkelissä mittari näyttää samaa ulkolämpötilaa kuin tien varsissa olevat näyttötaulutkin. Pakkasella näyttää 1-2 astetta liian lämmintä ja kun hetken on maantiellä mennnyt niin eroa voi tulla 3-4 astetta. Ärsyttävä ominaisuus tuossa jäätymispisteen ympärillä kun ei koskaan tiedä on siellä ulkona pakkasta vai ei.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kummasta päästä muilla Stelvionisteillä renkaat kuluvat vauhdikkaamin? Häviääkö kumi nopeammin taka- kuin eturenkaista?

Itsellä kesärenkaat tuntuvat kuluvan helpommin edessä. Jos innostuu radalla käymään, menee renkaat edestä ensin ruvelle.

Ja nyt näin hauskana ja kunnollisena talvena pitoa kitkarenkailla etsiessä ovat takarenkaat kuluneet selvästi eturenkaita nopeammin.
Ehkä vielä yhden alkutalven noilla ehtoopuolen kitkoilla loskaa kyntää.

Mutta jos tulee taas kunnollinen talvikeli, pitää miettiä kerran vielä nastarenkaan hauskuutta jääradalla :lol: . Ja nastarenkaan tasaisempaa pitoa jäisellä pinnalla.

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
13 Helmi 2021, 22:59
jmi kirjoitti:
13 Helmi 2021, 14:10
Toimiiko muilla lämpömittari loogisesti?
Ei.

Lämpimässä kesäkelissä mittari näyttää samaa ulkolämpötilaa kuin tien varsissa olevat näyttötaulutkin. Pakkasella näyttää 1-2 astetta liian lämmintä ja kun hetken on maantiellä mennnyt niin eroa voi tulla 3-4 astetta. Ärsyttävä ominaisuus tuossa jäätymispisteen ympärillä kun ei koskaan tiedä on siellä ulkona pakkasta vai ei.
Selkeästi tiedon siirrossa eri antureilta mittaristoon on viivettä tms. Toivottavasti mittaristoon tulisi vielä päivityksiä, jotta lukemat antureissa ja mittaristossa olisi samat.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
14 Helmi 2021, 21:33
Kummasta päästä muilla Stelvionisteillä renkaat kuluvat vauhdikkaamin? Häviääkö kumi nopeammin taka- kuin eturenkaista?

Itsellä kesärenkaat tuntuvat kuluvan helpommin edessä. Jos innostuu radalla käymään, menee renkaat edestä ensin ruvelle.

Ja nyt näin hauskana ja kunnollisena talvena pitoa kitkarenkailla etsiessä ovat takarenkaat kuluneet selvästi eturenkaita nopeammin.
Ehkä vielä yhden alkutalven noilla ehtoopuolen kitkoilla loskaa kyntää.

Mutta jos tulee taas kunnollinen talvikeli, pitää miettiä kerran vielä nastarenkaan hauskuutta jääradalla :lol: . Ja nastarenkaan tasaisempaa pitoa jäisellä pinnalla.

Cotzy
Enpä ole huomannut mitään erityistä kulumista, vaikka voisi luulla että takarenkaat kuluvat nopeammin.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Nyt kun talviolosuhteet olleet mainiot leikkimiseen lumi- ja jääradoilla alkaa reisimato kutkuttaa.

Onko joku konfiguroinut Race-moden Stelvioonsa? Vai seuraanko Giulia -kokemuksia?

Sellaista pitänee lähteä toteuttamaan, jos vaikka tulisi toinen talvinen talvi peräkkäin.

Cotzy

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Cotzy kirjoitti:
20 Helmi 2021, 13:13
Nyt kun talviolosuhteet olleet mainiot leikkimiseen lumi- ja jääradoilla alkaa reisimato kutkuttaa.

Onko joku konfiguroinut Race-moden Stelvioonsa? Vai seuraanko Giulia -kokemuksia?

Sellaista pitänee lähteä toteuttamaan, jos vaikka tulisi toinen talvinen talvi peräkkäin.

Cotzy
Stelvion ero on ainoastaan SGW:ssä eli se on siinä aika kettumaisessa paikkaa. Ohjauspylvään päällä eli se pitää ottaa kokonaan alas. Giuliassa on sentään ajateltu inhimillisyyttä.
Muuten Stelvio on sama laitos joten samat ohjeet. Alle 2018 Q4:nen toki ongelma kuten giuliassakin.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Uudessa 05/21 Tuulilasissa on parivertailutestissä Alfa Romeo Stelvio ja Porsche Macan.
Tuossa koeajoraportti Stelviosta:

https://www.apu.fi/videot/viikon-auto-a ... pesiaalia

Allekirjoitan havainnot myös omasta vertailusta Macaniin. Lopputulos ei ole yllätys, kun on VAGia vastassa :lol: .

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
27 Huhti 2021, 19:44
Uudessa 05/21 Tuulilasissa on parivertailutestissä Alfa Romeo Stelvio ja Porsche Macan.
Tuossa koeajoraportti Stelviosta:

https://www.apu.fi/videot/viikon-auto-a ... pesiaalia

Allekirjoitan havainnot myös omasta vertailusta Macaniin. Lopputulos ei ole yllätys, kun on VAGia vastassa :lol: .

Cotzy
Itsekin olen ihmetellyt Stelvion pitkien xenonien tasoa, Giulietassa oli paljon paremmat. Aika pieni ero oli lopulta Stelvion kannalta, kun ajattelee että oli testinkin perusteella selkeästi parempi ajettava, voimaa on selvästi enemmän ja kuluttaakin vielä vähemmän.
En ymmärrä Porschen hypetystä, no kojelauta ja nappulat oli paremmin aseteltu ja laadussa tietysti PALJON parempi kuin Alfa Romeo.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^Itse olen selvinnyt Stelvion pitkien kanssa suht hyvin, kun aiemmassa Outlanderissa pitkät olivat aivan totaalisen kelvottomat.
Ja Stelvion keulaa ei voi millään lisäpitkillä pilata.
Mutta hieno tuo uusi kirkkaan sininen väri.

Cotzy

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

jmi kirjoitti:
28 Huhti 2021, 13:01
Itsekin olen ihmetellyt Stelvion pitkien xenonien tasoa, Giulietassa oli paljon paremmat.
Tarkoitatko 25W vai 35W Xenoneita? Omassa Giuliassa on jälkimmäiset enkä keksi niistä moitteen sanaa. Parhaat valot, mitä yhdessäkään omassa autossa on tähän mennessä ollut. Stelviossa luulisi valaisevan vielä hieman paremmin, kun ne sijaitsevat hivenen korkeammalla.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^sitten ei kannata Giuliettaa kokeilla. 35 W xenon + halogeeniapukaukovalot pidentämässä kantamaa yli sen 130 m, mihin pelkät xenonit hyytyy.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Unique kirjoitti:
29 Huhti 2021, 15:04
jmi kirjoitti:
28 Huhti 2021, 13:01
Itsekin olen ihmetellyt Stelvion pitkien xenonien tasoa, Giulietassa oli paljon paremmat.
Tarkoitatko 25W vai 35W Xenoneita? Omassa Giuliassa on jälkimmäiset enkä keksi niistä moitteen sanaa. Parhaat valot, mitä yhdessäkään omassa autossa on tähän mennessä ollut. Stelviossa luulisi valaisevan vielä hieman paremmin, kun ne sijaitsevat hivenen korkeammalla.
Käsittääkseni Stelviossa on aina 35W. Lyhyet ovat tosin paljon paremmat kuin Giulietassa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Onko kukaan askarrellut Stelvioonsa eturoiskeläppiä?

Näin talviolosuhteiltaan hauskemman talven jälkeen autoa kesäkuntoon puunatessa käy selväksi, että etupyörät ovat olleet aiempia talvia enemmän vetävinä kompensoidakseen takapyörien sutimista :).
Etuovien alareunat ovat saaneet aiempaa reilummin iskemiä ja vaativat keulaa enemmän paikkamaalausta talven jäljiltä.

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko muilla Stelvio nollannut itsestään trippimittaria? Reilun vuoden aikana näin on käynyt kahdesti :shock:

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
31 Touko 2021, 08:02
Onko muilla Stelvio nollannut itsestään trippimittaria? Reilun vuoden aikana näin on käynyt kahdesti :shock:
En ole huomannut. Mikä ei tarkoita etteikö niin olisi voinut käydä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^ Joo, tekee sitä itsestään. Trippi menee ympäri oliko se 5000 vai 10000 km kohdalla.

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Trippimittarissa oli varmaan 200km kun nollautui, mutta nollautuuko trippi siis silloin jos matkamittariin tulee uusi 5000km?

Paikalla
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jmi kirjoitti:
01 Kesä 2021, 10:16
Trippimittarissa oli varmaan 200km kun nollautui, mutta nollautuuko trippi siis silloin jos matkamittariin tulee uusi 5000km?
Joku outous oli Giulian kanssa ainakin tuon nollaantumisen suhteen... kohta vuoteen ei enää Giuliaa ole niin ei enää muista mikä oli :lol:

Olikos noissa Trip A ja Trip B jotka erikseen nollattavissa? Jos oli (enkä sekoita 159:iin) niin taisi nollaantua molemmat, kun toisessa meni tuo matka yli 10tkm. Tai jotain tuollasta :mrgreen:

Avatar
Giri
Viestit: 524
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Giri »

Lasten kasvaessa ja reissuilla kuljetettavan roinan lisääntyessä piti vaihtaa isompaan. Useamman Stelvion koeajon jälkeen vihdoin löytyi itselleni kelpaava yksilö Espoon Laakkoselta. Aritan uutena myymä Suomi-auto, jolla yksi aikaisempi omistaja, ajettu 52tkm, jtdm, kuin uusi, kalliimpi kuin vähemmän ajetut. Heitettiin perheen kanssa viikonloppuna 500km reissu ja pitää todeta että olen todella tyytyväinen autoon tällä hetkellä. Diesel ja bensa olivat molemmat vaihtoehtoina ja max hinta noin 50keur, mutta pitää sanoa että diesel on mielestäni miellyttävämpi käytökseltään ja tietysti taloudellisuudessa omaa luokkaansa. Pitää sitten jossain vaiheessa hakea Giulia Q harrasteautoksi :lol:

Pari huomiota hankintaprosessista: miltei kaikki autoliikkeiden Ruotsista tuomat Stelviot olivat enemmän tai vähemmän nuhruisia, siistimättömiä, luotaantyöntäviä, eivätkä herättäneet ostohaluja. Päättelin sen johtuvan siitä, että liikkeet ostavat kaikista halvimmat yksilöt ja pyrkivät myymään mahdollisimman kalliilla, mutta miksi eivät pistä siistiin kuntoon ennen myyntiä? Nykyään fiksarit kyllä varmasti saisivat ne edustavaan kuntoon. Jos kaikki paikat on täynnä siitepölyä, lastenruuat ja rasvaiset sormenjäljet kattoverhoilussa, pyyhkijän kumit roikkuvat revenneenä ym. niin itse siirryn kyllä hyvin äkkiä seuraavaan. Tulin siihen tulokseen, että jos taas jossain vaiheessa hankin auton ulkomailta niin käyn sen itse valkkaamassa ja se ei todennäköisesti ole Mobile.de:n tai Blocketin halvimmasta päästä, ellei satu käymään tuuri.

Posiitiivisena yllätyksenä Laakkonen ojensi kaupantekijäisiksi samanlaisen viinipullon kuin vaimon uuden X3:n luovutustilaisuudessa aikanaan.

Jos joku kaipailee 55tkm ajettua, hyvin pidettyä diisseli-Giuliaa hyvillä varusteilla, mm. 35W AFS xenonit, niin kannattaa käydä tsekkaamassa. Siinä on mm. jakohihnajumppa tehty 43tkm:ssa 10/2020, Team F40.

Kuva

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään pääsin vähän fiilistelemään Stelviota. Yhteiskuvassa Q4:set. Teho eroa on Stelvion hyväksi yli tuplasti vaikka 159:ssäkin on ohjelmoituna 250hv.

Onhan tuo ihan älyttömän hieno laite ja varsinkin race modella äänimaailma aukeaa ja samoin ajokortin menetys alkaa olla taattu.
Liitteet
StelvioQV.JPG
StelvioQV.JPG (189.13 KiB) Katsottu 5772 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

mikssaar
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Kesä 2014, 18:22
Car(s): Stelvio, Giulietta, MiTo, 147, Giulia,

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mikssaar »

Hei,
Kaksi kysymystä liittyen Stelvioon:

1. Sopiiko perusmalliin QV:n 20" vanteet ilman mitään ylimääräistä kikkailua, eli etunen 9x20" taka 10x20"?

2. Onko tämän foorumin jäsenillä kokemusta squadra tuningin tuotteesta Stelvioon. 200hp pitäisi upgradeta.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

mikssaar kirjoitti:
09 Elo 2021, 22:37
Hei,
Kaksi kysymystä liittyen Stelvioon:

1. Sopiiko perusmalliin QV:n 20" vanteet ilman mitään ylimääräistä kikkailua, eli etunen 9x20" taka 10x20"?

2. Onko tämän foorumin jäsenillä kokemusta squadra tuningin tuotteesta Stelvioon. 200hp pitäisi upgradeta.
1. Pitäis käydä mutta en toki takaa että käy. Mulla giuliassa qv 9x19 ja 10x19 ja menee 285:llakin (qv oem renkaat) heittämällä. Ei tee edes tiukkaa. Miksi stelviossa olisi eri vetarit ja navat qv vs perus jos ei ole giuliassakaan. 20" ei muuta oikeastaan kokoonpanoa.
2. Ei taida olla. Vain Celtic ja eurocompulsion. Mutta toisaalta mitä squandra tarjoisi enemmän joten miksi lähteä merta edemmäs kalaan.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

JanV kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:45
mikssaar kirjoitti:
09 Elo 2021, 22:37
Hei,
Kaksi kysymystä liittyen Stelvioon:

1. Sopiiko perusmalliin QV:n 20" vanteet ilman mitään ylimääräistä kikkailua, eli etunen 9x20" taka 10x20"?

2. Onko tämän foorumin jäsenillä kokemusta squadra tuningin tuotteesta Stelvioon. 200hp pitäisi upgradeta.
1. Pitäis käydä mutta en toki takaa että käy. Mulla giuliassa qv 9x19 ja 10x19 ja menee 285:llakin (qv oem renkaat) heittämällä. Ei tee edes tiukkaa. Miksi stelviossa olisi eri vetarit ja navat qv vs perus jos ei ole giuliassakaan. 20" ei muuta oikeastaan kokoonpanoa.
edit. Tai siis navat on eri mutta vain jarrujen takia, positio ei muutu.
2. Ei taida olla. Vain Celtic ja eurocompulsion. Mutta toisaalta mitä squandra tarjoisi enemmän joten miksi lähteä merta edemmäs kalaan.

mikssaar
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Kesä 2014, 18:22
Car(s): Stelvio, Giulietta, MiTo, 147, Giulia,

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mikssaar »

JanV kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:45
mikssaar kirjoitti:
09 Elo 2021, 22:37
Hei,
Kaksi kysymystä liittyen Stelvioon:

1. Sopiiko perusmalliin QV:n 20" vanteet ilman mitään ylimääräistä kikkailua, eli etunen 9x20" taka 10x20"?

2. Onko tämän foorumin jäsenillä kokemusta squadra tuningin tuotteesta Stelvioon. 200hp pitäisi upgradeta.
1. Pitäis käydä mutta en toki takaa että käy. Mulla giuliassa qv 9x19 ja 10x19 ja menee 285:llakin (qv oem renkaat) heittämällä. Ei tee edes tiukkaa. Miksi stelviossa olisi eri vetarit ja navat qv vs perus jos ei ole giuliassakaan. 20" ei muuta oikeastaan kokoonpanoa.
2. Ei taida olla. Vain Celtic ja eurocompulsion. Mutta toisaalta mitä squandra tarjoisi enemmän joten miksi lähteä merta edemmäs kalaan.
Kiitos kommenteistasi JanV.
1. Minulla on sama käsitys, että QV vanteet sopisivat sellaisenaan. Tai ainakaan tietoa, että ei sopisi löydy mistään. Eli tilaukseen.

2. Jatko kysymys: onko Celticin ja Eurocompulsionin kilkkeissä merkittävää eroa?

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Suurin ero lienee siinä että eurocompulsion myydään sellasen ohjelmointikapulan kera, jolloin pystyt itse vaihtamaan vakiosoftan ja virisoftan välillä. Vaatii siis lievän oman osaamisen ja toki hinta täten vähän kalliimpi.
Celtic on softa vakioecuun, ja siihen saa mm start-stop asennon muistin samalla.

Noin niinku karttamielessä, molemmat ovat toimivia, ja 200 bensavehkeen saa n. 320 heppaseksi. Eurocompulsionilla taisi olla jo 390 hp softakin mutta se vaatii rautamuutoksia.

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti:
10 Elo 2021, 19:34
Suurin ero lienee siinä että eurocompulsion myydään sellasen ohjelmointikapulan kera, jolloin pystyt itse vaihtamaan vakiosoftan ja virisoftan välillä. Vaatii siis lievän oman osaamisen ja toki hinta täten vähän kalliimpi.
Celtic on softa vakioecuun, ja siihen saa mm start-stop asennon muistin samalla.

Noin niinku karttamielessä, molemmat ovat toimivia, ja 200 bensavehkeen saa n. 320 heppaseksi. Eurocompulsionilla taisi olla jo 390 hp softakin mutta se vaatii rautamuutoksia.
Eurocompulsionin luvuissa on lienee ilmaa. Todellinen luku on jossain 320-330 hepan tienoilla. Minulla on edelleen käyttämättä auto uudessa dynossa, jotta todelliset luvut saisi selville.

Mutta Eurocompulsionistakin saa valita useita eri variantteja: Phase 1 ja Phase 2, joista jälkimmäisen voi valita kahdella eri oktaaniluvulla (itsellä käytössä suuremman oktaaniluvun variantti; tankkaan vain 98E:tä). Väljempi pakoputki ja päivitetty ilmanotto on suositeltu phase 2:n kanssa (itsellä Remuksen axle-back ja Eurocompulsionin ilmanotto). Myös Eurocompulsionissa voi valita start-stopin toiminnon kääntämisen päinvastoin (oletuksena pois pääältä).

Olen ollut Eurocompulsionin optimointiin tyytyväinen; ei mitään ongelmia ja palvelu oli hyvää.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Akateemisesta mielenkiinnosta, missä kohtaa kW/Nm käyriä vakio Giorgio / Hurricane konetta alkavat ahdistaa:
a) suuttimet
b) turbot
c) kansi
d) putkisto + katit

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

FinPat kirjoitti:
11 Elo 2021, 10:42
Akateemisesta mielenkiinnosta, missä kohtaa kW/Nm käyriä vakio Giorgio / Hurricane konetta alkavat ahdistaa:
a) suuttimet
b) turbot
c) kansi
d) putkisto + katit
Tuolla Giuliaforumsilla on pitkä ketju aiheesta. Kun mennään yli 330 hepan, ei vakioturbo riitä. Siellä on joku puolalainen, joka on teettänyt hybriditurbon omaan Giuliaansa ja saanut autosta irti noin 370 heppaa. Yli 330 heppaa ei koneesta irtoa mitenkään ilman turbomuutoksia.

Toki ilmanotto ja putkistot täytyy olla riittävän tilavia myös.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

näin se taitaa joo olla. Muistelin vaan että ec ois saanu 390 ja he sitä mainostivatkin mutta se osoittautui ankaksi, eikä sitä newsiä enää löydy. Perustui taas jenkkien virheellisiin pyörätehoihin jotka kuitenkin ovat lähempänä todellista konetehoa. Ja lisäksi joku väitti että se 390 oli ajettu avarretulla ahtimella.

They originally made a big deal about being able to get 390HP out of the 2.0T with just a tune, intake, exhaust and 93 octane gas. Several people were (apparently correctly) concerned that this claim was grossly inflated, as the turbo charger of the 2.0T is not large enough to push enough air through this engine to make that much power.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Talvi tulee ja ensimmäinen kunnollinen pakkasyö iski Stelvion lasit umpijäähän.
No valitettavasti ei takalasinlämmitin, eikä peilinlämmittimet suostuneet aamulla toimimaan :( .

Könysin illan pimeydessä tarkastamaan takalasinlämmittimen sulakkeen, ennenkuin muistin Stelvion talvivarusteiden
toiminnan arkkivihollisen, IBS:n :roll: .
IBS kun pudottaa akun varaustilan pudotessa takalasin- ja peilinlämmittimet pois pelistä samaan aikaan kuin S&S:n.
Merkkivalo vain loistaa lämmittimen napissa, mutta mitään ei tapahdu huurteelle.

Joten pitänee tihentää talven tullen ylläpitolatausten väliä taas joka toiseen viikkoon.
Ja siirtää kesäharraste-166 tallista talvisäilöön, jottei tartte Stelvion ulkona öitä värjötellä tankinluukkua käyristelemässä :) .

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko kukaan vielä itse huoltanut Stelviota eli mistä löytyisi sytytystulpat ja moniurahihna? Motonetista ei saa, olisiko AutoFilarossa? Ei viitsisi aina ulkomailta tilata.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:
09 Joulu 2021, 08:30
Onko kukaan vielä itse huoltanut Stelviota eli mistä löytyisi sytytystulpat ja moniurahihna? Motonetista ei saa, olisiko AutoFilarossa? Ei viitsisi aina ulkomailta tilata.
Löytyy varmaan Deltasta, jos haluat kotimaasta ostaa.
Voipi olla, että ulkomailta löytyy edullisemmin. Kysymällä yo.paikosta asia varmaa selviää nopeasti.
- Kari

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Cotzy kirjoitti:
09 Marras 2021, 19:34
Talvi tulee ja ensimmäinen kunnollinen pakkasyö iski Stelvion lasit umpijäähän.
No valitettavasti ei takalasinlämmitin, eikä peilinlämmittimet suostuneet aamulla toimimaan :( .

Könysin illan pimeydessä tarkastamaan takalasinlämmittimen sulakkeen, ennenkuin muistin Stelvion talvivarusteiden
toiminnan arkkivihollisen, IBS:n :roll: .
IBS kun pudottaa akun varaustilan pudotessa takalasin- ja peilinlämmittimet pois pelistä samaan aikaan kuin S&S:n.
Merkkivalo vain loistaa lämmittimen napissa, mutta mitään ei tapahdu huurteelle.

Joten pitänee tihentää talven tullen ylläpitolatausten väliä taas joka toiseen viikkoon.
Ja siirtää kesäharraste-166 tallista talvisäilöön, jottei tartte Stelvion ulkona öitä värjötellä tankinluukkua käyristelemässä :) .

Cotzy
Suosittelen tähänkin lohkolämppäriin lisättyä laturia niin lataa aina samalla kun muutenkin lämmityksessä. Auttanu kyl paljon ton höpö eco ibs:n ja akun purkautumisongelmaan.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
09 Joulu 2021, 11:43
Cotzy kirjoitti:
09 Marras 2021, 19:34
Talvi tulee ja ensimmäinen kunnollinen pakkasyö iski Stelvion lasit umpijäähän.
No valitettavasti ei takalasinlämmitin, eikä peilinlämmittimet suostuneet aamulla toimimaan :( .

Könysin illan pimeydessä tarkastamaan takalasinlämmittimen sulakkeen, ennenkuin muistin Stelvion talvivarusteiden
toiminnan arkkivihollisen, IBS:n :roll: .
IBS kun pudottaa akun varaustilan pudotessa takalasin- ja peilinlämmittimet pois pelistä samaan aikaan kuin S&S:n.
Merkkivalo vain loistaa lämmittimen napissa, mutta mitään ei tapahdu huurteelle.

Joten pitänee tihentää talven tullen ylläpitolatausten väliä taas joka toiseen viikkoon.
Ja siirtää kesäharraste-166 tallista talvisäilöön, jottei tartte Stelvion ulkona öitä värjötellä tankinluukkua käyristelemässä :) .

Cotzy
Suosittelen tähänkin lohkolämppäriin lisättyä laturia niin lataa aina samalla kun muutenkin lämmityksessä. Auttanu kyl paljon ton höpö eco ibs:n ja akun purkautumisongelmaan.
Tai sitten ajaa kerran tai kaksi viikossa Tku-Hki-Tku keikan.

Joo, itse varmistelin hommaa yhdistelmällä lämmin talli + ylläpitolaturi + Itä-Suomen keikat. Toimi kun akku oli uusittu.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vähän kuulumisia vaimon (MY 2017 210hp Q4) Stelviosta. Tuotu ruotsista 39tkm ajettuna. Tämä on kovassa työajossa. Työmatka 135km suuntaansa. Tällä hetkellä meidän perheessä työnnetty väli 39tkm-104tkm ja reilu vuosi. Takuun loppumisen (~80tkm kohdalla) jälkeen tehnyt huollot itse.

- 40 tkm huolto ruotsalaisessa merkkiliikkeessä.
- 60tkm huolto suomalaisessa merkkiliikkeessä. Jakohihna, vesipumppu, naftasuodatin, öljyt. Kaupan päälliseksi jättivät vielä ruuvarin konehuoneeseen.
- 80tkm itse vaihdettu. Öljyt ja raittari. Korjattu ruotsalaisen merkkiliikeen jäljiltä runnottu jalkatilaan tuleva ilmaputki -> mystinen vihellys hävisi.
- 100tkm itse vaihdettu. Öljyt, kaikki jarrupalat ja levyt. Palat loppu joka nurkassa ja takana levyt aika huonona. Edessä olisi levyt vielä mennyt mutta vaihdoin samalla kun olivat melko edulliset.

Jälkiasenteinen webasto käytössä pakkasilla 30min ennen lähtöä. Ei ongelmia viime tai tämän talven kovillakaan pakkasilla. Ei viimasuojia. Akku alkuperäinen eikä sitä ole ladattu kertaakaan ulkopuolisella laturilla. Tänään kun huvikseen katsoin niin IBS 80%

Ei nämä kaikki huonoja ole. Ainakin jos saavat välillä kunnolla ajoa. Päin vastoin. Äärimmäisen hyvä ja luotettava auto. Kulutus tietokoneen mukaan talvella 5.5l/100km ja kesällä 6.2l/100km.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Autot on tehty ajettaviksi. Pari satkua maantieajettu on toki parempikuntoinen kuin satkun nurkka-ajettu.

Nurkka-ajoon mukulakivellä on toki nykyjään ratkaisu, eli sähkövirvilä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:
11 Joulu 2021, 22:11
Ei nämä kaikki huonoja ole. Ainakin jos saavat välillä kunnolla ajoa. Päin vastoin. Äärimmäisen hyvä ja luotettava auto. Kulutus tietokoneen mukaan talvella 5.5l/100km ja kesällä 6.2l/100km.
3 vuotta / 140tkm kokemuksella samaa mieltä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
12 Joulu 2021, 11:49
Tiige kirjoitti:
11 Joulu 2021, 22:11
Ei nämä kaikki huonoja ole. Ainakin jos saavat välillä kunnolla ajoa. Päin vastoin. Äärimmäisen hyvä ja luotettava auto. Kulutus tietokoneen mukaan talvella 5.5l/100km ja kesällä 6.2l/100km.
3 vuotta / 140tkm kokemuksella samaa mieltä.
No käyttöparhauttahan Stelvio on! :-D
Kohta kolme vuotta ja 40 tkm takana. Akku ja tulpat vaihdettu takuuna ekstraa, ei muuta.

Aiemmilla käyttökulkineilla vuoden, kahden jälkeen alkoi miettimään enemmän vain auton jäännösarvoa seuraavaan vaihdettaessa.
Stelvio on vieläkin tuore ja innostava. Ja ensimmäinen käyttöauto, jonka edelleen parantaminen kiinnostaa myös hilloamismielessä 8) .

Cotzy

Vastaa Viestiin